Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 130 Laatste
Acties:
  • 491.416 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

US Airways A320 neergestort in Hudson rivier nabij New York:

http://edition.cnn.com/20...rk.plane.crash/index.html
NEW YORK (CNN) -- Emergency officials are responding to a downed plane in the Hudson River in New York City, according to the city fire and police departments.

The plane entered the water Thursday afternoon following a failed takeoff, the FAA says.

1 of 2 US Airways Flight 1549, an Airbus A320 headed from New York's LaGuardia Airport to Charlotte, North Carolina, was down in the river after a failed takeoff, according to the Federal Aviation Administration.

The U.S. Coast Guard said units were also responding, and a ferry on site was dropping life jackets into the water.

The plane approached the water at a gradual angle and made a big splash, according to a witness watching from an office building.

"It wasn't going particularly fast. It was a slow contact with the water that it made," said the witness, Ben VonKlemperer.

An Airbus A320 can hold a maximum of 179 passengers and a flight crew of two, depending on the configuration.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verbazingwekkend genoeg komt het woord 'terrorist' niet eens voor in dat artikel. Lijkt de goede kant op te gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste reactie van de FAA:

Double Birdstrike
Emergency Landing @ river
Hoogstwaarschijnlijk geen pax en crew doden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Wow, heftig! Maar het lijkt met een sisser af te lopen, in het geupdate nieuwsbericht wordt gemeld dat alle passagiers veilig weggekomen lijken te zijn... Waar al die trainingen toch niet goed voor zijn :) Hoe kan het dat zo een vliegtuig blijft drijven trouwens? Volle tanks? Is kerosine lichter dan water?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat er wellicht nog compartimenten in het vliegtuig zijn (bijv. cargohold) die luchtdicht zijn en lucht bevatten waardoor het toestel niet zinkt.

En wellicht dat er iets van drijfvermogen in het design zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:38:
Denk dat er wellicht nog compartimenten in het vliegtuig zijn (bijv. cargohold) die luchtdicht zijn en lucht bevatten waardoor het toestel niet zinkt.

En wellicht dat er iets van drijfvermogen in het design zit?
Ja ik zit mij nu ook te bedenken waarom een vliegtuig eigenlijk zinkt. De grote vleugels, grote tanks (leeg/lucht of met kerosine) en inderdaad compartimenten die lucht kunnen vasthouden helpen wel een stuk mee met het drijven zegt mijn gevoel. Grote 'zinkers' zijn dan denk ik de motoren en het landingsgestel en eventueel de bagage...

Misschien een eject systeem voor de motoren en het landingsgestel in de toekomst? Doe deployable opblaasbare ringen (net zoiets als die glijbanen, maar dan om het gehele vliegtuig net als zo een rubber boot) om het vliegtuig heen en je bent klaar :P

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Banjy schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:45:
[...]

Ja ik zit mij nu ook te bedenken waarom een vliegtuig eigenlijk zinkt. De grote vleugels, grote tanks (leeg/lucht of met kerosine) en inderdaad compartimenten die lucht kunnen vasthouden helpen wel een stuk mee met het drijven zegt mijn gevoel. Grote 'zinkers' zijn dan denk ik de motoren en het landingsgestel en eventueel de bagage...
Niet bepaald gemaakt om te drijven, ten eerste. Maar denk ik belangijker: het gemiddelde vliegtuig dat in het water ligt, ligt daar niet omdat 't geen plekkie kon vinden op het asfalt maar omdat er iets mis is gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 22:44

djidee

Mr. Slungel

Hij zinkt nu wel, maar iedereen lijkt er veilig uit te zijn... Knap staaltje vliegwerk van herr piloot volgens mij _/-\o_

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

Banjy schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:45:
[...]

Misschien een eject systeem voor de motoren en het landingsgestel in de toekomst? Doe deployable opblaasbare ringen (net zoiets als die glijbanen, maar dan om het gehele vliegtuig net als zo een rubber boot) om het vliegtuig heen en je bent klaar :P
Nog even een 20hp Evenrude erachter en je kan weer verder? :Y)

Volgense cnn waren er 146 pax en 5 crew pax aanwezig. Lijkt voor wat ik er zo uit haal nog vrij rustig gegaan te zijn.
Knap stukje werk van de piloten inderdaad d:)b

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3331/3199284739_f3238bdd3c_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://media.nbcnewyork.com/images/600*450/plane+sinking.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 16-01-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Komen die boten bij de deuren eindelijk eens van pas :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

CyBeR schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:23:
Verbazingwekkend genoeg komt het woord 'terrorist' niet eens voor in dat artikel. Lijkt de goede kant op te gaan.
Wel in deze: http://www.washingtonpost...1502571.html?hpid=artslot *O*
But Ellen Howe, a spokeswoman for the Transportation Security Administration, confirmed only that there was "no known nexus to terrorism" in the downing.

A Department of Homeland Security spokeswoman, Laura Keehner said, "There is no information at this time to indicate that this is a security-related incident. We continue to closely monitor the situation, which at present is focused on search and rescue."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 15:12

Spotter

Lichtnicht

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:31:
Eerste reactie van de FAA:

Hoogstwaarschijnlijk geen pax en crew doden.
Geen doden, wel 25-50 man naar het ziekenhuis, vermoedelijk onderkoelingsverschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 17:35

MBV

Een van de weinige landingen op water met een gewoon toestel die zijn goedgegaan, vziw. Scheelt natuurlijk dat het een brede rivier was, er geen ijs lag zoals de vorige crash in de Hudson, en geen golven zoals open zee.

Ik vond het wel een geniaal gezicht: een A320 die tot aan zijn 'nek' (voorste deuren) in het water zit, met een veerboot ernaast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik eigenlijk bijzonderder vind, is dat het toestel tjdens de landing niet in stukken is gebroken.. 't dingetje was tenslotte net opgestegen (vrij zwaar dus nog) en ik denk niet dat je een toestel als dit ontwerpt voor landingen op water :+ Of zie ik dat verkeerd? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Tracklog van de vlucht, zo te zien is hij tot ongeveer 3200 ft gekomen: http://flightaware.com/li.../2026Z/KLGA/KLGA/tracklog

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

Freak187

geen

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 07:22:
Wat ik eigenlijk bijzonderder vind, is dat het toestel tjdens de landing niet in stukken is gebroken.. 't dingetje was tenslotte net opgestegen (vrij zwaar dus nog) en ik denk niet dat je een toestel als dit ontwerpt voor landingen op water :+ Of zie ik dat verkeerd? :)
Ze kunnen aardig wat hebben, maar dit is wel heel netjes van de piloot.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hij is natuurlijk zo langzaam mogelijk gaan vliegen, zo zacht mogelijk geland op het water, en heeft daarbij ongeveer dezelfde krachten gekregen als een 'normale' landing zonder landingsgestel. De vlucht was voor iets van 600 mijl (670 google maps route), ongeveer 1000km, dus hij zat niet afgeladen vol :)

Ook zo mooi, die omschrijvingen van mensen: "The engine exploded, and it started a hudge fire!" Terwijl een motor toch helemaal niet ontploft als er een beest in vliegt, maar de rotors verbuigt waardoor hij niet meer efficient werkt, toch? (En je moet hem uitzetten omdat hij anders kapot trilt door de onbalans, detail) Als gevolg daarvan ontbrandt niet alle kerosine in de motor, en krijg je mooie steekvlammen.

Waar komen die gegevens van flightaware eigenlijk vandaan?

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 16-01-2009 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/nbt4dg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 05:10
Is er nog geen filmpje van verschenen, daar wonen toch genoeg kijk en luistervinken? :)

Hell of a pilot, hij staat ook met vette foto op voorpagina Telegraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Tourniquet: voor welk toestel is dat? En wat heeft het bij dual engine failure voor zin om de engine master switch op 'off' te zetten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

De checklist is voor een A320. Wat voor zin het nog heeft de switches OFF te zetten weet ik ook niet, misschien om wat kleppen/circuits te sluiten. Misschien weet iemand anders dat? (Bolk kom er maar in! :P )

Wat ik me ook afvraag: Ik neem aan dat in dit geval ook de RAT deployed was, is deze wel waterdicht?

[ Voor 20% gewijzigd door Tourniquet op 16-01-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik denk niet dat dat veel zin heeft: die RAT breekt waarschijnlijk direct af zodra hij het water raakt met 250km/u, 't is geen schroef :P

De behuizing van de RAT is zelfs luchtdicht, de drukcabine moet op druk (d'oh) blijven als die deployed wordt. En aangezien het ding nog genoeg brandstof had zal de APU wel zijn ingezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

MBV schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:22:
De behuizing van de RAT is zelfs luchtdicht, de drukcabine moet op druk (d'oh) blijven als die deployed wordt.
Daar zit wat in 8)7

Maar de RAT deployed toch automatisch bij het uitvallen van beide motoren? Vraag me af of er voldoende tijd is geweest voor het starten van de APU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik denk het wel, anders had hij zijn slats niet kunnen uitschuiven en was het een stuk minder leuk afgelopen. Tenminste, zo werkte dat bij een 767 ;) Maar ik wacht in spanning op Bolk. Wil iemand even zeggen dat hij aan het 'werk' moet? :+

[ Voor 0% gewijzigd door MBV op 16-01-2009 13:42 . Reden: >:) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Wie zegt dat de flaps waren uitgeschoven? Op de checklist staat "only slats extent, and slowly".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Flaps? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

MBV schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:09:
Hij is natuurlijk zo langzaam mogelijk gaan vliegen, zo zacht mogelijk geland op het water, en heeft daarbij ongeveer dezelfde krachten gekregen als een 'normale' landing zonder landingsgestel. De vlucht was voor iets van 600 mijl (670 google maps route), ongeveer 1000km, dus hij zat niet afgeladen vol :)

Ook zo mooi, die omschrijvingen van mensen: "The engine exploded, and it started a hudge fire!" Terwijl een motor toch helemaal niet ontploft als er een beest in vliegt, maar de rotors verbuigt waardoor hij niet meer efficient werkt, toch? (En je moet hem uitzetten omdat hij anders kapot trilt door de onbalans, detail) Als gevolg daarvan ontbrandt niet alle kerosine in de motor, en krijg je mooie steekvlammen.

Waar komen die gegevens van flightaware eigenlijk vandaan?
Uuhhh... een vogel en vooral een zware gans kan zo doorschieten naar de LPC en HPC hoor. En dan heb je dus wel een ontploffing. Geen ontploffing zoals in Hollywood, maar de thrust is wel in één keer weg. Want zodra een paar schoepjes afbreken schieten die door je hele motor heen en die laten weinig bruikbaars over....

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh ja, een gans is iets anders dan een duif. * MBV moet leunstoel-wetenschapsvaardigheden opkrikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Video van de crash, al zie je er niet veel van.

http://www.nuvideo.nl/alg...n-hudson-vrijgegeven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Best netjes dat er meteen drie pontjes aan komen varen om die mensen op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 05:10
Ja, zeker.en ik zag Regilio Tuur ook nog zwemmen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In New York is het wrak geborgen van
het US Airways-toestel dat donderdag in
de rivier de Hudson landde.Het is met
een grote kraan op een ponton getakeld.

Een van de motoren zit nog aan het
toestel.Naar de andere wordt met behulp
van sonar op de rivierbodem gezocht.De
beide zwarte dozen zijn geborgen.

De piloot heeft verklaard dat het
toestel vijf minuten na het opstijgen
door een zwerm vogels vloog.Er was
verschroeid vlees te ruiken en beide
motoren vielen uit.De piloot besloot op
het water te landen,omdat hij "te laag
en te langzaam" vloog om het op een
vliegveld aan de grond te zetten.
Teletekst 106

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gaaf om te zien. Kunnen ze dat niet vaker doen met toestellen die toch al afgeschreven zijn? :+

Indrukwekkend dat het heel blijft, er komt aardig wat kracht op het toestel te staan. 250-0 km/u in 5 seconden, dat is toch best indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag me af, is deze A320 nu afgeschreven?
Paar bouwdrogers erin, 2 nieuwe engines en weer vliegen?

Trouwens, morgen een (wellicht) interessante TV serie (10 weken geloof ik):

maandag 19 januari Nederland3
Top gun Holland (KRO)
21:20 - 21:50 Amusement

Top gun Holland
Realityserie over de ultieme jongensdroom: hoe word je F-16 piloot. Afvalrace waarin jonge mensen gevolgd worden in de strenge opleiding tot piloot bij de Nederlandse luchtmacht. Voor velen een droom, voor slechts enkelen wordt het de werkelijkheid...

Zie ook http://topgunholland.kro.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:49:
Vraag me af, is deze A320 nu afgeschreven?
Paar bouwdrogers erin, 2 nieuwe engines en weer vliegen?

Trouwens, morgen een (wellicht) interessante TV serie (10 weken geloof ik):

maandag 19 januari Nederland3
Top gun Holland (KRO)
21:20 - 21:50 Amusement

Top gun Holland
Realityserie over de ultieme jongensdroom: hoe word je F-16 piloot. Afvalrace waarin jonge mensen gevolgd worden in de strenge opleiding tot piloot bij de Nederlandse luchtmacht. Voor velen een droom, voor slechts enkelen wordt het de werkelijkheid...

Zie ook http://topgunholland.kro.nl/
Haha.. was dat maar waar.

Vliegtuigen worden zo licht mogelijk gebouwd. Ze zijn dus zeer sterk op de krachten die er in de lucht op grijpen. Zodra een vliegtuig een manouvre maakt waar het niet voor gemaakt is, is het vrij snel afgelopen. Dat bij deze landing het vliegtuig intact gebleven is, is al een wonder. Maar wat je niet ziet is de ontelbare hoeveelheden scheuren er bij draagdelen verschijnen.

Het zal zoveel geld kosten om dit ding weer vliegwaardig te krijgen, dan wil je liever je verzekeringsgeld innen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Een hint dat het ding is afgeschreven door de klap, is misschien wel dat 1 van de motoren is afgebroken. Ook lag hij niet symmetrisch in het water: een van de vleugels lag verder omhoog dan de andere.

Dit ding wordt misschien uit elkaar gehaald (alleen de motoren lijkt mij logischer) om de oorzaak te achterhalen, en daarna misschien weer in elkaar gezet om in een museum te staan. "Het eerste vliegtuig dat we in 2 stukken uit het water hebben gevist!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tourniquet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:59:
Wie zegt dat de flaps waren uitgeschoven? Op de checklist staat "only slats extent, and slowly".
Tijdens take-off heb je minimaal config 1+F. Dus sowieso flaps & slats.

Afhankelijk van de acceleratie hoogte ruim je die flaps op. Als jij 2 engines hebt die ermee stoppen dan heb je geen tijd om die flaps binnen te schuiven, dus ik verwacht dan ook dat er op de FDR staat dat er waarschijnlijk niets aan de configuratie veranderd is, anders dan het extenden van nog meer flaps...
Tourniquet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:41:
De checklist is voor een A320. Wat voor zin het nog heeft de switches OFF te zetten weet ik ook niet, misschien om wat kleppen/circuits te sluiten. Misschien weet iemand anders dat? (Bolk kom er maar in! :P )

Wat ik me ook afvraag: Ik neem aan dat in dit geval ook de RAT deployed was, is deze wel waterdicht?
Sorry, was op vakantie ;)

Switches off is voor het afsluiten van electrische-, pneumatische- en brandstofleidingen. De fire pushbuttons dus.

Verder zou ik als F/O direct de ditching button opzoeken. Dat is gewoonweg het eerste dat in me opkomt. Ik hoorde op vakantie dat die A320 in de Hudson lag en het eerste dat in me opkwam was "Ditching pushbutton" :P

De ditching PB is een knop dat alle gaten dicht van het vliegtuig (hier thuis werd het omschreven als een submarine switch :P). Hiermee sluit je kleppen van het cabin pressure system, de vent fans van de avionics bay (koeling) en nog een aantal andere gaten die je dicht wilt hebben voor een landing op water. Kan wel even in het FCOM duiken als je precies wilt weten wat de ditching switch doet.

De ditching PB wordt ook gebruikt tijdens bijvoorbeeld het de-icen.
Tourniquet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:47:
[...]

Daar zit wat in 8)7

Maar de RAT deployed toch automatisch bij het uitvallen van beide motoren? Vraag me af of er voldoende tijd is geweest voor het starten van de APU...
Yes sir! En APU starten heeft geen zin. De emergency bus is voldoende voor een noodlanding (scheelt je ook weer een checklist :P). Dan heb je VHF 1 voor comms, de noodverlichting en de nodige spanning voor de verschillende emergency systemen zoals de brandblussystemen van de motoren.

Het grappige is, is dat ik laatst met de chef vlieger een heel gesprek had over landing op water. Uiteindelijk kwam er wel uit dat het "theoretisch" mogelijk zou moeten zijn, mits goed uitgevoerd en de omstandigheden goed zijn. Nog geen 2 weken later ligt er een A320 met een perfect uitgevoerde landing in de Hudson.

Verder tijdens take-off emergency heb je gewoonweg geen tijd voor checklists, en al helemaal geen tijd om die QRH te pakken. Dus dit was gewoon een knap staaltje vliegwerk.

Hulde voor de flightcrew maar ook de cabin crew, die alle pax wisten te redden. Mooi artikeltje op LVN hierover: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=29294

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Thanks Bolk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Volgende keer met A320-nieuws niet meer op vakantie gaan :P

Thanks voor de uitleg :)

[edit]
Hij heeft de 3200ft gehaald, wat natuurlijk niet gering is. Hoeveel flaps heb je 'normaal' op die hoogte?

@hieronder: die 20hp Evenrude zal kennelijk niet veel helpen :+ Wel mooi gewassen trouwens :+

[ Voor 59% gewijzigd door MBV op 19-01-2009 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die vliegt niet meer:

Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/images/2009/01/18/nyregion/18plane.xlarge3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.foxnews.com/images/493381/3_28_011809_plane_450.jpg

Meer: http://www.airliners.net/...106US&distinct_entry=true

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

MBV schreef op maandag 19 januari 2009 @ 10:20:
Volgende keer met A320-nieuws niet meer op vakantie gaan :P

Thanks voor de uitleg :)

[edit]
Hij heeft de 3200ft gehaald, wat natuurlijk niet gering is. Hoeveel flaps heb je 'normaal' op die hoogte?

@hieronder: die 20hp Evenrude zal kennelijk niet veel helpen :+ Wel mooi gewassen trouwens :+
Ligt eraan hoe hoog de acceleratie altitude was en de elevation van het veld.

Je kan gaan speculeren wat de flap setting was, maar je weet niet wat er zich in de cockpit afgespeeld heeft. Tevens wil je bij een landing zoveel mogelijk flaps hebben, dus het zal me niets verbazen dat standje 3 getrokken is. Bij een 'normale' engine failure level je off op je engine out accel altitude (default 1500 ft, kan aangepast worden). Wanneer je 2 haperende motoren hebt, denk ik dat je iets anders aan je hoofd hebt, namelijk dat ding in de lucht houden.

Trouwens, is die 3200ft een gegeven van een betrouwbare bron?

