Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 130 Laatste
Acties:
  • 491.416 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:09

MBV

Devil schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 08:54:
Maar op het moment dat je dan merkt dat het niet goed gaat (stickshaker) en je geeft vol gas dan heb je weliswaar een enorm pitch-up moment van de motoren, maar ook ontzettend veel vermogen. Zeker in een 3/4 gevuld vliegtuig met relatief weinig brandstof. Dat vermogen is meer dan voldoende om met een hoge neusstand gewoon nog te accelereren.
Hoe lang duurt het om vanaf idle naar 50% vermogen te komen?
Er zijn natuurlijk nog veel meer scenario's mogelijk en eindeloos veel technische problemen te verzinnen die tot zo'n ongeluk kunnen leiden. Maar het is altijd een onmogelijke combinatie van feiten. Er zijn vliegtuigen tegen bergen gevlogen vanwege een typfout in de FMS, of vanwege het selecteren van een verkeerd baken bij een nadering. Zo iets kan het natuurlijk ook geweest zijn, stel dat er voor training een non-precision app. gevlogen is, bv een loc only, als je dan de DME van SPL gebruikt ipv VPB dan ligt de baan zo'n anderhalve kilometer verder weg dan je aan de hand van je instrumenten denkt.
Zou je even een beetje aan de noobs willen denken? DME, SPL (schiphol?), VPB, da's een beetje teveel jargon voor 1 zin :P
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 09:42:
Ach ja, we zien het volgend jaar wel in Air Crash Investigation. :)
Air crash investigation duurt meestal iets langer, en voordat we het in Nederland zien nog een jaar extra :z Maar de eerste rapporten zullen over een paar weken wel beschikbaar zijn, misschien publiceren ze na het weekend al iets :)

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 27-02-2009 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

MBV schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 10:10:
[...]

Hoe lang duurt het om vanaf idle naar 50% vermogen te komen?

[...]

Zou je even een beetje aan de noobs willen denken? DME, SPL (schiphol?), VPB, da's een beetje teveel jargon voor 1 zin :P
[...]
Flight idle is geloof ik rond de 70% N2 natuurlijk afhankelijk van de motor. Ik heb geen flauw idee hoe lang de spin-up naar toga duurt, maar al na een paar seconden (2 a 3) is er genoeg vermogen om level te kunnen blijven vliegen.

DME staat voor distance measurement equipment een systeem om de afstand tot een baken te meten. VPB is het DME baken van de polderbaan ILS op de drempel van de baan geeft die afstand 0. SPL is een ander baken dat een stuk dichter bij de terminal staat.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

Freak187

geen

Devil schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 08:54:
Ja dat klopt de stickshacker laat het stuur hard trillen om de piloot te waarschuwen voor een naderende stall. Een stickpusher duwt met geweld het stuur naar voren, voornamelijk om een deep-stall te voorkomen op vliegtuigen met motoren in de staart. Voor zover ik weet heeft een 737 dan ook geen stickpusher en bovendien is een stickpusher niet meer actief zo laag bij de grond.

Volgens mij heeft de 737 ook geen actieve alpha floor protection, dus het verhaal van pprune zou in theorie wel mogelijk zijn. Een 737-800 is vrij moeilijk af te remmen in de lucht en de verkeersleiding op Amsterdam laat je vaak harder vliegen dan optimaal is vanwege de trafic flow. Op het moment dat er dan toch gereduceerd moet worden voor de landing wordt er relatief lange tijd met idle power gevlogen om de snelheid er weer uit te krijgen.

Maar op het moment dat je dan merkt dat het niet goed gaat (stickshaker) en je geeft vol gas dan heb je weliswaar een enorm pitch-up moment van de motoren, maar ook ontzettend veel vermogen. Zeker in een 3/4 gevuld vliegtuig met relatief weinig brandstof. Dat vermogen is meer dan voldoende om met een hoge neusstand gewoon nog te accelereren.

Er zijn natuurlijk nog veel meer scenario's mogelijk en eindeloos veel technische problemen te verzinnen die tot zo'n ongeluk kunnen leiden. Maar het is altijd een onmogelijke combinatie van feiten. Er zijn vliegtuigen tegen bergen gevlogen vanwege een typfout in de FMS, of vanwege het selecteren van een verkeerd baken bij een nadering. Zo iets kan het natuurlijk ook geweest zijn, stel dat er voor training een non-precision app. gevlogen is, bv een loc only, als je dan de DME van SPL gebruikt ipv VPB dan ligt de baan zo'n anderhalve kilometer verder weg dan je aan de hand van je instrumenten denkt.
Maar op een gegeven moment kom je op je beslissingshoogte, de hoogte waarop je de baan moet zien. Als je anderhalve kilometer te vroeg bent dan zie je geen baan en breek je de landing af. Dan moet er nog heel wat meer misgaan voordat je in een weiland terecht komt.
De 737 heeft geen stick pusher inderdaad. Wel een stick shaker die begint te ratelen als je tegen een stall aanzit.

Voro de rest lijkt het me dat de piloot heeft zitten snurken. Automatische piloot voor de landing (APP button, of VOR-LOC) en wellicht de autothrottle eraf gehaald en heel langzaam wordt de snelheid eruit gehaald. En dan aan het einde komen ze erachter dat ze veel te langzaam gaan en gaan ze in TOGA en geven een ruk aan de stick waardoor ze in de stall terechtkomen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Waar vind ik een korte uitleg van VOR-LOC of APP?

spoiler:
in de volgende post in dit topic?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

APP is Approach. Als je die inschakelt vliegt de autopilot de approach (autoland)

VORLOC = VHF Omnidirectional Range Localiser. De autopilot vliegt de ILS? Dat weet ik niet zeker. Tsuru/Bolk?

Misschien dat A/T pas op het einde ging compenseren voor de drop in airspeed, en dat daarom de motoren gas gingen geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Dani86 op 27-02-2009 12:38 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 16:31
Freak187 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:17:
[...]

De 737 heeft geen stick pusher inderdaad. Wel een stick shaker die begint te ratelen als je tegen een stall aanzit.

