After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
@Devil: dat dus. En het is nog dommer om verder uit de kust te vliegen dan de kustwacht naar je toe kan vliegen met heli's.
[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 16-10-2009 14:08 ]
Weet niet waar jij die Duitser vandaan hebt, maar beide slachtoffers waren Nederlanders:Cadezo schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:39:
[...]
Ging volgens mij om een Duitse zakenman die wekelijks op en neer vloog met zijn toestel. Dat zou dan in ieder geval geen beginner/lestoestel zijn.
Uit het nu.nl-artikel.. De slachtoffers zijn een 60-jarige man uit Nunhem en een 57-jarige man uit Roggel.
Beiden lichamen zitten nog in het wrak en worden er waarschijnlijk later vandaag uitgehaald. Het wrak zelf (of wat er nog van over is) word waarschijnlijk morgen pas geborgen.
Daarna word ook 1000 liter kerosine opgeruimd die in de grond gesijpeld is.
Virussen? Scan ze hier!
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
ETOPS is voor kisten met 2 motoren en is simpel gezegd de approval die je krijgt van ICAO om verder dan een x aantal minuten van een alternate airfield te mogen vliegen met 1 engine inop (dit is overigens niet gerelateerd aan water, maar puur diversion airfield).
ETOPS-120 betekent bijvoorbeeld dus dat je maximaal 120 minuten mag vliegen met 1 engine inop.
ETOPS exclusions
Private jets are exempted from ETOPS by the FAA, but are subject to the ETOPS 120-minute rule in JAA's jurisdiction. Several commercial airline routes are still off-limits to twinjets because of ETOPS regulations. There are routes traversing the South Pacific (e.g. Auckland, New Zealand - Santiago, Chile), Southern Indian Ocean (e.g. Perth, Western Australia - Johannesburg, South Africa) and Antarctica.
Wat de regel is voor single engine (commercieel!) weet ik niet. Maar ik ga er voor het gemak van uit dat je single engine niet de plas over wilt, tenzij je daar een goede reden voor hebt (levensmoe, record zetten etc.). Er is overigens genoeg VFR verkeer tussen Calais en Dover als voorbeeld. Als je op 1000ft naar de andere kant wilt boren is dat je eigen keuze. De motor weet toch niet dat je boven water zit. Het is natuurlijk veiliger om een gliding range in te bouwen, wat Devil al aangaf.
/edit: single engine commercieel vliegen mag altijd natuurlijk. Denk aan het besproeien van velden, het slepen van reclames maar ook zakelijk verkeer waarbij de Pilatus uitermate geschikt voor is.
[ Voor 16% gewijzigd door Bolk op 17-10-2009 15:28 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
No spang, we klimmen wel rustig.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Ach, die twee keer dat ze in de maand (Dani86 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:51:
Mooie livery, maar gaat wel wat voor vertraging zorgen op de Schiphol aerodrome dat ding. Gezien de notoire climb perf. van de A343
No spang, we klimmen wel rustig.
Die trim staat idd niet op 0Xander2000 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:46:
Kan de angle of attack van het vleugeldeel waar de elevator aan vast zit op een A340 ook nog geregeld worden? Ik vind hem namelijk opmerkelijk aggressief staan op de Surinam Airways. Maar dat kan ook vertekend zijn.
Volgens wikipedia had het erger kunnen zijn: de A340-312 heeft 145kN engines, de A340-311 138kNFly-guy schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:48:
[...]
Ach, die twee keer dat ze in de maand () vliegen.. Daar komt Schiphol wel overheen...
Maar ik zie niet echt een verschil in specs met bijv de 747? runway at MTOW is bij een 747 zelfs nog erger. Dat een twin-jet meer vermogen 'over' moet hebben om aan de ETOPS te voldoen is logisch.
Een A340 is een vierpitter??MBV schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:22:
[...]
Volgens wikipedia had het erger kunnen zijn: de A340-312 heeft 145kN engines, de A340-311 138kN
Maar ik zie niet echt een verschil in specs met bijv de 747? runway at MTOW is bij een 747 zelfs nog erger. Dat een twin-jet meer vermogen 'over' moet hebben om aan de ETOPS te voldoen is logisch.
