Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 40 Laatste
Acties:
  • 306.964 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

LPB zit dus nu weer boven het percentage dat in juli 2010 gold maar helaas nog lang niet op het niveau van december 2010. Dat ligt natuurlijk aan de opslag van LPB die voor januari werd verlaagd.

Ben eerlijk gezegd erg benieuwd wat de opslag per 1.4.2011 zal worden. Mijn idee is dat LPB de markt goed in de gaten houdt en er voor zorgt dat ze net boven het percentage van de concurrerende banken blijft.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:40

Onbekend

...

Heeft iemand (een Nederlander) ervaring met Argenta?

Volgens hun website hebben ze alleen een Belgische bankvergunning, en valt de bank daarmee alleen onder de Belgische Collectieve garantieregeling.
Heb ik, als Nederlander, daar de zelfde rechten (om max. €100.000,-- terug te krijgen) als hier in Nederland met een Nederlandse bank?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24

Brons

Fail!

Zie: http://www.argenta.nl/nl/...e/sparen/CGR/default.aspx

Overigens kan je je afvragen of je daadwerkelijk onder het Belgische systeem valt als de bank zou omvallen. Icesave viel voor de eerste 20k immers ook niet onder het Nederlandse systeem maar toch betaalde de Nederlandse overheid tot 100k uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00
Brons schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:36:
Zie: http://www.argenta.nl/nl/...e/sparen/CGR/default.aspx

Overigens kan je je afvragen of je daadwerkelijk onder het Belgische systeem valt als de bank zou omvallen. Icesave viel voor de eerste 20k immers ook niet onder het Nederlandse systeem maar toch betaalde de Nederlandse overheid tot 100k uit.
Icesave was een coulancegeval van DNB omdat anders het vertrouwen in het bankwezen nog meer was verslechterd, dus geen garantie dat dat in een vergelijkbare situatie weer zo wordt opgelost.

Bedenk wel dat Belgie een groter land is en medoet aan de euro, dus vele malen betrouwbaarder dan de situatie op IJsland. Indien het Belgische garantiefonds zijn verplichtingen niet kan waarmaken, hebben we in Europa denk ik een veel groter probleem dan enkel wat spaartegoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-08 01:24
Even een schopje geven .....

Ik zag dat de WestlandUtrecht Bank nu ook op 2.5% zit zonder voorwaarden. Dit is toch een volle dochter van ING?
Waarom gaan die dan niet hun tarieven aanpassen.

Ik ben al jaren klant van ING maar heb al mijn spaargeld daar weggehaald en verdeeld over een deposito bij NIBC (4% voor 5 jaartjes) en SNS (2.5%). Als ING nu ook met concurrerende tarieven was gekomen, dan had ik er nog gezeten, maar helaas .....

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Westland Utrecht valt nu nog onder ING idd, maar ING heeft al aangegeven die bank z.s.m. te willen verkopen. Schijnt nodig te zijn voor de enorme hoeveelheid staatssteun die ING van de overheid gekregen heeft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 08:52
wildhagen schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:26:
Westland Utrecht valt nu nog onder ING idd, maar ING heeft al aangegeven die bank z.s.m. te willen verkopen. Schijnt nodig te zijn voor de enorme hoeveelheid staatssteun die ING van de overheid gekregen heeft.
Enkele weken geleden is er een uitspraak geweest dat westland zich niet meer aan de beperkende voorwaarden hoeft te houden die nog wel voor ING gelden. ING mag dus niet in de top van de markt concurreren op spaarrentes (komt door staatssteun EU) en Westland nu dus wel (omdat dit onderdeel afgesplitst gaat worden). Maw ING mag niet eens in de top 3 staan qua spaarrentes al zouden ze willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Onbekend schreef op zondag 06 februari 2011 @ 16:18:
Heeft iemand (een Nederlander) ervaring met Argenta?

Volgens hun website hebben ze alleen een Belgische bankvergunning, en valt de bank daarmee alleen onder de Belgische Collectieve garantieregeling.
Heb ik, als Nederlander, daar de zelfde rechten (om max. €100.000,-- terug te krijgen) als hier in Nederland met een Nederlandse bank?
Ik heb een Argentarekening, maar heb sinds de dag (nacht) dat IceSave omviel en het NOS journaal Argenta aanhaalde op de TV er geen geld meer staan.

Afaik, moet je alleen het standaard deel van de dekking in Belgie halen (hoeveel dat ook moge zijn) en een eventueel aanvullend deel in NL. Ik meen me echter iets te herinneren dat de 100k gelijkgetrokken is in de EU en dat daarmee mogelijk alles onder het Belgische garantiestelsel zou vallen.

Vraag is echter of je de veilige paraplu van de overheid voor systeembanken zou willen verlaten (wat Argenta als kleine spaar- en hypotheekbank duidelijk niet is) en dan ook nog eens voor een bank die opereert onder een buitenlands garantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Royal Bank of Scotland verhoogt per 1 maart de rente naar 2,5%

http://www.bankofscotland.nl/nl.html

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
xxxMaverick schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:48:
[...]
... Maw ING mag niet eens in de top 3 staan qua spaarrentes al zouden ze willen
Waarmee ze dus hun klanten wegjagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 16:56
Naboo schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 13:11:

Ik zou mijn geld niet zo snel bij een bank neerzetten die niet gebruik maakt van het Nederlandse garantiestelsel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

McVirusS schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 13:39:
[...]

Ik zou mijn geld niet zo snel bij een bank neerzetten die niet gebruik maakt van het Nederlandse garantiestelsel :).
Mja, in denk dat deze bank wel wat veiliger is dan IceSave was.... Ze hebben ook geen absurd hoge stuntrente zoals IceSave dat wel had....
Unne Offerse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:21:
Even een schopje geven .....

Ik zag dat de WestlandUtrecht Bank nu ook op 2.5% zit zonder voorwaarden. Dit is toch een volle dochter van ING?
Waarom gaan die dan niet hun tarieven aanpassen.

Ik ben al jaren klant van ING maar heb al mijn spaargeld daar weggehaald en verdeeld over een deposito bij NIBC (4% voor 5 jaartjes) en SNS (2.5%). Als ING nu ook met concurrerende tarieven was gekomen, dan had ik er nog gezeten, maar helaas .....
Mja, waarom geeft ABN Amro maar 1,5% rente en hun dochter Moneyou 2,45%?

Zal vooral te maken hebben met een stukje administratie en dergelijke... Spaarrekeningen openen is niet zo moeilijk, vergt over het algemeen weinig onderhoud en helemaal als het een internet spaarrekening is. Dus weinig kosten, maakt hogere rente mogelijk.

[ Voor 54% gewijzigd door Naboo op 25-02-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Unne Offerse schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 13:18:
[...]

Waarmee ze dus hun klanten wegjagen ...
correctie: sommige klanten wegjagen (jou dus bv) Feit is dat het verschil in rente geen grote klantbewegingen veroorzaakt op dit moment en dat ING eerder groeit dan krimpt (in NL dan he)

Sterker nog: uit de laatste onderzoeken komt naar voren dat er steeds meer vertrouwen is in ING en er een stijgende lijn is sinds het samengaan met de postbank (toen het vertrouwen sterk afnam in de periode erna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Naboo schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 13:11:

Het blijft verwarrend mensen.

