Salvatron schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 20:33:
Hoe hebben jullie geleerd muzieknummers te maken? Ik heb hier boeken liggen, echter krijg ik niets fatsoenlijks uit de computer. Een fatsoenlijke beat bijv. met wat noten ertussen.
Gewoon online tutorials of boeken volgen of zo?
Vroeger in bandjes gespeeld, gitaar en toetsen. Ben nu met de computer begonnen en ik krijg ook nog niets fatsoenlijks eruit (al val ik niet meteen anderen lastig door alweer een club ba
ngger te posten

). Tevens heb ik het toetsenspelen nu serieus opgepakt en ben mbv. youtube how-to-play-piano video's inmiddels een stuk verder. Er is ontzettend veel te vinden
Mijn aanpak met de computer is nu (Cubase): maak een loop van 4 bars en voeg net zolang Instrument Tracks toe dat het ergens op gaat lijken:
- Eerst een kaal drumpatroontje, dan een nieuwe track met nog een drumpatroontje met extra tikjes hier en daar, en nog een, en nog een.
- Dan een track toevoegen met een baslijntje van een paar tonen en nog een met een variatie daarop.
- Dan een track met een string pad met akkoordjes die bij het baslijntje passen.
- Dan een track met een percusief toontje met een of ander patroontje (soms bijna random), net zolang dots toevoegen of verschuiven dat het kwa ritme en toon past bij de rest. En weer variatie tracks daarop.
Und so weiter.
Na een paar uur heb je:
1) een monsterloop van 20 tracks waar je door (un)muten van tracks in de juiste volgorde een soortemetvan nummer zou kunnen maken
2) diverse melodieen die je zo vaak in een loop hebt gehoord dat ze in je kop zijn gebeiteld en er nooit meer uitgaan

3) er genoeg van en kun je er beter een andere keer mee verder gaan