Voro de rest lijkt het me dat de piloot heeft zitten snurken. Automatische piloot voor de landing (APP button, of VOR-LOC) en wellicht de autothrottle eraf gehaald en heel langzaam wordt de snelheid eruit gehaald. En dan aan het einde komen ze erachter dat ze veel te langzaam gaan en gaan ze in TOGA en geven een ruk aan de stick waardoor ze in de stall terechtkomen.
Als de AP al eraf was, dan is de kans dat de A/T eraf was ook zeer groot aangezien bij de 737 wordt afgeraden om met alleen A/T te vliegen (afgezien van take off en climb) aangezien - zoals eerder gezegd - gas geven zorgt voor een pitch up moment en daar wil je wel op kunnen anticiperen.
Dani86 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:35:
APP is Approach. Als je die inschakelt vliegt de autopilot de approach (autoland)

VORLOC = VHF Omnidirectional Range Localiser. De autopilot vliegt de ILS? Dat weet ik niet zeker. Tsuru/Bolk?
Enige nuance, APP koppelt de ILS aan de Flight Directors simpel gezegd en VOR/LOC koppelt alleen de Localizer, de V/S moet dan handmatig geregeld worden. Of de ILS dan ook nog door de AP wordt gevlogen is een keuze, in veel gevallen wordt handmatig de F/D gevolgd (afhankelijk van het zicht)

[ Voor 24% gewijzigd door Floppie op 27-02-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:30:
Waar vind ik een korte uitleg van VOR-LOC of APP?

spoiler:
in de volgende post in dit topic?
;)
VOR betekent VHF Omnidirectional Radio range en is een baken waar je een APProach (nadering) kunt maken of enroute (onderweg) te navigeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

VOR/LOC is een optie in de Boeings waarmee je zowel ILS localisers kunt capturen maar ook VOR radials kunt tracken geloof ik.

APP is voor zowel glideslope en localiser.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Even tussendoor is er ook nog lachwekkend nieuws te melden:
LONDEN - Passagiers van Ryanair moeten in de toekomst mogelijk betalen als ze tijdens de vliegreis van het toilet gebruik willen maken. De Ierse prijsvechter overweegt namelijk de invoering van een ‘plastaks’. Of het er daadwerkelijk van komt is nog de vraag, maar de budgetmaatschappij denk serieus over de mogelijkheid van een dergelijke toeslag na, verklaarde Ryanair-topman Michael O’Leary vrijdag (27 februari) tegenover de Britse omroep BBC.

Als reden voor de toeslag noemt O’Leary ‘het laag houden van de vliegtarieven’. Dat argument gebruikte Ryanair de afgelopen jaren bij de invoering van elke nieuwe toeslag. Zo introduceerde de maatschappij een creditcardtoeslag voor iedere passagier, ook als het om meerdere personen binnen één boeking gaat. Daarnaast moet extra worden betaald voor het meenemen van ruimbagage en het inchecken bij een bemande incheckbalie.

O’Leary denkt de ‘plastaks’ te kunnen realiseren door de toiletdeuren te voorzien van een muntjesautomaat. Pas tegen betaling van een pond gaat in dat geval de deur van het kleine kamertje open.
Nog een reden om geen Ryanair te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Dani86 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:35:

Misschien dat A/T pas op het einde ging compenseren voor de drop in airspeed, en dat daarom de motoren gas gingen geven.
Autoland is niks anders dan dat de autopilot de ILS volgt.

Piloten zijn daar niet al te happig op, maar af en toe moet het gebeuren om het systeem te testen.

VOR-LOC is trouwens alleen voor velden die geen Glideslope antenne hebben (alleen localisers). Dus als je die selecteerd, moet je zelf inderdaad de daling (V/S) regelen.

Maar goed, Schiphol heeft volgens mij alle banen uitgerust met ILS Cat 3, C.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dus met VOR/LOC stel je in dat je vliegtuig in de richting van een baken blijft vliegen, op de autopilot? En APP volgt het hele traject automatisch? Laat maar zitten trouwens, als je VOR/LOC wil uitleggen met V/S en F/D dan is dat duidelijk een andere doelgroep ;)

Oh wacht, V/S = vertical/speed en F/D = flight/direction? Ik ben heel erg benieuwd welke grootheid je krijgt als je flight deelt door direction 8)7

@hieronder: dank, dan had ik het dus goed begrepen. Zover was ik inmiddels, er waren nog 3 posts geplaatst in tussen op reply klikken en bericht uittypen :)

@tourniquet: WTF? Als je dat lijntje doortrekt dan moet hij wel in het grasveld terecht komen? :X Interpreteer ik het nu heel erg verkeerd als ik zeg dat hij dus waarschijnlijk onder zijn glidescope zat?

[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 27-02-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
MBV schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:47:
Dus met VOR/LOC stel je in dat je vliegtuig in de richting van een baken blijft vliegen, op de autopilot? En APP volgt het hele traject automatisch? Laat maar zitten trouwens, als je VOR/LOC wil uitleggen met V/S en F/D dan is dat duidelijk een andere doelgroep ;)
Wat meer Jip en Janneke

APP: zowel laterale als verticale pad kunnen automatisch worden gevolgd
LOC: Alleen laterale pad wordt automatisch gevold, hoogte moet door de piloten berekend en geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Die hoogtes zijn enigszins misleidend aangezien ze zijn gebaseerd op standaarddruk (1013Hpa). Tentijde van de crash was de druk 1027 Hpa. Dus je moet zo'n 380ft optellen bij de gepubliceerde hoogtes.

Maar evengoed een interessant plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Als je dat plaatje zo bekijkt lijkt het net alsof iemand vergeet de throttles open te schuiven bij de 130 kts :X

On G/S en LOC, maar te low on speed. Overigens, ik weet niet hoe betrouwbaar die data is, maar is dit een G/S interception from above?

[ Voor 43% gewijzigd door Bolk op 27-02-2009 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Dani86 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:44:
Even tussendoor is er ook nog lachwekkend nieuws te melden:

[...]

Nog een reden om geen Ryanair te vliegen.
lol, ze besparen per vlucht weer 100 kilo aan water, dat zou op jaarbasis bla bla bla. Is toiletteren geen levensbehoefte trouwens? Anders kun je natuurlijk je broek laten zakken in het gangpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Bolk schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:18:
Als je dat plaatje zo bekijkt lijkt het net alsof iemand vergeet de throttles open te schuiven bij de 130 kts :X

On G/S en LOC, maar te low on speed. Overigens, ik weet niet hoe betrouwbaar die data is, maar is dit een G/S interception from above?
Hij komt als je de QNH corrigeert op 2000ft de localizer op,wat dus prima is. Maarja voor de rest wel erg rommelige approach

[ Voor 5% gewijzigd door Floppie op 27-02-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Floppie schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:28:
[...]

Hij komt als je de QNH corrigeert op 2000ft de localizer op,wat dus prima is.
Duh. Ik keek alleen naar de V/S |:(

Niet helemaal wakker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

3 metingen per minuut is natuurlijk niet echt een hoge samplerate en als ik het goed begrijp zijn de waardes door een amateur geregistreerd. Maar toch interessant inderdaad. Thanks Floppie voor je luchtdruk opmerking! Versterkt volgens mij wel de A/T theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Ik weet niet in hoeverre dit te vertrouwen is, maar je ziet dat hij vlak voor de crash van 151 naar 159 kts gaat en daarna naar 148 kts. Dus er zat toch iemand aan de throttles, zij het manual of autothrottle.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Freak187 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:46:
[...]