Royal Bank of Scotland (Is in NL niet actief op de particuliere spaarmarkt)
Bank of Scotland (Valt buiten DPG !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Henk007 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:51:
[...]

Het blijft verwarrend mensen.

Royal Bank of Scotland (Is in NL niet actief op de particuliere spaarmarkt)
Bank of Scotland (Valt buiten DPG !)
Bank of schotland valt echter wel onder het britse depositogarantiestelsel.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
En Icesave viel onder het IJslandse, zo lust ik er nog wel een paar.

Dat DNB onder coulance toch tot 100k heeft vergoed staat hier los van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:19:

De eerste 20k viel onder het IJslandse garantiestelsel, van 20k tot 100k onder het Nederlandse. Daarboven had je pech.
Blijft erg vreemd dat Nederland de eerste 20k heeft 'voorgeschoten' als je nu ziet hoeveel moeite het kost om het terug te krijgen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

ZeRoC00L schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 16:24:
[...]

De eerste 20k viel onder het IJslandse garantiestelsel, van 20k tot 100k onder het Nederlandse. Daarboven had je pech.
Blijft erg vreemd dat Nederland de eerste 20k heeft 'voorgeschoten' als je nu ziet hoeveel moeite het kost om het terug te krijgen.
Nederland is sowieso stom geweest om die spaartegoeden uit te betalen... Wie risico neemt door in het buitenland te sparen, moet niet bij vadertje staat aankloppen voor geld...
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Naboo schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:17:
[...]
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...
Die, zoals te verwachten is, totaal anders zou zijn geweest als je zelf slachtoffer zou zijn geweest. Zullen we de discussie IceSave maar achter ons laten?

Ik denk dat de komende maanden er geen sprake zal zijn van rentestijgingen die de moete van het overstappen waard zijn tenzij je nu een stuk lager zit. Rond de 2,5% lijkit me het maximum wat dit jaar zelfs zal zijn te behalen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Guardian Angel schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:43:
[...]

Die, zoals te verwachten is, totaal anders zou zijn geweest als je zelf slachtoffer zou zijn geweest. Zullen we de discussie IceSave maar achter ons laten?

Ik denk dat de komende maanden er geen sprake zal zijn van rentestijgingen die de moete van het overstappen waard zijn tenzij je nu een stuk lager zit. Rond de 2,5% lijkit me het maximum wat dit jaar zelfs zal zijn te behalen.
Oh nee hoor. Ik zou er dan toch voor hebben gekozen het risico te lopen om ergens te sparen wat niet gedekt wordt?
Ik snap ook echt niet dat Nederland zo dom is geweest om dat geld te betalen.... Want ik, de belastingbetaler mag er weer indirect voor betalen als IJsland niks terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]Naboo schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:13[/message]:
[...]

Oh nee hoor. Ik zou er dan toch voor hebben gekozen het risico te lopen om ergens te sparen wat niet gedekt wordt?
Ik snap ook echt niet dat Nederland zo dom is geweest om dat geld te betalen.... Want ik, de belastingbetaler mag er weer indirect voor betalen als IJsland niks terugbetaald.
Linksom of rechtsom krijgen we dat geld terug.... Ik hoor ze nu nog lachen daar in Reykjavic. Binnenkort gaan ze weer een dikke vinger naar ons opsteken bij dat referendum.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 03:48:
[...]

Linksom of rechtsom krijgen we dat geld terug.... Ik hoor ze nu nog lachen daar in Reykjavic. Binnenkort gaan ze weer een dikke vinger naar ons opsteken bij dat referendum.. :)
Valt denkt ik wel mee, merendeel van de IJslandse bevolking zal vermoedelijk vóór dit akkoord gaan stemmen:
De kans dat de IJslanders bij het tweede referendum instemmen met het akkoord lijkt groot. Volgens een vandaag gepubliceerde peiling van de IJslandse krant Frettabladid en tv-zender Stöd 2 is 61% van de bevolking voorstander van het akkoord over de terugbetaling.

In het nieuwe akkoord mag IJsland gespreid betalen en een lagere rente op de schuld afrekenen. In ruil daarvoor wordt niet getornd aan terugbetaling van de volledige som. Voor Nederland gaat het in totaal om 1,3 miljard euro.
http://www.nrc.nl/nieuws/...e-referendum-begin-april/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Naboo schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:13:
[...]

Dat geld is (was) van Nederlanders. De vermogensbelasting levert volgens mij aardig wat op, dus zeker de moeite waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Bij ASN de aanvraag voor een spaarrekening gestart. Alles netjes in huis, maar ze vragen om een recent afschrift van mijn vriendin (mederekeninghouder). Er, die papieren dingen die al een jaar gelukkig niet meer onnodig op onze mat vallen? Even met ze gemaild of een ouder afschrift of beter nog, schermprint internetbankieren een optie is. Steeds meer mensen kappen met die papierzooi. Ben benieuwd, papierverspilling mijden is ook nobel, past in hun straatje ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
wildhagen schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:00:
Valt denkt ik wel mee, merendeel van de IJslandse bevolking zal vermoedelijk vóór dit akkoord gaan stemmen:
3.8 miljard / 320.000 =~ 12.000,- per inwoner. Hoe zou jij stemmen?
Ter vergelijking, voor ons 1.3 miljard / 16.5 miljoen =~ 80,- per inwoner.

Ik neig er ook naar dat nederland niet had moeten voorschieten. Maar die 80,- is te dragen, die 12.000 is best een heftige aanslag.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar ze mogen dat terugbetalen wel spreiden over iets van 20 jaar (of was het 30 jaar?) voor alles terug moet zijn, dus dat valt allemaal wel weer mee.

En los daarvan: tough shit! Toen ze het binnenkregen werd er ook niet gemekkerd. Toen heeft men de gok genomen, en die gok heeft men verloren. Tough shit! Wie zijn billen brand zal op de blaren moeten zitten!

Als IJsland dat risico niet had willen lopen, hadden ze IceSave financieel beter moeten dekken, of de diensten niet aanbieden aan niet-IJslanders.

En zoals gezegd, volgens diverse peilingen, lijkt een redelijke meerderheid van de bevolking vóór dit akkoord te gaan stemmen, dus dat zit wel snor lijkt het.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
2Dutch schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 13:44:
Bij ASN de aanvraag voor een spaarrekening gestart. Alles netjes in huis, maar ze vragen om een recent afschrift van mijn vriendin (mederekeninghouder). Er, die papieren dingen die al een jaar gelukkig niet meer onnodig op onze mat vallen? Even met ze gemaild of een ouder afschrift of beter nog, schermprint internetbankieren een optie is. Steeds meer mensen kappen met die papierzooi. Ben benieuwd, papierverspilling mijden is ook nobel, past in hun straatje ;)
Een screenie vinden ze prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
MoneYou Sparen, is dat wat? Wat ik van de website begrijp kan je bij de 'Vrij opneembaar' rekening gewoon elk moment het geld overboeken naar de betaalrekening, ik neem aan dat dit ook gewoon geldig is als je een tegenrekening van de ING hebt?

