Toon posts:

How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.227 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hmmm ja ik heb 'm op m'n Virus geprobeerd, maar ik ben vooral niet zo wild van het filter merk ik. Dat is op die Virus vrij silky, en bij de wat analogere LIJKT het iets mooier te klinken bij het sweepen. Maar kan zijn dat ik biased ben hoor.

edit: bedoelde niet in jouw VST voorbeeld met tape/kabels/etc, maar over het algemeen, wat maakt het verschil?

[ Voor 19% gewijzigd door apNia op 25-01-2013 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaos- schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:41:
[...]

Ik had het ook over Audacity, maar gaf meteen als voorbeeld dat Audition stiekem beter is. :P
Audition is ook gratis, mits je weet welke online winkels het gratis aanbieden })
http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

apNia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 00:18:
maar over het algemeen, wat maakt het verschil?
Er is niet echt een enkele factor aan te wijzen. Kabels nog wel het minste, er is een reden dat de meeste producers audiofiele bullshit als zodanig herkennen, omdat er minder ruimte is voor pseudowetenschap. Dat wordt dan wel weer grotendeels gecompenseerd door mensen die hopeloos clueless zijn over hoe synthesizers van binnen werken en menen dat er allerhande bullshit bij verzonnen moet worden om hun aankoop van een of ander duur 30-jaar oud geval goed te praten.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hmmm maar was jij geen collector van vintage synths?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 10:44

2mb

Ik probeer deze sound te maken in een synth:

[Soundcloud: http://soundcloud.com/ottocoster/french-synth/s-PM1G7]

Ik heb wat zitten proberen met gedetunede saws (dat zijn het volgens mij) in Minimoog V, dat komt in de buurt maar is het net niet. Ik krijg ze niet zo mooi helder. Kan iemand helpen?

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfoundValue
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Iemand heel toevallig enig idee van welk programma hier gebruik wordt gemaakt?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xuurEuX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

2mb schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:18:
Ik probeer deze sound te maken in een synth:

[audio]

Ik heb wat zitten proberen met gedetunede saws (dat zijn het volgens mij) in Minimoog V, dat komt in de buurt maar is het net niet. Ik krijg ze niet zo mooi helder. Kan iemand helpen?
Nou een uurtje zitten finetunen maar dan heb je ook wat, hij is bijna precies hetzelfde geworden en het was simpeler dan ik dacht :+

Alhier te horen: http://picosong.com/3pw4/
Eerste is jouw versie, daarna de mijne (iets andere kick voor de sidechain, dus is niet helemaal dezelfde pump) en het kale geluid erna.

Het is eigenlijk vrij simpel, de sound is:
1 saw, dubbele unison (dus 2 instanties) met een heeeeele subtiele detune. Op mijn synth kan ik de ene unison links en de andere rechts pannen. Dat is tamelijk essentieel voor het geluid. Verder de low-end wat weggeEQ'ed, mid licht geboost en high nog iets meer voor die spark bovenin.

Akkoord is A1, A2, C3, E3, A3 :)
ProfoundValue schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:37:
Iemand heel toevallig enig idee van welk programma hier gebruik wordt gemaakt?

[afbeelding]
Oogt als Protools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

apNia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:40:
[...]

Nou een uurtje zitten finetunen maar dan heb je ook wat, hij is bijna precies hetzelfde geworden en het was simpeler dan ik dacht :+

Eerste is jouw versie, daarna de mijne (iets andere kick voor de sidechain, dus is niet helemaal dezelfde pump) en het kale geluid erna.

1 saw, dubbele unison (dus 2 instanties) met een heeeeele subtiele detune. Op mijn synth kan ik de ene unison links en de andere rechts pannen. Dat is tamelijk essentieel voor het geluid. Verder de low-end wat weggeEQ'ed, mid licht geboost en high nog iets meer voor die spark bovenin.

Ah super apNia, ik ga het gelijk proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Welke synth gebruik je?
En welk nummer komt het uit? Het klinkt zo bekend (iets Ed Banger-igs)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Het is nu met Massive bijna perfect gelukt. :) De sample komt uit een complextro samplepack van Loopmasters, daar zit het in een loopje. Uiteindelijk was het dus veel makkelijker dan ik dacht, ik was moeilijk aan het doen met supersaws en bitcrushing enzo. :+

Hier met een klein beetje reverb:

[Soundcloud: http://soundcloud.com/ottocoster/french-house-synth/s-lnQKS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:39

Erikie

www.erikie.nl

Weer een klein demotje (techhouse?) :
[Soundcloud: http://soundcloud.com/erik-de-boer/saturate]

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Lekker Erikie! Mis wel nog wat in het hoogfrequente gebied though, maar toffe track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker niet gek Erik.
En de track an sich klinkt wat doffig maar dat komt omdat je het mid en mid hoog veel heb weggedraait. Geeft het een vibe maar klinkt wellicht ietsje minder natuurlijk.

@apNia
Virus heeft ook diverse filtermodellen waar je een beetje mee kan schipperen. Er is zelfs een moog ladder filter emulatie.

Zelf ook zo'n CS80 brass in m'n A4 gebouwd (met interne reverb).
Vreemd genoeg klonk het met 4 pole filter beter dan met 2 pole.
Jammer dat hij (nog) niet polyfoon te bespelen is.

@haakontje
idd Pruttools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Bedoel je de filters die op de TI zelf zitten wouter? ik heb ff een comparison gedaan met de minibrute, maar die heeft een soort "kriebel" er in die ik niet bij m'n virus hoor... http://picosong.com/3pgG/

Eerste is Minibrute (dit stukje), tweede Virus standaard lowpass, derde analoge 1 pole, vierde analoge 2 pole, vijfde analoge 4 pole... of is dit splitting hairs? En zo ja, for the love of God wat is het voordeel dan van analoge synthesizers? Iemand moet me dat echt eens uit gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel analoge synths heb je ooit in je leven bespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Laatst gespeeld op de Little Phatty. En ik was heel erg impressed door het geluid, maar ik weet dat ik heel gevoelig ben voor metacrap. Dus het feit dat ik op een Moog stond te spelen gaf me op voorhand al een boner omdat ie zo pretty was. Maar goed het geluid klonk wel prachtig. Maar ik vraag me steeds meer af wat het voordeel nou is. Laatst namelijk op een DSI gespeeld (die blauwe, wordt niet meer gemaakt, naam vergeten) en ik vond 'm niet anders klinken. Leg het me uit wouter verdamd noch mall!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eentje maar dus.
Ga voor de lol eens een keertje naar die dudes met hun belachelijke verzameling en geef ze doekoe om daar eens een paar uurkes mej wa analoge synths te spielen. (Als je ballen hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Geef gewoon eens een concreet antwoord :D
Waarom blijft het zo'n mysterie? Waarom kan er niet concreet verteld worden wat er beter is aan analoge synthesizers? Elke keer lijkt het wel alsof je een theist vraagt waarom God bestaat. "jaaaa je .. je moet 't ervaren... 't is een gevoel...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die minibrute vergelijkt met dit YouTube: The Korg MS-20: Patch Panel Part 1 (HQ) vindt er toch een vrij groot verschil tussen zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dat zijn twee bakken van een verschillend kaliber, de MS20 is veel flexibeler, 2VCO's. Of bedoel je basic stuff als de VCO's en/of filters? Of kan je aankaarten waar het grote verschil 'm voor je in zit? Ik probeer het serieus te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echte analoge synths leven (zowel nadelen als voordelen): Temperatuur, vochtigheid, ouderdom etc hebben allemaal invloed op de klank van het apparaat. En touwtjes trekken IRL is gewoon gaaf, de hands-on beleving is gewoon totaal anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:44:
Geef gewoon eens een concreet antwoord :D
Leg mij eens een boom uit.

(Jong grut tegenwoordig moet ook maar alles meteen uitgelegd krijgen ipv dat ze er zelf moeite voor doen. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Jong grut? Ik produceer al sinds m'n 15e en ben 31 wouter ;)
Leg mij uit wat je charmant vindt aan het geluid van analoog, en wat ik pertinent niet zou kunnen vinden in m'n Virus.
Ik probeer niet je ongelijk te bewijzen, integendeel, want ik zou graag een nieuw beestje aanschaffen. Maar het moet wel hout snijden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfoundValue
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
apNia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:40:
[...]

[...]

Oogt als Protools.
Dankje voor het snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:15:
...
Ik probeer niet je ongelijk te bewijzen, integendeel, want ik zou graag een nieuw beestje aanschaffen. Maar het moet wel hout snijden voor mij.
Ga gewoon luisteren, er zijn zat Youtube filmjes over de meest vage instrumenten, dus daar zal vast wel iets voor je bij zitten O-)

Zo ben ik aan mijn Micron gekomen :P

Voor de rest: Analoge synths zijn niet de heilige graal, zeker de oude bakken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Het gaat mij er niet om een leuke te vinden die bij me past. Ik wil weten wat een analoge bak toevoegt bovenop m'n Access Virus. Ik zit juist steeds YouTube af te struinen naar iets moois om te kopen. Maar ik weet soms niet of het gewoon de patch is spannend klinkt, en niet zozeer de synth. En niemand heeft mij concreet kunnen zeggen wat analoge synths toevoegen. Kan dan niemand met iets simpels als een audio comparison afkomen? Wie oh wie? PLEASE

[ Voor 26% gewijzigd door apNia op 26-01-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn standpunt: Analoge synths zijn alleen leuk als ze modulair zijn en je met patchkabels gewoon de boel kan opbouwen. Geluidstechnisch? Allang ingehaald door de digitale virtuele tegenhangers, en dan beginnen we niet eens over het gemak van total recall van de patches en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:24:
Kan dan niemand met iets simpels als een audio comparison afkomen?
Als jij dat simpel noemt dan ben ik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat een analoge synth een organiesche factor met zich mee brengt ,inharmoniciteit speelt daar denk ik een rol bij . Of een synth modulair moet zijn of niet hangt van de gebruiker af er zijn zat grote synthcomponisten die toch preset gebruikers waren zoals Vangelis .Voor de basis sound hoeft het niet uit te maken ,het zijn de diverse modulatie en routings van een modulair die een veelzijdiger maar complexer gebruik er van maken . Je moet een bepaalde drive hebben om met zo een modulair te werken , lijkt me een vrij grote leercurve om te weten hoe je bepaalde geluiden maakt . Terwijl een normale analoog een beperkt gebied heeft kwa geluid .Je zet hem aan en je hebt gelijk de sounds die je zoekt ,creativiteit zorgt er voor dat je van die sounds andere sounds kan maken .

Kwa sound hebben ze de mooie afgeronde bovenkant die boven de 20.000 khz zit ,in feite vergroot je de headroom door je bovenste grens te verschuiven .De analoge die ik heb gaan door tot boven de 30.000 wat ze in staat stelt acoustiesche instrumenten na te bootsen zoals een trompet . Dat is eigenlijk de eerste generatie synths van de jaren 70 , samenhang is denk ik de hifi norm die rond die tijd indtrede deed en geluid van bepaald nivau verlangt om als hifi te worden bestempeld .Waren hoogwaardige componenten nodig om die specs te halen .Tegenwoordig is het intergrated circuits waar je minder inharmonicteit in zal tegenkomen omdat het een closed circuit is zonder de variabelen waardes zoals transistors en elcos in een analoog design . Verschillende temperaturen,degradatie en vochtigheid zorgen voor minimale verschillen in het geluid zelf wat het vet maakt en hard inzetbaar in een mix . Het is die eigenschap om hard in de mix gezet te worden wat denk een oorzaak is van de loudnesswar .De race om te klinken als een analoge synth door harder af te mixen en multiecompresors te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 02:34:
[...]

Dus het is een complexer issue dan een A/B'tje tussen een gefilterde sawtooth? Je moet voor de grap eens je laatste paar replies lezen, weinig informatie en een irritant toontje.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:48:
Hoeveel analoge synths heb je ooit in je leven bespeeld?
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:07:
Eentje maar dus.
Ga voor de lol eens een keertje naar die dudes met hun belachelijke verzameling en geef ze doekoe om daar eens een paar uurkes mej wa analoge synths te spielen. (Als je ballen hebt.)
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 02:34:
[...]

Komt lichtelijk arrogant over en je bent met nog geen enkel concreet antwoord gekomen.
Het modulaire heb ik weinig kennis van tbh. Ik programmeer by day als gamedev en weet nog dat Reason met alle patchcables altijd plezierig werkte voor mij omdat de signalroute programmeren wat "natuurlijker" aanvoelt voor mij. Nou weet ik niet in hoeverre modulair 1 op 1 datzelfde is, maar die indruk krijg ik er altijd een beetje van. Maar dat zit 'm vooral in de manier waarop men hem gebruikt denk ik en de hoeveelheid aan geluiden die je kan bakken.

Maar als ik het goed begrijp is het, qua geluid, vooral het organische wat het interessant maakt. Niet zozeer dat het standaard geluid dikker klinkt oid? Als je hier naar Dave Smith kijkt dan laat ie om de zin het woord ANALOG vallen. Dus ik zat echt zo van "JAMAAR WAT DAN? Wat kan ik hiermee wat ik niet met m'n eigen synth kan?", afgezien van dat dus de filters anders zijn zal het qua basic sound niet veel schelen. Toch? Thanks voor je uitgebreide reply iig O+

En hele stomme vraag, maar wat heb je aan geluid boven de 20khz? :$

[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 27-01-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

apNia schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:01:
Dus het is een complexer issue dan een A/B'tje tussen een gefilterde sawtooth?
Maak jij met je Virus alleen maar gefilterde sawtooths? ;) Ik zie een Virus niet meer eens als analoge modeler - je kunt er zoveel meer en zoveel meer gavere dingen mee.
Je moet voor de grap eens je laatste paar replies lezen, weinig informatie en een irritant toontje.
[...]
Komt lichtelijk arrogant over en je bent met nog geen enkel concreet antwoord gekomen.
Dat is heel simpel: een concreet antwoord is ook niet makkelijk te geven. Het gaat om de totaalervaring, en dat kun je niet beleven met een stel demo's op SoundCloud. Wat Wouter zegt klopt wel: speel zelf op het ding, dat geeft de beste indruk. Het kan gerust zijn dat het je niets doet; ieder z'n meug, en beter dat jij gave dingen maakt op je Virus dan dat je de hele dag op forums over je sik aan 't aaien bent en iedereen inwrijft dat je voor een fortuin thuis hebt staan en er geen jota mee doet en voor geen meter kan spelen.

Ik heb een vergelijkende test gemaakt tussen een echte Minimoog en U-He DIVA.

https://soundcloud.com/yoozer/minimoog-vs-diva-basslines
https://soundcloud.com/yoozer/moog-minimoog-vs-u-he-diva

Maar alleen luisteren slaat dus helemaal over hoe het op je overkomt als je zelf op de Mini zou spelen. Moet ik wel bij zeggen dat het dan ook makkelijk kan tegenvallen, als je 'm zo droog zonder context hoort. Maar luister daarnaast naar een Voyager, en dan hoor je het verschil tussen het redelijk "beleefde" van een moderne analoge bak en het rauwere van een oudere machine.

Een hoop van dit soort dingen zit ook gewoon tussen de oren.
Het modulaire heb ik weinig kennis van tbh. Ik programmeer by day als gamedev en weet nog dat Reason met alle patchcables altijd plezierig werkte voor mij omdat de signalroute programmeren wat "natuurlijker" aanvoelt voor mij. Nou weet ik niet in hoeverre modulair 1 op 1 datzelfde is, maar die indruk krijg ik er altijd een beetje van. Maar dat zit 'm vooral in de manier waarop men hem gebruikt denk ik en de hoeveelheid aan geluiden die je kan bakken.
Hm. Nou heb ik zelf persoonlijk geen modulaire synth in bezit, maar ik heb als ik het even zo mag zeggen de olifant wel gezien.