Ik weet niet in hoeverre dit te vertrouwen is, maar je ziet dat hij vlak voor de crash van 151 naar 159 kts gaat en daarna naar 148 kts. Dus er zat toch iemand aan de throttles, zij het manual of autothrottle.
Die van 151 naar 159 is denk ik vanwege de glideslope intercept, daarna zie je de snelheid er weer uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bolk schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:18:

Wat een raar profile. Het lijkt niet echt op een ILS meer op een non-precision met verkeerde correcties. Als ik er een (google) liniaal bijpak en uitga van een QNH van 1026 (dat was het gisteren). Dan valt meteen op dat ze veel te laat zijn begonnen met zakken. Ze zijn begonnen met zakken op ongeveer 5.2VPB terwijl dit 6.2 moest zijn.
Ten gevolge daarvan zijn ze heel hard gaan zakken (1300ft/m)
4.8 DME passeren ze op 1900ft (400 ft high)
4.3 DME op 1600ft (200 high)
3.6 DME op 1200ft (ongeveer goed iets hoog)
Op 3.6 DME zaten ze dus weer op het glijpad. Met hun snelheid op dat moment (148kts) verwacht je een vertical speed van ongeveer 700ft/m om op het glijpad te blijven. Ze zakken echter verder met zo'n 1200ft/m.
2.9 DME op 930ft (ongeveer goed iets laag) De zaksnelheid is nu nog steeds 900ft per minuut ipv 700
2.4 DME op 750 (50 laag) De daalsnelheid zou nu 600ft/m moeten zijn, hij is 700.
1.9 DME op 550 (90 laag) De daalsnelheid zou nu 500ft/m moeten zijn, hij is 650. De verticale snelheid loopt er uit.
Hier na zijn de waardes niet meer betrouwbaar omdat het vliegtuig waarschijnlijk al aan het stallen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik zie in een aantal pics ook op het einde (timeframe 09:26:08UTC) de hoogte opeens 200ft worden, terwijl deze 15 seconden eerder 75ft was (niet de aanpassing van de HPa). Komt wel overeen met de beschrijvingen van ooggetuigen de er opeen een heftige nose-up te zien was.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Kensei schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:13:
Ik zie in een aantal pics ook op het einde (timeframe 09:26:08UTC) de hoogte opeens 200ft worden, terwijl deze 15 seconden eerder 75ft was (niet de aanpassing van de HPa). Komt wel overeen met de beschrijvingen van ooggetuigen de er opeen een heftige nose-up te zien was.
Het is -200ft.

Waar het heel sterk op lijkt is een intercept van bovenaf (waarschijnlijk met throttles in idle) en op het moment dat het vliegtuig weer op de glideslope zit wordt er niet voldoende gecorrigeerd, maar begint wel de snelheid er als een gek uit te lopen (throttles nog steeds in idle? of motoren die het niet doen?).

[ Voor 39% gewijzigd door Devil op 27-02-2009 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Devil schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:16:
[...]

Het is -200ft.

Waar het heel sterk op lijkt is een intercept van bovenaf (waarschijnlijk met throttles in idle) en op het moment dat het vliegtuig weer op de glideslope zit wordt er niet voldoende gecorrigeerd, maar begint wel de snelheid er als een gek uit te lopen (throttles nog steeds in idle? of motoren die het niet doen?).
Als de motoren het niet meer deden, dan hadden ze wel een mayday kunnen afgeven toch? Dat was ruim voor de crash.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Freak187 schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:38:
[...]

Als de motoren het niet meer deden, dan hadden ze wel een mayday kunnen afgeven toch? Dat was ruim voor de crash.
Aviate, navigate, communicate. In die volgorde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Devil: interessant. Vertaal ik het zo goed: Hij komt aanvliegen, en zet te laat zijn landing in. Om dat te corrigeren neemt hij gas terug, en laat het toestel dus veel harder dalen dan gebruikelijk. Zodra hij weer bijna op de goede hoogte zit, trekt hij de neus omhoog, maar vergeet gas bij te geven om dat te compenseren.

"Buiten dat je dan de Koning de Prutsers achter het stuur hebt, heb je er ook nog eens 2 Kroonprinsen der Prutsers naast zitten." zoals mphillip dat in het andere topic zei :/
edit:
Inderdaad, pilot error is in deze situatie een iets te snelle aanname

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 27-02-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

MBV schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:42:
@Devil: interessant. Vertaal ik het zo goed: Hij komt aanvliegen, en zet te laat zijn landing in. Om dat te corrigeren neemt hij gas terug, en laat het toestel dus veel harder dalen dan gebruikelijk. Zodra hij weer bijna op de goede hoogte zit, trekt hij de neus omhoog, maar vergeet gas bij te geven om dat te compenseren.

"Buiten dat je dan de Koning de Prutsers achter het stuur hebt, heb je er ook nog eens 2 Kroonprinsen der Prutsers naast zitten." zoals mphillip dat in het andere topic zei :/
Met een kleine correctie dat het natuurlijk niet zeker is dat er 'vergeten' wordt om gas te geven. Misschien werd er wel gas gegeven maar gebeurde er niets. Verder klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Devil schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:45:
[...]

Met een kleine correctie dat het natuurlijk niet zeker is dat er 'vergeten' wordt om gas te geven. Misschien werd er wel gas gegeven maar gebeurde er niets. Verder klopt het.
Dat denk ik ook, ongeacht wat voor approach het was (precision/non-precision). Als je daarbij optelt dat 'ooggetuigen' (even tussen aanhalingstekens, omdat ik ervan uitga dat er geen kennis aanwezig is van procedures) wel standje TO/GA gehoord hebben zou het wel eens een heel vervelende conclusie kunnen worden zodra de eerste officiele berichten binnen komen. Laten we hopen dat dit niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betalen voor plasje op Ryanair-vlucht

De Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair overweegt om het toiletgebruik aan boord betalend te maken. 'We onderzoeken de mogelijkheid om een slot met muntjes op de deur te installeren', verklaarde topman Michael O’Leary op de BBC.

'Een maatregel die we in het verleden hebben onderzocht en nu opnieuw overwegen, is de mogelijkheid om een pond (1,12 euro) te vragen voor het gebruik van de toiletten', aldus O’Leary. 'Ik vermoed dat er nog nooit iemand op een Ryanair-vlucht is gestapt met minder dan een pond op zak.'

De Britse consumentenvereniging Which? heeft al gereageerd door te stellen dat Ryanair bereid is zich tot eender wat te verlagen om een procentje extra te verdienen. De vereniging verwacht dat er nu gewoon minder drankjes zullen worden besteld aan boord, zodat het uiteindelijk om een nuloperatie zou gaan.

Vorige week kondigde de maatschappij al aan dat ze tegen eind dit jaar al haar incheckbalies op de luchthavens wil sluiten. Passagiers moeten voortaan inchecken via het internet, wat een aanzienlijke kostenbesparing betekent voor de Ieren. Ook voor bagage moet extra betaald worden bij Ryanair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17
Tja je kan ook te ver doorslaan imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Bolk schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:30:
[...]

Duh. Ik keek alleen naar de V/S |:(

Niet helemaal wakker :P
Denk wel dat je gelijk hebt voor wat betreft G/S intercept van boven. Hij kwam vrij laat op de localizer op een mijltje op 5 van de baan en boven de glideslope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Floppie schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:38:
[...]

Denk wel dat je gelijk hebt voor wat betreft G/S intercept van boven. Hij kwam vrij laat op de localizer op een mijltje op 5 van de baan en boven de glideslope.
Ik heb Devil z'n analyse bekeken, maar ik kan die afstanden niet goed inschatten eerlijkgezegd. Maar dat het geen zuivere approach was, geeft deze kaart wel aan. Afhankelijk van de nauwkeurigheid natuurlijk van deze metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bolk schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:41:
[...]

Ik heb Devil z'n analyse bekeken, maar ik kan die afstanden niet goed inschatten eerlijkgezegd. Maar dat het geen zuivere approach was, geeft deze kaart wel aan. Afhankelijk van de nauwkeurigheid natuurlijk van deze metingen.
Je kunt de data laden in google earth. Vervolgens kun je afstand meten in NM (met het liniaal tooltje). Ik meet steeds de afstand tot de baandrempel. (de displaced threshold)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Devil schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 15:48:
[...]

Je kunt de data laden in google earth. Vervolgens kun je afstand meten in NM (met het liniaal tooltje). Ik meet steeds de afstand tot de baandrempel. (de displaced threshold)
Ah, ok, ik gebruik geen GE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Devil schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:45:
[...]

Je weet niet of het wel of niet vergeten is.

Als die gasten dachten dat ze em op A/T hadden en opeens kwamen ze erachter (nadat de stick schaker begon te ratelen) dat ze veel te langzaam vlogen, dan zou verklaren dat ze em aan het eind in de TOGA gooiden.

Maar.. wellicht kan het wel een BA 777 kopie zijn... tot nu toe weten we het niet.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turbulentie een oorzaak?
http://www.nu.nl/algemeen...gelijk-oorzaak-crash.html

Als ik andere berichten lees (van andere fora), zat er voor deze kist een NW 757 (stond ergens in de buurt van de Polderbaan toen het verkeer werd plat gelegd) en daarvoor een LH A320 (stond op het viaduct over de A5).
Er achter hing een HV 737 en daar achter een BA Flyer 78A (beiden uitgeweken naar EHRD).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 17:33:
Turbulentie een oorzaak?
http://www.nu.nl/algemeen...gelijk-oorzaak-crash.html

Als ik andere berichten lees (van andere fora), zat er voor deze kist een NW 757 (stond ergens in de buurt van de Polderbaan toen het verkeer werd plat gelegd) en daarvoor een LH A320 (stond op het viaduct over de A5).
Er achter hing een HV 737 en daar achter een BA Flyer 78A (beiden uitgeweken naar EHRD).
What about de Northwest 330 (NW46)? Volgens http://avherald.com/h?article=41595ec3&opt=1 zat deze achter de TK.
The airplane had been handed off to tower at 09:24Z. An aircraft following TK-1951, most likely a Northwest Airbus A330-200 N803NW flight NW46 arriving from Minneapolis,MN (USA), reported to the tower at 09:27Z, that the Turkish was down just ahead of him, and was commanded a go-around, immediately thereafter all Schiphol frequencies started to report about a major emergency and halted all traffic on the ground.
edit: ik lees nu op pprune idd de volgorde 1. TK 2. HV 3. BA (de beide BA piloten posten daar), hoe avharald dan bij de NW komt? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 27-02-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Naar welke vliegvelden is men eigenlijk allemaal uitgeweken? Zijn daar procedures voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Iig zijn ze naar Rotterdam Airport en Eindhoven Airport uitgeweken, weet niet of er nog uitgeweken is naar andere vliegvelden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Bartjeee schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:24:
Naar welke vliegvelden is men eigenlijk allemaal uitgeweken? Zijn daar procedures voor?
Iedere maatschappij heeft alternates in z'n vliegplan. Voor de één is Eindhoven een optie, voor de ander Rotterdam of nog een ander veld. Hangt er vanaf of er bijvoorbeeld ter plekke onderhoud te krijgen is. Maar goed, in een echte noodsituatie zal de captain beslissen waar ze heen gaan.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

wildhagen schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 18:27:
Iig zijn ze naar Rotterdam Airport en Eindhoven Airport uitgeweken, weet niet of er nog uitgeweken is naar andere vliegvelden.
Zeker ook Brussel, daar zijn foto's van.

[ Voor 14% gewijzigd door Tourniquet op 27-02-2009 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tourniquet schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 17:58:
[...]

edit: ik lees nu op pprune idd de volgorde 1. TK 2. HV 3. BA (de beide BA piloten posten daar), hoe avharald dan bij de NW komt? :?
Die NW zat nog voor de TK, alleen was dat een B757, geen A330.
Zie ook: http://www.aviationphotos...afc0d918fce5358e47b3e228d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Bolk schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 00:52:
Waar baseer je trouwens op dat de motoren geen thrust leverden? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk ;)
In ieder geval 1 motor: Pic

De fan van de linker motor op de foto is gewoon in te perfecte staat... vergelijk hem met deze motor van het ongeluk met de 777 op LHR: Pic. Als je goed kijkt zie je dat in dat ding bijna geen fanbladen meer zitten, wat erop duidt dat hij met flinke energie ronddraaide toen de fancase werd samengedrukt. Als je dan weer naar de motoren van de Turkish kijkt zie ik toch in ieder geval 1 onverklaarbaar gave fan disc. Meer info over dit fenomeen hier: Flight

Een ander scenario waar ik vandaag op kwam wat een toestel ook op deze manier uit de lucht kan laten vallen, is als de slats en leading edge flaps plotseling en onaangekondigd worden ingetrokken. Een 737 stallt op landingssnelheid dan vrijwel meteen en onherroepelijk. Onwaarschijnlijk aangezien de foto's duidelijk laten zien dat ze 100% uitgeklapt waren, maar toch :)

edit: Misschien is het zo duidelijker-

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tsuru/THY1951.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Tsuru op 27-02-2009 20:26 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

He, dat is interessant inderdaad. Een vriend van me heeft (met een aantal anderen) ook een antenne staan bij Schiphol die al deze informatie opvangt en opslaat. Die zou dus ook zo'n glijpad moeten kunnen bouwen (als dit niet al is gebaseerd is op die data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tsuru schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:13:
[...]
In ieder geval 1 motor: Pic

De fan van de linker motor op de foto is gewoon in te perfecte staat... vergelijk hem met deze motor van het ongeluk met de 777 op LHR: Pic. Als je goed kijkt zie je dat in dat ding bijna geen fanbladen meer zitten, wat erop duidt dat hij met flinke energie ronddraaide toen de fancase werd samengedrukt. Als je dan weer naar de motoren van de Turkish kijkt zie ik toch in ieder geval 1 onverklaarbaar gave fan disc. Meer info over dit fenomeen hier: Flight

Een ander scenario waar ik vandaag op kwam wat een toestel ook op deze manier uit de lucht kan laten vallen, is als de slats en leading edge flaps plotseling en onaangekondigd worden ingetrokken. Een 737 stallt op landingssnelheid dan vrijwel meteen en onherroepelijk. Onwaarschijnlijk aangezien de foto's duidelijk laten zien dat ze 100% uitgeklapt waren, maar toch :)

edit: Misschien is het zo duidelijker-

[afbeelding]
Hmm, aardige theorie.

