Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

_Arthur

blub

justmental schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:16:
Ik zat net door de pricewatch te neuzen, maar zijn er wel adapters om deze 2.5" behuizingen in een 5.25" bay te krijgen?
Ja die zijn er. Moet je mischien even wat prutsen met 2 maal een converter. Maar het lukt je uiteindelijk wel natuurlijk.

Of 'gewoon' een 2.5" naar 3.5" bracket aanschaffen, hier staat er een als voorbeeld: http://www.psism.com/bracket.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DaCoTa schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:19:
[...]

Wellicht een overbodig mededeling, maar de Mobi's werken niet lekker in RAID. Of zijn ze voor 4 losse machines?
Met de volgende controllers iig wel :

Afbeeldingslocatie: http://www.ssdisk.eu/images/extra/raid.jpg

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DaCoTa schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:19:
[...]

Wellicht een overbodig mededeling, maar de Mobi's werken niet lekker in RAID. Of zijn ze voor 4 losse machines?
Als dat het geval is heb ik er niks aan. Er worden raid-adapters ondersteund die dezelfde sata-controller hebben als de Areca die ik wil gebruiken. Op basis daarvan zou je verwachten dat het zal werken.

Is er ergens expliciet informatie te vinden dat de Mobi's niet werken op Areca-controllers?

Areca + Mtron's in raid is zo'n beetje de heilige graal van storage performance. Alleen al om te benchen wil ik die dingen hebben :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Koffie schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:26:
Met de volgende controllers iig wel :

[afbeelding]
Boven die tabel staat "Q. Is it possible to use the Mtron 3.5" SATA drives in a storage area network?"

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Hier wordt een hele rits Mtron SSD's aan twee soorten Areca controllers gegooid (1220 en 1230ML). Dus lijkt me dat ze gewoon gaan werken icm Areca? De reviewer waarschuwt wel dat de Areca controller niet eindeloos schaalt qua IOps, maargoed een heftige verbetering zal het zeker opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:01:
http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Hier wordt een hele rits Mtron SSD's aan twee soorten Areca controllers gegooid (1220 en 1230ML). Dus lijkt me dat ze gewoon gaan werken icm Areca? De reviewer waarschuwt wel dat de Areca controller niet eindeloos schaalt qua IOps, maargoed een heftige verbetering zal het zeker opleveren. :)
Dat zijn ook de Pro versies.

edit:
Toevallig staat op dezelfde site ook een artikel waarin raid voor mobi's niet wordt geadviseerd:
http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/

edit2:
Hier zeggen ze dat het wel goed gaat:
http://www.dvnation.com/ssdfaq.html

[ Voor 18% gewijzigd door justmental op 18-01-2008 16:23 ]

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Toch klinkt het mee heel vreemd dat de Pro wel in RAID zou kunnen en de Mobi niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
Femme schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:54:
[...]
Is er ergens expliciet informatie te vinden dat de Mobi's niet werken op Areca-controllers?
Nou, ik kon me herinneren dat ik dat gelezen had. (bron)
Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference.
Maar dat was zonder de compatibility table zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Femme schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:54:
[...]

Als dat het geval is heb ik er niks aan. Er worden raid-adapters ondersteund die dezelfde sata-controller hebben als de Areca die ik wil gebruiken. Op basis daarvan zou je verwachten dat het zal werken.

Areca + Mtron's in raid is zo'n beetje de heilige graal van storage performance. Alleen al om te benchen wil ik die dingen hebben :9 .
Je mag best een keertje langs komen hoor ;)

Maar het is inderdaad jammer dat die Areca niet verder schaalt.

Gaat een Adaptec of ServerWorks bijvoorbeeld nog verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik denk dat ik er ook wel 1 wil. En ik gok dat er wel animo genoeg is voor iig 8 Mtrons, heb je enig idee wat de staffels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Snow_King schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:59:
[...]
Je mag best een keertje langs komen hoor ;)

Maar het is inderdaad jammer dat die Areca niet verder schaalt.

Gaat een Adaptec of ServerWorks bijvoorbeeld nog verder?
De controllers die gebruikmaken van de Intel IOP331/333 (op de meest gebruikte kloksnelheid van 533MHz) presteren qua sequentiële transfer rate allemaal rond hetzelfde niveau. De Areca's hebben daarbij het voordeel dat de cache veel effectiever is dan die op kaarten van andere merken.

De ARC-1231 en ARC-1280 maken gebruik van een 800MHz IOP341. Deze doet str's tot 770MB/s in raid 5. Dit is ook beter dan wat de ARC-1680 (sas raid met IOP342, I/O processor en sas-controller op single chip) doet, daar heb ik tot nu toe niet meer dan 580MB/s mee gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 18-01-2008 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Femme schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:39:
[...]

De controllers die gebruikmaken van de Intel IOP331/333 (op de meest gebruikte kloksnelheid van 533MHz) presteren qua sequentiële transfer rate allemaal rond hetzelfde niveau. De Areca's hebben daarbij het voordeel dat de cache veel effectiever is dan die op kaarten van andere merken.

De ARC-1231 en ARC-1280 maken gebruik van een 800MHz IOP341. Deze doet str's tot 770MB/s in raid 5. Dit is ook beter dan wat de ARC-1680 (sas raid met IOP342, I/O processor en sas-controller op single chip) doet, daar heb ik tot nu toe niet meer dan 580MB/s mee gehaald.
Ah, tnx! Daar kan ik wat mee.

Maar de 270MB/sec die ik haal is meer dan genoeg, het gaat me om de zoektijden.

Btw, een paar foto's: http://crew.pcextreme.nl/~wido/img/mtron/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het spelen met de gedachte om voor m'n desktop een aantal harddisks in raid te zetten. Nu ik dit zo lees ben ik geinteresseerd in zo'n leuke MTRON. Mocht een gezamelijke inkoop doorgezet worden dan doe ik graag mee.

offtopic:
Dit om de performance van het spelen van een bepaalde game te verhogen.

[ Voor 16% gewijzigd door purge op 18-01-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
purge schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:05:
Ik ben al een tijdje aan het spelen met de gedachte om voor m'n desktop een aantal harddisks in raid te zetten. Nu ik dit zo lees ben ik geinteresseerd in zo'n leuke MTRON. Mocht een gezamelijke inkoop doorgezet worden dan doe ik graag mee.

offtopic:
Dit om de performance van het spelen van een bepaalde game te verhogen.
Volgens mij heb je qua spellen met een SSD nog niet zo heel veel winst, toch?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DaCoTa schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:44:
[...]

Nou, ik kon me herinneren dat ik dat gelezen had. (bron)
The Mtron Mobi only has a three year manufacturer warranty that is automatically void if you are caught using these drives in an enterprise/server setup
Hoewel er een wereld van verschil is tussen recht hebben en recht krijgen denk ik dat ze hier bijzonder zwak mee staan. Ik kan me ook niet bedenken hoe ze zoiets willen bewijzen.
I was informed to not even consider testing these Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference.
Klinkt mij als een marketing truuk in de oren; hoe kan een drive in vredesnaam 'zien' dat hij in RAID werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Snow_King schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:49:
[...]
Ah, tnx! Daar kan ik wat mee.

Maar de 270MB/sec die ik haal is meer dan genoeg, het gaat me om de zoektijden.
De investering in een snellere raid-controller lijkt me inderdaad niet de moeite waard als je nu al erg tevreden bent over je systeem.

Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat ssd's in raid met ram-cache op de raid-controller erg snel zijn :) .
maratropa schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:20:
[...]

Volgens mij heb je qua spellen met een SSD nog niet zo heel veel winst, toch?
De winst zij bij games theoretisch juist erg groot moeten zijn omdat games vaak kleine transfers doen die niet gelijktijdig plaatsvinden. De hoge toegangstijd van een harde schijf zorgt voor veel vertraging en raid kan door de kleine gemiddelde transfer size en het ontbreken van gelijktijdige I/O maar voor een beperkte snelheidsverbetering zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ah ik dacht dat veel games juist met grote blokken lazen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Ik heb best leuke hardware in m'n systeempje zitten, ook al is het geen duo-core ofzo. Toch vallen de prestaties erg tegen (vooral als het vergelijk met anderen).
Zelf heb ik het idee dat op dit moment de harddisks de beperkende factor zijn. Een leuk moment om dit gewoon te proberen. Die 250 euro (ongeveer) vind ik het iig wel waard. Mocht het tegenvallen dan heb ik nog genoeg ideeën om de SSD toch nut te laten hebben.

Bedankt iig voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb inmiddels voor de gein de CF-RAIDcontroller met kaartjes eens besteld (zal de bevindingen melden als t binnen is), maar zo'n mobitron met korting ben ik ook nog wel voor in. Count me in dus voor evt gezamelijke inkoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 23:47
Mocht een gezamelijke inkoop voor 16GB MOBI 3000 gestart worden dan ben ik waarschijnlijk ook bereid mee te doen. Enig idee wat voor korting we kunnen krijgen? Zonder korting is het ongeveer E325 inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even de prijzen op Duitse sites gechecked:

Mtron Mobi 3000 16GB 2,5" = €285
http://www.heise.de/preisvergleich/eu/a308182.html

Mtron Mobi 3000 32GB 2,5" = €529
http://www.heise.de/preisvergleich/eu/a308192.html

Inclusief duitse BTW (MwSt). Er is nog maar één shop op deze pagina, misschien is het niet onverstandig even te wachten voordat de concurrentie op gang gaat komen en de prijzen vanzelf gaan zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja ik zou ook graag 2 ssd's naast elkaar zetten als vervanger voor m'n 2 15k schijven, maar het gaat nu zo hard, ik kijk het ook nog wel even aan.

Wel mooie ontwikkelingen nu!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:20:
Even de prijzen op Duitse sites gechecked:

Mtron Mobi 3000 16GB 2,5" = €285
http://www.heise.de/preisvergleich/eu/a308182.html
Hetzelfde bedrijf (komplett) zit ook in Nederland, op de nederlandse website staan ze voor dezelfde prijs. Ik heb even een mailtje gestuurd of kwantumkorting mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
SSD lijkt me echt vet, maar volgens mij gaan die prijzen onzettend dalen dit jaar en volgend jaar, dus het lijkt me wel zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SOEPSTENGEL13 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 16:03:
SSD lijkt me echt vet, maar volgens mij gaan die prijzen onzettend dalen dit jaar en volgend jaar, dus het lijkt me wel zonde van je geld.
Dit geld natuurlijk voor -alle- computerhardware. Zo kan je altijd blijven wachten op 'beter en goedkoper'.

Er is natuurlijk een grote markt is voor betaalbaardere SSD's. Dus er zullen meer producten op de markt komen en ook de prijs zal dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
mensen die dat echt nodig hebben wachten niet, wat de prijs ook is :) . ik weet nog dat ik in de tijd maanden of jaren heb gewacht tot de athlon64 uitkwam en dan heb ik daar 350 galetten voor betaald, iets wat ik nu nooit ofte nimmer meer zou doen. de high end producten dalen zeer snel zeer veel in prijs, tot ze in de mainstream categorie terechtkomen en van dan af gaat er niet echt veel meer van de prijs af: dat is het moment waarop IK iets koop :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
Oh. Nu blijkt dat komplett.nl ze verkoopt (thanks IceOnFire!) heeft het volgens mij weinig zin om bij ssdisk.eu kwantumkorting te vragen. Ze zitten sowieso boven de komplett.nl prijzen.

Ik ga maar eens een 16GB MOBI bestellen. Ja het is zonde van mijn geld, maar het is nog altijd mijn geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
_Arthur schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:54:
[...]

Dit geld natuurlijk voor -alle- computerhardware. Zo kan je altijd blijven wachten op 'beter en goedkoper'.

Er is natuurlijk een grote markt is voor betaalbaardere SSD's. Dus er zullen meer producten op de markt komen en ook de prijs zal dalen.
Maar dan komt er ook snel een opvolger, en als dit net zo lang zal duren als bij de hard disk, dan duurt dat nog wel even. Als je 1 jaar wacht met een CPU is die oud, als je 1 jaar met een SSD wacht niet, tenminste ik neem aan dat de gemiddelde prijs geleidelijk daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmm, de prijzen bij komplett zijn goedkoper dan de kortingsprijzen die ik eind december ontving van SSDisk.eu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Koffie schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 23:54:
Hmm, de prijzen bij komplett zijn goedkoper dan de kortingsprijzen die ik eind december ontving van SSDisk.eu 8)7
Uh, wat zie ik hier verkeerd?

http://www.ssdisk.eu/buy_mtron_sdd.php

http://www.komplett.nl/k/search.aspx?q=Mtron

Bij komplett kost de Mobi 16GB 285 euro en bij SSDisk kost die 269 euro. Dan is SSDisk goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Snow_King schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:28:
[...]

Bij komplett kost de Mobi 16GB 285 euro en bij SSDisk kost die 269 euro. Dan is SSDisk goedkoper?
De prijzen van SSDisk.eu zijn exclusief BTW (21 procent in België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Femme schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:31:
[...]

De prijzen van SSDisk.eu zijn exclusief BTW (21 procent in België).
Ah, ja, stom.

Ik heb het als bedrijf bij SSDisk gehaald, dus betaalde geen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een link met SSD-prijzen van duitse shops:
http://www.heise.de/preisvergleich/eu/?cat=hdssd&sort=r

De meeste zijn echter niet zo snel als de MTron qua lezen en schrijven. Wanneer het voor mij interessant zal worden:
  • 16 of 32GB capaciteit
  • minimaal 60MB/s lezen en schrijven
  • hogere IOps dan een Raptor
  • prijs onder de 80 euro
Dan zal ik mijn PCs er wel mee uitrusten. 32GB is genoeg voor OS, alles staat verder toch op mijn fileservers. Resultaat: heerlijk stil, energiezuinig en hopelijk een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ja tuurlijk.