Eh, waarom? ETOPS staat voor one engine inop to diversion (tijds gerelateerd), daar hangt geen getal in de vorm van vermogen aan. Als een twin-jet niet genoeg vermogen heeft om op 1 motor te boren, dan denk ik dat er iets gruwelijks mis is met het design. Heeft verder niets met ETOPS te maken. Ding moet gewoon kunnen vliegen bij een engine failure @ V1, lijkt me wel zo veiligMBV schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:22:
[...]
Dat een twin-jet meer vermogen 'over' moet hebben om aan de ETOPS te voldoen is logisch.
Njah, het is nog vroeg, maar ik volg ook niet helemaal waarom je iets over een twinjet post als reactie op een post over de viermotorige A340MBV schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:20:
zit ik te slapen en snap ik er helemaal niks van, of lees jij mijn post verkeerd?
Ah okey, ik dacht dat trims altijd verband houden met de echte controle vlakken (elevator, rudder, aileron). Ik wist niet dat het complete vleugeldeel van de elevator een controle vlak was. Is dit A340/Airbus specifiek?
Ik ga trouwens kapot van het woord "boren".
[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 22-10-2009 13:11 ]
MTOW van een A340-300 is ook een stuk lager dan de 747-400.MBV schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:22:
[...]
Volgens wikipedia had het erger kunnen zijn: de A340-312 heeft 145kN engines, de A340-311 138kN
ETOPS is niet direct gerelateerd aan thrust-performance eisen. Maar wel andersom aan operationele restricties; theoretisch kan je met een motor met méér vermorgen een hogere N-1 kruissnelheid vasthouden. Je ETOPs cirkels worden in afstand dan groter en kwa keuzes in routes ben je dan minder restrictief..
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Doordat dit systeem faalde is zelfs een keer een vliegtuig neergestort. Dit kwam doordat het deel dat de trim instelt losbrak waardoor de trim van het hele vlak niet meer in te stellen was. Daar is een aflevering van geweest bij Air Crash Investigation. Het doel van dergelijke trim is om eventuele onbalans in de lengterichting door de belading te compenseren, zodat het vliegtuig toch horizontaal kan blijven vliegen zonder constant met de elevators te hoeven compenseren. Dit heeft als grote voordeel dat er niet zo precies beladen hoeft te worden.Xander2000 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:09:
[...]
Ah okey, ik dacht dat trims altijd verband houden met de echte controle vlakken (elevator, rudder, aileron). Ik wist niet dat het complete vleugeldeel van de elevator een controle vlak was. Is dit A340/Airbus specifiek?
Ik ga trouwens kapot van het woord "boren".
[ Voor 22% gewijzigd door boaty op 22-10-2009 13:45 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Bij vliegtuigen zonder bekrachtigde stuurvlakken is dit meestal inbegrepen bij de elevator zelf, bij grotere en vooral snellere vliegtuigen is het hele vlak beweegbaar. Dit zorgt ervoor dat het vlak altijd dezelfde vorm heeft, en dat dit efficienter is dan met een "geknakt" staartvlak vliegen. Gevechtsvliegtuigen hebben meestal het hele staarvlak beweegbaar als elevator om samendrukbaarheidseffecten te voorkomen bij supersone snelhedenXander2000 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:09:
[...]
Ailerons en rudder zijn in principe altijd hetzelfde (behalve dan misschien de SR-71 ofzo, die volledig beweegbare kielvlakken heeft), alleen de uitvoering verschilt nog wel eens (trim met actuator of trimvlakje)
[ Voor 11% gewijzigd door Tsuru op 22-10-2009 16:19 ]
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Luchtvaartnieuws.nlEen klein passagiersvliegtuig is donderdagochtend (plaatselijke tijd) neergestort voor de kust van Bonaire. Het toestel van de regionale luchtvaartmaatschappij Divi Divi Air kwam in zee terecht bij het eiland Klein Bonaire, zo melden lokale bronnen aan Luchtvaartnieuws.nl.
De negen passagiers zouden de crash hebben overleefd. De piloot wordt volgens lokale media vermist. Het toestel zou zijn gecrasht als gevolg van een motorstoring.
