How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.180 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:37
apNia schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:46:
Cubase overzichtelijker dan FL Studio? That's a new one :S
Dat is een erg persoonlijke keuze, ik word al kriegel als ik al die FL blokjes weer terugzie en vind juist Cubase/Nuendo met rewire veel overzichtelijker. Een ander zweert weer bij een tracker, zoals ik al aangaf is dit meer een kwestie van persoonlijke voorkeur dan kwaliteit.
kaos- schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:50:
Afgelopen donderdag samen met een makker deze ellende in elkaar gezet :

[audio]
Kep 'm geluisterd, ik vind 'm retestrak! Het samenvoegen van de half time en de dnb klinkt inderdaad wat geforceerd. maar kan er verder niks op aanmerken, vooral het baswerk in het dnb stuk vind ik klasse gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kippy schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:28:
Ik ben opzoek naar een set studio monitor speakers. Ik wil ze gebruiken voor het afmixen van pop-(rock) nummers en een beetje klassiek.

Mijn budget is 250 euro en het moeten actieve monitors zijn. Ik heb al een beetje rondgekeken en ik weet dat mijn budget niet echt ruim is. Maar wat adviseren jullie mij?
Ik zat bijvoorbeeld te denken aan twee keer de Tannoy Reveal 501 A. Maar ik kom ook setjes van M-audio tegen (niet dat zij nu bekend staan om het maken van speakers, maar ze hebben natuurlijk wel veel studio ervaring).
Het scheelt dat je voor die stijlen niet enorme sub hoeft te hebben, hierdoor kan je binnen je budget kiezen voor een kleinere speaker en eentje die niet de nadelen heeft van ported basproblemen (poorten kunnen nl meer bereik onderin geven maar vermindert de responstijd). De Tannoys vind ik een schoonheid om naar te luisteren, binnen het budget onverslaanbaar in detail, erg vergelijkbaar vind ik de Yamaha HS50 (en als je budget het trekt de HS80). De M-audio vind ik wel een erg lekkere basrespons hebben, maar voor de rest een nogal gekleurd geluid.

Als je wat meer te besteden hebt zou ik zeker nog een setje Mackies overwegen en mocht je toch wat meer bas nodig hebben, dan kan ik de Alesis MKII's aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is het aan te raden om dat soort speakers altijd zelf te testen in de winkel of bij anderen met je favoriete muziek die je goed kent.
En qua budget van speakers denk ik als je 10 a 25% van de waarde van je eigen setup (incl legale software) inschat je de bijpassende kwaliteit kan verwachten.
Overigens is in jouw prijsklasse het merendeel standaard spul wat in een ander jasje met een ander merkje erop wordt geleverd en het scheelt allemaal niet zo gek veel van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Ok bedankt voor de reacties, ik zal nog eens wat reviews gaan lezen. Maar nu heb ik in ieder geval een start.

Momenteel heb ik een jaren 90 sony 14 jarige kinder karaoke set staan, de speakers zijn nog net oke maar de versterker en het totaal geluidsbeeld klopt gewoon niet. Dit staat er ook alleen maar omdat ik even niets anders had.
Ik ga er dus zoizo van uit dat een "butget" monitor speaker een stuk beter zal presteren dan het prut sony setje.
Maar zoals ik al zij, ik zal eens wat verder lezen/luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik sluit me echt aan bij wouter. Ik ben echt zo'n online koper, ik spendeer soms weken aan het lezen van reviews alvorens ik een product koop, en doe dat nagenoeg altijd online. Monitors waren het enige product waar dat nagenoeg onmogelijk lijkt. Iedereen heeft een andere mening, en de uiteindelijke conclusie was gewoon dat ik beter naar de winkel kon gaan. Het is een kwesie van smaak en muziekstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:05:
Sowieso is het aan te raden om dat soort speakers altijd zelf te testen in de winkel of bij anderen met je favoriete muziek die je goed kent.
En qua budget van speakers denk ik als je 10 a 25% van de waarde van je eigen setup (incl legale software) inschat je de bijpassende kwaliteit kan verwachten.
Overigens is in jouw prijsklasse het merendeel standaard spul wat in een ander jasje met een ander merkje erop wordt geleverd en het scheelt allemaal niet zo gek veel van elkaar.
Ik vind toch dat als je de bovengenoemde speakers bijelkaar zet er toch behoorlijk veel verschil tussenzitten. Het gebruikte materiaal verschilt ook en levert ook absoluut wel andere eigenschappen op. Tussen deze merken word er gekozen voor Vifa, Seas en scanspeak drivers, materialen verschillen, kastbouw verschilt, lijkt me meer dan genoeg om zeer verschillende speakers uit de fabriek te laten rollen.

Maar het is inderdaad budgetgebied waar het ene voordeel t.ov. het andere word afgewogen, vandaar dat ik Kippy toch andere modellen aanraad dan aan de gemiddelde elektronika producers, waardoor hij wel binnen zijn gebied en budget de meest optimale speakers kan uitkiezen.

EDIT;
@Kippy, misschien is deze link handig voor referentie ;)

http://www.soundonsound.c...=7&Subject=42&Summary=Yes

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 07-08-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
V.w.b. keuze voor je DAW... ik zou zeker presonus studio one overwegen. Ik gebruik nu sinds twee jaar een legale ableton, maar neig steeds vaker naar S1 omdat t werken aan een arrangement prettiger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nog nooit van gehoord, ziet er wel mooi uit Dacide. Wat vind je fijn aan de arrangement editor dan? Want ik vind die van Ableton al best fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik kan de vinger niet op DIE plek leggen waardoor ik S1 prefereer boven ableton.

Toen ik ooit begon met produceren begon ik direct in ableton met mijn launchpad. Het gevolg hiervan was dat ik heel lang enkel in de Session view gespeeld had en daarmee mijn tracks bouwde.

Nu begin ik echter steeds vaker traditioneel in de arrangement view. En op een of andere reden heb ik sindsdien geen enkele track echt uitgewerkt. Terwijl als ik Studio One start ik echt met plezier aan een track aan het bouwen ben.

Ik kan echt genieten met het 'bouwen' van tracks in S1... in Ableton geniet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Presonus heb ik fijn mee gewerkt in de studio van een kennis van mij, zeker de moeite waard om te overwegen.

De knakkers van Presonus zijn bij Steinberg weggelopen om dezelfde reden als de Bitwig guys bij Ableton, ze vonden de DAW software te log en groot geworden en hebben zich gefocust op de minpunten die ze bij hun oude werkgever ervaarden. Al met al zijn Bitwig en Presonus nu ook niet de meeste gestreamlinede DAW programma's maar er zitten wel wat plusjes tov de "oude" 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

peerd heb je Bitwig kunnen testen? :9~

[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 07-08-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 15:47
Ik kan goedkoop een setje Alesis MKII ophalen. Dus dat ga ik morgen doen. Iedereen bedankt voor de input met het zoeken naar een setje studio monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat geld goeie dingen die Alesis. Heb d'r ook jaren plezier van gehad.
Wel ff op het laag letten want dat is wat vertekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Zoals volgens mij elk soort monitors in die prijsklasse geloof ik? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 01:42:
Zoals volgens mij elk soort monitors in die prijsklasse geloof ik? Of niet?
Heb je even?

Dit probleem heb je eigenlijk bij elke speaker wel met drivers kleiner dan 6,5 inch, wil je vanaf 30~40Hz goede weergave hebben dan moet je gewoon minimaal 8inch drivers hebben en een kast die groot genoeg is om bas te ontwikkelen.

