Toon posts:

How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.336 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Voor de eerste keer eens iets geupload:

[audio]http://soundcloud.com/dacide/le-samp"]Audio[/audio]

Is eigenlijk mijn eerste "iets" dat enigszins een track genoemd mag worden... Ben ook nog maar een noob :)
Het algemene raamwerk staat.. nu maar eens kijken wat ik kan doen met automations en variaties...

Als iemand tips heeft dan hoor ik ze heel graag.

[ Voor 104% gewijzigd door Dacide op 21-05-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Hoe kan ik eigenlijk het beste variaties aanbrengen in de drums? (ableton)

Ik wil het liefst vanuit de arrangement view bepaalde steps activeren (bv dubbele kickdrum aan einde van een bar)
Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dacide
Klinkt lekker hoor.
Laag dreunt nog wat door bij mij dus daar zou je nog naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 14:43:
@Dacide
Klinkt lekker hoor.
Laag dreunt nog wat door bij mij dus daar zou je nog naar kunnen kijken.
Thanks,

Op dit moment heb ik eigenlijk nog helemaal niets gedaan met effecten. Enkel cut alles onder de 26hz en cut alles boven de 18khz. Daarnaast een compressor op de master met weet ik veel wat voor instellingen (lees: te weinig verstand van)

compressor op master:
thresholt -14.3 db
attack: 0.27ms
release: 7.17ms
ratio 3.0
knee: 0db
output: 3.db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 13:52
@dacide

klinkt rielekst~! misschien nog iets met die stringlijn doen, hij's nu monofoon, misschien is een ensemble ervan wel wat vullender, kan verder niet veel bedenken qua opmerkingen. Leuk dat ie nog even wat aandikt op de drop rond 3:30, een lekkere sfeer en de compositie is een geheel te noemen.

Wat je drum variaties betreft zou ik in plaats van een tool gewoon proberen zelf fill ins te maken, misschien een tip om eens te kijken hoe drummers dit doen: YouTube: ‪Beginner Drum Fills‬‏ Dit is niet zoals je het in dance zou programmeren maar geeft wel beter aan waar het voor dient en waar je wat kan plaatsen.

Van de week ook weer wat gebakken:[Soundcloud: http://soundcloud.com/richterscale/trees-en-kees]

comments altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Wat bedoel je in dit geval precies met ensemble?
bedoel je dat ik de midi noten van mijn lead/synth lijn kan dupliceren en kan opvullen met een ander "instrument"?
Of hoe moet ik het zien?

Verder heb ik geen enkel idee hoe de track op dit moment klinkt op andere speakers. De track is in ieder geval nog niet afgemixt of gemasterd (dat kan ik sowieso niet).

Ik heb inmiddels een ietwat gewijzigde versie waarbij ik iets meer met kanaalvolumes en eq's gewerkt heb.

Ben er inmiddels ook uit hoe ik kleine drum variaties kan invoegen. Is blijkbaar heel eenvoudig. Gewoon je drunkanaal nemen van de arrangement view... vervolgens deze splitten. En de stukken die ik wil variëren kan ik gewoon bewerken in de pianorol van de arrangement view.

Zal straks als ik thuis ben (en speakers tot mijn beschikking heb) jouw stuk eens beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dacide schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:54:
Wat bedoel je in dit geval precies met ensemble?
bedoel je dat ik de midi noten van mijn lead/synth lijn kan dupliceren en kan opvullen met een ander "instrument"?
Of hoe moet ik het zien?
Dat stringy lijntje in de break klinkt nogal "dunnetjes" je kan 'm bv wat meerstemmiger laten klinken door een chorus te gebruiken of gewoon meerdere noten af te spelen, je kan dezelfde midilijn eens een octaaf hoger of lager (of beide) te copy/pasten, Je kan ook een ander geluidje/synth pakken en dezelfde midilijn daarop tegelijkertijd afspelen.

Je zou er ook een akkoord van kunnen maken, de noot is geloof ik een B, je kan dan bv de D# en de F# erbij spelen (of een D ipv D# voor mineur).

Maar goed, er is dus veel mogelijk, belangrijker is of je zelf dat een beter resultaat vind geven,
Verder heb ik geen enkel idee hoe de track op dit moment klinkt op andere speakers. De track is in ieder geval nog niet afgemixt of gemasterd (dat kan ik sowieso niet).
Afmixen heb je al gedaan ;) Masteren wil ik wel een keer voor je doen, maar er zijn hier anderen die dat misschien wel beter kunnen. Als je niet zeker bent over je eigen speakers dan zou ik je eigen productie op die speakers zoveel mogelijk proberen te vergelijken met een professionele produktie in dezelfde genre/sound.
Zal straks als ik thuis ben (en speakers tot mijn beschikking heb) jouw stuk eens beluisteren.
Thanks! ik hoor graag feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
vlaaing peerd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 09:50:
[...]

Dat stringy lijntje in de break klinkt nogal "dunnetjes" je kan 'm bv wat meerstemmiger laten klinken door een chorus te gebruiken of gewoon meerdere noten af te spelen, je kan dezelfde midilijn eens een octaaf hoger of lager (of beide) te copy/pasten, Je kan ook een ander geluidje/synth pakken en dezelfde midilijn daarop tegelijkertijd afspelen.

Je zou er ook een akkoord van kunnen maken, de noot is geloof ik een B, je kan dan bv de D# en de F# erbij spelen (of een D ipv D# voor mineur).

Maar goed, er is dus veel mogelijk, belangrijker is of je zelf dat een beter resultaat vind geven,
Helder. Thanks. Hier kan ik wel iets mee. zijn toch weer wat nieuwe insteken voor mij. (produceer pas sinds een paar maandjes en ben nog sterk lerende)
[...]

Afmixen heb je al gedaan ;) Masteren wil ik wel een keer voor je doen, maar er zijn hier anderen die dat misschien wel beter kunnen. Als je niet zeker bent over je eigen speakers dan zou ik je eigen productie op die speakers zoveel mogelijk proberen te vergelijken met een professionele produktie in dezelfde genre/sound.
Nou, volgens mij heb ik nog niks afgemixed... Althans, hoever reikt de definitie van afmixen? Denk dat ik nog wel eens in detail en per kanaal kan zien of ik wat moet EQ'en, volumen aanpassen, compressen of ander effect op los moet laten.
[...]