[ Voor 6% gewijzigd door Bolk op 19-01-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tourniquet schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:30:
Tracklog van de vlucht, zo te zien is hij tot ongeveer 3200 ft gekomen: http://flightaware.com/li.../2026Z/KLGA/KLGA/tracklog
Geen idee of het betrouwbaar is, ik weet niet waar flightaware zijn gegevens vandaan haalt.

Hier hadden we met de lunch trouwens een best grappige discussie over wat je met een submarine-button zou moeten doen. Vleugels eraf, kiel eronder, liefst een tri-jet voor de aandrijving midden-achter :+ En natuurlijk gebraden gans op het menu :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Als die bron een beetje klopt, dan is een G/S van 151 kts toch echt meer dan flaps 1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In die checklist van tourniquet staat "Flaps 3", met daaronder "Only slats extend, slowly" :? Met een minimum approach speed van 150kts. En inderdaad de Ditching pushbutton, dat was me de vorige keer dat ik hem zag niet opgevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Flightaware lijkt wel te kloppen, ook het NTSB heeft het over 3200 ft en die hebben de Flight Data Recorder als bron. :P
Higgins said the recorders showed that Flight 1549 reached a maximum altitude of 3,200 feet before losing power simultaneously in both engines before its splash-landing Thursday afternoon.
Wel een leuke site trouwens dat Flightaware. je kunt er ook flightplans op zien. Bijv. KLGA BIGGY J75 GVE LYH SUDSY3 KCLT voor vlucht 1549.

[ Voor 26% gewijzigd door Tourniquet op 19-01-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En bolk, klopt jouw eerstvolgende vlucht met flightaware? :+ Oh wacht, jij vliegt natuurlijk niet op de US :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Nee, ATCBox radar streams is het beste dat er te krijgen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

MBV schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:07:
Een hint dat het ding is afgeschreven door de klap, is misschien wel dat 1 van de motoren is afgebroken. Ook lag hij niet symmetrisch in het water: een van de vleugels lag verder omhoog dan de andere.

Dit ding wordt misschien uit elkaar gehaald (alleen de motoren lijkt mij logischer) om de oorzaak te achterhalen, en daarna misschien weer in elkaar gezet om in een museum te staan. "Het eerste vliegtuig dat we in 2 stukken uit het water hebben gevist!"
Electronica kun je ook wel bij de schroothoop gooien. Interieur wil ook niemand meer hebben :P

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ND863 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:01:
[...]

Electronica kun je ook wel bij de schroothoop gooien. Interieur wil ook niemand meer hebben :P
Electronica kun je gewoon op de verwarming leggen voor 2 dagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Op discovery hebben ze wel eens laten zien hoe bekabeling van een 747 er na 20 jaar uitziet. Dat krijg je er nooit meer in, als dat er eenmaal uit is geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor de belangstellenden: Aviodome probeert weer een bijzonder toestel naar het museum te halen, dit keer een DC-8-55F die tussen 1970 en 1981 voor KLM Cargo heeft gevlogen, en nog de enige bestaande DC-8 van dat subtype is dat ooit voor de KLM gevlogen heeft:
Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome begint een inzamelingsactie om een voormalige DC-8 van KLM naar Nederland te halen. Het gaat om een DC-8-55F, die tussen 1970 en 1981 in dienst van KLM vloog. Het ruim veertig jaar oude toestel vloog voor het laatst in augustus 2001 en staat sindsdien geparkeerd op de Britse luchthaven Manston-Kent.

De DC-8 was in 1960 het eerste passagiersvliegtuig met straalmotoren bij KLM. De luchtvaartmaatschappij vloog met verschillende varianten. Het toestel dat mogelijk naar Nederland komt is een korte uitvoering van de DC-8 en werd in 1970 door KLM overgenomen van SAS Scandinavian Airlines.

Het vliegtuig vloog voordat het in 2001 werd afgedankt voor de Brits-Ghanese vrachtmaatschappij MK Airlines. De DC-8 verkeert in slechte staat en beschikt in de huidige toestand nog over één motor. Volgens het Aviodrome kan het vliegtuig echter nog van de slopershamer worden gered.

Om de voormalige KLM’er naar het museum in Lelystad te halen moet het toestel over de weg en per zeeschip naar Nederland worden vervoerd. Daarvoor is volgens het Aviodrome een bedrag van 400.000 euro nodig.
Luchtvaartnieuws.nl

Het betreffende toestel is de voormalige PH-DCZ "Hans Christian Andersen".

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/5755/phdczbg5.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Snap ik dan niet, je wil toch sowieso 4 motoren eronder hangen voor het museum? Dan sprokkel je toch eerst die motoren bij elkaar, hangt ze onder het toestel, zoekt een stuntpiloot, en zorg dat je niet over dichtbevolkte gebieden vliegt?
* MBV ziet in gedachten al een 747 met een lang sleeptouw, met zweefvliegtuigen kan het ook :+
Of verzin ietsje eerder dat je hem wilt hebben 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 22-01-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Speaking of Aviodrome, wat is er eigenlijk ooit gebeurd met die enorme bol waar ze in zaten vroegah?

Ah, wikipedia zegt dat 't demolished is. Jammer, was best mooi geweest om ergens anders voor te gebruiken lijkt me.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 22-01-2009 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

CyBeR schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 23:54:
Speaking of Aviodrome, wat is er eigenlijk ooit gebeurd met die enorme bol waar ze in zaten vroegah?

Ah, wikipedia zegt dat 't demolished is. Jammer, was best mooi geweest om ergens anders voor te gebruiken lijkt me.
Ja er loopt nu een weg/afrit van de A4 waar het gestaan heeft, wel jammer. Zou cool geweest zijn als er een concerthal oid van gemaakt was.

Over die DC-8: Naar lelystad halen! De DC8 is imo een mijlpaal in de luchtvaart geweest (samen met de 707). Er vliegen nog behoorlijk veel DC-8's rond als freight dogs, dus wordt hij niet als uniek beschouwd. Er moeten gewoon DC-8's gepreserveerd worden, anders eindigen ze allemaal op de schroothoop.

