Gouwe ouwe 
Yrausquin airport @ Saba, prachtig gezicht ja
Wil er nog een keertje op vliegen, komt nog wel
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
En dan denk je dat het ding al op final zit (waar is die runway dan?) komt er nog een bocht van 30 graden naar links. Volgens mij heb je het dan best wel druk
Of C-130 op een vliegdekschip laten landen/opstijgen zonder haak/staalkabels of katapult.
Slechts 2 vleugelspan nodig om te landen.In addition to Flatley, the crew consisted of Lt.Cmdr. W.W. Stovall, copilot; ADR-1 E.F. Brennan, flight engineer; and Lockheed engineering flight test pilot Ted H. Limmer, Jr. The initial sea-born landings on 30 October 1963 were made into a 40-knot wind. Altogether, the crew successfully negotiated 29 touch-and-go landings, 21 unarrested full-stop landings, and 21 unassisted takeoffs at gross weights of 85,000 pounds up to 121,000 pounds. At 85,000 pounds, the KC-130F came to a complete stop within 267 feet, about twice the aircraft's wing span! The Navy was delighted to discover that even with a maximum payload, the plane used only 745 feet for takeoff and 460 feet for landing roll. The short landing roll resulted from close coordination between Flatley and Jerry Daugherty, the carrier's landing signal officer. Daugherty, later to become a captain and assigned to the Naval Air Systems Command, gave Flatley an engine "chop" while still three or four feet off the deck.
Heel netjes uitgevoerd, maar wtf is dat voor kamikaze approach

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Wauw, met recht retard!
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Nog nooit in een zweeftoestel gezeten of aan een delta gehangen?
offtopic:
En dan vooral de Franse-school delta-landingen: downwind is nergens voor nodig en 85 basisbenen om hoogte te verliezen is prima, ook al heb je er 86 nodig. Vervolgens uitduwen (stall veroorzaken) terwijl het ding nog vliegt, erachter komen dat dat niet werkt, aantrekken op 10 meter hoogte, en dan nog eens proberen. Oh ja, en juichen als je net van 5 meter hoogte op de grond bent geknald, want 'any landing you can walk away from is a good landing, if you can reuse the aircraft it's a perfect landing'
En dan vooral de Franse-school delta-landingen: downwind is nergens voor nodig en 85 basisbenen om hoogte te verliezen is prima, ook al heb je er 86 nodig. Vervolgens uitduwen (stall veroorzaken) terwijl het ding nog vliegt, erachter komen dat dat niet werkt, aantrekken op 10 meter hoogte, en dan nog eens proberen. Oh ja, en juichen als je net van 5 meter hoogte op de grond bent geknald, want 'any landing you can walk away from is a good landing, if you can reuse the aircraft it's a perfect landing'

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 23-09-2009 11:02 ]
Een zweeftoestel is toch net even iets anders als een brok staal van 50 ton met 100 man erin.
Ik zag laatst een zweefvliegtuig overvliegen, dus ging even kijken hoe duur een introductievluchtje zou zijn.
'met lier' is het 35 euro, 'met trekvliegtuig' (of hoe dat ook heet) was het 50 euro.
Hoelang blijf je dan eigenlijk in de lucht?
Het hangt natuulijk van de thermiek en wind af, maar hebben we het hier over 7 of over 30 minuten?
Of is dat onmogelijk te zeggen?
'met lier' is het 35 euro, 'met trekvliegtuig' (of hoe dat ook heet) was het 50 euro.
Hoelang blijf je dan eigenlijk in de lucht?
Het hangt natuulijk van de thermiek en wind af, maar hebben we het hier over 7 of over 30 minuten?
Of is dat onmogelijk te zeggen?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
@Devil: vandaar de smiley.
@anandus: Als het een beetje zonnige dag is moet het meestal wel lukken om een poosje boven te blijven. Vorige week zaterdag was het nogal bewolkt en lukte het mijn piloot desondanks (als enige van de club) om 40 minuten boven te blijven. Dat was bij St. Oedenrode. Als het echt alleen lieren is en je geen enkele thermiek krijgt zit je in een paar minuten alweer op je downwind (landingstraject), en sta je in 15 minuten op de grond. Ik kan me voorstellen dat ze met een sleeptoestel iets verder omhoog gaan. Waar wil je dat trouwens doen?
@anandus: Als het een beetje zonnige dag is moet het meestal wel lukken om een poosje boven te blijven. Vorige week zaterdag was het nogal bewolkt en lukte het mijn piloot desondanks (als enige van de club) om 40 minuten boven te blijven. Dat was bij St. Oedenrode. Als het echt alleen lieren is en je geen enkele thermiek krijgt zit je in een paar minuten alweer op je downwind (landingstraject), en sta je in 15 minuten op de grond. Ik kan me voorstellen dat ze met een sleeptoestel iets verder omhoog gaan. Waar wil je dat trouwens doen?
In de buurt, (voormalige militair) Vliegveld Valkenburg. De club heet ZHVC.MBV schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:00:
Waar wil je dat trouwens doen?
Maar ik ben meer eerst aan het oriënteren. Als ik met 50 euro maar 6 minuutjes in de lucht ben kan ik beter een retourtje Barcelona kopen ofzo
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Het voordeel van een sleep is dat het slepen een stuk langer duurt dan lieren. Je vliegt dan wel niet vrij rond, maar het is toch vliegen
Wij hadden ook een aanvraagje ingediend bij ZHVC omdat het zo lekker dichtbij is voor ons, maar het kwam er meer op neer dat voor die starts alles tot de winter 2011 vol zat ofzo, maar we mochten wel mee als we voor €200 lid werden.anandus schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:04:
[...]
In de buurt, (voormalige militair) Vliegveld Valkenburg. De club heet ZHVC.
Maar ik ben meer eerst aan het oriënteren. Als ik met 50 euro maar 6 minuutjes in de lucht ben kan ik beter een retourtje Barcelona kopen ofzo

Dus ik kon toch maar beter mijn eigen contacten maar weer aanspreken...
[ Voor 3% gewijzigd door Tsuru op 23-09-2009 18:14 ]
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Cut en paste van NOS teletext:
In Veldhoven zijn gisteravond vijf jongeren opgepakt die met lasers een Apache-helikopter hadden beschenen bij vliegbasis Eindhoven.De bemanning van de Apache spoorde de groep met behulp van nachtzichtapparatuur op.Even later kon de marechaussee de vijf bij een tennispark in Veldhoven aanhouden.
Wankers
In Veldhoven zijn gisteravond vijf jongeren opgepakt die met lasers een Apache-helikopter hadden beschenen bij vliegbasis Eindhoven.De bemanning van de Apache spoorde de groep met behulp van nachtzichtapparatuur op.Even later kon de marechaussee de vijf bij een tennispark in Veldhoven aanhouden.
Wankers
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Verwijderd
Mooi dat ze te pakken zijn.
Stom uberhaupt het te doen, nog dommer om het bij een Apache te doen.
Gasten zullen ook wel gedachten "Die pakken we".
Toch jammer dat ze ze niet even doormidden geschoten hebben met het boordkanonmekkieboek schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:49:
Wankers
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Is een goede oplossing voor het probleeemTsuru schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:40:
[...]
Toch jammer dat ze ze niet even doormidden geschoten hebben met het boordkanon

Dit soort jeugd moet gewoonweg hard aangepakt worden.
Hehe, hoe dom kun je zijn
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Die gasten moeten een lintje krijgen. Ze hebben een Apache gelokaliseerd. En ze kunnen zeggen dat ze zijn gepakt door een Apache.
Niet grappig.
Nee, dit kan natuurlijk echt niet, idioten.
Niet grappig.
Je zou ook kunnen kijken naar de KeZC op Langevelderslag.anandus schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:04:
[...]
In de buurt, (voormalige militair) Vliegveld Valkenburg. De club heet ZHVC.
Ze zijn na verhoor wel weer vrijgelaten. Dat natuurlijk dan weer wel..mekkieboek schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:49:
Wankers
Sorry maar dit soort praktijken mogen echt harden aangepakt worden, paar nachtjes cel is na de arrestatie nog niet zo slecht.
Liever dat die idioten apaches proberen te laseren dan grote commerciele vliegtuigen wat mij betreft, militaire vliegtuigen/helicopters hebben tenminste nog wat ruimte om er wat mee te doen zoals hier prima blijktXander2000 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:48:
Die gasten moeten een lintje krijgen. Ze hebben een Apache gelokaliseerd. En ze kunnen zeggen dat ze zijn gepakt door een Apache.
Niet grappig.
Er zijn aardig wat onderzoeken geweest die het tegendeel aantonentuinïnen schreef op donderdag 24 september 2009 @ 01:05:
[...]
Ze zijn na verhoor wel weer vrijgelaten. Dat natuurlijk dan weer wel..
Sorry maar dit soort praktijken mogen echt harden aangepakt worden, paar nachtjes cel is na de arrestatie nog niet zo slecht.
Maar afhankelijk van wat voor jongens het waren kan een flnke reprimande effectiever zijn dan een paar nachten cel.
Dadelijk denken ze dat ze aangevallen worden en komt er ineens een hellfire op afVerwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:08:
Mooi dat ze te pakken zijn.
Wow, dat is mooi gedaan
Dan vallen ze wrs. van de radar af welke de data doorgeeft aan het systeem.Tha_T schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:54:
[...]
Wow, dat is mooi gedaan. Maar als ik mag kommaneuken, soms verdwijnen vliegtuigen ineens van de kaart
Eerst zat er ook een vertraging op van 5 mins, leuk dat ie nu live is
Had ik ook aan gedacht alleen vallen ze af en toe ook gewoon boven een plaats als Gent weg. aifaik ligt daar niets wat buiten eurocontrol valt, toch? Belgie even als voorbeeld. Zag er een BA-vlucht gaan die ik ook eens als passagier heb mogen belevenThetallguy schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:06:
[...]
Dan vallen ze wrs. van de radar af welke de data doorgeeft aan het systeem.
Verwijderd
Dat zijn gewoon crashes. 
De satellietweergave is ook mooi om te bekijken op lage hoogte, dan kan je zien hoe snel een vliegtuig werkelijk vliegt tov de velden en huizenblokken eronder. Als je op een toestel klikt kan je ook het label blijven zien.
Star Alliance heeft een gelijkaardige screensaver: http://www.staralliance.c...nd-downloads/screensaver/
De satellietweergave is ook mooi om te bekijken op lage hoogte, dan kan je zien hoe snel een vliegtuig werkelijk vliegt tov de velden en huizenblokken eronder. Als je op een toestel klikt kan je ook het label blijven zien.
Star Alliance heeft een gelijkaardige screensaver: http://www.staralliance.c...nd-downloads/screensaver/
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2009 14:29 ]
Ze gebruiken een ADS-B ontvanger op hun kantoor in Haarlem, dus dat zal alleen de 'radar' van schiphol zijn
beter gezegd: alleen de radiobakens die schiphol ontvangt ofzo
[ Voor 31% gewijzigd door MBV op 24-09-2009 14:29 ]
Tof ding! Cyberblizzerd, jouw werk of alleen linkje delen? In het eerste geval: petje af, ziet er goed uit!
En ook niet alle airlines geven dat signaal door. (Martinair bijv. niet)MBV schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:28:
Ze gebruiken een ADS-B ontvanger op hun kantoor in Haarlem, dus dat zal alleen de 'radar' van schiphol zijnbeter gezegd: alleen de radiobakens die schiphol ontvangt ofzo
Het valt me inderdaad wel op dat er relatief vaak opeens vliegtuigen verdwijnen, ook gewoon boven Uitgeest.
edit:
Ik had hem net een tijdje aanstaan en toen waren er bijna geen vliegtuigen meer. Toen ik op F5 drukte kwamen ze opeens overal vandaan
edit:
Ik had hem net een tijdje aanstaan en toen waren er bijna geen vliegtuigen meer. Toen ik op F5 drukte kwamen ze opeens overal vandaan
[ Voor 40% gewijzigd door Devil op 24-09-2009 15:16 ]
Verwijderd
Linkje had ik zien passeren in het Flight-Simulator topic.r0b schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:38:
Tof ding! Cyberblizzerd, jouw werk of alleen linkje delen? In het eerste geval: petje af, ziet er goed uit!
De eerste AF A380: http://planepictures.net/...h=F-WWSB&stype=reg&srng=2
Het is mooi om de A380 telkens opnieuw in een nieuwe livery te zien, maar die van AF is toch wel redelijk saai.
Tiger meeting Kleine Brogel:
http://www.airliners.net/...-16AM-Fighting/1583987/L/
http://www.airliners.net/...ouglas-F-A-18C/1584312/L/
http://www.airliners.net/...-16AM-Fighting/1584262/L/
En het mag eens een ander type Boeing zijn
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 22:20 ]
Dit lijkt me dan een geval ingecalculeerd risico van vertrek? Als een fotograaf een detailshot kan maken van het incident dan moest de control-tower ook op de hoogte zijn van de zwerm. Worden de banen eigenlijk tot op dat niveau gecontroleerd?Bolk schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:49:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=32206
Naar de engineers: "veel plezier ermee"
Hogedrukspuit erop, beetje deo erin om het wat schoon te branden en gaan met de banaanBolk schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:49:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=32206
Naar de engineers: "veel plezier ermee"
Als de toren ervan op de hoogte is, dan wordt er (bijna) altijd wat aan gedaan. Ik denk dat het eerder "geluk" was dat de fotograaf net bij die vlucht een foto wilde nemen, of tijdens de takeoff roll zag dat er een grote zwerm zat en daar een foto van wilde nemen, nog niet wetende wat er uiteindelijk zou gebeuren..Xander2000 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:53:
[...]
Dit lijkt me dan een geval ingecalculeerd risico van vertrek? Als een fotograaf een detailshot kan maken van het incident dan moest de control-tower ook op de hoogte zijn van de zwerm. Worden de banen eigenlijk tot op dat niveau gecontroleerd?
Verwijderd
Even de complete fotoserie:

Maar dit soort dingen lopen niet altijd goed af.

(Never mind de Herculesramp.)

Maar dit soort dingen lopen niet altijd goed af.