Ik had juist iets in gedachten dat 180 graden tegenovergesteld staat aan jouw theorie. Meer gebaseerd op de El Al crash in de Bijlmer.

Beide motoren lagen aardig ver voor de kist. Ik dacht dat als je TOGA op die dingen zet, en ze breken af, dan schieten ze een eind voorwaarts door de resulterende power op de engine, zoals gebeurd is bij die El Al kist (engine 3 brak af, schoot naar voren en kwam in engine 4).

Het lijkt me in ieder geval wel zo dat ze niet gehapt hebben in de grond, dan hadden ze er inderdaad niet meer zo gaaf uit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lekker lomp ja, om op z'n knullige manier een miljoenen kostende MiG-29 af te schrijven.

Ook lompe video's: Harrier crashed in het water of CH-46-helicopter met domme piloot crashed. Gast komt idioot hard aanvliegen, raakt verstrikt in de netten en helpt zo 7 van de 18 passagiers om zeep...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ach. likje verf, even de turbofans uitzuigen en gaan met die banaan :+

Die harrier zat toch op een behoorlijke hoogte te hooveren, geen idee wat er mis ging?
En die heli, tja, als hij hem gewoon lomp op de grond had gezet was er waarschijnlijk nog niks aan de hand geweest :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Weer een akkefietje met een vliegtuig, deze keer in Roemenië. Een Saab 2000 van Carpatair heeft een buiklanding op schuim gemaakt:
A Romanian plane with 51 people on board made an emergency landing on its belly in western Romania Saturday, officials said. All the occupants escaped safely.

Carmen Stoica, spokeswoman for Timisoara International Airport, said the plane circled the airport for almost two hours after its landing gear became stuck. It landed on a bed of foam laid out by firefighters.

She said there were 47 passengers and four crew members abroad.

"The plane ... crash-landed on the foam carpet spread by firefighters on the airstrip. All passengers are fine," said Sindia Vlaia, spokeswoman for the Emergency Inspectorate. She said the plane had tried to use up its fuel to avoid a fire when it landed.

On the ground at least 10 ambulances and three fire engines were waiting for the stricken plane. The runway at Timisoara International Airport is about 2 miles (3.5 kilometers) long.

The plane belongs to Romanian company Carpatair and was flying from the Moldovan capital, Chisinau.

The Romanian Transportion Ministry has sent a team to Timisoara to investigate the incident.
Zie http://www.usatoday.com/n...09-02-28-1905822837_x.htm en Teletekst 137.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Bolk schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:36:
[...]

Hmm, aardige theorie.

Ik had juist iets in gedachten dat 180 graden tegenovergesteld staat aan jouw theorie. Meer gebaseerd op de El Al crash in de Bijlmer.

Beide motoren lagen aardig ver voor de kist. Ik dacht dat als je TOGA op die dingen zet, en ze breken af, dan schieten ze een eind voorwaarts door de resulterende power op de engine, zoals gebeurd is bij die El Al kist (engine 3 brak af, schoot naar voren en kwam in engine 4).

Het lijkt me in ieder geval wel zo dat ze niet gehapt hebben in de grond, dan hadden ze er inderdaad niet meer zo gaaf uit gezien.
Het kleine stukje dat ze door stuiterden nadat het vliegtuig zelf tot stilstand kwam is makkelijk verklaarbaar door het feit dat motoren een andere soortelijke dichtheid hebben vergeleken met de rest van het vliegtuig :P Bovendien zijn er ook nog gyroscopische krachten die de motoren een bocht mee naar rechts geven als ze op vol vermogen afbreken: bij de El Al Boeing zorgde dat ervoor dat de losgeslagen motor 3 motor 4 en een hoop andere spullen van de vleugelvoorrand mee nam, in plaats van gewoon rechtdoor zijn weg te vervolgen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tsuru op 28-02-2009 11:16 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen dat er te weinig afstand tussen het toestel en zijn voorganger zou geweest zijn, dat zou alvast de turbulentie en het verlies aan vliegvermogen kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Dit is interessanter: http://www.airdisaster.in...6&t=2098&start=100#p27512

Ik vind de unstable approach theorie eerlijk gezegd een stuk plausibeler dan dat geneuzel over die 757, zeker gezien we bijna zeker weten dat er sprake was van een GS intercept van boven. Twee minuten is twee minuten, bovendien stond er een behoorlijk windje. Bovendien zal de wake van een heavy hooguit een upset teweeg brengen die misschien door overcorrectie fataal wordt, en is ook de kans dat het toestel met wings level was neergekomen zo goed als nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Een 757 is ook niet zo heel veel groter dan een 738. Als er iets van een 747/An124 voor had gezeten oke.
De wake turbulence theorie kan idd naar de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

wildhagen schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 10:53:
Weer een akkefietje met een vliegtuig, deze keer in Roemenië. Een Saab 2000 van Carpatair heeft een buiklanding op schuim gemaakt:

[...]

Zie http://www.usatoday.com/n...09-02-28-1905822837_x.htm en Teletekst 137.
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.usatoday.net/Wires2Web/20090228/1905822837_ROMANIA_EMERGENCY_LANDINGx-large.jpg
Buiklanding was het dus niet bepaald :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Tsuru: airdisaster.info reageert niet echt lekker, hoe zou dat nou komen... wat stond er achter dat linkje?

@Rob:Toch heet het volgens mij wel zo. Apart trouwens, dat het lijkt alsof de vleugels horizontaal staan, terwijl de romp flink voorover helt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

MBV schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:53:
@Tsuru: airdisaster.info reageert niet echt lekker, hoe zou dat nou komen... wat stond er achter dat linkje?
Grafieken aan de hand van de ADS-B data. Alleen heb ik de indruk dat de maker niet gecorrigeerd heeft voor de QNH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LOL, nee, dat ziet er uit als een neusstandje zoals je die met de ouderwetse vliegtuigen met een motor in de neus nog wel eens had :P

Afbeeldingslocatie: http://www.thebicyclingguitarist.net/graphics/china-burma-india/c-46-nosestand.gif

In dit geval een piloot die iets te hard remde in combinatie met een onbeladen (dus lichte) kist, aldus de bron

Maar om ff op die Saab 2000 terug te komen, is dit niet een beetje een riskante landing? Mij, als leek zeg ik erbij, lijkt een 'normale' buiklanding me toch een stuk safer? Voor hetzelfde geld sla je op deze manier toch over de kop met alle risico's vandien?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Tourniquet schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:59:
[...]