Een dual Quad Xenon word voor mij pass ook interessant wanneer ik deze voor maximal 75,- per stuk kan krijgen 8)7

Jij wacht zeker ook totdat Blu-Ray en/of HD-DVD voor 50,p bij de blokker ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

2 van die Mtrons in Raid 0 ziet er wel erg interessant uit als ik dat zo zie aan de benchmarks. 2 * 300 euro is toch wel prijzig nog :(

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:37:
Ja tuurlijk.

Een dual Quad Xenon word voor mij pass ook interessant wanneer ik deze voor maximal 75,- per stuk kan krijgen 8)7
Intel zal zijn Xeons niet voor die prijs aanbieden, maar het zal denk ik niet lang duren voordat de mijn drempel met SSDs gehaald wordt. De 16GB en 32GB modellen zijn er al lang en zijn nu al leverbaar vanaf 60 euro. De prijs is dus al voldoende gezakt, probleem is dat de performance van deze goedkope SSDs nu nog te wensen over laat. Alhoewel hogere read IOps al wel zal lukken denk ik. Random write nog niet.

Met andere woorden: zo hoog zijn de eisen niet die ik stel. Hogere IOps performance dan Raptor is nu al met een factor 1000+ gehaald: waar een mechanische SATA-schijf niet meer dan 100-200 IOps haalt in random read, gaan de huidige Mtron SSD's gemakkelijk over de tienduizend heen. Honderdduizend IOps met een leuke RAID-array moet ook lukken. Commerciële en onbetaalbare oplossingen gaan nog veel verder (2+ miljoen IOps), kom jij aan met je 195 max. IOps van je stoere Raptor en je ziet dat het tijd wordt voor de SSD-revolutie. >:)

Maar het goeie nieuws is dat SSD's nu echt in beweging komen en er straks een echt alternatief voor een mechanische schijf komt, ook voor niet-tweakers. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:49
Koffie schreef op zondag 20 januari 2008 @ 17:37:
Ja tuurlijk.

Jij wacht zeker ook totdat Blu-Ray en/of HD-DVD voor 50,p bij de blokker ligt ?
http://link.marktplaats.nl/141050100

dual xeon voor 125 euro.

Wat ik bedoel te zeggen is dat verouderde techniek sowieso na verloop van tijd relatief supergoedkoop wordt. En zeker nu SSD zo in opkomst is, steeds populairder wordt en dus net als HDD's veel goedkoper wordt, zijn dat echt geen vreemde prijzen.

Vroegâh had je een 10MB HDD voor xxxx gulden, enfin, je kent de verhalen. Als je de prijs/GB vergelijkt van toen met nu, is dat een factor NaN zo'n beetje :P. Zo zal SSD straks ook stukken betaalbaarder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook zeker geïnteresseerd in een Mtron mobi 3000. voor mijn nieuwe (game) pc is zoiets natuurlijk ideaal, de prijs mag er zijn maar is eigenlijk niet veel hoger als wat ik eerst in gedachte had(2X RaptorX in Raid0). maar is het nou een goed idee om deze 'schijf' als boot schijf te gebruiken? ik lees veel over dat het systeem dan wat 'traag' zou gaan aanvoelen en dit moet je zeker niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

The__Virus schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:34:
[...]

http://link.marktplaats.nl/141050100

dual xeon voor 125 euro.

Wat ik bedoel te zeggen is dat verouderde techniek sowieso na verloop van tijd relatief supergoedkoop wordt. En zeker nu SSD zo in opkomst is, steeds populairder wordt en dus net als HDD's veel goedkoper wordt, zijn dat echt geen vreemde prijzen.

Vroegâh had je een 10MB HDD voor xxxx gulden, enfin, je kent de verhalen. Als je de prijs/GB vergelijkt van toen met nu, is dat een factor NaN zo'n beetje :P. Zo zal SSD straks ook stukken betaalbaarder worden.
Goed vergelijk ja.
Die Xeon is er eentje van 800Mhz, ik had het over een Quad Xeon ;)
en dat is wat Enlightenment post, hij wil een huidige schijf, maar wel voor de prijs van een afdankertje.
Dat is gewoon niet realistisch.

Tuurlijk is 300,- voor maar 16Gb waanzinnig veel, en uiteraard kun je voor veel minder van een ander merk een SSD halen.

Punt is alleen dat je zegt 'ze zijn nu al voor mijn gestelde budget verkrijgbaar' maar volgens wel voor dat budget de specs een ferarri (Mtron) wil op *dit* moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:57:
en dat is wat Enlightenment post, hij wil een huidige schijf, maar wel voor de prijs van een afdankertje.
Dat is gewoon niet realistisch.
Met die conclusie ben ik het niet eens. Ik schep een viertal voorwaarden die er naar mijn mening voor kunnen zorgen dat SSD een realistisch en haalbaar alternatief worden voor de hardeschijf van nu: prijs, capaciteit, snelheid en beschikbaarheid zijn de vier grote kernwoorden.

Op dit moment is de capaciteit groot genoeg om te kunnen concurreren met de Raptor (36GB wordt immers ook volop gebruikt om alleen windows en swap enzo op te zetten). Ook de prijs is inmiddels onder de 80 euro, de prijs van een goede hardeschijf op dit moment. Ook zijn ze al beschikbaar in Nederland, dus 3 van de 4 criteria zijn al gehaald die SSD een succes kan maken.

Over blijft performance, nu moet daar nog een hoop extra voor betaald worden. Maar het zou me niets verbazen als over 2-3 maanden de prijs al is gehalveerd van die Mtron of een concurrerend en vergelijkbaar product. Dit is een opkomende markt die nu nog een hoge prijs kent doordat deze markt nog niet veel concurrentie kent en de productievolumes te laag liggen om de schijven voor een paar euro kostprijs te kunnen fabriceren. Maar dat gaat echt nog wel komen. Je ziet zelf ook hoe hard het gaat met de capaciteit en prijs van flashgeheugen.

Conclusie: SSD's zijn nu al interessant, alleen nu is het nog kiezen tussen lage performance of een (erg) hoge prijs. Mijn hoop is gevestigd op het snel betaalbaar maken van de SSD's en zorgen voor een sterk groeiende afzetmarkt. Als er dan ook voldoende geproduceerd kan worden dan kan 2008 wel eens in het teken staan van de HDD naar SSD revolutie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Wat voor performance zou je eigenlijk halen als je bijvoorbeeld 3 van die goedkope in raid zet?
Bij de mtron's zag je dat de performance lineair doorschaalde. Als je voor 80 euro al een 16GB kan halen die zeg 50/30MB/Sec [read/write] haalt, zou je met 3 van die dingetjes 150/90 MB/sec moeten halen.
Samen met een bijna niet bestaande seek zou dat veel sneller moeten zijn dan een Raptor 150 (alleen een stuk kleiner).

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
justmental schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:16:
Ik zat net door de pricewatch te neuzen, maar zijn er wel adapters om deze 2.5" behuizingen in een 5.25" bay te krijgen?
2.5 -> 3.5 -> 5.25 lukt zeker. Maar een stukje tape doet het hem ook toch? Ik bedoel... zonder bewegende delen.

Je zou ook nog twee stukken elastiek in je bay kunnen klemmen en het ding erin hangen. Dat werkte met 3.5 inch HDDs altijd heel goed.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik las ook dat EMC de SSD markt op gaat.

Ze gaan SSD's van STEC leveren.

Nu is EMC geen kleine speler en kiezen die naar mijn idee wel een betrouwbare partij.

STEC claimed echter voor $5,00 per GB SSD's te leveren.

Nu ben ik al wezen mailen en bellen, maar ik kan nergens een leverancier/webshop voor deze SSD's vinden. STEC direct mailen had ook geen zin, geen reactie na 5 dagen.

Iemand enig idee of ooit gehoord van STEC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StarLite schreef op zondag 20 januari 2008 @ 21:28:
Wat voor performance zou je eigenlijk halen als je bijvoorbeeld 3 van die goedkope in raid zet?
Bij de mtron's zag je dat de performance lineair doorschaalde. Als je voor 80 euro al een 16GB kan halen die zeg 50/30MB/Sec [read/write] haalt, zou je met 3 van die dingetjes 150/90 MB/sec moeten halen.
Ik zie geen reden waarom RAID0 met die MTron Mobi's niet evengoed schaalt als de Pro's. Ik denk dat een schijf geeneens kan weten dat hij in RAID gebruikt wordt, en I/O patronen zou ook gelijksoortig moeten zijn aan een enkele Mobi.
Samen met een bijna niet bestaande seek zou dat veel sneller moeten zijn dan een Raptor 150 (alleen een stuk kleiner).
Ook die SSD die 50MB/s kan al vele malen sneller zijn dan een raptor, dankzij de hogere IOps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 09:20
Heb ik goed voor dat bij het gebruik van SSD het risico om data te verliezen door een schijf-crash aanzienlijk daalt ? Kan uberhaupt een SSD crashen eigenlijk, ik bedoel afgezien van de snelheidswint zou een SSD toch ook ideaal zijn voor dataopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het geugen kan stuk raken, net als een CF kaartje.
Al heb ik vaker problemen met schrijven (bij CF kaartjes die op beginnen te raken) dan met lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Koffie schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:31:
Het geugen kan stuk raken, net als een CF kaartje.
Al heb ik vaker problemen met schrijven (bij CF kaartjes die op beginnen te raken) dan met lezen.
Theoretisch gezien heeft SSD geen read-cycle limiet, alleen write-cycle limiet. Wat je absoluut wél wil hebben in een SSD disk is een mechanisme dat de writes uitspreid over alle cellen/locaties en wat kapotte cellen markeert en niet meer gebruikt.

Ik heb zelf een 2GB transcend Flash disk (zonder mechanismen om writes te verspreiden) in mijn smoothwall (linux) server zitten en ondanks dat ik alle files die hij regelmatig schrijft (logs/rrdtool grafieken etc) naar een ramdrive schrijf IPV de flashdisk krijg ik toch regelmatig al read errors in mijn logs, waarschijlijk door een bad block oid.
Een snelle berekening wees uit dat als je een logfile elke minuut naar de drive laat schrijven, de drive binnen 2 weken al bad blocks zou gaan vormen...

Voor workstations is het over het algemeen geen groot probleem als je een goede SSD disk hebt, maar in een server (of een specifieke client configuratie) waar je constant wites hebt zal je SSD toch na een paar jaar al flink toegetakeld zijn.
Op zich is dat niet zo'n ramp als je nu een SSD koopt, over een paar jaar zal je toch een snellere/grotere willen hebben, maar het is iets wat mij toch wel een beetje tegenhoud om direct SSD drives te gaan halen (ondanks dat een raid-0 array van een paar SSDtjes me ERG fijn lijkt)

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
StarLite schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:42:
Een snelle berekening wees uit dat als je een logfile elke minuut naar de drive laat schrijven, de drive binnen 2 weken al bad blocks zou gaan vormen...
een snelle berekening van mijnentwege wijst uit dat, indien er spreiding plaatsvindt, het voor een 32 gig schijf die aan 60MB/s kan schrijven het meer dan 600 dagen duurt eer de eerste cel toe is aan zijn 100000ste cyclus... spreiding FTW :) !! komt daar nog eens bij dat het aantal cycli omhoog gaat en vooral dat er niet constant wordt geschreven en dan gaat zo'n ding echt wel langer mee, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat de snellere SSD's wel gewoon cache hebben zoals normale schijven, en alles wat in de cache zit bij stroomuitval is dan weg, natuurlijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MTron geeft zelf het volgende aan:
drive features a write/erase endurance of approximately 140 years at 50GB of write/erase cycles per day thanks to an exclusive controller chip design that features proprietary wear leveling and bad block management algorithms.
Al weet ik niet of dat voor zowel de Mobi als de Pro geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien hetzelfde stroomverbruik in idle (alleen de controller chip(s) zelf dus die dan stroom verbruikt) lijkt me dat de Mobi dezelfde controllerchip heeft, maar een mailtje zou dat misschien kunnen bevestigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:40:
ik ben ook zeker geïnteresseerd in een Mtron mobi 3000. voor mijn nieuwe (game) pc is zoiets natuurlijk ideaal, de prijs mag er zijn maar is eigenlijk niet veel hoger als wat ik eerst in gedachte had(2X RaptorX in Raid0). maar is het nou een goed idee om deze 'schijf' als boot schijf te gebruiken? ik lees veel over dat het systeem dan wat 'traag' zou gaan aanvoelen en dit moet je zeker niet hebben.
Je OS zal juist sneller gaan ipv trager! Tenimnste wel met die MTron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vreemde actie daar.
Je krijgt bij SSdisk.eu pas korting bij een afname van 8 dezelfde disks. Lijkt me dat je eerst dat uitzoek en dan pas een animo/IA opzet ?

Inmiddels bied komplett ze ook aan, voor een lagere prijs dan SSDisk.eu dus het begint interessant te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Ik heb inmiddels een reactie terug van Komplett voor wat betreft eventuele inkoopactie daar; extra korting zit er helaas niet in.

Ook mn PCI-CFkaart-RAID controllertje was vandaag binnen, dat blijkt niet bepaad een succes :) Booten van t ding gaat opzich prima en ook Windows (setup) herkent em fantastisch, geen enkel probleem, maar de snelheid is écht droevig.