2.35% is toch weer 0.35% meer dan bij mijn huidige ING spaarrekening. Bij de ING zie ik de spaarrente zeker niet omhoog gaan binnen afzienbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Is gewoon een bank waar je je geld kan stallen ja. Maar er zijn banken met een hogere rente volgens mij.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubic X schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:58:
MoneYou Sparen, is dat wat? Wat ik van de website begrijp kan je bij de 'Vrij opneembaar' rekening gewoon elk moment het geld overboeken naar de betaalrekening, ik neem aan dat dit ook gewoon geldig is als je een tegenrekening van de ING hebt?

2.35% is toch weer 0.35% meer dan bij mijn huidige ING spaarrekening. Bij de ING zie ik de spaarrente zeker niet omhoog gaan binnen afzienbare tijd.
Ik heb net een rekening geopend bij WestlandUtrecht. 0,15% hoger dan bij MoneYou.
  • Aantrekkelijke variabele rente van 2,50%
  • Wij zijn een Nederlandse bank met historie
  • Geen minimale of verplichte maandelijkse inleg
  • Vrij opneembaar zonder kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 19:27:
[...]

Ik heb net een rekening geopend bij WestlandUtrecht. 0,15% hoger dan bij MoneYou.
  • Aantrekkelijke variabele rente van 2,50%
  • Wij zijn een Nederlandse bank met historie
  • Geen minimale of verplichte maandelijkse inleg
  • Vrij opneembaar zonder kosten
2.5% is nog leuker. De bank is wel vrij nieuw volgens mij, dat geeft toch een risico. Is het een 100% online rekening? Ik heb geen zin om nog een keer post thuis te krijgen waarin ik allerlei zooi moet ondertekenen en opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Vrij nieuw.... 19e eeuw, sinds 1985 eigendom van ING. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Cubic X schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:49:
[...]

2.5% is nog leuker. De bank is wel vrij nieuw volgens mij, dat geeft toch een risico. Is het een 100% online rekening? Ik heb geen zin om nog een keer post thuis te krijgen waarin ik allerlei zooi moet ondertekenen en opsturen.
Ik heb daar ook een rekening, en het bevalt mij tot nu toe goed. Verder nog helemaal geen post ontvangen.
Je moet alleen een eerste storting doen zodat ze jouw identiteit kunnen verifiëren. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Onbekend op 26-02-2011 22:00 . Reden: Typfoutjes verbeterd. :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Onbekend schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:53:
[...]

Dat geld is (was) van Nederlanders. De vermogensbelasting levert volgens mij aardig wat op, dus zeker de moeite waard. :)
Ja en? Wat heeft dat er mee te maken? Die Nederlanders kiezen er bewust voor om hun geld op een spaarrekening te dumpen omdat ze MEER MEER MEER geld willen hebben en die spaarrekening valt niet onder het Nederlandse garantiestelsel. Dus dan heb je gewoon hele dikke vette pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Cubic X schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:58:

Ik heb mijn geld op dit moment ook bij MoneYou. MoneYou is van ABN Amro. De MoneYou app voor iPhone is ook wel relaxed.

Ze hebben ook de kwartaalspaarrekening, die heeft 2,45% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Guardian Angel schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:54:
Vrij nieuw.... 19e eeuw, sinds 1985 eigendom van ING. :)
Oh, dat valt mij nog mee. Raar dat ik er nooit eerder van gehoord heb :) .
Onbekend schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 20:56:
[...]

Ik heb daar ook een rekening, en het bevalt mij tot nu toe goed. Verder nog helemaal geen post ontvangen.
Je moet alleen een eerste storting doen om zodat ze jou identiteit kunnen verifiëren. :)
Klinkt goed. Morgen ook maar een rekening open :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Heb je nog mooi de tijd om de voorwaarden te lezen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De bekende email van LPB gaat weer rond.
Internetsparen
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand licht gedaald van 0,88% naar 0,87%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 25 februari 2011 komt de spaarrente voor maart 2011 hiermee uit op 2.62% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 1,75%.
Nog steeds de hoogste rente zonder enige beperking.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Guardian Angel schreef op maandag 28 februari 2011 @ 09:34:
De bekende email van LPB gaat weer rond.

[...]

Nog steeds de hoogste rente zonder enige beperking.
Leuk, maar die nemen geen klanten meer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Henk007 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:19:
Maar ik neem aan dat jij ook inziet dat het Britse systeem waarschijnlijk een stuk betrouwbaarder is, aangezien er een stuk grotere economie achter staat.

Dat neemt niet weg dat ik ook liever zou sparen bij een bank die onder het Nederlandse garantie systeem valt. Echter is het in Nederland ook nog maar de vraag of je er wat aan hebt op het moment dat er grote banken om gaan vallen.
In de regeling was al vastgelegd dat de eerste 20k onder het ijslandse viel, en de volgende 20k onder het nederlandse. De regeling is toen verhoogd naar 100k voordat Icesave omviel ( Al hing het al wel in de lucht ), en daardoor viel het gedeelte van 20-80k sowieso onder het Nederlandse stelsel.

De Nederlandse overheid heeft alleen de eerste 20k voorgeschoten, en hoewel ik persoonlijk vind dat ze dat niet hadden moeten doen, kan ik me ook wel vinden in de argumentatie om het wel te doen.

Het feit dat er tot 100k vergoed is heeft dus niks met coulance te maken, alleen het feit dat niet iedereen de 20k zelf in IJsland moest gaan halen valt onder coulance.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Naboo schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:52:
[...]
Leuk, maar die nemen geen klanten meer aan
Dat is inderdaad nog steeds zo.

Ik ben nog steeds blij vorig jaar kort na hun start klant te zijn geworden. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
Woy schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 15:15:
[...]

Bank of schotland valt echter wel onder het britse depositogarantiestelsel.
Ik zat een tijdje terug ook met dit dilemma en heb uiteindelijk toch besloten een gedeelte van m'n spaargeld naar bank of scotland over te maken.

Dit artikel verteld naar mijn idee objectief hoe het in elkaar zit:

http://financieel.infonu....ositogarantiestelsel.html

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

xabre16v schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:13:
[...]

Een screenie vinden ze prima. :)
Yep, kreeg het zonet ook bevestigd per e-mail (vlot, nice) :)
In plaats van een kopie van een papieren afschrift is het ook toegestaan een uitdraai van een digitaal afschrift mee te sturen.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33
Guardian Angel schreef op maandag 28 februari 2011 @ 17:38:
[...]

Dat is inderdaad nog steeds zo.

Ik ben nog steeds blij vorig jaar kort na hun start klant te zijn geworden. :)
En ik ben blij dat ik vlak voor de klantenstop klant ben geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

FreakNL

Well do ya punk?

