Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:15:
@bouwewijn..
Neem een MIT en neem een van den hul S/P DIF interlink..technisch zal het voor 100% kloppen dat er geen verschil zou moeten zijn maar..gehoormatig (na vaak switchen met diverse nummers) bleek dat de MIT met s-klanken (slissen enzo) van vocalisten minder scherp was dan bij de van der hul. Daarnaast klonk de MIT voller en was de plaatsing beter..
rara hoe kan dat? De magische netwerkkastjes van MIT? De slechte opbouw van van den hul? Je mag het zeggen en met 'tunen' bedoel ik simpelweg inderdaad de klankkleur mee (en nee ik zie geen rood of blauw licht of iets dergelijks als ik muziek luister)

. Als je simpelweg stroom-tweelingsnoer neemt en magisch gemaakte verguld zilveren, koolstof, driedubbel getwist, enz. kabel neemt..lijkt me het sterk dat geen gehoor-verschillen waarneem zijn. Desondanks dat het meet-technisch hetzelfde kan zijn..
Nog een geinig iets

. Startmat...een plak rubber die op je cd legt..onzin of geen onzin? Dus geprobeerd..plaatsing wordt beter (en het was meteen waarneembaar bij het eerste nummer).Is het 70 euro waard. Nee! Maar het doet wel wat! Raar hé.
off-topic..@jeep en boudewijn..Modbreak gehad? Jullie zullen wel weer gezellig zijn geweest!
Het is hier al eens eerder gezegt, maar een digitale overdracht die passief beïnvloed wordt, KAN GEEN beter geluid geven. Een digitale data-stroom veranderd niet, als hij dat wel doet, krijg je wegvallend geluid of rare "hikjes". Dingen als klankkleur en ruimtelijke plaatsing kan je bij digitale overdracht alleen beïnvloeden met een actieve DSP, die de informatie, die een datastroom in zich draagt, veranderd, en niet zomaar wat bits aanpast.
Wat jij claimt is net zo absurt als dat een datastroom door een COAX of Toslink kabel ineens van PCM naar DTS springt (of visaversa) door een andere kabel te gebruiken. Iedereen snapt dat dat niet kan (hoop ik tenminste). Of dat je met een speciale platina sATA kabel, gemaakt door mannetjes van maan op de ijskappen van de zon ineens ervoor zou zorgen dat je harddisk 2 keer zoveel kan opslaan. Het kan gewoon niet, digitaal werkt of niet, en je kan met een kabel niet beïnvloeden hoe het klinkt (als de kabel voor goede overdracht zorgt).
Wat betreft de capaciteit in overdrachtsnelheid tussen een toslink en COAX, geloof me, in beide gevallen is die vele 10-tallen malen hoger dan voor audio nodig is. Een toslink kan zonder problemen een full-dts signaal doorgeven. De informatiedichtheid daarvan is veel hoger dan van cd-audio. Sterker nog, een beetje goede toslink (met geslepen uiteinden en hoge kwaliteit glasvezel) zit bij wijze van spreken uit z'n neus te vreten als er een DTS signaal door gaat, laat staan dat PCM ook maar in de buurt komt van z'n capaciteit.
Wat betreft het genereren van stroompjes vs lichtflitjes. Een LED brandt zodra er stroom loopt. Hij heeft een kleine skew, maar die is bij de lichtsterkes gebruikt voor toslink compleet verwaarloosbaar. Sterker nog, bij langere afstanden neemt de skew in een COAX-kabel alleen maar toe, terwijl een toslink hooguit het licht iets verzwakt (pas bij 10-tallen meters begint verzwakking van een optische kabel echt problematisch te worden).
Aan de ontvangende kant is er ook geen snelheidsverschil. Een fotodiode is in feite niks anders dan een transistor, die schakelt met licht ipv stroom. Dit schakelen gaat net zo snel en nauwkeurig als met een stroompje.
De enige 2 nadelen die ik ken van toslink, is z'n gevoeligheid voor stof en breukgevoeligheid.
Wat betreft de verende massa op een RCA-stekker. Dit is zoals de officiële specs van deze plug zijn. Het is dus niet iets bijzonders van een bepaalde fabrikant. Maar omdat een stekker zonder verende massa eigenlijk net zo goed werkt in de praktijk, en de verende massa duur is om te produceren, wordt deze vaak achterwege gelaten. Daarnaast heb je door de verende massa een extra overgang van de kabel naar het apparaat dat je aan wilt sluiten, met de daarbij behorende risico's van slecht contact.
Je hebt het dus nodig als je vaak kabels wisselt terwijl je klasse A versterker net lekker op temperatuur is gekomen. Staat je apparatuur uit, of wissel je nooit kabels, dan is een verende massa onnodig, overbodig en zelfs veelste duur.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier