Dacide schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:55:
Dus nu vol bewapend met een dikke i7 4770k @ 3.5ghz en 16gb ram... en wat zie ik.. nog steeds een DIVA die volop de CPU belast. Terwijl er momenteel eigenlijk geen dikkere i7 processors bestaan (ok, even de Xeon etc. niet meegeteld).
Dus ja.. wat moet je in godsnaam doen wil je DIVA ten volste benutten?
Dit probleem had ik ook - met een i5.
Wat is het eigenlijke probleem? Niet Diva. De heren bij U-he weten echt wel wat van coden af en geloof het; als ze de CPU-belasting minder konden maken deden ze dat graag. Het filtertype (zero-delay feedback) vreet een hoop, idem met PSPICE. Zero-delay feedback is een concept dat oorspronkelijk ook van een van de NI devs af kwam en Monark doet zo iets ook maar anders.
Stap 1: Optimaliseer Windows voor audio. Desktop? Alle powersaving options het raam uit, niks USB poorten uitschakelen om stroom te besparen. Zie
https://www.ableton.com/en/articles/optimize-windows/ - dat deel van Aero mag je in feite overslaan want die belasting komt op de GPU, niet op de CPU.
Installeer
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml en kijk of je niks anders dan gele balkjes krijgt (hoogstwaarschijnlijk wel).
Stap 2: Optimaliseer je BIOS/UEFI voor audio. Je i7 (en ook mijn i5) hebben een bootlading aan powersettings die CPUs minder laten verbruiken om een beetje kWh per jaar te besparen. Als je een fatsoenlijke koeler (niet stock, maar Mugen of zo) hebt - het wordt ocharme 1 graad warmer, maar als je iets als "C3-C6 power levels" of zo leest - disable, disable, disable!
Stap 3: Klik op de "multi-threading" knop zodat 'ie aanstaat. Onthoudt 'ie niet als je een nieuwe instance maakt, en staat standaard uit.
Stap 4: Draai het volume even omlaag, Diva stuurt op best hoog volume uit (maar dat optimaliseert niks, alleen de levensduur van je oren)
En opeens vloog Diva van heel veel procent terug naar nog steeds veel maar da's omdat de CPU-meter in Live een beetje whack is en eigenlijk naar alle cores moet kijken ipv maar 1.
Proficiat, je hebt jezelf net 1000 euro voor een Juno-60 of 4000 euro voor een Minimoog uitgespaard, want die klinken net zo ruk
[
Voor 12% gewijzigd door
Yoozer op 19-10-2013 00:43
]