Grafieken aan de hand van de ADS-B data. Alleen heb ik de indruk dat de maker niet gecorrigeerd heeft voor de QNH.
Volgens mij heeft hij dat wel, volgens de grafiek ligt het vliegtuig 2300m voor het einde van de glide, dit klopt met Google Earth :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Tsuru schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:04:
[...]
Volgens mij heeft hij dat wel, volgens de grafiek ligt het vliegtuig 2300m voor het einde van de glide, dit klopt met Google Earth :)
Op het horizonale vlak zal het wel kloppen (behalve misschien de laatste paar metingen omdat het signaal niet meer opgevangen kan worden als het vliegtuig te laag zit), maar ik bedoelde in het verticale vlak. Hij heeft het eerste punt van de glideslope op iets meer dan 600 meter gezet, wat overeenkomt met 2000 voet, alleen het vliegtuig heeft hij daar onder geplaatst terwijl je als je dat punt van de ADS-B data neemt (1625 voet, waarbij ook aangemerkt moet worden dat die waardes alleen in stappen van 25 ft worden geregistreerd en dus al een onnauwkeurigheid hebben) en corrigeert voor QNH (+ 378 voet dus) je uitkomt op 2003 voet, precies op de glideslope dus.

Voor de duidelijkheid, ik heb het over deze grafiek (even een mirror gemaakt):
http://i41.tinypic.com/oi9eth.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik ben net zo goed een leek, maar landen zonder neuswiel lijkt me veiliger:
- het eerste stuk van de landing hangt het neuswiel toch al in de lucht. Het lijkt me dat je met je neuswiel in de lucht nog wel de helft van je snelheid kan kwijtraken
- je motoren worden niet beschadigd. Naast dat dat in de reparatiekosten scheelt, vermindert dat het risico op brand, doordat er geen vonken bij je brandstoftanks komen
- over de kop slaan met een modern toestel lijkt me vrij stug: vleugels zitten veel dichter bij het midden, main landing gear zit in die vleugels, en een neuswiel voor balans/sturen. Die oude toestellen hadden het main landing gear in de vleugels, met een wieltje achter, compleet andere gevolgen dus met remmen. Als je met een modern toestel zonder neuswiel te hard remt gaan de wielen in de lucht, en rem je dus niet meer, en ga je niet over de kop

Nadeel is wel dat je lastiger uitstapt, dus duurt het langer voor iedereen eruit is. Maar met de brandweer op standby lijkt me dat niet zo'n drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Tourniquet schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:21:
[...]

Op het horizonale vlak zal het wel kloppen (behalve misschien de laatste paar metingen omdat het signaal niet meer opgevangen kan worden als het vliegtuig te laag zit), maar ik bedoelde in het verticale vlak. Hij heeft het eerste punt van de glideslope op iets meer dan 600 meter gezet, wat overeenkomt met 2000 voet, alleen het vliegtuig heeft hij daar onder geplaatst terwijl je als je dat punt van de ADS-B data neemt (1625 voet, waarbij ook aangemerkt moet worden dat die waardes alleen in stappen van 25 ft worden geregistreerd en dus al een onnauwkeurigheid hebben) en corrigeert voor QNH (+ 378 voet dus) je uitkomt op 2003 voet, precies op de glideslope dus.

Voor de duidelijkheid, ik heb het over deze grafiek (even een mirror gemaakt):
http://i41.tinypic.com/oi9eth.gif
Je hebt gelijk :) Volgens de data van OpenATC zat hij op 3800m voor het einde van de glide op 625 voet, wat overeen komt met 190m, precies op de glideslope. Volgens de grafiek zit hij echter 40 meter te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@MBV: hmm, daar zit ook weer wat in.
- je motoren worden niet beschadigd. Naast dat dat in de reparatiekosten scheelt, vermindert dat het risico op brand, doordat er geen vonken bij je brandstoftanks komen
Lijkt idd het geval te zijn, als ik onderstaande foto zie zijn de motoren en de propellers onbeschadigd en is er alleen wat schade aan de neus. Zoiets is neem ik aan nog wel te repareren, of is dat bij een iets oudere kist (deze is van 1997, volgens deze link) niet meer economisch rendabel?

Afbeeldingslocatie: http://www.foxnews.com/images/514584/1_21_022809_plane_450.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.agenda.ro/pictures/codruta-ianuarie/avion_spuma_b.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 28-02-2009 18:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58

Onbekend

...

Wat voor schuim is dat wat ze op die baan spoten?
Ik neem aan dat het iets veerkrachtigs is en niet brandbaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:16:
Lijkt mij hetzelfde schuim dat crash tenders over een vliegtuig heenspuiten om zuurstof bij de kerosine weg te houden en zo een brand te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Deze post op pprune is wat mij betreft spot-on. Meer info krijgen we woensdag van meneer Van Vollenhoven!
Turn on above the glide. Manually flying as high and slightly fast. Thrust levers idle. High ROD to get onto GS. Aircraft being configured on the way down. Dip below GS, nose up to arrest high ROD and to get back on glide. Workload high. Speed coming back towards approach speed as you go from 1200 fpm to 600fpm (according to plots). Just finally finishing getting flap 40 out. No thrust added in time. Stall at 400ft. As at a low altitude, ROD when you hit the ground high but not massive as it didn't have time to fully develop. Engines don't have time to fully spool up for GA as at idle when initiated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Onbekend schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:16:
Spul heet Purple-K.

Zie ook Wikipedia: Foam path

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wildhagen schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:50:
@MBV: hmm, daar zit ook weer wat in.

[...]

Lijkt idd het geval te zijn, als ik onderstaande foto zie zijn de motoren en de propellers onbeschadigd en is er alleen wat schade aan de neus. Zoiets is neem ik aan nog wel te repareren, of is dat bij een iets oudere kist (deze is van 1997, volgens deze link) niet meer economisch rendabel?

[afbeelding]
[afbeelding]
Gimli glider heeft ook nog jaren doorgevlogen, terwijl daar een vangrail door de avionics bay heen was geschoten, waar ook brand uitbrak. Even uitdeuken, likje verf, en hij kan weer ;)
Tourniquet schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:57:
Deze post op pprune is wat mij betreft spot-on. Meer info krijgen we woensdag van meneer Van Vollenhoven!

[...]
Woensdag pas? En ik mis de term ROD, staat er ergens een vertaallijstje met jargon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

MBV schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:13:
[...]

Gimli glider heeft ook nog jaren doorgevlogen, terwijl daar een vangrail door de avionics bay heen was geschoten, waar ook brand uitbrak. Even uitdeuken, likje verf, en hij kan weer ;)

[...]

