MOAW schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:57:
[...]
/me Brabbelt iets over een van de beste engine's ooit, die Dynamic lightning, Dynamic shadows, "True" HDR, Volumeric clouds/smoke, 8km draw/view-distance, advanced physics en een goed schademodel voor voertuigen kent.
En dan vinden mensen die performance raar? Ga eens nadenken

MexxT heeft gewoon gelijk, het ís een kut engine. Het kan misschien hele mooie beelden op je scherm toveren als je de engine tot het uiterste drijft met 4 8800GTX Ultra's in quad-SLI, maar de performance is echt om te huilen.
Dynamic lightning en Dynamic shadows zijn niets nieuws onder de zon en is eigenlijk al heel oud, HDR is niets nieuws, volumetric clouds en smoke zijn ook niets nieuws, physics ook niet (GRAW anyone? Mooie Agaie Physx engine), en een schademodel voor voortuigen is ook niets nieuws. Overigens slurpt dat totaal geen performance, misschien 3 FPS als je een botsing maakt, maar meer ook niet.
Ook vind ik dat hij wel een punt heeft dat het er helemaal niet zo mooi uitziet, want zoals ik eerder zei ken ik genoeg spellen die er even mooi of mooier uitzien dan Crysis op High.
Natuurlijk kun je de performance niet alleen beoordelen op wat je ziet, maar ik denk wel dat het spel gigantisch brak is geprogrammeerd, en erg slecht is geoptimaliseerd, waarbij ik Oblivion een goed voorbeeld vind. Dat spel is was welliswaar speelbaar op de PC's toen, maar de performance was niet bepaald fantastisch. De engine waar Oblivion op draaide kon ook aardig mooie plaatjes op je scherm toveren, maar dat maakt het niet direct een fantastische engine.
Om een engine direct 'de beste engine ooit' te noemen, zoals Crysis fans vaak doen, vind ik wat ver gaan, aangezien er genoeg engines zijn die stukken efficiënter zijn en meer features hebben, en daarnaast óók mooie plaatjes op je scherm kunnen toveren.
Maargoed, dan kom je weer op de overhyped/fanboy discussie uit, etc. Laat maar zitten...
Overigens wel een beetje kinderachtig om MexxT's post te vervangen door 'blabla'...