Het zou gaan om vlucht DI016 van Curaçao naar Bonaire. Divi Divi Air maakt op deze vlucht gebruik van een tweemotorige Britten-Norman BN-2 Islander. Het toestel heeft plaats voor negen passagiers en een piloot.
Het zou gaan om de PJ-SUN, dit toestel dus: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=85437
[ Voor 68% gewijzigd door wildhagen op 22-10-2009 19:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
Maar zo onveilig zal het wel niet zijn lijkt me. Ze vliegen zo te zien vanaf 2001 en dit is hun eerste incident, dus zo erg is het allemaal niet kennelijk.
Wel een lelijk vliegtuig trouwens, maar dat terzijde...
Virussen? Scan ze hier!
Euh, ramp? Negen van de tien man heeft 't overleefd en 't is een klein vliegtuigje geweest. Vliegtuigongeluk dus.wildhagen schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:58:
Weer een vliegramp:
[..]
Het zou gaan om de PJ-SUN, dit toestel dus: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=85437
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Vliegramp ja:CyBeR schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:21:
[...]
Euh, ramp? Negen van de tien man heeft 't overleefd en 't is een klein vliegtuigje geweest. Vliegtuigongeluk dus.
Wikipedia: VliegrampVliegrampen zijn luchtvaartongevallen waarbij mensen om het leven komen.
Natuurlijk staat het nog niet vast dat de piloot om het leven gekomen is, maar die kans is wel vrij groot als ze hem nu nog steeds niet gevonden hebben natuurlijk.
Virussen? Scan ze hier!
Ah, Wikipedia als bron. Ik heb hem gelijk even veranderd in "waarbij meer dan 100 mensen om het leven komen". Vind ik al heel wat beter overkomen. Al die autorampen en fietsrampen in het dagelijks verkeer anders ook.wildhagen schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:27:
[...]
Vliegramp ja:
[...]
Wikipedia: Vliegramp
Natuurlijk staat het nog niet vast dat de piloot om het leven gekomen is, maar die kans is wel vrij groot als ze hem nu nog steeds niet gevonden hebben natuurlijk.
Goed, na een volle 2 minuten was dat door een overijverige Wikipedia mod alweer aangepast
[ Voor 7% gewijzigd door Thetallguy op 22-10-2009 22:40 ]
Je hebt ook gewoon DAE (Dutch Antilles Express) tussen de eilanden...MBV schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:17:
Tja, als er Dive Dive Air op staat zou ik er niet graag instappen, maar op de lokale vluchten heb je daar niet veel keus.
Je verwoordt het ook verkeerd. Ik heb 't ook even aangepast, kijken of dat wel blijftThetallguy schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:34:
[...]
Ah, Wikipedia als bron. Ik heb hem gelijk even veranderd in "waarbij meer dan 100 mensen om het leven komen". Vind ik al heel wat beter overkomen. Al die autorampen en fietsrampen in het dagelijks verkeer anders ook.
Goed, na een volle 2 minuten was dat door een overijverige Wikipedia mod alweer aangepast![]()
Verwijderd
Zo kan iedereen zijn definitie gaan toevoegen op wiki. De ene vindt het een ramp vanaf 1 dode, de andere vanaf 10, nog een andere vanaf 100. Ik ben ook eerder voorstander van 100, maar het toont toch aan hoe mensen wiki voor absolute waarheid aannemen en hoe subjectief het kan zijn...Thetallguy schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:34:
[...]
Ah, Wikipedia als bron. Ik heb hem gelijk even veranderd in "waarbij meer dan 100 mensen om het leven komen". Vind ik al heel wat beter overkomen. Al die autorampen en fietsrampen in het dagelijks verkeer anders ook.
Goed, na een volle 2 minuten was dat door een overijverige Wikipedia mod alweer aangepast![]()
Volgens de huidige definitie: Wat is 'substantieel'?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2009 10:01 ]
Kleine aanvulling:
http://flightaware.com/li.../20091021/2135Z/KSAN/KMSP
interessant flightpath...

[ Voor 3% gewijzigd door Vince Dexa op 23-10-2009 11:03 ]
Now go away or I shall taunt you a second time!
[edit] '... of meerdere doden op de grond vallen' dan maar? Een nauwkeurige definitie die zo kort en bondig is dat hij duidelijk is, is altijd lastig.