Paar grafiekjes;

1 kaartje los zonder RAID:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/14a8kxz.jpg

2 kaartjes in RAID:
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/10ym2aa.jpg

4 kaartjes in RAID: (wazig genoeg slechtere performance dan met 2 kaartjes)
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2n865av.jpg

en ter vergelijk mn simpele usbstick aan usb:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2vslowk.jpg

Dit alles onder een brandschone windows 2000-installatie (waarvan de installatie alleen al een uur of drie kostte)

Ik denk dat ik maar een poging doe de controller te retourneren en de kaartjes door te verkopen want dit is echt Sloom met een Hoofdletter... Naja, geinig experiment iig.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
Weet iemand wat nou precies de limitaties zijn van de MOBI schijven in RAID? In de nextlevelhardware.com review (http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/) staat "Also, I was informed to not even consider testing these Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference." Weet iemand hier meer over? Twee 16GB MOBIs in RAID0 lijkt me zeer interessant, maar dan moet het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 02:27:
Ik heb inmiddels een reactie terug van Komplett voor wat betreft eventuele inkoopactie daar; extra korting zit er helaas niet in.

Ook mn PCI-CFkaart-RAID controllertje was vandaag binnen, dat blijkt niet bepaad een succes :) Booten van t ding gaat opzich prima en ook Windows (setup) herkent em fantastisch, geen enkel probleem, maar de snelheid is écht droevig.

Paar grafiekjes;

1 kaartje los zonder RAID:
[afbeelding]

2 kaartjes in RAID:
[afbeelding]

4 kaartjes in RAID: (wazig genoeg slechtere performance dan met 2 kaartjes)
[afbeelding]

en ter vergelijk mn simpele usbstick aan usb:
[afbeelding]

Dit alles onder een brandschone windows 2000-installatie (waarvan de installatie alleen al een uur of drie kostte)

Ik denk dat ik maar een poging doe de controller te retourneren en de kaartjes door te verkopen want dit is echt Sloom met een Hoofdletter... Naja, geinig experiment iig.. :P
Paar vraagjes:

- Kun je de exacte specs geven van de CF kaartjes die je gebruikt hebt ?
- Wat voor bus wordt er nu gebruikt, plain PCI ?
- Heeft dat ding een eigen BIOS ?
- Wordt het als een SCSI actige controller gezien door Windows ?
- Wat heb je er voor betaald ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Moogles schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 06:25:
Weet iemand wat nou precies de limitaties zijn van de MOBI schijven in RAID? In de nextlevelhardware.com review (http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/) staat "Also, I was informed to not even consider testing these Mobi drives under a Raid multi-drive configuration because results are very inconsistent and the Mobi is designed to be used in a single drive configuration. In other words, most raid controllers are not compatible with the Mobi Drive, where as the Pro Drive is fully compatible with many controllers and designed for array usage, hence the price difference." Weet iemand hier meer over? Twee 16GB MOBIs in RAID0 lijkt me zeer interessant, maar dan moet het wel werken.
Ik zie niet in hoe een unit die voldoet aan de SATA spec niet in raid zou kunnen. Klinkt als marketing onzin, of raar technisch gefreubel... Maarja ik zou ook wel tests willen zien.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Enige known issue is dat ICH8 & UICH9 in de Intel Chipsetr problemen hebben met *alle* SSD schijven.
Vooral als je ze bij zo'n controller in RAID mikt, schijnt het een minuut te kunnen duren voordat de POST klaar is.
Maar dat heeft niets met Mtron te maken, maar met de Intel Chipsets.

Dit probleem heb je dus niet wanneer je een controller gebruikt welke niet over die chipset loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maratropa schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:58:
[...]

Ik zie niet in hoe een unit die voldoet aan de SATA spec niet in raid zou kunnen. Klinkt als marketing onzin, of raar technisch gefreubel... Maarja ik zou ook wel tests willen zien.
Lijkt me ook.

Ik heb er vier besteld en zie wel of het werkt.

Werkt het niet dan is het gewoon een slecht product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
Femme schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:34:
[...]

Lijkt me ook.

Ik heb er vier besteld en zie wel of het werkt.

Werkt het niet dan is het gewoon een slecht product.
Ik wacht nog even met bestellen (of 2x 16GB of 1x 32GB) in afwachting van jouw resultaten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:23:
[...]
Paar vraagjes:

- Kun je de exacte specs geven van de CF kaartjes die je gebruikt hebt ?
- Wat voor bus wordt er nu gebruikt, plain PCI ?
- Heeft dat ding een eigen BIOS ?
- Wordt het als een SCSI actige controller gezien door Windows ?
- Wat heb je er voor betaald ? :P
Komt ie;

- Transcend 133x 4GB CompactFlash (max snelh 21.5 - 45 Mb/s volgens fabrikant)
- Plain PCI idd
- Yup. Beetje houtje-touwtje, eerste BIOS wat ik ooit heb gezien wat als een soort DOS-prompt werkt, maar t is allemaal wel functioneel en werkt an sich prima.
- Ja, net als iedere andere RAID-controller. zit ook keurig een driver bij voor op floppy voor gebruik bij Windows setup. Computer boot er dan ook keurig van, werkt allemaal prima, buiten t feit dat je veel Koffie 8) moet drinken...
- Incl verzenden zo'n 52,50

Overnemen mag altijd... :P

NB CF-kaartjes moeten fixed-disk modus ondersteunen als je van de RAID-array wilt kunnen opstarten, doen ze dat niet dan ziet Windows hem als removable hdd ipv een vaste.

[ Voor 8% gewijzigd door IceOnFire op 22-01-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Als ik die grafiekjes zo zie lijkt me de raidkaart gewoon bagger. Ik neem aan dat de kaartjes ook zonder array op die adapter bruikbaar zijn? Dan kan je eens meten hoe het bencht met software raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
:) Dat was ook zo'n beetje mijn conclusie idd. Software-raid is voor mij geen optie, aangezien je dat in RAID 0 of 5 voor zover ik weet niet als bootvolume kunt gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

In linux wel (md) maar je kan het wel ff proberen in Windows om te benchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:07:
:) Dat was ook zo'n beetje mijn conclusie idd. Software-raid is voor mij geen optie, aangezien je dat in RAID 0 of 5 voor zover ik weet niet als bootvolume kunt gebruiken..
Ik denk dat hij bedoeld : doe er eens 1 kaartje in (zonder RAId of whatever) en bench dat eens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Nee ik bedoel echt met een aparte hdd waar windows op staat een software raid 0 maken met die 4 CF-disks en dan kijken hoe snel dat gaat. Als je niet een al te ouderwets systeem hebt moet dat even snel gaan (of sneller als de RAID functie van die controller slecht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:51:
[...]
Ik denk dat hij bedoeld : doe er eens 1 kaartje in (zonder RAId of whatever) en bench dat eens ?
Voor de volledigheid; dat had ik al uitgetest en is het eerste grafiekje in de reeks in mn post hier ergens boven
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:25:
Nee ik bedoel echt met een aparte hdd waar windows op staat een software raid 0 maken met die 4 CF-disks en dan kijken hoe snel dat gaat. Als je niet een al te ouderwets systeem hebt moet dat even snel gaan (of sneller als de RAID functie van die controller slecht is).
Hm, in mn andere systeem kan ik niet eens in t bios van de controller komen en ook booten wil ie er niet van. Toch een redelijk modern moederbord (A8N SLI Premium). Toch ietsjes gaar allemaal, ik heb t wel gehad met dit ding :)

