Dennis, vergelijk even het geluid wat de mensen hier posten met wat jij post op de volgende punten:
1. Kwaliteit van geluiden die, gok ik presets zijn en je niet zelf gemaakt heb
2. Afwisseling
3. Opbouw
4. Spanning
5. 'Banger' gehalte
Kijk, ik wil je echt niet demotiveren, maar dit voorspelt echt niet veel goeds voor 2014.
Toen ik begon met muziek maken dacht ik dat alles wat ik maakte echt vet was en vet klonk. Wat ik altijd als eerste deed als ik dat dacht, uitzetten, andere muziek gaan luisteren in welk straatje ik het zou stoppen en dan weer nederig verder gaan, iets wat ik nog steeds doe na een jaartje muziek maken.
Daarnaast zou ik je graag feedback geven op je nummer maar het is niet echt een nummer te noemen, niks hoort bij elkaar of vult elkaar aan. Het zijn een paar losse spoortjes waar je niet eens van kan zeggen of het goed of slecht omdat het gewoon niks is. Je hebt denk ik meer kennis van muziek nodig om iets te maken wat enigszins aanvullend aan elkaar is. Maar gelukkig bestaat er internet, DE bron voor informatie. Wat ik op dat gebied adviseer, ga luisteren naar andere nummers van artiesten die je vet vindt, en ga dit vervolgens na proberen te maken. Dit is een hele goede oefening om inzicht te krijgen in hoe een nummer opgebouwd wordt. Hetzelfde eigenlijk als je pianoles neemt, je oefent met het instuderen van andermans liedjes om inzicht te krijgen in hoe dingen elkaar aanvullen en welke toonhoogtes goed en lekker bij elkaar klinken. Daar zijn vaste regels voor, maar die hoeven niet altijd te kloppen omdat een klank uit een synthesizer net even anders kan klinken dan een instrument dat op een bepaalde manier gestemd is. Dus zoek bergen met informatie op, sla het op maar hou het nooit voor 100% aan en wees streng op de dingen die je zelf maakt door middel van vergelijken!
Wat ik je zou aanraden bij dit project, is even naar het spoor van het koor te gaan. Deze klinkt aardig synthetisch dus ik gok dat hij uit een synthesizer opgebouwd is. Als het goed is kan je als je ergens op klikt binnen dit spoor of in het overzicht van dit spoor zien hoe deze opgebouwd is. Waarschijnlijk gebruik je Maschine ook als DAW (Digital Audio Workstation), eentje waar ik geen kennis van heb. Afijn, een synthesizer is een apparaat dat als hardware begonnen is, maar ook digitaal te gebruiken is. Zo heb je waarschijnlijk binnen Maschine een synthesizer zitten, en zo kan je plugins kopen/downloaden welke ook softwaresynthesizers zijn. Maar zoals ik zei, dat koor wat je gebruikt hebt is waarschijnlijk uit een synthesizer opgebouwd. Probeer in je DAW te zoeken naar de instellingen en knopjes van je (hoe ze softwaresynthesizer ook wel noemen) softsynth, deze zouden ergens moeten staan als je het spoor van het koortje aanklikt. Dan zal je zien dat als je aan die knopjes draait dat het geluid van dat koortje veranderd. Deze voorgeprogrammeerde instellingen zijn de reden waarom dat geluid van een koor eruit komt. Zo krijg je een beetje inzicht in hoe vele artiesten uren (binnen techno althans) bezig zijn met alleen maar de klank en vorm van 1 specifiek geluid.
Probeer ook een clap en een hihat in een dancenummer te verwerken. Hihat op 1.1.3, 1.2.3, 1.3.3 enzovoort in een blokje van 4 maten. De clap daarnaast op 1.2 en 1.4 enz. in een blokje van 4 maten.
Probeer daarnaast eens een soort opbouw te maken. doe dit door bijvoorbeeld tussen 1 en 1.1.2, 1.1.3, 1.1.4, 2, 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4 etc snares te zetten, en deze met een filter vanaf alleen lage tonen naar hoog te laten lopen met een zogeheten lowpass filter, een apparaatje dat de rechter kant van het frequentiespectrum filtert. (Links is laag, rechts is hoog in het frequentiespectrum). Je kan dit eventueel ook met een EQ doen, maar een filter heeft vaak (in mijn ervaring) een beetje resonantie (een piek op de geselecteerde toonhoogte/frequentie) waardoor dat wat lekkerder klinkt dan een EQ die plat is. Meestal kan je los van de ingebouwde resonantie dit ook handmatig wijzigen, waardoor je een zogeheten filtersweep krijgt als je de frequentie/toonhoogte van de filter sweept/beweegt. Vaak als je in de club staat en je hoort de dj de filter open draaien dan worden er bepaalde tonen geboost zodat de bass die eruit gefilterd wordt opgevangen wordt door wat meer midden/hoge tonen, afhankelijk van hoe ver de dj de filterknop opengedraaid heeft en wat voor mixer hij draait.
Ik hoop dat ik je wat meer inzicht in bepaalde zaken heb verschaft en dat je volgende keer met iets komt waar we feedback op kunnen geven in plaats van dit.
P.S. Ik heb er drie kwartier over gedaan om dit stukje duidelijk en zo simpel mogelijk te uit te leggen, dus het heeft niks met afzeiken of negatief doen te maken maar meer voor jou gewoon een reality check dat het op dit moment nog nergens naar klinkt. Sommige hier denken namelijk dat je gewoon voor de grap dit doet, waarvan ik ook nog steeds een flauw vermoeden heb.
Succes en ik denk dat ik namens meerdere hier spreek dat we benieuwd zijn als je iets interessants gemaakt hebt!
Gr. Sub-urb
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:19:
Vandaag een ruwe versie van de Clubbanger nummer 10 gemaakt :
[
video]
Ik bewaar de nummers gewoon op mijn laptop HardDisk.
Dus ik kan ze altijd nog verbeteren en uitbreiden.
Dance muziek en hiphop zijn toch mijn favorieten.
Ik wil ook nog eens een reggae nummer maken.
Dit voorspeld zeer veel goeie nummers voor 2014.
PS. iedereen bedankt voor het geduld voor mij.