After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Celebration Flight KLM
Ter gelegenheid van 90 years KLM vertrekken op
1 januari om 11:45 uur twee vluchten vanaf de D-pier
met 90 externe relaties, 90 terminale en chronisch
zieke kinderen van de stichting “Hoogvliegers” en
90 KLM collega’s. De vliegtuigen blijven in het
Nederlandse luchtruim en landen om 14:00 uur weer
op Schiphol.'
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Hopen dat dit zo blijft, ben bang dat RA momenteel een beetje té snel groeit (en net wat teveel concessies maakt om de prijs maar te drukken, maargoed).Aer Lingus rejects Ryanair bid
By John Bowker
LONDON (Reuters) - Irish airline Aer Lingus pledged to make a small profit in 2008 and 2009 as it set out its defence against the 750 million euros (£708 billion) takeover bid from Ryanair.
Aer Lingus, already nearly 30 percent owned by its low-cost rival, said in a statement on Monday the hostile offer significantly undervalued the group and said it could succeed as an independent carrier.
"Despite ... extremely challenging conditions, we expect to achieve profit overall in 2008," Aer Lingus Chairman Colm Barrington said in an open letter to shareholders, adding cost cuts and lower fuel prices had boosted the group's prospects.
*snap*
Inderdaad(en net wat teveel concessies maakt om de prijs maar te drukken, maargoed)

nu.nlLuchtvaartmaatschappijen moeten passagiers voortaan compensatie betalen als een vlucht uitvalt wegens technische problemen.
Het Europees Hof van Justitie heeft dat maandag bepaald in een zaak tegen Alitalia. Passagiers hebben bij annulering recht op 250 tot 600 euro compensatie bovenop de prijs van hun ticket. Maatschappijen weigerden dat nogal eens als het ging om technische problemen.
Het EU-Hof bepaalt nu voor het eerst dat de compensatie alleen mag worden geweigerd als het gaat om uitzonderlijke technische problemen. Dat zijn problemen waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen daadwerkelijke invloed opheeft.
Problemen die aan het licht komen bij onderhoud, zijn geen reden om de compensatie te weigeren.
Virussen? Scan ze hier!
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Maar was hier ook niet al een of ander bemiddelingsbureau voor bezig? Dan kon je daar als particulier een claim in dienen en van het bedrag wat je dan terug kreeg, kregen zijn dan ook iets?
Lijkt mij dat dat bureau dan ook nu wel de deuren kan sluiten niet?
www.euclaim.nlVerwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:09:
Klinkt al wel wat beter dan die 2,50 bon bij vertraging.
Maar was hier ook niet al een of ander bemiddelingsbureau voor bezig? Dan kon je daar als particulier een claim in dienen en van het bedrag wat je dan terug kreeg, kregen zijn dan ook iets?
Lijkt mij dat dat bureau dan ook nu wel de deuren kan sluiten niet?
nu.nlDe politie heeft op de Britse luchthaven Heathrow een piloot aangehouden die dronken wilde gaan vliegen.
De 62-jarige man stond op het punt naar Mumbai vertrekken met een Boeing 777, waarin driehonderd passagiers zaten. Dat schrijft de Britse krant The Sun dinsdag.
Personeel op de luchthaven vond de piloot sterk naar alcohol ruiken en schakelde de politie in. De man was de avond voor vertrek uitgeweest met collega's en had flink gedronken, aldus de politie.
Piloten mogen acht uur voor een vlucht niet drinken. Ze mogen vier keer zo weinig alcohol in hun bloed hebben als een automobilist die nog moet rijden.
De piloot wordt vermoedelijk ontslagen en moet voor de rechter komen.
Ontslag lijkt me idd nog wel het absolute minimum ja, wat mij betreft mag zo'n figuur de tralies wel een tijdje van binnen gaan bekijken, als je zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel richting honderden mensen hebt...
Virussen? Scan ze hier!
voor de doetjes: sarcasm
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Maar goed, de ongevalsstatistieken in Rusland bewijzen dan wel weer dat het in die 5% toch erg hard fout kan gaan
nu.nlDe Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft via een ongebruikelijke weg 46 van haar vliegtuigen te koop gezet.
In een advertentie in de Britse zakenkrant Financial Times liet het bedrijf dinsdag weten dat geïnteresseerden zich tot 29 januari kunnen melden voor de toestellen.
