'T is een onderwerp dat af en toe weer de kop op steekt: Ook nu is het weer even hot: mp3 speler worden veel te hard gezet, met als probleem dat de jongeren al op vroege leeftijd gehoorschade hebben.
Voor mij reden tot discussie, want ik ben van mening dat de aanpak van het probleem niet juist is. De schuld wordt teveel bij de consument gelegd, en er wordt te weinig gekeken naar de mp3-spelers zelf, laat staan naar de producenten van de herrie. Om die reden heb ik een mailtje geschreven naar hoorstichting.nl . Deze instantie is verantwoordelijk voor de meest actuele golf van aandacht voor dit onderwerp, en ik ben dan ook benieuwd wat ze zelf over mijn standpunt denken.
Dit is het mailtje:
Laten we echter niet in herhaling vallen met onderwerken die al in Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd uitvoerig aan bod zijn gekomen.
Uiteraard zal ik de reactie van Hoorstichting hier plaatsen (of op zijn minst de strekking ervan).
Voor mij reden tot discussie, want ik ben van mening dat de aanpak van het probleem niet juist is. De schuld wordt teveel bij de consument gelegd, en er wordt te weinig gekeken naar de mp3-spelers zelf, laat staan naar de producenten van de herrie. Om die reden heb ik een mailtje geschreven naar hoorstichting.nl . Deze instantie is verantwoordelijk voor de meest actuele golf van aandacht voor dit onderwerp, en ik ben dan ook benieuwd wat ze zelf over mijn standpunt denken.
Dit is het mailtje:
Het zou niet de GoT AUD afdeling zijn als we hier een geen mooie discussie over zouden kunnen voerenBeste,
Ik verbaas mij een beetje over het feit dat er enkel op de consument wordt ingezet bij met waarschuwen over de gevaren van te hard muziek luisteren met mp3 spelers.
Echter zie ik nergens de aanpak van de bron van al deze ellende. De vraag waarom mensen die dingen zo vreselijk hard zetten wordt niet beantwoord, terwijl dat toch de kern van het probleem is in mijn ogen. Deze kern heeft twee kanten, en is misschien wat in strijd met wat er gedacht wordt over dit probleem:
- Er wordt over het algemeen betoogd dat MP3 spelers minder hard moeten spelen om het gehoor te sparen. Ze zouden dus minder vermogen moeten leveren. Mijn stelling is dat dit onjuist is. Minder vermogen zorgt namelijk voor een groot probleem: de spelers gaan dan namelijk veel eerder clippen (afplatten van pieken), en hierdoor wordt een heleboel hoogfrequente energie afgegeven richting oren. Naast het feit dat dit destructief is voor de koptelefoon, is dit ook nog eens zeer slecht voor de oren. De oplossing voor het probleem is voor de hand liggend: een mp3 speler mag nooit clippen en zal dus elektronica moeten bevatten om dit verreweg te voorkomen.
- Probleem twee is verreweg groter. Namelijk de producenten van de muziek zelf. Deze zijn naar mijn inzien namelijk de voornaamste reden waarom de huidige jeugd hun speler zo hard zet: Er is totaal geen dynamiek meer terug te vinden in de hedendaagse commerciële muziek. Wil je een nummer lekker laten knallen, zul je het gewoon keihard moeten zetten om er plezier van te beleven. Dit is ergens midden jaren 80 begonnen, en begin jaren 90 heeft dit extreme vormen aangenomen. In het achterhoofd is de commerciële gedachte: de track die op de radio het hardste klinkt verkoopt het beste. Meer informatie over deze zogenoemde Loudness War vind U op http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war . Tot gevolg heeft dit dat de luisteraar constant is blootgesteld aan een enorme hoeveelheid geluidsenergie, zonder dat het een bevredigend, lekker klinkend resultaat tot gevolg heeft. Zouden producers van deze onzin afzien zou de muziek niet alleen beter klinken, maar is ook de noodzaak om de mp3 speler op zijn hardst te zetten veel minder aanwezig.
Mijn betoog zou dus zijn om de aandacht niet alleen op de consument te richten, maar vooral op de muziekproducenten!
Laten we echter niet in herhaling vallen met onderwerken die al in Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd uitvoerig aan bod zijn gekomen.
Uiteraard zal ik de reactie van Hoorstichting hier plaatsen (of op zijn minst de strekking ervan).
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?