Het punt is dan weer dat 8 inch of groter weer voorbij gaat aan het begrip "nearfield", waardoor je weer verder van je speaker moet zitten en de kamer weer teveel invloed gaat hebben op het vertekenen van het geluid.

Een ported speaker kan daarentegen lager komen dan een gesloten, maar dat gaat ten koste van de basrespons (je bastonen komen lichtelijk vertraagd naar buiten) waardoor de bas minder "strak" klinkt. Dit effect is bij frontported boxen groter dan bij rearported en nog groter bij dikke korte ports vs lange dunne.

Gesloten speakers halen dus minder laag, maar geven die laag wel sneller weer.

Daarom kan je bij kleinere speakers een beetje spelen met het ontwerp om tot de (eigenlijk nooit ideale) mix te komen tussen laag weergeven en goede responstijden geven. Er bestaat dus ook geen perfecte speaker.

Dan kom je bij het ontwerpen bij het volgende struikelblok, frequency respons, een goede betrouwbare speaker geeft over de gehele frequentie een vlakke weergave zonder piekjes of dalen. Een ideale weergave zou dit zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecoustics.com/electronics/products/articles/131064.jpg

Het probleem hier weer is dat het geproduceerd moet worden door 2 speakers; de woofer en de tweeter. Er is dus een punt waar de bascone afloopt en de tweeter het moet overnemen. Omdat de afloop bij beide nooit rechtlijnig is ga je dus onvermijdelijk een frequencydip of piek krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://stereophile.com/images/archivesart/epEM5fig4.jpg
hier is duidelijk een dip te zien bij 4Khz waar de sub afloopt en de tweeter het moet overnemen, precies om deze reden is er sterke voorkeur voor 2-weg ipv 3-wegsystemen, de laatste hebben namelijk 2 dips te verwerken

Ook dit verschijnsel kan je met kastvorm, scheidingsfilter (of nog beter, Bi-amped) bemiddelen waar de dip het minst slecht is, maar ideaal recht zal je nooit halen.

de budgetspeakers kunnen dus niet eindeloos duur materiaal in de speakers stoppen, maar er is 1 geluk; 80% van het goede geluid hangt af van mechanisch ontwerp, de kastvorm/poorten/grootte dus. Verder waar de ontwerper kiest waar de scheidingsfilter moet inkicken, maar een scheidingsfilter is niet meer dan een spoel op een printplaat met wat weerstandjes, die zal nooit het prijsverschil maken.

Een duurdere maar betere oplossing is de bi-amp, voor apart de hoog en de laag een eigen versterker. Ook deze oplossing heeft zijn weg naar een klein aantal budgetspeakers gevonden, al dan niet met wat minder vermogen.

Dus wat hebben de duurdere speakers voor meerwaarde? Best veel en eigenlijk ook heel weinig.
+ ze gebruiken nog betrouwbaardere drivers (een goede tweeter hoeft ook niet in de prijs te lopen)
+ De Bi-amp heeft vaak wat meer vermogen waardoor er minder vervorming plaatsvind op hoge volumes
+ sommige (niet alle) budgetmodellen hebben echt een kastontwerp van likmevesje, hi-ends hebben vaker een beter gebalanceerd ontwerp. Er word soms zelfs puur voor de looks ontworpen, terwijl een goed gebalaceerde kast vaker meer uitziet als een lompe doos zonder verhoudingen.

wat ik minder vind aan hi-ends;
- vaak zie je dat de prijs belachelijk veel stijgt t.o.v de gebruikte componenten, je betaalt al snel het 3 dubbele voor slechst een kleine verbetering van het geluid. Hebben Genelecs en Mackies nu echt ook €500,- meer aan onderdelen erin zitten? Nee is dus het antwoord.
- met vergeet vaak dat de grootste verslechtende factor de kamer is waarin het geluid word afgespeeld, is je kamer niet in orde dan heeft het uberhaupt weinig zin om daar speakers van 1000,- per stuk erin te zetten.

Mijn advies om pas over te gaan op high ends komt dus pas als je budget voldoende is om EERST andere dingen aan je geluidskwaliteit te verbeteren en het dan nog ok te vinden om de meerprijs aan die dingen uit te geven. Tot die tijd zijn goed gekozen budgetspeakers een meer dan voldoende keuze om op professioneel niveau mixbeslissingen te kunnen maken. Verder niet vergeten dat luisteren op veel verschillende speakers je ook meer informatie over je mix kan verschaffen dan 1 paar dure speakers.

Om dan kort terug te gaan op de MKII's, deze hebben dus een Bi-amped versterker welke zorgt voor een goede vlakke respons en de dubbele poort zorgt voor een ver naar beneden lopende bas, het nadeel is dat deze bas erg sloppy/traag is om de hierbovengenoemde redenen. Mocht je dus niet nadrukkelijk subs hoeven te horen in je muziek dan kan de keus voor een monitor ineens heel anders worden, want je kan dan bv kiezen voor een minder "portende" speaker.

Samengevat is de keuze van een speaker dus altijd gebaseerd op afwegingen van het minst slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Zeer goed stuk Peerd. Die alesis mk2 staat al een tijdje op mijn verlanglijstje... Maar hier moet ik nog over nadenken.

De reden dat ik ze wil is omdat ze een sterke prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Momenteel gebruik ik een 2.1 monitor set... en ondanks dat ik zeer tevreden ben over het setje DENK ik altijd dat een 2.0 set beter is dan een 2.1 set... Maar dit is slechts een gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Jezus peerd, chapeau, wat een goed stuk :D
Wat mij betreft moeite waard om naar te linken vanuit de startpost. Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi verhaal meneer Paard.

Volgens mij heeft hogere kwaliteit speakers wel zin maar het gaat je niet van akoestische problemen afhelpen. Dus een beter stereobeeld en detaillering krijg je dan wel maar last van staande golven zal dan bijv blijven. Dat kost dan ook weer moeite om dan of zelf bass traps te bouwen of ze te kopen wat op zich ook niet echt goedkoop is.

En toen ik die Alesis had heb ik ook veel een headset gebruikt als alternatief voor de blinde vlekken van de Alesis op te vullen. Hoe dat moet zul je ook moeten leren maar het is op zich te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De strakheid van de basrespons, en dan bedoel ik hoe snel de toon stopt uit de speaker te komen nadat hij niet meer over de input binnen komt, is vaak het verschil tussen goedkopere en duurdere speakers. Helaas zie je dat niet terug in de standaard frequentieresponsgraph. Als je een 3d frequentierespons graph kan vinden (succes!) zegt dat je een stuk meer.

Hier heb je een voorbeeldje:

3d respons

Hoe minder de grafiek naar voren komt hoe sneller de respons, vooral in de bas zie je dat de respons vaak traag is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dacide schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:01:
Zeer goed stuk Peerd. Die alesis mk2 staat al een tijdje op mijn verlanglijstje... Maar hier moet ik nog over nadenken.

De reden dat ik ze wil is omdat ze een sterke prijs/kwaliteit verhouding hebben.
daar ben ik het mee eens, ze bieden veel voor wat je ervoor betaalt, deze heb ik dan ook in m'n thuisstudio staan.
Momenteel gebruik ik een 2.1 monitor set... en ondanks dat ik zeer tevreden ben over het setje DENK ik altijd dat een 2.0 set beter is dan een 2.1 set... Maar dit is slechts een gedachte.
Da's geen gedachte, dat is een feit, je moet je voorstellen dat de mono sub vrijstaand hetzelfde frequencydipprobleem heeft als een woofer+tweeter binnenin een speaker, maar daarnaast veel meer factoren zoals plaatsing en afstand heeft waardoor het nog meer kan verslechteren. Stereo speakers is het beste, tenzij je dus inderdaad voor filmmuziek en scores in surround afmixt.
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:15:
Mooi verhaal meneer Paard.