@Piloten hierboven:
[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 23-10-2009 11:21 ]
Een ramp waarbij geen passagiers overlijden maar wel drie gebouwen instorten met alle gevolgen van dien is ook wel een ramp hoor. (Kleine kans natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel.)MBV schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:04:
Misschien 'crash met een verkeersvliegtuig waarbij een substantieel deel van de inzittenden om het leven komt'? Maar 1 dode maakt nog geen ramp IMHO.
@Piloten hierboven:
En de reden voor dat wangedrag:
nu.lDe piloten van luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines die vorige week vergaten te landen, blijken druk in de weer te zijn geweest met gesprekken over een nieuw werkrooster en activiteiten op hun privé-laptops.
Dat maakte de Nationale Raad voor de Transportveiligheid in de Verenigde Staten maandag bekend.
Een dag eerder waren de ervaren piloten afzonderlijk van elkaar vijf uur lang verhoord over de gang van zaken afgelopen woensdag. De twee moesten hun vliegtuig met 147 passagiers laten landen op het vliegveld van Minneapolis maar vlogen 230 kilometer te ver.
In hun verhoren spraken de piloten geruchten tegen dat ze in slaap waren gevallen. Ze beweren de tijd te zijn vergeten door hun andere bezigheden.
Ook hebben de twee inmiddels geschorste piloten toegegeven dat ze een uur lang het contact hebben verloren met de luchtverkeersleiding. Die vermoedde een kaping en alarmeerde het leger. Gevechtsvliegtuigen werden in staat van paraatheid gebracht, maar kwamen uiteindelijk niet in actie.
Het Northwest-vliegtuig landde uiteindelijk alsnog in Minneapolis, nadat een ander bemanningslid opheldering had gevraagd bij de piloten over de ontstane vertraging.
Ontslaan en nooit meer ergens aannemen in een verantwoordelijke functie.
"We waren te druk met ouwehoeren over prive-zaken om op te letten en ons werk te doen"... tsjonge, moest ik eens proberen met mijn baas. Kon waarschijnlijk direct op zoek naar een nieuwe baan (en terecht).
Virussen? Scan ze hier!
En ze waren met hun werk bezig, toch? 't is niet alsof ze een potje MS Flight Sim aan het doen waren
NWA medewerkers zijn niet te spreken over Delta (ik trouwens ook niet,maar dat is een ander verhaal
Dat het niet hoort...da's waar,maar kan me voorstellen dat het gebeurd
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Dat het instrumenten kan beïnvloeden ofzo?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Welnee. Een mobiele telefoon kan wel gevaarlijk zijn. Maar dat is als het goed is alleen bij echt oude vliegtuigen zo.anandus schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:13:
Is dat niet gevaarlijk, een laptop in de cockpit?
Neemt natuurlijk niet weg dat ze onder het vliegen een beetje vakantiekiekjes kunnen gaan showen of hun pr0n collectie of wat dan ook

Daarbij neem ik dus aan dat je dit bedoelde te zeggen: 'Dat neemt natuurlijk niet weg dat ze niet onder het vliegen...', anders klopt je zin voor geen meter.
[ Voor 18% gewijzigd door MBV op 27-10-2009 11:52 ]
Ja en nee.anandus schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:13:
Is dat niet gevaarlijk, een laptop in de cockpit?
Een laptop zendt (in principe) bijna geen elektro magnetische straling uit. En derhalve "veilig". Veel maatschappijen hebben dan ook standaard laptops aan boord, voor bijvoorbeeld het uitrekenen van maximale start gewichten, als vervanging voor papieren boeken en zelfs (al is dat vaker een tablet pc) als bron van aanvlieg en taxi kaartjes.
Het is wel zo dat als je een laptop bij het kompas houdt, deze wel flink beïnvloedt wordt. Maar het kompas gebruik je eigenlijk alleen als je al flinke problemen hebt en dan hou je echt niet een laptop bij dat kompas.
