Gehoorschade door MP3-speler

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.087 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik luister mijn ipod shuffle nooit tehard, in de bus gaat ie wel wat harder maar dan hoor ik nog alle gesprekken en zelfs de muziek van anderen. Hou er sowieso niet van als ie hard staat, maak me niet zo'n zorgen om me oren want sta niet bloot aan veel herrie. Vind het wel aso en niet slim van andere die kei harde herrie ophebben. Snap ook niet dat ze dat leuk vinden om zo te luisteren.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

voodooless schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:51:
Kijk, als we nu gewoon allemaal onze hand in eigen boezem steken, en allemaal ons deel doen om dit probleem te wereld uit te helpen, komen we al een heel eind:

- MP3 spelers die niet doorspelen als het geluid flink gaat vervormen
- Muziekindustrie die eens ophoudt met het verneuken van de muziek
- luisteraar die verantwoord omgaat met zijn eigen oren
- Hangt volgens mij ook deels af van je oortjes. De ene gaat nou eenmaal een stuk harder dan de ander voordat het vervormd. Ben het overigens wel met je eens dat als je geluid zo hard staat dat de muziek helemaal vervormd, dan is er iets niet goed.
- Als het zo is dat de muziekindustrie geen fatsoenlijke kwaliteit op CD's zet mee eens.
- Moet de consument dus echt voor zichzelf bepalen. Net als het voorbeeld hierboven over auto's: vrijwel elke auto kan harder dan de maximum toegestane snelheid. De gebruiker moet zelf de verantwoordelijkheid nemen om niet te hard te gaan.
voodooless schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:51:
Getuige ook de velen hansworsten die het blijkbaar leuk vinden om in het openbaar via hun telefoon in handsfree stand muziek te luisteren zodat iedereen kan "meegnieten" 8)7 Die verzieken dan misschien niet direct hun horen, maar wel het plezier voor de medemens ;)
Wellicht een beetje off-topic, maar het is echt vreselijk mensen die het leuk vinden om overal maar muziek uit te laten tetteren. Maar goed zoals je ook al zegt, gehoorschade heb je zo in ieder geval niet. :p

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24

BHQ

Ronald schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:55:
Er wordt veel gesproken over het limiteren van het volume van een mp3 speler; hier kleeft echter een groot probleem aan.
Verschillende hoofdtelefoons hebben een nogal verschillende dB/mW respons.
Ik heb op de zaak een setje Sony EX-71 liggen; en die hebben erg weinig nodig... thuis heb ik een Sennheiser HD570 liggen; en als ik die hebben juist enorm veel vermogen nodig om wat te doen..
Tsja. Precies de reden waarom zoiets niet werkt. Limiteren 'in' de doppen/koptelefoon lijkt me als het al kan niet bevordelijk voor de uiteindelijke geluidskwaliteit..
Exirion schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:17:
[...]
Dat is dus onzin. Je kunt spierpijn hebben of een gescheurde spier oplopen. Dat suizende oren een teken van permanente schade zijn is een urban myth. Onzin. Je oren kunnen door hard geluid tijdelijk tekenen van overbelasting vertonen zonder dat er trilhaartjes beschadigd zijn. Het wordt pas serieuzer als je uren lang pieptonen hoort.
Hmm, gewoon uit interesse, heb je daar nog een bron voor oid?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Yapser schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:39:
Niet direct, maar ik zal nog 's kijken. Ik ben het een paar keer tegengekomen toen ik me verdiepte in oorsuizen en de relatie tot gehoorschade. Heb het ook met een KNO-arts besproken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Yapser schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:39:
[...]

Tsja. Precies de reden waarom zoiets niet werkt. Limiteren 'in' de doppen/koptelefoon lijkt me als het al kan niet bevordelijk voor de uiteindelijke geluidskwaliteit..

[...]

naja wat mij dan wel handig lijkt... ik heb bijv een ipod touch, als die nou eens op elk volume aan zou geven hoeveel mw hij precies uitstoot, dan kan je daarna zelf met een tabelletje makkelijk kijken hoeveel db je binnen krijgt... en in iets als een ipod touch moet dan wel in te vullen zijn waar hij rekening mee moet houden zodat hij zelf al met een db antwoord komt...
Ik probeer zlef mijn oordoppen altijd erg zacht te laten, en mijn ipod staat nooit op meer dan een kwart van zijn maximale kunnen maar toch zou ik het fijn vinden om zeker te weten dat ik mij ngehoor niet verpest

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Admiral Freebee schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:59:
[...]

Een groot deel van de mensen die vaak een MP3-speler gebruiken zijn echter jongeren. En dat zijn diezelfden die regelmatig in de discotheek of op een concert staan zonder gehoorbescherming. Die piep in je oren gaat toch immers over? Slecht horen, dat is iets voor ouderen! Zelfs mensen van mijn leeftijd gebruiken vaak geen gehoorbescherming, ondanks dat ze zich bewust zijn van de gevaren.

En op termijn krijg je een hele generatie met oren die volledig naar de knoppen zijn. Als je dat met een eenvoudige maatregel kan voorkomen, dan is dat toch mooi meegenomen? Natuurlijk ga je dan wel slimmerds krijgen die Amerikaanse firmware installeren op hun MP3 speler, maar die kiezen er dan heel bewust voor en het merendeel van de gebruikers van een MP3 speler zijn zich niet zo op de hoogte van het bestaan van firmware.

Natuurlijk moet je dan niet alleen de MP3 speler aanpakken, maar ook discotheken, fuiven en concerten. Nu zijn de geluidsnormen vooral gericht op het beschermen van de omgeving en werknemers, maar de bezoeker mag gerust blootgesteld worden aan schadelijke volumes.
kan aan mij liggen maar kan zo 123 niet vinden... wat maakt amerikaanse firmware uit? daar zit standaard een limiet op ?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24

BHQ

darkpluisje schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:51:
[...]
kan aan mij liggen maar kan zo 123 niet vinden... wat maakt amerikaanse firmware uit? daar zit standaard een limiet op ?
Bij de amerikaanse zit er juist in dat geval geen cap op (of een hogere), waar de europese wel gecapt is.
Exirion schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:46:
[...]

Niet direct, maar ik zal nog 's kijken. Ik ben het een paar keer tegengekomen toen ik me verdiepte in oorsuizen en de relatie tot gehoorschade. Heb het ook met een KNO-arts besproken.
Hmm, ok. :) Bijvoorbeeld een drumstel is al snel 100dB, zou zonde zijn als je maar een uurtje (of wat het ook moge zijn) zou kunnen drummen omdat je anders schade zou krijgen. Cymbals op een opname zijn meestal *veel* zachter dan live..

Verwijderd

Ik ben die tijd al voorbij, maar ik heb heel lang met walkmans en minidisc's rondgelopen en in de trein/bus gezeten.
Ik kan zoiezo niet tegen oordopjes, vind het ondingen en heb er genoeg geprobeerd.
Misschien dat het nu beter is, maar ik heb altijd al lichte Sennheiser's/Sony's gehad, vooral de V300 van Sony werkte heel goed en ik was nauwlijks te horen in een trein/bus op hogere volumes.

Oordopjes zitten ook wel dichter op je gehoor dan normale koptelefoons, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Als je dan toch voluit gaat, is het zoals velen zeggen, je eigen schuld.
Pagina: 1 2 Laatste