[ Voor 24% gewijzigd door Dani86 op 23-01-2009 00:20 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

CyBeR schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 23:54:

Het Aviodome is in 2003 verkocht aan de LEG (Evangelische gemeente in Aalsmeer) en is daarna in opslag gegaan. Volgens mij is het nog de bedoeling dat hij ergens in de Haarlemmermeer weer wordt opgebouwd, maar het is wel verdacht stil. Meer info: http://www.aviodrome.nl/actueel/nieuws/2004/21januari.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MBV schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 23:12:
Snap ik dan niet, je wil toch sowieso 4 motoren eronder hangen voor het museum? Dan sprokkel je toch eerst die motoren bij elkaar, hangt ze onder het toestel, zoekt een stuntpiloot, en zorg dat je niet over dichtbevolkte gebieden vliegt?
* MBV ziet in gedachten al een 747 met een lang sleeptouw, met zweefvliegtuigen kan het ook :+
Of verzin ietsje eerder dat je hem wilt hebben 8)7
Het is niet gezegd dat als alle vier de motoren eronder hangen dat-ie dan wel vluchtwaardig is natuurlijk, de rest van de kist kan ook nog wel tig technische problemen hebben, zeker als hij al 8 jaar buiten gebruik geparkeerd is, en dus waarschijnlijk ook zonder onderhoud.

Vraag me trouwens af of ze nog wel aan drie extra motoren kunnen komen? Er vliegen waarschijnlijk nog wel enkele DC-8's rond (Afrika, Zuid-Amerika, delen van Azië), maar zijn de motoren ook onderling uitwisselbaar tussen de verschillende subtypes van de DC-8?

Of misschien is het wel niet de bedoeling om hem weer vliegwaardig te maken, misschien willen ze d'r alleen een statisch object van maken. Dan kan je desnoods replicas van de motoren bouwen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In de woestijn in Amerika staan nog wel een paar DC-8's, gok ik. Motoren zijn meestal wel uitwisselbaar, dacht ik: er worden regelmatig motoren geupgrade heb ik wel eens gelezen, en er zijn vaak meerdere motoren per type vliegtuig mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 15:12

Spotter

Lichtnicht

Dani86 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 00:16:
[...]

Ja er loopt nu een weg/afrit van de A4 waar het gestaan heeft, wel jammer. Zou cool geweest zijn als er een concerthal oid van gemaakt was.
Volgens mij ligt er een parkeerplaats....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 05:58:
[...]

Het is niet gezegd dat als alle vier de motoren eronder hangen dat-ie dan wel vluchtwaardig is natuurlijk, de rest van de kist kan ook nog wel tig technische problemen hebben, zeker als hij al 8 jaar buiten gebruik geparkeerd is, en dus waarschijnlijk ook zonder onderhoud.
Mwah, niet zo heel boeiend. Ze hebben ook een 747 door de binnenstad van Amsterdam gesleept. Mag zo'n DC-8 op een boot zetten niet zo heel moeilijk zijn lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De fusie tussen British Airways en Iberia gaat waarschijnlijk niet door:
De voorgenomen fusie tussen de luchtvaartmaatschappijen British Airways (BA) en het Spaanse Iberia staat op losse schroeven. British Airways waarschuwt niet te willen fuseren onder de huidige marktomstandigheden.

Dat heeft Britse luchtvaartmaatschappij vrijdagavond bekendgemaakt, meldde The Financial Times.

De marktwaarde van Iberia is namelijk voor de eerste keer sinds het begin van de onderhandelingen vorig jaar juli hoger dan die van British Airways. Dat heeft te maken met de prijsdaling van het aandeel BA en de koersdaling van de Britse pond ten opzichte van de euro.

BA-topman Willie Walsh heeft gedreigd weg te blijven bij de onderhandelingen als de situatie niet veranderd. ''De huidige omstandigheden zijn onaanvaardbaar. Onze aandeelhouders gaan daar nooit mee akkoord.''

Een aandeel British Airways was bij het begin van de onderhandelingen 65 eurocent, die van Iberia 35 cent. Momenteel staat een aandeel BA op 49,6 cent en dat van Iberia op 50,4 cent. De totale waarde van BA stond vrijdag na de sluiting van de Londense beurs op 1,69 miljard pond (1,77 miljard euro). De totale waarde van Iberia bedraagt 1,72 miljard pond (1,80 miljard euro).

Bij een fusie tussen BA en Iberia ontstaat de derde grootste luchtvaartonderneming van Europa.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Weer bijna problemen na een birdstrike op een Airbus (A321), dit keer van Turkish Airlines:
Een Turks passagierstoestel heeft maandag een noodlanding moeten maken na een botsing met een zwerm vogels. Een van de motoren van de Airbus viel kort na de start uit.

Het toestel van Turkish Airlines met 143 passagiers kon veilig terugkeren naar de Turkse stad Istanbul. Het vliegtuig was op weg naar Kopenhagen.

Midden januari zag een piloot van een Amerikaanse Airbus zich gedwongen tot een noodlanding op de Hudson-rivier in New York, nadat het toestel door een zwerm vogels was geraakt.
Nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-10 01:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Dit gebeurt heel erg vaak, vast en zeker een week voor het "Hudson" incident is hetzelfde gebeurd, alleen krijgen wij dat niet te weten. (Op TV/internet)

Media dus.

Maar wat kun je eraan doen? Helemaal niets..

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
salimrmaf schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:20:
Dit gebeurt heel erg vaak, vast en zeker een week voor het "Hudson" incident is hetzelfde gebeurd, alleen krijgen wij dat niet te weten. (Op TV/internet)

Media dus.

Maar wat kun je eraan doen? Helemaal niets..
En dat baseer jij op wat?

En verwacht zeker wel dat in de toekomst er wel een oplossing voor zal komen, hoe heb ik geen idee, maar de mensheid heeft wel voor moeilijkere dingen een uitkomst gevonden. Misschien zelf maar later mee aan de slag gaan, studeer werktuigbouwkunde :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

De media zoekt altijd naar incidenten na een groot incident. Ze zijn dan weer getriggered en staan dan op scherp. Na een grote crash worden er altijd nog 2 of 3 kleine meldingen achter gegeven, terwijl dat op dagelijkse schaal plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Gelukkig slaat na die twee of drie incidentjes zonder dodelijke afloop de teleurstelling toe bij de nieuwsmedia en gaat het weer als vanouds over normale dingen.

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Tsuru schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:42:
Gelukkig slaat na die twee of drie incidentjes zonder dodelijke afloop de teleurstelling toe bij de nieuwsmedia en gaat het weer als vanouds over normale dingen.
Ja tot de komkommertijd komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:00
Inderdaad, puur sensatie zoeken. Een kennis van me heeft in een 737 van SAS ook een birdstrike meegemaakt en hij vertelde dat er werd gehandeld alsof het routine was en zonder paniek werd teruggekeerd naar de luchthaven van Oslo.

Dat ze dit voor de verandering weer eens een "noodlanding" noemen is ook om flauw van te worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb ook een keer al zo'n akkefietje gehad, nooit wat over gelezen verder. Media zoekt sensatie, en dat krijg je snel in de luchtvaart als je ieder incident gaat achtervolgen. Hetzelfde als dat je iedere dag langs de Nederlandse snelweg gaat staan en overal verslag van doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Moet er een nieuwe motor onder een vliegtuig na een birdstrike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ligt eraan hoe erg de schade is, lijkt me. Als er 1 turbineblad verbogen is, dan wordt dat turbineblad vervangen (neem ik aan). Als er 3 ganzen in zijn gevlogen is er iets meer aan de hand en dan kan je de oude voor onderdelen gebruiken :P

@Wouter: het ís een noodlanding, ook al is het routine. Vliegtuig krijgt voorrang etc omdat het maar 1 motor heeft, en dus bij het volgende 'foutje' neerstort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

MBV schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 10:04:
@Wouter: het ís een noodlanding, ook al is het routine. Vliegtuig krijgt voorrang etc omdat het maar 1 motor heeft, en dus bij het volgende 'foutje' neerstort.
Dan is het nog steeds een voorzorgslanding toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Volgens wikipedia:
An emergency landing is an unplanned landing made by an aircraft in response to a crisis which either interferes with the operation of the aircraft or involves sudden medical emergencies necessitating diversion to the nearest airport.
[knip]
Types of emergency landings
[knip]
Precautionary landing
Jij je zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Wikipedia :{

Het ligt aan de company. De ene zegt: een motor die eraf lazert of stopt is een Mayday want je verliest de helft van je motoren, de andere company zegt: je vliegt nog, alles is safe, dus is het een Pan Pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

En als je 4 motor hebt dan zeg je 'Hmm zullen we doorvliegen of teruggaan?'.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16

TF

bla bla

heeft iemand misschien een aantal leuke foto's en informatie over dat vliegtuig kerkhof in america?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als het artikel je niet zint dan pas je het toch lekker aan? :P Er staat echt giga-veel info op, die misschien maar 90% juist is, maar het is heerlijk om daar even te 'verdwalen'.
Het ligt aan de company. De ene zegt: een motor die eraf lazert of stopt is een Mayday want je verliest de helft van je motoren, de andere company zegt: je vliegt nog, alles is safe, dus is het een Pan Pan.
Raar dat er zo grote verschillen bestaan tussen maatschappijen. Mijn gevoel zegt niet dat een uitgevallen motor een mayday is (als hij eraf lazert is het dat vaak wel, omdat je hydraulica + vleugelprofiel dan ook beschadigt kan raken, toch?), het lijkt me wel wijs om het dichtstbijzijnde grote vliegveld op te zoeken.

Tot hoever worden motoren opgelapt na een bird-strike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tuurlijk, bij een engine failure ga je altijd terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

MBV schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:31:

Raar dat er zo grote verschillen bestaan tussen maatschappijen. Mijn gevoel zegt niet dat een uitgevallen motor een mayday is (als hij eraf lazert is het dat vaak wel, omdat je hydraulica + vleugelprofiel dan ook beschadigt kan raken, toch?), het lijkt me wel wijs om het dichtstbijzijnde grote vliegveld op te zoeken.

Tot hoever worden motoren opgelapt na een bird-strike?
Het hangt ook heel erg van het land waarin het gebeurd af. Op Schiphol is in de meeste gevallen een pan-pan meer dan voldoende, maar in een land als Spanje of Italie is het nog maar de vraag of ze uberhaupt weten wat je daar mee bedoelt. Vandaar dat er niets zinnigs over te zeggen is, het verschilt gewoon per situatie en per vlieger.
Bolk schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 13:04:
Tuurlijk, bij een engine failure ga je altijd terug :)
Bij een twee motorig vliegtuig wel, maar bij drie of meer motoren werkt dat heel anders.

[ Voor 62% gewijzigd door Devil op 27-01-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dan ligt het aan de bestemming: als het naar schotland is wel, naar de canarische eilanden niet terug :+
als je dus van mooi weer houdt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 27-01-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Devil schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 16:39:

Bij een twee motorig vliegtuig wel, maar bij drie of meer motoren werkt dat heel anders.
Ik mag toch aannemen dat als je EFATO krijgt met een 747 dat je teruggaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat zijn eigenlijk de eisen aan 3- of 4-motorige toestellen? Met 1 motor minder moet je toch nog normaal kunnen opstijgen? Ik neem aan dat 2 motoren op een 747 genoeg is om op kruissnelheid- en hoogte te blijven, en 1 motor op een tri-jet genoeg om in elk geval heel ver te 'gliden'? Dan heb je een stuk betere situatie dan 2 kapotte motoren op een A320 :+

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 27-01-2009 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

De eisen voor een 3- en 4-motorig toestel zijn dezelfde als die voor tweemotorige toestellen: met het verlies van 1 motor op V1 moet je over je screen height heen kunnen komen (35 voet aan het eind van de baan) en je minimale klim-gradient tot 1500ft AGL kunnen halen. Je begrijpt dat een n-1 met 4 motoren een stuk minder problematisch is als met 2 aangezien je respectievelijk 25% en 50% van je vermogen kwijt bent. Deze voorwaarden zijn bepalend voor de berekening van je maximum startgewicht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tsuru op 27-01-2009 19:04 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Om Tsuru aan te vullen: flap setting, startgewicht, V-speeds, obstacle clearance, de hele bende.

Ik durf trouwens niet hardop te zeggen of je kan blijven kruisen met een 747 wanneer je 2 stuks kwijt raakt. Voor de 320 (en neem aan ook de 737 en alles wat 2 motoren heeft) moet je een obstacle strategie bepalen bij een engine failure op kruishoogte. Best glide of max range. Totdat je op een hoogte bent aangekomen waarbij 1 engine het wel trekt om je in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Over het algemeen heet zoiets een drift-down procedure. Wat grappig is om te weten is dat door de genoemde performance-eisen twee van de vier nog net iets erger is dan èèn van de twee, door het ontbreken van de bij takeoff en in het tweede segment benodigde marge voor tweemotorige vliegtuigen.

Dit uiteraard bij vergelijkbaar gewicht en vergelijkbare aerodynamische eigenschappen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsuru op 27-01-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dani86 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:24:
[...]

