zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 52.720 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 20:25
maar is dat nodig?> 2*0.35 is te weinig? en waarom moet je als je zeker wilt zijn 2,5 nemen? is dat niet overkil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

engelbertus schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:02:
maar is dat nodig?> 2*0.35 is te weinig? en waarom moet je als je zeker wilt zijn 2,5 nemen? is dat niet overkil?
Om de prijs hoef je het niet te doen. Ik heb ik 1.5 of 2.5 liggen, ik weet het niet eens meer. Van de dunnere kabeltjes zijn sowieso niet te strippen. Hoe het geluidsverschil is....I have no idea. Nooit 1 op 1 vergeleken, maar aangezien beide opties onder de 10,- zijn maakt me dat ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 194366 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:50:
Omg, mijn net binnen gekomen (afgemonteerde) kabel past niet op mijn receiver. (spades)
dat sux :( wellicht de terminals vervangen voor wbt uitvoeringen ? daar past bijna alles onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou ja. die dikke hadden ze alleen in doorzichtig plastic, met 1 ader koper en 1 ader nikkelkleurig. vond ik op zich niet zo mooi. opzichtig rood heb ik liever ook niet, dan blijft zwart of grijs over. t liefst had ik zwart met grijze streep op 1 ader, of een zwarte en een grijze ader..
ik zal eens bij de mediamarkt kijken, misschien dat ze daar veel meer keus hebben..
ik werd al helemaal gek toen ik om een antenne kabel naar de mediamarkt ging. als je ziet wat daar allemaal hangt S:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
Je kunt ook gewoon het witte tweelingsnoer halen. Bij die transparante half koper half zilver heb ik eens gezien dat er corrosie in de kabel zelf optreed. Het tweelingsnoer is voor electra maar prima te gebruiken voor je speakers. Ook wat dikker dan die grijze draadjes die ze hebben volgens mij.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het witte tweelingsnoer (buitenmantel is wit, binnendraden zijn bruin en blauw) is meestal .75qmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Virtual Dynamics hebben momenteel een 50% actie! ik ga voor 2 master 3.0 powercords, dus liefhebbers...

Afin ze hebben ook een powercable laten testen op een universiteit. Dus voor de mensen die heel detijd roepen 'kan je dat meten ?' zie hier het rapport :)

https://www.virtualdynami...eNoiseSlewRevised2007.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Ray schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:59:
Virtual Dynamics hebben momenteel een 50% actie! ik ga voor 2 master 3.0 powercords, dus liefhebbers...

Afin ze hebben ook een powercable laten testen op een universiteit. Dus voor de mensen die heel detijd roepen 'kan je dat meten ?' zie hier het rapport :)

Je trapt wel een beetje je eigen deur in wanneer je een raport aanhaalt wat gewoon gebrande bronnen gebruikt. De distortion daarvan is nog meer dan de verbetering die die kabel bereikte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

En dan de conclusie:
The results show positive signs in improving the fidelity of the signal by using the Virtual
Dynamics Power One power cable.
Nee, dat laten de resultaten niet zien...

En dan nadat nem eerst schreef:
For our tests, we purchased a Virtual Dynamics Power One aftermarket a/c power cord.
Virtual Dynamics was unaware at the time that the cable would be used for testing
purposes.
... Right...

En ze konden niet eens de 10 Khz testsignalen verwerken voor hun resultaat, wat zegt dat dan over hetgeen wat ze wel hebben kunnen gebruiken..

Anyways, ik zie niet hoe slew rate door een voedingskabel beïnvloed zou kunnen worden. Dit soort dingen worden in dit specifiek geval bepaalde door de DAC en het filter wat erachter hangt, en zeker niet omdat stroom sneller door de kabel heen zou gaan omdat deze door magnetisme "versneld" zou zijn.

Als dit een echt onderzoek zou zijn zouden ze zich eerst eens hebben bekommert om eens te kijken naar of het te onderzoeken fenomeen wel ueberhaupt het resultaat kan zijn van een dergelijk product.

En dat de ruis met 0.35 dB omlaag gaat? Big deal... Als je daarvoor zoveel geld gaat neertellen: koop dan gewoon voor 't zelfde ged een betere DVD-speler ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tja het is ook niet snel goed he :) de powerone is een instap kabel van hun voor een paar honderd doller en getest op simpel huiskamer audio. Ik vind het wel een redelijke insteek. De top series claimen grotere verbeteringen op te leveren. Persoonlijk heb ik tientallen kabels vergeleken en tot op heden moet ik zeggen dat de VD er als beste uit komt.

@killu, ik snap je punt niet ? Het gaat er om dat er verschillen aangetoond zijn. Dit gaat niet over high end audio en het verschil tussen cdr en origineel. Dit is een instap kabel die schijnbaar al verschil maakt op een huiskamer dvd speler. Dus standaard kabel versus VD = verschil aldus deze test.

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 25-11-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:53:
tja het is ook niet snel goed he :)
Ach, bij jou ook niet:
Persoonlijk heb ik tientallen kabels vergeleken en tot op heden moet ik zeggen dat de VD er als beste uit komt.
:+
Dit is een instap kabel die schijnbaar al verschil maakt op een huiskamer dvd speler.
Waar staat dat in het onderzoek? En waarom neem je aan dat het bij high-end spul nog meer verschil uit zal maken. Ik zou eerder het omgekeerde zeggen: het high-end spul is zo goed gemaakt, dat juist dit soort dingen weinig meer uit maken...

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 25-11-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

voodooless schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:00:
[...]

Ach, bij jou ook niet:

[...]

:+

[...]

Waar staat dat in het onderzoek? En waarom neem je aan dat het bij high-end spul nog meer verschil uit zal maken. Ik zou eerder het omgekeerde zeggen: het high-end spul is zo goed gemaakt, dat juist dit soort dingen weinig meer uit maken...
de powerone is bekend en de gebruikte dvd speler ook. Uit de test blijkt een verschil met een standaard kabel. Dat staat er toch duidelijk lijkt me. Niet meer en niet minder dan dat. Mijn aanname dat de hogere series beter zullen zijn is op persoonlijke titel

daarnaast weet ik uit ervaring dat bijvoorbeeld een wadia 861 extreem reageert op een verschil in netkabel terwijl dit toch een highend speler is met een ingebouwd lichtnetfilter.. Waarom dan toch de verschillen ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 25-11-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:19:
Dat staat er toch duidelijk lijkt me. Niet meer en niet minder dan dat.
Er staat veel minder dan dat. Bijvoorbeeld wat de meetnauwkeurigheid is, hoe vaak de tests herhaald zijn... dat soort dingen zijn essenceel om een goede inschatting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ray schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:19:
daarnaast weet ik uit ervaring dat bijvoorbeeld een wadia 861 extreem reageert op een verschil in netkabel terwijl dit toch een highend speler is met een ingebouwd lichtnetfilter.. Waarom dan toch de verschillen ?
De definitie ''extreem'' is minder extreem als omschreven. Als er al verschil hoorbaar is, is dat subtiel.

Daarnaast vind ik de vraag van jou aan Voodooless een beetje zinloos. Je weet zelf ook dat hij geen zinnig antwoord kan geven op ''waarom dan toch de verschillen?''. Die verschillen zijn er namelijk niet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Barry|IA schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:33:
[...]

De definitie ''extreem'' is minder extreem als omschreven. Als er al verschil hoorbaar is, is dat subtiel.

Daarnaast vind ik de vraag van jou aan Voodooless een beetje zinloos. Je weet zelf ook dat hij geen zinnig antwoord kan geven op ''waarom dan toch de verschillen?''. Die verschillen zijn er namelijk niet.
laat me raden...Heb jij ooit een wadia gezien laat staan gehoord ? Elke wadia bezitter zal beamen dat de spelers verschillend klinken met aangepaste stroomkabels. Maar goed je kan ook zeggen dat elke wadia bezitter het fout heeft en dat er geen verschillen zijn.. het is maar net hoe je het wilt.

we gaan ook weer lekker bezig zo. Ik haal slechts een document aan waar in tegenstelling tot de meeste fabrikanten aanleveren daadwerkelijk op een normale manier een test is uitgevoerd. Niets geen voodoo. Dat het dan weer niet compleet genoeg gevonden wordt daar aan toe.

en het antwoord op mijn vraag is simpel in de lijn met de test....er zijn wel degelijk verschillen tussen kabels hoorbaar (en meetbaar??) :9

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 26-11-2007 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:17:
Ik haal slechts een document aan waar in tegenstelling tot de meeste fabrikanten aanleveren daadwerkelijk op een normale manier een test is uitgevoerd.
Zoals ik al eerder gezegd heb: deze test is niet op een "normale"(wetenschappelijke) manier uitgevoerd.

Bovendien is je conclusie foutief. Nergens in het document wordt enig woord gerept over de hoorbaarheid van het gemeten verschil. Behalve in de halfbakken conclusie. Hoe kun je nu dingen concluderen als je ze niet eens aangetoond hebt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sja dan is er nog maar 1 mogelijkheid over > ze zelf bestellen :) vanavond even bellen met Rick @ VD want ik moet een aangepaste stekker hebben. Als we er met de prijs uitkomen heb ik ze met een dag of 10. Dan zullen we ze zelf moeten vergelijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
shit. is mijn 0.5 speakerkabel van de mediamarkt dan nog wel voldoende om hier mee te mogen praten? :s en mijn niet extra afgeschermde rca kabels? :S

wat ik me verder afvroeg voor composietkabels, als je gewoon zon setje koopt met rood wit en gele stekkers, zitten de kleurtjes er dan op voor de herkenning, en zijn de drie kabeltjes identiek, of is bijvoorbeeld de gele ook anders opgebouwd, omdat daar video signalen door gaan en de rode en witte audiosignalen?> en dan bijvoorbeeld de rode linksom gedraaid, en de witte rechtsom, omdat het links en rechts is?

en is een kabel met tulpstekkers dan ook nog weer anders als er op staat dat het voor digitale audio (oranje?) is ? of zijn het allemaal slechts een koperkabeltje met in principe dezelfde wikkeling, en afscherming etc. ( als je hetzelfde merk en serie vergelijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Composiet is sowieso kwalitatief teleurstellend, dus een heel goede kabel gebruiken is daar ook zonde. Bij de meeste setjes is de kleur van de stekkertjes puur ter identificatie en zit er 3x hetzelfde (voor video eigenlijk ongeschikt want niet 75ohm) kabeltje in. De wat betere setjes gebruiken voor de videokabel een iets dikkere coax kabel; dat is voor wat langere kabels beter. Als je het echt goed wilt doen koop je een losse video kabel en een losse afgeschermde audio kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

laat me raden...Heb jij ooit een wadia gezien laat staan gehoord ? Elke wadia bezitter zal beamen dat de spelers verschillend klinken met aangepaste stroomkabels. Maar goed je kan ook zeggen dat elke wadia bezitter het fout heeft en dat er geen verschillen zijn.. het is maar net hoe je het wilt.

[...]
Maar is er dan geen enkele Wadia bezitter die denkt "Wat de fuck is hier aan de hand, kunnen ze niet eens hardware maken die onafhankelijk is van de kwaliteit van het netsnoer?" :?

Ik bedoel, dit hoort in hetzelfde rijtje thuis als het feitje dat spotgoedkope CD-Rom loopwerken gegarandeerd een 100% nauwkeurige EAC rip kunnen maken van CD-R, vaak op aanzienlijke multispeed, terwijl veel poepdure high-end loopwerken struikelen over CD-R op single speed.