Thanks! ik hoor graag feedback.
Hier kom ik vanavond op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeiemoggel :)

Nu volg ik dit topic al een aardig tijdje, nu heb ik zelf ook al redelijk wat tracks gemaakt. Maar ik zou graag wat feedback willen om mezelf te verbeteren.
[Soundcloud: http://soundcloud.com/minimalnoisednb/korsair-higher-council]
[Soundcloud: http://soundcloud.com/minimalnoisednb/korsair-crushing-mind]

Vanavond zal ik ook feedback geven op andere nummers hierzo, aangezien ik nu geen beschikking heb tot speakers of headphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacide schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:02:
Nou, volgens mij heb ik nog niks afgemixed... Althans, hoever reikt de definitie van afmixen? Denk dat ik nog wel eens in detail en per kanaal kan zien of ik wat moet EQ'en, volumen aanpassen, compressen of ander effect op los moet laten.
Het is idd slim om het nog verder af te mixen. (Dat afmixen kan je ook als masteren betitelen omdat je een master mix gaat maken) Dat goed onder de knie te krijgen duurt wel even maar het is ook niet onbelangrijk om goede muziek te maken en vooral er lol in te hebben.

Dat wat in de volksmond masteren wordt genoemt is het controleren van de stereo (master)mix en indien nodig corrigeren zodat het klaar is om op CD,Vinyl...etc gezet te worden. Dat goed doen is behoorlijk moeilijk en is een kwestie van veel ervaring hebben. (Ik doe het nu een paar jaar op pro-nivo en leer ook nog steeds bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Ik zou het verschil tussen mixen en masteren willen omschrijven als de faders op het mengpaneel, de faders op de kanalen noemt men de mixfaders en de faders op de stereo masterbus de masterfader.

De volgorde van muziek opnemen en uitbrengen gebeurt traditioneel in deze volgorde:
- compositie
- opname
- mixen
- masteren
- distributie

Strikt genomen is "afmixen" hetgeen wat je aan de mixkanalen doet als het geluidsmateriaal reeds is opgenomen, maar de scheidslijn word wel steeds vager. In het geval van de electronische componist word er vaak nog weer teruggeswitcht naar de "recording" fase om toch nog aan het brongeluid te sleutelen itt de ouderwetse manier waar bv de gitarist of drummer zijn partij al volledig had opgenomen en niks meer aan veranderde.

Tegenwoordig is de scheidslijn dus minder duidelijk omdat je tegenwoordig alles in 1 op de PC kan doen. Hierdoor vergeten veel mensen wel dat iedere stap zijn eigen expertise benodigd en een masteraar niet zomaar een goede mixer of artiest is of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
vlaaing peerd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:54:

Van de week ook weer wat gebakken:[audio]

comments altijd welkom!
Lekker shizzle... Vroeger altijd veel naar dnb geluisterd en feestjes bezocht. Laatste jaren wat minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Weer even een beat online gezet met wat footage erbij:

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:50
Hier wordt ook weer eens wat afgeprutst. :)

[Soundcloud: http://soundcloud.com/sjoewe/the-troy/s-OjsQf]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:32:
Tegenwoordig is de scheidslijn dus minder duidelijk omdat je tegenwoordig alles in 1 op de PC kan doen. Hierdoor vergeten veel mensen wel dat iedere stap zijn eigen expertise benodigd en een masteraar niet zomaar een goede mixer of artiest is of andersom.
Klopt volgens mij niet helemaal. Als je niet goed kunt mixen dan kun je masteren wel vergeten. Hiervoor moet je echt heel veel ervaring hebben want het is moeilijker dan je zou denken.

Je kan alles wel op 1 PC doen maar dan maak je het jezelf moeilijker om geen mastering hardware te gebruiken. Dat maakt nog steeds verschil in kwaliteit. Het is geen garantie dat het automatisch beter is maar dat ligt aan de knoppendraaiert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 01:59:

Klopt volgens mij niet helemaal. Als je niet goed kunt mixen dan kun je masteren wel vergeten. Hiervoor moet je echt heel veel ervaring hebben want het is moeilijker dan je zou denken.

Je kan alles wel op 1 PC doen maar dan maak je het jezelf moeilijker om geen mastering hardware te gebruiken. Dat maakt nog steeds verschil in kwaliteit. Het is geen garantie dat het automatisch beter is maar dat ligt aan de knoppendraaiert.
Dat is ook wat ik min of meer bedoel, omdat je juist tegenwoordig alles op 1 PC kan doen is er tegenwoordig minder expertise in alle losse stappen aanwezig die er wel had moeten zijn. Als de originele opname bv al bagger is kan een mixer er ook weinig meer aan veranderen en kan een slechte masteraar van een goede mix ook een rampzalige puinzooi maken.

Hoewel ik analoge apparatuur de voorkeur geef, ben ik wel van mening dat het verschil tussen hard- en softwaremastering maar 1% van de kwaliteit bepaalt en de engineer 99%. Zeker met de huidige hybride oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:06:
Hoewel ik analoge apparatuur de voorkeur geef, ben ik wel van mening dat het verschil tussen hard- en softwaremastering maar 1% van de kwaliteit bepaalt en de engineer 99%. Zeker met de huidige hybride oplossingen.
Ik denk daar toch anders over. Het komt wel eens voor dat ik alles digitaal houdt maar vaak gebruik ik m'n analoge hardware (Cranesongs) om het significant te verbeteren. Meer dan die 1% die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier iets waarmee ik bezig ben, gebaseerd op het origineel uit '92:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gJYjGJ6OmmA]

Mijn edit:

[Soundcloud: http://soundcloud.com/roppenzo/world-party-ll-forget-it]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 20:49

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

M'n broertje heeft van z'n werk een Mac, en gezien hij en m'n pa gitaar spelen en ik alles behalve dat doe kwam Garageband ineens heel leuk terecht. Beetje zitten pielen, loopjes sleuren. Het ging allemaal zo makkelijk (kreeg beetje Magix Music Maker gevoel er bij, van vroegah :))

Is daar nou een beetje volwassen Windows equivalent van (makkelijk opnemen, veel loopjes om te slepen, instruments die ik op m'n midi keyboard kan inspelen)? Propellerhead Record?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Tja, ik zou zeggen Ableton. Gaat zo makkelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Mijn fobie juist bij uitgebreide kits als Ableton is dat m'n vader en broertje het gaan opgeven. Ik weet wat de meeste van die toeters en bellen inhouden, zij willen gewoon recordje maken en gggggaan. Tevens leuke loopcollectie er bij voor drums etc. Gewoon een Windows tegenhanger van Garageband.