(Never mind de Herculesramp.)
never mind the hudson ditching... Wel knap trouwens, zo'n foto uit de toekomst.
Herculesramp was trouwens bij de landing, dan zou een stel vogels toch niet voor ernstige problemen moeten zorgen?
Herculesramp was trouwens bij de landing, dan zou een stel vogels toch niet voor ernstige problemen moeten zorgen?
[ Voor 83% gewijzigd door MBV op 29-09-2009 17:32 ]
Verwijderd
Idd, maar bij de Hudson ging het om nog iets grotere vogeltjes (en niet op een vliegveld).
Whoah! Erg gaaf! Valt daar nou een beetje tussen te komen als piloot om een zakenjet te vliegen en de maandelijkse "boterham" te verdienen? Als ik piloot was geweest zouden dergelijke toestellen namelijk mijn voorkeur hebben. Dat is dan wel een "nietgehinderddoorkennis" keuze.
[ Voor 33% gewijzigd door Oyster op 29-09-2009 19:30 ]
Als je zin hebt in een onwijs onregelmatig leven vast wel 
Sprak een tijdje geleden met een Amerikaanse piloot van een Gulfstream II. Die dacht dat-ie een weekje weg ging. Totdat de baas besloot dat-ie ook nog even naar z'n jacht in Frankrijk wilde, een wijnproeverij in Italie en daarna toch nog maar besloot door te vliegen naar China voor een zakenmeeting. Enfin, die was opeens 1,5 maand onderweg. Dusja, tis maar net hoe je het treft denk ik.
Sprak een tijdje geleden met een Amerikaanse piloot van een Gulfstream II. Die dacht dat-ie een weekje weg ging. Totdat de baas besloot dat-ie ook nog even naar z'n jacht in Frankrijk wilde, een wijnproeverij in Italie en daarna toch nog maar besloot door te vliegen naar China voor een zakenmeeting. Enfin, die was opeens 1,5 maand onderweg. Dusja, tis maar net hoe je het treft denk ik.
Grappig dat de nieuwsreportage over de 737 van Germania bij dat ene plaatje met de cockpit aangeeft bij 2: "a bird", terwijl dat gewoon een Pitotbuis is met schaduw. 

[ Voor 19% gewijzigd door SalimRMAF op 29-09-2009 22:14 ]
Gulfstream G650
Ik had alleen dat plaatje gezien en ik vroeg me al af wat de 2 moest voorstellensalimrmaf schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:14:
Grappig dat de nieuwsreportage over de 737 van Germania bij dat ene plaatje met de cockpit aangeeft bij 2: "a bird", terwijl dat gewoon een Pitotbuis is met schaduw.
[afbeelding]
Wat the f*ck, ik kreeg ditzelfde bedrag voor midden in de nacht om 3 uur 20 km te hard rijden op een lege snelweg...........dit is toch gewoon poging tot moord?Boete voor schijnen laserpen op politiehelikopter
Uitgegeven: 30 september 2009 17:05
Laatst gewijzigd: 30 september 2009 17:05
SCHIPHOL - De politierechter op Schiphol heeft woensdag de 19-jarige Ramsey B. uit Purmerend veroordeeld tot een boete van 150 euro, omdat hij mei vorig jaar in Purmerend met een laserpen op een politiehelikopter scheen.
Volgens de rechter heeft de man hierdoor het werk van de politie belemmerd.
De straf is gelijk aan de eis van de officier van justitie.
Bron: Nu.nl
Als er doden zouden vallen gaat het onder de noemer 'dood door schuld' denk ik, er is zo te lezen immers geen opzet in het spel.
[ Voor 58% gewijzigd door Carpento op 30-09-2009 19:21 ]
Moord niet volgens mij, dan moet het met voorbedachte rade zijn.Dersan schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:04:
[...]
Wat the f*ck, ik kreeg ditzelfde bedrag voor midden in de nacht om 3 uur 20 km te hard rijden op een lege snelweg...........dit is toch gewoon poging tot moord?
Doodslag lijkt me wel van toepassing:
Zie Wikipedia: DoodslagDoodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.
Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was
De dader wist dat dit doden kan veroorzaken (verblinding van piloot, waardoor het toestel neer kan storten, met mogelijk doden als gevolg).
En ondanks dat hij dat weet richt hij die laser tóch op het vliegtuig. Dat is dus opzet.
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 30-09-2009 21:38 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
150,-
Als 18-jarige wellicht veel geld, maar dan nog...
Bureau Halt o.i.d. had ik gepaster gevonden.
Die geld boetes slaan eigenlijk nergens op...
Als 18-jarige wellicht veel geld, maar dan nog...
Bureau Halt o.i.d. had ik gepaster gevonden.
Die geld boetes slaan eigenlijk nergens op...
Poging tot doodslag 1jaar cel +2 voorwaardelijk geven. Tuig moet je aanpakken. Ik kreeg laatst 60E boete omdat ik met een biertje buiten een evenementsterrein liep. Nederland is de wereld op zn kop.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Ligt het aan mij of heeft www.luchtvaartnieuws.nl ineens wel erg veel artikelen en foto's (voor een groot deel) afgeschermd voor niet-members
Mja, viel mij ook op. Begrijp dat ze omzet willen hebben, maar ze schermen wel heel veel af nu.Wouter! schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:12:
Ligt het aan mij of heeft www.luchtvaartnieuws.nl ineens wel erg veel artikelen en foto's (voor een groot deel) afgeschermd voor niet-members
ZO ligt het niet helemaal. In de uitspraak van deze zaak werd zelfs nog genoemd dat de betreffende laser slechts verblinding kon opleveren tot een afstand van 20m. Verblinding op de werkelijke hoogte was dus, volgens die redenatie, niet mogelijk...wildhagen schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:38:
[...]
De dader wist dat dit doden kan veroorzaken (verblinding van piloot, waardoor het toestel neer kan storten, met mogelijk doden als gevolg).
En ondanks dat hij dat weet richt hij die laser tóch op het vliegtuig. Dat is dus opzet.
Maar wist de gebruiker van de laser-gun dat ook? Als ik jouw probeer dood te steken met een mes, en dat lukt niet omdat hij te bot is, dan is dat toch nog steeds poging tot doodslag/moord?
nu.nlDe bemanning van een Indiaas lijnvliegtuig is onderling slaags geraakt. De cockpit van de Airbus bleef tijdens het incident enige tijd onbemenst, terwijl het toestel met zo'n honderd passagiers op circa 10.000 meter hoogte vloog.
Een 24-jarige stewardess had de piloten beschuldigd van ongewenste intimiteiten, aldus de krant Times of India.
Daarop kwam het tot een vechtpartij, eerst in de cockpit en vervolgens in het gangpad voor de ogen van de passagiers. Het incident wordt onderzocht, aldus luchtvaartmaatschappij Air India zondag.
De twee piloten en twee andere bemanningsleden zijn geschorst. De stewardess en de copiloot hebben bij het incident kneuzingen opgelopen.
Heerlijk volwassen en verantwoordelijk gedrag toch ook weer

Virussen? Scan ze hier!
Tsja, de gebruiker claimde dat niet te weten en heel eerlijk gezegd geloof ik hem ook wel. Als je een gemiddeld topic leest over lasers (bv. een topic over het gebruik van lasers in de astronomie, om objecten aan te duiden) dan zijn er veel posters die niet geloven dat je überhaupt in de cockpit kan schijnen (van onderen) of niet geloven dat een laserstraal zo divergeert dat het een enorme vlek wordt die gevaarlijk/irritant is.MBV schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:42:
Maar wist de gebruiker van de laser-gun dat ook? Als ik jouw probeer dood te steken met een mes, en dat lukt niet omdat hij te bot is, dan is dat toch nog steeds poging tot doodslag/moord?
En bewijs het dan maar als OvJ..
Verder is het blijkbaar ook erg moeilijk om het in gevaar brengen van een helikopter of vliegtuig aan te voeren als verdenking, aangezien deze persoon alleen is aangeklaagd en veroordeeld voor het hinderen van de politie.
Dat het dom is en zo snel mogelijk aangepakt moet worden, dat staat vast natuurlijk..
Gelukkig doet de auto-pilot wel z'n werkwildhagen schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 16:19:
[...]
nu.nl
Heerlijk volwassen en verantwoordelijk gedrag toch ook weer
Wikipedia: File:Airplane screenshot Haggerty Nielsen.jpg
[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 05-10-2009 11:53 ]
Ow ja, ook een grappige film idd!MBV schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 11:52:
[...]
Gelukkig doet de auto-pilot wel z'n werk* MBV ziet opblaaspop uit Airplane voor zich
Wikipedia: File:Airplane screenshot Haggerty Nielsen.jpg

Edit: hmm, je had hem al gevonden
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 05-10-2009 11:57 ]
Virussen? Scan ze hier!
en bedankt.... nu zitten we met al onze collega's ingelogd en naar buiten te turen.
Tof programma
www.casarodriguillo.com
Ik word iedere keer weer een beetje treurig als ik deze filmpjes bekijk. 
http://www.youtube.com/watch?v=j8jm3DCwHX0
http://www.youtube.com/watch?v=cW7_-jJOH7A
http://www.youtube.com/watch?v=j8jm3DCwHX0
http://www.youtube.com/watch?v=cW7_-jJOH7A
Ik word wel een beetje erg moe van Luchtvaartnieuws nu 
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=32341
Gaan ze alle interessante content afschermen ofzo?

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=32341
Gaan ze alle interessante content afschermen ofzo?
Iemand enig idee wat er afgelopen middag rond een uur of 4 aan de hand was? Er kwamen 2 straaljagers over in Zoeterwoude die niet een heel rustig tempo aanhielden..
flightglobal.com?Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 20:30:
Helaas/blijkbaar wel.
Iemand nog een goed alternatief?
Ik blader ook veel door het forum op Airliners.net heen. Daar worden veel nieuwsitems besproken en kun je makkelijk links naar artikelen vinden
. Vaak lees ik daar ook nieuws wat dan pas later op luchtvaartnieuws.nl verschijnt. Maar wel jammer dat er ineens zoveel is afgeschermd
.