De afhankelijkheid van netsnoer, en netstroom in z'n algemeen, komt op mij over als een manco, niet als een pluspunt. Juist van high-end spul verwacht ik dat het dusdanig goed ontworpen/gebouwd is dat er voldoende condensatoren/gelijkrichters/filters aanwezig zijn om de stroomvoorziening op orde te hebben.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
[...]

laat me raden...Heb jij ooit een wadia gezien laat staan gehoord ?
Nee, maar da's ook niet relevant om de werking van een stuk draad te achterhalen.
Elke wadia bezitter zal beamen dat de spelers verschillend klinken met aangepaste stroomkabels. Maar goed je kan ook zeggen dat elke wadia bezitter het fout heeft en dat er geen verschillen zijn.. het is maar net hoe je het wilt.
Niet verkeerd opvatten, maar elke Wadia bezitter die ik ken hebben de ballen verstand van audio (=elektronica).
en het antwoord op mijn vraag is simpel in de lijn met de test....er zijn wel degelijk verschillen tussen kabels hoorbaar (en meetbaar??) :9
Het hoorbare verschil zit tussen de oren. Dat hebben meerdere audiofielen al toegegeven en zij genieten nog steeds volop van dergelijke exotische producten, niets mis mee als je geld teveel hebt.

Ik kan iets gemist hebben, maar blijf jij erbij dat niet alle verschillen meetbaar zijn en dat alles wat je hoort er ook daadwerkelijk is?

NOFI trouwens, ik heb respect voor jou en jouw set :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ray schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:59:

Ik vind het persoonlijk ook een matig onderzoek, wat op mij overkomt als een leuk eerste jaars projectje... (versterkt dat er voor een dergelijk simpel onderzoek 4 studenten nodig waren, die geen van allen nog een BSc hebben).
Ik mis een duidelijke beschrijving van het experiment om te beginnen. Ze hebben een DVD-speler aangesloten op een m-audio Audiophile USB geluidsinterface. Zal ik beginnen met onderuit halen?
  1. Wat zijn de specs van de USB-interface? (sample rate, aantal bits, S/N-ratio)
  2. Is die interface dus wel geschikt voor dit experiment, of lag die er toevallig (vermoed het laatste)?
  3. Is de test uitgevoerd in een kooi van Faraday, of waren erexterne bronnen van storing?
  4. Hoevaak is de test uitgevoerd?
  5. Is er statistisch rekenwerk verricht (ontbreekt in het verslag, hoort aanwezig te zijn in de meetresultaten)?
  6. Waarom werkte de 10kHz test niet (blijkbaar kon de m-audio het niet aan, dus ongeschikt voor deze test)?
  7. Is er een vergelijk gemaakt tussen de golfvorm die uit het stopcontact kwam, en die het apparaat in ging?
  8. Waarom alleen blokgolf en niet een sinus, zaagtand, driehoek en blok?
Kortom, leuk onderzoekje, maar absoluut niet geschikt als bewijs. Als je met electronica aan het meten gaat, krijg je te maken met heel veel externe storingsbronnen. Om te beginnen TL-verlichting, computers en GSM's. Maar radio interferentie wordt ook nog eens beïnvloed door objecten en personen in de directe omgeving. Je moet dus alle interferentie uitsluiten. Daarnaast is een geluidskaart absoluut niet geschikt om een goede analyse uit te kunnen voeren, daarvoor heb je een 100MHz digitale scoop nodig, en moet je de afwijkingen en storingen van de scoop meenemen in de meetresultaten.

Voor mij heeft dit onderzoekje net zoveel waarde als een willekeurige pagina op Wikipedia of een uitzending van Brainiac.

Laat ik eens een simpel opzetje doen voor een vergelijkbaar onderzoek, zoals ik het zou doen:
  1. Input - output onder belasting (dus de sinus golf gemeten aan de stekker, en daar vanaf getrokken de sinus gemeten aan het apparaat. Dit maakt verschillen die in de kabel optreden duidelijk.)
  2. In een kooi van faraday nog een keer de achtergrond ruis meten van een stille track (en dus niet tussen 2 tracks in), en dat een keer of 10.
  3. Meerdere golf typen testen.
  4. Een goede statistische analyse of de gemeten verschillen wel significant zijn.
Dit lijstje is zeer beperkt, en er is nog veel meer te bedenken. Ik vrees dat met proef 4 toch wel de conclussie zal zijn dat het effect zeer minimaal is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok, dan heb ik het wel goed gedaan geloof ik..
ik had al losse audi kabels ( wel met een verlengstukje ).. oeps:p

de kabels van de xboxen zijn toch ook allemaal dezelfde draadjes als ik het zo kon zien. ( even dik.

ik heb dus rca-rca kabel gehaald van bandridge, voor 8 euro, 2 meter lang, ik had ook nog de keus een profi gold kabel te nemen, met aan de beide uiteinden een ferietkern ( afscherming iig) van 1,5 m die wel ietsje dikker was. maar die was ook 2 keer zo duur. verder bekijk ik alles nog op crt, dus niet high res. oid, en dus lijkt het me niet zoveel kwaad kunnen de goedkopere kabel te nemen, omdat het beeld dus waarschijnlijk toch niet echt beter zou zijn met een dure kabel.

ik heb het ig uitgeprobeerd, en het zag er goed uit, en werkt ook lekker simpel. alleen jammer dat de stereoset niet automatisch de videoingang kiest waar iet op binnenkomt, moet nu dus zelf 1 van de twee ingangen kiezen, afhankelijk van welke xbox ik aan zet, en de tv op de juiste av-in zetten. gelukkig kan dat met een directe knop ipv input next. dat is vooral handig met de harmony remote die ik heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ook op een CRT kun je verschil zien tussen een goedkope en een dure kabel. Video is veel gevoeliger voor de kabelkwaliteit dan audio.
Zowel bandridge als profi-gold zijn voor normale sets goede kabels, en voor veel sets zelfs al een overkill. Op mijn oude Sony Dolby-prologic set zal ik geen verschil merken tussen een dergelijke kabel, of een goedkoop rca-kabeltje. Op m'n CA echter wel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajw
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-05 18:07

ajw

JumpStart schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:31:
[...]
Maar is er dan geen enkele Wadia bezitter die denkt "Wat de fuck is hier aan de hand, kunnen ze niet eens hardware maken die onafhankelijk is van de kwaliteit van het netsnoer?" :?
Helemaal mee eens. Overigens maakt de kwaliteit van het netsnoer helemaal niks uit, het wordt toch getransformeerd en gelijk gericht. (Netvervuiling of storing wordt niet verholpen met kwaliteits netkabels...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 16:18

paradoXical

The ParadoX

Ik heb zelf al eens een "test" gedaan met dikke en dunne kabels (CD speler naar versterker; een lange kabel van 15 meter / korte kabel van 3 meter ) en van versterker naar speaker (dikke / dunne kabel)

Testoptelling was toentertijd een QUAD33 voorversterker en 403 eindversterker op een paar B&W speakers. Ik en een maat van me konden destijds geen verschil in geluidskwaliteit ontdekkten, als er al verschil merkbaar was, dan was deze niet te horen (door ons).

Sindsdien geef ik standaard niet veel uit aan bekabeling, en ik heb hier nu een eenzelfde opstelling staan als weermee ik dat vroeger getest heb (kosten; 350 euro) waar voor mij perfect geluid uitkomt ;)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb ook een oude sony met dolby pro logic,
zit wel dsp in en zo . wel 40 verschillende voorgeprogrammeerde effecten,. die soms best wel wazige reslutaten bieden. :)
wel leuk btw.
er wordt echter niks gemeld over dolby digital. daar is die denk ik te oud voor, want ik denk dat het destijds een flink dure set is geweest. kan daar echter geen info over vinden, jammer genoeg.
is in ieder geval van voor de tijd dat een stereoset er uit zag als een kersboom, met de verkeerde kleuren en lichtjes..)

ben nu wel rg benieuwd hoe het straks gaat klinken met de bijhorende speakers, en dan daarna het verschil met de rest van het surround gebeuren er bij. dan kan ik ook de dolby pro logic eens wat beter bekijken.

volgens de mediamarkt is profigold de duurdere lijn van bandridge, maar van dezelfde fabrikant. ze hadden daar ook een voorbeeld kaart ( tbv verschillende scartkabels) over het verschil in beeld.

toch vreemd dat een betere kabel hetzelfde effect heeft als een flinke photoshop :s ik geloof daar niet zo erg in eigenlijk.. hele andere kleuren en meer contrast kan toch niet zomaar het resultaat zjn van betere kabels ?

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 27-11-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Profigold is van Bandridge. Maar zij leveren gewoon OEM kabels met hun merknaam erop, net als de HQSS serie van HQproducts (Nedis) en Skytronic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ajw schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 11:34:
[...]

Helemaal mee eens. Overigens maakt de kwaliteit van het netsnoer helemaal niks uit, het wordt toch getransformeerd en gelijk gericht. (Netvervuiling of storing wordt niet verholpen met kwaliteits netkabels...).
en dat is dus niet waar. De kwaliteit van de kabel is wel degelijk van invloed op het uiteindelijke geluid. Begin bij topic 1 zou ik zeggen en als je vindt dat het niet zo is dan mag dat met onderbouwing.

* Ray gaat ondertussen zijn bestelling voor VD doorgeven....... geen kalkoen dus deze kerst maar water en brood maar wel een paar mooie kabels :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 27-11-2007 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ray schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:32:
[...]

en dat is dus niet waar. De kwaliteit van de kabel is wel degelijk van invloed op het uiteindelijke geluid. Begin bij topic 1 zou ik zeggen en als je vindt dat het niet zo is dan mag dat met onderbouwing.

[...]
Maar Ray, dat gaat nou juist aan het punt voorbij dat ik probeerde te maken.

Een fatsoenlijk stuk apparatuur van degelijke kwaliteit zou in staat moeten zijn om zelf z'n AC/DC conversie dusdanig uit te voeren dat er schone gelijkstroom laagspanning binnenkomt.

Ok, even nuanceren: Bij een potentiele stroomvreter als een versterker kan ik me voorstellen dat zoiets best een technische uitdaging wordt en dat complete stroomzuivering niet lukt bij zware dynamiek/transients. Maar bij een loopwerk, dat een vrijwel constante stroomafname kent, zou een passief component als een lichtnetsnoer never nooit van invloed mogen zijn.

Een CD loopwerk kent geen zware transients, de electronica is constant belast, de analoge output zou eventueel nog voor transients kunnen zorgen, maar daarvoor zou je toch gewoon een flinke elco in kunnen zetten. Hoe hoger de kwaliteit van een loopwerk, hoe kleiner de gevoelligheid voor externe invloeden zou moeten zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Kaj. schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:16 in deel 1 iets over de anatomie van een voedingscircuit:
Een goed gelijkgerichte en afgevlakte voedingsspanning ziet er op een scoop uit als een rechte lijn.
Je begint met een wisselspanning van 50Hz (van 0 naar positief naar 0 naar negatief naar 0 gebeurt in 1/50ste van een seconde) uit de trafo. Een bruggelijkrichter (geen Brug van Wheatstone; dat is iets totaal anders) "klapt" de negatieve kant van de sinus naar boven, waardoor je een pulserende gelijkspanning krijgt, die 100 keer per seconde van 0 naar positief naar 0 gaat; effectief 100Hz.

Dan komen de elco's; die vullen de dalen tussen de pieken op, zodat er een rimpelvormige spanning ontstaat. Hoe hoger de capaciteit, hoe strakker die rimpel getrokken wordt, en alleen erg hongerige apparaten zoals versterkers kunnen het flikken om die capaciteit eerder leeg te trekken dan ze volraakt, maar dat is dan gewoon een slecht ontwerp. :)
Overigens gaat een dergelijke versterker dan gewoon clippen en vervormen; puur omdat de voeding het niet meer trekt.
Om dat proces van vollopen sneller te laten verlopen (we hebben het hier wel over millisecondes; geen eeuwendurende processen dus) worden er vaak condensatoren parallel geschakeld; op die manier krijg je een lagere impedantie bij een grote capaciteit.
Om die reden worden er op moederborden speciale elco's met een lage impedantie gebruikt voor een stabiele spanning.

Die rimpelspanning is al vrij vlak, en een versterker kan daar al uitstekend mee oveweg. Toch wordt er ook nog een stabilisatiecircuit gebouwd; afhankelijk van de te leveren stroom kan dit een eenvoudige 78XX zijn (XX is de spanning) of een LM315, als de spanning wat minder standaard moet zijn.
Bij hogere vermogens wordt er vaak gebruik gemaakt van een paar dikke transistoren en eventueel een stuur-IC.