Uiteindelijk wil ik t gaan gebruiken voor mn 0dB compleet fanless pc (zalman TNN kast, alles passief gekoeld) dus dan is een "support"-hdd om van te booten niet echt een alternatief. Wordt toch t spaarvarken slopen en een MTron scoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Misschien ga ik zo'n mtron 2.5" hd kopen. Ik wil 'm in m'n desktop pc hangen. Ik vraag me alleen af of ik zo'n 2.5" drive zonder problemen kan aansluiten?

(ik weet dat er ook 3.5" schijven zijn, maar de goedkope versie verkopen ze niet bij komplett, dus die zijn te duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Slogra schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 10:23:
Misschien ga ik zo'n mtron 2.5" hd kopen. Ik wil 'm in m'n desktop pc hangen. Ik vraag me alleen af of ik zo'n 2.5" drive zonder problemen kan aansluiten?
Er zit een normale sata-connector op (net zoals bij 2,5 inch notebookschijven met een sata-interface), dus de disk direct aansluiten. Voor het ophangen in de behuizing kun je eventueel een bracket gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Snow_King schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:54:
Ik las ook dat EMC de SSD markt op gaat.

Ze gaan SSD's van STEC leveren.

Nu is EMC geen kleine speler en kiezen die naar mijn idee wel een betrouwbare partij.

STEC claimed echter voor $5,00 per GB SSD's te leveren.

Nu ben ik al wezen mailen en bellen, maar ik kan nergens een leverancier/webshop voor deze SSD's vinden. STEC direct mailen had ook geen zin, geen reactie na 5 dagen.

Iemand enig idee of ooit gehoord van STEC?
Heb prijs informatie beschikbaar!

300GB S-ATA kost 57.000 euro, niet echt leuk dus voor in je Desktop... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
DaCoTa schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:10:
Wat er nu aan de hand is, is het einde van de laatste grote bottleneck voor mainstream computers. De vorige revolutie was die van de CRT naar platte schermen, die heeft een industrietak in een paar jaar omgegooid. Nu gebeurd hetzelfde met harddisks.
Inderdaad, ik zat hier al jaren op te wachten. HDD is sowieso oude techniek, mechanisch bewegende onderdelen zullen snel tot het verleden behoren. Misschien is zelfs het einde van het cd-principe al in zicht. Het grootste verbeterpunt zal zitten in de doorvoersnelheid op de ssd, qua toegangstijden zit het sowieso wel goed. Ik denk dat ik er over 2 jaar wel een van 128gb als bootdisk ga gebruiken. Over 5-10 jaar wordt de hdd uitgefaseerd of slechts gebruikt voor massale opslag (zoals tapes nu ook nog gebruikt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
Mijn WinXP Home heeft ongeveer 3 gig aan schuifruimte nodig. Ik zou niet weten hoeveel Vista nodig heeft. Maar als ze -in mijn geval- een 4 gig ssd zouden hebben tegen een leuke prijs ben ik al erg blij. Natuurlijk wel een ssd waarbij je qua lees- en opstartsnelheid erop vooruit gaat.

Ik hoop dat de grote computerbouwers zoals Dell, HP, Acer, Toshiba etc. zulke ssd geheugens standaard gaan inbouwen. Al zou het om niet zo een grote capaciteit gaan (bijv. 2 gig). Als er tienduizenden of zelfs hondderduizenden worden afgenomen is de kans groot dat de prijzen gaan dalen EN dat dat de ontwikkeling op gang brengt zodat de capaciteit van de SSD steeds meer toeneemt. Oftewel steeds meer geheugen per euro.

De capaciteiten zijn er. Kijk maar naar bovenstaande post. Alleen het bedrag is ZO HOOG dat er weinig afnemers zijn. (Misschien is het voor bepaalde bedrijven interessant en de upper-class tweaker).

Massa-afzet daar gaat het om. Net als bij massaproductie, zoals dat bij de T-FORD is gebeurd. Het enigste is wachten op een grote computerfabrikant die zijn computers standaard wil uitrusten met SSD. Al gaat het maar om een paar gig. Als eenmaal het hek van de dam is........

De enigste op dit moment is Asus met zijn EEE-pc. Maar die EEE heeft min of meer een aparte status. Misschien verandert dat als er meer concurrenten een zelfde type computer op de markt gaan zetten. Het gebruik van SSD moet ook doorsijpelen naar gewone notebooks. Want die 2,5 inch hd's zijn gewoonweg een bottleneck qua opstarten. De desktops hebben daar minder last van.

Het probleem is dat veel computerbouwers wel ssd aanbieden maar vooral als optie. Leuk maar dat zet geen zoden aan de dijk...

[ Voor 3% gewijzigd door cc12 op 23-01-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DarkShadow schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:30:
[...]

Inderdaad, ik zat hier al jaren op te wachten. HDD is sowieso oude techniek, mechanisch bewegende onderdelen zullen snel tot het verleden behoren. Misschien is zelfs het einde van het cd-principe al in zicht. Het grootste verbeterpunt zal zitten in de doorvoersnelheid op de ssd, qua toegangstijden zit het sowieso wel goed. Ik denk dat ik er over 2 jaar wel een van 128gb als bootdisk ga gebruiken. Over 5-10 jaar wordt de hdd uitgefaseerd of slechts gebruikt voor massale opslag (zoals tapes nu ook nog gebruikt worden).
De behoefte aan opslagruimte blijft ook bij thuisgebruikers sterk groeien door de opkomst van high definition video.

