Dat was meer een disclaimer.
Overigens heeft Sony inderdaad goede zaken gedaan door het CD-formaat toe te passen, waardoor o.a. Square-Enix naar het Sony-kamp zijn gegaan. Daardoor is ook de Nintendo 64 niet zo vaak over de toonbank gegaan met rond de 30 miljoen consoles dacht ik. Geen gek getal, hoewel de Sega Saturn de enige echte verliezer was.
Maar de PSP en de DS zijn niet te vergelijken. Hetzelfde verhaal gaat op bij de Wii en de PS3. Allebei totaal verschillende consoles met totaal verschillende doelgroepen. Nintendo richt zich hierbij voornamelijk op de casual gamer, met een aantal games voor de "echte" gamer (denk aan Zelda, Super Smash Bros. Brawl, et cetera). De PlayStation3 richt zich weer op dezelfde doelgroep als voorgaande generaties; liefhebbers sportgames, racegames, shooters en RPG's. Daarnaast is het prijssegment ook niet te vergelijken (€400,- tegenover €250,-).
Maar om terug te komen op de PSP. Ik denk dat Sony juist een ontzettend goede stap heeft gezet met de PSP. Ze hebben geleerd met de consoles en op basis daarvan een sterke handheld neergezet. Het UMD-formaat is wel gefaald (te duur en traag), maar met het verdubbelde cache in de PSP-2000 is dat ook deels opgelost. Ook de nadruk leggen op multimedia is ijzersterk. Voor vakanties ram ik er nog een paar films op, voor in het vliegtuig of auto. Hoewel ik denk dat de browser het minst gebruikt wordt (?), ben ik er een groot liefhebber van. Er gaat geen dag voorbij dat ik mijn browsertje niet gebruik om even Fok! te checken 's avonds.
In het begin kwamen er ook een aantal simpele ports uit, die we in feite terug hebben gezien op de PlayStation2/Wii. Maar ontwikkelaars hebben zich tegenwoordig gerealiseerd dat de PSP wel degelijk een ander platform is en met ellenlange laadtijden aankomen tegenwoordig is simpelweg not done. Daardoor zijn er ook echt goede games als WipEout Pure/Pulse, Daxter, God of War: Chains of Olympus, Tekken: Dark Ressurection, Patapon en LocoRoco. Maar ook franchises als Syphon Filter zijn terug in het leven gewekt.
Dus de PSP geen succes noemen, zou ik niet doen. Het is misschien niet het succes waar Sony op hoopte (Nintendo's overmacht op de handheldmarkt wegvagen), maar in zekere zin is het wel gelukt. Maar goed, nu moet ik even mijn DS aan de lading doen.