Aegon, de bank met de historische koersuitslag: 6-Oct-2008 een koersverlies van 24.2% in een beursdag. Kort daarna gevolgd door een stevige kapitaalinjectie van de rijksoverheid. En Fortis, de bank die in een nachtelijke noodoperatie werd genationaliseerd.
Verwacht dergelijk ingrijpen niet bij Ulster Bank. Nederland zal geen buitenlandse bank gaan nationaliseren of van noodkredieten voorzien. En Ierland heeft het geld niet op zoiets te doen.
En aangezien er hier mensen zitten die hun geld bij NIBC of Argenta of SNS zetten die een nog lagere rating hebben, dan is het op zich niet zo'n heel slechte keuze.
Die vallen in tegenstelling tot Ulster Bank wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Waardoor de spaarder geen groot belang meer heeft bij een sterke credit rating, zijn tegoeden zijn immers gedekt door de overige banken.
EDIT:
Een relevant artikel over de Ierse economie vanmiddag op de Financiele Telegraaf:
Forse krimp Ierse economie
Als ik de economische groei/krimp over de periode 2008 t/m 2010 optel en vergelijk met NL, dan zijn de Ieder in drie jaar tijd 10% armer geworden t.o.v. de Nederlanders. Dit zijn serieuze getallen, ik zou ze niet negeren en ik zou persoonlijk geen geld storten bij een Ierse bank. Tenminste niet als deze niet onder ons depositogarantiestelsel viel.
[
Voor 20% gewijzigd door
t_captain op 24-03-2011 14:38
. Reden: Quote dft.nl ]