Ik zie het niet gebeuren dat solid state op afzienbare tijd concurrerend kan worden met magnetische opslag in termen van prijs per terabyte. Misschien koop je over vijf jaar wel een 500GB ssd voor minder dan 100 euro, maar dan nog zal de harde schijf vele malen goedkoper zijn als er veel capaciteit nodig is. Een leuke homeserver zal tegen die tijd 10TB opslagcapaciteit bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Trouwens, kijk eens naar: http://www.stec-inc.com/product/mach8.php
Qua stroomverbruik zijn de Mach8-MLC drives vergelijbaar met conventionele harddisks. In rust is het opgenomen vermogen 0,5 Watt, onder belasting loopt dat op tot 2,1 Watt. De prijs zal ongeveer op 5 US$ per GB bedragen, wat neerkomt op ongeveer 1700 euro voor het grootste model. STEC geeft aan die prijs binnen twee jaar terug te willen brengen naar 2US$ per GB. De SSD's zullen zowel met een PATA- als met een SATA interface gemaakt worden. Voor OEM's zijn er al proef-exemplaren beschikbaar, wanneer ze ook voor de consument uitkomen is nog niet bekend.
Bron

Die zijn er qua specs ook wel weer leuk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:54:
[...]
- Transcend 133x 4GB CompactFlash (max snelh 21.5 - 45 Mb/s volgens fabrikant)
Ik las juist (in mijn mailbox) dat een CF2IDE-adapter met 1 enkele SanDisk Extreme IV CF-kaart 30 MB/s doet in UDMA2-mode. Oftewel jouw grafiekjes met raid-performance zijn wat laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

RemcoDelft schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:25:
Ik las juist (in mijn mailbox) dat een CF2IDE-adapter met 1 enkele SanDisk Extreme IV CF-kaart 30 MB/s doet in UDMA2-mode. Oftewel jouw grafiekjes met raid-performance zijn wat laag...
Ik heb een linux bakje draaien op een transcend 133x 4GB (dezelfde als IceOnFire) in een elcheapo cf2ide converter. De doorvoersnelheid daar is: ongeveer 25MB/sec
Dus inderdaad zoals jij zei, die controller suckt.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 23-01-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
cc12 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:33:
Ik hoop dat de grote computerbouwers zoals Dell, HP, Acer, Toshiba etc. zulke ssd geheugens standaard gaan inbouwen. Al zou het om niet zo een grote capaciteit gaan (bijv. 2 gig). Als er tienduizenden of zelfs hondderduizenden worden afgenomen is de kans groot dat de prijzen gaan dalen EN dat dat de ontwikkeling op gang brengt zodat de capaciteit van de SSD steeds meer toeneemt. Oftewel steeds meer geheugen per euro.
Het lijkt wel alsof de goden je hoop realiseren, zie HP introduceert nieuwe desktop met SSD opslag
Heb je nog meer goede ideeën ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:43: Uiteindelijk wil ik t gaan gebruiken voor mn 0dB compleet fanless pc (zalman TNN kast, alles passief gekoeld) dus dan is een "support"-hdd om van te booten niet echt een alternatief. Wordt toch t spaarvarken slopen en een MTron scoren..
Kun je me iets meer vertellen over wat voor hardware je van plan bent in die TNN300 te stoppen? De site van Zalman is al erg lang niet meer bijgewerkt, en ik weet niet eens of dat CPU block van ze werkt met AM2 sockets... Het idee van een 0dB PC intrigeert me, maar ik heb het nooit zo praktisch gevonden ivm mechanische HDDs... nu die Mtrons beschikbaar zijn is het heel erg verleidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Ja, dat was dus ook mijn idee..

Qua hardware heb ik een bord gevonden wat in die kast past en de nieuwe Core 2 Duo's ondersteund. Officieel kan daar alleen een dual core proc in, maar misschien neem ik het risico een quadcore erin te zetten. TDP-technisch kan dat officieel eigenlijk net niet (95W ipv de 70W max), maar t idle verbruik is met de nieuwe penryns erg laag en ik verwacht toch de 4 cores niet snel allemaal full te belasten. Met een beetje geluk de traagste quad uit de nieuwe serie dus.

Losse videokaart heb ik helaas ook nodig aangezien ik een dual link DVI aansluiting nodig heb voor m 30-inch scherm dus dat wordt een nvidia 8500GT. Als harddisk een MTron 16GB en nog een simpel brandertje en that's it. Later komt er dan nog een SATA-RAID controller in en een paar extra MTronnen als die wat in prijs gezakt zijn.

Kast staat al klaar, nu alleen nog even geduld hebben tot de penryns echt leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
Welk moederbord heb je gevonden? Ik kan maar weinig vinden over TNN300s met recente hardware, helaas. Wel deze site tegengekomen: http://www.endpcnoise.com...=tnn_300_core2_media.html

Zij gebruiken een P5E-VM, maar ze hebben ook een AM2 systeem, dus misschien dat ze wat aanpassingen doen om het allemaal te laten passen?

Als een low power kaart met 2x dual-link DVI (b.v. HD2600XT) past, dan ga ik ook voor de TNN300 + Mtron. Enig idee of het GPU mounting mechanisme van de TNN300 past op een HD2600XT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Ja, het is wat jammer dat Zalman de eigen site niet echt bijhoud wat dat betreft. Op die kasten zouden ze toch winst genoeg moeten maken dat dat er nog wel vanaf kan zou je zeggen :)

Die site had ik idd ook gevonden, in combi met wat berichten op t silentpcreview-forum en een paar andere sites die ik zo gauw even niet kan terugvinden was de conclusie dat een P5E-VM en P5K-VM zouden beide moeten werken> Daarbij heeft de eerste de voorkeur en dan weer vooral in HDMI-uitvoering. AMD borden heb ik verder niet naar gekeken, als t goed is worden de recente Intels minder warm dan de AMD's.

Ik heb even gekeken naar de HD2600XT, qua fysieke compatibiliteit durf ik dr zo niet veel over te zeggen, als ik kijk naar t opgegeven stroomverbruik (http://www.atomicmpc.com....forums.asp?s=2&c=7&t=9354) zit hij al net iets te hoog eigenlijk. Mocht je niet persé aan ATi vastzitten is een nvidia 8600 GT misschien nog een optie, die zou moeten passen en dat gaat qua energiegebruik wel goed.

[ Voor 26% gewijzigd door IceOnFire op 25-01-2008 12:05 . Reden: ff wat toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Heeft iemand de prijzen van Hama SSD's al eens bekeken ? De Hama's zijn onderhuids gewoon MTRON SSD's getuige deze review... Via Duitse pricewatch sites vind je de 16 GB Highspeed versie (mijns insziens de meest interessante om in RAID 0 te zetten) vanaf 360 euro, veel minder dan de genoemde 600 euro bij samenkopen.net. Wellicht is er zelfs nog wat vanaf te krijgen als er grote volumes worden gekocht...

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De Mtron kost bij Komplett.nl 285,- ofzo
Hij is dan wel sneller dan de Mtron - bijna gelijk aan de profi versie.
Echter zou ik niet het extra (bijna het dubbele van de mobi) niet over hebben voor een Profi.
Met 360 kun je idd overwegen zo'n 'profi' te nemen.

Straks ff de review lezen ;)

=[edit]=
Men beweerd dus idd dat het gewone relabeled Mtrons zijn. Wat ik echter niet snap:

- Waarom doet Mtron dat ?
- Waarom zijn ze zo goedkoper dan Mtron
- Waarom is het prijsverschil tussen een gewone ('mobi') hama en een highspeed (Profi) hama zo gering (de 16gb 'profi' is maar 60,- duurder dan de 'mobi')?