[ Voor 19% gewijzigd door apNia op 24-05-2011 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeZet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik zal me toch ook maar eens in dit topic mengen. Ik kom al jaren op Tweakers en kwam hier als jonge gamer. Inmiddels is mijn interesse al jaren van games/pc naar muziek verschoven, al blijven games een leuk tijdverdrijf. Ik ben een wat klassiek geschoolde producer (bij gebrek aan een betere term). Er zijn vele soorten producers, al denkt men bij het woord vaak aan een dj in de electronische hoek, "beat" maker (zo begon ik in een grijs verleden ook) en te weinig aan alles controlerende regelneven als Alan Parsons (ook dat is een producer!). Ik ben zelf vooral muziektechnisch bezig (akkoordprogressies etc, veel theorie) met mijn producties waar "collega's" in mijn omgeving vooral met loops en samples werken. Ik ben van de "alles inspelen" klasse en synthesizers zijn mijn liefde. jaren 80 pop producties? Synthpop en andere new wave, italo disco, allemaal heerlijk (daar ben ik vrij uniek in ja). Na mijn muzikale studies hoop ik ter broodwinning aan de slag te gaan bij een muziekproductioneel bedrijf. We kennen ze wel :). Verder is mijn eigenlijke droom muzikant te worden, er gaat dan ook geen dag voorbij dat ik niet bezig ben met songwriting (bass/piano) en gelukkig ben ik in het bezit van de nodige studioapparatuur en instrumenten. Mijn pseudoniem is tegenwoordig Dr. Zipper en ik ben waardeloos qua promotie. Ik release zelf niks en dump het ook niet op Soundcloud, al krijg ik te vaak naar mijn hoofd geslingerd dat dat nu toch eens moet. Tot zover even heel in het kort iets over mij. Ik zal hier af en toe wel komen loeren en wie weet kan ik nog nuttig zijn ook!

Mijn laatste project was een "soft techno" remix van de single New York van electropop-band Diesel Disko. Tevens ook mijn eerste remix ooit, was erg spannend. Deze is vorige week gereleased en gratis te downloaden (met nog 3 mixes) op www.dieseldisko.com en binnenkort ook Spotify.

Groet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Welkom in dit topic dan Wezet! ;)

Ik ben benieuwd naar je producties en zal ze dan ook snel even gaan luisteren.

@Wouter,
Dat is absoluut mooie hardware maar wat kunnen deze bakken wat niet met een digitale processor mogelijk is? Ik meen me te herinneren dat je een UAD kaart bezit, daar zitten toch ook de nodige vergelijkbare effecten in, zijn die volgens jou nou werkelijk minder van kwaliteit?

@Apnia
Record is op zich nog wel redelijk uservriendelijk te noemen en kun je dan met Reason nog het 1 en ander bijplakken, bij Cubase is het eigenlijk ook maar een kwestie van een audio track aanmaken en op record drukken en anders zou je natuurlijk ook gewoon Magix kunnen gebruiken.

Je zou ook 1 van deze eens kunnen proberen: http://www.nch.com.au/software/musicians.html

[ Voor 32% gewijzigd door vlaaing peerd op 25-05-2011 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:14
Klinkt weer erg goed/professioneel Motabeatz,alleen nog een zangeres erbij en je hebt een hit :*) .

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Thanks Peerd :)
Vooral ease of use, maar toch veel kunnen, is belangrijk. Zij moeten er in feite ook mee overweg kunnen. Denk dat Record dan wel redelijk volstaat.
Ik zag ook Mixcraft. Iemand daar ervaring mee? Oogt beetje amateuristisch though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:51:
@Wouter,
Dat is absoluut mooie hardware maar wat kunnen deze bakken wat niet met een digitale processor mogelijk is? Ik meen me te herinneren dat je een UAD kaart bezit, daar zitten toch ook de nodige vergelijkbare effecten in, zijn die volgens jou nou werkelijk minder van kwaliteit?
Als het gaat om compromisloos kunnen werken met een natuurlijk geluid wel. De plugins blijven emulaties waarbij ze compromissen hebben moeten sluiten. Daar wordt je dan ook mee geconfronteerd als je ze maximaal gebruikt. Niet dat je er altijd last van hebt maar soms moet je daardoor een mouw aanpassen en toch in het analoge domein gaan werken om het daar op te lossen. Als je dat voor een betalende klant doet moet je bereid zijn om zo ver te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
audiojunk schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 12:17:
Klinkt weer erg goed/professioneel Motabeatz,alleen nog een zangeres erbij en je hebt een hit :*) .
Thanks, dat zou het inderdaad helemaal afmaken ;)

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NickySantoro schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:16:

Thanks, dat zou het inderdaad helemaal afmaken ;)
Moet je wel zo'n lekkere met van die dikke tieten nemen (die zingen beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik heb een leuk vraagje voor de pro's hier. Hoe maak je met Reason een Wall-e achtige voice na?

Ik wil het, zij het slightly lager ongeveer namaken met een andere text.

Hier met Ableton. Is dit mogelijk met Reason?

[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 26-05-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:33
Dat klinkt als een ringmodulator. Probeer op het internet te zoeken naar een ringmodulator VST.
cubase heeft die standaard bij zijn plug ins staan, van ableton weet ik het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ringmod is moeilijk te tunen.

Als ze al iets gebruiken dan verdenk ik als eerste MAX/MSP.
Of Melodyne en een granulair achtig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Zoals in die Ableton tutorial te zien is doet hij het door een vast stuk te loopen binnen een normale speech sample, en deze zone te verschuiven. Ik probeer dit in de NNXT van Reason, het kutte is alleen dat je begin en endpoints van je loopzone niet kan automaten. Fucking annoying. En de NNXT lijkt toch de meest uitgebreide te zijn wat dat betreft. Iemand daar een goede oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hi apNia,

Ik kan op dit moment niet luisteren naar Wall-e dus weet zo niet hoe het klinkt, maar ga dat nog wel ff checken. Ben er ook wel benieuwd naar.

dit is het effectenschema wat toegepast is op de wall-e samples, uiteraard begonnen met gewone menselijke vocalen.
http://jedsound.com/blog/...l-e_AdditiveSynthesis.png

hier een interview met de maker van de sound fx:
http://www.moviesonline.ca/movienews_14930.html

het komt er op neer dat je moet repitchen (waar Melodyne enorm geschikt voor is) en de stem door een oscillator laten gaan. Als je dit in Reason wil doen dan moet je een vocoder op je NNXT aanlsuiten, de sample instellen als modulator en dan door een andere synth laten "carry-en", het beste zou FM synthese zijn maar een granulaire synth (malstrom) of de polydinges waar ik nu even de naam niet van weet.

Nu moet je een midispoor aanmaken en "melodie" aanmaken welke de pitch bepaald van de stem die door de synth gaat (ik ken wall-e's stem niet, maar zal wss erg monotoon zijn).

Verder kan je op de vocoder formanten weghalen, hoe meer je weghaalt des te meer dit als een robot gaat klinken.

Misschien klinkt dit nogal complex, maar als je geen wall-e in reason tutorial kan vinden moet je maar even zoeken naar een tutorial over de reason vocoder, het principe blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:09:
door een vast stuk te loopen binnen een normale speech sample, en deze zone te verschuiven
oi...wat je hier beschrijft is niet te doen in Reason. De meest makkelijke methode zou zijn met een WAVje in een tracker als bv Impulse tracker. Daar kan je met sample offset functies elk stukje binnen de sample reloopen en op elke gewenste offset weer opnieuw afspelen. In stricte zin is dat granulaire synthese.

Eerlijk gezegd denk ik dat je moet overwegen om over te stappen op een master DAW als Ableton/Reaper of Cubase oid. Het lijkt erop dat je steeds vaker tegen de tekortkomingen van reason aanloopt. Reaper is trouwens gratis als je er geen geld mee verdient.

edit, sorry voor de dubbelpost

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 27-05-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hmmm die tracker oplossing van je zet me aan het denken. Ik kan natuurlijk ook een shitload aan kleine blokjes naast elkaar zetten die de sample steeds retriggeren! Zo hoef ik maar 1 punt te verschuiven (sample start) en kan ik dat wegsampelen. En op de NN19 is de sample start te automaten. Ik kan het nu ff niet uitproberen want ik zit op m'n werk, maar dat klinkt als iets wat kan werken :)

Peerd is het eigenlijk mogelijk, zoals ik me kan herinneren van Cubase iig met een kwastje oid, dat je een streep trekt met een vaste lengte blokjes? Zodat je elke 1/32 oid een blokje tekent, ipv ze stuk voor stuk neer te zetten?

Bedankt voor je superuitgebreide uitleg btw, als ik er met die NN19 niet uitkom ga ik dat interview even uitgebreid door lezen. Ik overweeg wel een beetje om over te stappen naar Ableton, wat ik zag was dat het best "georganiseerd" werkt (ik haat dat rommelige van FL Studio). Hoop alleen dat alles zo (visueel) logisch werkt als Reason. Die kabels blijven voor mij een van de grote charmes van Reason.

[ Voor 24% gewijzigd door apNia op 27-05-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hmmm die tracker oplossing van je zet me aan het denken
www.renoise.com
Gebruik het al jaren als mijn hoofd-daw.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nee ik bedoel, ik ben ook begonnen met trackers (Fasttracker 2) dus dat zette me op het idee heel veel sampletriggers achter elkaar te zetten (zoals je vroeger iig een timestretch fakete in trackers). Dus volgens mij (!) moet dat principe over te hevelen zijn naar Reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:48:
(zoals je vroeger iig een timestretch fakete in trackers).
Dat is psies het truukje, alleen dan waarschijnlijk met nog kleinere bits. Het is eigenlijk niet faken, want timestretchen doet exact hetzelfde proces.

Ik mis de tracker functionaliteit eigenlijk wel tegenwoordig. IMHO onvoldoende om complete tracks te maken, maar wel enorm flexibel in sample herverbouwing.

* denkt terug aan zelf verbs, delays, timestreches, dubbelspoor detunen, pingpongen,enz enz maken, dat ging wel 10x zo makkelijk in een trackerprogramma wat op een floppy past.

@Kaos, Weet je zo of Renoise ook als slave te gebruiken is in VST omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
vlaaing peerd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 13:17:
[...]
@Kaos, Weet je zo of Renoise ook als slave te gebruiken is in VST omgeving?
http://tutorials.renoise.com/wiki/ReWire

Zelf nog niet gebruikt, maar moet goed mogelijk zijn.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

peerd had je nog antwoord hierop?
Peerd is het eigenlijk mogelijk, zoals ik me kan herinneren van Cubase iig met een kwastje oid, dat je een streep trekt met een vaste lengte blokjes? Zodat je elke 1/32 oid een blokje tekent, ipv ze stuk voor stuk neer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:01:
peerd had je nog antwoord hierop?
owsorry, jeps.

Het is tegenwoordig geen kwastje meer maar een potlood of scheermesje. Om nieuwe instances te maken kan je vooraf de "snap" lengte bepalen en alles op die lengte tekenen.

In het geval van samples knippen zoals dat ableton kan de de wav-file ook via de "snap" functie geknipt worden, volgens mij tot 1/64e of nog kleiner door in millisecondes te "snappen", voor knippen gebruik je dan het scheermesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nee bedoel niet het opknippen. Stel je wilt een zooi snares achter elkaar plaatsen. In Cubase was er (vroeger iig) een tooltje dat je gewoon in 1 sweep met je muis gewoon een aantal met een vaste bloklengte achter elkaar kon plaatsen, in plaats van het welbekende klik-klik-klik-klik-klik werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwastje is er nog steeds maar ziet er nu iets anders uit.
Check anders ff de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik werk altijd met impulse of simpler in ableton (v.w.b. drums en ritmes)
Sowieso de kickdrum apart in simpler.. en de algemene percussie meestal in impulse.

Nu kan je ook gebruik maken van drum racks in ableton... Wanneer gebruik je een drum rack en wanneer impulse? Is daar een logische beredenatie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:11:
Nee bedoel niet het opknippen. Stel je wilt een zooi snares achter elkaar plaatsen. In Cubase was er (vroeger iig) een tooltje dat je gewoon in 1 sweep met je muis gewoon een aantal met een vaste bloklengte achter elkaar kon plaatsen, in plaats van het welbekende klik-klik-klik-klik-klik werk :)
ah, also herr apNia.

wat ik er meestal mee doe is de hele blocklengte op precies de pastelengte te maken, of een extra leeg blokje ertussen en dan Ctrl+D-D-D-D-D-D-D-D-D-D-D

maar zoals jij het beschrijft moet ook kunnen. Ik ga straks wel ff vogelen ermee (en Wall-e beluisteren :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 11:39
Vandaag maar weer eens bezig geweest in fruity loops met een dozijn addon's die ik gekocht nog had.
vooral nexus 2 blijft er goed voor trance/dance producing.

Eerst hele tijd via mijn eigen toestenbord zitten pingelen..kwam ik vandaag een goedkoop midi controller keyboard tegen..had er eigelijk niet veel van verwacht...gezien de prijs.

Maar ben toch aangenaam verast, Heb een ion key-49 midi controler gekocht(49 staat voor 49 toetsen)
was volgens mij 83 euro bij de mycom...

Het is in elk geval een aanrader voor elk beginnend producer die met een midi controler wil beginnen (zoals mijzelf)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Dacide schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 18:16:

Nu kan je ook gebruik maken van drum racks in ableton... Wanneer gebruik je een drum rack en wanneer impulse? Is daar een logische beredenatie voor?
Nee,maar met een drumrack heb je gewoon voor elke pad een simpler en kan je voor elke pad andere insert effecten gebruiken,ook is elke pad als apart kanaal in de mixer te zien en zijn de sends voor de hele drumrack te gebruiken en niet per pad.
Impulse is iets eenvoudiger van opzet en heeft maar één mixerkanaal voor alle 8 sounds en dus gaan alle sounds door het zelfde insert effect.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

peerd > nog ff zitten proberen in Reason, maar het gaf niet echt het gewenste effect.. het leek op een lelijke ouderwetse timestretch, omdat Ableton zorgt dat ie looped op punten waar volume op 0 staat (zoiets begreep ik iig uit de video) waardoor je geen klikjes kreeg. Het is wel gelukt er iets zinnigs uit te krijgen though, maar niet echt de perfecte sound, blijft cheesy klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik ga binnenkort een Novation SL 49 MK2 kopen. Maar nu vroeg ik me af wanneer Novation met de MK3 aankomt?

Hoe lang is de mk2 versie al op de markt?

Mocht dit jaar nog een opvolger van de mk2 verschijnen, dan wacht ik nog even met kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:35:
peerd > nog ff zitten proberen in Reason, maar het gaf niet echt het gewenste effect.. het leek op een lelijke ouderwetse timestretch, omdat Ableton zorgt dat ie looped op punten waar volume op 0 staat (zoiets begreep ik iig uit de video) waardoor je geen klikjes kreeg. Het is wel gelukt er iets zinnigs uit te krijgen though, maar niet echt de perfecte sound, blijft cheesy klinken.
jo. Ik heb van't weekend nog even lopen stoeien met dat geluid en de effecten die ik nodig had heeft Reason helaas niet. Ik heb gebruikt;

- stemsample opgenomen in Audition
- timestretch (van Audition zelf, de "gliding stretch" op langst mogelijke stretch/preserving pitch) gedaan totdat de stem echt grainy begint te worden (hier moet het al vergelijkbaar met Wall-e gaan lijken, alleen veel te langzaam)
- vervolgens heb ik een combfilter erop losgelaten, deze is van Lexicon, maar ook een software VST moet hetzelfde kunnen. Dit heb ik met het signaal gemengd om een beetje "ringing" geluid ervan te maken. Achteraf had misschien beter een ringmodulator kunnen nemen
- vervolgens Waves Ultrapitch erover heen laten gaan en mijn stem qua pitch omhoog gegooid tot vergelijkbare hoogte van Wall-e en de formanten op behoorlijk "female"

Dit begon al echt op Wall-e te lijken en mogelijk geven de FX in een andere volgorde nog beter resultaat. Maar goed, toen was ik er ook wel weer flauw van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja in Reason klonk het ook knap suf. Het ging mij ook niet zozeer om de exacte wall-e sound, maar wel om iets soortgelijks te kunnen maken. Hij blijft cheesy klinken hoe ik het deed in reason (allemaal 1/64 blokjes achter elkaar, en sample start van NN19 verschuiven). Binnenkort me toch maar eens wagen aan Ableton :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Trees & Kees (onze laatste track) maar weer verwijderd, daar moet toch nog het 1&ander aan gesleuteld worden. Inmiddels wel weer een nieuwe up/op:

[Soundcloud: http://soundcloud.com/richterscale/sdi-kornella-city-static]

beswel heftie dubstep if I may say so myself :*) Zoals altijd hoor ik graag de op- en/of aanmerkingen!

@Dacide
Dacide schreef op maandag 30 mei 2011 @ 15:41:
Hoe lang is de mk2 versie al op de markt?
Lang genoeg. Maar dat heb je als een apparaat gewoon doet wat ie doen moet. ;)
Mocht dit jaar nog een opvolger van de mk2 verschijnen, dan wacht ik nog even met kopen.
Op de site lijkt me er weinig nieuws aan te komen en alle megasize audiobeurzen zijn dit jaar al geweest, dus sjah...misschien wel/misschien niet...Ik zou adviseren om te blijven wachten, dan weet je het tenminste zeker dat je het nieuwste niet mist...(niet) :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 20:39:
beswel heftie dubstep if I may say so myself :*) Zoals altijd hoor ik graag de op- en/of aanmerkingen!
Kweenie, hij mist wel wat laag in vergelijk met je andere tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 03:01:
Hm vreemd, was me niet opgevallen. Ik probeer juist zoveel mogelijk de kwaliteit over alle tracks gelijk te houden. Moet wel zeggen dat de afmix vrij laat gedaan was, mogelijk heeft het aantal biertjes en lage volume toch parten gespeeld.

bedankt iig, ik ga er nog eens grondig naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 15:42
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 03:01:
[...]

mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuipen en mixen gaat niet samen. Alcohol heeft een negatief effect op je gehoor.
Laat mixen ook niet als je te lang bent doorgegaan.
(Daarom ben ik ook benieuw hoe morgen mij mix van een nieuwe nummer klinkt. :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15

Zym0tiC

^_^

Een paar dagen geleden voor het eerst een nummer in ableton afgemaakt. Helemaal blij natuurlijk dus wat doe je dan, je gooit het op soundcloud om het te delen met de rest van de wereld.
Alleen nu lijkt het alsof sc het door een of andere grinder gooit. ik weet dat sc het compressed naar 128kb en dat de kwaliteit niet 1:1 met het origineel is. Maar in dit geval klinkt het alsof de sub een of andere vorm van distortion met een delay eroverheen heeft gekregen.
Heel erg jammer zeker omdat het een diep dubstep (eyes down bussiness ;)) nummer is waarbij de sub samen met de percussies het nummer moeten dragen.

Op dit moment al van alles gedaan, meer headroom gecreeerd, upload als wav, ogg, 320mp3, 128mp3 (die zelf gegenereerd 10x beter is als de sc versie), meer uit de low-end ge-cut. mono utility op de sub synth geplaatst zodat deze zeker mono output geeft.
een export gedaan van alleen de sub en deze geupload om te kijken of er niets anders dit veroorzaakt... maar alles zonder resultaat.

SC support gevraagd wat hun aanraden in deze situatie maar dat kwam in principe neer op bovenstaande.

Ik wil gewoon een representatief beeld van het nummer laten horen en niet het nummer met een spook sub op de achtergrond. :(

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zym0tiC
Voorbeeld? Lijkt me wel grappig om mee te helpen onderzoeken waar hier het probleem mee kan zijn.
Veel muziek tegenwoordig is vervormd (vanwege te hard masteren) dus in die zin zijn luisteraars wel aan gewend. Uiteindelijk zul je er zelf tevreden mee moeten zijn dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Ah tof dat je mee wilt denken. Ik kom er in ieder geval op dit moment niet meer aan uit :p
Heb me pas een maand of 4 geleden in de materie verdiept, dus misschien (of waarschijnlijk) ligt het gewoonweg aan mijn onervarenheid hierin. :)

http://soundcloud.com/nzym/head-crawler/s-d0zlv

Wat ik wel nog te weten ben gekomen is dat het issue zich niet afspeelt op het moment dat ik de percussie achtige dingetjes eruit laat. Eerste waar ik aan dacht was het ontbreken van een high pass filter maar dit was niet zo. Deze zitten tussen de 600-1k afhankelijk van welk kanaal.

Sub heeft een low pass van 100Hz. De kick piekt trouwens op 85Hz. De snaar begint op 120Hz.

edit: zojuist een account aangemaakt op official.fm. Zelfde principe als sc, track geupload en..... kraak helder. Mijn account moet nog gevalideerd worden maar als dat is gebeurd (binnen 1 dag zeggen ze) dan kun je de sc versie vergelijken met hoe het zou moeten zijn op: http://nzym.official.fm/

[ Voor 18% gewijzigd door Zym0tiC op 06-06-2011 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Vind de track wel heel erg vet trouwenz Zym0tiC! Zie je track niet op official.fm dus zou wel eens willen weten hoe die moet klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 07:31
Van het weekend eindelijk toegekomen aan het kijken van Berlin Calling. Meteen genoeg inspiratie opgedaan om m'n eerste track af te ronden. Moet nog wel het een en ander aan gebeuren, maar de basis staat!

Soundcloud linkje

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

apNia schreef op maandag 06 juni 2011 @ 01:09:
Vind de track wel heel erg vet trouwenz Zym0tiC! Zie je track niet op official.fm dus zou wel eens willen weten hoe die moet klinken.
dank je :) zal wel een seintje geven als mijn account gevalideerd is. hij is online: http://nzym.official.fm/

[ Voor 7% gewijzigd door Zym0tiC op 06-06-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik ben nu sinds een maand of zes bezig met muziekproductie... Veel gespeeld en uitgeprobeerd om te zien of het iets voor mij was. Gedurende deze tijd ook enkel warez gebruikt....

Nu ik weet dat het me goed bevalt wil ik ook de volgende stap zetten... en dat is gewoon netjes betalen voor mijn spullen.

Mijn pc wordt binnenkort volledig geformatteerd en dan zet ik als eerste een legale Ableton live 8 erop.. en ik wil ook een VSTi kopen.

Omdat ik mijn geld maar 1x kan uitgeven wil ik een "bread and butter" synth voor elektronische muziek.