Het is een soort mengelmoes tussen op reis gaan en een wereld bouwen; en op het moment dat je ergens bent een snapshot nemen als je het wil gebruiken, want die combinatie krijg je vaak nooit meer terug. Waar ik vooral door verrast was is dat ik - zelf eigenlijk heel erg fan van relatief simpel analoog en melodieuze/muzikale geluiden - de extremere geluiden wel erg gaaf vond. Het leent zich echt om maar te blijven opnemen en dan achteraf de beste stukjes eruit te pikken.
Aliasing tegengaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yoozer schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:08:
[...]

Maak jij met je Virus alleen maar gefilterde sawtooths? ;) Ik zie een Virus niet meer eens als analoge modeler - je kunt er zoveel meer en zoveel meer gavere dingen mee.
Kan je er meer mee dan sawtooths? Ik zie een pulse waveform optie JIPPIE!
Dat is heel simpel: een concreet antwoord is ook niet makkelijk te geven. Het gaat om de totaalervaring, en dat kun je niet beleven met een stel demo's op SoundCloud. Wat Wouter zegt klopt wel: speel zelf op het ding, dat geeft de beste indruk. Het kan gerust zijn dat het je niets doet; ieder z'n meug, en beter dat jij gave dingen maakt op je Virus dan dat je de hele dag op forums over je sik aan 't aaien bent en iedereen inwrijft dat je voor een fortuin thuis hebt staan en er geen jota mee doet en voor geen meter kan spelen.
Sik aaien is m'n favoriete onderdeel van muziek maken :-(
Nee maar als dat is wat wouter wilt zeggen dat is het wel zo fijn als ie het beestje bij de naam noemt. Iets als "ga het zelf ervaren" roept bij mij een beetje weerstand op. Desnoods verwoord je zelf wat je er zo mooi aan vindt zoals Krusher doet.

Maar alleen luisteren slaat dus helemaal over hoe het op je overkomt als je zelf op de Mini zou spelen. Moet ik wel bij zeggen dat het dan ook makkelijk kan tegenvallen, als je 'm zo droog zonder context hoort. Maar luister daarnaast naar een Voyager, en dan hoor je het verschil tussen het redelijk "beleefde" van een moderne analoge bak en het rauwere van een oudere machine.

Leuk die Diva/Moog comparison ook. Portamento lijkt vooral anders en Moog iets vettiger amirite?

Thanks voor de reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoozer schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:08:
[...]

Heb hem even gedownload en opgesplitst in moog / diva wave , dan valt die diva goed door de mand door zijn nette opbouw van de waveform ,bij de moog lijkt meer chaos en inperfectie in het signaal te zitten .Dat fenomeen gebeurt meer met digitale soundprocesing ,herhalende patronen :)

Moog
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Oz8gO1tKy0CLSfq8IGnZ7pn/full.png

Diva
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1M3OHfIkhSp16poSyAw0zXJ3/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:47
apNia schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:15:
Jong grut? Ik produceer al sinds m'n 15e en ben 31 wouter ;)
Leg mij uit wat je charmant vindt aan het geluid van analoog, en wat ik pertinent niet zou kunnen vinden in m'n Virus.
Zoals de graph van systeemherstel, analoog is gewoon niet perfect,dat is alles. Zie het als een blueszanger die teveel rookt en whiskey zuipt, z'n stem word er slechter van maar dat is juist hetgeen veel bluesliefhebbers zo authentiek vinden klinken.

De truuk zit 'm in dat synthbouwers (en effectenbouwers) de imperfecties tweakten tot iets wat juist wél welgevallig klinkt ipv van dat de imperfecties het geluid aan gort hielpen. Zie het als een slagroomtaart maken waar de slagroomspuit kapoert is, dan tweak je die zodat ie eerder meer slagroom geeft dan minder.

Het ligt aan jou of je dat prefereert of niet, maar een virus zal je altijd de afgemeten hoeveelheid slagroom geven en niet teveel, terwijl je teveel juist misschien lekkerder vindt.
apNia schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:01:
[...]

harmonics.

btw, je kan wel zeggen dat Wouter weinig constructiefs bijdraagt, maar ook ik heb meerdere malen gerichte opmerkingen gemaakt over je werkwijze. Je gaat teveel uit van visueel produceren en je bent nauwelijks te porren als er voor de handliggende oplossingen worden aangedragen omdat ze vaak "teveel moeite"voor je zijn. Als je dat enkele keren hebt gedaan dat ga ook ik niet nog's 100x hetzelfde verhaal opdreunen en vind ik een oneliner als antwoord meer dan genoeg.

Wat dat betreft komt het van 2 kanten en kunnen we beter de sfeer gewoon constructief houden door niet als een stel wijven ongesteld te gaan doen, dus ff zand erover ipv erin.

[ Voor 27% gewijzigd door vlaaing peerd op 28-01-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is het heel simpel. Vind het leuk om dingen uit te leggen maar als er niet geluisterd wordt dan stop ik gewoon.

Ben van plan om weer eens een dance nummer te bouwen en voor de gein wat analoogs in te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:17
Sinds ik m'n Tetra heb ben ik overtuigd van analoog :9 Die rauwe gruizigheid ben ik in geen enkele softsynth tegengekomen tot dusver. Ook niet in m'n Micro Modular en S90 trouwens.
* Wormaap houdt van veel slagroom :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik mijn Micron heb begin ik steeds meer (al dan niet analoge) synths te herkennen, weet niet of dat een positief ding is :+ Makkelijk is het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

apNia schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:33:
Kan je er meer mee dan sawtooths? Ik zie een pulse waveform optie JIPPIE!
Nou, je kunt twee zaagtandjes op elkaar zetten waarbij er eentje geflipt is en ze dan zorgvuldig tunen zodat ze bijna elkaar op een haartje na raken, en dat geeft een erg gaaf effect. Sowieso is dat iets wat ik pas bij de Voyager en Mini tegenkwam: het zo dicht bij elkaar brengen qua tuning dat je bijna een flangend effect krijgt. Vind ik persoonlijk heel cool.
Nee maar als dat is wat wouter wilt zeggen dat is het wel zo fijn als ie het beestje bij de naam noemt. Iets als "ga het zelf ervaren" roept bij mij een beetje weerstand op. Desnoods verwoord je zelf wat je er zo mooi aan vindt zoals Krusher doet.
Da's het punt nou juist: geen enkel bedrag aan woorden zegt wat je moet horen.

Het gebied qua geluid wat een Minimoog bestrijkt is vrijwel platgetreden, maar daar geef ik niks om; ik wil dat soort geluidjes graag. Daarom is het iets wat je zelf moet horen; ik kan wel zeggen dat het geweldig is, maar als jij dat niet zoekt heb jij er nog steeds niks aan.

Ik lees al teveel oeverloos gezwam van analoog-fetisjisten die eindeloos kunnen jammeren over hun bak van 3K maar een demo maken, ho maar. En die noemen zich dan "producer". Als je studio niet binnen 5 minuten startklaar is en je iets op kunt nemen mag je die titel inleveren, want dan heb je dus ook nooit tijd als er een client langskomt omdat er niks is aangesloten en er niks startklaar staat. Daarom: geen woorden maar daden geluiden.

Dan is er nog een kwestie van smaak. Iets als dit YouTube: YOU ARE MY HIGH - Gap Band - dat vind ik hardstikke geweldig. Ik zie een hoop elektronische (en dansmuziek al helemaal) als friet; heel lekker als je 't 1 keer per week hebt, maar elke dag? Dan komt het m'n neus uit. In dit soort tracks vind ik veel meer diepte - qua akkoordprogressies, melodie, etc. Maar - wel heel typische geluidjes die je zonder enige moeite uit zo'n machine krijgt.

Als jij dat niet vindt - en dat is je goed recht - dan is zo'n apparaat een heel stuk minder voor jou bestemd en zul je je na het testen afvragen "En? Was dat het? Was dat alles?" En dan heb je er gewoon gelijk in en mag je blij zijn dat je je centen in de zak kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt een onderwerp waarvan ik inmiddels denk, en zie in willekeurige audio-gerelateerde topics :F Het heeft geen drol te maken wat het beste is, maar wat het beste is in de gebruikers hoofd, publieke opinie (lekker boeiend) en kennelijk een cool factor.