De verkoop maakt onderdeel uit van een grootscheepse reorganisatie van Alitalia. Het noodlijdende luchtvaartbedrijf werd dit najaar van de ondergang gered door een groep Italiaanse investeerders.
De vloot die nu te koop is gezet, bestaat onder meer uit twee Boeings van het type 767 en toestellen van McDonnell Douglas en Embraer. In de advertentie staan geen vraagprijzen.
De nieuwe eigenaren willen nog steeds een sterke buitenlandse partner aantrekken. Air France-KLM en Lufthansa zijn daarbij de belangrijkste kandidaten.
Of er nog iemand op die ouwe zooi zit te wachten is de vraag...
Virussen? Scan ze hier!
Met een 767 an sich niet nee, maar de 767's van Alitalia zijn volgens mij al behoorlijk ouwe kisten...CyBeR schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:12:
Mwah niks mis met 767's.
Virussen? Scan ze hier!
Volgens www.luchtvaartnieuws.nl zijn het alleen de E145's dus ik betwijfel of KLM daar interesse in heeft.MBV schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:36:
Misschien wel een leuk koopje voor KLM, zo'n Embraer
En de Md80's, die zijn rijp voor de sloop. Misschien dat die nog naar een 3e wereld land worden geëxporteerd.
Ook lekker trouwens, die vliegtuigen waar ze de vleugels van hebben afgebroken. Sloop dan het de romp ook meteen maar
Virussen? Scan ze hier!
Echt gaaf die plek inderdaad! Ik zou daar erg graag eens rondlopen... Iemand enig idee of het eigenlijk uberhaupt toegankelijk is voor toeristen? Het zal haast wel niet, aangezien er zoveel militaire toestellen staanMBV schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:56:
Ik denk dat ze bij hun broertjes en zusjes komt te staan: aircraft boneyardGeen idee waar de MD80's staan, die mogen jullie opzoeken
Vraag dat maar aan de crew van die BA B777 eerder dit jaar die het gras maaide in LondonMBV schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:52:
Waar heb je bij een 777 nou een snelle reactietijd voor nodig? Voordat het ding reageert ben je toch al secondes verder, dan doet die 0,5 sec die je na een paar biertjes extra hebt er ook niet meer toe
KLM heeft voor de aankoop van de E190's gekeken naar andere mogelijkheden en de E145 viel vrijwel direct af, vanwege voornamelijk de afmetingen.Wouter! schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:51:
[...]
Volgens www.luchtvaartnieuws.nl zijn het alleen de E145's dus ik betwijfel of KLM daar interesse in heeft.
verhouding pax-cargo was belangrijk...Fly-guy schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:53:
[...]
Vraag dat maar aan de crew van die BA B777 eerder dit jaar die het gras maaide in London(al was dat wel de CO, dus had de capt mogelijk alsnog lam kunnen zijn...)
[...]
KLM heeft voor de aankoop van de E190's gekeken naar andere mogelijkheden en de E145 viel vrijwel direct af, vanwege voornamelijk de afmetingen.
maar jammer dat Fokkers niet meer worden gemaakt.. .het is alsof je na jaren rijden in BMW terug moet naar een Skoda...
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
wat zijn dit dan? t-tail twin jetswildhagen schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:20:
Zot te zien zijn dat alleen militaire toestellen (ik zie een zwikje B-52's, E-2's, P-2's, P-3's etc, maar zo te zien geen civiel spul)?
Ook lekker trouwens, die vliegtuigen waar ze de vleugels van hebben afgebroken. Sloop dan het de romp ook meteen maar
Misschien een C-9?
En is dit een BWB of een half gesloopt toestel?
Inderdaad veel militair materieel. Er zijn vast meer van die boneyards, ik denk dat Mojave wat bekender is. Daar staat o.a. de Gimli Glider
Wikipedia: Mojave Air & Space Port
Maar inderdaad, áls ik ooit naar de USA ga, dan wil ik bij zo'n boneyard toch wel even een kijkje nemen
Slecht voorbeeld, daar reageerden ze wel, maar deed het vliegtuig niks. Als ze bezopen waren geweest waren ze op dezelfde plek uitgekomenFly-guy schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:53:
[...]
Vraag dat maar aan de crew van die BA B777 eerder dit jaar die het gras maaide in London(al was dat wel de CO, dus had de capt mogelijk alsnog lam kunnen zijn...)
[/sarcasme]
Lekker idee trouwens, dat ze de oorzaak nog niet hebben gevonden maar dat het probleem waarschijnlijk al een 2e keer is opgetreden

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 24-12-2008 15:09 ]
Ik durf er mijn leven niet op te zetten, maar ik denk niet dat het C-9 Nightingales zijn. Kijk maar naar de stand van de vleugels t.o.v. de romp, en vergelijk hem met deze foto van een C-9:MBV schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:00:
[...]
wat zijn dit dan? t-tail twin jets
Misschien een C-9?

De hoek klopt niet volgens mij. Wat het dan wel zijn, geen idee...
Je bedoelt die halve vleugel in het midden ongeveer? Volgens mij is dat de tail-wing van de B-52 C-141 eronder, maar ik kan het mis hebben natuurlijkEn is dit een BWB of een half gesloopt toestel?
Idd. En volgens mij staat op Mojave wel allerlei civiel spul weg te rottenInderdaad veel militair materieel. Er zijn vast meer van die boneyards, ik denk dat Mojave wat bekender is.
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 24-12-2008 17:30 ]
Virussen? Scan ze hier!
Toch zijn er best veel verhoudingen die wel kloppen:wildhagen schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:25:
[...]
Ik durf er mijn leven niet op te zetten, maar ik denk niet dat het C-9 Nightingales zijn. Kijk maar naar de stand van de vleugels t.o.v. de romp, en vergelijk hem met deze foto van een C-9:
[afbeelding]
De hoek klopt niet volgens mij. Wat het dan wel zijn, geen idee...
- T-tail hoek en grootte, stukje verticale 'vleugel' tussen de horizontale 'vleugels'
- Bij sommige toestellen zie je een randje op de plek waar de rolroeren beginnen, verhoudingen daarvan kloppen ook
- 'korte' vleugeluiteindes zonder wingtips
- afstand tussen motor en vleugel
- er waren 23 nightingales, en er staan 13 van die dingen op een rijtje.
En hij is retired
Je bedoelt die halve vleugel in het midden ongeveer? Volgens mij is dat de tail-wing van de B-52 C-141 eronder, maar ik kan het mis hebben natuurlijk

FTFY[...]
Idd. En volgens mij staat op Mojave wel allerlei civiel spul weg te rottengezandstraald te worden
Wel strak
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Boeing heeft volgens mij geen "Ryan Air" op hun tails staan.Wouter! schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 00:35:
Ik heb die afgelopen zomer in Girona ook gezien. Da's toch gewoon de Boeing-livery?
Maar hij doet er idd wel veel aan denken ja, met name de rest van de livery.
Virussen? Scan ze hier!
Ik meen overigens dat dit een van de 32 NG-737's is dat in 2006 op de bestellijst is gezet.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
idd default Boeing kleuren, moet nog worden overgespoten. Gebeurt wel vakerXadeon schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:09:
Dat is ook de Boeing-livery. Deze kist staat waarschijnlijk al in de planning om naar Ryanair kleuren gespoten te worden, maar kennelijk nog andere kisten moet voor zich dulden. Vandaar de tijdelijke Ryanair title op de rudder.
Verwijderd
Dealtje met Ryanair:Bolk schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:33:
Waarom zou Boeing een kist afleveren in huiskleuren? Lijkt me dubbel werk.
http://www.independent.ie...uggage-bin-ad-692594.htmlcommercial deal with Boeing linked to Ryanair's Boeing purchase
Ja, daar ging ik al van uitVerwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:12:
[...]
Dealtje met Ryanair:
[...]
http://www.independent.ie...uggage-bin-ad-692594.html
Ik weet niet wanneer de hierboven staande 737 geleverd is, maar ik gok dat deze toch echt binnen een jaar of anderhalf in Ryanair kleuren zal rond hoppen.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Verwijderd
Provincie Verwachte tijdsstip Bijzondere plek
Zuid Holland 12.20 Scheveningen - Kurhaus
Zuid Holland 12.25 Erasmusbrug Rotterdam / Feyenoord Stadion
Utrecht 12.30 Utrecht - Dom
Noord Holland 12.40 Amsterdam - Paleis op de Dam
Flevoland 12.40 Almere - Nieuwe Theater
Friesland 13.05 Leeuwarden - De Oldenhoven
Groningen 13.10 Groningen - Martinitoren
Drenthe 13.15 Assen - Circuit TT
Overijssel 13.25 Zwolle - Peperbus
Gelderland 13.30 Arnhem - Brug over de Rijn
Limburg 13.45 Roermond - Dom
Noord Brabant 13.55 Eindhoven - Evoluon
Zeeland 14.15 Middelburg - Deltawerken
KL1921 PHBQO 01JAN STD 1130 STA 1430
[ Voor 10% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 31-12-2008 11:45 ]
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Verwijderd
http://klmdereis.klm.nl/libraries/googlemaps/amsams92a.kml
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Verwijderd
Nieuwjaarsdag start op veel plaatsen met zeer dichte mist, die in de loop van de ochtend van het noorden uit langzaam wat optrekt.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Hmm, dan moeten ze toch maar marine-heli's inzetten. Die kunnen met de wereldhavendagen ook rondjes om de euromast heen draaien, dus zolang het zicht maar 100 meter is zie je dan iig nog 1 bezienswaardigheidVerwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:17:
Vraag me af of je er uberhaupt wat van gaat zien met de verwachtte mist:
Nieuwjaarsdag start op veel plaatsen met zeer dichte mist, die in de loop van de ochtend van het noorden uit langzaam wat optrekt.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Verwijderd
Maar waarschijnlijk dan niet op VFR.
Denk niet dat ze vanuit de lucht veel zullen zien, vanaf de grond denk ik nog minder.
Grootste kans om het toestel vliegend te zien is tijdens de start/landing op Schiphol.
Update:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=29093Deelnemers aan de nieuwjaarsduik in Scheveningen ontvangen donderdag (1 januari 2009), als het weer geen roet in het eten gooit, een jubileumgroet van KLM. De luchtvaartmaatschappij viert in 2009 haar 90-jarig bestaan en begint het nieuwe jaar daarom met een saluut. Laagvliegend komen een Boeing 777-200, Boeing 737-800, DC-2 ´Uiver´ en DC-3 ´Dakota´ over bekende toeristische locaties in de twaalf provincies.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2008 16:14 ]
Gedetailleerde informatie over rampen en slachtoffers: http://www.luchtvaartnieuws.nl/crashes/In 2008 zijn bij zes grote ongelukken met burgervliegtuigen in totaal 426 dodelijke slachtoffers gevallen. Het aantal van zes dodelijke crashes komt overeen met een jaar eerder, maar in 2007 kwamen daarbij 569 mensen om. Het ongeval waarbij de meeste slachtoffers te betreuren viel was de ramp met een MD-82 van Spanair, op 20 augustus. Die crash kostte aan 154 mensen het leven.
Het totaalaantal doden is een optelsom van de zes ongelukken die in de database van Luchtvaartnieuws.nl zijn opgenomen. Het betreft rampen met commerciële vliegtuigen waarbij relatief veel slachtoffers vielen.
Bij een ongeluk met een DC-9 van Hewa Bora Airways in Congo vielen op 15 april voornamelijk slachtoffers op de grond. Alhoewel de aantallen nooit officieel bekend zijn gemaakt, wordt aangenomen dat in totaal drie inzittenden van het vliegtuig en 37 mensen op de grond sneuvelden.
Als ook ongelukken met kleine tweemotorige vliegtuigen in het overzicht worden opgenomen, kwamen in 2008 bij 32 ongelukken in totaal 577 mensen om. Dat blijkt uit cijfers van de organisatie Aviation Safety Network (ASN). Het gemiddelde aantal doden bij vliegtuigongelukken lag de afgelopen tien jaar veel hoger: 865.
Luchtvaartnieuws.nl
Virussen? Scan ze hier!
http://www.airliners.net/...H-BXA&distinct_entry=true
Verwijderd
Vraag me af of men uberhaupt nog iets heeft kunnen zien vanuit de toestellen.
't was wel erg mistig.
Die hele fotowedstrijd is denk ik niks geworden.
Hopelijk komt er weer snel blauwe lucht aan zodat deze retro jet eens goed op de foto gezet kan worden.
Ligt eraan wat je wilde zien vanuit het vliegtuig:Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:35:
Tja, heel erg jammer van het weer.
Vraag me af of men uberhaupt nog iets heeft kunnen zien vanuit de toestellen.
't was wel erg mistig.

Foto's naar verluid genomen vanuit de PH-BXA
foto's zijn er natuurlijk al:Hopelijk komt er weer snel blauwe lucht aan zodat deze retro jet eens goed op de foto gezet kan worden.

Verwijderd
Persoonlijk vind ik blauwe lucht of lucht met een paar wolkjes prettiger weg kijken dan die grijze bende.
Het licht op zo'n toestel is dan ook mooier.
Maar goed, ding zit in de normale dienst regeling, dus nog genoeg tijd om deze te spotten.
Tsja, de E190 vind ik persoonlijk ook wel mooi, de E170 daarentegen is geheel ontdaan van elke proportie. Van binnen mag de E190 er ook wel zijn, zeker in het kantoor van voren, maar daar verschilt de E170 niet of nauwelijks natuurlijk...Devil schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 17:23:
Ik vind hem er van buiten wel strak uitzien. De KLM painting staat hem wel goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Tsuru op 02-01-2009 20:22 ]
Ik kan ze zo gauw niet vinden, maar ze vlogen nu een F100. En aangezien ik nog slechter ben in nicknames dan gewone namen...
Die klassieke 737 vind ik trouwens mooier dan de moderne liveries, op de staart na dan. Maak die effen donkerblauw, en van mij mogen ze hem houden
[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 02-01-2009 20:34 ]
Verwijderd
http://www.aviationphotos...t%20Encounters/index.html

Achter de wolken scheen de zon.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 01:44 ]
Verwijderd
Zou je die pics ook ergens in 't groot kunnen bestellen?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 15:01 ]
Vraag het ze:Zou je die pics ook ergens in 't groot kunnen bestellen?
Aviation Photos International
Canadalaan 7
2408 MS Alphen aan den Rijn
The Netherlands
Phone: +31 (172) 490 969
Fax: +31 (172) 490 969
Contact us by mail
En twee weekjes later was het voor Iran Air alweer raak, en weer een Fokker-100, die dit keer nogal heftig brandde: http://afp.google.com/art...Fq3IgeJJyAjQSULFgE7WMaVQA (filmpje: http://www.liveleak.com/view?i=3ae_1199712951)
[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 10-01-2009 13:51 ]
Virussen? Scan ze hier!
Jawel want die US onderdelen mogen dus niet naar Iran geexporteerd worden. Dus het hele vliegtuig kan niet die kant op.Tsuru schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:56:
Een handelsembargo van de VS met Iran heeft toch niks met Fokker te maken? Hoogstens zitten er in de F100 wat avionica-onderdelen die uit de VS komen, maar buiten dat kan ik me niet voorstellen dat dit enige invloed heeft op hoe (on-)veilig de F100 als vliegtuig presteert bij Iran Air.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Fokkers uit Nederland komen_Arthur schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:05:
[...]
Jawel want die US onderdelen mogen dus niet naar Iran geexporteerd worden. Dus het hele vliegtuig kan niet die kant op.

Ja maar er zullen ongetwijfeld onderdelen zijn die uit de VS komen. En ik heb het over de veiligheid van de luchtvaart in Iran over het algemeen. Ik bedoel, ze vliegen nog met 707's daar. En geld hebben ze heus wel (olie).Devil schreef op zondag 11 januari 2009 @ 01:07:
[...]
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Fokkers uit Nederland komen
En waar zouden ze die dingen dan buiten Iran moeten laten servicen? In Europa? Cityflopper of misschien in Duitsland. Dat lijkt me niet echt rendabel.
Deed Martinair nou het onderhoud van de Fokkers in NL? Weet iemand dat?
[ Voor 21% gewijzigd door Dani86 op 11-01-2009 01:18 ]
Volgens mij staat de VS dat ook niet toe nee, middels het embargo. Omdat bij het services ook gereedschap/onderdelen van Amerikaanse makelijk gebruikt zou kunnen worden, en dat mag dus niet.Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:19:
Kunnen ze die dingen dan niet buiten Iran laten servicen?
[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 11-01-2009 09:16 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dani86 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 01:15:
[...]
Ja maar er zullen ongetwijfeld onderdelen zijn die uit de VS komen. En ik heb het over de veiligheid van de luchtvaart in Iran over het algemeen. Ik bedoel, ze vliegen nog met 707's daar. En geld hebben ze heus wel (olie).