Volgens mij heeft hogere kwaliteit speakers wel zin maar het gaat je niet van akoestische problemen afhelpen. Dus een beter stereobeeld en detaillering krijg je dan wel maar last van staande golven zal dan bijv blijven. Dat kost dan ook weer moeite om dan of zelf bass traps te bouwen of ze te kopen wat op zich ook niet echt goedkoop is.

En toen ik die Alesis had heb ik ook veel een headset gebruikt als alternatief voor de blinde vlekken van de Alesis op te vullen. Hoe dat moet zul je ook moeten leren maar het is op zich te doen.
Ik ben zeker van mening dat duurdere speakers beter zijn, maar gezien de meerprijs en de verbeteringen die het gaat opleveren zou je inderdaad eerst beter 1000,- kunnen uitgeven aan je luistercondities in de kamer. gezien dat de meeste hier thuis produceren in niet ideale kameromstandigheden.

En een staande golf vernaggelt namelijk meer aan je geluid dan dat een Alesis doet t.o.v een Genelec bijv. , vandaar.

hier trouwens de graph van de vooranger, de MKI MKII. Het is op zich een hele nette respons, de dip is niet te vinden en de pieken en dalen zijn niet groter dan +/- 3dB:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BU0aQqFxLI5ROTrPacoYGeR8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Dit is een waterfall graph die ik van die alesis m1 kon vinden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CmfGvZWuEp1j1Rfv0VZ9qA0I/full.jpg

Onder de 100hz wat minder strak maar verder idd heel netjes.

Ik heb zelf de KRK Rokit 8's. Zo'n graph kan ik daarvan helaas niet vinden. Een volgend setje zou ik wel mede op zo'n graph baseren. Maar ik investeer eerst in basstraps etc, dat heeft inderdaad meer zin. Een meetmicrofoontje staat ook nog op mijn verlanglijst, kan ik eens zien wat mijn ruimte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hier de Rok graph, voorloper van de Rokit uit SoundonSound;

Afbeeldingslocatie: http://media.soundonsound.com/sos/jun02/images/monitorsdiag2b.l.gif

Gezien nog wel dezelfde componenten worden gebruikt en de nieuwe kast een behoorlijk gelijk volume heeft vermoed ik een vergelijkbaar patroon op de Rokit

hier de platte graph, deze heeft een duidelijke crossover dip middenin en de bekende "pseudo-sub" piekje in de basregio:

Afbeeldingslocatie: http://media.soundonsound.com/sos/jun02/images/monitorsdiag2.l.gif

hieronder een PDFje met 20 speakers in vergelijking met de klassieker NS10M van Yamaha:
www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf

Als je dit PDFje doorkijkt dan schrik je toch hoe veel "high end" monitors in vergelijk dus helemaal niet beter presteren als de budgetspeakers! Er is maar 1 speaker die kop en schouders boven de rest uitsteekt en dat is de ATC SCM20A (zo'n 3000 euro). De rest lopen allemaal tegen hetzelfde probleem; of de respons sucks balls of ze komen niet onder de 100Hz zonder enorme afloop. In vergelijk komen de budget Alesis en Fostex speakers er dus extreem goed uit met een goede balans tussen responstijden en frequentie.

En even de KRK V8 plot:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gf5lN7mQ1dlw55zad5ggiRpq/full.jpg

Ik denk dat ik dit inderdaad even ga samenvatten en een verzoekje aan de TS doen.

[ Voor 60% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-08-2012 13:30 . Reden: edit/edit/edit/edit/edit/edit/edit/edit/edit/hapseflaps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Whoohoo, access virus B desktop in de pocket :)

Zat nog in originele verpakking. Helemaal in nieuwstaat. Voor 350 euro. Nette marktconforme prijs.
Blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Inderdaad, da's een mooi prijsje! Dus.... B) wanneer krijgen we de eerste sounddemo's te horen?

Veel plezier ermee, gaat vast wel lukken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Gefeliciteeeeeerd Dacide. Welcome to the Virus club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
thanks..

oh ja, vind de presets maar ruk. Maar met heel even klooien kreeg ik er al hele gave sounds uit. Volgens mij typisch zo'n bak die beter kan klinken dan de presets doen vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

vlaaing peerd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:44:

Ik denk dat ik dit inderdaad even ga samenvatten en een verzoekje aan de TS doen.
Gewoon vragen om mede-auteur te worden, zodat je het stuk integraal kan opnemen in de topicstart d:)b

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacide schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:38:
thanks..

oh ja, vind de presets maar ruk. Maar met heel even klooien kreeg ik er al hele gave sounds uit. Volgens mij typisch zo'n bak die beter kan klinken dan de presets doen vermoeden.
Noem mij een synth waarvan de presets niet ruk zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Over het verhaal van de monitors.
Daarom dat je moet afmixen op verschillende monitors, eventueel wat budget speakers en gebruik ook je koptelefoon heel veel.

Als je op verschillende geluidssystemen een gelijkbaar geluid krijgt zonder uitschieters of minder mooie frequenties dan weet je dat je een goede mix hebt.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de leut een trackje gemaakt en netjes op K-12 niveau gemastered (zoals het hoort).

http://faxis.dyndns.org/peaks/balad3b.mp3

De piano is Pianoteq van Modartt (plugin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik wil eigenlijk een beetje een deephouse bassline maken, a la Schmoov. Het lijkt op een soort gelowpassde basgitaar. Hoe fake je die sound vanuit een synth?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pG4kSfHehOQ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
genoeg fake basgitaar VST plugins te vinden, VB1, spectrasonics trilogy, Steinberg virtual bass, ik denk dat ableton ook wel een ingebouwde heeft.

Maar waarom een synth gebruiken om een bas te imiteren? Een sampler zou logischer zijn imo.

Bovendien moet je nog ergens Reason op je harde schijf hebben staan, NN-XT heeft een paar goeie basgitaar sounds desnoods aangevuld met nieuwe refills. Rewire in ableton aan, hapseflaps en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Omdat ik er meer van leer als ik een basgitaar in m'n Virus probeer na te bakken :)
Of het moet ZO synthetisch klinken dat er geen houden aan is, dan maar een mooie Kontakt patch vinden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

apNia schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:17:
Ik wil eigenlijk een beetje een deephouse bassline maken, a la Schmoov. Het lijkt op een soort gelowpassde basgitaar. Hoe fake je die sound vanuit een synth?

[video]
schmoov <3 .. playground is helemaal de bom .. Helaas geen geluid op m'n werk, zal vanavond ff luisteren wat je bedoeld..

Overigens, heb weer wat house geprobeerd te maken. (WIP, heb snel gearangeerd). Masteren en mixen is toch nog een ding wat ik erg moeilijk vind/

[Soundcloud: http://soundcloud.com/erik-de-boer/somethings_else]

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 13:56

2mb

apNia schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:17:

[video]
Ik gebruik voor zo'n bas meestal de Massive preset Physical Model 01, die klinkt (voor een synth) aardig realistisch:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/11153912/massive_livebass.png

O.a. in deze track van mij te horen:

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Tof, ga hem thuis ff ontleden (mits ie standaard in Massive zit). Klinkt goed 2mb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Erikie schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:22:
[...]

schmoov <3 .. playground is helemaal de bom .. Helaas geen geluid op m'n werk, zal vanavond ff luisteren wat je bedoeld..

Overigens, heb weer wat house geprobeerd te maken. (WIP, heb snel gearangeerd). Masteren en mixen is toch nog een ding wat ik erg moeilijk vind/

[audio]
Drumsounds klinken erg old school, weet niet of dat bewust gedaan is maar het komt nogal lo-fi over, of ik een stoffige vinylplaat hoor. Bij 2.05 begint wel een leuk basje. Ik zou proberen wat 'helderder' te mixen en misschien een leuke vocal hook erin te plaatsen, zoals bij dit nummer bijvoorbeeld:

[Soundcloud: http://soundcloud.com/dean-newton/huggy-dean-newton-so-right]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:54:
genoeg fake basgitaar VST plugins te vinden, VB1, spectrasonics trilogy, Steinberg virtual bass, ik denk dat ableton ook wel een ingebouwde heeft.

Maar waarom een synth gebruiken om een bas te imiteren? Een sampler zou logischer zijn imo.

Bovendien moet je nog ergens Reason op je harde schijf hebben staan, NN-XT heeft een paar goeie basgitaar sounds desnoods aangevuld met nieuwe refills. Rewire in ableton aan, hapseflaps en je bent er.
Trilogy is een sampler. Heel erg geavanceerd maar een sampler niet te min. Het heeft geen synth part.
Trilian, de opvolger heeft wel een synth part.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 08:17

iChaos

It's Lupus.

Sinds mijn laptop kapot is en ik even wat krap bij kas zit, zit ik momenteel met een netbook opgescheept. Het gaat hier om de Acer Aspire One 532h, met een dual core 1.66 Ghz processor, 2GB aan RAM (normaal 1, maar ik heb er wat bijgeprikt), en een 250GB HDD, draaiend onder Windows XP.

Ik weet wel dat ik niet moet proberen om hiermee wat te producen, maar het komende jaar ga ik vaak dingen doen met theater en toneel en daarbij ben ik de geluidsman. De locaties waar die voorstellingen plaatsvinden hebben doorgaans gewoon nette setups met degelijke mixers met 24 kanalen en noem maar op, dus bij normaal gebruik heb ik de netbook niet eens nodig en kan ik me wel uit de voeten met wat er staat, het is tenslotte allemaal live.

Alleen, willen ze soms ook opnames (als promotiemateriaal worden die dingen dan uitgezonden op open dagen), waarbij ik het geluid dien op te nemen en een cameraman het beeld opneemt.

Het liefst heb ik de output van dat paneel dus gelijk in de netbook zodat er met optimale kwaliteit opgenomen kan worden. Hiermee heb ik de opties voor het aansluiten van dat paneel via firewire, waarbij ik een USB<>Firewire adapter nodig ga hebben, en de input dus gelijk door kan naar (het liefst) REAPER (ik weet dat dit tot de mogelijkheden behoort aangezien de vorige geluidsman het ook zo deed). Het liefst heb ik deze optie uiteraard. Het zal hierbij gaan om ca. 5 verschillende sporen (waarbij er voornamelijk 3 tegelijk actief zullen zijn).

De andere optie, die ik eigenlijk als last resort wil achterlaten, is een directe output van het paneel die als een enkel stereokanaal binnenkomt en dus in zijn geheel wordt opgenomen. Nadeel hiervan is dat ik de verschillende instrumenten niet meer in verschillende tracks heb en dus individuele aanpassingen kan doen.

Nu is mijn vraag dus: ga ik optie 1 kunnen doen met die netbook? Het liefst stel ik een nieuwe aankoop zo lang mogelijk uit voor dit jaar omdat er eigenlijk geen budget voor is met allerlei kosten als een rijbewijs, vakantie met vrienden en ga zo maar door. Als ik met die netbook dus 3 sporen tegelijk ga kunnen opnemen gaat dat best wat schelen in m'n portemonnee tegenover een nieuwe laptop, vandaar.

En de volgende vraag die hier een beetje aan gerelateerd is: toen ik Ableton draaide op mijn vorige laptop (Core 2 Duo T5450 @ 1.67Ghz met 3GB aan RAM), kon ik makkelijk, zeg 3 VSTi's tegelijkertijd aan hebben (nooit getest of het meer kon, ben nooit zo ver gekomen dat ik meer nodig heb). Ik merkte op de netbook echter met 1GB RAM dat hij het al redelijk benauwd kreeg met 1 synth (Massive). Ik weet niet hoe hij er nu op gaat reageren nu die extra GB er bij zit, maar zou het kunnen dat ze dan ondanks dezelfde clock rate en cores alsnog een verschil in prestaties bieden? (het geheugen is hetzelfde, want die 2GB komt uit die vorige laptop)

Ik ben niet veeleisend van de DAW, als ik maar wat basic opnamewerk kan doen zodat het me nog een jaartje een last van mijn schouders af haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een netboek is net als een brommobiel. Mag er ongeveer als een auto uitzien maar het kreng gaat niet harder dan 45. Stereo opnemen moet wel kunnen. 5 sporen misschien ook wel maar dan met een hoge latency op je interface gok ik zo even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Latency is geen enorme ramp, aangezien de opnames de volgende dag bekeken worden en de opname dan al gedaan is. Live wordt er niet gerommeld met wat de netbook doet, als ik na 3 uur alles heb kunnen opnemen ben ik al meer dan tevreden.

Vind het alleen zo vreemd dat de netbook veel sneller op zijn bek leek te gaan met een synth, i.t.t. die Core2Duo terwijl ze op papier met kloksnelheden en cores hetzelfde zijn. Zou dat verschil gezeten hebben in de 1GB verschil aan RAM of zijn er nog andere factoren aan die CPU die meespelen? Ik had nml. niet verwacht dat 1 synth van Massive al teveel zou zijn voor een dual core 1.66GHz.

(al weet ik nu even niet zeker of ik daarbij ASIO drivers gebruikte..)

[ Voor 13% gewijzigd door iChaos op 15-08-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Als er niemand live afhankelijk is van wat er op die netbook gebeurt gaat het volgens mij wel lukken. 5 sporen audio is voor een cpu 3x niks, het wordt pas zwaar als je dingen wilt gaan doen met reverbs en processoren, live. En zelfs dan kom je een heel eind met voldoende grote buffers tijdens het mixstadium.

Firewire en laptop pc's is een drama over het algemeen, tenzij er een ti chipset inzit. Met usb naar firewire converters heb ik 0 ervaring, wellicht werkt dat wel.

Synths zullen best een drama zijn op zo'n ding, die zijn cpu en geheugen intensiever. Clock voor clock vergelijken heeft ook niet zoveel zin. Mijn i7 op ik meen 1,6 ghz is stukken sneller dan de veel oudere pentium dinges op 2 ghz die ik nog ergens heb liggen. De cpu's in netbooks zijn vaak veel simpeler.

[ Voor 24% gewijzigd door Jheroun op 15-08-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Klopt, het signaal komt gewoon binnen en moet opgeslagen worden, de volgende dag pluk ik de projectbestanden er van af en mag het allemaal bewerkt worden op een nette PC die minimaal een i3 heeft.

Lijkt erop dat het geen verloren zaak is, ik ga eens kijken bij de eerste voorstelling hoe hij er mee om gaat :) En als dat echt niet werkt ga ik maar zoeken naar een laptop van goede vrienden die ik een paar avonden in het jaar mag lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik maak regelmatig opnames in de oefenruimte van mijn band, twee microfoons via een oude usb interface naar een >5 jaar oude laptop met een usb hdd eraan, werkt prima. Het lijkt erop dat je zoiets wil doen, lijkt me prima haalbaar.

• vlaaing peerd
iChaos schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:27:

En de volgende vraag die hier een beetje aan gerelateerd is: toen ik Ableton draaide op mijn vorige laptop (Core 2 Duo T5450 @ 1.67Ghz met 3GB aan RAM), kon ik makkelijk, zeg 3 VSTi's tegelijkertijd aan hebben (nooit getest of het meer kon, ben nooit zo ver gekomen dat ik meer nodig heb). Ik merkte op de netbook echter met 1GB RAM dat hij het al redelijk benauwd kreeg met 1 synth (Massive). Ik weet niet hoe hij er nu op gaat reageren nu die extra GB er bij zit, maar zou het kunnen dat ze dan ondanks dezelfde clock rate en cores alsnog een verschil in prestaties bieden? (het geheugen is hetzelfde, want die 2GB komt uit die vorige laptop)
De atom CPU's kun je qua clock niet vergelijken met normale CPU's, aroms zijn inderdaad de 45Km karretjes onder de CPU's. Synths zijn doorgaans niet erg geheugen intensief, ze hoeven immers niet veel data opzij te zetten, meer realtime berekenen. Je hebt wat dat betreft dus meer aan een snelle CPU.

Sporen opnemen benodigd niet zoveel CPU of RAM mits je droog opneemt, verder zou je het aantal sporen kunnen verkleinen door bv de drums al gedownmixed binnen te laten komen.

Ik denk dat een dure kaart er dus ook niet voor je inzit op dit moment maar als je een geluidskaart hebt met DSP chip erop zou je ipv VST's misschien beter de effecten van de geluidskaart kunnen gebruiken, die worden namelijk in de kaart geprocesseerd (woord?) en niet door de CPU. Verder kan je de boel ontlasten door je latency zover mogelijk omhoog te schroeven, dan heeft de CPU wat meer tijd om je de berekeningen terug te geven.

grofweg:
Softsynts/VST effecten: CPU intensief.
samplers: geheugen intensief.
Wav bestanden opnemen: HDD intensief
Wav bestanden afspelen en effecten erover heen: geheugen, CPU en HDD intensief, bij lage latency ook geheugen.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

mr.DJ95 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:39:
Alleen ik weet niet war en met wat ik moet beginnen qua software
Om hier even op terug te komen en de lijst die gepost werd en mensen die gelijk NEE FL, NEE ABLETON, of NEE DIT beginnen te posten: het is voornamelijk een kwestie van gewenning. Die lijst bevat wat over 't algemeen DAWs worden genoemd; digital audio workstations.

Cubase en Logic bestaan al een hele tijd, en Ableton is ook al weer een jaar of 12 oud. Je hebt mensen die bij Cubase/Logic in de Atari-tijd zijn begonnen en elke keer netjes hebben geupgrade; in de tussentijd zijn keyboard shortcuts niet zo radicaal veranderd dus na zo'n tijd kun je er mee lezen en schrijven en weet je hoe je om de rare kantjes/onhebbelijkheden heen moet werken.

Zelf ben ik begonnen met Cubase. Waarom? Vriend van me had 't en heeft me de basics geleerd, maar daarvoor was ik al druk bezig met op workstations te sequencen. Je moet ergens beginnen, en het helpt enorm als je iemand kent die je de basis-dingen kan tonen en even voor een maand als helpdesk kan werken. Maar - wat die persoon aanstaat qua workflow kan jou tegenstaan, en je kan natuurlijk dingen gaan kopen die alleen maar goed integreren met bepaalde DAWs en met andere niet (volgens mij werkte een Virus TI niet echt geweldig in FL). Maar, op een gegeven moment begon het me tegen te staan en ben ik geswitched naar Ableton Live, wat me nu nog heel goed bevalt. Toch wil ik ook nog wel eens even tijd uittrekken om met Studio One en Bitwig te stoeien. Wat in ieder geval geen zin heeft is 3 DAWs naast elkaar hebben en ze allemaal tegelijk aan de gang proberen te krijgen: da's net als 3 Ferrari's halen en ze dan allemaal tegelijk proberen te besturen; je rijdt ze geheid in de soep.

Dus, voordat je je ergens in stort; test de demo-versie, en kijk wat je geproduceerd krijgt in een weekje, en of de software met je meedenkt. Ga er niet van uit dat dingen gelijk "professioneel" klinken (wat overigens een ontzettend lamme term is) maar kijk hoe ver je komt, met hulp van de handleiding en Youtube.

teveel zooi, te weinig tijd

• Dacide
Ik ben zelf een redelijk groentje op gebied van produceren. Heb eerst een jaar of 7 geDJ'ed, daarna begonnen met produceren. Inmiddels een jaar of1,5 a 2 geleden, waarvan het laatste jaar iets serieuzer.

Ik heb alle demo's gedownload van de veelvoorkomende DAWs (ok ik lieg, het waren warez versies). Deze een voor een een week geprobeerd i.c.m. manual. Met Ableton kon ik toen het snelst resultaat boeken.

Inmiddels dus wel netjes Ableton gekocht.

Laatste tijd steeds vaker met Presonus Studio One bezig. Bevalt me keigoed. Maar heb nog geen knoop doorgehakt.

• apNia

apNia

Hey Dacide, je hebt me overtuigd, ik ga binnenkort eens Presonus proberen :)
Hoe bevallen de audio stretching algoritmes je tov Ableton? Want dat is toch iets wat ik vaak gebruik. Daarbij vroeg ik me af wat je absolute downsides vindt van Studio 1.

Ook vroeg ik me af, als ik een x64 versie install van een DAW, wat heb ik daar dan aan? Wat win je?

[ Voor 17% gewijzigd door apNia op 16-08-2012 12:24 ]

• Dacide
Ik heb nog te weinig ervaring met S1 om de diepte in te gaan. Het punt waarop ik S1 zo heerlijk vind werken is de algemene 'feeling' bij het werken in de arrangement. Verder heeft S1 raakvlakken met ableton v.w.b. het drop en drag systeem. (vooral bij automations werkt dat kindeenvoudig)

timestretchen etc heb ik nog niet bewust nodig gehad.

Wat je kunt doen is de gratis S1 versie installeren. Deze laat je al aardig proeven aan deze DAW.

64 bits DAW ondersteunen 64 bits VST's/plugins. M.a.w. je kunt dan meer ram geheugen gebruiken. Vooral handig bij samplezware plugins (bv een omnisphere)

• apNia

apNia

En de onboard effects, hoe vind je die? Ik ben bij Ableton steeds meer en meer naar externe VSTs voor effecten als limiten en compressen gaan grijpen.

• Dacide
Ik gebruikte zelf feitelijk altijd al outboard fx... fabfilter, rob papen, en nog wat freeware (bv de Kjearus reverb)

Maar de spaarzame momenten dat ik een reverbje, eq etc. van S1 gebruikte had ik NIET het idee dat het slechte plugins waren.

check: http://studioone.presonus.com/effects/

Sowieso, S1 is opgericht door ex-steinberg medewerkers die Cubase en Nuendo te log vonden. Niet een heel verkeerd uitgangspunt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dacide op 16-08-2012 13:33 ]

• apNia

apNia

Ja zat daar doorheen te bladeren. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik hier geen bonertje van krijg. Sowieso, zo veel mogelijk onboard werken vind ik somehow altijd erg fijn.

Last question, edit je audio net zo makkelijk als in Ableton? Ik vind het fijn soms vocals een beetje op te knippen.

• Dacide
Helemaal mee eensch.

Check deze video even. Dan heb je een goed beeld van de interface en workflow:
YouTube: PreSonus Studio One V2 Feature Mashup

Wat ook fijn is, is de multichannel pianoroll :D
YouTube: Composing with Presonus Studio One 2 using the piano roll

en als laatste toetje.. in de full version heb je een complete geintegreerde melodyne pitch correction :D

• apNia

apNia

apNia schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:26:
Last question, edit je audio net zo makkelijk als in Ableton? Ik vind het fijn soms vocals een beetje op te knippen.