Ik twijfel nu tussen:
Sylenth1 (fijne GUI, lekker geluid, geen PWM)
Predator (redelijk fijne GUI, lekker geluid)
Massive (moeilijke GUI, dik/vet geluid)

Wat is jullie advies in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Massive is inderdaad lastig, maar als je em eenmaal door hebt is het een erg vette VSTi. Juist omdat je em koopt zal je waarschijnlijk er veel tijd in stoppen en erachter komen wat je er allemaal mee kan. Als je het mij vraagt is het wel de meest complete synth voor elektronische muziek.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik denk ook dat Sylenth1 afvalt... juist omdat ik een vsti zoek die ik "langer" kan gebruiken... en sylenth1 mist ook nog eens PWM...

Blijft massive en predator over... Geen idee of er andere zijn die ik over het oog zie. Absynth wil ik overigens niet aan beginnen... Lijkt me meer gericht op Pads... en verder vind ik de interface erg moeilijk.

Romplers als Nexus en Omnisphere zijn ook niet wat ik zoek (wil niet telkens updates kopen als de geluiden gedateerd zijn en ik wil kunnen tweaken)

Op dit moment neig ik vooralsnog naar de Rob Papen Predator. (mede doordat ik vorige jaar de Workshop Synthesis gevolgd heb bij Rob Papen thuis in de studio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Predator vind ik qua sound een stuk minder dan Massive. Je moet er behoorlijk mee freaken wil je daar een stoer geluid uit krijgen. Massive is van zichzelf al wat bozer.

Nexus moet je niet aan beginnen. Wat je zelf al zegt, het is een rompler, je kunt er in weze niets mee. Wel stoere sounds, dat wel.

Ik zou Massive zeer zeker meenemen in je overweging :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik hoor trouwens nog wel eens klachten over Ableton dat ie veel zou crashen. Iemand hier daar wel of juist geen ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Geen ervaring mee. Het enige dat ik heb is dat ik 1 track heb gemaakt waar ergens een verrotte warez VST in zit.. en die loopt op een gegeven moment altijd vast.

Maar ableton an sich nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
kaos- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:40:
Predator vind ik qua sound een stuk minder dan Massive. Je moet er behoorlijk mee freaken wil je daar een stoer geluid uit krijgen. Massive is van zichzelf al wat bozer.

Nexus moet je niet aan beginnen. Wat je zelf al zegt, het is een rompler, je kunt er in weze niets mee. Wel stoere sounds, dat wel.

Ik zal zo meteen eens de manual van massive downloaden.. dan pruts ik er nog eens weekje gericht mee. als het me dan nog steeds niet bevalt ga ik voor een Predator.

Overigens ben ik ook helemaal weg van die Arturia vintage synths.. maar om in te zetten als bread and butter vsti zijn ze toch te beperkt (klassieke sounds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Legale Ableton met legale VST is retestrak hoor. :)
En als het eenmaal stabiel werkt er verder met je poten vanaf blijven met updates.

En qua softies zou ik persoonlijk voor Massive gaan omdat je daar vreselijk veel mee kan.
Misschien is dan het interessant om voor de NI Komplete te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nog een Ableton vraagje, is het mogelijk om, zoals Reason dat kan, met een Combinator te werken, en die te exporteren? Ik merk dat ik dat erg fijn vond van Reason, dat zodra ik een mooi werkend apparaat had met alle dynamiek er aan, dat ik die instellingen kon exporteren, en makkelijk weer in een ander project kon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

apNia schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:42:
Nog een Ableton vraagje, is het mogelijk om, zoals Reason dat kan, met een Combinator te werken, en die te exporteren? Ik merk dat ik dat erg fijn vond van Reason, dat zodra ik een mooi werkend apparaat had met alle dynamiek er aan, dat ik die instellingen kon exporteren, en makkelijk weer in een ander project kon hangen.
je kunt alle insert effects en vst op een kanaal selecteren en group to instrument rack doen. Die laatste kun je dan weer saven waarbij alle objecten in de groep mee worden genomen inclusief settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

apNia schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:42:
Nog een Ableton vraagje, is het mogelijk om, zoals Reason dat kan, met een Combinator te werken, en die te exporteren?
Je hebt Instrument Racks wat in feite Combinators zijn. Die kun je inderdaad opslaan, of helemaal brute force - maak een nieuw project met alleen zo'n rack er in en merge het hele project met waar je nu mee bezig bent. Ook praktisch om melodie-ideetjes op te slaan!

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 02:56:
Zuipen en mixen gaat niet samen. Alcohol heeft een negatief effect op je gehoor.
Laat mixen ook niet als je te lang bent doorgegaan.
(Daarom ben ik ook benieuw hoe morgen mij mix van een nieuwe nummer klinkt. :D )
100% agree. En wat dat betreft niet alleen zuipen maar ook slechts enkele biertjes beinvloed je al. Maar goed, dat kreng gaat weer ofline vanavond om toch wat meer body in de basregionen te krijgen.

@Zym0tiC
om nog even in te haken, ik heb doorgaans juist wel prettige ervaringen met soundcloud geluid en vind dat behoorlijk intact blijven, ook subs en hoog. Je kan trouwens ook gewoon als WAV uploaden daar, het maakt voor je uploadruimte niet uit.

Ik zal thuis even gaan luisteren iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

vlaaing peerd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:51:
[...]

100% agree. En wat dat betreft niet alleen zuipen maar ook slechts enkele biertjes beinvloed je al. Maar goed, dat kreng gaat weer ofline vanavond om toch wat meer body in de basregionen te krijgen.

@Zym0tiC
om nog even in te haken, ik heb doorgaans juist wel prettige ervaringen met soundcloud geluid en vind dat behoorlijk intact blijven, ook subs en hoog. Je kan trouwens ook gewoon als WAV uploaden daar, het maakt voor je uploadruimte niet uit.

Ik zal thuis even gaan luisteren iig.
Hij is als wav geupload, 44.1/16bit, 3db headroom. Heb met alles rekening gehouden wat de sc helpdesk aangaf. Vandaag met apNia een vergelijk sessie gehouden tussen beide outputs van sites. Ik hou mijn mond nog even over het resultaat om je niet te beinvloeden :)
Maar ik ben erg benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

En peerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spoiler:
Ik vond die van official.fm mooier klinken, klonk voller naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Zymotic

Ik heb de mix vergeleken.
spoiler: title
De SC versie is IMO beter, al is het verschil wel klein. Ik heb beide tracks geanalyseerd en als 1e zag ik al dat beide sites op maximale volume de Ofm versie 3.03dB harder stond. Namelijk gemaximized op 0dB en gezien wat limitrandjes lijkt er nog 0.2dB vanaf geschraapt te zijn.