En waar zouden ze die dingen dan buiten Iran moeten laten servicen? In Europa? Cityflopper of misschien in Duitsland. Dat lijkt me niet echt rendabel.
Als dat zo is, dan vraag ik me toch af hoe Iran Air onderhoud kan blijven uitvoeren aan zjjn oude 747-100's en zelfs "nieuwe" 747's kan overnemen van nota bene Martinair!wildhagen schreef op zondag 11 januari 2009 @ 09:15:
[...]
Volgens mij staat de VS dat ook niet toe nee, middels het embargo. Omdat bij het services ook gereedschap/onderdelen van Amerikaanse makelijk gebruikt zou kunnen worden, en dat mag dus niet.
Voor militaire kisten als C-130's en Tomcats daar lijkt het me logisch dat dat onmogelijk gemaakt wordt door de VS, maar blijkbaar zijn er voor de burgerluchtvaart toch manieren om aan spullen van Amerikaanse makelij te komen.
Het is trouwens vrij normaal dat vliegtuigen de hele wereld over gevlogen worden voor ge-outsourced groot onderhoud, kijk maar naar wat China voor Boeing aan het doen is in Xiamen.
[ Voor 12% gewijzigd door Tsuru op 11-01-2009 12:03 ]
Dat van die MartinAir-747 is via een nogal dubieuze en vage constructie gebeurd, zie http://www.exportlawblog.com/archives/347Tsuru schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:58:
[...]
Als dat zo is, dan vraag ik me toch af hoe Iran Air onderhoud kan blijven uitvoeren aan zjjn oude 747-100's en zelfs "nieuwe" 747's kan overnemen van nota bene Martinair!
Voor wat betreft die 747-100's: wellicht door het kannibaliseren van andere kisten, of wellicht door spare parts van dubieuze oorsprong te gebruiken?
Overigens, ze hebben toch nog maar één 747-100? En die gaat er in 2011 toch ook uit? Ze hebben nog wel een paar 747-200's, maar ook maar een paar nog. Merendeel is toch Airbus (A300/310 vooral, oud spul dus) en Fokker (100).
Die C-130's zullen nog wel van vóór de revolutie zijn? Die F-14's zijn dat iig zeer zeker, die zijn namelijk aan de luchtmacht van de sjah verkocht iig.Voor militaire kisten als C-130's en Tomcats daar lijkt het me logisch dat dat onmogelijk gemaakt wordt door de VS, maar blijkbaar zijn er voor de burgerluchtvaart toch manieren om aan spullen van Amerikaanse makelij te komen.
Virussen? Scan ze hier!
Het enige dat ze kunnen doen is zo'n order uitvaardigen tegen de betrokken tussenpersonen en onderhoudsbedrijven buiten Iran waar ze eventueel naartoe zouden kunnen voor checks dreigen met sancties (jullie mogen geen zaken meer doen met bedrijven uit de VS bijvoorbeeld), en meer niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Tsuru op 11-01-2009 12:24 ]
Verwijderd
Volgens Wikipedia: Iran Air hebben ze idd nog 3 747SP's, waarvan één buiten dienst. Ook deze machines staan kennelijk op de nominatie om in 2011 definitief buiten dienst te gaan.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:34:
IranAir heeft toch ook nog een 747 SP. Die was vorig jaar althans nog op Schiphol te bewonderen.
Virussen? Scan ze hier!
Martinair doet voornamelijk hangar werk (checks en routine onderhoud). Nayak doet linemaintenance. Fokker Woensdrecht doet alle echt grote klussen. Verder worden er hier en daar nog kleine dingen gedaan op buitenstations, zoals de weekly.Dani86 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 01:15:
[...]
Ik durf aardig wat te wedden dat dat onder de NAVO valt. In NAVO-verband is bij mijn weten afgesproken dat er bepaalde dingen niet met de vijand verhandeld mogen worden, en Iran is volgens de VS een vijand.Tsuru schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:22:
Mijn punt is: welke autoriteit heeft de VS dan in Europa om de verkoop van een vliegtuig dat in Nederlands bezit is via Engeland en Turkije tegen te houden? Volgens mij geen enkele. Dat geldt ook voor spares voor de Fokkers die in Teheran worden onderhouden, en de vliegtuigen zelf begin jaren '90.