Een GSM kan wel gevaarlijk zijn. Deze stralen wel uit en theoretisch kan die straling, en dan zeker als er veel aan staan, wel invloed hebben op de instrumenten. Echter de mate waarin is niet echt duidelijk. Daarom gaat men uit van het ergste geval en zijn die dingen "verboden". Je kunt beter gene risico lopen dan een onbepaalde hoeveelheid. In de praktijk zal de invloed nihil zijn, maar weet je dat in alle gevallen zeker?
Een tweede, wel concreet gevaar van GSMs is het geluid dat ze maken als ze interfereren met de speakers, zoals je ook wel eens op de boxen van je computer hoort. Dat kan de communicatie verstoren.
Tsja, vnav hoeft natuurlijk lang niet altijd en lnav kan ook vervangen zijn door een radarheading.Freak187 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:14:
Hoe kunnen ze nou de afdaling missen? Die gasten vliegen altijd VNAV + LNAV.
Dat zijn Boeing termen maar derhalve vergelijkbaar bij de Airbus. Voor en descend moet je altijd je altitude indraaien. Er is dus sowieso crew interactie nodig voor de daling.Freak187 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:14:
Hoe kunnen ze nou de afdaling missen? Die gasten vliegen altijd VNAV + LNAV.
Is dat zo? VNAV is vertical. Als je een company route naar een bestemming in je FMC (or Airbus equivalent) programmed, en je zet je autopilot in LNAV en VNAV, dan volgt de AP toch gewoon de hele route?Bolk schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:18:
[...]
Dat zijn Boeing termen maar derhalve vergelijkbaar bij de Airbus. Voor en descend moet je altijd je altitude indraaien. Er is dus sowieso crew interactie nodig voor de daling.
Kia Niro-EV 2024
Nop. Je dient je altitude altijd in te stellen. Theoretisch zal het ook zonder kunnen, maar dit is niet de bedoeling. Als je op FL380 cruised (voorbeeld) dan staat je altitude op FL380. Als je gaat zakken krijg je een geklaarde hoogte, draai je de nieuwe altitude in, druk je op de knop et voila, zakken met dat hok...Freak187 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:42:
[...]
Is dat zo? VNAV is vertical. Als je een company route naar een bestemming in je FMC (or Airbus equivalent) programmed, en je zet je autopilot in LNAV en VNAV, dan volgt de AP toch gewoon de hele route?
Boeing ook. Fokker ook. McDD ook. De autopilot mag nooit zomaar een daling inzetten.Bolk schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:18:
[...]
Dat zijn Boeing termen maar derhalve vergelijkbaar bij de Airbus. Voor en descend moet je altijd je altitude indraaien. Er is dus sowieso crew interactie nodig voor de daling.
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

quote: CNN Breaking News-- The FAA says it has revoked the licenses of two Northwest Airlines pilots who overflew a Minnesota airport last week.
Ik vraag mij toch af waar in het toestel hydraulische olieleidingen kunnen loskomen zodat je die in het aangezicht krijgtVier passagiers Brussels Airlines krijgen hete olie over zich heen
Bij een incident met een toestel van Brussels Airlines zijn dinsdagavond op de luchthaven Brussels Airport vier passagiers lichtgewond geraakt. De slachtoffers kregen hydraulische olie in het aangezicht en op de armen. Dat melden Brussels Airlines en de brandweer van Zaventem.
Wat er precies is misgelopen, is nog niet duidelijk, maar volgens Brussels Airlines heeft het incident zich voorgedaan net nadat het toestel, een AVRO van het type RJ100 met vluchtnummer SN 2588, was geland. Het vliegtuig was aan het taxiën naar de gate.
Ze mogen trouwens nog blij zijn dat niet de volle 3000psi was.thommich schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:24:
Nu vraag ik mij toch af hoe zoiets mogelijk is:
[...]
Ik vraag mij toch af waar in het toestel hydraulische olieleidingen kunnen loskomen zodat je die in het aangezicht krijgt
Best heftig jathommich schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:24:
Nu vraag ik mij toch af hoe zoiets mogelijk is:
[...]