Op dit punt is er in een goed gebouwde voeding geen rimpel meer te ontdekken op de uitgangsspanning. Ergo; het boeit ontzettend niet op wat voor frequentie de spanning het apparaat binnenkomt; de stabilisatie-elektronica zorgt voor een rimpelloze uitgangsspanning.
De rest heb ik weggehaald, omdat dat op de frequentieregelaar in de Kemp sloeg.
Het anatomieverhaal is echter van alle tijden, en wat voor positieve invloeden een voedingskabel ook toebedacht worden, na gelijkrichting, afvlakking en stabilisatie blijft er niets meer van over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]
En omdat elke Bentley bezitter zal volhouden dat zijn auto beter rijdt dan de gemiddelde BMW of Mercedes bewijst dat een Bentley ook daadwerkelijk beter rijdt? Ten 1e is dat een drogreden en ten 2e geeft het wederom aan dat je niet een subjectieve term 'beter' (edit: of scherper of dynamischer of voller etc.) aan een statistisch onderzoek moet, laat staan kan koppelen.
we gaan ook weer lekker bezig zo. Ik haal slechts een document aan waar in tegenstelling tot de meeste fabrikanten aanleveren daadwerkelijk op een normale manier een test is uitgevoerd. Niets geen voodoo. Dat het dan weer niet compleet genoeg gevonden wordt daar aan toe.
1 ding voorop gesteld: in dat onderzoekje wordt geen normale test uitgevoerd. Als ik dat bij mijn Elektrotechniek docenten zou inleveren zou ik uitgelachen worden, dat jij vervolgens concludeert op basis van (ik schat) een paar grafiekjes en een paar meetwaardes dat het dus 'op een normale manier is uitgevoerd' vind ik behoorlijk zielig aangezien je jezelf verluld op die manier. Bij jou gaat het om de hoorbare verschillen die jij en andere mensen schijnen te horen zonder dat het wetenschappelijk aangetoond kan worden. Op die manier plaats je je tussen de homeopathisten etcetera.

EDIT
Nu ik aan het terugblikken ben in dit topic zie ik dat er noch van Ray nog van anderen die hem steunen een reactie is gekomen op mijn hypothese dat als een cd-speler daadwerkelijk andere data leest door fysieke aanpassing aan de schijf, de digitale output ook zou moeten verschillen. Ik ben benieuwd...

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 27-11-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moborunner
  • Laatst online: 05-09-2022
@RAY Wat voor voetjes(dempers) gebruik jij onder je CD loopwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

eerlijk bekennen ben ik niet into de onderzoek technieken dus als jullie aangeven dat het rapport niet veelzeggend is neem ik dat bij deze aan. Het leek mij dat als er een paar 'profs' mee bezig zijn op een universiteit je er enigszins waarde aan kan hechten maar dat verhaal gaat dus niet op.

Het rapport was ook slechts een aandachtspunt. Voor mij is het niet belangrijk. Ik ben inderdaad een liefhebber van de VD kabels puur op gehoor. Ook als er een rapport zou liggen dat aantoont dat het niets verbeterd veranderd dat mijn menig niet.

Ik heb dan zojuist ook mijn vakantiegeld voor de aankomende jaren maar weer omgezet in een bestelling. Helaas kan het wel een aantal weken duren voordat ze er zijn. Maar goed dan heb ik met de kerst wat te doen want die dingen aansluiten is een hel :)

edit: sure heb ik me ook weer even achter de oren gekrapt. Zelfs met 50% korting is het nog een vermogen wat je uitgeeft. Ben ik dan echt gek ? Hoor ik dingen die er niet zijn ? Maarja dan ga ik luisteren naar mijn set waarin al enkele van hun kabels zitten en ik hoor toch echt dingen die met de vorige setting er niet waren. Zolang je maar niet terugrekent in guldens valt het ook allemaal best wel mee :)

@moborunner, momenteel geen extra voetjes. De speler staat op een Callas audio clamprack en dat is eigenlijk voldoende. Ik denk nog wel eens over zijn magicbriks erbij te nemen maar die gaven niet veel extra op het rack. Een andere gedachte is om harmonix een keer te proberen maar van veel mensen hoor ik dat het rack / clampboard al maximaal resultaat haalt

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 27-11-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajw

ajw

Ik vond dit een leuk topic en wou even inhaken op het netsnoer...
Ray schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:32:
[...]
Onderbouwing is misschien niet heel uitgebreid, maar wel aanwezig. Maar misschien nog een aanvulling:

Wat is een kwalitatieve analoge AUDIO signaal kabel?

Elektrische eigenschappen:
Dat is een tegen capacitive en inductieve invloeden afgeschermde kabel met weinig weerstand. Weerstand is hierin niet eens het belangrijkste, omdat dit alleen maar vermogensverlies tot gevolg heeft.

Fysieke eigenschappen:
Een degelijke kabel en een goede contactstekker. Om een goede contactstekker te krijgen, kunnen de contacten verguld worden. Dit is puur om de FYSIEKE eigenschappen van goud (goud is immers een slechtere geleider dan koper of zilver). Het goud oxideert niet, en is zacht waardoor de contactstekker beter contact maakt.

Zover over een audio signaal kabel, nu een netsnoer:
Een netsnoer hoeft niet elektromachnetisch afgeschermd te worden, omdat de invloeden van buitenaf significant kleiner zijn dan de invloeden die rechtstreeks van het net afkomen. (Bv. Een oude stofzuiger die inschakelt). Ook is de weerstand van de netkabel weinig relevant omdat de uiteindelijke voedingsspanning toch afhankelijk is van het netwerk en de huis installatie. Om uiteindelijk een zuivere verwerking te krijgen ben je dus afhankelijk van de voeding die in je apparatuur verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ajw schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:34:
Weerstand is hierin niet eens het belangrijkste, omdat dit alleen maar vermogensverlies tot gevolg heeft.
Dat is niet helemaal waar. Een serieweerstand vormt namelijk ook een filter. Maar dannog, sommige mensen prefereren koolstof kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajw

ajw

voodooless schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Een serieweerstand vormt namelijk ook een filter. Maar dannog, sommige mensen prefereren koolstof kabels ;)
Een weerstand is lineair dus heeft wat dat betreft geen invloed op de signaalvervorming. Let wel ik praat hierbij over signaalkabels. Er is nog wel een aspect die ik kan bedenken die wellicht bij speakerkabels invloed zou kunnen hebben. Dit is de feedback die door de zelfinductie van de spoel in de speaker wordt veroorzaakt die door de versterker wordt verwerkt. Deze verwerking van de versterker zal waarschijnlijk termination (op een bepaalde frequentieband) zijn. Ik kan mij dus voorstellen dat je een zo laag mogelijke weerstand naar je speakers wilt hebben. Een overstap naar zilveren kabels is prijstechnisch natuurlijk onzin (rho 0,016Ω mm2 / m). Je kunt veel beter dikkere koper kabels gebruiken (rho 0,018Ω mm2 / m).

ps. Kabels van koolstof, buig, knap?

[ Voor 8% gewijzigd door ajw op 28-11-2007 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ajw schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:37:
Een weerstand is lineair dus heeft wat dat betreft geen invloed op de signaalvervorming.
Weerstand los wel, maar samen met de capaciteit vormt het wel een RC filter. Al zal dat allemaal wel niet al te dramatisch zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 28-11-2007 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Voodooless heeft inderdaad een punt, zo'n kabel heeft een ladingscapacitieit omdat de aders parallel aan elkaar lopen. Helaas loopt die slechts in de picoFarad en gecombineerd met de in verhouding extreem lage weerstand van koper heb je met zo'n filter pas problemen met frequenties boven de MHz. Oftewel drie keer raden waarom netwerkkabels twisted pair zijn. Als 2e voordeel hebben die dat daardoor de storing van buitenaf gelijk wordt op beide draden per pair waardoor je met differential voltage switching nauwelijks last hebt van storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239648

ajw schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:34:
Ik vond dit een leuk topic en wou even inhaken op het netsnoer...

[...]
Zover over een audio signaal kabel, nu een netsnoer:

Een netsnoer hoeft niet afgeschermd te worden,

omdat de invloeden van buitenaf significant kleiner zijn dan de invloeden die rechtstreeks van het net afkomen. (Bv. Een oude stofzuiger die aanschakelt). Ook zal de weerstand is weinig relevant omdat de uiteindelijke voedingsspanning toch afhankelijk is van de installatie. Om uiteindelijk een zuivere verwerking te krijgen ben je dus afhankelijk van de voeding die in je apparatuur verwerkt is.
Zou toch eens een keertje doen: het netsnoer proper afschermen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik ga gewoon etwisted pair kabels gebruiken voor mijn speakers... aan de eindjes gewoon de 4 paren weer bundelen tot 1.. of heb ik dan nog te weinig mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Aluminium: Elektrische weerstand (μΩcm) 2,65
Goud: Elektrische weerstand (μΩcm) 2,35
Koper: Elektrische weerstand (μΩcm) 1,674
Zilver: Elektrische weerstand (μΩcm) 1,59

Even lijstje van elementen en hun geleidbaarheid. Goud scoort inderdaad slecht vergeleken met koper of zilver. Waarom gebruik ik geen zilveren contacten... Oxidatie is niet direct het probleem, die is zacht en ook geleidend (ja, ook edelmetalen kunnen oxideren, zelfs goud en platina).

@engelbertus
Bandridge is vrijwel even goed als Profigold, maar de Profigold serie is wat netter afgewerkt, en net weer een tandje beter.
Videokabel heeft wel degelijk invloed op helderheid, contrast en scherpte van het beeld, omdat je over een analoog signaal praat. Hoe beter de kabel, hoe strakker en netter het signaal wordt door gegeven, en hoe beter de beeld kwaliteit. Vergelijk het maar met een CRT-monitor op een hoge resolutie met een goedekope (dunne) VGA-kabel en een dure (dikke) kabel. Omdat dit ook een analoog signaal is (gewoon RGB) is kabelkwaliteit heel belangrijk. Bij de goedkope wordt het beeld wazig, krijg je schaduwlijnen, wordt het ontstabiel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:08
engelbertus schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:54:
ik ga gewoon etwisted pair kabels gebruiken voor mijn speakers... aan de eindjes gewoon de 4 paren weer bundelen tot 1.. of heb ik dan nog te weinig mm2?
Als in UTP? http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Ik heb het zelf ook, maar dan gevlochten met 3 utp kabels en op het einde alle gestreepte aders bij elkaar en alle effen aders bij elkaar. En ik moet zeggen het geluid is verassend goed, en iniedergeval beter dan duurste gamma speaker kabel (wat dus ongegeveer gelijk staat aan netsnoer). En ja dat verschil is hoorbaar, of je het beter of slechter vind laten we even er buiten maar er is dus gewoon verschil hoorbaar.
Afbeeldingslocatie: http://basjaspers.googlepages.com/DSC00245.JPG
Afbeeldingslocatie: http://basjaspers.googlepages.com/DSC00247.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 18:06

Oceria

I've been in between....

Ik heb ooit -toen ik nog parttime bij een audio zaak werkte- een enkel blinde proef gedaan met iemand die niet overtuigd was van het nut van betere kabels. Deze man beweerde dat zijn zoon en schoondochter goed geld uitgaven aan gebakken lucht. Ik heb hem uitgedaagd om de betere kabels voor de set te kopen als hij het verschil kon horen tussen twee kabels die ik hem zou laten horen.

De testopstelling: een NAD CD speler en versterker (weet de type nummers niet meer uit mijn hoofd), monitor audio monitor 3 vloerstaanders en Linn L20 luidspreker kabel. De test ging tussen de standaard bijgeleverde kabel (zo'n dunne, zwarte) van de CD speler en een (999 gulden kostende) kabel van Siltech, de FTM3 - G3.
Ik heb hem eerst de set met de Siltech laten horen, daarna precies het zelfde nummer op het zelfde luister niveau met de standaard kabel; hij wist niet welke kabel ik gebruikte. Zoon en dochterlief had ik de luisterruimte uitgestuurd. Hij moest toegeven dat hij toch wel "een verschil" kon horen.