En dat noem je "Alleen maar"? Understatement van de eeuwHet enige dat ze kunnen doen is zo'n order uitvaardigen tegen de betrokken tussenpersonen en onderhoudsbedrijven buiten Iran waar ze eventueel naartoe zouden kunnen voor checks dreigen met sancties (jullie mogen geen zaken meer doen met bedrijven uit de VS bijvoorbeeld), en meer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 12-01-2009 10:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik snap niet waarom die Amerikanen zich ermee bemoeien. Ipv dat ze zorgen dan hun eigen bevolking te eten heeft
Ok genoeg politiek, het is een luchtvaarttopic.
En dan iedere keer met Fokkers van Iran naar NL vliegen?Dani86 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 01:15:
[...]
Ja maar er zullen ongetwijfeld onderdelen zijn die uit de VS komen. En ik heb het over de veiligheid van de luchtvaart in Iran over het algemeen. Ik bedoel, ze vliegen nog met 707's daar. En geld hebben ze heus wel (olie).
In Nederland doet Nayak de F70 en Martinair de F100 geloof ik.
Kia Niro-EV 2024
Dat zeg ik....Freak187 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:18:
[...]
En dan iedere keer met Fokkers van Iran naar NL vliegen?
Niet eentje die ze verbiedt naar Schiphol te vliegen in ieder geval. Staat hier heel vaak een IranAir Airbus A300.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
In de VS ongetwijfeld wel, maar in de EU zeer zeker niet, als je eens naar hun bestemmingen in (o.a.) de EU kijkt
Er ging begin dit jaar wel het gerucht dat ze op de EU-blacklist zouden komen, maar afaik is het bij een gerucht gebleven. Een andere Iraanse luchtvaarmaatschappij (Mahan Air) heeft er wel opgestaan, maar na een maand ofzo werden die alweer van de blacklist verwijderd.
Ook mooi kleurenschema trouwens:

Etihad heeft een A340-600 in F1-kleuren gespoten om de F1 GP te promoten, nadat ze eerder al een A320 in een dergelijk kleurenschema hadden gehesen.
[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 12-01-2009 17:56 ]
Virussen? Scan ze hier!
Precies daarvoor hebben we ITAR. En voor zover ik weet zitten er in een F100 geen ITAR-gereguleerde spullen. (In nieuwere kisten als de A320 bijvoorbeeld weer wel)MBV schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:26:
[...]
Ik durf aardig wat te wedden dat dat onder de NAVO valt. In NAVO-verband is bij mijn weten afgesproken dat er bepaalde dingen niet met de vijand verhandeld mogen worden, en Iran is volgens de VS een vijand.
Dat ligt er maar net aan waar je klanten vandaan komenEn dat noem je "Alleen maar"? Understatement van de eeuw5 vliegtuigen in Iran onderhouden, of 1000 in de VS, kies maar
Dat dus jaTsuru schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:54:
[...]
Precies daarvoor hebben we ITAR. En voor zover ik weet zitten er in een F100 geen ITAR-gereguleerde spullen. (In nieuwere kisten als de A320 bijvoorbeeld weer wel)
Dat is waar, maar marketing-technisch toch wat minder handig[...]
Dat ligt er maar net aan waar je klanten vandaan komen
Mooie bak trouwens, van Ethihad
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 12-01-2009 21:02 ]
nu.nlTwee medewerkers van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) zijn gearresteerd omdat zij met een bagagevoertuig een vliegtuig hadden geramd.
De mannen reden na de botsing op het Londense vliegveld Heathrow gewoon door, meldden politie en BA woensdag.
De schade aan de Airbus 321 werd pas ontdekt tijdens de voorbereiding voor vertrek. Aan boord bevonden zich tachtig passagiers voor een binnenlandse vlucht naar Aberdeen.
Een woordvoerster van BA weigerde te vertellen hoe groot de schade aan de romp was door het incident vorige week vrijdag. De verdachten zijn op borgtocht vrijgelaten en door BA geschorst.
Lekker personeel dan, een aanrijding kan nog per ongeluk gebeuren, maar om dan gewoon door te rijden, dan spoor je volgens mij niet. Voor hetzelfde geld was de schade niet ontdekt en was het ding neergestort tijdens de vlucht...
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad, en die schijnt in de UK niet echt aanwezig te zijn (familie in UK). Een ongeluk kan gebeuren, en voor dit soort incidenten is een airline verzekerd neem ik aan.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Dit topic is gesloten.