Ben ooit begonnen met een klokkenspel als een kind, Judo, Pascal (de progammeertaal) alleen ramde ik al vroeg op de piano van de ouders van vrienden. Zover ik weet- meer jazz achtig. Heb een C64 gehad, klooide altijd met het geluid, Amiga, en notenschrift en bass-gitaar leren spelen, zat uiteindelijk in een orkest.

Oja, exvriend van tante had een shitload aan analoge Moogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was dat toevallig deze knakker?

YouTube: Johan Timman - Trip Into the Body

Da's wel behoorlijk geschiedenisles zeg maar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

OK nu worden me wel een beetje woorden in de mond gelegd. Allereerst peerd, hoezo vind ik dingen "te veel moeite"? Ik heb enkel in het verleden aangekaart dat ik rewiren een vervelende workflow vind. Daarnaast heb ik over de afgelopen jaren ook een hoop bijgedragen aan dit topic. Dus om op basis van die dingen te vinden dat ik geen serieuze reacties zou verdienen raakt kant noch wal.

Verder zegt Krusher dat het nu blijkbaar gaat om een wat-is-beter discussie, wat dit volgens mij compleet niet is. Ik geef aan zelf interesse te hebben een analoge synth te kopen, ik vind het charmante bakken, maar tegelijkertijd niet helemaal te snappen wat het bijdraagt/waarom men er zo gek op is ("analog X, analog Y, analog Z!", het voelt soms als een marketingpraatje bijna). Ik wil mijn aanschaffen altijd verantwoorden aan mijzelf, ik geef aan niet helemaal zelf te snappen waar de klepel hangt is en vroeg mij zodoende af wat het toevoegt bovenop dat wat ik al heb staan. Dus ik wil snappen wat het voor men/jullie als analoge synthliefhebbers toevoegt. Ik snap niet wat daar zo'n rare vraag aan is, serieus.

Daarbij zijn er mensen als Yoozer en systeemherstel die gewoon hele normale replies posten, dus opmerkingen als "leg eens een boom uit" wekt bij mij vanzelfsprekend een beetje aversie op. Het kan dus wel gewoon uitgelegd worden. Daarbij vind ik wouter een van de meest behulpzame mensen van het topic, dus ik snap de reactie even niet als ik duidelijk aankaart iets te willen snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Het punt is, naar mijn idee, dat het nogal lastig is om nou de vinger precies te leggen op het 'waarom'. Als dat relatief eenvoudig zou zijn, dan zouden de virtual analogs waarschijnlijk ook geen verschil meer hebben met een analoge synth. Wat dat betreft zie ik sterke parallellen tussen de synthwereld en de gitaarwereld. Daar kan ook niemand je vertellen waarom een oude Les Paul door een grote buizenversterker zoveel vetter klinkt dan een moderne Koreaanse Les Paul door een modeling versterker. Dat moet je ook beleven door er zelf op te spelen.

Edit: Geen idee of de gitaaranalogie m'n punt duidelijker maakt voor niet-gitaristen, trouwens :+

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 29-01-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Even iets anders:

is briljant en verplicht kijkmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:24:
....Dus ik wil snappen wat het voor men/jullie als analoge synthliefhebbers toevoegt. Ik snap niet wat daar zo'n rare vraag aan is, serieus. ...
Wat kan jou het schelen wat een ander vindt over product x,y en z? Als het je ding is koop het gewoon. Ik ben zelf wars van alle reclameschreeuwen, ik doe gewoon mijn ding. Thats all. Zou een saaie wereld worden als iedereen maar hetzelfde koopt. Ik zou ook wel een Yamaha Dream Machine willen bezitten, maar dat is heul niet praktisch :+

Ik heb gewoon gekocht wat in mijn budget viel, en waarvan het geluid mij beviel. Ja ik heb consessies moeten doen (qua bediening), maar that's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wormaap > dat snap ik nu, maar dankzij een paar mensen die de moeite namen het uit te leggen ;)

Krusher > Waarom zou ik niet geïnteresseerd zijn in de redenen waarom anderen gek zijn op analoge synthesizers? Dat is gewoon interesse en daarbij leer ik wat factoren kunnen zijn. Ik snap dat hun redenen niet voor mij hoeft te gelden. Als iemand enthousiast vertelt over z'n hybride auto als ik toevallig op het punt sta een auto te kopen dan heb ik ook oren naar waarom hij er zo tevreden over is. En dan snap ik ook wel dat zijn reden niet doorslaggevend voor mij hoeft te zijn, maar het interesseert me dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:27:
...

Krusher > Waarom zou ik niet geïnteresseerd zijn in de redenen waarom anderen gek zijn op analoge synthesizers? Dat is gewoon interesse en daarbij leer ik wat factoren kunnen zijn. Ik snap dat hun redenen niet voor mij hoeft te gelden. ...
Om even een HK Radio jingle aan te halen: Het is een gevoel...

Noem het baas zijn over je eigen instrument, weet ik veel. Ik kan nu wel een technisch lijstje opstellen waarom wel of niet een analoge bak, maar daar schiet niemand wat mee op, dat kan iedereen voor zichzelf wel bepalen. Het is een persoonlijke kwestie die NIEMAND dan jezelf kan beantwoorden.

Het is geluid, iemand kan iets warm en wollig vinden en er van houden (ik dus) en Yamaha kiezen ipv Roland (koud)

Om in audiotermen te spreken: Ik hou van de oude BBC studio (recordings), oude 70'er jaren amps, wollige EQ's etc. Ik denk dat je daar maar moet gaan zoeken in wel of niet analoog.

Sommige dingen zijn gewoon niet te vangen en moet je voor jezelf bepalen. Ik heb liever ook een unlimited budget zodat ik alles wat los en vast zit kan kopen, maar ja.

Om in je autovergelijkingstermen te blijven: Ik kijk graag Top Gear, maar de auto's zelf doen mij niets tenzij het een Corvette Stingray 1963 is O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:24:
OK nu worden me wel een beetje woorden in de mond gelegd. Allereerst peerd, hoezo vind ik dingen "te veel moeite"? Ik heb enkel in het verleden aangekaart dat ik rewiren een vervelende workflow vind.
_O- hahaha ja, dat is inderdaad een terugkerend thema.
Daarnaast heb ik over de afgelopen jaren ook een hoop bijgedragen aan dit topic. Dus om op basis van die dingen te vinden dat ik geen serieuze reacties zou verdienen raakt kant noch wal.
Dat is het niet, je krijgt serieuze reacties. Ik heb samen met de rest hier op de laatste paar bladzijdes gevuld met posts om het verschil tussen anoloog en digitale synths uit te leggen. Er komt gewoon teveel slagroom uit maar als jij niet weet of je dat lekkerder vind dan een virus dan moet je dat toch echt zelf gaan proberen.

Je zegt nl dat niemand concreet heeft kunnen vertellen wat anologe synths toevoegen, ik vind dat we ons best hebben gedaan maar gewoon niet kunnen vertellen of jij dat mooier vind of niet. Dat laatste lijk je vooral te willen horen maar dat gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

offtopic:
Holy jumping Jesus peerd ik probeer het goed uit te leggen in de hoop de discussie te sussen en je moet alsnog poken. Lees m'n reply eens goed, ik zeg dat helemaal nergens dat niemand met iets concreets is afgekomen en juist dat het me wel duidelijk is uitgelegd, namelijk door mensen als Yoozer en systeemherstel.
edit: ik verhuis het wel naar DM, geen zin om de boel verder te clutteren.

ontopic:
Vette EQ tut Yoozer :)
Vooral die markers maken is inderdaad handig for future reference. Wat ik vaak ook nog wel doe is, als een instrument erg peaked op een bepaald punt, de peak frequency in m'n channelname verwerken. Dan is dat makkelijk terug te vinden mocht je ergens een freq willen ducken.

[ Voor 15% gewijzigd door apNia op 30-01-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:43:
Was dat toevallig deze knakker?

YouTube: Johan Timman - Trip Into the Body

Da's wel behoorlijk geschiedenisles zeg maar. :D
Hoorde pasgeleden een nummer van trip in to the body uit een psp komen , een of ander autorace game .Best nog actueel dus die muziek , sterke compositie blijft altijd overeind :)

Zo een moog lijkt me een zeldzaamheid worden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over zeldzaamheid gesproken.
Lekker even aan een dance nummer gewerkt.
Met een hoog maggie gehalte zeg maar (is niet een echte stijl).
(Met extra stukjes analoog! Vooral dat vieze middenstukje vanaf 2:32.)

http://faxis.dyndns.org/peaks/shiny.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
apNia schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:51:
mocht je ergens een freq willen ducken.
tieten he, tieten.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3JJkPJ0.gif
Dat bedoelde ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker goed bezig!
Klinkt lekker hoor. En ook nog eens oldschool.

Zelf was ik aan het opruimen dit weekend en kwam nog een bak galm tegen.
Even wat synthlijntjes in gedonderd en toen kwam dit eruit.

http://faxis.dyndns.org/peaks/chill1.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Klinkt best gaaf, Sjoewe :)

Wouter, jouw nummer kan ik niet downloaden.

Even een vraag, omdat ik benieuwd ben. Bespelen de mensen hier ook instrumenten? Ik ga er even gemakshalve vanuit dat iedereen een keyboard heeft en dat gebruikt, maar wordt het dan alleen gebruikt om dingetjes uit te werken waar je mee bezig bent, of spelen jullie ook daadwerkelijk dingen gewoon om het spelen? Andere instrumenten tellen natuurlijk ook. En hebben jullie les gehad, of is het hier één groot autodidactenfestijn?
Zelf heb speel ik diverse instrumenten. Degenen waarop ik les heb gehad (variërend van een half jaartje om te begrijpen hoe het werkt tot 'de dag voor conservatoriumtoelating afbellen') zijn blokfluit, elektrisch orgel, elektrische gitaar, basgitaar en sinds kort zang en piano. Ik heb zelf het idee dat het met elk nieuw instrument makkelijker wordt om er een te leren, maar ik vraag me af watvoor ervaringen anderen daarmee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 00:29:

Even een vraag, omdat ik benieuwd ben. Bespelen de mensen hier ook instrumenten?
gitaar en gelijkende snaarinstrumenten, cello, contrabas, viool, saxofoon, piano,toetsen, basgitaar,drums en ook triangel.

Voor contrabas heb ik een jaar les gehad en voor gitaar heb ik de vooropleiding lichte muziek gedaan. Los daarvan heb ik alleen les gehad door te luisteren naar mijn favoriete muzikanten en musici.

Ik ben het met je eens dat als je eenmaal een instrument beheerst het makkelijker word nieuwe instrumenten te leren, zeker als ze gelijkend zijn (van gitaar naar basgitaar is bv erg voor de handliggend). Daarnaast is het dat als je gehoor een beetje is ontwikkeld eigenlijk vnl het mechaniek overblijft wat je van een intstrument hoeft te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handliggend....... (pun intended?)

@Wormaap
Hmmm.... vreemd. Kan er weinig aan doen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@Wouter: Hij doet het nu wel, en het klinkt inderdaad wel naar wat de titel impliceert :P

@vlaaing: Hoewel een stap als gitaar - basgitaar voor de hand ligt, moet ik zeggen dat ik het zelf op sommige punten lastiger vond dan een heel nieuw instrument leren. Ik wilde graag klinken en grooven als een bassist, en niet als een gitarist met een basgitaar in z'n handen, en daarom heb ik indertijd een half jaar les genomen. Niet om het technische gedeelte van de juiste vakjes indrukken te leren, maar puur om te leren wat als bassist nou écht belangrijk is. (Naar mijn idee trouwens voor een belangrijk deel de consistentie in je aanslag, iets waar ik zonder les niet snel achtergekomen zou zijn.)

Drums kom ik ook wel aardig op weg (maar nooit les in gehad). Fingerstyle contrabas lukt ook wel, maar strijkers heb ik me eigenlijk nauwelijks aan gewaagd. Is dat erg lastig als je ervaring hebt met andere snaarinstrumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wormaap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:42:

@vlaaing: Hoewel een stap als gitaar - basgitaar voor de hand ligt, moet ik zeggen dat ik het zelf op sommige punten lastiger vond dan een heel nieuw instrument leren. Ik wilde graag klinken en grooven als een bassist, en niet als een gitarist met een basgitaar in z'n handen, en daarom heb ik indertijd een half jaar les genomen. Niet om het technische gedeelte van de juiste vakjes indrukken te leren, maar puur om te leren wat als bassist nou écht belangrijk is. (Naar mijn idee trouwens voor een belangrijk deel de consistentie in je aanslag, iets waar ik zonder les niet snel achtergekomen zou zijn.)

Drums kom ik ook wel aardig op weg (maar nooit les in gehad). Fingerstyle contrabas lukt ook wel, maar strijkers heb ik me eigenlijk nauwelijks aan gewaagd. Is dat erg lastig als je ervaring hebt met andere snaarinstrumenten?
Uiteraard is basgitaar heel anders, maar het principe van snaren en fretten moet niet het probleem zijn. Voor bas neem je vaak meer de ritmesectie voor rekening plus je werkt vaak meer op de kick timing van de drums ipv gitaar meer op de snare-timing (in de regel dan). en ja, softe timing/aanslag kom je op de gitaar nog wel eens mee weg, bij de bas zal je daarmee al snel solliciteren naar een mep van de drummer.

Contrabas strijken is niet enorm ingewikkeld maar doe het gezien de stijl die ik meestal speel vrij weinig. de rol word vaak wat anders, plukbas doet ongeveer hetzelfde als een basgitaar, strijken zal meer gericht zijn op de onderste lijn van de harmonie versterken en vaak icm meerdere strijkers.

Qua techniek zal je misschien in het begin niet uitkomen met de timing vs lengte van je strijkstok, maar dat is even een kwestie van oefenen.

@apNia,
zie de comments, waar het op neerkomt is dat je tieten met slagroom in een Corvette Stingray '63 wilt. No Freudian pun intended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wormaap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 00:29:
...

Even een vraag, omdat ik benieuwd ben. Bespelen de mensen hier ook instrumenten? Ik ga er even gemakshalve vanuit dat iedereen een keyboard heeft en dat gebruikt, maar wordt het dan alleen gebruikt om dingetjes uit te werken waar je mee bezig bent, of spelen jullie ook daadwerkelijk dingen gewoon om het spelen? Andere instrumenten tellen natuurlijk ook. En hebben jullie les gehad, of is het hier één groot autodidactenfestijn?...
3 jaar les gehad op basgitaar van een zeer begaafde leraar, en een mooie tijd in een orkest gespeelt. Heb mijn partijen van contrabas laten omschrijven naar basgitaar, later zelf gedaan.

Van huis uit altijd muziek mee gekregen, wilde piano leren spelen, maar dat kon niet. Ik moest eerst maar het klokkenspel maar leren (wat veel later bleek achteraf een excuus was voor geen geld.) Heb wel mij prima vermaakt met de piano op vroege leeftijd bij vriendjes, lekker jazz-achtig gedoe- waar ik nog steeds van geniet.

Een blauwe maandag een fagot en les gehad, maar dat was mij veel teveel gedoe. Zat ook niet lekker in mijn vel en dat is funest. Kon het redelijk snel bespelen, maar ik had geen connectie met de leraar, en dan ben je er snel klaar mee.

Enfin, ik weet mijn weg op een basgitaar, kan als het moet wat mopjes uit een gewone gitaar krijgen (autodidactish :+) maar het meeste plezier heb ik met mijn synth (goh toetsen :P) wat eigenlijk begon met een Yamaha CS1x (soort van een hybrid synth, GS/GM/XG module).

Helpt wel dat ik vaak geluiden herken, wat het is (zaagtand/sinus/fm/blokgolf etc), welke toonhoogte, en zo lekker verder prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 't ook al in het Mac Mini topic gegooid maar misschien dat iemand hier mij ook even wat advies kan geven aangezien hier ook vast wel wat Mac gebruikers zitten die produceren (denk ik?)

Ik ben van plan binnenkort een Mac Mini te kopen. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor het produceren van muziek in Logic. Is de nieuwe generatie i5 met 4GB RAM genoeg of zou ik zelf nog 4GB RAM toe moeten voegen voor optimaal gebruik?

Ik zag een Mac Mini staan voor 599 op Conrad.nl, dit is zon 50 euro goedkoper dan alle andere webwinkels. Zal dit een goede prijs zijn of een kleine fout?

http://www.conrad.nl/ce/n...000-MacOS-X-Mountain-Lion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Met oog op de toekomst zou ik er zeker 4GB extra in gooien. SSD-tje erbij en je gaat als een raket oOo

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hangt ook af van hoe je van plan bent te gaan produceren. Softsynths, VST's en wave bestanden kosten niet zoveel RAM. Ga je echter met orchestrals en gigasamplers aan de slag dan wil je wel meer hebben.

hier beknopt welke hardware onderdelen gunstig voor zijn om die snel te hebben:
CPU = VST's en synths (logic heeft daarbij meer al multicore dan singlecore met hoge klok)
HDD = wave bestanden, audio recordings.
RAM = gigasamplers, orchestrals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07-2020
Gister een beetje experimentele 140bpm tune gemaakt, kan het zelf niet echt defineren bij een genre (of ben het vergeten xD).

Thoughts :)?
[Soundcloud: http://soundcloud.com/ayleeimamusic/ayle-eima-sky-lazy]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rubjo99
Dat nummer kan je zo op een site voor stock muziek zetten in de verkoop. :)
Kreeg al beelden van een actualiteitenrubriek enzow.
De drukke stukken zijn wel erg veel gecompressed trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:19:
hangt ook af van hoe je van plan bent te gaan produceren. Softsynths, VST's en wave bestanden kosten niet zoveel RAM. Ga je echter met orchestrals en gigasamplers aan de slag dan wil je wel meer hebben.

hier beknopt welke hardware onderdelen gunstig voor zijn om die snel te hebben:
CPU = VST's en synths (logic heeft daarbij meer al multicore dan singlecore met hoge klok)
HDD = wave bestanden, audio recordings.
RAM = gigasamplers, orchestrals
In mijn geval zal het dan niet nodig zijn in eerste instantie, volgens mij kan ik altijd nog wat RAM bijprikken als 't moet. Eerst maar eens Logic onder de knie krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 20:20
Ik ben van plan om wat te gaan doen met produceren. Draaien doe ik al sinds '95, en destijds wel rondgeklooid met Fasttracker maar zoveel jaar later is het een stuk anders. Uiteraard wel de TS doorgelezen, en momenteel heb ik eigenlijk 1 vraag.

Er zijn heel wat bekende DAW's, Cubase, Ableton, Studio One en zelfs FL Studio. Ik wil nu niet vragen welke de beste is volgens jullie, want daar zal ongetwijfeld een kwestie van smaak in zitten. Wat ik wel wil vragen of jullie wat betere artikelen weten om me te oriënteren binnen de verschillende pakketten. Dus meer een globale uitleg en vergelijkingen van diverse pakketten. Zodoende hoop ik een betere selectie te kunnen maken voor welke DAW ik het beste zou kunnen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 09-02-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Artikelen heb ik zo snel niet voor je. Ik kan natuurlijk wel wat roepen. Dit is ontzettend kort door de bocht, maar misschien helpt het je :)
Cubas, Logic, Studio One, Protools, Sonar, Reaper en vast nog een hoop die ik vergeten ben noem ik even groep A.
Ableton en FL Studio zijn groep B.
Groep B is specifiek gericht op elektronische muziek, en heeft daar de tools voor. Workflow-wise is het allemaal wat 'vierkanter', gericht op strakke beats. Als je dit soort muziek wil produceren, zou ik zeggen dat je van zowel Ableton als FL Studio de demoversies zeker moet checken.
Groep A is (nogmaals, superkort door de bocht) van origine meer gericht op het namaken van een tape-based studio, maar dan 'in the box'. Dat leidt tot een duidelijk andere workflow, maar betekent zeker niet dat deze groep niet geschikt is voor elektronische muziek. Zelf heb ik Studio One gekocht om dit soort muziek in te maken, en dat bevalt prima.

Als je uit Groep A ook een of twee demoversies probeert, dan heb je een aardig beeld van de verschillen. Voordeel van Studio One en Reaper is dat ze relatief goedkoop zijn, waarbij Studio One écht een koopje is voor het geld (Reaper ook, maar die is dan ook héél goedkoop). De rest is allemaal duurder, en Protools moet je als amateur helemaal niet willen :+

Tot dusver mijn kort door de bocht uiteenzetting van DAWs, hopelijk heb je er wat aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 20:20
Mijn aim is electronische muziek. En ik wil ook niet direct vol aan de gang gaan met allerlei pakketten. Ik heb geen haast om gelijk even nummers eruit te poepen. Ik vind het juist interessant om mezelf in te lezen in termen en begrippen. En gewoon het produceren eigen te maken.

Demo versies installeren is easily done, maar ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de eerste keer Ableton en Studio One opende dergelijke pakketten heel overweldigend en massaal overkomen. Je hebt bijna geen flauw idee waar te beginnen. Ze lijken heel massaal en misschien wat newbie onvriendelijk.

De indeling van de pakketten was me al een beetje duidelijk, 2 kampen. Waar ik me juist wat op wil inlezen is wat er nou precies bedoelt wordt met die workflows, en wat daar dan juist zo verschillend aan is. Ik wil vooraf een beetje een beeld vormen van hoe de core manier van werken van die 2 kampen is.

Misschien wat onduidelijk maar goed, kan het niet echt beter verwoorden. Ik denk dat ik mezelf gewoon heel goed wil informeren en orienteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07-2020
Kaap schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:44:
Mijn aim is electronische muziek. En ik wil ook niet direct vol aan de gang gaan met allerlei pakketten. Ik heb geen haast om gelijk even nummers eruit te poepen. Ik vind het juist interessant om mezelf in te lezen in termen en begrippen. En gewoon het produceren eigen te maken.

Demo versies installeren is easily done, maar ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de eerste keer Ableton en Studio One opende dergelijke pakketten heel overweldigend en massaal overkomen. Je hebt bijna geen flauw idee waar te beginnen. Ze lijken heel massaal en misschien wat newbie onvriendelijk.

De indeling van de pakketten was me al een beetje duidelijk, 2 kampen. Waar ik me juist wat op wil inlezen is wat er nou precies bedoelt wordt met die workflows, en wat daar dan juist zo verschillend aan is. Ik wil vooraf een beetje een beeld vormen van hoe de core manier van werken van die 2 kampen is.

Misschien wat onduidelijk maar goed, kan het niet echt beter verwoorden. Ik denk dat ik mezelf gewoon heel goed wil informeren en orienteren :)
Mijn advies is gewoon beginnen met FL studio, dat vind ik persoonlijk de makkelijkste instap DAW.

Als je dat een beetje onder de knie heb kan je ook makkelijk naar andere programma's gaan, hoewel je je daar natuurlijk ook eerst ff op moet inwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Kaap schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:16:
Ik ben van plan om wat te gaan doen met produceren. Draaien doe ik al sinds '95, en destijds wel rondgeklooid met Fasttracker maar zoveel jaar later is het een stuk anders. Uiteraard wel de TS doorgelezen, en momenteel heb ik eigenlijk 1 vraag.
uiteindelijk kan je met alles wel hetzelfde bereiken en is eigenlijk het voornaamste verschil de workflow. Enige uitzondering is Reason, die alles in eigen box heeft en niet met VST's en dat soort standaarden werkt.

Dus mocht je fasttracker fijn vinden werken dat zou je bv Renoise kunnen proberen, deze arrangeert alles in trackervorm maar ondersteund ook VST's en is rewirable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt tegenwoordig vrij veel op elkaar omdat ze allemaal naar elkaar kijken. En de verschillen in workflow is voor beginners zeker lastig denk ik. Maar ken je er eentje goed dan ken je ze in principe allemaal.
Misschien dat een 'light' versie ook interessant is. Die is vaak redelijk zwaar beperkt (en zitten er ook veel minder overbodige dingen in die je toch nooit gebruikt). En keuze is vaak persoonlijk en zal je vast wel merken welke versie meer bij jouw past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:33
Ik vind Ableton makkelijker dan Fruityloops eigenlijk. Ook vooral omdat je door de combinatie van de clip en de sequence view lekker live kan jammen, waardoor je tracks toch een stuk minder statisch worden dan wanneer je ze van begin tot eind helemaal intekent.