Goed verklaren kan ik het niet en technisch gesproken zouden verschilllende kabels totaal geen verschil mogen uitmaken, maar toch denk ik wel een verschil te horen. Dat verschil wil overigens niet altijd een verbetering zijn en ik denk dat zeker ook meespeelt dat je een beter geluid wilt horen, als je voor 200 euro aan kabels aanschaft.
Hoe dan ook, een CD speler die opgebouwd is uit kwalitatief goede componenten, zorgvuldig is ontworpen en in een goede behuizing is gehangen, klinkt beter dan een prul van de blokker en als je die lijn doortrekt, zou je ook kunnen beargumenteren dat een goede kabel voor een beter geluid zorgt.

De man was er overigens eentje van zijn woord: hij heeft een setje mooi bijpassende Linn interconnects voor zijn zoon en schoondochter gekocht. Ik op mijn beurt heb de set kostenloos bij hen thuis gebracht en netjes geïnstalleerd. :)

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oceria schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:47:
Hij moest toegeven dat hij toch wel "een verschil" kon horen.
Dat is geen waardevolle test zolang je hem niet netjes volgens het ABX principe doet. En "toch wel een verschil" klinkt mij ook niet echt als 999 gulden waard ;)

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 28-11-2007 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
Nu zijn de standaard meegeleverde interconnects meestal wel weer van erg lage kwaliteit. Zo gebruikte ik op mijn oude stereoset (Denon PMA-737 op een Marantz CD-5400 en Dali Blue 3003 zuilen) zo'n standaard dropveter die meegeleverd was bij de Marantz cd-speler. Als ik een lamp aanzetten die in de buurt stond hoorde ik een plop in het geluid. Ik heb toen voor €20 een degelijke Profigold kabel gekocht en toen waren de plopjes weg. Ook had ik minder ruis op hoge volumes. Nu kwam dit alleen door de betere afscherming. Als ik nu vergelijk met duurdere kabels hoor ik inderdaad geen verschil meer. Dit is ook logisch, want afgeschermd is afgeschermd. Of je nu 10cm dik staal gebruikt of 10m dik staal; er gaat allebei geen kogel doorheen ;). Ik geloof dus best dat die klant verschil hoorde tussen de dropveter en de Siltech van €999, maar ik denk dat hij bij de eerste de beste Gamma kabel van 10 euro die voldoende afgeschermd was hetzelfde verschil had gehoord :). Ik denk dus dat een beetje redelijke kabels best nut hebben vergeleken met standaard meegeleverde kabels, maar meer dan €20 voor een kabel van 2 meter lijkt me eigenlijk rationeel gezien onzin (al zien ze er wel lekker dik uit, dus je kan het zien als een cosmetische investering en als de atoombom 10 kilometer verderop valt ben jij dood door de straling voordat er storing door je kabel komt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, als je vergelijkt tussen een kabel die gewoon electrotechnisch aantoonbaar niet voldoende dik en of afgeschermd is en eentje die dat wel is, dan lijkt het me logisch dat je verschil merkt. ( als je mete en elastiekje een auto wilt trekken wil dat ook wel eens anders voelen dan wanneer je een staalkabel gebruikt. en dan geld, voor een dikkere kabel ben je meer geld kwijt, en het voelt ook zwaarder.maar dat buiten beschouwing gelaten is het trekgevoel exact hetzelfde. de micrometer verschil in rek, en veren van de kabel zul je niet merken, waarbij je het verschil tussen elastiek en staalkabel natuurlijk meteen zult merken.

bij de gamma verkopen ze echter ook allen losse kabel, dus zonder verder iets aan afscherming te doen, en zonder stekkers. die hebben ze vast ook wel ,maar die is dan van de kwliteit als in de graaibak bij de mediamarkt. de profigold kabels hebben netter gevlochten draad, stekkers leuk uiterlijk, goudlaagje tegen roest, etc dus ziet er leuker uit, en misschien een dubbele mantel van een of ander materiaal om het wat minder gevoelig te maken voor storingen. dat kan bijvoorbeeld makkelijk optreden als de speakerkabels langs stroomdraden worden gelegd.

om als alternatief voor zon kant en klare kabel, utp t egaan vlechten... veel werk en het ziet er ook niet mooi of netjes uit. dt vind ik dan weer een beetje nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kippy schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:42:
[...]

Als in UTP? http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Ik heb het zelf ook, maar dan gevlochten met 3 utp kabels en op het einde alle gestreepte aders bij elkaar en alle effen aders bij elkaar. En ik moet zeggen het geluid is verassend goed, en iniedergeval beter dan duurste gamma speaker kabel (wat dus ongegeveer gelijk staat aan netsnoer). En ja dat verschil is hoorbaar, of je het beter of slechter vind laten we even er buiten maar er is dus gewoon verschil hoorbaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
het is dan alleen erg jammer dat je aan het eind een overgang maakt naar een los stukje koper kabel. Als je dit netjes wilt doen moet je de utp draadeinden zelf in de banaanplug verwerken. Op deze manier doe je een deel van je wist te niet.
Een alternatief (en goedkoop) is aircom 50 kabel. Dit is coax kabel maar dan wel een echte. Heb er ook jaren met plezier mee gespeeld. via de site 'audiofriends' kan je er meer over lezen.

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Ik heb dit topic met veel plezier zitten lezen en wil me er graag in mengen.

Naast het feit dat ik een hi-fi liefhebber ben werk ik bij een bedrijf dat o.a. studio monitoren verkoopt.
Een van de eigenaren is een zeer analitisch luisteraar en van hem heb ik een hoop kunnen leren.
Hiermee wil ik aangeven dat luisteren naar geluid/muziek om een goed oordeel te vellen over een bepaalde kabel/versterker of netfilter heel veel luistertechniek vergt. Niet ieder oor is in staat de details die een bepaalde upgrade met zich meebrengen zo maar te kunnen horen.
Daarvoor moet je oefenen, leren luisteren. Ondanks dat ik al veel heb bijgeleerd mis ik af en toe nog steeds details die mijn collega en zo uitpikt: van jitterproblemen van slechte/oude AD/DA converters tot versleten tapes, faseproblemen in het hoog die ontstaan tijdens de AD conversie, slechte buizen, vervorming in een mengtafel of randapparatuur. Sommige dingen moet je leren horen, bij andere details heb ik vaak zoiets van 'ah, dat bedoel je dus.
Je oren trainen is moeilijk maar zeker zinvol. Zijn lange ervaring met het werken met apparatuur en het luisteren ernaar heeft zijn gehoor zo goed ontwikkelt dat hij deze dingen kan horen. Ik heb de mazzel dat hij me zijn ruim 30 jaar luisterervaring in een relatief korte tijd kan bijspijkeren.
Ik wil er nog wel bij vermelden dat zijn gehoor eigenlijk in minder goede staat is dan het mijne. Behalve het leeftijdsverschil heeft hij in het verleden veelvuldig PA werk gedaan waardoor zijn gehoor minder is dan gemiddeld. Hoe goed je gehoor nog in tact is wil dus niet zeggen of je bepaalde dingen wel of niet kunt horen en wel een juist oordeel kunt vellen.

Dan krijgen we nog de akoestiek. Ik durf te beweren dat 80%-90% van alle ellende veroorzaakt wordt door de akoestiek van de ruimte. Als je ruimte niet akoestisch in orde is worden veel details je ontnomen simpelweg omdat er faseproblemen ontstaan in de ruimte.
Aangezien we waarschijnlijk bijna allemaal huiskamerluisteraars zijn hebben we ook allemaal geen akoestisch perfecte luisteromgeving.
Om een voorbeeld te geven: Mijn speakers klinken in mijn huiskamer eigenlijk per toeval prima, maar op 2 andere locaties waar ik mijn set heb uitgeprobeerd kwamen ze absoluut niet uit de verf en de sets die daar stonden andersom niet in mijn huiskamer. Ook in de winkel waar ik ze heb aangeschaft legden ze het af tegen andere speakers. Toen ik vervolgens de jongens uit de winkel had uitgenodigd eens bij mij te komen luisteren waren ze verbaasd. Mijn kamer is akoestisch niet, of amper, aangepast maar toevallig matched de boel goed.

Om nog even in te haken op de discussie of bepaalde dingen wel of niet helpen/hoorbaar zijn: Ik ben van mening dat bijna alle upgrades absoluut waarneembaar zijn (of ze zinvol zijn is een andere discussie) mits een aantal zaken op orde zijn, o.a. de dingen de bovengenoemde dingen.
Mocht je een bepaalde upgrade van een kabel of netfilter of wat dan ook niet kunnen horen, dan is er ergens iets aan de hand en het kan wel even duren voordat je erachter bent waar het probleem ligt...

Tot zover een gedeelte van mijn gezouten mening. :9

• mac1987
Ik ben het best met je eens dat je met een getraind oor duidelijk meer hoort dan met een ongetraind oor, maar als zelfs de beste meetapparatuur die 1000x nauwkeuriger is dan een perfect menselijk gehoor geen verschil meet, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er een voor mensen hoorbaar verschil optreedt (zoals bij het vervangen van een netfilter).

Anoniem: 208865

mac1987 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:20:
Ik ben het best met je eens dat je met een getraind oor duidelijk meer hoort dan met een ongetraind oor, maar als zelfs de beste meetapparatuur die 1000x nauwkeuriger is dan een perfect menselijk gehoor geen verschil meet, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er een voor mensen hoorbaar verschil optreedt (zoals bij het vervangen van een netfilter).
Ik wil graag weten welke meetapparatuur 1000 x nauwkeuriger is dan een perfect menselijk gehoor.

De gemiddelde scoop is 8 bit en valt dus zeker af.
Ook wordt in de meeste metingen het fase gedrag niet meegenomen. En ons oor is hier juist zo gevoelig voor (De 3D plaatsing)
Jitter in de digitale keten is wel degelijk hoorbaar. (wordt zelfs vaak als digitaal omschreven)
Ik heb echter niet de spullen om jitter goed te meten. Maar een slechtere kabel tussen cd loopwerk en DAC zal wel een meetbare jitter opleveren zonder meetbare bitfouten.

Ook is meet technisch beter lang niet altijd een verbetering voor het gehoor. Veel tegenkoppeling is hier een bekend voorbeeld van.

Een voorbeeld buiten de audio is water;
Gedemineraliseerd water is technisch beter dan Spa blauw. Toch zullen de meeste mensen in een dubbelblinde test Spa lekkerder vinden.

• rhodes54
Dat ben ik niet met je eens want het menselijk gehoor is veel complexer dan de meeste mensen denken.
Ik zal je een voorbeeld geven om dit te onderschrijven.
We hebben hier een aantal wordclock generatoren staan. Deze apparaten kun je aan je digitale systeem hangen met als doel de bit informatie van AD en DA conversie zo nauwkeurig mogelijk, in gelijke stappen om te zetten. Alle converters werken met een clock, dus ook je realtek geluidskaart of je DA converter van je cd speler. Wanneer je deze stapjes nauwkeuriger maakt met een goede wordclock resulteert dat in een veel gedetailleerdere weergave.

We hebben recentelijk twee wordclocken genomen en hebben deze op klank beoordeeld: De Apogee Big Ben en de Grimm Clock. De Grimm clock speelde de Apogee er makkelijk uit.
Overtuigd van onze waarnemingen zijn we ook gaan meten. En wat bleek? De Apogee meette een stuk beter dan de Grimm. Meettechnisch gezien zou de Apogee dus beter moeten klinken maar dat deed hij niet!
Hier komt dus de grote vraag om de hoek kijken: Waarom klinkt de Grimm klok veel beter dan de Apogee? Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen waarbij een meeting en de waarneming door de mens helemaal niet overeenkomen.

