Thx 4 correctie

Voor zover ik weet komt het zelden voor dat er binnen een shaderunit meer dan 2 ALUs (streamprocessors) stuk zijn. Vraag me niet hoe, maar het design zit zo in elkaar.
Ik vraag me dit toch wel af. Naar mijn - zij het niet supergrote - kennis van electronica is de kans juist redelijk aanwezig dat een 'misprint' in een wafer vaak een groter oppervlak bestrijkt dan slechts 1 streamprocessor. Naar ik begrepen heb waren de yields met R600 ook allesbehalve denderend. Dat kan wel eens heel goed hiermee te maken hebben.
Dat AMD er vervolgens voor kiest om geen R600 kaarten met gedisablede shaderunits op de markt te brengen kan er heel goed aan liggen dat de 2900XT al dermate 'laag' geprijst was dat een 'gehandicapte' 2900, onder meer vanwege het zeer complexe PCB, en mede wegens concurrentie van de GTS320, gewoon onder kostprijs gemarket zou moeten worden... plus daarmee zou kannibaliseren op de eigen midrange...
Daarnaast geef je zelf nog een andere reden: kosten voor optimaliseren voor afwijkende R600 architecturen. AMD kan uit dat totaalplaatje besloten hebben dat het beter was om 'mislukte' R600 cores gewoon te recyclen dan ze in te zetten als top-midrange.
Zie ook de R580 die per pipeline 3 ALUs had + 1 reserve. Er waren wel X1900GTs op de markt met 36 ALUs vanwege een defect in een quad, maar geen 24 ALU parts.
Hier is natuurlijk wel sprake van 16 shaderunits versus 64 shaderunits.
Dat er met 64 shaderunits eerder iets mis gaat dan met 16 lijkt me vrij vanzelfsprekend.
Dat zie je niet helemaal goed. Zoals ik al zei is een streamprocessor bij de AMD kaarten heel goedkoop in te bouwen. Het kost bijna niks. Als er een streamprocessor bij NV stuk is, dan wordt die cluster uitgeschakeld en komt er een vervangingde cluster. Van de 160 wordt er dus meteen 10% uitgeschakeld.
Dat maakt weinig uit, gezien de 8800GTX/U 'slechts' 128 van de 160 shaders actief heeft en daarmee dus 20% redundancy heeft.
Stel dat er 4 streamprocessors stuk zijn bij NV die verspreid zijn over 4 verschillende clusters. Dan is deze kaart 'gedoemd' tot het bestaan als GF8800GTS met 96 streamprocessors.
Als er bij AMD 4 streamprocessors stuk zijn verspreid over verschillende shaderunits, dan worden die elk vervangen door de reserve en blijf je een GPU houden met 320 ALUs/streamprocessors.
Ja, en wat als er in 1 van de 64 shaderunits 2 streamprocessors stuk zijn? Zie eerdere redenatie.
Bij meerdere defecte streamprocessors in 1 shaderunit (waar ik denk dat de kans toch redelijk prominent aanwezig is) zal nV's manier van redundancy beter uitpakken: er wordt dan gewoon 1 shaderunit uitgeschakeld.
De yields van de G80 waren echter niet echt denderend vanaf het begin. Dus er was niet een situatie waar maar 1 streamprocessor stuk was... maar zelfs meerdere... verspreid over verschillende clusters. Er kwamen veel G80s van de band af waar maar 6 clusters het echt goed deden van de 10. Vandaar ook de enorme stortvloed aan GF8800GTS kaarten in de vorm van de 320MB variant en 640MB variant.
Je brengt dit als 'gevolg' van het procede, maar volgens mij was de GTS gewoon zo gepland.
De mid-high-end en low-high-end verkoopt altijd aanmerkelijk meer dan de top-high-end. Het is dus niet meer dan logisch dat nV een 'stortvloed' van GTS kaarten op de markt bracht om deze markt te voeden, zonder met 128 shader low/mid-high-end kaarten te kannibaliseren op hun eigen ultra-high-end.
Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat er gebeurd als er binnen een shaderunit 2 of 3 ALUs stuk zijn. Daar is AMD vrij geheimzinnig over. Maar de praktijk wijst uit dat deze situatie zelden voor komt. Gebeurt het wel, dan wordt een SIMD Array uitgeschakeld en heb je de HD2900GT. En in dat geval heb je gelijk en is dat wel een hele drastische stap, want je gaat meteen van 320 streamprocessors naar 240 streamprocessors (33% kleiner). Maar die situatie komt dus niet vaak voor. Het probleem zal vaker liggen aan de kloksnelheden die niet gehaald worden.
Dat we (nog) geen HD2900GT zien breng je in verband met hoge yields op de core, maar ik denk dat mijn redenatie eerder op gaat: financieel niet aantrekkelijk om te lanceren, zeker gezien het complexere PCB en de reeds lage prijs van de 2900XT. De GT had dan gemarket moeten worden voor een duidelijk lagere prijs dan de Pro (en een duidelijk lagere prijs dan de 8800GTS 320), dus $150-$180. Zie je dat al voor je: een R600 met complex 512 bits PCB voor dat bedrag?
Als AMD de 2900XT gewoon had kunnen lanceren voor $499/$549 zoals oorspronkelijk de bedoeling was, dan had je er zeker van kunnen zijn dat we ook gewoon een 'stortvloed' van goedkopere 2900Pro's en 2900GT's hadden gezien.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz