Ik dacht even langs te komen om gewoon even lekker een stukje te lezen. Maar wat een zeikerig topic is dit zeg. Stelletje betweters bij elkaar.

Zo te lezen wordt er nog aan mij gedacht ook door ... (schijnt op de hoogte te zijn van mijn technische kennis, snapt het alleen zelf niet) en meer van dat soort onderuithaalpogingen. Het lijkt wel een potje ukkies zaterdagvoetbal maar dan zonder de kinderen en alleen schreeuwende ouders.
Men is het niet eens eens over definities (topset, audiofiel) maar ondertussen toch 'wetenschappelijk' doordisdussieren.
voodooless schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:08:
Nee, daar ligt het niet aan, en daar gaat het ook niet om! Onderzoeken hebben uitgewezen dat de oren van audiofielen niet beter zijn dan de oren van ieder andere mens. Als dus de audiofielen het horen, dan kan iedereen het horen.
Dat is niet zuurpruimig, maar gewoon realiteit.
Dat is ook gewoon onzin. Je sluit namelijk de beslissende factor uit.
Horen doe je met je oren, luisteren doe je met je hersenen. Het is dus mogelijk om dingen te missen die je oren wel waar kunnen nemen. Ga maar eens met een schilder of fotograaf in de trein zitten en kijk naar buiten. Wedden dat hij meer ziet?
Je kunt je hersenen trainen. Je oren niet. (hoe doe je dat? met 2 dumbbells aan je oren opdrukken?)

En hop: weer in 1x het andere kamp gediskwalificeerd... Met leuke oneliners is het zo lekker zinnig discussieren he?

Actieve componenten ook niet. Informatie die je kwijt bent krijg je nooit meer terug. Begin met een slechte microfoon dan kun je er voor €3M aan aktieve componenten aanhangen maar je krijgt nooit meer de mooie hese damesstem terug. Met 1 glaasje lekkere rode wijn zou het nog wel lukken.
Kennis alleen is zinloos. Oren ook. Wat er tussen zit is wel eens nuttig. Maar dan moet je het wel gebruiken.
Pertinente leugen of wishfull thinking? Je oren zijn achteruit gegaan! Hoe kun je als moderator ooit zo'n pertinent statement maken zonder echte metingen (door een audicien) te hebben verricht?
Je oren (trilharen in het slakkehuis) hebben geen regeneratief vermogen dus door 10 jaar als DJ te lang aan waarschijnlijk te hoge geluidsdrukken te zijn blootgesteld, plus de veroudering...
Fiber- schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:49:
Behringer is overigens een budgetmerk (té budget) en je hoeft bij iemand die serieus met geluid bezig is er ook niet over te beginnen, specs bij Behringer hoef je eveneens niet eens naar te kijken, uit ervaring weet ik gewoon dat het.. nouja troep wil ik het niet noemen, maar vooral voor plekken waar de kwaliteit wat minder mag zijn.
Opvallende stilte bij de moderators om het op te nemen voor Behringer. Ik ken er 1 die ooit heel wat van plan was met zo'n ding er tussen geschakeld als aktief filter. Die is natuurlijk bang niet meer serieus genomen te worden.
PS: dit was een soort van spreekwoordelijke knuppel. Of verzameling van...
Nog even serieus:
Een subwoofer die op een slappe ondergrond staat zal hoogstens minder strakke bas geven. Het is veel simpeler om hem te verplaatsen, iets te veranderen aan de poort of je ruimte beter te dempen. Als je specifieke frequenties hebt (zoals ik bij 48Hz ivm kamerhoogte) zou je een helmholzresonator (of een aantal) kunnen overwegen. Ik zag laats iemand die er heel simpel 1 van een IKEA-poefje had gemaakt door de onderkant te voorzien van een plaatje spaanplaat met een gat erin (diameter even goed berekenen, de lengte is gewoon de dikte van de plaat).