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen:

http://www.moneyou.nl/spa...u-sparen-2-jaar-vast.aspx

http://www.moneyou.nl/spa...paren-6-maanden-vast.aspx

Bij 6 maanden vast krijg je 2.5% en bij 2 jaar vast krijg je 2.2% ... Zou dat eerder andersom verwachten. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Dat betekent dat Moneyou blijkbaar een verdere rentedaling verwacht de komende 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 10:57
Op de site van NIBC heb je een termijn deposito, Deze is tot maximaal 10 jaar vast te zetten voor een toch wel mooie rente van 4.5%

Is die 4,5% de rente die je jaarlijks krijgt uitgekeerd over het gespaarde bedrag. En mag de bank deze rente gedurende de looptijd wijzigen ?

Ik ben bang voor de kleine lettertjes, ik wil mijn geld geen 10 jaar hebben weggezet hebben om er achter te komen dat ik opeens heel nadelig uitkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Jeffrey88 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 01:28:
Op de site van NIBC heb je een termijn deposito, Deze is tot maximaal 10 jaar vast te zetten voor een toch wel mooie rente van 4.5%

Is die 4,5% de rente die je jaarlijks krijgt uitgekeerd over het gespaarde bedrag. En mag de bank deze rente gedurende de looptijd wijzigen ?
Nee, de rente van 4,5% is vast gedurende de gehele looptijd van 10 jaar. De rente wordt jaarlijks uitgekeerd.
Ik ben bang voor de kleine lettertjes, ik wil mijn geld geen 10 jaar hebben weggezet hebben om er achter te komen dat ik opeens heel nadelig uitkom
Ik neem aan dat je je realiseert dat het bedrag wat je stort in principe niet eerder vrijkomt dan in maart 2021 en dat er niet op een deposito kan worden bijgestort.

Lees daarover ook dit.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik persoonlijk vind 10 jaar te lang in het huidige financiële klimaat.
Het is absoluut niet uit te sluiten dat we over een paar jaar een forse inflatie krijgen met bijbehorende renteverhoging. Onze generatie kan zich eind jaren '70 begin '80 herinneren, waar je op een deposito van een paar jaar vast 8 à 9% rente kreeg, terwijl de hypotheekrente 12% was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Jeffrey88 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 01:28:
waarom ga je niet voor 5 jaar tegen 5%

Het is slechts 0.5% minder en de helft van de looptijd. Veel lager dan nu zal de rente niet komen en zal waarschijnlijk langzaam weer wat klimmen, dus denk ik dat de kans groter is dat je het over 5 jaar voor >5% kunt wegzetten.

Ik heb het zelf ook overwogen om langer vast te zetten, maar heb in januari 2011 toch ook voor die 5% gekozen en bij ook NIBC. Tot nu toe geen spijt van en je kunt via internet alles perfect regelen.

Ik ga er zelfs voor mijn kinderen ook nog een deposito openen omdat de rente op de groeirekening bij ING wel erg mager is en ze het geld voorlopig toch nog niet krijgen. Dan kan ik het net zo goed tegen bijna dubbele rente voor 5 jaar vastzetten.

We blijven toch Nederlanders ..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:30
Zie deze link voor de ontwikkeling van de inflatie in NL:

http://nl.global-rates.co...rijzen/cpi/nederland.aspx

We zitten wereldwijd in een economische opleving, met als gevolg dat de schaarste van allerlei zaken aan het oplopen is. Denk hierbij aan basisproducten zoals olie, graan, rubber.
In de grafiek zitten nog niet de effecten van de onrust in het midden-oosten (olieprijs WTI spot maart is gemiddeld +- 10% hoger dan over februari) en de tsunami in Japan (mogelijke tekorten aan halffabrikaten en eindproducten in de industriele keten). Nu geloof is dat de supply chain problemen in Japan vrij snel zullen herstellen (tenminste voor de eerste 80 of 90%). Maar dat midden-oosten zal nog wel even gaan duren. En die economische opleving die duurt doorgaans ook enkele jaren voordat hij afvlakt en je na een periode van hoogconjunctuur in de volgende recessie belandt.

Je kunt voor een vijfjarig deposito ongeveer 4% rente krijgen. Persoonlijk vind ik dat veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
t_captain schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 08:25:

Je kunt voor een vijfjarig deposito ongeveer 4% rente krijgen. Persoonlijk vind ik dat veel te weinig.
Toch denk ik dat je binnen 5 jaar nergens >5% gemiddeld gaat krijgen (tenminste voor sparen in welke vorm dan ook).
Ook al klimt de rente uit het dal, maar om dan binnen 5 jaar op meer dan 5% uit te komen dan zal die toch heel hard moeten klimmen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat denk je dat er met de rente gebeurt als de inflatie gaat oplopen naar 3%?

Nu zit de ECB in een soort spagaat. In de goedlopende landen zoals DE en NL moet de oplopende inflatie worden beteugeld (de #1 taak van het monetair beleid van de ECB), maar een hogere rente kunnen de zuidelijke landen weer niet dragen (zowel vanwege de kosten van de staatsschuld als vanwege de afremming van de economie; sommige landen zoals GR zitten nog in een recessie).

Maar de ECB kan niet in z'n eentje de economie regeren. Als de economie aan deze kant van Europa lekker doorstoomt dan ontstaat de mogelijkheid dat de commerciele rentetarieven de leentarieven van de ECB gaan overstijgen en dat de ECB dus een budget-loket wordt om extra geld onder de marktrente op te halen. De DSB bank van de banken zogezegd ;) Gevolg is dat je alle controle kwijtraakt over de credit supply met als acuut risico de volgende credit boom-credit crunch cyclus.

Uiteindelijk kan de ECB niet anders dan "sorry" roepen naar het zuiden en alsnog de rente verhogen.

Tot dat moment moeten we het met wat kunst- en vliegwerk doen. Bijvoorbeeld door de kapitaaleisen voor de banken in noord-europa wat sneller op te trekken. Het instrument wat je eigenlijk mist, is de onderlinge wisselkoers. Je zou de DMark en Gulden moeten revalueren t.o.v. de Peseta en de Drachme. Maarja, die mogelijkheid hebben we 10 jaar geleden verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 23:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Voorlopig heb ik nog steeds een internetspaarrekening bij LPB met 2.64% en een 1 jarig deposito van 3%. Zit te twijfelen om er 2 jaar van te maken, maar 3.5% ... 't is niet veel. Ik kan niet inschatten of de rente ineens stukken hoger gaat worden als de inflatie hier toeslaat.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 10:57
Henk007 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 02:10:
Het is absoluut niet uit te sluiten dat we over een paar jaar een forse inflatie krijgen met bijbehorende renteverhoging. Onze generatie kan zich eind jaren '70 begin '80 herinneren, waar je op een deposito van een paar jaar vast 8 à 9% rente kreeg, terwijl de hypotheekrente 12% was.
Kijk dat is nuttige informatie, ik kom uit 88 heb de kans dus niet gehad voor zulke rente's :-o
Unne Offerse schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 08:24:
[...]

waarom ga je niet voor 5 jaar tegen 5%

Het is slechts 0.5% minder en de helft van de looptijd. Veel lager dan nu zal de rente niet komen en zal waarschijnlijk langzaam weer wat klimmen, dus denk ik dat de kans groter is dat je het over 5 jaar voor >5% kunt wegzetten.
Je bedoelt zeker 5 jaar vast zetten voor 4% lijkt mij sterk dat je voor een kortere looptijd meer rente krijgt.

Maar bovenstaande 2 reacties hebben in ieder geval goed meegeholpen. Misschien moet ik inderdaad van het idiote plan genaamd 10 jaar wegzetten voor die 0,5% extra afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47
NIBC Direct verhoogt de rente op spaarrekening per 23 maart naar 2,5% lees ik net.
Heb er al een paar jaar een 6% deposito, maar nu wordt de variabele rente ook weer enigszins interessant.

Nu vastzetten voor lange tijd zou ik zeker niet doen (hooguit 3-5jr, maar die deposito's zijn m.i. weer niet interessant genoeg). Er is voor zover ik zie/lees geen enkele indicatie dat de rente lager gaat worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Jeffrey88 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:07:
[...]

Je bedoelt zeker 5 jaar vast zetten voor 4% lijkt mij sterk dat je voor een kortere looptijd meer rente krijgt.
Klopt, 4% bedoelde ik

Ik heb net een mail van NIBC gehad dat de rente met 0.1% omhoog gaat per 23 maart:

Het wordt nu dus 5 jaar voor 4.1%, terwijl 10 jaar op 4.5% blijft

[ Voor 22% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 22-03-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004

XanderDrake

Build the future!

Nou nou, het heeft een paar jaar geduurd maar de banken kunnen eindelijk hun rentes weer omhoog gooien.

NIBC had het volgende te zeggen:
Geachte heer Bervoets,

Op 23 maart as. verhoogt NIBC Direct haar rentetarieven. Het vrij opneembare tarief stijgt naar 2,5% en behoort daarmee tot de top van de markt. De tarieven op onze termijndeposito's worden zelfs nog verder verhoogd en bevestigen onze positie als marktleider.

Bekijk onderstaand de huidige en nieuwe rentetarieven per looptijd:

Huidig tarief Nieuw tarief
per 23-03-2011
Vrij opneembaar
2,30% 2,50%
3 maands 2,30% 2,50%
6 maands 2,50% 2,60%
9 maands 2,60% 2,70%
1 jaar 2,70% 2,80%
2 jaar 3,10% 3,20%
3 jaar 3,40% 3,50%
4 jaar 3,60% 3,75%
5 jaar 4,00% 4,10%
6 jaar 4,00% 4,10%
7 jaar 4,00% 4,10%
8 jaar 4,00% 4,10%
9 jaar 4,00% 4,10%
10 jaar 4,50% 4,50%

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Intussen is de inflatie in UK opgelopen naar 4.4%:

http://www.telegraaf.nl/d...4_4_procent__.html?p=28,1

Goed, het is een getal uit de UK met een iets andere economie (die de jaatste paar cycli iets voorloopt op de cyclus van de eurozone), en met een andere munteenheid dan wij. Maar ik ben ook met die extra 0.1 a 0.2% niet overtuigd.

Zelf neig ik nog het meest naar producten die een rendement uitkeren dat gekoppeld is aan de inflatie met daarop een zekere opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]t_captain schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:30[/message]:
Intussen is de inflatie in UK opgelopen naar 4.4%:

http://www.telegraaf.nl/d...4_4_procent__.html?p=28,1
Zijn er al leuke spaarbanken in de UK met 5% rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De meeste banken koppelen de rente aan Euribor. Wijzigingen daar vindt je dan ook overal terug in de tarieven.

Het is bijna april en ik ben benieuwd wat LeasePlanBank gaat doen met hun opslag voor het komend kwartaal. Er zijn geen berichten dat grote aantallen spaarders zijn weggelopen en hoewel de opslag minder is geworden geven ze nog steeds de hoogste rente van alle banken.

Euribor 1 maands blijft stabiel en wijzigt niet noemenswaardig, op basis van de huidige opslag gaat het om 0,03%.

Ik vrees dat we dit jaar kunnen benoemen als een jaar van quite spelen. Er zullen geen grote wijzigingen in de rentetarieven komen. Het enige wat nog wat meer roet in het eten kan gooien is de toegenomen onrust op de markten. De toestand in het Midden-Oosten en de ramp in Japan zijn debet aan de huidige olieprijs waardoor de inflatie misschien hoger wordt als verwacht.

Vooralsnog lijkt er geen sprake van inleveren maar je weet het maar nooit, het verschil tussen de inflatie en de rentetarieven is immers maar erg klein.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Guardian Angel schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 03:30:

Ik vrees dat we dit jaar kunnen benoemen als een jaar van quite spelen.
Ik vrees dat dit een verliesevend jaar wordt voor veel spaarders. Haalbare rente op spaarrekeningen en geldmarkt-deposito's zit momenteel tussen 2.5 en 2.75%. Inflatie rond de 2%.

Bij een vermogen in box 3 van ongeveer 42.000 euro speel je zo'n beetje quitte. Dan betaal je effectief 0.6% aan belasting (1.2% over het deel boven de 20.800). + 2% inflatie = 2.6% is ongeveer wat je aan rente kunt ontvangen. Lagere vermogens kunnen een klein plusje schrijven, hogere vermogens een minnetje.

Intussen zie ik de inflatie veel harder oplopen dan de spaarrente. Gevolg zijn grotere minnetjes en kleinere plusjes.
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 00:41:
[...]

Ik heb niet gekeken maar die deposito's zullen er misschien wel zijn. In GBP. Mag je historisch zo'n 1.5% rekenen om tegen EUR te hedgen en dan heb nog maar 3.5% :)

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 23-03-2011 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

t_captain schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 07:43:
[...]
Bij een vermogen in box 3 van ongeveer 42.000 euro speel je zo'n beetje quitte. Dan betaal je effectief 0.6% aan belasting (1.2% over het deel boven de 20.800). + 2% inflatie = 2.6% is ongeveer wat je aan rente kunt ontvangen. Lagere vermogens kunnen een klein plusje schrijven, hogere vermogens een minnetje.
Tenzij je getrouwd bent. Dan wordt de rekensom wat leuker. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan ligt het vermogen waarbij je bij de inflatie van februari en de rente van nu quitte speelt op je spaargeld op 84.000 euro. Tikje hoger als er ook kinderen zijn. Maar het plusje bij kleinere vermogens is maar bescheiden, max 0.6% (bij vermogens die geheel onder de vrijstelling vallen). En dalend vanwege een inflatie die sneller oploopt dan de spaarrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 00:41:
[...]

Ierland, 4%

http://www.ulsterbank.ie/...regular-savings/sida.ashx

Toevallig heb ik daar nog een oude rekening lopen..... misschien maar eens wat mee doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Check 1: rekening noteert in Euro --> OK
Check 2: Nederlandse bankvergunnig --> NOK
Check 3: credit rating --> NOK (*)

(*) persoonlijke opinie. redelijk sterke rating voor korte schulden. lange termijn misschien niet wat ik als Hollander van een bank verwacht.
Je hebt het over een vrij opneembare spaarrekening, dus een korte termijn vordering op de bank. Dan is 4% misschien (+ 1.5% t.o.v. hier) wel een redelijke vergoeding voor het extra risico. Deposito's zijn enger.

LINK: http://group.ulsterbank.c...estors/credit-rating.ashx
LINK: Wikipedia: Bond credit rating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Als je de rating vergelijkt, dan kan je ze vergelijken met een Aegon of Fortis.... die zitten qua rating in hetzelfde rijtje ongeveer.....

En aangezien er hier mensen zitten die hun geld bij NIBC of Argenta of SNS zetten die een nog lagere rating hebben, dan is het op zich niet zo'n heel slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]Naboo schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:36[/message]:
[...]

Ierland, 4%

http://www.ulsterbank.ie/...regular-savings/sida.ashx

Toevallig heb ik daar nog een oude rekening lopen..... misschien maar eens wat mee doen :9
Kan ik hier het faillissements risico ook afwentelen op de belasringbetaler, net zoals bij Icesave >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Naboo schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:22:
Als je de rating vergelijkt, dan kan je ze vergelijken met een Aegon of Fortis.... die zitten qua rating in hetzelfde rijtje ongeveer.....
Aegon, de bank met de historische koersuitslag: 6-Oct-2008 een koersverlies van 24.2% in een beursdag. Kort daarna gevolgd door een stevige kapitaalinjectie van de rijksoverheid. En Fortis, de bank die in een nachtelijke noodoperatie werd genationaliseerd.

Verwacht dergelijk ingrijpen niet bij Ulster Bank. Nederland zal geen buitenlandse bank gaan nationaliseren of van noodkredieten voorzien. En Ierland heeft het geld niet op zoiets te doen.
En aangezien er hier mensen zitten die hun geld bij NIBC of Argenta of SNS zetten die een nog lagere rating hebben, dan is het op zich niet zo'n heel slechte keuze.
Die vallen in tegenstelling tot Ulster Bank wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Waardoor de spaarder geen groot belang meer heeft bij een sterke credit rating, zijn tegoeden zijn immers gedekt door de overige banken.

EDIT:

Een relevant artikel over de Ierse economie vanmiddag op de Financiele Telegraaf: Forse krimp Ierse economie

Als ik de economische groei/krimp over de periode 2008 t/m 2010 optel en vergelijk met NL, dan zijn de Ieder in drie jaar tijd 10% armer geworden t.o.v. de Nederlanders. Dit zijn serieuze getallen, ik zou ze niet negeren en ik zou persoonlijk geen geld storten bij een Ierse bank. Tenminste niet als deze niet onder ons depositogarantiestelsel viel.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 24-03-2011 14:38 . Reden: Quote dft.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

t_captain schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 08:04:
[...]

Aegon, de bank met de historische koersuitslag: 6-Oct-2008 een koersverlies van 24.2% in een beursdag. Kort daarna gevolgd door een stevige kapitaalinjectie van de rijksoverheid. En Fortis, de bank die in een nachtelijke noodoperatie werd genationaliseerd.

Verwacht dergelijk ingrijpen niet bij Ulster Bank. Nederland zal geen buitenlandse bank gaan nationaliseren of van noodkredieten voorzien. En Ierland heeft het geld niet op zoiets te doen.

[...]

Die vallen in tegenstelling tot Ulster Bank wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Waardoor de spaarder geen groot belang meer heeft bij een sterke credit rating, zijn tegoeden zijn immers gedekt door de overige banken.
Het ging mij gewoon puur om de rating. Zodat mensen hier weten in welke categorie rating de Ulster Bank zit met Nederlandse namen. Niets meer, niets minder. ;)

Ik roep niks over nationalisatie of ander dingen. Het was meer gewoon een vergelijking van banken met dezelfde rating. :)

Daarmee kunnen mensen dan zelf de beslissing nemen of ze het aandurven om geld weg te zetten bij een Ierse bank, ja of nee.
Ulster bank is wel 1 van de grotere banken in Ierland, dus ik acht de kans op omvallen vrij klein. Helaas is de Ierse economie gewoon heel fragiel. Persoonlijk zou ik het risico wel durven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Naboo schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:37:
[...]

Ulster bank is wel 1 van de grotere banken in Ierland, dus ik acht de kans op omvallen vrij klein. Helaas is de Ierse economie gewoon heel fragiel. Persoonlijk zou ik het risico wel durven nemen.
Vooropgesteld dat de Ierse overheid in staat is om een grote bank te redden. En laat er nu juist twijfel over ontstaan over de kapitaalkrachtigheid van de Ierse overheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

t_captain schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:40:
[...]

Vooropgesteld dat de Ierse overheid in staat is om een grote bank te redden. En laat er nu juist twijfel over ontstaan over de kapitaalkrachtigheid van de Ierse overheid :)
Ok, maar wat ik mij afvraag, want daar heb ik geen kaas van gegeten. Ulster Bank is een bank uit NOORD-Ierland, dus niet Ierland. En voor zover ik weet zijn Ierland en Noord-Ierland nog altijd gescheiden en valt Noord-Ierland onder het VK.
Maar goed, zoals ik al zeg; ik heb dus echt geen idee hoe dat stelsel in elkaar zit op dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Naboo schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:08:
[...]

Ulster Bank is een bank uit NOORD-Ierland, dus niet Ierland. En voor zover ik weet zijn Ierland en Noord-Ierland nog altijd gescheiden en valt Noord-Ierland onder het VK.
Dat verandert de hele zaak.

Dan noteert de spaarrekening waarschijnlijk niet in EUR maar in GBP. 4% in GBP is geen fantastische rente. De inflatie in UK is inmiddels op dat niveau aangeland, dus naar verhouding is het minder dan de 2.5% die je in NL op een spaarrekening krijgt.

Nu kun je zeggen, ik heb geen last van de Engelse inflatie maar van de Nederlande. Maar een oplopende inflatie zet ook druk op de wisselkoers van een munt. Op die manier wordt je met vreemde valutarekeningen toch nog betrokken in de binnenlandse inflatie van andere landen.

(valutarisico is imho het meest onderschatte risico van de financiele consument. uiteindelijk is het hele business model van Landsbanki (IceSave) ook stukgelopen hierop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ja, dat is dus hetgene dat ik niet weet. Mijn rekening is gewoon in euros, maar de bank is van oorsprong dus Noord-Iers en dan vraag ik mij dus af.... hebben ze voor Noord-Ierland en Ierland een aparte bankvergunning etc. Of overlapt dat elkaar?

Ik ga er dit weekend eens verder in verdiepen of ik wat kan vinden, morgen volgeboekt met afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Als ik de informatie goed lees heeft de Ulster Bank een Ierse en een noord-Ierse tak.
De ene valt dan onder Ierland en rekent in euro en de ander valt onder GB en rekent in GBP.
http://group.ulsterbank.com/home.ashx

http://www.ulsterbank.co.uk/ni/personal/fscs.ashx
http://www.ulsterbank.co....it-protection-scheme.ashx

Of denk ik nu te simpel ?