Woensdag pas? En ik mis de term ROD, staat er ergens een vertaallijstje met jargon?
Rate Of Descent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Tourniquet schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:57:

[...]
Dit scenario heb ik ook in gedachten. Zal mij benieuwen wat de eerste berichtgeving van de OVV gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het feit dat men in Turkije voordat er ook maar een enkele gegeven beschikbaar is in een officiele verklaring de verkeersleiding in NL de schuld geeft, terwijl die zich netjes aan de normale separatie hebben gehouden. En daarbij opmerken dat het onderzoek alleen gericht is op het zwartmaken van de vliegers zegt denk ik wel genoeg over de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:14
Devil schreef op zondag 01 maart 2009 @ 00:07:
Het feit dat men in Turkije voordat er ook maar een enkele gegeven beschikbaar is in een officiele verklaring de verkeersleiding in NL de schuld geeft, terwijl die zich netjes aan de normale separatie hebben gehouden. En daarbij opmerken dat het onderzoek alleen gericht is op het zwartmaken van de vliegers zegt denk ik wel genoeg over de oorzaak.
Maar wil je daarbij ook suggereren dat hun dus informatie achterhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Achja dat is nou "the blame game". Iedereen zit een schuldige aan te wijzen. Terwijl er nog geen concreet bewijs naar buiten is gebracht.

Ik vind het nogal onprofessioneel omdat te doen, ongeacht wie het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

En daarom is het nou zo belangrijk dat de OVV eerst ongestoord zijn werk af kan ronden voor het OM en alle advocaten van de slachtoffers zich ermee gaan bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dersan schreef op zondag 01 maart 2009 @ 01:08:
[...]

Maar wil je daarbij ook suggereren dat hun dus informatie achterhouden?
Nee dat niet. Alle benodigde gegevens staan immers op de flightrecorder en die is naar Frankrijk.
Maar het is op zich raar dat ze nog voordat er ook maar iets bekend is al roepen dat het hele onderzoek alleen maar gericht is op het zwartmaken van hun maatschappij en vliegers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kijk, dat helpt. Ik zat aan Return On D... te denken... :X

Klinkt inderdaad heel aannemelijk, komt toch (in grote lijnen) overeen met de theorie die Devil hier neerzette?
Devil schreef op zondag 01 maart 2009 @ 00:07:
Ik begreep dat we in Nederland ook zo reageerden op het Tenerif-ongeluk, dus in dat opzicht is het niet zo raar.

[ Voor 47% gewijzigd door MBV op 01-03-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08

Spotter

Lichtnicht

This crash landing was relatively soft. If an aircraft stalls only a very few feets above the ground, it disintegrates completly, normaly stalling first over the wings, it falls into a spiral and the wing impacts first. This is clearly not the case.
Lees ik nou goed dat je volgens die gast geen normale symetrische stall uit kan voeren met een 737? Lijkt mij sterk, maar IANAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Spotter schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:36:
[...]

Lees ik nou goed dat je volgens die gast geen normale symetrische stall uit kan voeren met een 737? Lijkt mij sterk, maar IANAP.
Dat kan prima. Je krijgt wing-tip stall waardoor je ailerons niet meer werken, is te corrigeren met rudder. Alleen die pitch up hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Bolk schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:00:
[...]

Dat kan prima. Je krijgt wing-tip stall waardoor je ailerons niet meer werken, is te corrigeren met rudder. Alleen die pitch up hè...
My point exactly. Hij stelt namelijk dat zodra je stalt je in een spin gaat. Nou moet ik bekennen dat het grootste dat ik (bewust) gestalled heb een ASK-21 (zweefvliegtuig was), maar die is zolang je je aileronuitslagen beperkt houdt prima level te houden, en ik kan me niet voorstellen dat dat in een 737 niet kan. Ik zie niet in waarom een 737 per definitie in een asymetrische stall zou komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Nee, dat heb ik geprobeerd uit te zoeken, maar ik kan geen concrete informatie vinden dat een swept-wing stall gepaard gaat met een wing-drop. Mede dankzij het feit dat de vleugels omhoog lopen (de tips zijn hoger dan de root zegmaar) krijg je positieve stabiliteit, dat helpt wings level te blijven.

De boeken beweren dat een rechthoekige vleugel ook niet gevoelig is voor wing drop, terwijl ik in m'n flight training toch echt anders gemerkt heb.

Durf het eigenlijk niet te zeggen wat de kwestie is met spiral dive en swept-wing aircraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

'k zou zeggen, probeer het uit? >:) boven zee, in een toestel wat leeg naar een andere airport toe moet, en dan nog niet. Misschien leuk voor de volgende simulator-training?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Dat hebben die gasten van die Air New Zealand kist al gedaan.. Dus nee, bedankt. Stallen in een jet is een serieuze bedoeling en vaak niet te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Vandaar 'en dan nog niet' ;) Deze crash bedoel je?
http://poneke.wordpress.com/2009/02/25/a320/
Wikipedia: XL Airways Germany A320 Flight 888T
Dat was toch een van de redenen dat er fly-by-wire in een A320 zit, dat je geen te grote pitch-up van TO/GA krijgt? :X Ik begrijp eruit dat je 1x je jet moet stallen als onderdeel van training?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Ik heb een keer iets gelezen over een zogenaamde bug in het fbw systeem van de A320, waardoor de crash in habsheim plaatsvond. volgens mij is het weer zo'n conspiracy theory.

Ik heb het over deze crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Er is wel heel snel heel veel verduisterd na die crash, het schijnt bekend te zijn als known bug. De workaround was om de throttle heen en weer te bewegen, maar dat duurde te lang :X
Third-party investigations into the crash dispute the official findings.[2] Captain Asseline asserted the altimeter read 100 feet (30 m) despite video evidence that the plane was as low as 30 feet (10 m). He also reported that the engines didn't respond to his throttle input as he attempted to increase power. The month prior to the accident, Airbus posted two Operational Engineering Bulletins indicating anomalous behaviour noted in the A320 aircraft. These bulletins were received by Air France but not sent out to pilots until after the accident:

OEB 19/1: Engine Acceleration Deficiency at Low Altitude

This OEB noted that the engines may not respond to throttle input at low altitude.

OEB 06/2: Baro-Setting Cross Check

This OEB stated that the barometric altitude indication on the A320 did not always function properly.

These malfunctions could have caused both the lack of power when the throttle was increased, and the inability of the crew to recognize the sharp sink rate as the plane passed 100 feet into the trees.

Investigation irregularities

According to French Law, the Flight Data Recorder and Cockpit Voice Recorder are to be immediately retrieved by the police in the event of an aircraft accident. However, the recorders were taken by the civil aviation authorities and held for 10 days until they were finally confiscated. When the recorders were returned, they had been physically opened and the magnetic tape had been tampered with. It could not even be verified that they were the original recorders. The four seconds of recording immediately prior to the crash were missing. In view of this, a judicial report alleged that the aircraft's flight recorders could have been tampered with shortly after the crash.[1]
Beide punten zijn ook bij de discovery/NGC docu aan bod geweest. Hier is een bron die de piloten hier waarschijnlijk een stuk beter op waarheid kunnen beoordelen:
http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
offtopic:
Indien wikipedia onjuist is, wat uiteraard goed mogelijk is: wat let je om het te wijzigen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:13:
Ik begrijp eruit dat je 1x je jet moet stallen als onderdeel van training?
Ik heb boven de Nevada-woestijn ooit een testvlucht gedaan met een 747, en daar moest je alvast zelf een stall uitlokken en corrigeren, ik weet niet of het in de standaard training ook gedaan wordt.