Ik vraag mij toch af waar in het toestel hydraulische olieleidingen kunnen loskomen zodat je die in het aangezicht krijgt
Stukje van AVHerald:
Accident: Brussels Airlines RJ1H at Brussels on Oct 27th 2009, hydraulics fluid hits passengers during taxi
By Simon Hradecky, created Tuesday, Oct 27th 2009 21:59Z, last updated Wednesday, Oct 28th 2009 15:54Z
A Brussels Airlines Avro RJ-100, registration OO-DWK performing flight SN-2588 from Berlin Tegel (Germany) to Brussels (Belgium) with 74 passengers and 4 crew, had safely landed at Brussels' National Airport and was taxiing to the terminal, when four passengers were hit by hot hydraulics fluid onto their faces and arms. Emergency services responded, the passengers were taken to a local hospital.
Emergency services reported, that the passengers received minor injuries, mainly burns.
The airline reported, that it is not yet clear what went wrong.
The airline reported on the next day (Oct 28th), that the airplane was on the taxiway, when the leakage occured. The four passengers complained about skin irritation and were released from hospital three hours after the incident following a wash. The leakage of hydraulics fluid could not yet be located as several parts of the cabin interior need to be removed. The leakage obviously occured at the upper part of the fuselage near the wing area.
'The leakage of hydraulics fluid could not yet be located as several parts of the cabin interior need to be removed' => * MBV ziet druppeltjes olie op iemand z'n hoofd en daarna arm vallen.
Welke van de twee is het? Oh ja, hydraulics fluid hoeft niet persé olie te zijn, maar even voor de beeldvorming
Kia Niro-EV 2024
Dat vond ik ook een beetje vreemd idd. Het verhaal doet 't klinken alsof er enorme hoeveelheden direct uit een leiding kwamen die op de een of andere manier los was gekomen, maar dat stookt were niet met dat ze niet kunnen vinden waar 't precies vandaan kwam zonder de hele cabine te strippen.MBV schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:17:
'were hit by hot hydraulic fluid' => * MBV ziet een hogedrukspuit met kokende olie op het gezicht van een passagier.
'The leakage of hydraulics fluid could not yet be located as several parts of the cabin interior need to be removed' => * MBV ziet druppeltjes olie op iemand z'n hoofd en daarna arm vallen.
Welke van de twee is het? Oh ja, hydraulics fluid hoeft niet persé olie te zijn, maar even voor de beeldvorming
Gloves and goggles are recommended safety equipment when servicing Skydrol systems
[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 29-10-2009 12:21 ]
Er staat (zoals Tsuru al zegt) 3000psi druk op die leidingen, zelfs bij een klein gaatje komt het er gelijk met behoorlijke hoeveelheden uit. De plek waar het uit het dak komt lopen hoeft natuurlijk niet de exacte plek van het lek te zijn, vandaar de de cabine gestript moet worden om het te vinden.CyBeR schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:55:
[...]
Dat vond ik ook een beetje vreemd idd. Het verhaal doet 't klinken alsof er enorme hoeveelheden direct uit een leiding kwamen die op de een of andere manier los was gekomen, maar dat stookt were niet met dat ze niet kunnen vinden waar 't precies vandaan kwam zonder de hele cabine te strippen.
Luchtvaartnieuws.nlEen Iraanse piloot heeft donderdag (29 oktober) zijn passagiers gevraagd om te bidden, nadat het vliegtuig waarin ze vlogen door een technisch defect rechtsomkeert moest maken. Dat meldden Iraanse media. Het incident gebeurd aan boord van een Boeing 727 van de luchtvaartmaatschappij Iran Aseman Airlines.
De 727 was in de nacht van woensdag op donderdag vertrokken uit de thuisbasis van Iran Aseman in Teheran. Na 45 minuten moest de piloot terugkeren. “Het vliegtuig heeft een technisch probleem en moet terugkeren. Dus bid alsjeblieft”, riep de piloot om.
Door internationale sancties kunnen Iraanse maatschappijen en de luchtmacht moeilijk aan moderne vliegtuigen en onderdelen komen. Mede daardoor gebeuren er relatief veel vliegtuigongelukken in Iran. In juli stortte nog een Russische Tupolev Tu-154 van de Iraanse maatschappij Caspian Airlines in Noord-Iran neer. Alle 168 mensen aan boord kwamen daardoor om het leven.
Of het helpt en er goddelijke interventie volgt valt nog te bezien natuurlijk
Virussen? Scan ze hier!
