NOS Nieuws.Vanaf morgen mogen sportvliegtuigjes niet meer vliegen rond Schiphol. Er is een nieuwe Europese maatregel waarop de luchtverkeersleiding niet genoeg is voorbereid.
Sinds vorige maand moet aan boord van alle vliegtuigen een transponder aan boord zijn. Dat is een apparaat waardoor andere vliegtuigen en de verkeersleiding weten waar zich ieder vliegtuig bevindt.
Nu ook bijna alle kleine vliegtuigjes zo'n transponder hebben, verschijnen zo veel stipjes op de radar dat de leiding in de verkeerstoren het overzicht kwijt is.
Schiphol had zich volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat eerder moeten aanpassen aan de nieuwe regel. "De situatie is onderschat", aldus een woordvoerder van de inspectiedienst.
De luchtverkeersleiding krijgt vier weken de tijd om een oplossing te verzinnen..
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar omdat Schiphol haar verkeersleiding kennelijk niet op orde heeft, mogen nu kleine vliegtuigjes maar helemaal niet meer vliegen in een groot deel van Nederland, óf worden ze gedwongen de wet te overtreden (door de transponder uit te zetten)?
Volgens Luchtvaartnieuws.nl betreft het namelijk niet alleen het gebied rondom Schiphol, maar het grootste deel van Nederland.
Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.. dan lijkt me dat Schiphol aangepakt moet worden door betere verkeersleiders in te zetten, dan dat sportvliegtuigjes getreiterd moeten worden... nu pakken ze het slachtoffer, en de dader (Schiphol) komt ongestraft weg...
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 04-04-2009 17:47 ]
Virussen? Scan ze hier!