Nou is het niet helemaal correct wat er gesteld wordt over groep A en B; beter om te zeggen dat groep A (Cubase, Logic, etc.) "lineair" zijn qua opzet, terwijl FL of Renoise - maar Live nog veel meer - pattern-based is (maar dat niet hoeft te zijn). Pattern-based is wel iets wat typischer is voor elektronische muziek, maar het dwingt het niet af, en belangrijker, de uiteindelijke aanpak trekt zich er weinig van aan. Convergentie is onvermijdelijk.
Zoals je van FTII weet bouw je eerst een setje patronen - iets wat te loopen is, een variatie op de loop zodat je een overgang kan maken naar een ander patroon, een setje patronen die als refrein dienen, intro, outro, etc. - en die kit je vervolgens achter elkaar. Omdat de patronen referenties zijn betekent het dat als je patroon 00 AB in FTII verandert dit op elke plaats in je liedje verandert, wat dus inhoudt dat je een goed idee moet hebben van wat er op welke patroon staat. Bij Ableton kun je die patronen als combinaties opbouwen - dus kies een loopje uit kolom 1, kies een loopje uit kolom 2, etc. en dan heb je met 6 of 8 van die loops je "patroon" te pakken. Vervolgens wissel je zo door. Dit geeft iets meer flexibiliteit.
Nou moet ik zeggen dat ik Live niet op deze manier gebruik; ik gebruik het als een Cubase die niet zo hard Cubase moet zijn - dus gewoon in lineaire zin.
Demo versies installeren is easily done, maar ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de eerste keer Ableton en Studio One opende dergelijke pakketten heel overweldigend en massaal overkomen. Je hebt bijna geen flauw idee waar te beginnen. Ze lijken heel massaal en misschien wat newbie onvriendelijk.
Ze zijn allemaal onvriendelijk, op dezelfde manier dat Visual C++ of Eclipse of Photoshop of 3dsmax onvriendelijk is. Je kunt in de eerste weken niet zonder handje vasthouden totdat je een idee hebt van wat je aan het doen bent.
Het is wel zo dat een hoop "quick starts" al een stuk verbeterd zijn, en dat Youtube een behoorlijke schat aan informatie heeft.
Misschien wat onduidelijk maar goed, kan het niet echt beter verwoorden. Ik denk dat ik mezelf gewoon heel goed wil informeren en orienteren

Ga naar een workshop, of vind iemand in de buurt die de software kent en die het je wil leren voor een kratje pils (of equivalent). Kost weinig, levert een hoop op.
In 1998 heb ik Cubase opgepikt van wat in totaal een paar middagen aan studie was, doordat er iemand in de buurt was die het me kon uitleggen. Moet ik wel bij zeggen dat ik toen al ervaring had met hardware-sequencers - maar ook daar ben ik mee begonnen door gewoon keihard te proberen en m'n kop tegen de muur te stoten. Uiteindelijk lijkt het, zoals wouter zegt, allemaal best op elkaar, omdat bij alles het eind-doel gelijk is; een track te maken.