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 24-03-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Kom je bij dat soort banken uiteindelijk niet met belastinggedoe te zitten? Ik kreeg vanmorgen post van de Noorse belastingdienst op de stoep, ik heb daar nog iets van 1700 euro aan noorse kronen staan op een rekening. Zolang die rekening nog bestaat ga ik gewoon elk jaar een skattekort krijgen...
Komende zomer nog maar even van op vakantie, dan kijken of ik em kan opheffen. Ik maak er eigenlijk vrij weinig gebruik van, misschien 3 keer een noorse rekening mee betaald en vorig jaar mijn belasting over 2009 op teruggekregen de afgelopen 2 jaar dat ik dat ding nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Qua belastingaangifte heb je te maken met:
- buitenlandse bank- en spaartegoeden
- eventueel bronheffing over ontvangen rente volgens de europese richtlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Geachte klant,

Wederom goed nieuws! Bank of Scotland verhoogt de spaarrente opnieuw met 0,1%. Vanaf 26 maart zal de rente voor uw Internet Spaarrekening 2,6% bedragen. Hiermee biedt Bank of Scotland één van de hoogste rentes in Nederland! Profiteer direct van deze aantrekkelijke rente en stort uw spaargeld op uw Internet Spaarrekening.
Even mijn geld overboeken van MoneYou naar BOS.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
t_captain schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:41:
[...](valutarisico is imho het meest onderschatte risico van de financiele consument. uiteindelijk is het hele business model van Landsbanki (IceSave) ook stukgelopen hierop).
Je snijdt het hier even en passent aan, maar wat mij betreft is het van grote waarde om hier goed bij stil te staan.

De europese burgers zijn 10 jaar geleden door banksters en pluchezitters een experiment ingerommeld en 99% van de mensen heeft het volledige vermogen in dat experiment gestoken! Over risico's gesproken...

Wat ik graag zou willen is gewoon een spaarrekening á la Aegons spaarpottenrekening, maar dan niet met potjes als: 'nieuwe auto', 'studie Jantje' en 'vakantie 2011', maar met potjes Zwitserse Franks, Noorse Kronen, Australische of Canadese Dollars. En dan af en toe switchen als ik denk dat de valutaverhoudingen gaan verschuiven.

Elke maand standaard € X00,- erop zetten en vervolgens bepalen of en zo ja in welke andere valuta je het wilt vastzetten.

Blijf ik nog maar even met Paypal schuiven tot ik wat beters gevonden heb... 8)7

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Testert schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:54:
[...]

Wat ik graag zou willen is gewoon een spaarrekening á la Aegons spaarpottenrekening, maar dan niet met potjes als: 'nieuwe auto', 'studie Jantje' en 'vakantie 2011', maar met potjes Zwitserse Franks, Noorse Kronen, Australische of Canadese Dollars. En dan af en toe switchen als ik denk dat de valutaverhoudingen gaan verschuiven.
Valutabewegingen laten zich zeer moeilijk voorspellen. Probeer het eens een paar jaar, schrijf alles op en kijk achteraf of je wat hebt verdiend ;)

Hooguit kun je zeer lange termijn trends ontdekken. Stijging van oosterse valuta ten opzichte van westerse. Daling van de dollar tegen de euro. Maar zoals zo vaak: op afstand zie je het gewoon gebeuren, maar als het dichterbij is dan wordt alles wazig. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de afgelopen economische crisis, de oorzaken en de maatregelen die de overheden nemen om de economie vlot te trekken, dan is het geen rocket science dat er opnieuw een credit crunch kan komen. Maar wanneer die zich aandient zal hij toch onverwacht zijn.

Wat is dan wel het nut van rekeningen in vreemde valuta aanhouden: je beschermt jezelf tegen een daling van de euro en de bijbehorende inflatie. In dat opzicht zijn valuta net zoals opties: je kunt er leuk mee speculeren maar het eigenlijke nut ligt in het afdekken van risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24

Brons

Fail!

[...]

Je snijdt het hier even en passent aan, maar wat mij betreft is het van grote waarde om hier goed bij stil te staan.

De europese burgers zijn 10 jaar geleden door banksters en pluchezitters een experiment ingerommeld en 99% van de mensen heeft het volledige vermogen in dat experiment gestoken! Over risico's gesproken...

Elke maand standaard € X00,- erop zetten en vervolgens bepalen of en zo ja in welke andere valuta je het wilt vastzetten.

Blijf ik nog maar even met Paypal schuiven tot ik wat beters gevonden heb... 8)7
Kan je niet veel beter een beleggingsrekening ergens openen en futures kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcv
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02-2024

mcv

Guardian Angel schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:49:
[...]

Tenzij je getrouwd bent. Dan wordt de rekensom wat leuker. :)
Eeuh...

Bedrag belastingvrij sparen

Per jaar wordt het heffingsvrije vermogen (maximaal belastingvrij te sparen bedrag) geïndexeerd. Het heffingsvrije vermogen bedraagt in 2009 20.661 euro per persoon. Indien u een fiscale partner heeft (u bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan dat bedraagt het totaal belastingvrij te sparen bedrag 41.322 euro voor u samen. Wanneer u een gezin met minderjarige kinderen heeft mag u het belastingvrije bedrag verhogen met 2.762 euro per minderjarig kind.

Ben wel benieuwd hoe je aan een belastingvrije voet van 41000 per persoon komt.

Computer says NO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
[...]
Heel goed opgemerkt, vrijwel niemand is zich daarvan bewust. Persoonlijk heb ik het risico deels afgedekt dmv posities in edelmetalen (eigenlijk valuta die niet door overheden kunnen worden gefalsificeerd) , maar dat valt buiten de scope van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat zei ik toch niet? Ik zei dat het rekensommetje anders is als je gehuwd bent.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]
Ontkoppeling van de goudstandaard is al iets langer bezig dan 10 jaar. Dus dat experiment is al langer aan de gang. tenminste ik neem aan dat je die bedoelt want verder is de euro hetzelfde als de gulden behalve dat het om een groter gebied gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26
Dat klopt, maar zolang je schulden (hypotheek, studieschuld etc.) in datzelfde experiment zitten, zie ik het kwaad er niet van in. Bij een verandering (inflatie/deflatie) van de Euro veranderen zowel je bezittingen als je schulden. Het verhaal verandert als je of alléén schulden hebt, of alléén bezittingen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004

XanderDrake

Build the future!

t_captain schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:36:
Valutabewegingen laten zich zeer moeilijk voorspellen. Probeer het eens een paar jaar, schrijf alles op en kijk achteraf of je wat hebt verdiend ;)
Ergens heb je gelijk, maar er zijn uitzonderingen die vrij grote fluctuaties kunnen veroorzaken (en dus pegels kunnen opbrengen als je goed inspeelt) en toch redeijk te voorspellen zijn.

Bijvoorbeeld nu met Portugal. Gegarandeerd gaat de euro weer even in waarde dalen tov andere valuta. Ideaal moment om vanuit een andere valuta nu weer euro's te kopen en dan even te wachten totdat alle problemen weer vergeten zijn. Vervolgens zet Bernanke weer de drukpersen aan en daalt de dollar, en kan je met de waardevollere euro behoorlijk wat dollars extra kopen dan eerst. 'Hopelijk' gaat dan weer Spanje aankloppen bij de EU en daalt de euro weer.

Ik zie wel een leuke dagtaak hieraan ;) Gelukkig heb ik iets beters te doen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
[...]
Wat die populistische politici niet vertellen is dat som van de schulden van de Nederlanders groter is dan de som van de spaartegoeden. Hypotheken zijn ook schulden! Dus toen de gulden te goedkoop werd omgewisseld naar de Euro werd de hypotheekschuld automatisch verlaagd. Bijzonder sneu voor de hypotheekverstrekkers, en dan vooral voor de banken daaronder, want de lucratieve geldwisselactiviteiten verdwenen ook.

Getallen die bewijzen dat de schulden groter zijn dan de spaartegoeden, van 2010: http://statline.cbs.nl/St...l&HDR=G1,T&STB=G3,G2&VW=T
Samenvattend:
geldbezittingen particulieren (spaargeld en obligaties): ca. 300 Mld.
schulden particulieren (hypotheken en overige schulden): ca. 740 Mld.

NB Volgens mij is dit ook de reden dat hyperinflatie voorlopig niet zal voorkomen, en dat inflatie bijzonder onwenselijk is: je ontneemt dan geen geld van de particulieren, maar van de banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Tegenover de schulden staat echter ook het bezit (de waarde) van het (on)roerend goed en dat moet er uiteraard nog even van worden afgetrokken.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 25-03-2011 17:39 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 22-08 17:41

EXX

EXtended eXchange

Alleen is de waarde van die onderpanden niet vast maar geschat. Bij een oplopende inflatie daalt de waarde van die onderpanden behoorlijk; in een hyperinflatiescenario heb je zelfs een regelrechte crash bij onroerend goed. Dit omdat bij een hyperinflatie de banken geen hypotheken meer verstrekken en je een huis dus cash zult moeten aftikken. De prijzen van onroerend goed zullen dan dusdanig omlaag moeten dat dat mogelijk wordt. Zie bv. dit verhaal.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als je gelooft in dat soort scenario's moet je vooral niét sparen en maandelijks elke cent uitgeven die je overhoudt. Overigens wel een leuk alternatief voor de lage rentetarieven waarmee we te maken hebben..

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Om bij het onderwerp te blijven: RBS naar 2.6% volgens rentemeter.nl, zie alleen nog niets op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 22-08 17:41

EXX

EXtended eXchange

Guardian Angel schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:29:
Als je gelooft in dat soort scenario's moet je vooral niét sparen en maandelijks elke cent uitgeven die je overhoudt. Overigens wel een leuk alternatief voor de lage rentetarieven waarmee we te maken hebben..
Of je geld omzetten naar iets dat niet te lijden heeft onder de inflatie. In het door mij aangehaalde artikel had de man altijd al zijn peso omgezet naar US$. Toen de hyperinflatie uitbrak had hij waardevolle US$, ipv waardelose peso.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Valt die Bank of Scotland eigenlijk wel onder het "garantie-stelsel" van De Nederlandse Bank ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Met alle respect hoor, maar dit is een veel gestelde vraag waar het antwoord eenvoudig op te vinden is.

http://bankofscotlandactie.nl/

NEE

Garantiestelsel
Voor de ingelegde spaargelden is het Britse depositogarantiestelsel van toepassing. Hierdoor is uw spaargeld tot een bedrag van £ 85.000 gegarandeerd. Uitgaande van de wisselkoers van december 2010 is dit ca 100.000 euro*.

* Koersrisico is van toepassing.

[ Voor 65% gewijzigd door Guardian Angel op 26-03-2011 08:16 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:25
Guardian Angel schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 08:14:
Met alle respect hoor, maar dit is een veel gestelde vraag waar het antwoord eenvoudig op te vinden is.

http://bankofscotlandactie.nl/

NEE

Garantiestelsel
Voor de ingelegde spaargelden is het Britse depositogarantiestelsel van toepassing. Hierdoor is uw spaargeld tot een bedrag van £ 85.000 gegarandeerd. Uitgaande van de wisselkoers van december 2010 is dit ca 100.000 euro*.

* Koersrisico is van toepassing.
Sorry hoor... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Guardian Angel schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:38:
Tegenover de schulden staat echter ook het bezit (de waarde) van het (on)roerend goed en dat moet er uiteraard nog even van worden afgetrokken.
Bij de invoering van de Euro was de waarde van de gulden te laag ingeschat. De waarde van roerende en onroerende goederen gingen gewoon naar de nieuwe prijs. Het is niet zo dat alle Nederlandse goudbezitters ineens 10% van hun goud kwijtraakten, het was ook niet zo dat huizenbezitters ineens 10% van hun huis kwijtraakten. De huizenprijzen gingen heel snel naar de juiste waarde, terwijl de hypotheek op de oude waarde bleef staan.
Vandaar mijn stelling: iedereen met cash of spaartegoeden ging er op achteruit, iedereen met bezittingen met een variabele prijs (huizen, aandelen en dergelijke) bleven neutraal, iedereen met schulden (zoals hypotheken) gingen er op vooruit.
EXX schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 22:22:
Alleen is de waarde van die onderpanden niet vast maar geschat. Bij een oplopende inflatie daalt de waarde van die onderpanden behoorlijk; in een hyperinflatiescenario heb je zelfs een regelrechte crash bij onroerend goed. Dit omdat bij een hyperinflatie de banken geen hypotheken meer verstrekken en je een huis dus cash zult moeten aftikken. De prijzen van onroerend goed zullen dan dusdanig omlaag moeten dat dat mogelijk wordt. Zie bv. dit verhaal.
Er zijn natuurlijk vele redenen waarom een inflatie onwenselijk is, het afbrokkelende vertrouwen is een belangrijk onderdeel. Maar mijn punt is dat 'vroeger' (jaren veertig -zeventig) een lichte inflatie nog acceptabel was, ook om de zwakheden van de economie te corrigeren. Inflatie was een soort economisch instrument, waarbij de staat eigenlijk een vermogensbelasting op cash geld uitvoerde - dat geld werd indirect verdiend, omdat de staatsschuld natuurlijk ook afnam. Maar nu kan de overheid niet meer aansturen op lichte inflatie, want dat zal uitpakken als een subsidie van iedereen die schulden heeft. De slachtoffers zijn dan partijen die juist wel cash hebben, en dat zijn banken en in minderde mate pensioenfondsen. En dat kan je niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
centraal beheer naar 2,5%, zal er nu eindelijk eens beweging in komen? Euribor stijgt iig hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Da's mooi dat de Euribor omhoog gaat... maar ik vrees dat de LPB dan de opslag wel omlaag gooit vrijdag. Ben benieuwd :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Euribor stijgt hard? 0,12% in een maand en sinds januari 0,174%

Het is maar wat je dus onder hard stijgen verstaat. :)

29-03-2011 0.948%
03-01-2011 0,774%
04-01-2010 0,453%
02-01-2009 2,570%

Ik verwacht eerder een minimaal gelijkblijvende of, en dat is waarschijnlijker, iets hogere opslag bij LPB om de simpele reden dat de opslag vast staat voor 3 maanden en ze niet het risico zullen nemen tussentijds onder de andere banken uit te komen waarop een groot deel van de spaarders bij LPB hun tegoed weghalen..

ARME AOW’er

Pagina: 1 ... 38 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.