Mja, maar het laat wel weer een groot probleem zien. Door die stomme arrogante amerikanen kunnen Iraniers niet aan fatsoenlijke onderdelen komen, dus vallen er daar links en rechts vliegtuigen uit de lucht. Nee, dat is een goed idee, Amerika.wildhagen schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:32:
Lol, zo kan je ook met een technisch mankement omgaan:
[...]
Luchtvaartnieuws.nl
Of het helpt en er goddelijke interventie volgt valt nog te bezien natuurlijk
Ik heb het helaas al eens mogen ervaren om het in je ogen te krijgen... Klein druppeltje op je vinger en dan niet nadenken en 5 minuten later in je oog wrijven... Wat een kutspul.Freak187 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:39:
Je hebt liever olie dan hydraulische vloeistof over je heen. Skydrol (hydr. fluid) is gemeen bijtend spul.
@CyBeR: dan kopen ze toch lekker russische meuk?
[ Voor 34% gewijzigd door MBV op 29-10-2009 21:57 ]
Helpt niet echt, laatst is er ook een Tupolev naar beneden gekomen.MBV schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:55:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Maken die onderdelen voor de paar honderd Boeings en Airbussen die er rondvliegen dan?MBV schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:55:
De Avro RJ... four oil leaks connected by an electrical fault.Floppie schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:35:
[...]
Best heftig ja
Stukje van AVHerald:
[...]
Nee, 't is al sinds 1995 zo. Maar dat maakt 't niet minder belachelijk. Sowieso, dat de VS iets wil doen tegen Iran is hun goed recht, net zoals 't het goed recht van Franse bedrijven is om daar lekker niets mee te doen. Maar daar zijn ze 't dan ook weer niet mee eens dus als Airbus nog vliegtuigen in de VS wil verkopen moeten zij ook meedoen met die onzin. Het zelfde geintje flikken ze met Cuba. De halve wereld heeft last van dat zij een probleem hebben.MBV schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:13:
@cyber: Het is niet zo dat dat pas de laatste 5 jaar zo is. Ze krijgen zat olieinkomsten, dan kunnen ze best wel wat oude amerikaanse troep ruilen tegen russische of europese toestellen. Zijn ze ook mee bezig, lees ik net op wikipedia
[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 30-10-2009 00:24 ]
Or the only aircraft flying on 5 APU'sTsuru schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:28:
[...]
De Avro RJ... four oil leaks connected by an electrical fault.
Ik vind het hele embargo sowieso onzin, maargoed dit is een luchtvaart topic geen politiek topic
Er is geen piloot die niet skydrol (of aanverwanten) aan zijn handen heeft gehad... Het verschil kunnen voelen (in sommige gevallen proeven) tussen (oudere) skydrol en olie is een handige skill om te hebben om 5 uru in de ochtend op een of ander ver weggelegen, zonder techneuten veld...MBV schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:55:
Jij bent toch piloot, ik hoop dat je onderhoud aan de hydraulica uitbesteedt aan iemand die er wel wat vanaf weet
Ligt een beetje aan de maatschappij, maar vaak moet je (zeker op een buitenstation) zelf "om de kist lopen" om te zien of er defecten te zien zijn. Denk aan deuken, lekkages, vogelaanvaringen, etc etc.MBV schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:06:
wat moet je dan zelf doen? Checken of het in goede staat is om te vliegen?
En zeker bij een lekkage kan het wel makkelijk zijn als je weet wat er lekt, want 9 van de 10 keer zul je toch met een techneut moeten overleggen. En als dat initieel via de telefoon is, is wat kennis van het probleem wel handig om het uit te leggen..
Bij een fokker50 bijvoorbeeld kan er wat motorolie uit de motorgondel lekken. Dat is, tot een bepaalde limiet, geen enkel probleem. Hydraulische olie mag daar absoluut niet lekken. Onderscheid kunnen maken kan geld tijd en moeite schelen.
Hoe krijg je het voor elkaarVliegtuig crasht tegen helikopter: 9 vermisten
In de Amerikaanse staat Californië worden negen mensen vermist na een vliegtuigongeluk. Aan boord van de Cobra-helicopter waren twee inzittenden. Het vliegtuig, een C130, had zeven mensen aan boord.