Ik mag toch aannemen dat als je EFATO krijgt met een 747 dat je teruggaat :P
Net na takeoff wel, maar blijkbaar iets later neit altijd:
http://www.airtalk.org/ba-jet-flies-on-with-failed-engine-vt68424.html
LONDON, England (AP) -- A British Airways jet that continued on an 11-hour
flight from Los Angeles to London after one of its four engines lost power
also flew on three engines on a later flight from Singapore to London, the
airline said Friday.

The Boeing 747 left Singapore on February 25 and landed at London's Heathrow
Airport the next day, arriving only 15 minutes behind schedule, BA spokesman
Jay Marritt said.

Three hours into the 14-hour flight, an oil pressure indicator showed there
was a problem with one of the engines, which the captain shut down as a
precaution, Marritt said. It was the captain's decision to continue with
Flight 18, which was carrying 356 passengers, he added.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Er is toch ook ooit eens een BA kist geweest die hetzelfde geintje uithaalde vanuit Los Angeles ofzo, en Heathrow nooit gehaald heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bolk schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:39:

Ik durf trouwens niet hardop te zeggen of je kan blijven kruisen met een 747 wanneer je 2 stuks kwijt raakt.
Met alle vier de motoren exit kan het ook nog in glijvlucht. Zie British Airways Flight 9 van 24 juni 1982. Dat was een 747 (G-BDXH, dit toestel: http://www.airliners.net/...oeing-747-236B/0537992/L/) die door een wolk volkanische as vloog, waarna alle vier de motoren zoiets hadden van 'doe het zelf maar, ik stop er mee'.

Is ooit ook een documentaire van geweest op Discovery, was best interessant. Men wist uiteindelijk wel alle motoren te herstarten (hoewel er één alsnog definitief uitviel), maar toch.

En dan het commentaar van de captain:
"Ladies and Gentlemen, this is your Captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress.".
Understatement van de eeuw dat "small problem" _/-\o_

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

wildhagen schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 06:02:
[...]

Met alle vier de motoren exit kan het ook nog in glijvlucht. Zie British Airways Flight 9 van 24 juni 1982. Dat was een 747 (G-BDXH, dit toestel: http://www.airliners.net/...oeing-747-236B/0537992/L/) die door een wolk volkanische as vloog, waarna alle vier de motoren zoiets hadden van 'doe het zelf maar, ik stop er mee'.

Is ooit ook een documentaire van geweest op Discovery, was best interessant. Men wist uiteindelijk wel alle motoren te herstarten (hoewel er één alsnog definitief uitviel), maar toch.

En dan het commentaar van de captain:
[...]
Understatement van de eeuw dat "small problem" _/-\o_
Was er ook niet eens een KLM-kist die door volcanic as vloog? WEllicht verwar ik het met deze BA-vlucht, maar die piloten hebben echt verdomde mazzel gehad dat die motoren weer wilden starten. Die as gaat in alle kleppen (bleedvalve's etc etc) van de motoren zitten waardoor er eigenlijk geen goede luchtstroom meer doorheen kan.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koepeltent tegen herrie Polderbaan

AMSTERDAM - Schiphol gaat de geluidsoverlast van de Polderbaan te lijf met een koepeltent. De 1,5 kilometer lange tent moet ervoor zorgen dat de bewoners van Hoofddorp-Noord weer kunnen slapen.
Foto: Martin Mooij Sinds de opening van de Polderbaan in 2003 klagen de Hoofddorpers over overlast. Vooral de opstijgende vliegtuigen veroorzaken zoveel herrie dat sommige bewoners het geluid vergelijken met dat van een aardbeving.

Het idee voor een tent parallel aan de landingsbaan komt van Toine van Goethem, van de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente Amsterdam. Hij won onlangs een ontwerpwedstrijd uitgeschreven door Schiphol.

De tent is elf meter hoog en anderhalve kilometer lang. Metingen wijzen uit dat de geluidsoverlast met minstens 7 decibel afneemt, zegt de ontwerper.

Schiphol laat weten enthousiast te zijn. „Als alle instanties meewerken, kunnen wij nog dit jaar met de bouw beginnen”, laat een woordvoerster in Trouw weten. Schiphol raamt de kosten op enkele miljoenen.

Vliegtuigspotters hoeven niet te vrezen dat hun uitzicht straks verdwijnt. Hun plekje langs de Polderbaan is tijdelijk. Schiphol is op zoek naar een nieuwe locatie voor de vliegtuigkijkers.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...herrie_vliegtuigen__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tsuru schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:59:
Over het algemeen heet zoiets een drift-down procedure. Wat grappig is om te weten is dat door de genoemde performance-eisen twee van de vier nog net iets erger is dan èèn van de twee, door het ontbreken van de bij takeoff en in het tweede segment benodigde marge voor tweemotorige vliegtuigen.

Dit uiteraard bij vergelijkbaar gewicht en vergelijkbare aerodynamische eigenschappen.
Oh ja, hoog vliegen heb je meer snelheid voor nodig. Even niet aan gedacht :X

Dat 2/4 erger is dan 1/2 wist ik al, je moet met 1 uitgevallen motor normaal kunnen opstijgen dus de marge op een 2-motorig toestel is veel groter. Maar 2/2 is veel erger dan 2/4 :+

Volcanic ash op NGC was deze: Wikipedia: British Airways Flight 9
At first it was assumed to be cigarette smoke (smoking was still permitted on flights in 1982), but as it grew thicker, alarm spread. Those looking out windows also noticed that the engines were unusually bright, as if they each had a headlight in them, shining forward through the fan blades and producing a stroboscopic effect
creepy...
The engines were able to restart because one generator and the batteries were still operative; generator or battery power is required for ignition of the engines.
Ehm, wacht even. Windmilling kon toch ook?
It was only after a Singapore Airlines 747 was forced to shut down three of its engines while flying through the same area nineteen days later, that Indonesian authorities closed the airspace permanently and re-routed airways to avoid the area, and a watch was set up to monitor clouds of ash.
:X
Maargoed, dat was het verhaal van "the flying ashtray" :+
Freak187 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 08:50:
[...]

Was er ook niet eens een KLM-kist die door volcanic as vloog? WEllicht verwar ik het met deze BA-vlucht, maar die piloten hebben echt verdomde mazzel gehad dat die motoren weer wilden starten. Die as gaat in alle kleppen (bleedvalve's etc etc) van de motoren zitten waardoor er eigenlijk geen goede luchtstroom meer doorheen kan.
Zelfde wikipedia-artikel:
A nearly identical incident occurred on 15 December 1989 when KLM Royal Dutch Airlines Flight 867, a B747-400 flight from Amsterdam to Anchorage, Alaska, flew into the plume of the erupting Mount Redoubt, causing all four engines to fail due to compressor stall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

De KLM kist was toen net een week oud ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Lekker is dat, kan je hem direct afschrijven...