PS: was een missie in Flight Simulator ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe liep het af? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Laat me raden: na 5x oefenen ging het goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een keertje fout gegaan (te nonchalant), de keer erna ging het wel goed, maar toen gingen 3 van de 4 engines stuk (echt heel realistisch allemaal). :p (was een missie die vooraf zo 'geprogrammeerd' was)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik heb nog nooit met een Jet gevlogen, maar met zweefvliegtuigen doe ik het meerdere keren per jaar. Ook wel eens gewoon voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Mja, in een single engine kist ook wel :P Maar dan krijg je juist een nose drop met een beetje mazzel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Als je vliegtuig goed ontworpen en beladen is krijg je dat idd altijd. Doordat het zwaartepunt iets voor het aangrijppunt van de liftkrachten ligt, zakt de neus naar beneden en pik je vanzelf weer snelheid op. Kost alleen wat hoogte dus.

Het leukste is een asymmetrische overtrek, als één vleugel eerder overtrekt dan de andere (bijv. als je een bocht slecht inzet met lage snelheid). Dat resulteert in een spiraalvormige duikvlucht naar beneden (ookwel 'vrille' genoemd).. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

* MBV denkt terug aan biggles-boekjes :+.
Stall je een zweefvliegtuig trouwens niet met elke landing? Dat doe je met een deltavleugel namelijk wel (met als gevolg dat je een atos nooit normaal kan landen :+) [/hear-say]

Ik kan me voorstellen dat de massatraagheid van een 737 of A320 het een stuk minder leuk maakt, en het feit dat de motoren onder de vleugel zitten al helemaal niet. Voeg de swept wing toe, en nog wat leuke ingrediënten... 'k kan me voorstellen dat je dat liever op zo'n 'kist' van tsuru doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Bolk schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:43:
Nee, dat heb ik geprobeerd uit te zoeken, maar ik kan geen concrete informatie vinden dat een swept-wing stall gepaard gaat met een wing-drop. Mede dankzij het feit dat de vleugels omhoog lopen (de tips zijn hoger dan de root zegmaar) krijg je positieve stabiliteit, dat helpt wings level te blijven.

De boeken beweren dat een rechthoekige vleugel ook niet gevoelig is voor wing drop, terwijl ik in m'n flight training toch echt anders gemerkt heb.

Durf het eigenlijk niet te zeggen wat de kwestie is met spiral dive en swept-wing aircraft.
Even puur theoretisch geneuzel, maar als je een vliegtuig symetrisch stalled, dan verlies je aan beide kanten even veel lift. Hoe zou je dan in een vrille terecht kunnen komen? (even ervan uitgaande dat je de kist er niet in vliegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Spotter schreef op maandag 02 maart 2009 @ 17:58:
[...]

Even puur theoretisch geneuzel, maar als je een vliegtuig symetrisch stalled, dan verlies je aan beide kanten even veel lift. Hoe zou je dan in een vrille terecht kunnen komen? (even ervan uitgaande dat je de kist er niet in vliegt).
Theoretisch heb je gelijk, maar bij een swept wing stallt je wing-tip eerst en dat loopt door naar de root. Dus dat betekent dat je lift-vector dichter naar de romp verplaatst, het stukje waarop je dan balanceert wordt kleiner. Met zijwind pakt je ene vleugel meer lift dan de anderen, en dan zou je kunnen rollen. Theoretisch. Want ik kan het tegendeel niet vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Bolk schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:14:
[...]

Theoretisch heb je gelijk, maar bij een swept wing stallt je wing-tip eerst en dat loopt door naar de root. Dus dat betekent dat je lift-vector dichter naar de romp verplaatst, het stukje waarop je dan balanceert wordt kleiner. Met zijwind pakt je ene vleugel meer lift dan de anderen, en dan zou je kunnen rollen. Theoretisch. Want ik kan het tegendeel niet vinden :P
Er is ook nog zoiets als traagheid... een zweefvliegtuig of Cessna komt puur door het formaat, het gewicht en de verdeling daarvan per definitie vele malen makkelijker in een vrille of spin terecht als een 737/A320, daarbij is het zo goed als onmogelijk om het met opzet te doen omdat je besturingsvlakken in vergelijking met het vliegtuig zelf ook nog een stuk kleiner zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Bolk schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:14:
[...]

Ergo, die gozer lult uit z'n nek :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Spotter schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:08:
[...]

Ergo, die gozer lult uit z'n nek :P ;)
Jij zegt het... :+ Ik heb alleen de theorie geprobeerd te onderzoeken, maar doe er geen uitspraak over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

mcDavid schreef op maandag 02 maart 2009 @ 17:13:
Als je vliegtuig goed ontworpen en beladen is krijg je dat idd altijd. Doordat het zwaartepunt iets voor het aangrijppunt van de liftkrachten ligt, zakt de neus naar beneden en pik je vanzelf weer snelheid op. Kost alleen wat hoogte dus.
Met een vliegtuig met een staart zoals de Fokker 70/100 zorgt de losgelaten stroming ervoor dat het horizontale staartvlak ook stalled. De staart heeft dan ook geen lift, dus er ontstaat geen nose drop. In plaats daarvan krijg je een fenomeen dat 'deep stall' heet. Doordat je geen pitch control hebt is het min of meer onmogelijk om daar nog uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Net op TV weer dat geval van dat russische jongetje (flight 593) gezien, echt tragisch. Het blijft onvoorstelbaar dat je zo'n toestel niet op tijd uit een stall kan trekken, ook niet als je zoveel hoogte hebt :X Raar dat er geen waarschuwing was van de autopilot, raar dat er geen waarschuwing voor bank angle was, raar dat niemand voelde dat het ding wel erg ver ging hellen...
Wat gebeurt er trouwens bij een modern toestel als de captain een andere input geeft dan de co-pilot? Het verbaasde me namelijk dat de co-pilot in de dramatisering het jochie opdracht gaf naar links te sturen. Vroeger zat dat met touwtjes gekoppeld, is dat bij een A310/737NG nog steeds zo? Hoe werkt dat met de joysticks van een A320? En is een airliner niet zelf-stabiliserend (A320 uitgesloten, dat heeft Bolk wel eens uitgelegd)?

@Devil: hopen dat je nog geen volgas geeft wanneer het gebeurt, toch? :) En super-dramatisch: als je erin zit, kan je hem dan niet in een flinke bank-angle gooien, zodat je weer wat lucht over je staartvlak krijgt?
Pagina: 1 ... 23 ... 130 Laatste

Dit topic is gesloten.