Ik zag trouwens de nieuwste KLM 777-300ER SkyTeam-logojet (PH-BVD) gisteren geparkeerd staan op Schiphol-Oost. Nu al in onderhoud? Er stond ook een Corsair 747 geloof ik en er werd op dat moment ook een 747 van KLM naartoe gesleept.
[ Voor 15% gewijzigd door Wouter! op 11-10-2009 14:00 ]
Wat is in jouw ogen de definitie van "nu al"? BVD vliegt al een tijdje dus het kan geplanned onderhoud zijn (om ergens anders niet in de knoop te komen, al dan niet kwa staff planning en of components toevoer.) Technisch ongeplanned, hoe klein het ook kan zijn, is niet zo vreemd. Elke machine heeft z'n kleine dingetjes. (1 galley met kapotte power unit tot aan een turbine schoep dat bij de acceptatievlucht een krasje bleek te hebben
)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Okey sorry, ik ben niet op de hoogte van de onderhoudsintervallen en kom ook niet dagelijks op Schiphol. Hij vliegt net iets langer dan een maand nu.ND863 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:44:
Wat is in jouw ogen de definitie van "nu al"? BVD vliegt al een tijdje dus het kan geplanned onderhoud zijn (om ergens anders niet in de knoop te komen, al dan niet kwa staff planning en of components toevoer.) Technisch ongeplanned, hoe klein het ook kan zijn, is niet zo vreemd. Elke machine heeft z'n kleine dingetjes. (1 galley met kapotte power unit tot aan een turbine schoep dat bij de acceptatievlucht een krasje bleek te hebben)
Verwijderd
Geen idee wat de reden is/was, maar een vogel kan ook in een gloednieuw toestel verdwijnen waardoor ie aan de grond stond.
Of wellicht waren er geen vluchten voor deze kist, geen plek bij de gate, buffers vol, dan maar op Oost?
Denk dat als je het op scramble vraagt ze het daar wellicht wel weten.
Of wellicht waren er geen vluchten voor deze kist, geen plek bij de gate, buffers vol, dan maar op Oost?
Denk dat als je het op scramble vraagt ze het daar wellicht wel weten.
Je hoeft je niet te veronschuldigen hoorWouter! schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 18:50:
[...]
Okey sorry, ik ben niet op de hoogte van de onderhoudsintervallen en kom ook niet dagelijks op Schiphol. Hij vliegt net iets langer dan een maand nu.
Helder
.
Ik zag zaterdag trouwens ook de 747 van Surinam langs de A4 geparkeerd staan. Hoe lang blijft die normaal op Schiphol
. Volgens planning is hij om 9:10u 's ochtends geland en zou hij rond 11:00u weer vertrekken ... maar ik zag 'm rond 16:30u.
edit: Foutje ... hij vertrok zondag rond 11:00u dus dat verklaart het al
. 2 uur aan de grond leek me ook al zo weinig voor zo'n toestel.
Ik zag zaterdag trouwens ook de 747 van Surinam langs de A4 geparkeerd staan. Hoe lang blijft die normaal op Schiphol
edit: Foutje ... hij vertrok zondag rond 11:00u dus dat verklaart het al
[ Voor 62% gewijzigd door Wouter! op 12-10-2009 00:52 ]
De Surinam 747 is hier gebaseerd en vliegt alleen maar 4x per week naar Paramaribo, verder staat ie hier alleen maar niks te doen 
Ook niet voor lang meer want hij is bijna aan het einde van zijn leven en zal vervangen worden voor een A340.
Ook niet voor lang meer want hij is bijna aan het einde van zijn leven en zal vervangen worden voor een A340.
Hij wordt toch af en toe voor charters binnen Europa gebruikt? Ik zag er een topic over op A.net. De aflossing gaat geloof ik al binnen enkele weken gebeuren, niet? De ex-Air France A340-300 (het zou gaan om F-GLZG) zou ergens begin november in Suriname worden verwacht en er zijn niet-officiële berichten dat er in 2010 nog één bij komt.
Ik zat trouwens begin september in zo'n A340-300 van Air France (F-GLZP, achterin op stoel 43A) maar vond de seat pitch nogal krap voor m'n gevoel. Nou heb ik korte benen en dus niet zo gauw last van te weinig beenruimte maar dat viel nu toch een beetje tegen. Vooral toen iedereen met z'n stoel naar achteren ging. Als je dan rechtop bleef zitten dan had je 't TV-schermpje zo ongeveer tegen je neus aan zitten
.
Ik zat trouwens begin september in zo'n A340-300 van Air France (F-GLZP, achterin op stoel 43A) maar vond de seat pitch nogal krap voor m'n gevoel. Nou heb ik korte benen en dus niet zo gauw last van te weinig beenruimte maar dat viel nu toch een beetje tegen. Vooral toen iedereen met z'n stoel naar achteren ging. Als je dan rechtop bleef zitten dan had je 't TV-schermpje zo ongeveer tegen je neus aan zitten
[ Voor 64% gewijzigd door Wouter! op 12-10-2009 14:07 ]
Overigens heeft de BVD (en de overige -300ER's van KLM) over een week gezien een gemiddelde geplande utilitisatie van iets meer dan 18 uur per dag!!!
En ergens zat er tussen een rotatie dag 1 en rotatie dag 2 maar 2,5 uur totale grondtijd. De kortste omdraaitijd was iets van 90 minuten op een buitenstation!!
Maargoed, dat was de planning een half jaar terug, zal door de vele wijzigingen in schema en vloottoewijzing wel gewijzigd zijn.
KLM (en daardoor KLC ook) gaat per winterdienstregeling 09/10 over van het 7-wave naar een zgn 7-wave adjusted (lees: 4 wave) systeem. Utilisatie van de Europa vloot daalt daarmee sowieso.