[ Voor 35% gewijzigd door Koffie op 25-01-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Waarom Mtron dat doet ? Misschien omdat Hama al een groot assortiment producten heeft en daarmee ook een netwerk van distributeurs/verkooppunten... Wellicht kunnen ze daarom ook een lagere prijs bedingen ?

Mij persoonlijk boeit het niet of het Hama of Mtron is, als het maar hard gaat :P

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Overigens heb ik nog nergens een shop gezien die'm daadwerkelijk op voorraad heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 00:27:
[...]

Dat maakt niet zoveel uit, een gemiddelde class 6 SD kaart is nu eenmaal rated met een snelheid van 20MB/s (schrijfsnelheid minstens 6 MB/s).

add: Op een normale doorsnee schijf laad je Windows XP in met 6-14 MB/s. Derest van de tijd gaat op aan zoekwerk van de kop. Deze SSD lijkt me ideaal als bootdisk met zakelijke applicaties en daarnaast een snelle schijf voor de games :). Besef dat je WIndows XP inlaad met 20 MB/s en dat zal best schelen vermoed ik, vooral het zoekwerk gaat vlug.
Ik weet niet of Vista hier profijt uithaald want Vista laad in met 35-55 MB/s.

Formatteer de schijf in FAT32 zodat je de minste schrijfbewerkingen hebt. NTFS logt nogal veel en dat lijkt me slecht voor het aantal cycly. Windows XP installeerd moeiteloos op FAT32, Windows Vista werkt niet vanaf FAT32
.

Ook maakt het niets uit hoe je het ding aansluit, ieder NAND en NOR flash geheugen heeft 'last' van een gelimiteerd aantal erase/schrijf cycles per block. Of je dit nu aansluit via CF, SD, USB, PATA, SATA, Firewire of whatever, het blijft dezelfde techniek en moet je dus dezelfde besparende technieken toepassen.

add: FAT32 inderdaad of exFAT, geen NTFS ;)

Dit wordt altijd gedaan in de controller die de flash chips aanstuurt, dit is dus niet de controller die zorgt voor de uiteindelijke communicatie naar buiten (hoewel je voor Linux ook bepaalde filesystems hebt die er wat beter voor zijn).

add: SSD zijn toch ook sectorbased?

Tegenwoordig is het echter geen probleem meer, het aantal cycles is enorm hoog, de technieken zitten in de controller en ieder stukje flash krijgt een ruim aantal reserve blocks mee die on the fly geremapped kunnen worden.

add: Met 1322 IO/s bij Vista zit je zo aan de 10 miljoen of aan een miljard. Vooral de vaste logfile staat steeds op dezelfde plek en wordt vaak bijgewerkt, dus NTFS is geen optie??

Zelfs als je continu aan het schrijven bent doe je er jaren over voordat een blokje kapot gaat, op dat moment is ie nog goed leesbaar en wordt ie realtime geremapped naar een nieuw blok (je merkt daar dus niets van). Tegen de tijd dat al je reserve blokken op zijn is het allang niet meer interessant om het ding in huis te hebben, tegen die tijd heb je voor een appel en een ei 1000x betere technieken.

add:Dit is een goed argument, maar het loont toch om blokken verdeeld te gebruiken. Fragmentatie maakt weinig uit en met 16KB clusters is er nog minder fragmentatie (4x minder als met 4KB units)
Ik sta er ook op te watertanden, hoor ;)

[bewerkte quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Op http://www.ssdisk.eu/buy_mtron_sdd.php zijn de prijzen van de mobi's nu gelijkgetrokken met komplett.nl, als ik uitga van 19% btw. Prijzen van de pro's zijn nu op aanvraag... Beetje vaag moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ze zitten in BE, is dus 21% BTW (staat ook op de site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Nog niet gelezen in dit topic, maar Mtron en Imation zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Mtron als techleverancier, Imation voor het netwerk. Klinkt op zich wel als een goede stap.
Imation Corp. (NYSE: IMN), a worldwide leader in removable data storage, today announced a strategic relationship with Mtron Co., Ltd., a pioneer in Solid State Drive (SSD) technology and performance. Together, the two companies will develop and market SSD solutions with an initial focus on high-growth areas including portable computing and enterprise markets. The strategic relationship combines Mtron's leading technology innovation, R&D and manufacturing with Imation's global marketing, distribution and technical service expertise. Working together, the two companies will make an early entrance in the SSD market with Imation brand SSD products "powered by Mtron," to be released in the first calendar quarter of 2008.

[ Voor 56% gewijzigd door DaCoTa op 30-01-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03 08:13

BitBit3r

Lid

Heeft iemand die MOBI's al ontvangen en in RAID gezet?
Werkt dat, en kan diegene benchmarks posten?

Wat er ook gebeuren moogh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
Ik heb zelf een enkele 16GB MOBI besteld en ben ook erg benieuwd naar de RAID resultaten. Op dit forum http://www.dvnation.com/v...0e0052f535692a676e11b&f=2 is wel een beetje informatie te vinden. Het schijnt in ieder geval nog niet allemaal vlekkeloos te werken volgens deze post http://www.dvnation.com/vForum/showthread.php?t=27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zijn die problemen niet eerder te wijten aan de Intal chipset die niet goed om kan gaan met SSD ipv aan die MTrons ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

35mb/sec write = traag en dat voor 1000e is het een beetje prijzig. Zeker als je al Mtron (hama) 64gb's hebt die, 3x zo snel zijn, voor een vergelijkbaar bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

SSDisk.eu heeft een nieuwe benchmark online gezet: http://www.ssdisk.eu/benchmark_pc_extreme_raid.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
Heeft iemand al een Mtron ontvangen? Komplett.nl zou gisteren mijn mobi versturen, maar dat is nog niet gebeurd. Ik vraag me af of hun leverindicaties wel kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die kloppen niet. Mijn mobi's zouden op 1 februari verstuurd worden maar ik heb nog niks ontvangen en de verwachte leverdatum is ook nog steeds niet geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ik heb wat zoekwerk verricht naar de Hama rebranded schrijven.

Er is geen winkel in Nederland die deze Hama producten standaard in het assortiment heeft, maar ze kunnen wel besteld worden, bij o.a. Foto den Boer in Amsterdam. Voor de Mtron 3000 serie is het niet interessant, voor de 7000 serie des te meer:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/cptagliola/GoT/mtron.png
Alle prijzen zijn excl. BTW

Wellicht weten mensen nog andere kanalen om aan de Hama's te komen?

[ Voor 12% gewijzigd door DaCoTa op 12-02-2008 18:42 . Reden: Plaatje vernieuwd, nu alles zonder BTW. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De leverdatum bij Komplett is inmiddels uitgesteld naar de 25ste. Gaat nog wel even duren dus.
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.