gangstahh schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:39:
https://soundcloud.com/pa...ingenvocaltestuno/s-lud6T
Momenteel met de bovenstaande track bezig ( private link ) ergens een vocal vandaan geplukt, wat synths er omheen gegooid, bas lijntje er bij en een in mijn ogen sicke drop. Alleen volgens mij klopt het nog niet helemaal, ik kan er zelf niet helemaal achter komen wat....
Zou één van jullie eens kunnen luisteren en zeggen wat je er van vind? het liefst wat zo al beter kan, volgens mij kloppen nog niet alle akkoorden bij de vocals alleen ik krijg ze met geen mogelijkheid beter.
Ik waag een poging. Ik ben geen expert in dit genre..of welk ander genre dan ook eigenlijk
Allereerst.. clipping.. ik hoor de kick clippen. Schaam je

Ergens is iets in het rood in elk geval.
- De vocal en de eerste synth passen goed bij elkaar. Heb je die synth zelf gemaakt of zat die al onder de vocal sample? Dit is in key (onthoud dit voor punt 2)
- De synth die er bij komt klinkt niet. Waarom niet? Buiten het feit of het de vraag is of het de juiste synth is (dat is wellicht arbitrair) is het niet in key. Of plat gezegd, het is vals. Het is al vaker gezegd, je moet alles in key doen en zeker in de trance hoek. F*cking belangrijk anders gaat het never ever klinken. Je zegt al dat er iets mis is, dus je hoort het blijkbaar wel. Nu nog snappen. Het snappen kun je hier vandaan halen:
Een goede om te beginnen:"
http://vimeo.com/11666854
Verder nog.
Wikipedia: Scale (music)
YouTube: HOW TO VERY EASILY WRITE CHORD PROGRESSIONS IN SCALE WITH ABLETON
YouTube: Ableton Tutorial - Programming Melodies in Key
http://www.lennykiser.com/ableton-music-theory/
Dance/EDM/You name it is in MINOR scale. Vergeet alle andere scales, heb je niet nodig. Minor is je vriend. Er zijn ook wel Major scale tracks, maar dat is meestal iets van deephouse of iets dergelijks. Trance is minor.. minor = duister, major = happy en bloemetjes (soort van). Maar als je dat onthoud en je blijft in een minor scale/key met je tonen dan ben je al 100% verder.
Nu is de synth zelf wel in key, maar niet in dezelfde key als de eerste synth volgens mij. En dat is de reden dat het niet klinkt (de synths zelf passen ook niet bij elkaar, maar dat is nu niet belangrijk, focus op 1 ding). Een track heeft over het algemeen maar 1 key/toonsoort. Als je dus een lead neemt en je wilt er wat bij maken, dan moet je dus de key/toonsoort weten. Ook je bassline moet in dezelfde key zijn. Zelfs de kick kun je in key hebben als je zou willen.
Andere tip: structuur
Pak een track die je vet vind en plaats hem in je DAW op de timeline (arrangement view in Ableton). Zorg dat hij goed gewarped is (dus in time met je BPM). Ga dan luisteren en zet bij elke verandering een marker (het heet een locator geloof ik) met wat er dan veranderd. Dus wanneer de kick erin komt, de hihat, wanneer de break start, wanneer de drop is, waar de rides zitten, etc etc. Zo ga je die hele track door van voor tot achter. Dan hou je een hele structuur over met allemaal vlaggetjes op je timeline. Nu mik je die track eruit en maak je op die structuur je eigen track. Bam. Instant success en nog in key ook. gekkenhuis
Dus zuiver over deze track: eerste deel met die vocals eruit. Die 1e synth ook. 2e synth over houden en die gebruiken in je vlaggetjes structuur. Kan niet fout gaan. Resultaat hier posten