Ik merk regelmatig dat mensen pas iets geloven als ze het gehoord hebben. Of ze vervolgens het geld willen/kunnen uitgeven dat is een andere vraag. Voor een netfilter geldt hetzelfde. Het is overigens makkelijker om dingen te zien dan te horen. Probeer daarom eens een netfilter tussen het stopcontact en je tv en dvd speler aan te sluiten en je ziet zo de verschillen: het beeld is veel rustiger en contrastvoller en je hebt minder last van storingen (strepen).

Maar nogmaals geldt: Hoe beter de omliggende factoren, hoe beter het te horen is.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 18:06

Oceria

I've been in between....

voodooless schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:50:
[...]

Dat is geen waardevolle test zolang je hem niet netjes volgens het ABX principe doet. En "toch wel een verschil" klinkt mij ook niet echt als 999 gulden waard ;)
Nee, dat klopt, ik had eigenlijk een ABBA schema moeten aanhouden, maar tijd was geld he. Overigens was die kabel totale overkill voor de set, maar het maakte echt wel een duidelijk verschil. De vraag is alleen of je 250 gulden voor een CD speler moest uitgeven en 1000 voor een kabel, andersom zou iets beter in verhouding zijn geweest.

Als mensen mij nu om advies vragen zal ik ze nooit vermoeien met esotherisch geleuter over kabels. Het gaat er vooral om of iemand gelukkig is met een set. De kernvraag is "als ik 's avonds thuis kom, pak ik dan eerst iets te drinken, of zet ik deze set eerst aan?" is mi de enige goede vraag. Veel mensen zullen dat met een goedkoop setje al hebben, een enkeling zal alleen gelukkig zijn als er "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" tussen zijn zeldzame loopwerk, DAC, voor en eindversterkers zitten.
Ik zelf vrees dat ik het pas na een week (bij het schoonmaken) er achter zal komen als een van jullie mijn kabels verwisselt voor goedkope kabels ...je hoort toch ook een beetje wat je wilt horen.

Een andere stelregel is ook te verdedigen: je bron moet in orde zijn.

Het maakt niet uit hoe goed je set ook is, als de opname slecht is (zoals zoveel tegenwoordig), dan kun je met de beste wil van de wereld geen goed geluid meer neerzetten. Maar dat geldt ook voor de stereo zelf. Als de cd speler belabberd slecht is, zal een uitstekende versterker er geen beter geluid van kunnen maken: hij zal alleen de fouten van de cd speler laten horen zonder zelf een fout aan toe te voegen. Als je beperkt in budget bent doe je er dus goed aan om relatief veel geld uit te geven aan de bron.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• mac1987
Jitter is wel degelijk te meten en wordt soms zelfs in de specs meegenomen. Verder is het inderdaad zo in jouw voorbeeld dat het zo kan zijn dat mensen de meettechnisch slechtere apparatuur beter vinden klinken (zie LP's of buizenversterkers versus cd's en transistorversterkers) maar dan moet er wel eerst sprake zijn van een verschil. En indien jij een dvd-speler hebt die zonder een netfilter strepen in beeld geeft zou ik dat Blokker ding weggooien en eens een mooie Denon DVD-3930 halen ;). Je voeding in je speler is dan namelijk wel erg brak ;). Verder moet ik misschien enige nuance aanbrengen in mijn uitspraken. Wat ik bedoelde is dat als je kijkt naar een natuurkundige situatie (hetgeen altijd het geval is bij electronica) en de aanpassing zou natuurkundig gezien geen of in ieder geval een verwaarloosbaar effect moeten hebben (zoals een afgeschermde kabel die 99,9999% van de storing tegenhoudt en je vervangt die door een kabel die 99,99999% tegenhoudt) gezien de eigenschappen van de mens en je beweert dan nog dat dat effect heeft, dan is dat dus per definitie psycho-akoustisch als je enige waarde hecht aan de natuurwetten (Als je dat niet doet, waarom spring je dan ook niet eens van een brug om te kijken of de zwaartekracht inderdaad aangrijpt ;)). Ik noem hierbij als voorbeeld de kabelbruggetjes die de speakerdraad van de vloer moeten houden of een cd-demagnetiseerder.
Zo heb ik inderdaad de demonstratie van Monster gezien met de oscilloscoop. Het staat buiten twijfel dat het netfilter in de contactdoos zijn werk doet, maar als je dezelfde oscilloscoop achter een voedingscircuit in een degelijke receiver zou hangen zou je hetzelfde resultaat zien.
Mijn mening: een beetje logica en boerenverstand (in combinatie met wat natuurkunde kennis) kan soms geen kwaad.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04-2020

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Anoniem: 37864 schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:01:
Composiet is sowieso kwalitatief teleurstellend, dus een heel goede kabel gebruiken is daar ook zonde. Bij de meeste setjes is de kleur van de stekkertjes puur ter identificatie en zit er 3x hetzelfde (voor video eigenlijk ongeschikt want niet 75ohm) kabeltje in. De wat betere setjes gebruiken voor de videokabel een iets dikkere coax kabel; dat is voor wat langere kabels beter. Als je het echt goed wilt doen koop je een losse video kabel en een losse afgeschermde audio kabel.
Ik ben geen audiofiel zoals een aantal mensen in het topic maar wil graag dat alles 'lekker' klinkt. Boem-bass hoeft nou ook weer niet, maar over een composiet-kabel heb ik toch misschien een gekke vraag:

Ik maak gebruik van s-video in de meeste gevallen, maar in een enkel geval is alleen composiet mogelijk. Zoals in de quote al staat is het meerendeel van de kabels eigenlijk daarvoor niet echt geschikt omdat het niet 75-ohms is.

Nu ben ik qua coax groot voorstander van Hirschmann kabels en vroeg me dan ook af of er (qua beeldkwaliteit) een groot verschil zou zijn als je een tweetal tulpjes op een stuk Hirschmann Koka 799 zou solderen/monteren in plaats van die flinterdunne kabeltjes... iemand al es zoiets geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mac1987 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:32:
Jitter is wel degelijk te meten en wordt soms zelfs in de specs meegenomen. Verder is het inderdaad zo in jouw voorbeeld dat het zo kan zijn dat mensen de meettechnisch slechtere apparatuur beter vinden klinken (zie LP's of buizenversterkers versus cd's en transistorversterkers) maar dan moet er wel eerst sprake zijn van een verschil. En indien jij een dvd-speler hebt die zonder een netfilter strepen in beeld geeft zou ik dat Blokker ding weggooien en eens een mooie Denon DVD-3930 halen ;). Je voeding in je speler is dan namelijk wel erg brak ;). Verder moet ik misschien enige nuance aanbrengen in mijn uitspraken. Wat ik bedoelde is dat als je kijkt naar een natuurkundige situatie (hetgeen altijd het geval is bij electronica) en de aanpassing zou natuurkundig gezien geen of in ieder geval een verwaarloosbaar effect moeten hebben (zoals een afgeschermde kabel die 99,9999% van de storing tegenhoudt en je vervangt die door een kabel die 99,99999% tegenhoudt) gezien de eigenschappen van de mens en je beweert dan nog dat dat effect heeft, dan is dat dus per definitie psycho-akoustisch als je enige waarde hecht aan de natuurwetten (Als je dat niet doet, waarom spring je dan ook niet eens van een brug om te kijken of de zwaartekracht inderdaad aangrijpt ;)). Ik noem hierbij als voorbeeld de kabelbruggetjes die de speakerdraad van de vloer moeten houden of een cd-demagnetiseerder.
Zo heb ik inderdaad de demonstratie van Monster gezien met de oscilloscoop. Het staat buiten twijfel dat het netfilter in de contactdoos zijn werk doet, maar als je dezelfde oscilloscoop achter een voedingscircuit in een degelijke receiver zou hangen zou je hetzelfde resultaat zien.
Mijn mening: een beetje logica en boerenverstand (in combinatie met wat natuurkunde kennis) kan soms geen kwaad.
Dat jitter te meten is geef ik toe. Maar om het zelf thuis te doen is nog een hele opgave. Ook ben ik niet geïnteresseerd in de jitter bij de clock zelf maar in de jitter gemeten in de DAC chips zelf. Deze staat niet in de specs.

Zelf heb ik ooit een Denon DVD 1100 (1100,- gulden) en een Blokker DVD (249,- gulden) die ongeveer rond dezelfde tijd gekocht waren naast elkaar open gehad. Het was echt bedroevend om te zien hoe klein de verschillen waren. Beide ongeveer dezelfde voeding digitale print zelfde reverentie lay-out. Analoge print van Denon had betere condensatoren en het loopwerk was iets beter. Dus merk zegt ook niet alles.
En om over jitter de spreken sla de DVD loopwerken dan maar snel over. Misschien dat er met relocking nog iets te redden is maar 27 Mhz is niet de beste reverentie voor een audio clock.

Voor de afstand houders om de kabel van de vloer te houden moet je wel terug gaan naar de werking van deze oplossing. De kabels liggen vlak bij het betonijzer. Door de afstand houders wordt de afstand tot het betonijzer vergroot en neemt dit effect af. Zo heb ik eens een demo gehad van dynamic-solutions (Master luidsprekers) waarin hij dit duidelijk probeerde te maken door de luidspreker kabel te bewegen tijdens het luisteren. Dit was duidelijk hoorbaar als onrust. dynamic-solutions was zelf wel zo eerlijk om te zeggen dat de werking van een CD doosje 45 graden opengeklapt als afstand houder vrijwel net zo goed werkt.
Ik moet zeggen dat ik het verschil met of zonder te klein vond om waar te nemen. Maat thuis leek de test met CD doosjes toch positief uit te vallen.
Tijdens deze demo was het verschil met en zonder de MasterBase onderzetters echter veel groter. Zelf heb ik nu ook dergelijke plaatjes onder mijn componenten.

Maar om even terug te komen op de grote tegen koppeling van versterkers die goed meten maar een slecht 3D beeld hebben. Laatst hoorde ik een set met de bekende Klase D modules van Hypex. Het geluid van deze modules is mooi maar van de plaatsing het 3D beeld bleef niet veel over.
Wat dat aangaat prefereer ik toch mij eigen Tag Mclaren versterker die het 3D plaatje niet verpest. Maar de kans is groot dat de Hypex beter meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 208865 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:59:
[...]

Voor de afstand houders om de kabel van de vloer te houden moet je wel terug gaan naar de werking van deze oplossing. De kabels liggen vlak bij het betonijzer. Door de afstand houders wordt de afstand tot het betonijzer vergroot en neemt dit effect af. Zo heb ik eens een demo gehad van dynamic-solutions (Master luidsprekers) waarin hij dit duidelijk probeerde te maken door de luidspreker kabel te bewegen tijdens het luisteren. Dit was duidelijk hoorbaar als onrust. dynamic-solutions was zelf wel zo eerlijk om te zeggen dat de werking van een CD doosje 45 graden opengeklapt als afstand houder vrijwel net zo goed werkt.

[...]
Dat ze eerlijk erkennen dat het soort afstandhouders er niet toe doet is mooi.

Dat ze je bedonderen door het bewegen van de kabels tijdens het beluisteren, dat vind ik dan weer volksverlakkerij. Waarom? Omdat je kabels normaalgesproken gewoon stil liggen. Bij een statische situatie verandert de effectieve capaciteit van de kabel, als gevolg van nabijheid van het betonijzer, niet en zal je ook geen verschil terughoren.

Pas als je blind kan aantonen of er verschil is tussen stilliggend op de grond, of stilliggend op afstandhouders, dan pas is er sprake van een aantoonbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

rhodes54 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:05:
We hebben recentelijk twee wordclocken genomen en hebben deze op klank beoordeeld: De Apogee Big Ben en de Grimm Clock. De Grimm clock speelde de Apogee er makkelijk uit.
Allemaal mooie verhalen, maar feitelijk kun je niets van deze verschillen bewijzen zonder een ABX test. Je kunt nog zo fantastische verhalen vertellen, maar als je ze niet blind uit elkaar kan halen, dan sta je toch echt met lege handen.
Anoniem: 208865 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:53:
Ik wil graag weten welke meetapparatuur 1000 x nauwkeuriger is dan een perfect menselijk gehoor.
Geen enkel probleem. Kun jij het verschil horen tussen 1000 en 1000.01 Hz? Kun jij het verschil horen tussen 0.00001% THD en 0.000015% THD? In een ABX test zul je never nooit deze dingen uit elkaar kunnen halen. Maar meten kunnen we deze dingen wel degelijk.
De gemiddelde scoop is 8 bit en valt dus zeker af.
Met die 8 bits kunnen we nog waanzinnig veel doen. En als we meer nodig hebben, dan nemen we toch een duurdere scoop. Met spul van bij voorbeeld Audio Precision kun waanzinnig diep in signalen kijken.
Ook wordt in de meeste metingen het fase gedrag niet meegenomen. En ons oor is hier juist zo gevoelig voor (De 3D plaatsing)
Fase is iets waar ons hoor juist erg ongevoelig voor is ;)

Even over die afstandhouders: Als het alleen maar zou zijn om ze een stuk van de vloer te luchten, waarom zijn die dingen dan zo belachelijk duur?

En over het bewegen van kabels: ik zou het ook als zeer nerveus ervaren als iemand achter de speaker als een gek met kabels op en neer aan het bewegen was. Ones again: zonder ABX zijn dit soort claims niet serieus te nemen.
Laatst hoorde ik een set met de bekende Klase D modules van Hypex. Het geluid van deze modules is mooi maar van de plaatsing het 3D beeld bleef niet veel over.
Misschien moet je dan nog maar eens een keer beter luisteren, want 3D beeld is toch echt wel een van de sterke kanten van deze amp. Als je het niet in direct vergelijk met je eigen amp hebt gedaan is een dergelijk oordeel sowiso erg lastig om te maken omdat de omstandigheden totaal anders zijn. Met terugkoppeling heeft dat in ieder geval niets te maken, dat heeft je TAG namelijk net zo goed. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk :)

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 30-11-2007 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
voodooless schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:13:
Allemaal mooie verhalen, maar feitelijk kun je niets van deze verschillen bewijzen zonder een ABX test. Je kunt nog zo fantastische verhalen vertellen, maar als je ze niet blind uit elkaar kan halen, dan sta je toch echt met lege handen.
Wie zegt dat we geen ABX test hebben gedaan? Dat maak jij ervan.
Ik kan je vertellen dat ze absoluut blind uit elkaar te halen zijn want we doen altijd ABX testen: Eerst blind, dan niet blind, daarna nog een keer blind.
Dus voordat jij je oordeel klaar hebt, misschien eerst even doorvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
rhodes54 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:30:
[...]

Wie zegt dat we geen ABX test hebben gedaan? Dat maak jij ervan.
Ik kan je vertellen dat ze absoluut blind uit elkaar te halen zijn want we doen altijd ABX testen: Eerst blind, dan niet blind, daarna nog een keer blind.
Maar in dit topic kun je natuurlijk zo'n verwijt verwachten, als je dit er niet expliciet bijzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

rhodes54 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:30:
Misschien kun je het er ook meteen bij zeggen, je weet immers als je de twee topics doorgelezen hebt dat "wij" daar prijs op stellen. Verder zal ik niet ontkennen dat jitter niet hoorbaar zou zijn, maar wil in grenzen.

Wat betreft specs kan ik over de Apogee niet veel zinvols vinden. Grimm zegt in ieder geval nog iets over jitter onderdrukking ;) Ik zou eigenlijk zeggen dat ik de Grimm ook meer vertrouwen zou hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

plankie schreef op donderdag 29 november 2007 @ 20:36:
[...]

Ik ben geen audiofiel zoals een aantal mensen in het topic maar wil graag dat alles 'lekker' klinkt. Boem-bass hoeft nou ook weer niet, maar over een composiet-kabel heb ik toch misschien een gekke vraag:

Ik maak gebruik van s-video in de meeste gevallen, maar in een enkel geval is alleen composiet mogelijk. Zoals in de quote al staat is het meerendeel van de kabels eigenlijk daarvoor niet echt geschikt omdat het niet 75-ohms is.

Nu ben ik qua coax groot voorstander van Hirschmann kabels en vroeg me dan ook af of er (qua beeldkwaliteit) een groot verschil zou zijn als je een tweetal tulpjes op een stuk Hirschmann Koka 799 zou solderen/monteren in plaats van die flinterdunne kabeltjes... iemand al es zoiets geprobeerd?
Hirschmann kabels zijn uitstekend te gebruiken. Op m'n vorige werk zeiden we zelfs weleens dat als je echt goede interlinks wou maken, je gewoon een goede CAI-kabel ervoor kon gebruiken (Hirschmann of vergelijkbaar), alleen zijn die kabels zo ellendig dik en stug. En je mag ze niet te sterk buigen, want dan verknal je de impedantie van de kabel weer, en ben je je voordeel kwijt.
Anoniem: 208865 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:59:
[...]
Zelf heb ik ooit een Denon DVD 1100 (1100,- gulden) en een Blokker DVD (249,- gulden) die ongeveer rond dezelfde tijd gekocht waren naast elkaar open gehad. Het was echt bedroevend om te zien hoe klein de verschillen waren. Beide ongeveer dezelfde voeding digitale print zelfde reverentie lay-out. Analoge print van Denon had betere condensatoren en het loopwerk was iets beter. Dus merk zegt ook niet alles.
[...]
Je hebt duidelijk geen ervaring met hoe electronica ontwerpen in z'n werk gaat. Rond elke processor, of het nou een CPU of GPU in een pc is, of een DAC, wordt een referentie ontwerp gemaakt. Dit is een ontwerp dat opzich ok is, maar niet het maximale eruit haalt. Bij een goedkoop apparaat wordt gewoon schaamteloos het referentieontwerp gebruikt, bij een duurder apparaat zal aan dat ontwerp gesleuteld worden om tot betere prestaties te komen. En die verschillen kunnen soms bedriegelijk klein zijn (net een signaalbaantje 1 mm langer of korter om beter in sync te komen met de clock bijv). Maar die hele kleine verschillen kunnen wel een grandioze impact hebben op de werking.
En voedingen, die zijn zo uit ontwikkeld inmiddels, dat daar inderdaad een standaard ontwerp voor gepakt wordt, en er hooguit betere componenten en een extra filter wordt gebruikt. Waarom zou je continu het wiel opnieuw willen uitvinden?
En onderschat de waarde van het loopwerk niet (en de meerprijs die daar bij hoort).

Ik heb weleens een goedkope dvd-speler met een dure kunnen vergelijken (en op het moment kan ik het helemaal, met een Philips speler van €49 en m'n Cambridge van het 10-voudige hiervan. De Philips gaf een leuk beeld, aardig geluid. Maar de Cambridge had een veel contrastrijker beeld, het ruisniveau van het beeld was veel lager (de grijze waas in het beeld), het geluid krachtiger, etc. Of te wel, op elk vlak versloeg de Cambrigde de Philips. Zal dat verschil door een radicaal ander ontwerp komen? Ik vermoed eerder dat het komt door een nauwkeuriger ontwerp en idem componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dat het gebruikte soldeer beter was, en er mooier op zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Cambridge vs Philips: Andere DAC's voor met name het video gedeelte en andere chips voor mpeg2 decoding kunnen hier werelden van verschil uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]

Geen enkel probleem. Kun jij het verschil horen tussen 1000 en 1000.01 Hz? Kun jij het verschil horen tussen 0.00001% THD en 0.000015% THD? In een ABX test zul je never nooit deze dingen uit elkaar kunnen halen. Maar meten kunnen we deze dingen wel degelijk.

[...]

Met die 8 bits kunnen we nog waanzinnig veel doen. En als we meer nodig hebben, dan nemen we toch een duurdere scoop. Met spul van bij voorbeeld Audio Precision kun waanzinnig diep in signalen kijken.

[...]

Fase is iets waar ons hoor juist erg ongevoelig voor is ;)

Even over die afstandhouders: Als het alleen maar zou zijn om ze een stuk van de vloer te luchten, waarom zijn die dingen dan zo belachelijk duur?

En over het bewegen van kabels: ik zou het ook als zeer nerveus ervaren als iemand achter de speaker als een gek met kabels op en neer aan het bewegen was. Ones again: zonder ABX zijn dit soort claims niet serieus te nemen.

[...]

Misschien moet je dan nog maar eens een keer beter luisteren, want 3D beeld is toch echt wel een van de sterke kanten van deze amp. Als je het niet in direct vergelijk met je eigen amp hebt gedaan is een dergelijk oordeel sowiso erg lastig om te maken omdat de omstandigheden totaal anders zijn. Met terugkoppeling heeft dat in ieder geval niets te maken, dat heeft je TAG namelijk net zo goed. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk :)
Dat ik niet het verschil kan horen tussen 1000 Hz en 1000.01 Hz ben ik direct met je eens. Maar er zijn veel meer parameters. Pas als we deze allemaal goed in kaart gebracht hebben kunnen we ons focussen op de parameters waar wij mensen het meest gevoelig voor zijn. En dan bedoel ik ook testen tot dat absoluut bewezen is dat niemand het meer verschil kan horen. In een ABX test.

Door in te zoomen met een scoop kunnen we die acht bit inderdaad behoorlijk rekken. Maar een de klassieke scoop werkt alleen goed met een repeterend signaal. Maar wat als nu juist alleen de eerste periode van de sinus vervormd is.
Persoonlijk vind ik dat we resonanties die dit kunnen veroorzaken zoveel mogelijk tegen moeten gaan. Basreflex komt er bij mij dus ook niet meer in.

Om audio goed te meten moeten we eigenlijk gebruik maken van een microfoon en niet de signalen ergens halverwege de signaalweg.

Het kan zijn dat mijn oor ongevoelig is voor fase maar de 3D plaatsing ervaar ik over het algemeen beter op speakers waar geen spoel of condensator in serie staat. Wat verpesten die spoelen en condensatoren dan nog meer dan de fase?

Dat de afstandhouders veel te duur zijn ben ik met je eens. Mijn tip is dus ook probeer het een met CD doosjes. Werkt het niet doe ja de CD er weer in. Werkt het wel laat lekker staan zo of zet er iets anders onder dat er wel duur uit ziet ;-)
Onderschat niet de kosten om dergelijke producten in de markt te zetten en de marge die de verschillende mensen in de keten willen/moeten verdienen.

De ruimte waarin ik de Hypex modules heb gehoord ken ik redelijk goed. Van de set heb ik alleen de CD speler een aantal keren eerder gehoord. Een andere kleinere speaker met dezelfde units werd aangestuurd door een buizen versterkertje. Qua definitie was deze vergeleken met de Hypex duidelijk minder maar gaf wel een aardig 3D beeld. Bij de actieve speaker met Hypex modules was de 3D imaging duidelijk minder aanwezig. Dit verschil kan dus ook in b.v. het actieve filter zitten.
Maar persoonlijk had ik een betere muziek beleving met de buizen versterker.
De fabrikant gaf zelf ook aan de actieve speaker ook met klasse A versterker leverbaar was die zij zelf ook beter vonden klinken op dit gebied.

Ja, mijn TAG heeft ook tegen koppeling maar als je op de site kijk zie je dat er veel is gedaan om de verschillende versterker trappen zo lineair mogelijk te maken en de versterking te bepreken. Hierdoor is uiteindelijk veel minder tegen koppeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:19:
[...]

[...]

Je hebt duidelijk geen ervaring met hoe electronica ontwerpen in z'n werk gaat. Rond elke processor, of het nou een CPU of GPU in een pc is, of een DAC, wordt een referentie ontwerp gemaakt. Dit is een ontwerp dat opzich ok is, maar niet het maximale eruit haalt. Bij een goedkoop apparaat wordt gewoon schaamteloos het referentieontwerp gebruikt, bij een duurder apparaat zal aan dat ontwerp gesleuteld worden om tot betere prestaties te komen. En die verschillen kunnen soms bedriegelijk klein zijn (net een signaalbaantje 1 mm langer of korter om beter in sync te komen met de clock bijv). Maar die hele kleine verschillen kunnen wel een grandioze impact hebben op de werking.
En voedingen, die zijn zo uit ontwikkeld inmiddels, dat daar inderdaad een standaard ontwerp voor gepakt wordt, en er hooguit betere componenten en een extra filter wordt gebruikt. Waarom zou je continu het wiel opnieuw willen uitvinden?
En onderschat de waarde van het loopwerk niet (en de meerprijs die daar bij hoort).

