Toon posts:

How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.212 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even de situatie schetsen, momenteel zit ik met dit materiaal:

Apple MacBook Pro 15" (2,2Ghz i7, 8GB DDR, 2x 120GB SSD)
Mac OSX Lion op de ene schijf, Windows 7 op de andere.
Logic Pro 9 op Mac OSX en Fruity Loops 10 op Windows.
Onkyo TX-SR607
Alesis Monitor One MKII (passief)

Sinds enkele dagen de nieuwe aanwinst: Access Virus C.

Heb al altijd gewerkt met VST's & samples maar nu zou ik dus graag eens een hardware synth proberen, de Virus C dus. Momenteel kan ik hem nog niet gebruiken want kan hem ook niet aansluiten (wist ik wel op voorhand).

De MacBook is aangesloten met een DP->HDMI adaptor naar de Onkyo, onboard geluidskaart dus, op dit moment nog geen problemen mee gehad!

Voor die Virus C moet ik een geluidskaart hebben veronderstel ik? De out van de virus recht naar de Onkyo sturen lijkt mij geen goed plan, aangezien ik dan video+audio van MacBook moet laten spelen + audio van de Virus.

Qua geluidskaarten heb ik de keuze tussen Firewire & USB, aangezien er voor Thunderbolt nog geen audio interfaces zijn. Ik denk dat ik het beste voor Firewire kan gaan aangezien deze sneller is dan USB?

Hoe sluit ik dan de MIDI aan? Heb nog geen keyboard, en misschien is dat ook niet nodig. Als ik de Virus C via MIDI aansluit op de geluidskaart, kan Logic daar dan gewoon MIDI naartoe sturen?

En dan de voornaamste vraag, enige aanraders voor een FireWire geluidskaart die niet speciaal moet zijn? MIDI moet er wel bijzijn. Ik heb op internet de Edirol UA-25 gevonden, blijkbaar niet meer te koop maar die zou perfect zijn, ook budget 200EUR is goed. Enige andere aanraders?

Ik dacht aan dit: http://www.bax-shop.nl/fi...face/product-details.html (Is ook zowat het budget).

EDIT: Na wat naar de specs te kijken, blijkt dat die interfaces bijna allemaal FireWire 400 gebruiken ipv 800, kan ik dan niet beter voor een USB2 oplossing gaan aangezien het verschil daartussen te verwaarlozen is? Deze bijvoorbeeld? http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je eerder een mengpaneel kan gebruiken , de audio out van je mengpaneel zou in je audio in kunnen . Eventueel van een andere geluidskaartkaart als degene die in je mac zit , weet niet hoe die inputs zijn van mac. Die virus C heeft 6 uitgangen http://www.sonicstate.com...ecs_only.cfm?synthid=1307
Midi interface moet je even op compatibiliteit mat mac en logic letten }:O
Denk dat er net als andere synths gebruik wordt gemaakt van nummers tot 6 waarvan 1 en 2 links rechts stereo zijn. Die andere uitgangen kun je ook gebruiken om via de routing van de virrus verschillende uitgangen te gebruiken . Blijft altijd de vraag wat is better , stereo of mono , meeste oude synths zijn mono .
Altijd mono kan , altijd stereo kan ook , half om half kan ook , ergens op een bepaald tijdstip zul er toch stereo gemaakt moeten worden .Je kan er voor kiezen uitgang 1 en 2 als stereo op te nemen ,wat vooral bij pads/strings enzo mooi kan zijn , zeker omdat dat instrument er stereo van maakt in de patch.
Korg wavestation drijft op stereo patches :)

Dit soort stoelen zie je steeds vaker , lijkt me lekker zitten

The music massage chair is the benchmark in audio chairs :9

http://www.tootoo.com/s-p...ir-mr-1612--p-400966.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:54:
[...]

Hardcore en dergelijke ken ik eigenlijk niet (ik luister vooral post-rock of ambient), maar ik vind jullie nummer nog wel nice. Geweldige sfeer, op mijn koptelefoon klinkt het op momenten echt super.

Blijf zo doorgaan. 8)

Btw of het harmonisch correct is of niet maakt niet uit, als het maar klinkt he. ;)
Iedereen bedankt voor de reacties. :)
We gaan kijken welke kant we op willen met de track en ev. tracks in de toekomst.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 13:59

CSB

:D

Producers,

Ik heb een probleem die jullie vast allemaal ooit wel hebben gehad. Mijn DAW is outdated (pentium D met 3 GB DDR en M-audio delta 2496) draaiend op Windows 7 X64. Nu kon ik tot voor kort nog wat rommelen, maar het grootste probleem nu is dat mijn moederbord het begeven lijkt te hebben; de harddisk wordt niet meer herkend. (reinstall gedaan op andere HDD hielp niet, PC reboot spontaan en boot daarna niet meer "No system disk or disk error". Ook andere SATA poort/controller helpt niet.)

Nu heb ik een kleine €600,- om uit te geven aan nieuwe hardware. Het enige wat ik nodig heb is een kast, cpu, memory en mobo. De Delta kaart kan ik nog wel gebruiken, net als de HDD, lijkt me.

Wat kunnen jullie mij hier aanraden? Ik zat zelf te denken aan dit Acertje.

Wat denken jullie?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Voor 600 euro vind je een prima systeem. Ga dan echter wel zelf samenstellen (bv bij salland of azerty)

Assembleren kan je netjes door hun laten doen (als je dat zelf niet wil/kan. Je komt dan ook in aanmerking voor extra garantie)

Ik zou gaan voor een deugdelijk moederbord zonder al te veel poespas. Een stabiele cpu (i7 zou perfect zijn, weet even niet of je budget dit toelaat)

videokaart boeit niet echt (tenzij je ook wilt gamen)

geheugen kost weinig op dit moment.

richtprijzen
behuizing: +/- 50/70 euro
moederbord: 80-150 euro
cpu: i7 vanaf +/- 220 euro
geheugen 6gb : +/- 80 euro

[ Voor 11% gewijzigd door Dacide op 09-01-2012 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Dacide schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:56:
Voor 600 euro vind je een prima systeem. Ga dan echter wel zelf samenstellen (bv bij salland of azerty)

Assembleren kan je netjes door hun laten doen (als je dat zelf niet wil/kan. Je komt dan ook in aanmerking voor extra garantie)

Ik zou gaan voor een deugdelijk moederbord zonder al te veel poespas. Een stabiele cpu (i7 zou perfect zijn, weet even niet of je budget dit toelaat)

videokaart boeit niet echt (tenzij je ook wilt gamen)

geheugen kost weinig op dit moment.

richtprijzen
behuizing: +/- 50/70 euro
moederbord: 80-150 euro
cpu: i7 vanaf +/- 220 euro
geheugen 6gb : +/- 80 euro
Hmm, is zelfbouw niet problematisch in het geval van support e.d.? Dit was vroeger wel zo, toen ik mijn PC's nog zelf bouwde. Ik denk alleen dat je er nog niet bent, er moet ook een voeding bij tegenwoordig. (zaten vroeger al in de kast)

Is het niet zo dat een DAW tegenwoordig meer memory vreet dan CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Nee hoor. Echter kan je kiezen om de componenten door het bedrijf te laten assembleren voor pak m beet 4 tientjes ofzo. Vaak kan je dan ook kiezen voor nog uitgebreidere garantie.

klopt voeding was ik vergeten. Sommige (instap)behuizingen hebben nog steeds een ingebouwde voeding.

Losse voeding van +/- 500 watt: 90 euro? (zo uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Ik zou voor de behuizing toch iets meer uitgeven. Mijn ervaring is dat een computer die (teveel) geluid maakt niet tof is met het maken van muziek :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Daar heb je gelijk in hoor. Maar mijn voorzetje was enkel een startpunt.

Ik heb zelf de Thermaltake Armor. En ik heb er geen seconde spijt van dat ik deze ooit gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2nd that.

Heb je verder geen VGA geweld nodig raad ik ook aan om VGA kaart met passieve koeling te nemen (of onboard) en een CPU fan met zo groot mogelijke fanblades.

Op zelfbouw heb je ook gewoon garantie trouwens, maar dan per onderdeel apart (en per onderdeel vaak nog een langere periode dan de hele PC). Voordeel is dat je dan niet je hele bak kwijt bent bij een garantiegeval. Nadeel is dat je'm er zelf uit moet (laten) halen.

SoundonSound heeft in samenwerking met wat studio's trouwens een DAW benchmark opgezet, hardware die op desktop/gaming rigs goed doen zijn nl niet per definitie snel in audioprogramma's;

http://www.dawbench.com/benchmarks.htm

Ik zou uit die lijst de beste CPU voor prijs/performance uitkiezen in je budget. En zoals je ziet beter niet draaien op Apple OS, waar je performance zo'n 50% lager is met dezelfde hardware.

[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 09-01-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

vlaaing peerd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:19:
Monofoon is niet hetzelfde als monotimbraal.
Het een volgt op het ander. Monofone synths zijn monotimbraal.
* Monofoon wil zeggen dat je niet meer als 1 noot tegelijk kan afspelen.
Voor synthesizers geldt dit als 1 "stem", niet 1 noot :). Het aantal oscillators in een stem is in die zin niet relevant.
* Monotimbraal wil zeggen dat je per noot niet meer dan 1 klank voort kan brengen.
Een "timbre" is een instantie van een synthesizer die via een MIDI-kanaal onafhankelijk van de rest aangestuurd kan worden. 4 parts multitimbraal betekent dat de synthesizer 4 keer gekopieerd wordt - waarbij effecten en polyfonie gedeeld moeten worden. 1 enkele stem valt niet te delen. Het feit dat je 2 (of meer) oscillators hebt maakt in dit geval niet uit, want die zijn niet onafhankelijk aan te sturen; je kunt niet osc 1 op MIDI-kanaal 1 zetten en osc 2 op MIDI-kanaal 2.

De DSI Evolver heeft 4 oscillators en laat bijv. wel toe dat je 1 spoor van de interne sequencer een andere melodie laat spelen dan spoor 2 (die de 2e oscillator aanstuurt) - maar dat maakt 'm niet monofoon en multitimbraal.

Bij plugins is multitimbraliteit een ietwat achterhaald concept. Immers, je maakt gewoon een nieuw kanaal, een nieuwe plugin-instance, en klaar; en de enige limiterende factor is dan de kracht van je CPU. Bij hardware synths is het nog steeds realiteit - en reden om te investeren in iets dat audio kan multitracken zodat je niet elke keer als een vrek bezig bent om interne effecten om te gooien of je zit te ergeren aan het gebrek aan meerdere outputs :P

[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 09-01-2012 13:55 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07-2020
2 redelijk nieuwe tracks gemaakt, die het redelijk goed doen op soundcloud en waar ik zelf zeker zeer trots op ben:
[Soundcloud: http://soundcloud.com/korsairmusic/ayle-eima-emerge]
[Soundcloud: http://soundcloud.com/korsairmusic/ayle-eima-tremendous]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

vlaaing peerd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:42:
2nd that.

Heb je verder geen VGA geweld nodig raad ik ook aan om VGA kaart met passieve koeling te nemen (of onboard) en een CPU fan met zo groot mogelijke fanblades.

Op zelfbouw heb je ook gewoon garantie trouwens, maar dan per onderdeel apart (en per onderdeel vaak nog een langere periode dan de hele PC). Voordeel is dat je dan niet je hele bak kwijt bent bij een garantiegeval. Nadeel is dat je'm er zelf uit moet (laten) halen.

SoundonSound heeft in samenwerking met wat studio's trouwens een DAW benchmark opgezet, hardware die op desktop/gaming rigs goed doen zijn nl niet per definitie snel in audioprogramma's;

http://www.dawbench.com/benchmarks.htm

Ik zou uit die lijst de beste CPU voor prijs/performance uitkiezen in je budget. En zoals je ziet beter niet draaien op Apple OS, waar je performance zo'n 50% lager is met dezelfde hardware.
Wow. Nooit gedacht dat OSX zo'n lage performance had. Dacht altijd dat het andersom was.

OK, dus stel, ik ga voor een I7 (gebruik de IGP) met 8GB DDR3, een mobo met PCI voor mijn M-audio een goede stille kast en een voeding. Oh en een SSD. Dan heb ik denk ik wel een powerbak. Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 10:01
rubjo99 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:11:
2 redelijk nieuwe tracks gemaakt, die het redelijk goed doen op soundcloud en waar ik zelf zeker zeer trots op ben:
[audio]
[audio]
Nice ik vind tremendous wel gaaf gelukt :) Ik volg je vanaf nu ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch wel richting het heftigere industrial. Ik vind hem erg lekker, de beat doet me ook meteen denken aan Eisenfunk - Pong. Ik vind alleen de kick nog niet echt doordringen in de wat hogere eind van de low-end/lagere eind van de mid. Maar de snare/clap is echt super lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rubjo99
Dat 2e nummer klinkt erg OK zeg. De mix is ook lekker open. (Kan nog beter trouwens, maar is maar waar je de lat legt.)
Bij het 1e nummer hoor nog dat bij de hardere stukken dat de boel elkaar in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:41:
[...]

Dit is toch wel richting het heftigere industrial. Ik vind hem erg lekker, de beat doet me ook meteen denken aan Eisenfunk - Pong. Ik vind alleen de kick nog niet echt doordringen in de wat hogere eind van de low-end/lagere eind van de mid. Maar de snare/clap is echt super lekker.
Thanks voor je feedback. :)
Eigenlijk is de kick bewust heel erg zwaar/laag, vandaar dat je niet veel hoort van de mid-punch.
Maar wellicht zou die nog ietsje harder in de mix kunnen.... we gaan er nog ff over nadenken. :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
CSB schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:32:
[...]
Dan heb ik denk ik wel een powerbak. Is dat iets?
Als je niet gaat overklokken kun je beter een H67 moederbord nemen,bv van Intel of MSI die zijn goedkoper en zuiniger dus worden ook minder warm.
De Cooler Master Silencio 550 is ook een stille kast met een hot swap bay en nog goedkoper ook.
Je kan ook nog even wachten op de nieuwe Intel Ivy processors die in april uitkomen net zo duur maar toch weer iets sneller en zuiniger.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:26
vlaaing peerd schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 09:48:
Als de geluidskaart z'n werk doet en ASIO ondersteund kun je best een tijdje bij die oude kaart blijven. Als het goed is heeft de Supreme FXII een aparte insteekkaart om af te schermen van interferentie en zou die an sich al behoorlijk clean zijn. zeker als je de ingangen niet nodig hebt, bied de Lexicon dan weinig meerwaarde.

Aan de andere kant krijg je Cubase LE erbij en korting op upgrade naar SX bespaart je meer dan dat de kaart kost, mocht je willen overgaan naar Cubase.

Ik raad echter aan om eerst na te gaan wat voor setup jullie in de planning hebben.
- Blijven jullie bij software, zoja dan heb je geen ins en outs nodig.
- nemen jullie veel met instrumenten, mics e.d op dan juist weer wel
- ga je veel met hardware synths en samplers werken, wil je misschien naast ins/outs ook wat midi opties.

Het zou nogal lullig zijn als je na 2 maanden erachter komt dat je bv toch nog meer ins/outs nodig hebt of juist helemaal niet.
Bedankt voor de info! Het is vooral fijn dat er een ander apparaat over de monitoren gespeeld kan worden, plus dat bediening op het bureau van volume fijner is dan gebruik maken van het toetsenbord. Er zal alleen met software matige VST's worden gewerkt in FL Studio. Voor die 65 euro wil ik het wel proberen, het zal sowieso een verbetering zijn tegenover de Supreme FXII, wat overigens niet eens een aparte insteekkaart is, maar een soort extender van de chip in je moederbord.

Edit: Hiermee bedoel ik dan dat nog steeds maar een beperkt aantal moederborden werkt met dat kaartje, overigens vind ik de kwaliteit ook niet denderend.

[ Voor 4% gewijzigd door Bas. op 10-01-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CSB schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:32:
[...]
Wow. Nooit gedacht dat OSX zo'n lage performance had. Dacht altijd dat het andersom was.
vroegah ...toen Apple nog motorola CPU's gebruikte waren die inderdaad sneller op grafisch- en audiogebied. Nu ze echter compleet op dezelfde hardware draaien is het meer afhankelijk van hoe het OS met z'n resources omgaat.
OK, dus stel, ik ga voor een I7 (gebruik de IGP) met 8GB DDR3, een mobo met PCI voor mijn M-audio een goede stille kast en een voeding. Oh en een SSD. Dan heb ik denk ik wel een powerbak. Is dat iets?
Dat is zeker snel genoeg om een flinke cubase sessie te houden. Als je het geld hebt zou ik inderdaad een i7 nemen, de i5's spannen echter op dit moment de kroon met prijs/prestatieverhouding voor DAW software. Je zou dan kunnen overwegen om het geld wat je bespaart aan iets anders uit te geven.

De kast ken ik niet maar aan de naam te horen zal ie wel stil zijn ;)

Verder zou ik aanraden om een basic bord te nemen zonder al teveel poespas die je toch niet specifiek zal gaan gebruiken, direct na aanschaf de laatste BIOS erop zetten en alle onboard devices uitschakelen die je niet gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 vraagjes:

- Wat is een goede externe geluidskaart voor +/- 200-300EUR? Ik kan 2dehands een Edirol UA101 aanschaffen (http://www.studiodedijk.n...usbaudio/edirolua101.html) voor +/- 250EUR, of een nieuwe M-Audio ProFire 610 (http://www.bax-shop.nl/fi...face/product-details.html) voor 310EUR?

Qua specs en mogelijkheden zitten ze heel dicht tegen elkaar, groot verschil is dat de Edirol op USB2 werkt en de M-Audio op FireWire. Wel kan ik nergens vinden of dat nu FireWire 400 of 800 is bij de Edirol! Welke raden jullie aan?

- Ik ben op zoek naar een simpel keyboard. Ik vind een paar goede van M-Audio maar die hebben enkel USB. Is er verschil in lag als ik een keyboard USB aansluit op de MacBook of via MIDI aansluit op de geluidskaart of synth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beide kaarten zullen goed voldoen, verder zal een geluidskaart ook niet meer bandbreedte benodigen als Firewire400, dus zelfs in worst case zul je ermee af kunnen.

Keyboards moet je even specifieker over zijn, hoeveel octaven je wil, controllers, enz. Je kan nog kijken naar E-MU, Behringer, AKAI en Alesis, maken allemaal zeer goede controllers.

MIDI zou van ik wegblijven als je USB kan kiezen. Het protocol is meer dan ok maar Midihardware zelf is achterlijk langzaam. alleen nuttig als je nog ergens een ouwe synth hebt staan zonder USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Midi en USB is nooit een optimale combinatie geweest maar tegenwoordig is het redelijk te doen.
De lag is iig minder dan dat je zelf iets minder strak inspeelt. Dat quantize je vaak toch wel. (al dan niet iteratief)

Firewire is leuk maar is een end of line technologie en wordt opgevolgt door thunderbolt. Dus als je een nieuwe Mac koopt over n jaar is de kans groot dat die geluidskaart ook niet meer werkt zonder een converter.
Bij een USB kaart is de kans wat kleiner want dan zal er vast ook nog wel een USB3 poort op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

vlaaing peerd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:30:
[...]

vroegah ...toen Apple nog motorola CPU's gebruikte waren die inderdaad sneller op grafisch- en audiogebied. Nu ze echter compleet op dezelfde hardware draaien is het meer afhankelijk van hoe het OS met z'n resources omgaat.

[...]

Dat is zeker snel genoeg om een flinke cubase sessie te houden. Als je het geld hebt zou ik inderdaad een i7 nemen, de i5's spannen echter op dit moment de kroon met prijs/prestatieverhouding voor DAW software. Je zou dan kunnen overwegen om het geld wat je bespaart aan iets anders uit te geven.

De kast ken ik niet maar aan de naam te horen zal ie wel stil zijn ;)

Verder zou ik aanraden om een basic bord te nemen zonder al teveel poespas die je toch niet specifiek zal gaan gebruiken, direct na aanschaf de laatste BIOS erop zetten en alle onboard devices uitschakelen die je niet gaat gebruiken.
Hm. Ik zou wel graag een Quadcore willen hebben. Misschien dat een I5 quad wat beter is, zodat ik wat geld in een nieuwe soundcard zou kunnen steken...
vlaaing peerd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:50:
beide kaarten zullen goed voldoen, verder zal een geluidskaart ook niet meer bandbreedte benodigen als Firewire400, dus zelfs in worst case zul je ermee af kunnen.

Keyboards moet je even specifieker over zijn, hoeveel octaven je wil, controllers, enz. Je kan nog kijken naar E-MU, Behringer, AKAI en Alesis, maken allemaal zeer goede controllers.

MIDI zou van ik wegblijven als je USB kan kiezen. Het protocol is meer dan ok maar Midihardware zelf is achterlijk langzaam. alleen nuttig als je nog ergens een ouwe synth hebt staan zonder USB.
Inderdaad, heb nog een oude Yamaha MIDI 2 USB converter cable. TOP ding! Kan zo alle oude keyboards aansluiten die ik ooit zou willen aansluiten. Echter is het wel retetraag ja...

[ Voor 40% gewijzigd door CSB op 10-01-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt omdat Yamaha in het algemeen altijd kl*tedrivers heeft.
Maar dit zal wel een OEM modelletje zijn geweest met cheapass drivers met een Yamaha logotje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik nog steeds de game/compoort vooor midi :)

Joystick to MIDI Adapter http://www.thomann.de/gb/onlineexpert_139_4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja maar jij bent dan ook 1 of ander retro-8 bit-bliepjes-dude die van dat soort vintage meuk leuk vind. Staat zeker naast je Commodore 64? :9

Voor 1 apparaat heeft midi nog niet veel lag, maar als je 5 apparaten achterelkaar word het al een ramp.

Daar heb je dan wel weer midi patchbays voor, maarja , dan zit je randapparatuur voor ouwe meuk te kopen die toch al uitfaseert.

@CSB
Voor DAW software kun je inderdaad beter kiezen voor meer cores dan alleen een hoge kloksnelheid. Zeker als je gaat rewiren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

vlaaing peerd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:02:
ja maar jij bent dan ook 1 of ander retro-8 bit-bliepjes-dude die van dat soort vintage meuk leuk vind. Staat zeker naast je Commodore 64? :9

Voor 1 apparaat heeft midi nog niet veel lag, maar als je 5 apparaten achterelkaar word het al een ramp.

Daar heb je dan wel weer midi patchbays voor, maarja , dan zit je randapparatuur voor ouwe meuk te kopen die toch al uitfaseert.

@CSB
Voor DAW software kun je inderdaad beter kiezen voor meer cores dan alleen een hoge kloksnelheid. Zeker als je gaat rewiren e.d.
Dat dacht ik wel. In de tijd van de trackertjes ging het om memory, vooral EMS. :p

Jullie hebben ook vast wel een goed idee v.w.b. een betaalbare soundcard tegenwoordig? Ik ben bang dat de Delta 2496 nu de bottleneck gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:14

Tijn96

In speed we trust

Ik wil gaan beginnen met produceren (daar begint het mee :p). Ben al een tijdje bezig met mixen etc. alleen nu wil ik graag mijn eigen "sound" maken.

Zou een akai apc20 goed zijn? over de 40 al veel goede dingen gelezen. dit zou ik dan doen icm ableton. wat ik me voornamelijk afvraag is of je met de apc20 ook in de toekomst kan blijven gebruiken (dus als je steeds beter wordt en gecompliceerdere nummers maakt (of zo iets)).

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Ik zou me als ik jou was eerst eens heel goed in gaan lezen wat betreft het eigen 'sound' maken nou eigenlijk inhoud.

Dan zul je ook inzien dat je bij produceren in eerste instantie niet veel zult hebben aan een APC20 of 40 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

@whyte

Ja dat snap ik maar ik bedoel het "produceren" dmv ableton en dus een APC20 gebruiken als controller voor ableton. zo wil ik het dus eigenlijk.

Dus laat ik het zo formuleren: is een APC20 een goede controller voor gebruik met Ableton?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

De APC20 lijkt zich vooral te richten op het Live deel van Ableton. Je wilt misschien liever naar Akai's MPK series kijken. Maar is dus heel persoonlijk en afhankelijk van wat je doet in Ableton.

[ Voor 22% gewijzigd door apNia op 10-01-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

apNia schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:43:
De APC20 lijkt zich vooral te richten op het Live deel van Ableton. Je wilt misschien liever naar Akai's MPK series kijken.
Dan zit je met een key-board. dat is niet wat ik zoek. ik zoek echt zo'n "drumpad" of hoe het ook heet iig zoiets als een akai apc20/40

[ Voor 7% gewijzigd door Tijn96 op 10-01-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

OK to be clear. Wat voor een muziek wil je maken en waarom denk je dat drumpads de juiste keuze zijn. Eant dat ding heeft kleinere knopjes dan een gewone drumpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

apNia schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:48:
OK to be clear. Wat voor een muziek wil je maken en waarom denk je dat drumpads de juiste keuze zijn. Eant dat ding heeft kleinere knopjes dan een gewone drumpad.
qua muziek meer de house kant op.
en zon APC20 lijkt me handig om ableton mee te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de APC20 echt niet zien als een apparaat om Ableton mee te sturen voor tijdens het produceren. De APC20 is erop gefocused om af te spelen van je al hebt geproduceerd. Het is ook echt voor live play bedoelt en niet voor het produceren zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

Oo, dat dacht ik. En welke software kan je dan het best gebruiken voor produceren (dan bedoel ik software waar allemaal samples en dergelijke in staan die je kan bewereken etc)?
Zou ik dan meer moeten denken aan mashine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:36:
Oo, dat dacht ik. En welke software kan je dan het best gebruiken voor produceren (dan bedoel ik software waar allemaal samples en dergelijke in staan die je kan bewereken etc)?
Zou ik dan meer moeten denken aan mashine?
Je bent beter af met Logic Pro 9 of Cubase. Ik werk zelf in Logic voor muziek te maken en Ableton Live om megamixen/intro's te maken. Bij Logic Pro 9 heb je al een heleboel goede samples ingebouwd en een software drum computer (ultrabeat). Smijt er dan nog een goede VST bij zoals Sylenth1 met wat patches en je bent vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:39:
[...]

Je bent beter af met Logic Pro 9 of Cubase. Ik werk zelf in Logic voor muziek te maken en Ableton Live om megamixen/intro's te maken. Bij Logic Pro 9 heb je al een heleboel goede samples ingebouwd en een software drum computer (ultrabeat). Smijt er dan nog een goede VST bij zoals Sylenth1 met wat patches en je bent vertrokken.
Zal me eens in gaan lezen! Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:39:
Zoiets is toch heel persoonlijk hoor. En ook al ben ik zelf die-hard Cubase gebruiker (en geen fan) zou ik niet zomaar iemand Logic of Cubase aanraden. Live is nl. heel geschikt om creatief met samples om te gaan. Dat wordt nu door de rest steeds meer gekopieerd maar Live blijft daarin nog steeds heer en meester.
Wat dat betreft zou ik zeker aanraden om wat meer onderzoek te doen. Bijv youtube tutorial filmpjes kijken. Demo's proberen of bij iemand langs gaan die je ea uit kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hoewel ik het met je eens ben wouter denk ik dat het voor een beginner heel erg overrompelend kan werken alle DAWs af te gaan en de pro's en cons te vergelijken, niet wetende waarop je eigenlijk moet letten. Gangbaar is voor mij als ik in iets nieuws duik vaak een van de meest populaire keuzes, zodat ik er goed veel op kan Googelen/tutorials voor kan vinden. Met het oog op housemuziek zou ik willen roepen "kies Ableton!". Heb je een Mac, kijk dan ook naar Logic. Heb je een Windows machine, kijk dan naar FL Studio. Dit zijn populaire DAWs in het genre. Wat niet wilt zeggen dat Cubase niet goed is, ik ben alleen bang dat het wat overrompelend kan zijn als ik zo (nofi!!) Tijn96 z'n niveau kan beoordelen.

Kijk naar een leuke midicontroller. De Akai MPK serie is erg goed (heb een MPK49 zelf, afgezien van de drumpads die iets mooier kunnen heb ik er niks op aan te merken). Verder heb je de M-Audio Axiom serie die erg populair is en de Novation Noctum. Check die maar ff uit als je populaire gangbare keuzes wilt hebben die gewoon goed voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heej Tijn,

Leuk je ook in het producerstopic terug te zien. Ik ben het eens met de adviezen hierboven en de apparaten die je noemt zijn ook meer gericht op het DJ werk.

Als je wilt gaan produceren zou ik eerst beginnen met een degelijke PC en wat redelijke speakers/koptelefoon. Als je je een tijdje hebt verdiept in de verschillende programma's en instrumenten zal je pas een beetje begrijpen hoe je dat wilt aansturen en dat is het goede moment om een goede controller voor jezelf aan te schaffen.

Programma's die ik kan aanraden om naar te kijken;
Cocos Reaper (unlimited trial versie)
Propellerhead Reason
FL Studio
Steinberg Cubase/Nuendo
Ableton Live
Cakewalk Sonar

En eigenlijk nog veel meer. Binnen die programma's kun je weer allerlei drumcomputers, samplers en synths opstarten en beginnen met tracks inelkaar flansen.

Ze kunnen onderling heel erg verschillen qua opbouw en werkwijze en zoals Wouter zegt, het is maar net waar je persoonlijke voorkeur ligt. Elk van bovengenoemd programma moet je in staat stellen professionele kwaliteit producties te maken.

@ApNia
Misschien is het voor jou wat moeilijk omdat je overgestapt was van Reason, maar ikzelf ben met Cubase begonnen en vond het zeker niet overrompelend hoor!

[ Voor 7% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-01-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

@peerd

qua geluid zit ik wel goed en qua pc denk ik ook wel maar dat weet ik niet zeker (sony vaio met i3).

ik ga eens naar verschillende software pakketten kijken en vanuit daar ga ik weer verder.

uiteindelijk is een pc/mac voor alleen produceren wel het handigst denk ik zo of niet?

en welke software wordt meestal gebruikt voor het produceren van house/electro house? of kan dat ook met praktisch alle software?

[ Voor 18% gewijzigd door Tijn96 op 10-01-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Tijn: Heb ik m'n reply voor Jan Lul getikt?

PS: ik moet kakken

@peerd: ik kom van Screamtracker 3 > Fasttracker 2 > MadTracker > Cubase > Logic > Cubase > Fruityloops > Reason > Ableton. Dus ik heb m'n fair share van omgevingen gehad :)
Ik vond Cubase persoonlijk wat sloom in uitvoering van m'n ideeen en overrompelend om mee te werken. Misschien is dat inmiddels veranderd hoor.

[ Voor 75% gewijzigd door apNia op 10-01-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

apNia schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:53:
Tijn: Heb ik m'n reply voor Jan Lul getikt?

PS: ik moet kakken
Heb het net gelezen idd. Dus voor jan lul is het niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:05

W84

Ben net begonnen met produceren en uiteraard wil ik de boel later uitbreiden, maar op dit moment heb ik het volgende staan:
- HP Pavilion DV7 i5/8GB/Beats Audio IDT
- 23 inch Philips Full-HD LED-monitor (als 2e beeldscherm)
- M-Audio Oxygen 61
- Korg nanoPAD2
- KRK Rokit 5
- Sony EX500 (in-ear)
- Sony XB700 (testen laag)

- FL Studio 10 Signature Bundle
- Nexus 2
- z3ta+
- Sylenth1
- Nog wat andere plug-ins

Het geld is nu even op, haha. Maar goed, ik ga weer sparen voor een 2e MIDI-controller met semi-gewogen toetsen (weet nog niet welke), waarschijnijk de Icon Creativ, externe sound en wat extra plug-ins.

Voorlopig ben ik blij en kan ik prima m'n creativiteit kwijt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Hmmm, die Sony XB700's kende ik nog niet. :)
Ik heb nu een paar jaar een Sennheiser HD650. Dat ding zit echt superlekker op je hoofd, maar de weergave in het sublaag vind ik ondanks mijn Ray Samuels Predator HR DAC / HP AMP nogal tegenvallen.

Iemand enig idee of er ook foam ear pads zijn voor de Sony XB700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Hoe bedoel je precies? De XB700 zit echt heerlijk en wil je eigenlijk niet meer af en qua laag zal je wel schrikken met deze. Toen ik 'm voor het eerst had opgezet zei ik echt luid: "WTF?!". Die gaat echt zo lekker diep en dan nog de power erbij die deze procuceert. De mid en hoog vervormen trouwens ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik heb leren pads gehad op verschillende headphones waaronder de HDJ1000. Dit vond ik niet prettig en wordt altijd klam wanneer je ze lang op hebt.
De foam earpads op de HD650 waren voor mij echt een godsgeschenk (dat ding zit ook echt heerlijk op je hoofd).
Vandaar dat ik graag ook foam earpads zou willen op een ev. toekomstige headphone. Ik zie trouwens ook dat er een XB1000 is. :Y)

Maar er zijn toevallig geen foam earpads te vinden dat jij weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Nope, niet dat ik weet. Ik heb er totaal geen last van en ze gaan over je oren trouwens, dus je oren zelf zijn vrij. De XB1000 schijnt trouwens totaal niet lekker te zitten en is net iets te lomp. Qua sound verschilt het ook niet zo heel veel, maar de prijs wel. Foam earpads of niet, ik kan je de XB700 van harte aanbevelen... spijt zal je er niet van krijgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
@Tijn (en andere geinteresseerden)

Zelf gebruik ik Ableton om te produceren (poging tot ;) )

Echter, ik heb de APC20 in bezit gehad. Heb hem reeds doorverkocht.

Ik gebruikte altijd al een launchpad (ook al zou die eigenlijk voor live dingen bedoeld zijn), en dat beviel erg goed. Echter dacht ik altijd dat ik faders wilde hebben om zo een 'meer volwaardige' DAW controller te hebben. Echter ben ik inmiddels van mening dat als je een DAW controller wilt gebruiken, Motorized faders eigenlijk onmisbaar zijn. Daarom de APC20 weer doorverkocht (ik vond hem net te groot, de faders gebruikte ik niet en de clipbuttons waren kleiner dan die van de launchpad... \Inmiddels gebruik ik dus nog enkel de launchpad (met heel veel plezier).

Ik bouw een track vanuit de session view in ableton, regel voor regel bouw ik het geraamte. De launchpad is dan ideaal om in deze session view de clips en rows te controllen. Dat is alles dat ik ermee doe. Maar het werkt wel heerlijk. Vanuit de session view record ik een hele track die ik vervolgens ga aanpassen in de Arrangement view.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijn96 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:38:
@peerd

qua geluid zit ik wel goed en qua pc denk ik ook wel maar dat weet ik niet zeker (sony vaio met i3).
met een i3 moet je wel het 1 en ander kunnen draaien, zeker als het een multicore CPU is.
en welke software wordt meestal gebruikt voor het produceren van house/electro house? of kan dat ook met praktisch alle software?
In principe maakt software keuze niet uit, maar kan van invloed zijn. Als je bv breakbeat maakt zal je toch vaker moeten hakken en slashen in je beats en opnieuw ordenen, terwijl 4x4 beats vaak redelijk constant blijven.

Ableton is heel erg makkelijk met hakken terwijl Reason en FL studio weer heel makkelijk grote sequences te ordenen zijn.

Ik denk dat je Reason wel erg prettig gaat vinden om mee te beginnen, die is helder en overzichtelijk en je ziet aan het programma zelf al snel af waar alle functies voor zijn. Het is laagdrempelig maar zeker in staat om fatsoenliljke producties te maken. Ik gebruik het nog steeds wel eens als rewire slave(= doorgelust) in Cubase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Voor wat in het bijzonder peerd? Wat mis je in Reason wat je niet ergens anders in kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Zijn er mensen vorig jaar naar de Dancefair geweest? Zo ja, hoe beviel dat?

Wil er zelf heen dit jaar. Eens zien of er boeiende workshops/masterclasses zijn.

Wouter, jij bent sowieso daar namens Studiojunkies neem ik aan? Vorig jaar ook geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
does not compute B)

Wat mis je in Reason wat je niet ergens anders wel in kan vinden?
- VST plugins
- Een wijdere keus uit effecten
- Kontakt, Massive, Sylenth,Albino, Predator, enz

Wat mis heb je in Reason wat je niet ergens anders in kan vinden?
- achterlijk vette VCA/VCO routing, sidechaining op controllers
- 12 verschillende apparaten die op allerlei manieren met elkaar verbonden kunnen worden
- Combinator
- CPU+RAM resource vriendelijkheid

Vandaar mijn keus om Reason in andere DAW software te lussen, dan heb je alle voordelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
vlaaing peerd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:25:
does not compute B)

- VST plugins

- 12 verschillende apparaten die op allerlei manieren met elkaar verbonden kunnen worden
- Combinator

Vandaar mijn keus om Reason in andere DAW software te lussen, dan heb je alle voordelen ;)
hoe bedoel je dat? Waarom kan dit wel in reason en niet in (bv) ableton... of bedoel je dat het dan VST gebonden is? En sidechaining op 'welke' controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
in de zin dat 1 synth met elke andere synth(sampler/effect/vocoderwhatever) verbonden kan worden. In VST omgeving zijn plugs van verschillende fabrikanten doorgaans niet met elkaar te verbinden en de enige interactie is via MIDI of het audiosignaal mogelijk. Reason bied virtuele CV en Gate routing die op elk apparaat binnen reason weer aangesloten kan worden. Je kan zelfs audio als modulatiebron voor synthcontrollers gebruiken

Probeer dit bv eens in standalone Ableton:

http://www.propellerheads...get_article&article=part4
of dit:
http://www.soundonsound.c...icles/reson-tech-0511.htm
of dit:
http://www.soundonsound.c...icles/reasontech_0509.htm

En omdat ik zulke opties wel erg miste in Cubase en Reason weer niet effecten heeft die ik in Cubase had gebruik ik allebei naast elkaar.

Wat betreft sidechaining op controllers. Je kan het compressiesignaal van een compressor aansluiten op filters, ADSR, LFo modulatie, enz van de apparaten.

Bij "normale" sidechaining kan dit alleen maar op de volume van het audiosignaal. Toch vet als je een kick op een baslijn sidechaint en ipv van volumeducking een Hipass filter inschakelt?

[ Voor 16% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-01-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

W84 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:16:
Nope, niet dat ik weet. Ik heb er totaal geen last van en ze gaan over je oren trouwens, dus je oren zelf zijn vrij. De XB1000 schijnt trouwens totaal niet lekker te zitten en is net iets te lomp. Qua sound verschilt het ook niet zo heel veel, maar de prijs wel. Foam earpads of niet, ik kan je de XB700 van harte aanbevelen... spijt zal je er niet van krijgen. 8)
*Zucht*....nergens op voorraad (XB700). :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dacide
Moet ik nog even kijken hoe dat geregeld gaat worden. Ik heb iig al m'n bijdrage aan de Dancefair gegeven op de reclamefolder van ze. :)

Headphones, altijd lastig. Zelf ben ik Sennheiser af en Ultrasone fan. Die pro 900 lijkt me wel zwaar OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Jupz ik zag het ja.. (althans de artikelen, heb nog geen folder gezien)

Mocht je er met een stand staan dan kom ik ff handje schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:25:
does not compute B)

- VST plugins

- Combinator

Ehhh.. ik bedoelde dus dat laatste :)
Thanks, betere uitleg kon ik niet vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:41:
[...]

Voor de geïntreseerden onder ons.... :)

[Soundcloud: http://soundcloud.com/sequenz-pounder/hardcorehacker-and-the-sequenz]
We hebben de track wat bijgewerkt...
De kick staat harder en er zOMG! Hi-hats. :P
(afmix en automation zijn ook nog ietsiepietsie veranderd...).

[ Voor 58% gewijzigd door Da_maniaC op 11-01-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Hallo mensen,

Ik lees al een tijd mee in dit topic. Ik zal me even voorstellen:

Mijn naam is Erwin, ik woon in regio Tilburg, 21 jaar.
Ik ben nu een weekje bezig met Ableton (wat overigens goed bevalt.... er is wel door heen te kijken als beginner)
Ik ben in aanraking gekomen met produce door mijn broer, die van jongs af aan het draaien en producen is.

Mijn gear:

iMac 21,5" early 2011
M-audio keyboard
icon i-Controls mini MIDI controller
AKAI MPD18

Ik ben op dit moment vooral nog veel aan het experimenteren wat er mogelijk is.

Heeft iemand ervaring met de KRK KNS-6400 koptelefoon? Ik heb op dit moment geen geld voor goede studio monitoren dus ik zoek een goede headset (max 100 euro) voor het produce.

[ Voor 14% gewijzigd door Xenophoben op 12-01-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Voor rond de €100 heb je toch wel redelijke monitoren? Helaas heb ik geen ervaring met de KNS-6400, maar het schijnt wel een goede te zijn. Zie ook de reviews. Alleen qua laag zal het denk ik wat tegenvallen, maar ik weet niet wat je stijl is. ;)

@Da_maniaC: Ja, ik zie het. Nog niet lang geleden nog voldoende voorraad, maar er was me al verteld dat het een populair model is die hard gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

W84 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:19:
Voor rond de €100 heb je toch wel redelijke monitoren?
haha, nee. Begin maar eens eerder te denken aan een bedrag rond de 300 of zo, en da's lang niet elitair want die mensen zullen je vertellen dat alles onder de 1000 euro een beginnersset is.

http://www.thomann.de/nl/behringer_b3030a_truth.htm is helemaal zo slecht nog niet. Setje KRKs werkt ook best okee.

Wat je voor 100 hebt is een setje 2ehandse Alesis Monitor One MKIIs die al een paar jaar oud zijn. Passief, wel te verstaan.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Oh, ok... haha. Ik heb zelf KRK, maar ik dacht dat die van bijv. M-Audio of Hercules niet eens zo slecht waren. Maar goed, voor beginner/thuisstudio hoef je sowieso toch niet gelijk hi-end te gaan lijkt me. Ik wilde eerst ook doorsparen voor andere, maar voorlopig is het prima zo en het doet voor mij wat het moet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Behringer zou ik ver bij uit de buurt blijven. Beter spaar je sws, de meeste redelijke monitoren beginnen idd bij minimaal 500e de stuk. En dan heb je nog niks bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook met super simpele speakers begonnen.
Dan is het al prima als je het een beetje kan horen.
Met alleen een headset doe je jezelf wel te kort, je moet het ook ruimtelijk kunnen horen wil je het een beetje goed krijgen. En dan gewoon veel muziek maken en plezier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

En zo is het! :) Ik heb zelf gekozen voor KRK Rokit 5 om te beginnen en ik heb lang lopen twijfelen tussen de 5 en 6, maar na een aantal reviews en tips ben ik voor de 5 gegaan. Mocht ik straks wat verder zijn en weer wat meer te besteden hebben, dan wil sowieso wat extra apparatuur aanschaffen en andere monitoren komen vanzelf wel. Voorlopig ben ik tevreden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Dankje voor jullie reacties. Ik ben van plan om wat langer door te sparen als ik het hier zo hoor. Rokit 5 of 6 van KRK wellicht. Het is vooral voor Dance / House muziek.
Nu op dit moment doe ik het wel even met een dj koptelefoon. Ervaring opdoen is op dit moment het belangrijkste lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Zo, gisteren mijn mopho weer doorverkocht.
Heb nog snel even gebruik kunnen maken van die Ableton kortingsaanbieding. Nu Ableton netjes legaal aangeschaft voor 202 euro (upgrade van Live 8 Lite (zat bij mijn SL mk2)

Ben nu dus officieel op de legale weg.. eindelijk :)
Ook alle rottige (illegale) VST's de pc afgepleurd. Zit nu met een bescheiden collectie van freeware en netjes gekochte vst's.

NI Massive en Big Thick Rhino (nu in dubio of ik Waldorf Largo zal kopen)
Daarnaast een paar no-brainer deals van Rob Papen (delay, distort)

Moet zeggen dat het wel rust geeft op deze manier... In plaats van je een baan te worstelen tussen 30+ vst's kan ik nu enkel nog teruggrijpen naar Massive en Rhino... zo verplicht je je toch om meer diepte in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacide schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:57:

Moet zeggen dat het wel rust geeft op deze manier... In plaats van je een baan te worstelen tussen 30+ vst's kan ik nu enkel nog teruggrijpen naar Massive en Rhino... zo verplicht je je toch om meer diepte in te gaan.
Is ook overkil , paar goede vst of synths kunnen een hoop . Je moet eens proberen wat meer vst midi kanalen om te zetten in audio waves om daar weer audio effecten over te gooien , en zo een andere sound te krijgen dan dat die rechtstreeks uit de synth komt . Dat is met en hard en software leuk :)

Gebruik trouwens nog steeds rebirth , vindt het een makkelijk pakketje wat weinig recources vraagt .Blijft software maar een loop renderen in hogere resolutie geeft ook een better resultaat , met weer de mogelijkheid audio effecten te gebruiken :)

Gratis :) http://www.rebirthmuseum.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nieuwe DAW van voormalig Ableton medewerkers komt er aan!

http://bitwig.com/bitwig_studio.php

Ziet er uit als wat Ableton 9 had moeten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

z999 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 01:22:
Behringer zou ik ver bij uit de buurt blijven. Beter spaar je sws, de meeste redelijke monitoren beginnen idd bij minimaal 500e de stuk. En dan heb je nog niks bijzonders.
Opzich heb je gelijk, al zijn de Behringer Thruth monitoren samen met wat andere Behringer speakers/versterkers zonder gein zo slecht nog niet (er zijn een hoop andere Behringer producten daarentegen... waar je idd niets mee te maken wil hebben).
Ik ken veel producers die naast hun monitoren ook altijd een setje Truth's hebben om te horen wat de track doet op hoger volume en op clubachtige speakers.
De weergave van een setje Thruth monitoren is allerminst eerlijk te noemen (ergens bij de 80 Hz en 8 kHz zit een flinke bult in de weergave).
Maar als je netto naar de prijs kijkt is het wel veel speaker voor je geld, je vind de grotere serie vaak voor ong. 275-290 p/set (Dat is minder dan 150 EUR. per actieve speaker!)
Ook de weergave is voor het geld niet slecht (en dat kan voor een beginner de doorslag geven).

KRK heeft een mooie serie instapmodellen voor beginnende producers (vandaar dat deze ook erg populair zijn). Ik zou persoonlijk altijd minimaal de 6 serie pakken en niet de 5, want die iets grotere woofer maakt enorm veel goed in de laagweergave. Ik koop persoonlijk ook nooit kleiner dan 20 cm, aangezien het verschil met (zelfs goeie) 10-15 cm woofers gewoon erg groot is.

Zelf heb ik 2-2,5 jaar geleden een setje Dynaudio BM12A MKII's gekocht. Een rib uit mijn lijf, na lang sparen... maar tot op heden toch wel de beste aankoop die ik heb gedaan qua hardware (samen met een goeie audio interface).

Mijn advies zou dan ook zijn om als beginnend producer een koptelefoon te kopen met een enorm goede price/performance verhouding zoals bijv. de Sennheiser HD500 of de Sony XB700 (De XB700 heb je op Amazon.de al voor 56 EUR!.... als hij op voorraad is).
Let wel op dat je deze versterkt aan zal moeten sluiten om hem goed te benutten.... maar iedere redelijke versterker met een headphone amp erin (hebben de meeste) zal voldoen. Veel mensen zijn al in het bezit van een gangbare versterker.

Wat voor een beginnend producer soms ook een goede optie kan zijn.... is om voor een paar centen een goede (en vrij eerlijke) speakerset aan te schaffen wanneer men al in het bezit is van een redelijk leuke versterker.
Denk bijvoorbeeld aan tweedehands Celestion of Wharfedale speakers die nog in zeer goede staat zijn (liefst 2-weg met een dome tweeter en zonder bass-reflex). Je vind al leuke sets voor 60 EUR.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:40:
[...]
Is ook overkil , paar goede vst of synths kunnen een hoop . Je moet eens proberen wat meer vst midi kanalen om te zetten in audio waves om daar weer audio effecten over te gooien , en zo een andere sound te krijgen dan dat die rechtstreeks uit de synth komt . Dat is met en hard en software leuk :)
QFT! Liever 2 goeie VST's waar je mee kan lezen en schrijven... dan 20 VST's die ongeveer hetzelfde kunnen waarbij je zelf enkel nog maar wat aan de knopjes kan draaien.
Ik heb hele projecten gemaakt, met slechts een paar plug-ins. Met name Sylenth1 is voor mij echt één van dé synth VST's bij uitstek.

[ Voor 21% gewijzigd door Da_maniaC op 13-01-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xenophoben schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:55:
Dankje voor jullie reacties. Ik ben van plan om wat langer door te sparen als ik het hier zo hoor. Rokit 5 of 6 van KRK wellicht. Het is vooral voor Dance / House muziek.
Nu op dit moment doe ik het wel even met een dj koptelefoon. Ervaring opdoen is op dit moment het belangrijkste lijkt me.
Ik raad je ten zeerste aan om je niet kapot te focussen op KRK speakers maar ook om andere speakers te beoordelen.

Een koptelefoon geeft je in elk geval een goed overzicht van je stereobeeld en is vaak ook goed om spatial effecten (reverb e.d.) te beoordelen, maar kan soms erg vertekenen in frequentie weergave. Het is altijd aan te raden om je mixen op verschillende systemen te luisteren (hifi, auto hifi, PC/laptop speakers enz)

De bedoeling van een neutrale monitor is namelijk dat je mix zich goed vertaalt over allerlei verschillende playback systemen. Het mag verder voor de stijl niet uitmaken wat voor soort referentiespeakers je koopt.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:40:
[...]

Gebruik trouwens nog steeds rebirth
Ja maar dat is omdat jij zo'n 8bit-bliepjes-glitch-noise dude bent die 303 geluiden nog steeds leuk vind. Staat vast naast je atari ST. B)
z999 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 01:22:
Heb je ook een reden waarom je bij Behringer uit de buurt zou moeten blijven? De Berhinger Truth 2031 geeft vlakkere weergave dan de KRK's en is vele malen goedkoper. Lijkt me om die reden een goeie koop.

Verder is 1000 euro uitgeven aan speakers overkill als je ervan uitgaat dat de grootste problemen in geluidsweergave vaak de ruimte is, als die nog niet optimaal is heb je ook niks aan peperdure bakken.

Verder ben ik ten zeerste van mening dat als je geen goede mix kan maken op redelijk betrouwbare budget speakers (zoals Yamaha HS80, Alesis MKII of Mackie HRM824 bv) dat dat meer ligt aan je eigen skills dan de kwaliteit van de speakers.

[ Voor 37% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-01-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik zit ook al lang te dubben v.w.b. monitor speakers.

Gebruik momenteel de Syrincs m3-220 monitor set... (nog uit mijn dj tijdperk)

Bevalt me heel goed, maar ik heb geen idee hoe deze zich verhoudt tot andere monitoren in deze prijsklasse.
Heb verder ook niet echt vergelijkingsmateriaal.

enige nadeel van de syrincs is dat deze een losse sub heeft. Ik zou zo graag zonder sub willen werken.
Maar ik weet nu ook al dat ik mega spijt ga krijgen als ik de syrincs ga verkopen. Wellicht dat ik deze gewoon hou (als 2e referentie).

Maar voor een budget van +/- 600 euro (voor een set) daar vind ik wel (relatief) goede monitoren voor?
(evt 2e hands)

eigenschappen syrincs:
Deze set is zeer geschikt als monitorset voor de ThuisDJ die hoge eisen stelt aan de geluidskwaliteit! Aansluiten is ook een makkie. Uitgang van je mixer zo de sub in en klaar ben je (de set heeft namelijk 5 ingebouwde eindtrappen). Plaatsing van de topjes is eenvoudig. Zet ze voor je snufferd OF plaats ze op een microfoonstatief (aansluiting daarvoor zit reeds onder in de topjes). Je kunt natuurlijk ook muurbeugels gebruiken.

Systeem-eigenschappen: (van new-line.nl)

Actief systeem met in totaal 220 Watt RMS vermogen, verdeeld over 5 eindtrappen.
Syrincs Large Signal Technology©
Kompleet magnetisch afgeschermde topjes voor AV- of PC-Toepassingen
Actieve Cross-over voor optimale aanpassing van de gebruikte speakers
Symmetrische XLR-Ingangen met ingangsregelaar EN aparte regelaar voor de klankbalans tussen topjes en sub
Hoge geluidsdruk: 111 dB SPL peak @ 1m
D'Appolito configuratie van de topjes
Schakelbare EQ voor vrijstaand- of tafelplaatsing
Schakelbare Delay voor het optimaal gelijklopen van de fase tussen de Subwoofer en Topjes: 0 m of 0,6 m
1" Neodymium Dome tweeter met “Acoustic Waveguide” voor een hoge dynamiek
Hogetonen speaker wordt door Peak en RMS Limiter beveiligd
De Topjes bevatten geen Transformatoren of spoelen
Het één-kabel-Systeem voorziet de Topjes van signaal en voedings-spanningen
De bandpass subkast heeft een krachtige 8"-Woofer voor een droge dynamische basweergave

Aanvullende informatie:

Afmetingen topjes: 13 x 34 x 19cm (B x H x D, inclusief koelvinnen)
Afmetingen sub: 29 x 43 x 33cm (B x H x D)
Let op: deze set heeft gebalanceerde XLR ingangen. Afhankelijk van je mixer heb je dus een verloopje nodig. Informeer bij twijfel!
De bijgeleverde beige kabels (komen tussen sub en topjes) zijn ca. 1,8 meter lang (aan de korte kant dus). In de optielijst kun je langere kabels selecteren.
Technische gegevens:
Technische Daten:

Frequenzbereich (-10 dB): 39 Hz - 24 kHz
Frequenzbereich (-3 dB): 45 Hz - 19 kHz
Maximalpegel: 111 dB SPL @ 1m
Eingangsempfindlichkeit: 0,25 V .....4 V eff.
Eingangnsimpedanz: 15 kOhm asymm.
30 kOhm symm.

Verstärkerleistung: 68 Watt rms Sub
2 x 38 Watt rms pro Sat

Fremdspannungsabstand: >96 dB(A)

Abmessungen (HxBxT): 427 x 287 x 323 Sub
334 x 126 x 184 Satellit

Gewicht: 15,5 Kg Sub
3,5 kg pro Satellit

[ Voor 14% gewijzigd door Dacide op 13-01-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:30:
[...]

Ja maar dat is omdat jij zo'n 8bit-bliepjes-glitch-noise dude bent die 303 geluiden nog steeds leuk vind. Staat vast naast je atari ST. B)

[...]
Atarie is gewoon een vette midi seqencer die ik niet heb , en waar ook niks naast staat :P

Ach er zijn nog zoveel leuke dingen te samplen , enigste wat ontbreekt is een microfoon .
Zat te denken aan diverse plukgeluiden en harpgeluiden uit een piano te samplen , door gewoon de snaren te betasten en te tokkelen :Y

Oficeel mag je die snaren niet met je blote handen aanraken omdat het zuur in je handen een reactie aangaat met het metaal :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:30:
Verder ben ik ten zeerste van mening dat als je geen goede mix kan maken op redelijk betrouwbare budget speakers (zoals Yamaha HS80, Alesis MKII of Mackie HRM824 bv) dat dat meer ligt aan je eigen skills dan de kwaliteit van de speakers.
Ik zou het anders uitleggen.
Het van je mix een goed eindprodukt te maken is een keten van schakels. En de zwakste schakel bepaalt de uiteindelijke kwaliteit. Je skills, de speakers, de akoustiek, de compositie.
En in die zin heb je als beginner ook geen super dure speakers nodig want je loopt dan toch nog te stoeien met wat je zelf aan het leren bent. En wat dat betreft merk je het zelf wel als je toe bent aan een stapje hoger. Maar dan moet je ook rekening houden dat je die nieuwe speakers ook goed kan horen en dus de akoustiek in je ruimte daar ook geschikt voor moet zijn of anders moet worden gemaakt.
Als je met details gaat bezighouden dan mis je dat vaak bij de mindere speakers en moet je blind gokken zeg maar en dan op een ander (beter) systeem kijken hoe het uitpakt. Bij betere speakers hoor je meteen wat er mis zit en kun je dat ook snel aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hier wil ik wel even op inhaken. Niet alles is gebonden aan regeltjes als je het mij vraagt. Smaak speelt ook een grote rol. Als jij perse die bepaalde snare gewoon even wat meer punch wil geven is dat een smaak-kwestie, geen regel. Dure high end monitoren zijn imo geen must voor goede muziek.

Ik heb echt zoveel platen gehoord die ronduit kut zijn afgemixt, maar wel uit een studio komen waar je U tegen zegt. Dus dat zegt genoeg imo :)

De persoon die achter de knoppen zit bepaald het geluid, niet de speakers. Daar komt ook nog eens bij kijken dat ieder persoon muziek/geluid anders hoort. Het is immers ook een gevoel kwestie.

edit : stel dat jij bezig bent met een mix waar er iets niet in orde is op een bepaalde frequentie, dan is de kans groot dat van de 100 mensen het er misschien 2 is opgevallen.

of het moet _goed_ mis zijn natuurlijk, dan is het een ander verhaal :+

[ Voor 16% gewijzigd door kaos001 op 13-01-2012 13:52 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 13:37:
[...]

Ik zou het anders uitleggen.
Het van je mix een goed eindprodukt te maken is een keten van schakels. En de zwakste schakel bepaalt de uiteindelijke kwaliteit. Je skills, de speakers, de akoustiek, de compositie.
En in die zin heb je als beginner ook geen super dure speakers nodig want je loopt dan toch nog te stoeien met wat je zelf aan het leren bent. En wat dat betreft merk je het zelf wel als je toe bent aan een stapje hoger. Maar dan moet je ook rekening houden dat je die nieuwe speakers ook goed kan horen en dus de akoustiek in je ruimte daar ook geschikt voor moet zijn of anders moet worden gemaakt.
Als je met details gaat bezighouden dan mis je dat vaak bij de mindere speakers en moet je blind gokken zeg maar en dan op een ander (beter) systeem kijken hoe het uitpakt. Bij betere speakers hoor je meteen wat er mis zit en kun je dat ook snel aanpakken.
Dat is niet helemaal en niet altijd het geval.
Als producer en muziekliefhebber kun je toch waarde hechten aan goede speakers? Los van je skills als producer/muzikant. Dat lijkt me één afweging als je voor speakers gaat. Dat je gewoon lekker kunt werken met fijne speakers. Dat is dan wel degelijk een reden om voor dure speakers te kiezen, zelfs als beginnend producer.
De 2e afweging voor het kiezen van speakers kan zijn dat je gaat voor definitie en neutraliteit van de speakers, om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen afmixen. In dat geval zijn je skills als producer wel van belang en gaat Wouter Veltmaat zijn verhaal over schakels en het hele proces wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84

W84

Zit er echt zoveel verschil tussen de KRK Rokit 5 en 6? Ik kan m'n Rokit 5 namelijk nog ruilen al klinkt het voor mij krachtig en hard genoeg, maar mij was verteld dat het niet zo heel veel verschil maakt voor wat je betaald en de Rokit 5 was mij aangeraden. Ik produceer in de Dance, House, Trance, Elektro. Sowieso heb ik de Sony XB700 en EX500 (in-ear), dus qua tests voor het laag komt het wel goed. Maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jo-re-mi
In een andere context die jij uitlegt heb je natuurlijk gelijk.
Mijn opstelling is surround en daar kan ik ook prima films of concerten op afspelen en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W84 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:06:
Zit er echt zoveel verschil tussen de KRK Rokit 5 en 6? Ik kan m'n Rokit 5 namelijk nog ruilen al klinkt het voor mij krachtig en hard genoeg, maar mij was verteld dat het niet zo heel veel verschil maakt voor wat je betaald en de Rokit 5 was mij aangeraden. Ik produceer in de Dance, House, Trance, Elektro. Sowieso heb ik de Sony XB700 en EX500 (in-ear), dus qua tests voor het laag komt het wel goed. Maar toch...
de 5"en 6" drivers zijn net niet genoeg om goed onder de 50 Hz te komen. Dat is niet alleen handig voor sub-muziek als dnb e.d. maar ook om te horen of je niet onzinnig veel headroom vretende rumble onderin hebt zitten.

Helaas past KRK een hifi-truukje toe door harmonische frequenties harder te zetten (voor 50hz is dat 100hz en 200hz) zodat het lijkt alsof de subs worden weergegeven (zoals het Waves maxxbass effect alleen dan in de speaker ingebouwd). Dit verstoord echter de mogelijkheid om goeie mixbeslissingen in zowel de subs als de harmonischen erop te maken. De 5" heeft dit erger als de 6" overigens.

Wat de laatste paar comments betreft, eigenlijk heeft iedereen hierboven wel gelijk - op complete klotespeakers kun je geen fatsoenlijke mix maken, maar het is ook niet zo dat als je fatsoenlijke speakers hebt de mixen ineens goed worden, je hebt gewoon betere tools tot je beschikking.

Dit is iets wat juist een monitor niet had mogen doen en voor mij reden om KRK's over te slaan. Dan heb je nog de VXT series, maar die is zo duur dat je voor hetzelfde geld weer beter Mackies of Yamaha's kan kopen

Mijn mening is verder wel dat budgetspeakers in staat zijn om in een goede mix te maken, zoek er alleen een paar uit met vlakke freq response en wijd (genoeg) stereobeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:16:
@Jo-re-mi
In een andere context die jij uitlegt heb je natuurlijk gelijk.
Mijn opstelling is surround en daar kan ik ook prima films of concerten op afspelen en dat gaat prima.
Ja, dat ook. Ik bedoel meer dat je goede speakers kunt willen om de lol in het muziekmaken/produceren te houden (i.t.t. definitie en neutraliteit), niet zozeer voor muziekluisteren of films kijken. Anyway, je snapt m'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Om even de combobreaker te spelen. Heb eeeeiinnndelijk de SpacePanda afgemaakt :). Zou heel graag wat feedback van jullie horen, ook al ben ik er nu al érg blij mee :).

[Soundcloud: http://soundcloud.com/whytewip/whyte-spacepanda-wip2]

Vinden jullie er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuke spacepande , mooie sounds gebruikt :)

Misschien leuk om te zeggen welk aperaat die geluidjes maakt , of een screenshot van je daw om te laten zien hoe de track inmekaar zit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55

iChaos

It's Lupus.

Als 16 jarige die interesse heeft in deze zaken ben ik nog lang niet op het niveau van de meesten hier, dus forgive me voor de (voor jullie) zeer basic vragen:

In Ableton Live, heb je bijv. in de Arrangement View dus een clip lopen. In tracks hoor ik dan vaak dat bijv. de reverb tijdens het spelen van de clip verandert. Hoe kan ik dus een eigenschap van een VST laten aanpassen binnen een clip? (dus in plaats van bijvoorbeeld een reverb die op een bepaalde waarde staat, loopt die omhoog binnen de clip zelf)

En de tweede vraag, die waarschijnlijk zeer stom is: hoe komen jullie aan inspiratie? Gewoon een DAW uren open laten staan en alles proberen, of gaan jullie pas aan de slag wanneer je een concreet idee hebt, of een plotselinge inspiratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hey iChaos,

De term die je zoekt is 'automation'. In de meeste waardes van Ableton zelf kan je er op rightclicken en dan is er een optie "Show Automation" optie. Dan komt er in de arrangement view een rode lijn waarmee je de waarde over tijd kan aanpassen. Zo kan je bij Ableton's eigen reverb bijvoorbeeld de Dry/wet aanpassen over de tijd, dan wordt ie sterker en minder sterk hoorbaar. Een voorbeeld (toevallig met reverb) vind je hier: YouTube: Ableton Automation Basics
Eigenlijk moet je die even kijken, die jongen legt het heel goed uit, dan snap je het gelijk :)

Voor een VST werkt het iets anders. Je moet onderin bij je VST blokje in Ableton (dus niet in de VST zelf!!) op het pijltje naar beneden klikken, dan vouwt ie uit en komt er een knopje met Configure beschikbaar. Afhankelijk van het aantal settings binnen je VST zie je daar een zooi sliders OF moet je even aan de knop in de VST draaien voor ie zichtbaar wordt. Dan kan je net zoals voorheen daar op right-clicken en z'n automation editten.

Om je tweede vraag te beantwoorden. Dat is heel persoonlijk. Vroeger toen ik begon met muziek maken ging ik gewoon klooien met de samples die ik had. Ik had 1001 experimentjes, maar soms lukte zo'n experimentje en evolueerde dan in een volwaardige track. Tegenwoordig heb ik ook wel sterke ideeen over wat ik wil en probeer dat uit te werken. Hoe dan ook, ik heb gemerkt dat mezelf te forceren nooit werkt. Dat is bij elk van mijn creatieve processen (ik doe bijv ook vormgeving) echt dodelijk.

Hoop dat je hier wat verder mee komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Bedankt voor je reactie!

En heb jij dan ervaring en kennis in muziek? Akkoorden, theorie over samenhang van noten, etc., noem het maar op. Producing zie ik heel erg zitten, mede door een passie voor muziek (en design, for that matter, dus in principe denk ik wel aanleg te hebben voor het creatieve), en in een DAW kan ik redelijk mijn weg vinden, maar vind jij dat je ook muziektheorie moet beheersen om een goede inspiratie te krijgen? Wanneer ik namelijk iets neurie heb ik het altijd wel ergens vandaan, dus echt iets nieuws komt er dan ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nee absoluut niet. Het is niet van belang. Ik kies er zelfs doelbewust niet voor om die theorie te leren omdat ik bang ben dat het me limiteert. Maar er zijn zat mensen die hier anders over denken hoor. Dus wat ik zeg is geen wet. Ik zeg alleen dat het niet nodig is om topproducties te maken, gewoon je oren gebruiken en luisteren wat fijn klinkt.

That said, ik weet wel weer relatief veel van het mixtechnische aspect (het polijsten van je sound), maar lang niet zoveel als andere jongens in het topic zoals (ik meen) wouter velmaat waarbij ik dan weer een kleuter ben. Ik verdiep me daar de laatste tijd in, omdat het belangrijk is voor mijn sound. Maar verdiep je daar voorlopig misschien nog maar even niet in. Gewoon lekker plezier hebben :)
Het komt allemaal wel.

Er zijn bepaalde artiesten die bijvoorbeeld geeneens noten konden lezen. Een goed voorbeeld daarvan is Michael Jackson. Toch een redelijk bekende artiest. Oh en Stevie Wonder :+

[ Voor 19% gewijzigd door apNia op 14-01-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Je hebt geen theorie nodig om muziek te kunnen maken.
Maar dat maakt het wel makkelijker, vooral als je wilt samen werken met andere mensen.
Je hebt twee talen in muziek. De muziek zelf, een persoonlijk taal vol emoties die het heel makkelijk maakt om een boodschap over een taalbarrière te krijgen en die min of meer vrij natuurlijk word geleerd door iedereen die muziek luistert. Maar het is de meeste subjectieve taal die er bestaat met vele persoonlijke associaties. Eerste kus tijdens een bepaald muziek nummer? Prijs, elke keer als je dat nummer nu hoort bestaat de kans dat een deel van die gevoelens terug komen. Iemand anders heeft dan weer terwijl hij dat nummer hoorde zijn vrouw vermoord.

En de taal van de theorie, een wetenschappelijke taal die nodig is om objectief en nauwkeurig over muziek te communiceren. Deze taal moet door de mens expliciet geleerd worden en is niet natuurlijk. Je moet veel moeite en veel studie doen om deze taal goed een vlot te spreken.

Theorie en analyse zijn altijd ná de muziek gekomen. Altijd is er eerst een componist of songwriter geweest die muziek schreef. Daarna is men gaan analyseren waarom het zo goed klinkt en hoe bepaalde effecten bereikt zijn

Voor je eigen productie zou ik zelfs zeggen: Als je geen theorie kent heb je voordelen en nadelen.
Als je wel theorie kent hetzelfde.

Er zijn veel trance producers die geen noot muziek kunnen lezen.
Bekendste voorbeeld is Tijs Verwest.
Er zijn ook vele muzikanten die geen noten kunnen lezen of niks van theorie kennen en toch meer technieken hebben leren toepassen als mening geschoolde muzikant.

Wil je zelf inspiratie en creativiteit hebben om de bouwstenen van muziek te ontdekken en daar zelf een eigen nummer mee te maken?
Dan heb je geluk, iedereen kan het! Maar niet iedereen is gezegend met even veel aangeboren talent of gevoel voor een bepaald instrument. En dan zijn er nog die gelukzakken met een absoluut gehoor.
Je laat ze hun ogen dichtdoen en speelt een willekeurig akkoord op de piano (al zijn het 5 verschillende noten)
en als ze een beetje geoefend zijn dan spelen ze zo het akkoord na, volledig op gehoor.

Het belangrijkste is dit: En knop dit goed in je oren.
Je moet plezier hebben als je met muziek bezig bent.
En iets nieuws maken/ontdekken wat goed klinkt is je hoogste beloning.
(en niet duizend waanzinnige fans die je voeten liggen te likken)

Probeer altijd eerst iets te doen op je eigen manier.
Begin niet met produceren door gewoon andere mensen na te doen.
Nee, je springt eerst in het duister en kloot met je programma's, gewoon om er willekeurige geluiden en bouwstenen uit te halen. Wanneer je gezegend word met een bepaalde melodie die denkt: "Dat gastje daar heeft momenteel veel pret, ik kies hem uit als mijn geestelijke vader" dan heb je geluk.
En even later zet je perrongeluk een paar nootjes zo dat ze erg lekker klinken.
Andere melodietjes zijn dan weer koppiger. :(
Pas na 100de pogingen en verschillende combinaties van noten te proberen geven ze zich gewonnen en komen ze voor het eerst tot leven.
Alleen jammer dat in de tijd van de grote componisten er zo veel muziek is geboren dat er minder voor onze tijd is overgebleven en dat het meeste van onze muziek een directe remix is geworden.