• vlaaing peerd
nope, dat is definitely nog erg Cubase styley. Ableton en Bitwig zijn wel de vriendelijkste in sample hak/knip/sorteer&verdeel werk.

Maar presonus vind ik zeker erg lekker werken, de moeite waard om te proberen.
Yoozer schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 08:59:
[...]

Om hier even op terug te komen en de lijst die gepost werd en mensen die gelijk NEE FL, NEE ABLETON, of NEE DIT beginnen te posten: het is voornamelijk een kwestie van gewenning. Die lijst bevat wat over 't algemeen DAWs worden genoemd; digital audio workstations.
Modus Formicidae Futuō: DAW is de computer waarop je het draait, het programma zelf is een DAW applicatie.

Ik ben het verder 100% eens met Yoozer, qua mogelijkheden en kwaliteit maakt het niet uit welke software je gebruikt, het gaat er echt om welke workflow je gewoon lekkerder vind werken.

De enige vreemde eenden in de bijt zijn Reason en diverse trackers, deze hebben vaak totaal andere mogelijkheden en zijn vaak wat beperkter in VST mogelijkheden. Maar ook die zou je serieus moeten overwegen.

[ Voor 67% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-08-2012 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
sorry, dubbelpost.

[ Voor 97% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-08-2012 08:29 . Reden: post merge ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
vlaaing peerd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:38:
nope, dat is definitely nog erg Cubase styley. Ableton en Bitwig zijn wel de vriendelijkste in sample hak/knip/sorteer&verdeel werk.

Maar presonus vind ik zeker erg lekker werken, de moeite waard om te proberen.

[...]

Modus Formicidae Futuō: DAW is de computer waarop je het draait, het programma zelf is een DAW applicatie.

Ik ben het verder 100% eens met Yoozer, qua mogelijkheden en kwaliteit maakt het niet uit welke software je gebruikt, het gaat er echt om welke workflow je gewoon lekkerder vind werken.

De enige vreemde eenden in de bijt zijn Reason en diverse trackers, deze hebben vaak totaal andere mogelijkheden en zijn vaak wat beperkter in VST mogelijkheden. Maar ook die zou je serieus moeten overwegen.
Vind dat Ableton ook wel bij het lijstje van vreemde eenden in de bijt hoort. Ok, je hebt de traditionele arrangement werkwijze. Maar Ableton is juist zo populair wegens de afwijkende session modus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ik bedoelde eigenlijk meer dat Reason en trackers in geen VST hosts zijn. (Hoewel je in sommige trackers tegenwoordig wel VST plugins kan draaien, volgen ze niet de VST standaard)

Ableton projecten kan je via omf 1 op 1 overzetten naar een Reaper, Presonus, enz enz project omdat ze de VST- en midiprotocol volgen. Dus ja, de werkwijze is anders, maar de mogelijkheden niet.

Reason en trackerfiles kan je daarentegen alleen maar in hun eigen programma openen omdat ze volgens een ander protocol werken. En beide kunnen dingen die absoluut niet mogelijk zijn in VST hosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Presonus nu eventjes geprobeerd. Bevindingen tot dusver is dat het wel een hele fijne DAW is (sorry, DAW applicatie! ;))
Ik vind alleen de onboard sampler (Presonus SampleOne) echt te schraal voor woorden. Vergeleken met Sampler van Ableton is het maar een knullige bedoening. Kortom, ik ben daarvoor eigenlijk gedwongen te kijken naar Kontakt, wat ik eigenlijk een beetje een log beest vind. Fijnste by far vond ik tot dusver de multi monitor setup, iets wat bij Ableton echt ronduit kut is (steeds toggelen tussen session en arrange). Verder had ik net m'n eerste hanger alweer te pakken, iets wat ik bij Ableton echt zelden had (ik denk dat ie maar ongeveer 3x is blijven hangen in de 1-2 jaar dat ik Ableton gebruik).

Kortom, ik ben er nog niet uit. Soon maar even een track bouwen er in en echt kijken wat ik mis in Presonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:57

W84

Is NI Maschine een goede toevoeging bij het produceren van Dance, Trance, Elektro etc.? Ik zag dat deze nu tot eind deze maand is afgeprijsd, maar ik vraag me af of het veel meerwaarde heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Ik vraag me meer af waarom 'ie is afgeprijsd. NI kennende wil dat zeggen dat ze iets nieuws gaan lanceren. Zo ging het iig met de geluidskaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Volgens hun een zomeractie en volgende maand is het weer de oude prijs. Geldt ook voor de Maschine Mikro en zo oud is die toch nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk moet NI met iets nieuws komen nu Akai met hun Renaissance gekomen is.
Maar ik gebruik Maschine nog vrij regelmatig en het bevalt nog steeds erg goed.
Als je veel ITB werkt en qua percussie (beats) toch met je klauwen bezit wilt zijn dan is dit een goede manier om het te doen. Je moet natuurlijk wel even aan de workflow wennen maar die vindt ik fijner persoonlijk dan een losse MPC te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Ja, precies. Ik gebruik nu DAW-software i.c.m. een keyboard/controller plus nog een losse drumpad, maar volgens mij heb je toch wel aardig wat meer mogelijkheden met Maschine. En als het goed is kun je gewoon stand-alone werken of via de DAW-software. Toch?

Maar het ging mij er meer om dat ik vooral veel hip-hop en rap beats tegenkom bij mensen die Maschine gebruiken. Ik zelf zit dus in de dance, electro en vraag me af of dat dan wel zo handig is. Je kan uiteraard wel vette remixes maken. Tenminste zo zag het wel er naar uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NI heeft heel wat video's op YT staan over hoe mensen het gebruiken.
Het is juist de pattern based drum machine die het geschikt maakt voor heel veel types muziek.
Zelf gebruik ik Machine meer dan m'n 808 of soms gewoon tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week een Maschine gekocht, (de Mikro), bevalt me zeer goed! Er zitten super veel samples bij (6,5 gig ofzo), en ook de software werkt echt geweldig!

Met name vocals cutten is subliem, en daarna kun je je cuts toewijzen aan de drumpads, zodat je er een beetje een zieke mix van kunt maken (aan te raden voor house en dubstep etc.).. Maar ook voor hiphop is een beat maken een eitje, je probeert het eerst uit en vervolgens Record je het; en dan kun je daaroverheen weer iets anders recorden. Heel simpel!

De Sync functie met Traktor (werkt alleen op Mac, anders moet je even LoopBe1 downloaden) is ook leuk, dan kun je een mixje draaien (bijvoorbeeld techno) en daartussendoor kun je dan gesynced zelf instrumenten toevoegen!
Zoals hier te zien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Ik denk dat ik zelf voor de grote broer ga, want er waren een aantal kritiekpuntjes op de Mikro en missende features en knoppen. Echter ik gebruik DAW-software met een keyboard waar een zee aan knobs/sliders aanwezig zijn, dus ik weet niet of ik dan toch genoeg heb aan de Mikro. Het scheelt ook een hoop geld, maar ze zijn beide dus flink afgeprijsd deze maand en ik krijg ook nog 's korting. Dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gekke is dus; de Mikro mist geen features van de "grote" Maschine.. Hij is misschien 2/3e van de grootte, maar hij kan precies hetzelfde. Het zal vaak alleen een handeling meer kosten als je het via het apparaat zelf wilt doen. Hoewel, deze handeling is alsnog heel kort en simpel, dus geen probleem voor de producer. Je kan ook wat vaker iets met de computer doen, en dan gewoon de handeling uitvoeren met je muis en toetsenbord.