Ooggetuigen melden dat ze rond zeven uur gisteravond een vuurbal op de Stille Oceaan konden zien. De kustwacht is meteen met groot materieel uitgerukt om slachtoffers te bergen. “We zetten alles in op zoek naar overlevenden. We hebben al wrakstukken in het water gevonden”, aldus een woordvoerder.
Ideaal
Omdat het rustig weer is, is er hoop dat er misschien nog mensen in leven zijn.
“Er is windstilte en de zee is rustig. Bovendien gebruiken we nachtkijkers. Dit zijn ideale omstandigheden voor een zoektocht.”

Wat? Crashen in mid air? Als je VFR bent is het niet zo moeilijk. Misschien een van de 2 geen transponder aan dus geen TCAS. Op hoge snelheid is het snel afgelopen. Kijk naar die crash boven NYC met die Piper en heli.. Een vliegtuig spotten in mid air is niet altijd even makkelijk.
Beetje flexibiliteit helpt. Alles van land x uit het vliegtuig trappen en materiaal van land y monteren. Bij Russische vliegtuigen kan je kiezen voor Russische of Westerse avionics.Dani86 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 01:00:
Er zitten in Airbussen avionics ed. van Amerikaanse makelij, dus die kunnen ze ook niet kopen in Iran. een Tu 224 is een prima toestel daarentegen met geheel russische spullen, daar zijn er als het goed is ook een aantal van besteld door Iraanse maatschappijen. De SSJ heeft weer wel amerikaanse onderdelen aan boord.
Als je terrorisme, luchtafweer, sneeuwploeg rammen, overbelading en mid-air-collisions door foute communicatie/air-traffic-control buiten beschouwing laat, dan scoort de Tu-154 gemiddeld in veiligheid. Rekening houdende dat een 40-tal jaar gediend heeft en zwaar gebruikt wordt. Landen op onverharde grond, keien en luchthavens met zo goed als geen voorzieningen. Geen overkill aan engineering zoals een mooie vlakke landingsbaan op Antarctica. Tot 2016 blijven ze in dienst.
Overstappen naar de moderne Tupolev Tu-204.
4 apu's and a hair dryer.
Verwijderd
Oeps, foutje... Kleurtjes verwisseld!
Eigenlijk was het zo bedoeld:

Terug naar de paintshop?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 22:37 ]
In tegenstelling tot de A340-200/300, die met 4 hairdryers en een APU vliegt

Verwijderd
(ben een Boeing fan,
Weet iemand trouwens nog een linkje hoe je een vlucht naar azie kan vlogen vanuit NL?
Met casper.frontier.nl kom je niet echt ver.
Foutje @ de website, of iets anders?

Lijkt me nogal hoog voor een EHAM approach.

even later toch aan het zakken.
Lijkt mij eerder iets voor EGLL ipv EHAM?
Wat ook vrij logisch is eigenlijk, Ryanair komt ook niet @ EHAM.
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 21:50 ]
Ook niet op EGLL for that matterVerwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:30:
wat is het probleem, dat ze de a340 wat hipper hebben ingekleurdVerwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:17:
[...]
Oeps, foutje... Kleurtjes verwisseld!![]()
Eigenlijk was het zo bedoeld:
[afbeelding]
[afbeelding]
Terug naar de paintshop?
Verwijderd
Nou, precies wat ik zei: ze hebben de kleurtjes verwisseld.Thetallguy schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:46:
wat is het probleem, dat ze de a340 wat hipper hebben ingekleurd

Ik heb inmiddels ergens gelezen dat dit een foutje van Air France is en dat hij inderdaad terug de paintshop in moet.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 23:17 ]
Oh. Ik vond 't mooier zo eigenlijkVerwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:03:
[...]
Nou, precies wat ik zei: ze hebben de kleurtjes verwisseld.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb inmiddels ergens gelezen dat dit een foutje van Air France is en dat hij inderdaad terug de paintshop in moet.

Verwijderd
Ook niet op EGLLVerwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:30:
goeiemorgen!
Spotter schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:37:
Ook niet op EGLL for that matter. Zal dan wel EGSS zijn.
Dit topic is gesloten.