On a side note, ik blijf lekker bezig met m'n 909/MS-20 project, eigenlijk heel erg leuk om steeds met dezelfde beperkte set tools weer tracks te 'moeten' maken.

[Soundcloud: http://soundcloud.com/sjoewe/the-slow-works-pt-3]

[Soundcloud: http://soundcloud.com/sjoewe/the-slow-works-pt-4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Laatst online: 01:07

Zym0tiC

^_^

Toevallig mede u-he Zebra2 bezitters aanwezig? 2 weken geleden deze soft synth aangeschaft en sindsdien liggen Massive en Albino virtueel stof te verzamelen :p
Op een of andere manier nodigt deze synth echt uit tot soundesign van scratch bij mij wat ik met andere synths nooit zo had.
Modulaire opbouw, een belachelijke hoeveelheid filters, zelf tekenen van waveforms, FM synthesis
Genoeg om uren mee zoet te zijn met uiteindelijk het volgende als eerste resultaat (op de kick,snare en hats na is het volledig zebra:

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Kaap schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:44:
Mijn aim is electronische muziek.
Nou is het niet helemaal correct wat er gesteld wordt over groep A en B; beter om te zeggen dat groep A (Cubase, Logic, etc.) "lineair" zijn qua opzet, terwijl FL of Renoise - maar Live nog veel meer - pattern-based is (maar dat niet hoeft te zijn). Pattern-based is wel iets wat typischer is voor elektronische muziek, maar het dwingt het niet af, en belangrijker, de uiteindelijke aanpak trekt zich er weinig van aan. Convergentie is onvermijdelijk.

Zoals je van FTII weet bouw je eerst een setje patronen - iets wat te loopen is, een variatie op de loop zodat je een overgang kan maken naar een ander patroon, een setje patronen die als refrein dienen, intro, outro, etc. - en die kit je vervolgens achter elkaar. Omdat de patronen referenties zijn betekent het dat als je patroon 00 AB in FTII verandert dit op elke plaats in je liedje verandert, wat dus inhoudt dat je een goed idee moet hebben van wat er op welke patroon staat. Bij Ableton kun je die patronen als combinaties opbouwen - dus kies een loopje uit kolom 1, kies een loopje uit kolom 2, etc. en dan heb je met 6 of 8 van die loops je "patroon" te pakken. Vervolgens wissel je zo door. Dit geeft iets meer flexibiliteit.

Nou moet ik zeggen dat ik Live niet op deze manier gebruik; ik gebruik het als een Cubase die niet zo hard Cubase moet zijn - dus gewoon in lineaire zin.
Ze zijn allemaal onvriendelijk, op dezelfde manier dat Visual C++ of Eclipse of Photoshop of 3dsmax onvriendelijk is. Je kunt in de eerste weken niet zonder handje vasthouden totdat je een idee hebt van wat je aan het doen bent.

Het is wel zo dat een hoop "quick starts" al een stuk verbeterd zijn, en dat Youtube een behoorlijke schat aan informatie heeft.
Ga naar een workshop, of vind iemand in de buurt die de software kent en die het je wil leren voor een kratje pils (of equivalent). Kost weinig, levert een hoop op.

In 1998 heb ik Cubase opgepikt van wat in totaal een paar middagen aan studie was, doordat er iemand in de buurt was die het me kon uitleggen. Moet ik wel bij zeggen dat ik toen al ervaring had met hardware-sequencers - maar ook daar ben ik mee begonnen door gewoon keihard te proberen en m'n kop tegen de muur te stoten. Uiteindelijk lijkt het, zoals wouter zegt, allemaal best op elkaar, omdat bij alles het eind-doel gelijk is; een track te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Yoozer, ik zei toch dat ik kort door de bocht ging :+ Pattern-based vind ik zelf typisch iets voor elektornische muziek, het voelt voor mij veel minder 'organisch' dan een lineaire DAW. Vandaar dat ik op die manier het onderscheid maakte. Maar uiteindelijk heb je natuurlijk gewoon gelijk (en heb ik nooit met trackers gewerkt, dus ik wist niet dat die vergelijkbaar werken).

Overigens ben ik het volledig eens met de 'gewoon doen'-gedachte. Het begrijpen van hoe een DAW werkt is een significant onderdeel van het produceren. Het hoeft allemaal natuurlijk niet moeilijker dan noodzakelijk, maar uiteindelijk komt het toch allemaal overeen, en zul je ergens moeten beginnen. Anders zeg je eigenlijk dat je gewoon piano wil leren spelen, en helemaal geen interesse hebt in al die toetsen :P

@Zym0tiC: Klinkt helemaal niet verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sjoewe
Lekkere bak met herrie. Lijkt wel of het een amerikaanse variatie van Biosphere is. De geluiden hebben er veel van weg nl.

@Zym0tiC
Leuk nummer. Er zijn heel wat mensen dik fan van van Zebra2. Qua klank lijkt het mij wat veel op de Nord sound en daar ben ik niet kapot van. Het klinkt mij net iets te dun. (Ben dan ook flink verwend.*kuch*snob*kuch*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:47:
@Sjoewe
Lekkere bak met herrie. Lijkt wel of het een amerikaanse variatie van Biosphere is. De geluiden hebben er veel van weg nl.
Ik kende het niet, maar nu je het zegt er zit wel een gelijkenis in.

[YouTube: http://youtu.be/CurdEWB9HBg]

Ik ben wel een sucker voor zulke basslines ook. O+

Er komt dit jaar trouwens een re-issue van de MS-20 uit, maar ik zit nogal te twijfelen of dat iets voor me is. Ik weet wel dat ik een soort gelijke analoge bassline-synth zoek, maar wellicht toch iets moderners. Moog Minitaur is toch ook wel vet, net als de Arturia Minibrute. Of toch gewoon retro gaan en een SH-101 op de kop tikken... Keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Tss, Wouter, jij vindt DSI niet vet, dus jouw mening telt niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Schiet mij ook maar lek dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Haha, ik kan me voorstellen dat't niet voor iedereen is hoor :P Het is nogal een ongepolijste sound, en ik denk dat dat in (bijvoorbeeld, ik wil niemand in hokjes plaatsen :P) wat meer laid-back muziek wat minder plek heeft. Ik trek'm dan weer graag door een distortion :) Het feit dat ik iZotope Trash2 gekocht heb zegt misschien ook wat over het soort sounds dat ík vet vind :P
Al vind ik grote trance-sounds ook supergaaf, dus het is natuurlijk niet allemaal zwart/wit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 11-02-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Wormaap schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:27:
Yoozer, ik zei toch dat ik kort door de bocht ging :+
Klopt, en da's ook prima :). Het is gewoon een lastige vraag om antwoord op te geven als je het kort wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minibrute is leuk maar de bouwkwaliteit is niet super. Van de MS-20 mini is het nog afwachten (hij is nl. wel heel goedkoop). En de SH-101 is redelijk exclusief dus wat duurder vanwege het merkje.
Misschien dat de phatty sub een interessant alternatief is (wel flink duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Er is niet echt een gulden compromis helaas. Wat je zegt over de Minibrute hoor ik inderdaad vaker, maar voor de prijs is het wel een hele aantrekkelijke optie. Wat die MS-20 mini betreft gaat eigenlijk hetzelfde op, plus nog het feit dat de Korg MS-20 VST eigenlijk gewoon bijzonder prima z'n werk doet en alle presets keurig opslaat zonder dat je er een schriftje ernaast hoeft te leggen om alle waarden te noteren van je 'presets'. Het is echt wel een leuk idee van Korg om een reissue te doen, want 1200 euro voor een echte MS-20 is gewoon teveel voor eigenlijk een best beperkte synth.

Ik vind de prijzen voor de SH-101 op zich nog meevallen in vergelijking met andere vintage. Als je een beetje volhoudt dan vind je er nog wel een voor 500 euro. Echter is het ook wel gewoon een oud ding en zonder MIDI moet je ook nog een CV-gate converter kopen.

