Heb me bij Merpati of Lionair nooit ongemakkelijk gevoeld. Bij Budha air dan weer wel.
Als passagier heb je amper tot nooit enig besef van hoe veilig of gevaarlijk de mensen voorin werken of de instructies van de maatschappij zijn.
Ben het eens met de spreker die zegt dat vliegen met dat soort maatschappijen meer "sjeu" heeft, al was het maar vanwege de manier van bagageafhandeling op een klein Indonesisch eiland waar de koffer omhoog wordt gehouden door bagageafhandelaars of in Nepal waar je buiten staat te wachten.
Er zijn zat maatschappijen die dat net zo doen, maar dan wel veilig zijn. Sjeu heeft geen betrekking op veiligheid, athans hoort dat niet te hebben.
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, klopt dit stukje naar mijn mening niet. Er kunnen wel degelijk (meteorologische) condities aanwezig zijn die je als piloot nog nooit hebt meegemaakt, en hooguit eens een stukje over in je ATPL boeken hebt gelezen.
Dan ben ik bang dat ik het nu met jou niet eens kan zijn. Alle weerssituaties zul je ooit eens voor het eerst moeten meemaken. Dat betekent niet dat je die eerste keer altijd gevaar loopt en de mensen achterin mazzel hadden dat het deze keer toevallig goed ging. Mits je de regels goed opvolgt (en weet waar je mee bezig bent, mede door inderdaad de boeken goed te hebben gelezen en niet enkel multiple choice vragen uit een boek uit je hoofd te hebben geleerd) zul je je zelf keer op keer uit lastige situaties weten te redden. Dat is airmanship.
Pilot error dat dan tot een ongeluk leidt is niet de schuld van het weer, net zo min als mechanisch falen van het toestel.
Daarbij zal juist de gezagvoerder in onbekende situaties de professionaliteit moeten tonen om niet door te douwen op het moment dat het niet goed aan voelt, en niet 'nog even door' tot je hoopt dat het wel goed aanvoelt en dan op 10 voet zeggen 'oh kak, toch nie... PLONS'.
Het komt niet of nauwelijks voor dat een situatie nooit te redden was en de vliegers zonder blaam blijven. Ergens in de ketting is een eerste foute stap gemaakt die je het pad naar elende doet bewandelen.
Regels en kennis, daar komt het altijd op neer, die redden ieders leven. (bijna) Elke situatie is te overleven als je maar goede beslissingen neemt (afgezien van een ontploffend vliegtuig).
Zoiets kan je overvallen en wel degelijk voor ongelukken zorgen. Daar hebben regels weinig mee te maken.
Ik kan het niet genoeg stressen: kennis en regels volgen helpen je voorkomen dat je wordt 'overvallen'.
Voorbeeld; Ik vlieg regelmatig op een vliegveld met een redelijke heuvel op ca. 1nm van de threshold en rechts van de centerline. Als het flink gaat waaien kun je daar op kleine schaal 'mountain waves' ervaren en dus ook een rotor. Die rotor valt vaak recht in je approach path. Als je er niet op voorbereid bent kan dit best wel een impact hebben op je veiligheid.
Je maakt mijn punt voor je. Als je weet dat er mountain waves zijn en waar de wind vandaan komt, dan ben je voorbereid. Dat hoort bij standaard kennis en ook bij route en airport kennis en dus bij je briefing aan je collega naast je. Dan is dat niet gevaarlijker dan normaal. Zelfs overvallen worden is geen ramp mits je een goede scan hebt, in positieve controle bent van het toestel en... de juiste beslissing maakt, en daar schort het dus vaak aan als je het weer eens op TV ziet.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.