Ik heb weleens een goedkope dvd-speler met een dure kunnen vergelijken (en op het moment kan ik het helemaal, met een Philips speler van €49 en m'n Cambridge van het 10-voudige hiervan. De Philips gaf een leuk beeld, aardig geluid. Maar de Cambridge had een veel contrastrijker beeld, het ruisniveau van het beeld was veel lager (de grijze waas in het beeld), het geluid krachtiger, etc. Of te wel, op elk vlak versloeg de Cambrigde de Philips. Zal dat verschil door een radicaal ander ontwerp komen? Ik vermoed eerder dat het komt door een nauwkeuriger ontwerp en idem componenten.
Het leuke is dat in het geval van de Denon en de Bloker DVD speler de uiteindelijke kwaliteit ongeveer even slecht was. De betere Condensatoren gaven wel een beter geluid (analoge uitgangen). Ook heeft het Dennon loopwerk minderlast van DVD’s met een slechte ballans maar weer meer moeite met DVD +R en regiocode.
Maar de Denon is inmiddels allang vervangen voor een veel betere Pioneer (DV 747)
Dus je blind staren op een merk is ook niet zo zinvol.

Over de uitleg van de coax kabels ben ik het helemaal met je eens. Ik he zelf ook een setje met de betere coax voor DVB-S en die voldoen tot nu toe goed.

Zo heb ik ook een tijd VD draad gebruikt als speaker snoer. Wel erg stug maar voldoet erg goed tot dat het koper bij de contacten donker bruin wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 208865 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:38:
Dat ik niet het verschil kan horen tussen 1000 Hz en 1000.01 Hz ben ik direct met je eens. Maar er zijn veel meer parameters. Pas als we deze allemaal goed in kaart gebracht hebben kunnen we ons focussen op de parameters waar wij mensen het meest gevoelig voor zijn. En dan bedoel ik ook testen tot dat absoluut bewezen is dat niemand het meer verschil kan horen. In een ABX test.
Prima, maar ik kan je nu al zeggen dat die dingen beter meetbaar zijn, dan hoorbaar.
Door in te zoomen met een scoop kunnen we die acht bit inderdaad behoorlijk rekken. Maar een de klassieke scoop werkt alleen goed met een repeterend signaal. Maar wat als nu juist alleen de eerste periode van de sinus vervormd is.
Laten we daarom ook spul gebruiken uit de 21e eeuw, i.p.v technologie uit de 19e eeuw (ja, dat lees je goed) ;)
Om audio goed te meten moeten we eigenlijk gebruik maken van een microfoon en niet de signalen ergens halverwege de signaalweg.
Je zult overal moeten meten om de bronnen van specifieke problemen vast te kunnen stellen.
Wat verpesten die spoelen en condensatoren dan nog meer dan de fase?
Met name in het laag zorgen spoelen nogal voor wat vervorming als je niet deugdelijk gedimensioneerd zijn (lees: enorm groot :P ). Condensator is wat minder duidelijk vaststelbaar, maar ook in het laag worden vaak bipolaire elko's gebruikt, en dat is zeker geen feest. Ik denk sowiso dat je de claim niet hard kan maken dat dit altijd het geval zou zijn.
Onderschat niet de kosten om dergelijke producten in de markt te zetten en de marge die de verschillende mensen in de keten willen/moeten verdienen.
'T zal mijn een worst zijn wat mensen wel of niet willen verdienen, honderden euro's voor een paar pootjes die net zo goed werken als wat CD-hoesjes is gewoon afzetterij.
Dit verschil kan dus ook in b.v. het actieve filter zitten.
Een speaker staat of valt bij een filter, is dat mis, dan kun je je 3D afbeelding simpelweg vergeten, it's never going to happen. Daarom ook altijd voorzichtig zijn met dergelijke claims, zeker als de omstandigheden totaal niet vergelijkbaar zijn met je eigen referentie.

Natuurlijk ben ik altijd bereidt om met mijn eigen UcD langs te komen om nog eens onder eerlijke omstandigheden lekker een avondje te luisterentesten :)
Ja, mijn TAG heeft ook tegen koppeling maar als je op de site kijk zie je dat er veel is gedaan om de verschillende versterker trappen zo lineair mogelijk te maken en de versterking te bepreken.
Dat is exact de rede om tegen koppeling toe te passen, waarom zou dat bij Hypex anders zijn...
deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:19:
En je mag ze niet te sterk buigen, want dan verknal je de impedantie van de kabel weer, en ben je je voordeel kwijt.
Die impedantie is gelukkig voor audio totaal niet interessant :)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 30-11-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Wat betreft de Denon dvd-speler: in die tijd kocht Denon nog ontwerpen bij Pioneer of Panasonic in (weet niet meer precies welke van de twee) en verbeterde die. Een beetje hetzelfde als Onkyo nu met zijn goedkopere modellen doet zoals de DV-SP404E, die gebaseerd is op een Pioneer ontwerp. Pas later is Denon zelf vanaf de grond af gaan ontwerpen. Dat ze dus uiterlijk op elkaar lijken kan best kloppen. Maar zoals gezegd: zie jij in één oogopslag welke transistors er gebruikt worden en welk filter? Qua opbouw mogen ze op elkaar lijken. Zo lijkt een Denon AVR-2307 in één oogopslag qua opbouw sterk op een AVR-4306, maar als je dan de datasheet erbij pakt zie je dat bijna geen enkel onderdeel hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:58:

'T zal mijn een worst zijn wat mensen wel of niet willen verdienen, honderden euro's voor een paar pootjes die net zo goed werken als wat CD-hoesjes is gewoon afzetterij.

[...]

Een speaker staat of valt bij een filter, is dat mis, dan kun je je 3D afbeelding simpelweg vergeten, it's never going to happen. Daarom ook altijd voorzichtig zijn met dergelijke claims, zeker als de omstandigheden totaal niet vergelijkbaar zijn met je eigen referentie.

Natuurlijk ben ik altijd bereidt om met mijn eigen UcD langs te komen om nog eens onder eerlijke omstandigheden lekker een avondje te luisterentesten :)

[...]

Dat is exact de rede om tegen koppeling toe te passen, waarom zou dat bij Hypex anders zijn...
Dat honderden euro’s voor tweaks meestal veel te veel geld is ben ik met je eens. Maat persoonlijk vind ik het ook onzin om een dure diamant te kopen. Maar mijn ervaring is wel dat veel van die dure tweaks echt iets doen. Neemt niet weg dat het effect vaak ook veel goedkoper te bereiken is.

Dat het filter do oorzaak kan zijn van de beperking in de 3D weergave ben ik met je eens. Ik heb echter geen losse Hypex modules om dit te controleren.

Ik had je aanbod om langs te komen dan ook heel erg graag aangenomen maar ik ben op dit moment nogal vastgelopen in de verbouwing van mijn huis. En juist de audio kamer waar het allemaal om begonnen is zie ik voorlopig nog niet af komen.

Misschien moet ik met mijn TAG eens jou kant op komen.

Als je naar het ontwerp van de TAG kijkt zie je dat er veel gebruik gemaakt is van emitteer weerstanden en minder van terugkoppeling.

De Hypex begint met een opamp en die hebben over het algemeen vrij veel terugkoppeling nodig. En juist hier ben ik nogal bevooroordeeld daar ik veel opamp ontwerpen heb gehoord met een slechte 3D imaging. En tweaks waarbij de opamps werden vervangen met een andere output stage op dit gebied veel verbetering gaf.

Maar ik sta open voor mensen die mij kunnen overtuigen dat ik geen gelijk heb. (Maar ik wil het wel graag horen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 208865 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:00:
Ik had je aanbod om langs te komen dan ook heel erg graag aangenomen maar ik ben op dit moment nogal vastgelopen in de verbouwing van mijn huis. En juist de audio kamer waar het allemaal om begonnen is zie ik voorlopig nog niet af komen.

Misschien moet ik met mijn TAG eens jou kant op komen.
Tja, momenteel ligt het ook een beetje in duigen bij mij ;) Pre-amp is even defect (dom ongelukje), en ik ben ook nog steeds bezig met mijn speakers :X (en die ik nu heb staan zijn niet echt lekker) Bovendien moet jij kunnen luisteren in een omgeving die je kent, met componenten die jij kent. Trek dus maar aan mijn jas als je zover bent >:) Ik ben zelf ook wel heel benieuwd naar de vergelijking.
De Hypex begint met een opamp en die hebben over het algemeen vrij veel terugkoppeling nodig. En juist hier ben ik nogal bevooroordeeld daar ik veel opamp ontwerpen heb gehoord met een slechte 3D imaging. En tweaks waarbij de opamps werden vervangen met een andere output stage op dit gebied veel verbetering gaf.
Je kunt ook opamps me opamps vervangen, en het zelfde resultaat krijgen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 30-11-2007 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajw

ajw

Anoniem: 208865 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:38:
[...]
Goed punt, en die zijn er ook wel. Hierbij wordt bronsignaal én het signaal dat opgevangen wordt door de microfoon naar een meetcomputer geleid. Het spectrum wordt met elkaar vergeleken, en er rolt een meetresultaat uit... Simpel gezegd, maar er wordt wel overal rekening mee gehouden:

Omdat de frequentieband van de microfoon niet rechtlijnig is, wordt hier in de software rekening gehouden. Ook wordt er gebruik gemaakt van een speciaal ingerichte referentieruimte waarin de meetcomputer gekalibreerd moet worden.

Van een active speaker (of speaker + versterker) kan nu een vingerafdruk gemaakt worden in de referentieruimte. Het verloop van de frequentieband wordt in kaart gebracht, en er kan worden aangegeven welke afwijkingen er zijn.

Tijdens een opstelling bij een evenement gebruikt men de referentiegegevens om het akoestische weergave volgens het ontwerp te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ajw schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:30:
Tijdens een opstelling bij een evenement gebruikt men de referentiegegevens om het akoestische weergave volgens het ontwerp te realiseren.
Alles wat je daarvoor nodig hebt is een stepresponse: een volledige beschrijven van het gedrag van je systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 208865 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:57:
[...]

Het leuke is dat in het geval van de Denon en de Bloker DVD speler de uiteindelijke kwaliteit ongeveer even slecht was. De betere Condensatoren gaven wel een beter geluid (analoge uitgangen). Ook heeft het Dennon loopwerk minderlast van DVD’s met een slechte ballans maar weer meer moeite met DVD +R en regiocode.
Maar de Denon is inmiddels allang vervangen voor een veel betere Pioneer (DV 747)
Dus je blind staren op een merk is ook niet zo zinvol.

Over de uitleg van de coax kabels ben ik het helemaal met je eens. Ik he zelf ook een setje met de betere coax voor DVB-S en die voldoen tot nu toe goed.

Zo heb ik ook een tijd VD draad gebruikt als speaker snoer. Wel erg stug maar voldoet erg goed tot dat het koper bij de contacten donker bruin wordt.
Ik ben gelukkig ook niet iemand die een merk heilig zweert. Toen ik m'n Cambridge kocht, kende ik het merk enkel van een 2-tal oude cd-spelers met defecte loopwerken... Elke keer als ik er echter mee speel, verbaast deze receiver mij weer. Denon is wat dat betreft een merk dat 2 kanten op kan slaan... Of het is heel erg goed voor z'n prijs, of zwaar teleurstellend. Maar dat heb je eigenlijk bij de meeste a-merken wel. Kenwood is ook niet per definitie top, net zoals Yamaha, en Sony is ook lang niet altijd slecht.