Enfin, wil je echt origineel gaan produceren zonder al die stomme clichés die bij al die genres horen.
(zoals talloze nieuwe producers elektronische muziek maken met maar liefst twee verschillende noten en 4 verschillende ritmes)
leer dan piano spelen.
Als je piano kunt spelen dan kun je gaan improviseren.
Maar ook zonder piano kun je improviseren.
Pak de notenbalk en zet twee noten neer. Dan ze je de tweede hoger of lager tot het goed klinkt.
Herhaal tot in oneindigheid.
Natuurlijk gaan improviseren en componeren op een piano veel sneller.
Iemand met veel gevoel en een goed gehoor voor wat goed klinkt kan iets afgrijselijk spelen op de piano terwijl hij denk: Als ik hier deze preset voor gebruik met precies zoveel wobble dan krijg ik de meest grave dubstep lead.
Als iemand dan tegen hem zegt: "Wat ben je nu weer voor afgrijselijke piano muziek aan het spelen"
Dan denkt hij stilletjes bij zichzelf: wacht maar... wacht maar menneke ...

Als je dus een instrument leert spelen heb je een groot voordeel.
Ook omdat je van bestaande muziek kunt afwijken tijdens het spelen en dan ben je aan het improviseren.
Als je al je melodietjes uit neuriën haalt is de kans heel groot dat het inderdaad ergens van dan komt.
Op zich is dat niet echt een probleem omdat er geen rechten zijn op 7 dezelfde noten achter elkaar.
Of iets dergelijks, ik ken de wetgeving niet. Maar je zou alleen maar in de problemen kunnen komen als je bekend word met iets dat niet je eigen idee is.
Het probleem met neuriën is dat de meeste mensen in hun hoofd maar één noot tegelijk kunnen horen.
Denk je aan een mooi akkoord? Dan hoor je in je hoofd meestal alleen de grondnoot of anders de noot die de favoriet is van je hersenen. Niet alle drie tegelijk. Doe je dat wel dan is het meestal in de vorm van een gevoel.
Hoor je hetzelfde met één noot minder dan zullen je hersenen zeggen: Er mist iets. Maar je kunt niet precies zeggen wat het is of welke noot.
En dan heb je natuurlijk de mensen met een absoluut gehoor die dat wel kunnen.
Muziek herbeleving in hun hoofd is veel intenser, want zij kunnen veel meer terugbrengen van de muziek die in hun hoofd is opgeslagen. (of misschien is er ook gewoon meer opgeslagen)

Dus neuriën is maar een beperkte start voor een nieuw idee.
Hier wat dingen die je kunt doen met je pianoroll in je sequencer:

- Download midi files van de grote componisten van de goude tijd van de muziek.
Speel met de midi. De meeste sequencers hebben een functie waar je ergens in de file kunt klikken en dan die noten hoort alsof de muziek stil staan. Vervolgens kun je muziek achteruit of vooruit beluisteren en ook eerst op akkoord A klikken en dan op B.
Als je hier mee kloot zal het niet lang duren voor dat je twee akkoorden achter elkaar laat spelen waarbij je denkt: Verrek, hier kan ik iets mee.
En zo ben je vertrokken met een nieuw nummer.

- Met de transformatie functies van de pianoroll van FL Studio kun je midi spiegelen langs alle mogelijke assen.
Of randomiseren. Of van akkoorden een arpeggio maken.
Teveel functies om op te noemen die het leven van een componist een stuk makkelijker maken.
Waarom denk je dat FL Studio vooral word gebruikt door componisten die geen opleiding hebben gehad?
Dus experimenteer je rot met bestaande bladmuziek en voor je het weet vind je wel een basis voor iets nieuws.

De tonale muziekbouwstenen hebben vele takken en vele punten waar totaal verschillende nummers elkaar raken of zelfs een tijdje de zelfde tak gebruiken. Dus maak je niet teveel zorgen over het stelen van andermans ideeën.
Zolang je dat niet bewust doet zit je vrij veilig.
Dat houdt in dat op het moment dat je door hebt dat je iets aan het namaken bent je zelf de keuze moet maken ga ik hier mee verder of maak ik drastische veranderingen?
Ik ga alleen maar door als ik vind dat mijn ding beter klinkt als het origineel.
Of zoek de oorspronkelijk noten op en dan kom je wel vrij snel achter hoe veel je door een bestaande melodie bent beetgenomen.

Hé ik dacht dat jij uniek was.
Gefopt! Ik ben E groot, B groot , C-kruis klein, en A groot in die progressie..

Ik ben het meest gekloonde bouwsteentje op aarde zeker in popmuziek. Hehehe, zal ik er mijn gekloonde neefje van de 12graad bij halen? Die is zo gemuteerd, daar kom je wel mee weg ....

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

offtopic:
Kain wat een werkstuk _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Souncloud embedding werk momenteel niet.
Ik denk dat het aan GoT ligt.

De audio tags stonden binnen de italic tags. Fixed :P

[ Voor 31% gewijzigd door Kain_niaK op 14-01-2012 21:19 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met muziek maken is het handig dat je van alles en nog wat weet maar het niet altijd nodig hebt. Op je gevoel afgaan werkt vaak het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Kort vraagje hier, ik heb sinds kort een Macbook die ik net zo goed voor audioproductie kan gebruiken als m'n PC. Daarmee komt Logic Pro tot m'n beschikking ineens. Wat zijn echt de key features van Logic tov Ableton of any DAW for that matter die het programma bijzonder maakt?

Also, zouden m'n latency issues moeten verdwijnen op een Mac? (wat ik met Windows laat verdwijnen middels ASIO4All?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Ik ben geen expert op het gebied van producing (integendeel :P ), maar CoreAudio, die de audiorouting in Mac OS regelt is van zichzelf al een stuk stabieler dan de geluidsstack van Windows volgens velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 09:34
Het was of dit topic, of die van mac software; vond em hier wat geschikter.

Ik heb hier Ableton 8.2.7 activated trial aanstaan, met daarop aangesloten een APC 40 en een M-Audio Axiom 25 classic. Het zijn prachtapparaten en werkten goed in de tijd dat ik een windows machine had, echter ben ik overgestapt naar Mac en hoopte dat (net zoals al het andere spul dat ik heb aangesloten op mijn Mac) het smooth and simple ging.

Tegendeel bleek al snel, omdat ik op mijn Mac geen midi mappings kan maken die werken. Zonder het vinkje "Remote" aan te zetten, laat hij rechtsboven zien dat er MIDI activiteit aanwezig is. Als ik het vinkje aanzet, doet dat gele blokje het niet meer, maar als ik dan tijdens MIDI map op een knop druk, en draai dan aan een willekeurige knop op een van mijn controllers, detecteert ie dat wel, maar doet hij er niks mee. Zet ik het weer uit, detecteert ie het wel, maar doet hij niks op mijn reeds gemapte knop.

Heeft een van jullie hier toevallig de oplossing voor? Ik had net zo'n goed idee in mijn hoofd, en dan gebeurt er dit.. Nooit leuk als technologie mij tegenhoudt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:54:
Met muziek maken is het handig dat je van alles en nog wat weet maar het niet altijd nodig hebt. Op je gevoel afgaan werkt vaak het beste.
Bewijs daarvoor zijn jonge kinderen die nog niet kunnen lezen , maar wel een muziekinstrument bespelen .Zeker met een interface zoals het toetsebord is ingedeeld maakt het zoeken naar intervallen een natuurlijke zaak . Gitaar ligt de lat een stuk hoger want die interface is er niet :)

Het is het herhaalde patroon van die indeling waarvan sommige combinaties lekker klinken en gewone intervallen zijn .Daarvoor is een controller keybord of midi keybord wel makkelijker om combinaties te proberen . Met een muis kun je maar een toets tegelijk indrukken waardoor die natuurlijke intervallen moeilijker bijmekaar kan zoeken :)

Het zit al in de mens zelf , waarbij iemand die naar het conservatorium gaat de lat heel hoog legt en hard moet oefenen om een bepaald nivau te halen . Techniek alleen is daarvoor niet genoeg ,er moet een bepaalde feal in de muziek zitten ,gemaakt door conservatorium muziekant die in de soul van die speler moet zitten om toegelaten te worden .

Die soul is belangrijk , conservatorium of niet :)

Denk dat de meeste producers die soul wel hebben , anders zouden ze nooit doen wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Waarom lacht niemand om m'n Stevie Wonder grap? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

[quote]apNia schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:30:
Nee absoluut niet. Het is niet van belang. Ik kies er zelfs doelbewust niet voor om die theorie te leren omdat ik bang ben dat het me limiteert. Maar er zijn zat mensen die hier anders over denken hoor. Dus wat ik zeg is geen wet. Ik zeg alleen dat het niet nodig is om topproducties te maken, gewoon je oren gebruiken en luisteren wat fijn klinkt.
[quote]

Toch is random noten op een toetsenbord mashen niet altijd de beste manier om aan een tune te komen. Het werkt prima als je al 'iets' in je hoofd hebt, maar als je totaal geen idee hebt dan wordt het toch lastig om ergens op uit te komen.
Er zijn bepaalde artiesten die bijvoorbeeld geeneens noten konden lezen. Een goed voorbeeld daarvan is Michael Jackson. Toch een redelijk bekende artiest. Oh en Stevie Wonder :+
Nu heb je het ook wel over twee artiesten die allebei voor het Motown-label hebben gespeeld, wat redelijk veel jazz en soul heeft en daar is improvisatie schering en inslag. Meneer met de 8) kon natuurlijk weinig anders dan zijn oren gebruiken en daarop toetsen op een piano mikken, als je dat vaak genoeg doet leer je het ook wel.

Een simpel piano-cursusje is ook nooit weg, want het blijft ook altijd geweldig om stukken live in te kunnen spelen in plaats van QWERTYUIOP te moeten gebruiken en noot voor noot een muziekje inprogrammeren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 28 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.