Ik weet niet of dit is aangegeven, maar het zou logisch zijn. Echter, Valve zou zomaar anders kunnen beslissen.

Overigens doel ik hiermee niet op de afsluiting van de half life franchise, maar half life 1 heeft ook zo zijn sequals en add ons gehad, dat is wat de episodes naar mijn gevoel ook zijn voor half life 2.
Half-Life 1 had expansions die door third-parties zijn gemaakt en die geen 'canon' zijn: wat in die expansions plaats vond is niet perse onderdeel van het hoofdverhaal. Zolang het niet conflicteert, mag je het natuurlijk aannemen, maar Valve kan besluiten om te negeren wat er in die uitbreidingen plaats vond. Tot nu toe was dat niet nodig volgens mij. Er zit overigens wel genoeg voer tussen om op verder te bouwen al zou Valve ideeën tekort komen (zoals
Adrian Shephard, die de G-Man nog als troefkaart zou kunnen gebruiken).
Misschien wordt het wel een prequel dat je de gordon freeman gaat spelen van dat schip aka concurrent van black mesa en veroorzaak je daar ook een hoop problemen

Echter zou dat afbreuk doen aan het feit dat je in hoofdverhalen altijd Gordon bent, tenzij ze time travel toevoegen, wat naar mijn idee afbreuk zou doen aan de hele franchise, dus dat zal ook niet snel gebeuren.
Tijdreizen zit al in het verhaal van Half-Life. Zo stond de tijd stil voor Gordon tussen het moment dat hij in statis ging in Half-Life 1 en het moment dat hij eruit kwam in Half-Life 2: hij is niet ouder geworden, in tegenstelling tot de wereld om hem heen (volgens hints in Half-Life 2). Tijdens Half-Life 2 was er een incident met een "slow teleport". Ook werd aan het einde van Half-Life 2 de tijd stilgezet voor Gordon om hem uit de grote explosie van de Citadel generator te trekken. Tijdreizen naar het verleden is een veel grotere stap (waar ze hopelijk nooit aan beginnen...), maar tijdreizen als element is zeker aanwezig (vooruit, soms met grote stappen).
En in feite heb je al een stuk te maken met de concurrent van Black Mesa (Aperture Science) in het spel Portal. Verschil is dat je dit keer niet de gevolgen draagt van één of ander experiment: jij bent het experiment.
Bij Aperture Science eten ze ook elke dag taart. Maar iedereen weet dat de taart een leugen is...