Voor wat betreft de autogordels nemen steeds meer fabrikanten hun verantwoordelijkheid door een meldingssysteem in te bouwen.
Goed punt en wellicht een minder voorbeeld van mij, maar feit blijft dat fouten van de gebruiker nooit de schuld kunnen zijn van de fabrikant.
Ook vliegtuigbouwers zouden hierin natuurlijk hun verantwoordelijkheid kunnen nemen, om eenvoudig te kunnen controleren of de latches dicht zitten.
Ik denk niet dat het de verantwoordelijkheid is van de fabrikant om voor elke latch (en er zijn er veel) een waarschuwing in te bouwen. Dat extra gewicht van alle draden en sensoren loopt hard op.
Men moet gewoon de technici goed hun werk laten doen, daar schort het, niet aan de techniek.
Maar *als* het zo zou zijn dat dit onevenredig vaak gebeurt bij dit type dan moet daar een oorzaak voor zijn die gevonden en opgelost moet worden.
Het is een handmatige handeling die geenzins afhankelijk is van techniek. Nogmaals: training van je grondpersoneel, daar draait het om. Een andere factor zou kunnen zijn de haast die men heeft om de kist weg te krijgen vanwege commerciele druk. Maar dan weer heeft de fabrikant er niks mee te maken.
Als het dan erg verspreid voorkomt is het *dus* een modelspecifiek probleem en mag Airbus het oplossen.
Wat valt er dan op te lossen? Men blijft maar Airbus de schuld geven alsof ze iets fout hebben gedaan, maar volgens mij is al lang vastgesteld (correct me if I'm wrong) dat het menselijk falen is en niet de techniek. Hoe kan Airbus hier wat aan doen volgens jou?
Voor mijn part veranderen ze desnoods de procedure voor pre-flight check zo dat de gezagvoerder voor elke vlucht die luiken persoonlijk moet inspecteren. Maakt mij niet uit.
De procedure IS al dat de engineer de buitenkant checked. Als die niet betrouwbaar is, moet je dan de oorzaak (engineer) aanpakken of het probleem (latches checken)? Ik denk de oorzaak...
Zal wel raar zijn als de engineer niet vertrouwd wordt/in staat is een preflight check correct uit te voeren. Maar dan wel aan de motoren intern zelf sleutelen? Of gaat hij enkel engineer heten en verder op een stoel zitten de hele dag want hij is gevaarlijk? Nee, bron aanpakken.
Het lijkt me ook dan terecht dat de vliegtuigbouwers daar een belangrijke rol bij zouden spelen, al was het desnoods maar door die procedures te herschrijven.
Ik kan mij geen andere of betere procedure voorstellen dan dat je visueel checked dat de latches dicht zijn en een ander dat laat confirmeren. Wellicht een derde? Of een vierde? Train gewoon je personeel beter en haal de druk ervan af want vaak is het wel wachten op de techniek en die willen geen delay code aan hun broek.
Heren, ik ga nu zelf weer even vliegen (Boeing, geen Airbus) dus ik zal even niet meer deel nemen aan deze discussie. Dat houdt niet in dat ik geen reactie heb later als ik de puf en zin heb om alles terug te lezen i.p.v. nog een Mojito of Cuba libre achterover te tikken (al is beneveld dingen beargumenteren wel leuk om later terug te lezen)
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.