Maar het is dus 3x gebeurd, alledrie de keren met een 747. Stevige motoren die daaronder hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bolk schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:39:
Om Tsuru aan te vullen: flap setting, startgewicht, V-speeds, obstacle clearance, de hele bende.

Ik durf trouwens niet hardop te zeggen of je kan blijven kruisen met een 747 wanneer je 2 stuks kwijt raakt.
Dat hangt natuurlijk heel erg van het gewicht af. Bij een gewicht van 300 ton zit de ceiling op ongeveer FL170. Bij 380 ton is het FL080.
Maar het kan dus wel degelijk.

Op drie motoren is er eigenlijk niets aan de hand, dan heb je met een gewicht van 380T nog een ceiling van FL270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

MBV schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:19:
Lekker is dat, kan je hem direct afschrijven...
Nee hoor, ze vliegt nog steeds :) reg. PH-BFC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De motoren toch niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik neem aan dat die motoren gewoon gereviseerd worden als ze net een weekje oud zijn, lijkt me economisch nog wel interessant.

Of desnoods gebruik je ze als leverancier voor spare-parts.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd voor een mooie klachtenbrief. Ah, the joy of flying! >:)

Dear Mr Branson

REF: Mumbai to Heathrow 7th December 2008

I love the Virgin brand, I really do which is why I continue to use it despite a series of unfortunate incidents over the last few years. This latest incident takes the biscuit.

Ironically, by the end of the flight I would have gladly paid over a thousand rupees for a single biscuit following the culinary journey of hell I was subjected to at the hands of your corporation.

Look at this Richard. Just look at it:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin1_1246696c.jpg

I imagine the same questions are racing through your brilliant mind as were racing through mine on that fateful day. What is this? Why have I been given it? What have I done to deserve this? And, which one is the starter, which one is the desert?

You don’t get to a position like yours Richard with anything less than a generous sprinkling of observational power so I KNOW you will have spotted the tomato next to the two yellow shafts of sponge on the left. Yes, it’s next to the sponge shaft without the green paste. That’s got to be the clue hasn’t it. No sane person would serve a desert with a tomato would they. Well answer me this Richard, what sort of animal would serve a desert with peas in:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin2_1246698c.jpg

I know it looks like a baaji but it’s in custard Richard, custard. It must be the pudding. Well you’ll be fascinated to hear that it wasn't custard. It was a sour gel with a clear oil on top. It’s only redeeming feature was that it managed to be so alien to my palette that it took away the taste of the curry emanating from our miscellaneous central cuboid of beige matter. Perhaps the meal on the left might be the desert after all.

Anyway, this is all irrelevant at the moment. I was raised strictly but neatly by my parents and if they knew I had started desert before the main course, a sponge shaft would be the least of my worries. So lets peel back the tin-foil on the main dish and see what’s on offer.

I’ll try and explain how this felt. Imagine being a twelve year old boy Richard. Now imagine it’s Christmas morning and you’re sat their with your final present to open. It’s a big one, and you know what it is. It’s that Goodmans stereo you picked out the catalogue and wrote to Santa about.

Only you open the present and it’s not in there. It’s your hamster Richard. It’s your hamster in the box and it’s not breathing. That’s how I felt when I peeled back the foil and saw this:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin3_1246699c.jpg

Now I know what you’re thinking. You’re thinking it’s more of that Baaji custard. I admit I thought the same too, but no. It’s mustard Richard. MUSTARD. More mustard than any man could consume in a month. On the left we have a piece of broccoli and some peppers in a brown glue-like oil and on the right the chef had prepared some mashed potato. The potato masher had obviously broken and so it was decided the next best thing would be to pass the potatoes through the digestive tract of a bird.

Once it was regurgitated it was clearly then blended and mixed with a bit of mustard. Everybody likes a bit of mustard Richard.

By now I was actually starting to feel a little hypoglycaemic. I needed a sugar hit. Luckily there was a small cookie provided. It had caught my eye earlier due to it’s baffling presentation:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin4_1246702c.jpg

It appears to be in an evidence bag from the scene of a crime. A CRIME AGAINST BLOODY COOKING. Either that or some sort of back-street underground cookie, purchased off a gun-toting maniac high on his own supply of yeast. You certainly wouldn’t want to be caught carrying one of these through customs. Imagine biting into a piece of brass Richard. That would be softer on the teeth than the specimen above.

I was exhausted. All I wanted to do was relax but obviously I had to sit with that mess in front of me for half an hour. I swear the sponge shafts moved at one point.

Once cleared, I decided to relax with a bit of your world-famous onboard entertainment. I switched it on:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin5_1246705c.jpg

I apologise for the quality of the photo, it’s just it was incredibly hard to capture Boris Johnson’s face through the flickering white lines running up and down the screen. Perhaps it would be better on another channel:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin6_1246708c.jpg

Is that Ray Liotta? A question I found myself asking over and over again throughout the gruelling half-hour I attempted to watch the film like this. After that I switched off. I’d had enough. I was the hungriest I’d been in my adult life and I had a splitting headache from squinting at a crackling screen.

My only option was to simply stare at the seat in front and wait for either food, or sleep. Neither came for an incredibly long time. But when it did it surpassed my wildest expectations:
Afbeeldingslocatie: http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01246/virgin7_1246709c.jpg

Yes! It’s another crime-scene cookie. Only this time you dunk it in the white stuff.

Richard…. What is that white stuff? It looked like it was going to be yoghurt. It finally dawned on me what it was after staring at it. It was a mixture between the Baaji custard and the Mustard sauce. It reminded me of my first week at university. I had overheard that you could make a drink by mixing vodka and refreshers. I lied to my new friends and told them I’d done it loads of times. When I attempted to make the drink in a big bowl it formed a cheese Richard, a cheese. That cheese looked a lot like your baaji-mustard.

So that was that Richard. I didn’t eat a bloody thing. My only question is: How can you live like this? I can’t imagine what dinner round your house is like, it must be like something out of a nature documentary.

As I said at the start I love your brand, I really do. It’s just a shame such a simple thing could bring it crashing to it’s knees and begging for sustenance.

Yours Sincererly

XXXX
Pagina: 1 ... 20 ... 130 Laatste

Dit topic is gesloten.