Voor de DJ zou het logischer zijn om alsnog voor de grote broer te gaan, omdat je dan vaak dingen heel snel wilt doen zonder om een scherm te kijken. Maar ook daarvoor geldt; het is maar wat je gewend bent. De Mikro werkt voor mij als producer en DJ heel snel en gemakkelijk, ik heb geen problemen met het gebrek aan wat knopjes e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Hmmm, ok. Dus die draaiknoppen zijn te missen en zou ik ook kunnen aansturen via die van mijn keyboard? Ik ben producer en geen DJ (nog niet tenminste), dus de Mikro zou dan voldoende zijn? Ik wil geen spijt krijgen natuurlijk. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:04:
ik bedoelde eigenlijk meer dat Reason en trackers in geen VST hosts zijn. (Hoewel je in sommige trackers tegenwoordig wel VST plugins kan draaien, volgen ze niet de VST standaard)
Wat is precies een "VST-standaard" dan?
Zoals je weet werk ik met Renoise, maar heb nog nooit een probleem ondervonden met VSTi's en/of VST plugins.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

En we rommelen maar weer lekker verder met iets voor de hete zomeravonden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Da_maniaC op 20-08-2012 02:28 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:38
RA neemt Budget monitoren onder de loep http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1676 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Hier een post die ik ook al op het SF gepost had. (over de Virus B Desktop)

Inmiddels een kleine week verder. Ik moet zeggen dat de Virus B (vooralsnog) niet voor het gewenste WOW effect heeft gezorgd.

Dit is mijn eerste echte hardware synth, gebruikte normaal gesproken enkel software i.c.m. ableton/studio one.

De hoofdreden om te kiezen voor een Virus B was omdat ik meer bezig wilde zijn met knoppen ipv met een muis/vst's te werken. Zeg maar het hands-on gevoel. Nou, ik moet zeggen, het gebruik van menu's is vele malen erger dan gedacht. Niet dat dit erg is, maar het hands-on gevoel verdwijnt daardoor wel sterk.

Daarnaast het geluid. Ik begon met het doorlopen van de ingebakken presets (in dit geval die van rob papen)... Het kan aan mij liggen, maar ik hoor geen sounds die ik niet met mijn sylenth1 kan maken. Ik had zelf altijd gedacht dat hardware synths toch een vollere krachtigere sound kunnen produceren. Nu weet ik ook wel dat presets niet zaligmakend zijn. En toen ik een tijdje zelf 'gebouwd" had, kreeg ik er wel al vettere sounds uit. Dat wel.

Maar aan de andere kant van het spectrum valt me nu ook pas echt op hoe eenvoudig het gebruik van VST's is. Geen gedoe met midi, program changes, presets laden en opslaan onder andere patchnummers etc. Daarnaast zit je nu ook veel meer te klooien v.w.b. uitgangsvolumes en dat soort dingen (op je interface)... Nee hoe gaaf ik het ook wil en probeer te vinden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat VST's in veel gevallen gewoonweg handiger en sneller werken (qua workflow)

Maar goed, het voordeel van een 2ehands virus is dat je hem snel van de hand kunt doen zonder financiele schade. Dus ik zie het ook nog wel gebeuren dat toch nog een Nord Rack 2x ga kopen nadat de virus weg is. Want daarbij had ik wel al vrij snel het wow gevoel qua sound. (erg volle oscillators t.o.v. de virus). En je hoeft daar niet te menu diven. Daarentegen is de bak wel minder diep of complex dan de virus.

Ik besef nu ook heel goed dat het TI systeem echt een godsgeschenk is v.w.b. een efficente en vlotte workflow. Maar die krengen gaan voor nu mijn budget te boven.

Kan iemand een goede preset/patch pack aanraden voor de virus? Daarmee kan ik toch wel snel inspiratie opdoen en een beter idee krijgen van wat de virus in petto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Zou het technisch gezien niet mogelijk moeten zijn een VST-like frontend te bouwen voor een Virus B eigenlijk? Je stuurt midi-signalen naar dat ding en programmeert 'm daarmee?

Hoe dan ook, jammer om te horen dat je er niet zo wild van bent Dacide. Ik heb jaren lang drum & bass sounds proberen te maken, en pas toen ik m'n Virus kreeg, had ik pas de WOW feel waar jij het over had. Ik heb echt aardig wat sounds in Massive gemaakt. En pas die echte smerige spark kreeg ik in m'n Virus. Ik heb GEEN idee waarom, maar dat doet het gewoon. Laatst een preset gebakken, en elke keer als ik 'm weer inlaadt denk ik "fuck yeah!". Dat had ik met Massive nou nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kaos- schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 18:37:
[...]

Wat is precies een "VST-standaard" dan?
Zoals je weet werk ik met Renoise, maar heb nog nooit een probleem ondervonden met VSTi's en/of VST plugins.
Dat zeg ik ook in de post, maar je kan bv niet een trackerproject in Cubase afspelen of een Cubase project in Renoise afspelen. Cubase of Ableton kunnen elkaars projecten wel afspelen. Eenvoudig gezegd begrijpt een "echte" VST host niet wat die met de trackerdata aanmoet en Renoise kan niks met de mididata, channelsettings en automation van VST hosts.

Ik zet "echte" tussen haakjes, door de jaren heen is er namelijk veel aan renoise toegevoegd zoals VST plugins en midi support en is het allang geen kale tracker meer. Daarnaast heeft Renoise ook Propellerheads rewire protocol toegevoegd.

nu ik dit zeg ben ik eigenlijk wel benieuwd...kun je even kijken in Renoise of je projecten als *.OMF of *.OMFI kan saven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:16:
nu ik dit zeg ben ik eigenlijk wel benieuwd...kun je even kijken in Renoise of je projecten als *.OMF of *.OMFI kan saven?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OTJA0.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door apNia op 20-08-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
}:| damn fr#$kin websense ... ik moet even tot thuis wachten om de foto te bekijken. Ik neem aan een screenshot van Renoise waarmee OMF gesaved kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Maybe :+

[ Voor 33% gewijzigd door apNia op 20-08-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand SunVox en/of Pixitracker?
Hele ranzige 8 bit synths voor op je telefoon.

YouTube: SunVox: Full Moon Night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik zie dat Presonus Studio One een Free versie heeft die denk ik, als je van plan bent om toch enkel VSTs te gebruiken, best aardig kan zijn.

Ik was echt blij verrast hoe makkelijk m'n Access Virus er mee op te zetten is. Waar het in Ableton een hoop gelul vereiste met ins en outs en losse audio tracks was het hier enkel een paar vinkjes en de extra tracks kwamen er zo bij <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
fak... :| vergete te checken gisteren. Nouja, we zien het wel een keer.

Wat je Presonus betreft, als het goed is kan je rewiren met Ableton, dus dan kan je daar je audio in knip+plak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

ik
haat
rewiren
lieve
peerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/25240738.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag laatst een docu over detroit en heb daardoor laten inspireren.
http://faxis.dyndns.org/peaks/electro4.flac
Wat je met een 808 en een Moog kan doen. :)

En vandaag net ff iets heel anders (dan anders) afgemaakt.
http://faxis.dyndns.org/peaks/ElectricMood.flac
(Beetje zwaar in het laag maar da's lekkah)

En gewoon in flac want mp3 is oldskool. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik volg dit topic nu al een tijdje (vrijwel in stilte), echter zit ik nu met een probleem waarmee Google mij nog niet heeft kunnen helpen.

Ik gebruik Cubase en één van mijn favoriete VST''s is Massive. Ik heb laatst versie 1.3.0 geinstalleerd. Echter werkt die niet zoals het hoort. Als ik een project save en daarna weer open dan zijn de gebruikte presets niet onthouden, waardoor op elk Massive spoor dus No preset loaded komt te staan. Erg hatelijk dus.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb het al opnieuw geïnstalleerd, zonder resultaat dus.

Gr

EDIT

Probleem opgelost. Een vriend van mij had hetzelfde. Voor degene die ook dit probleem hebben:

1. Deïnstalleer Massive
2. Installeer Massive opnieuw
3. Draai de Standalone van Massive
4. Ga naar: C:\users\eigennaam\AppData\Local\Native Instrument\Massive en verwijder de Massive Database (de AppData map kan verborgen zijn)
5. Draai Standalone van Massive nog een keer en hij maakt automatisch een nieuwe database aan.
6. Veel plezier ;)

Wellicht kan het ook sneller, maar deze stappen hebben bij mij geholpen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2012 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

addictive schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:23:
Ik vraag me meer af waarom 'ie is afgeprijsd. NI kennende wil dat zeggen dat ze iets nieuws gaan lanceren. Zo ging het iig met de geluidskaarten...
U, meneer, had gelijk!

http://www.bax-shop.nl/ni...-aan-nieuwe-maschine.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nieuwe Madeon track, voorbeeldje van hoe het (volgens mij) niet moet

Wat een gecompressde bende zeg, echt 0,0 ademruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik vermoed dat ie vrij bewust zo geproduceerd is en de compressie ook echt als effect bedoeld is. De zang en de beats gaan nl niet mee met die extreme sidechain op de rest.

Ik denk wel dat je er strontflauw van bent als je'm 3x hebt geluisterd, maargoed, dit is ook gemaakt als eendagsvliegmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja wat die compressie betreft probeer ik het goede voorbeeld te geven door wat gas terug te nemen en de dynamiek z'n gang te laten gaan. En natuurlijk zo weinig mogelijk compressie gebruiken.
Die tijd kan je beter besteden aan het zoeken van goede sounds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

LOL, koop ik een paar dagen geleden de Maschine Mikro en komt er een nieuwe... Ach, wel een mooi prijsje vanwege de NI korting plus extra korting. Wel netjes dat de oude gebruikers ook Massive voor niks krijgen met de 1.8 update. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb de Mikro nu 3 weken... Dacht nog "zal ik m ruilen", maar het enige nieuwe aan de Maschine MK2 is de Panic Button (alles in één keer uitgooien), en pitch-shiften. En een paar effectjes, en natuurlijk de kleurige knopjes. Maar naar mijn mening wordt je daar alleen maar zenuwachtig van :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Ja, dat was dus ook mijn eerste indruk... beetje chaotisch. Ik vind het prima zo en ik vind het al netjes dat ze ons niet laten vallen met de software. Ik ben al blij dat ik toch niet de grote heb gekocht, dat had me denk ik wel pijn gedaan. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 19:07:
Ik vermoed dat ie vrij bewust zo geproduceerd is en de compressie ook echt als effect bedoeld is. De zang en de beats gaan nl niet mee met die extreme sidechain op de rest.

Ik denk wel dat je er strontflauw van bent als je'm 3x hebt geluisterd, maargoed, dit is ook gemaakt als eendagsvliegmuziek.
bewust zo walgelijk gecompressed? moet je die waveform zien.. lijkt wel een facking worst.. ik neem aan dat het geen ongelukje is natuurlijk, maar ik vind het niet meer mooi, zo erg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je worst lust?

YouTube: Dada Life - The Sausage Fattener

(Dikke worst)

• W84

W84

Kan je nou wel of niet knoppen van een keyboard linken aan Maschine? Het keyboard zelf werkt wel met de software, maar ik wil graag de draaiknoppen gebruiken voor bijv. de cutoff.

P.S. Wat is een goede sensitivity voor de pads? Ik heb 'm nu op 100%, maar ik mis soms nog steeds.

Verwijderd

Zat te stoeien met w7/w8 en cubase , krijg de boel niet stabiel nu ben ik gedoemd xp te blijven gebruiken :(

Deze mix luister ik nu al een tijdje om inspiratie op te doen om weer eens een trackie af te maken YouTube: Kraftwerk Mega Mix (40 Songs 72 mins)

Lekkkere vette oldskool kraftwerk :)

http://soundcloud.com/systemrestoresound/automaat

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:03:
Zat te stoeien met w7/w8 en cubase , krijg de boel niet stabiel nu ben ik gedoemd xp te blijven gebruiken :(

Deze mix luister ik nu al een tijdje om inspiratie op te doen om weer eens een trackie af te maken YouTube: Kraftwerk Mega Mix (40 Songs 72 mins)

Lekkkere vette oldskool kraftwerk :)

[Soundcloud: http://soundcloud.com/systemrestoresound/automaat]
Ik kan het stuk vanaf 3.44 beter waarderen dan daarvoor, vind die drums een beetje chaotisch. Het ambientstuk heeft wel mooie sounds en harmonie. Bij 5:38 begint opeens een ander nummer lijkt het wel, daar mag wel meer van in.

Vandaag nog even mijn remix afgemaakt voor de remix contest van Armada. Niet helemaal tevreden, maar de deadline loopt vandaag af en de vorige contest (Sunlounger) heb ik ook al laten schieten. Vocal trance/progressive met zaagbas, strijkers en bliepjes zoals gewoonlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door 2mb op 31-08-2012 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2mb schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:50:
[...]

Ik kan het stuk vanaf 3.44 beter waarderen dan daarvoor, vind die drums een beetje chaotisch. Het ambientstuk heeft wel mooie sounds en harmonie. Bij 5:38 begint opeens een ander nummer lijkt het wel, daar mag wel meer van in.
Bedankt voor de feedback ,en wat is het toch moeilijk om een compleet muziekie te maken :)
Zowiezo is inspiratie denk ik een van de moeilijkste dingen in het geheel , een idee omzetten in sound .
Maargoed zolang er leven is borrelt er af en toe wat creatiefs omhoog , zo op zijn tijd is niks lekkerder dan een beetje met verschillende sounds wat proberen te bakken , dat het niet altijd een lekker recept is , that shit happends :z

Leuke track van je 2mb , netjes en gelicked kwa sound :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noob joining your topic! :w

Ik wacht nog af tot ik mijn Macbook Pro (15") effectief heb.
Maar het zit zo, ik wil met mijn bandje geregeld al eens een repetitie opnemen.. Maar dat is niet altijd zo makkelijk om te doen omdat het juiste materiaal niet aanwezig is.

Om even praktisch te bekijken, ik zou via Garageband, 2 instrumenten (Bas en gitaar) willen opnemen.
Dit adhv 2 microfoons (via een 6.5mm jack of een XLR kabel).

Nu vraag ik mij af, is er iets waardoor ik deze rechtstreeks kan aansluiten op de mac? (een soort van externe geluidskaart)? Ik weet niet echt hoe zoiets noemt maar het komt zowat op het volgende neer: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

Het moet zo simpel mogelijk zijn, de mac moet gewoon weten dat er verschillende inputs zijn. Hij mag twee inputs dus niet als een output beschouwen.

Ik weet dat mijn uitleg heel vreemd is, maar ik hoop dat de boodschap juist overkomt. Waarschijnlijk verkeerde topic, maar ik zou niet weten welk ik anders zou moeten kiezen :|

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MistW
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Zonezns, ja dat is er, meer dan genoeg zelfs.
Neem gewoon eens een rustig kijkje hier:
USB: http://www.bax-shop.nl/us...ekijk-alle-producten.html
FireWire: http://www.bax-shop.nl/fi...ekijk-alle-producten.html

Ze noemen het gewoon een geluidskaart. Voorbeeld dat je aanhaalt is er ook een van.
Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.