Ik snap alleen je opmerking over m'n uitleg van de coax-kabel niet, waarmee ben je het niet eens? Ik zeg toch juist dat het top kwaliteit is? Alleen is de kabel niet het meest prettig om mee te werken vanwege het stugge karakter...
voodooless schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:58:
[...]
Die impedantie is gelukkig voor audio totaal niet interessant :)
Maar afscherming nog wel, en die trek je ook open in een te scherpe bocht ;)
En daarnaast is impedantie wel belangrijk als je een goede kwaliteit video over wil zetten, wat zelfs op composiet met heel acceptabele kwaliteit kan. Composiet is vaak zo ruk vanwege een slechte bron, nog slechtere kabel, en een slechte ontvanger. M'n Philips tv, die alleen met composiet overweg kan (oud beestje al), geeft op een DXR3-kaart (mpeg-2 decoder voor de pc) een boven gemiddeld goed beeld. De reden is simpel, de DXR3-kaart heeft zo'n beetje de beste composiet uitgang die er te vinden is, de kabel die ik gebruik, is een RG59 kabel met goede Neutric pluggen en de TV heeft een hele goede video ingang.
Als ik m'n laptop echter aansluit, dan is het beeld echt bedroevend slecht te noemen (met alle typische kenmerken van Composiet).
Nu zit er een Cambridge DVD-speler, en die liet me helemaal achterover slaan in kwaliteit. Het beeld is helder, scherp, rijk aan kleur, en dat terwijl het maar over composiet gaat. Maar dus wel een goede kwaliteit video kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajw

ajw

engelbertus schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:02:
de dvd gaat via scart naar de tvm en via de tv uit naar de stereoset.
Als je voor kwalieit van geluid gaat, kun de de dvd beter rechtstreeks op de versterker aanluiten. Neem een interlink (wat een fancy term zeg, ik ben nog lang geen marketeer) naar keuze. Tosslink is nog beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
kan iemand dit verklaren:
Afbeeldingslocatie: http://www.highfidelitydiscs.nl/skin1/images/products/51268.jpg
Vergulde kabelkniptang van WBT voor bekabeling tot 16 mm.
Verguld, omdat je alleen met een vergulde tang dure kabel mag knippen? Omdat iets dat verguld is, sterker is...... :? Heeft iemand een logsche verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239648

kippy schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 20:46:
[afbeelding]

[...]

Verguld, omdat je alleen met een vergulde tang dure kabel mag knippen? Omdat iets dat verguld is, sterker is...... :? Heeft iemand een logsche verklaring?
Het oog wil ook wat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ja maar om dan voor 53 euro een vergulde tang te kopen.... Geef me dan maar een knipex tang van 30 of zo...

edit
@hieronder
Nee WBT is niets mis mee, maar om het dan verguld te hebben.... idd het oog wil ook wat. veel verder kom ik ook niet. En 50 euro voor een tang mag ook nog wel, maar om het dan te vergullen...

Het is natuurlijk wel logisch dat het dan weer op een audio site verkocht wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door kippy op 30-11-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kippy schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 20:51:
Ja maar om dan voor 53 euro een vergulde tang te kopen.... Geef me dan maar een knipex tang van 30 of zo...
tja helemaal verklaren is lastig maar de wbt krimptang valt toch onder precisie gereedschap en dat is duur. Goed gereedschap is duur. Dan bedoel ik dus niet dat spul wat bij de gamma in de schap ligt maar wat de vakhandel heeft. Vergelijk de gamma boor met een metabo etc Dit gaat voor een groot deel ook op voor gereedschap. Krimpen is een preciezer werkje dan de meeste mensen denken. Zelf gebruik ik trouwens een gewone tang voor mijn wbt hulzen :)

edit. ik zie nu dat het om een kniptang gaat ipv de krimptang.....uuuuhh :) het oog wil ook wat :P

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 30-11-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:59:

Ik snap alleen je opmerking over m'n uitleg van de coax-kabel niet, waarmee ben je het niet eens? Ik zeg toch juist dat het top kwaliteit is? Alleen is de kabel niet het meest prettig om mee te werken vanwege het stugge karakter...
LOL ik gaf juist aan dat ik het met je eens ben.

Normale coaq kabel van goede kwalitijd is juist heel erg geschikt als interlink. Zowel video als analoge en digitale audio.

Alleen dat stugge is wat lastig in gebruik. Ik ben zo en zo wel een voorstader van kabel met een vaste kern voor audio. Normaal VD draad speeld heel wat vrij dure speaker kabels weg. Alleen echt duurzaam (dat donker worden van het koper) en praktisch is het niet.

Zelf ben ik hierom ook weer over op tuinslang net 4 x 42 ofc koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]

[...]

De kabel die je knipt zal minder snel vervuild worden en ijzer atomen ;-)

Al lijkt het mij wel handiger dan de knipex tangen die ik heb deze hebben inmiddels allemaal een laagje roest.

Ik hoop wel dat deze tang scherp blijft goud staan niet bekend om zijn hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dát is het! Als je dan je dure kabels knipt met een zachte schaar, dan beschadig je dat dure spul minder :P :S

En dat goed gereedschap duur is, dat klopt inderdaad. Dat vergeten veel mensen heel gauw.

[ Voor 29% gewijzigd door bartvl op 30-11-2007 23:25 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:16

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, maar goed gereedschap is dan ook aantoonbaar veel beter dan goedkoop gereedschap. ;)

Als je bijvoorbeeld een knipex zijkniptang van 30 euro ofzo vergelijkt met iets uit de gamma aanbiedingenbak voor 5 euro, merk je dat die knipex daadwerkelijk 2.5mm2 massief koper kan knippen, zonder dat de snijkanten uit elkaar brokkelen enzo. ;)

Of een echt AMP tang vergelijking met een imitatie. Die echte AMP tang doet het 10 jaar later nog steeds prima, in tegenstelling tot de neppert, die je dan al 9 jaar geleden weggegooit hebt.

Dus het vergelijk van gereedschap met kabels gaat niet helemaal op, in het kader van "aantoonbaar beter". ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Als ik even mag, is misschien knuppel & hoenderhok praktijk, maar ik vraag het me af.
Zijn er mensen die volgende producten gebruiken:

- De P.W.B. Electret Rainbow Foil (http://www.belt.demon.co.uk/product/ref/ref.html) of andere P.W.B. producten (http://www.belt.demon.co.uk/product/product.html) (aanraders zijn de verschillende pennen of de Magnadiscs)

- Cable towers (http://www.polycrystal.com/Z-CABLETOW.htm)

- Het invriezen van CD's, DVD's tot materiaal en kabels of andere "huishoudtechnieken"

En zo ja, bestaat er dan een (objectieve/wetenschappelijke) verklaring voor? Of is het puur "horen om te geloven"?

Ik wil de bevindingen wel eens horen. Als we er niet uitkomen, het proefpakket Rainbow Foil is gratis te verkrijgen. Testje doen :p

[ Voor 14% gewijzigd door TomSwinnen op 01-12-2007 02:35 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
De opbrengsten bij PWB zijn in ieder geval niet in hun website gaan zitten, dat is nog een ontwerp uit 1992. Verder zou ik niet eens tijd willen besteden met het proberen van de rainbow foil, ik kan het effect zo ook wel inschatten :)

[ Voor 37% gewijzigd door ShittyOldMan op 01-12-2007 02:34 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

ShittyOldMan schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 02:32:
De opbrengsten bij PWB zijn in ieder geval niet in hun website gaan zitten, dat is nog een ontwerp uit 1992.
Ze zijn de CSS files vergeten up te loaden? ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:16

GaMeOvEr

Is een hork.

TomSwinnen schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 02:25:

En zo ja, bestaat er dan een (objectieve/wetenschappelijke) verklaring voor? Of is het puur "horen om te geloven"?
Het antwoord wat je krijgt, hangt af aan wie je het vraagt, aan iemand die iets met "tweaks" doet, of aan iemand die "tweaks" verafschuwt. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[afbeelding]
Deze tangen zijn speciaal om op varkens te slaan, uitermate geschikt voor voodoo audio meuk ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:35
Als ik even mag, is misschien knuppel & hoenderhok praktijk, maar ik vraag het me af.
Zijn er mensen die volgende producten gebruiken:

- Het invriezen van CD's, DVD's tot materiaal en kabels of andere "huishoudtechnieken"
Grinn... een stukje papier onder EEN van de voetjes van een willekeurig stuk apparatuur 8)7 het blijft een grappig draadje m te volgen dit :+

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

GaMeOvEr schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 00:23:
Ja, maar goed gereedschap is dan ook aantoonbaar veel beter dan goedkoop gereedschap. ;)

Als je bijvoorbeeld een knipex zijkniptang van 30 euro ofzo vergelijkt met iets uit de gamma aanbiedingenbak voor 5 euro, merk je dat die knipex daadwerkelijk 2.5mm2 massief koper kan knippen, zonder dat de snijkanten uit elkaar brokkelen enzo. ;)

Of een echt AMP tang vergelijking met een imitatie. Die echte AMP tang doet het 10 jaar later nog steeds prima, in tegenstelling tot de neppert, die je dan al 9 jaar geleden weggegooit hebt.

Dus het vergelijk van gereedschap met kabels gaat niet helemaal op, in het kader van "aantoonbaar beter". ;)
Het grote voordeel van zo'n Gamma kniptang is dat je er na die ene keer 2,5mm2 knippen en prima striptang aan overhoud door de perfect ronde uitsparing in de snijvlakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Deze documentaire over audiophile mensen is ook zeer interessant.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Gurbe de n00b schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 11:47:
Deze documentaire over audiophile mensen is ook zeer interessant.
Hij is mooi. Het is allemaal wel heel gaaf speelgoed, en het zal zeker heel mooi klinken. Maar het is niet meer normaal zo. En die kasten ook... het is mischien toch allemaal iets te veel van het goede....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

- De P.W.B. Electret Rainbow Foil (http://www.belt.demon.co.uk/product/ref/ref.html) of andere P.W.B. producten (http://www.belt.demon.co.uk/product/product.html) (aanraders zijn de verschillende pennen of de Magnadiscs)
Hun Free sound improving techniques pagina is ook leuk! Zet je bloemenvaas of potplant op een vel blauw papier!
Ze vertellen er alleen niet bij wat de 'sound improvement' zou kunnen of moeten zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194366

Topicstarter
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:56:
[...]
Hun Free sound improving techniques pagina is ook leuk! Zet je bloemenvaas of potplant op een vel blauw papier!
Ze vertellen er alleen niet bij wat de 'sound improvement' zou kunnen of moeten zijn... ;)
Als je last hebt van een resonerende vaas zal het best helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Anoniem: 194366 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:52:
[...]

Als je last hebt van een resonerende vaas zal het best helpen.
Ja maar het is toch algemeen bekend dat oranje papier de resonanties veel beter tegen gaat dan blauw papier...

Ik vind dit echt iets te creatief allemaal. Ik geloof nog steeds dat veel dingen invloed hebben op het geluid, en een vaas in de kamer zal best een bepaalde vorm van reflectie veroorzaken. Maar om er blauw papier onder te leggen, kom op zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Human beings do not like right angles and there are numerous right angles in any room. Such as book cases, shelves, a door architrave etc.
Deze vind ik wel leuk. Hebben jullie ook zo een haat aan rechte hoeken? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Wat een goede poging deed om het niveau van Machina Dynamica te bereiken was het feit dat je, op vinyl, de "33 rpm" of "45 rpm" tekst moest afplakken met die speciale folie, en dat op CD's juist het Audio CD logo afgeplakt moest worden. Jaja! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om daarmee de CD uit balans te brengen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Of een goedkopere scope, die zijn gewoon analoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-05 13:32

BHQ

Waar ik toch best benieuwd naar ben en wat waarschijnlijk al voorgesteld is:

Tussen mensen die geloven in geweldige kabels een luistertest doen en ook gewoon een paar keer achter elkaar een kabel voor een normale prijs. Natuurlijk wel ff morrelen zodat men denkt dat je andere kabels aansluit :+

Ben benieuwd hoeveel mensen de standaard speakerkabel beschrijven als 'de zangeres staat in de kamer11!!!1!1!1!'...
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.