Die subfatty is fantastisch, maar ik vind 'm gewoon te duur, als ze nog eens een slim subfatty maken ben ik wel game denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Minibrute toevallig laatst mee gespeeld, maar was slightly disappointed, het klonk minder vet dan gehoopt. Wat jammer was want wou hem eigenlijk kopen. Het is wel een vet ding voor de prijs. Vooral de 1 knob per parameter is iets wat echt heel fijn is. Dave Smith had ik ook op het oog maar hoor te vaak dat ook die dun klinkt. Sub Phatty heb ik toevallig nu op 't oog, die ga ik wel uitchecken als ie uit is. MS20 mini heeft trouwens een modwheel maar geen afzonderlijke (!) pitchbend, mocht je dat belangrijk vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door apNia op 12-02-2013 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
op de originele MS20 (yes wij hebben 'm nog :D ) kan je met een kabel de modwheel naar de VCO cv IN patchen en dan mod ie de pitch.

Ik neem aan dat het op de kloon ook zo zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de ontwerpers (Dezelfde oude knakkers die de originele MS20 hadden ontworpen) is de MS-20 mini zoveel mogelijk gebaseerd op de oude. Lijkt me van wel.
Een ding is duidelijk de die-hards zullen bij hoog en laag beweren dat de oude versie toch beter is. Al was het om de prijzen van de oude niet teveel laten dalen want die nieuwe is in verhouding goedkoop. Is ook gebeurd bij de Minimoog/Voyager, Oberheim SEM etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 08:50:
op de originele MS20 (yes wij hebben 'm nog :D ) kan je met een kabel de modwheel naar de VCO cv IN patchen en dan mod ie de pitch.

Ik neem aan dat het op de kloon ook zo zal gaan.
Hence m'n uitroepteken bij afzonderlijke ;)
Vind hem wel tempting hoor btw, maar ben bang dat echt patchen op den duur wel gaat vervelen. en het is nie bepaald een aphrodisiac hehe
Hoe zit het eigenlijk met de opwarmtijd peerd? En zal zich dat, nu ze zo close bij het origineel blijven, daar ook naar vertalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:21:

Een ding is duidelijk de die-hards zullen bij hoog en laag beweren dat de oude versie toch beter is.
hahaha beterrrr?

Zodra je een kabeltje aanraakt krijg je instant-vage-modulatie van potentieel buitenaardse afkomst, hij kraakt, piept en jengelt een potje vals....

maar je krijgt wel lekker ranzige ballen in je buik. :9

@apNia,

De orignele MS20 hoeft niet op te warmen, maar tegenwoordig klinkt ie na 10 minuten wel anders dan net nadat je 'm opstart, ook tuned ie na verloop van tijd een beetje omlaag.

De mini zal dat niet hebben, maar misschien is dat juist wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Heeft iemand hier ervaring met de Roland Juno 106 eigenlijk?
Ik zit me er al een tijd je op te verlekkeren, maar ik lees alleen maar horror-verhalen over voicechips die er na verloop van tijd mee nokken en dat dat aardig in de kosten kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hebben al die oude beestjes. Als er bepaalde onderdelen in zitten die moeilijk (of nog erger niet) te vervangen zijn dan is dat slikken. Maar de meeste doen het vaak nog gewoon ook al doen er enkele voices niet meer. Of je verkoopt hem voor slooponderdelen of je bouwt er een andere synth in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nee dat weet ik, maar door de specifieke manier waarop deze voicechips gemaakt zijn, worden ze er extra vatbaar voor schijnt zo. Er zijn wel clonechips te koop die het probleem niet hebben, maar voor €50 per voice loopt het behoorlijk in de kosten.

Edit: Naja eerst maar even beslissen wat de eerste aankoop moet worden :')

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoewe op 12-02-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, als je clone parts voor je synths wilt gebruiken dan ben je ook meer een liefhebber van de techniek eigenlijk. Dan kan je er rustig meer aan verbouwen dan dat het eigenlijk waard is voor anderen dan voor jouw. (Dan maar een keer minder naar de hoeren. ;) )

Neem bijv een CS80. Zijn ontzettend vet (en zwaar) maar zelfs heb je er het geld voor dan kan het goed zijn dat hij flink in de revisie moet. En zowieso elk jaar getuned worden als je hem regelmatig gebruikt. Dan is de Arturia versie ineens vele malen aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ben het deels met je eens, maar de clone voicechips voor de Juno zijn gelijk in klank en signaal aan de orginele echter zonder de harslaag die voor de versnelde achteruitgang van de componenten zorgt. Mocht het zover komen dat ik een juno zou bezitten die ze vervangen moest dan zou ik dat aantrekkelijker vinden dan 30 jaar oude spare chips die wellicht dezelfde problemen opleveren.

Uiteindelijk is het (voor mij) niet zoiets als een antieke klok die zo origineel mogelijk moet blijven, als het maar werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

[ Voor 18% gewijzigd door apNia op 12-02-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Waaa! Supervet :D Die ga ik zeker checken :)

Het dun klinken van DSI kan ik trouwens écht niet bevestigen. Zoals gezegd, het heeft z'n eigen sound, en die is gritty. Een smooth-ass Moog-bas zal zeker niet als een Moog klinken. Hij kan wel smooth, maar het blijft wat rauwiger. Afhankelijk van de muziek die je maakt kan dat wel of niet wenselijk zijn. Dat betekent trouwens niet dat'ie constant klinkt alsof er distortion overheen zit ofzo :+ Als je op zoek bent naar een ziek hard schreeuwend filter, dan zou ik zéker eens een Mopho, Prophet of Tetra zoeken en bespelen.

Had ik deze clip al eens gepost? Die laat een zooi sounds van een Prophet horen. Aangezien dat feitelijk hetzelfde is als een Mopho en een Tetra geeft dat wel een aardig beeld (afgezien van de Youtube-kwaliteit, natuurlijk :P) De Tetra (ik geloof de Mopho ook) heeft nog een subsynth op z'n oscillatoren, dus die kan nog een extra streep laag eronder trekken.

Het is zeker niet zo dat ik je een DSI wil aansmeren (waarom zou ik? :P), maar het zou jammer zijn als je ze afschrijft op wat anderen zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DSI aansmeren lukt je toch niet. :P En wat jij gritty noemt vinnik scherp/dun. Sowieso dat smaken verschillen. En dat is ook goed zo.

Die voorbeelden van die modulars spreken mij dan meer aan. Alleen modulars is een dure hobby als je het goed wil doen. En je wilt er altijd nog die ene module bij. Maar itt tatoo's kom je wel makkelijker van je verslaving af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:54:
DSI aansmeren lukt je toch niet. :P En wat jij gritty noemt vinnik scherp/dun. Sowieso dat smaken verschillen. En dat is ook goed zo.

Die voorbeelden van die modulars spreken mij dan meer aan. Alleen modulars is een dure hobby als je het goed wil doen. En je wilt er altijd nog die ene module bij. Maar itt tatoo's kom je wel makkelijker van je verslaving af.
Gelukkig dat smaken verschillen inderdaad :) Ik geloof dat we het al eens op vergelijkbare manier over bv. oude Moogs hebben gehad, alleen was ik daar juist degene die het maar 'meh' vindt :+ Een 303 vind ik dan wel weer supergaaf, bijvoorbeeld :) En in dat filmpje over de modulars hoor ik ook wat erg gave sounds :)

Mag ik trouwens opmerken dat ik het erg leuk vind dat dit topic wat actiever wordt? Lekker slap ouwehoeren over synths en aanverwante zaken is leuk! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 12-02-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ik ben nog op zoek naar een fatsoenlijk akoestisch klinkende drumset.
Voornamelijk om drum and bass mee te maken, dus ze mogen wel flink strak klinken.

Iemand een dergelijk kitje als suggestie ?

voorbeeldliedje :

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wgedbueyk0M]

vette drums vanaf 1:28 :9

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Psssst Kaos, Phace heeft een remix competition gestart: http://neosignal.de/2013/...e-release-deluxe-edition/
Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.