KLM (en daardoor KLC ook) gaat per winterdienstregeling 09/10 over van het 7-wave naar een zgn 7-wave adjusted (lees: 4 wave) systeem. Utilisatie van de Europa vloot daalt daarmee sowieso.
Hoe doen ze dat met de piloot(-en)? Lijkt me een dure grap, even omscholen naar Airbus en zo te zien is het de eerste airbus in de vloot.Thetallguy schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:44:
De Surinam 747 is hier gebaseerd en vliegt alleen maar 4x per week naar Paramaribo, verder staat ie hier alleen maar niks te doen
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Que?ND863 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:31:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
een wave is een golf van aankomst/vertrekkende kisten. KLM (ICA) wordt dus 7x per dag met een rits KLM Europa en KLC machines "aangevoerd" en "afgevoerd" uit diverse bestemmingen. Meestal onstaan de waves omdat er ook (kleinere, maar vliegtuigen met grotor capaciteit) ICA-waves zijn en scoor je op die manier maximale transfer-connecties, en dat is weer maximaal cashen.
Heb je daar meer info over? Klinkt interessant namelijk. Moet ik dat zien als 4 grote pieken met 3 kleine ertussenin?ND863 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:31:
Dat zal allemaal ingecalculeerd worden. Die A340 is hoogstwaarschijnlijk goedkoper in gebruik dan de 747. Dus die omscholing win je wel terug.mekkieboek schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:25:
[...]
Hoe doen ze dat met de piloot(-en)? Lijkt me een dure grap, even omscholen naar Airbus en zo te zien is het de eerste airbus in de vloot.
Bijna, 4 pieken verspreid over de dag. Je vraagt je af waarom ze het geen 4-waves noemen, maar dat vroeg ik me ook al af.Spotter schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:27:
[...]
Heb je daar meer info over? Klinkt interessant namelijk. Moet ik dat zien als 4 grote pieken met 3 kleine ertussenin?
Plus, omscholing is maar eenmalig en daarna val je weer in het reguliere trainingsprogramma. Kunst is om niet 2 ratings actief te hoeven houden en als dat gebeurd, voor zo kort mogelijk. (en als je trainingsbevoegdheid heb, eerst zorgen dat je instructeurs en line training captains getrained zijnBolk schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:37:
[...]
Dat zal allemaal ingecalculeerd worden. Die A340 is hoogstwaarschijnlijk goedkoper in gebruik dan de 747. Dus die omscholing win je wel terug.
Vliegtuigcrash bij Weert, twee doden:
Pics:

L1.nlEven buiten Weert is vrijdagochtend rond half 9 een klein vliegtuig neergestort. Daarbij zijn de piloot en een passagier om het leven gekomen.
Het toestel kwam neer in de buurt van de Geuzendijk, dat is de weg tussen de Weertse wijk Boshoven en het Brabantse Budel. Het vliegtuig stortte neer op een akker en vloog vrijwel meteen in brand. Brokstukken kwamen verspreid over een grote oppervlakte terecht. Volgens een ooggetuige was het vliegtuigje in de lucht in moeilijkheden gekomen. De getuige zag rook uit het toestel komen, waarna het snel hoogte verloor en neerstortte.
De brandweer had het vuur na ongeveer een halfuur geblust. Het kleine toestel was opgestegen vanaf het vliegveld Kempen Airport in het Brabantse Budel, dat een paar kilometer verderop ligt.
Pics:

[ Voor 55% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2009 09:45 ]
Virussen? Scan ze hier!
Misschien zat hij nog zó laag dat hij geen tijd meer had om nog iets te doen ofzo.
Kijk eens naar de lokatie op Google Maps, links is het vliegveld nog te zien, hij is dus net enkele seconden of een minuut in de lucht geweest voor hij neerkwam ofzo.
Kijk eens naar de lokatie op Google Maps, links is het vliegveld nog te zien, hij is dus net enkele seconden of een minuut in de lucht geweest voor hij neerkwam ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2009 10:15 ]
Virussen? Scan ze hier!
Tsja, als het goed is wordt een motorstoring, al dan niet meteen na take-off uit den treuren geoefend, maar er blijft een flink gat zitten tussen een oefening en het echte werk.MBV schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:04:
motorpech zou bij een klein 1-motorig toestel toch niet zo'n probleem moeten zijn?
Nu ken ik de details niet, maar ik kan me voorstellen dat de landing niet goed ging, iets wat je niet oefent (in een onbekend weiland, met hekjes, koeien en kuilen).
Neergestorte vliegtuig betreft een Pilatus PC-12, waarschijnlijk de PH-RUL. Dit toestel dus: http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6616122&nseq=0
Toestel was net 3 maanden oud.
Toestel was net 3 maanden oud.
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2009 10:57 ]
Virussen? Scan ze hier!
Het is maar hoe je het bekijkt...MBV schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:04:
motorpech zou bij een klein 1-motorig toestel toch niet zo'n probleem moeten zijn?
So much voor 2 zitter (zoals ze op het nieuws vertellen). Het gaat hier dus naar alle waarschijnlijkheid niet om een lestoestel.
Niemand die de oorzaak al weet ?
Niemand die de oorzaak al weet ?
Ging volgens mij om een Duitse zakenman die wekelijks op en neer vloog met zijn toestel. Dat zou dan in ieder geval geen beginner/lestoestel zijn.BlueKeenan schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:36:
So much voor 2 zitter (zoals ze op het nieuws vertellen). Het gaat hier dus naar alle waarschijnlijkheid niet om een lestoestel.
Met een 1-motorig toestel mag je nooit midden boven de atlantische oceaan vliegen, dan wordt het allemaal wat lastiger ja
Hij is echt uit de lucht gevallen aangezien er weinig meer van over is. Is het dan niet denkbaar dat het toestel op relatief lage hoogte zo'n lage airspeed had dat een stall onvermijdelijk was? Dan valt 'ie wel lijkt mij.
Als de piloot problemen had, aangezien getuigen rook hebben gezien, en onderweg was naar het vliegveld voor een noodlanding lijkt het me niet eens een gekke verklaring.
[ Voor 27% gewijzigd door AtleX op 16-10-2009 12:00 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Waarom zou je met een éénmotorig-toestel nooit boven de Atlantische oceaan mogen vliegen? Hoe denk je dat Lindbergh destijds als eerste de Atlantische Oceaan over ging? Toen waren er nog geen viermotorige 747's ofzo...
Alleen commerciële toestellen mogen dat volgens mij niet nee (ETOPS), maar voor privé-toestellen geld ETOPS toch niet?
Lees bijvoorbeeld dit verhaal eens van iemand die in een 1-motorig toestel de oceaan is overgestoken (toevallig een vliegtuig van hetzelfde type als nu is neergestort, Pilatus PC12). Lees nergens dat-ie gearresteerd zou zijn daarvoor.
Alleen commerciële toestellen mogen dat volgens mij niet nee (ETOPS), maar voor privé-toestellen geld ETOPS toch niet?
Lees bijvoorbeeld dit verhaal eens van iemand die in een 1-motorig toestel de oceaan is overgestoken (toevallig een vliegtuig van hetzelfde type als nu is neergestort, Pilatus PC12). Lees nergens dat-ie gearresteerd zou zijn daarvoor.
Virussen? Scan ze hier!
MBV schreef "midden boven de Atlantische Oceaan".wildhagen schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:04:
Waarom zou je met een éénmotorig-toestel nooit boven de Atlantische oceaan mogen vliegen? Hoe denk je dat Lindbergh destijds als eerste de Atlantische Oceaan over ging? Toen waren er nog geen viermotorige 747's ofzo...
Jeuh, het midden van een oceaan is één specifiek punt. Vlieg daar een kilometer ten noorden/zuiden van en opeens mag het wel?BamSlam_ schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:09:
[...]
MBV schreef "midden boven de Atlantische Oceaan".
Wat is er naast ETOPS (dat niet voor prive- en niet-commerciele toestellen geld) geld nog meer voor wet dat dit expliciet verbied dan? Heb je daar een linkje naar toe?
Amateurvideo: http://www.zie.nl/videos/...-crash-weert/m1czwcof2nap
Duidelijk te zien dat hij over een vrij groot gebied uit elkaar gespat is.
[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 16-10-2009 12:36 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Het zal wel mogen, maar hou er rekening mee dat je bij pech natte voeten krijgt.wildhagen schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:04:
Uiteraard, ik weet ook niet of het slim is (iig niet zonder begeleiding), want je kan idd niet ff ergens een relatief veilige noodlanding maken.
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.