Ik heb beide tracks dus gewoon opgenomen, beide gesynct en op gelijk volume gezet. De OFM versie blijkt (hoewel minimaal) een minder breed stereobeeld te hebben. Of dit komt door een filecompressie methode of 1 of andere mastertool weet ik niet, maar het heeft het geluid er IMO niet beter op gemaakt. Voor de rest lijken de beide tracks wel identiek trouwens.

Zou jij een blinde test willen doen van deze 2 tracks, maar dan op perceptief gelijk volume?

editje

[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 07-06-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

peerd ik ben nu even Ableton aan het verkennen. Wat is momenteel de hipste VST distotion plugin voor achter Massive zonder dat het explodeert van de knoppen (doel beetje op iets als Scream van Reason)? Z3ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
kaos- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:40:

Ik heb inmiddels even met U-He Zebra gespeeld... Ben aangenaam verrast. Meer mensen hier die deze (al wat langer) gebruiken?

Het lijkt me dat deze in ieder geval ontzettend veel mogelijkheden biedt... Mogelijk wel een beetje een te herkenbare "volle" sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
apNia schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:22:
peerd ik ben nu even Ableton aan het verkennen. Wat is momenteel de hipste VST distotion plugin voor achter Massive zonder dat het explodeert van de knoppen (doel beetje op iets als Scream van Reason)? Z3ta?
Zijn Overdrive of Saturator die in Live zitten niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Interesante bevindingen heren :). Wat mij nog het meeste verbaast is dat ik (en mijn vriendin) de enige zijn die de "artifacts" horen bij de SC versie :p Buiten GoT om heb ik nog een aantal mensen gevraagd maar ook daar hoort niemand ze.

Vind het best moeilijk om ondanks de (positieve) mening van andere de soundcloud versie publiek te zetten omdat ik mij aan deze blijf storen 8)7

anyway, peerd: kom maar op met die blind test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

http://www.camelaudio.com/camelcrusher.php

Naar mijn mening een van de beste gratis distortion units, lekker simpel, heerlijk om snel een sound aan te dikken. Daarnaast ben ik fan van Devastator van D16, wel een stuk uitgebreider maar in staat om de meest gruwelijke sounds te maken :)

/edit/

z3ta is een analog-style synthesizer (vsti), geen effect. Tenzij je audio door de filters van z3ta kan sturen, dat zou wel gruwelijk zijn aangezien die filters in dat ding wel lekker klinken, iets om uit te proberen!

[ Voor 20% gewijzigd door roodbwoy op 08-06-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
PSP vintagewarmer, mooie klank en erg subtiele distortion, ook goed voor tube/tape emulatie.
Quadrafuzz (eigenlijk een interne Cubase VST, maar je kan de .dll gewoon overkopieren in de ableton plugin folder) - weinig vergevende distortion, erg rauw en multiband, goed in te stellen.
Izotope trash - niet zo'n favoriet van mij, anderen zweren erbij
Amplitube - speaker/amp modelling + distortion. lekker rond klinkende tubewarmer.
Camelcrusher zelf nooit aan toegekomen, wel gratis en veel mensen erg positief over.

Ikzelf gebruik voor bassen vaak externe distortion, ik heb een line6 Basspod waar ik 'm vaak doorlus en dan kan ik verschillende distortions mengen met speaker emulatie.

en zoals hierboven de Ableton eigen effecten zijn ook best fatsoenlijk!

@Zymotic
goed, ik zal er even wat van bakken, geef me een paar dagen, nog veel andere dingen te doen.

Als je trouwens zelf niet de track op OFM had gemaximized heeft de site dat gedaan en heeft er zelfs clipping opgetreden tijdens de conversie. In jou geval zou ik de tracks zelf maximizen to -0.3dB als je het toch niet laat masteren. Dat is genoeg headroom om geen clipping te krijgen tijdens formaatconversie.

Verder gewoon uploaden in WAV-formaat, ook al post je je track in MP3 op dezelfde bitrate, hij word gewoon nog een keer geconverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

@peerd
doe maar rustig aan, geef me via DM ff een seintje als het zo ver is :)

ik ben iets bescheidener geweest dan -0.3dB en ben gegaan to -0.9dB. Upload op OFM was trouwens in 320mp3 omdat wav niet mogelijk is. SC was wel wav, ook met -0.9dB. Buiten de mp3 conversie zit er geen verschil in behandeling v/d files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Zojuist nieuw boek besteld:
http://www.bol.com/nl/p/e...01004006141420/index.html

Altijd fijn om eens door wat theorie te kunnen bladeren.

Dit boek kan ik overigens ook iedereen aanraden: Secrets of house music production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Zym0tiC schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 11:33:
@peerd
doe maar rustig aan, geef me via DM ff een seintje als het zo ver is :)
will do!
ik ben iets bescheidener geweest dan -0.3dB en ben gegaan to -0.9dB. Upload op OFM was trouwens in 320mp3 omdat wav niet mogelijk is. SC was wel wav, ook met -0.9dB. Buiten de mp3 conversie zit er geen verschil in behandeling v/d files
Dat is apart, ik had de SC versie op maximale output opgenomen en kwam niet hoger als -2,4dB en zoals achteraf bleek de OFM versie zo'n 0.6dB geclipt. Mijn eigen tracks op SC zitten altijd netjes op -0.3dB.

Dat de OFM geconverteerd is naar MP3 kan de stereobeeldvernauwing verklaren, minder wijde stereo is een manier om de file kleiner te maken. Dan te bedenken dat men zgn "geen verschil" zou moeten horen tussen MP3 @320kbps en Wav @16bit 44.1khz, het is er dus wel.

Minder stereo zorgt trouwens wel voor meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zymotic
Heb nu ook geluisterd naar de verschillen en het valt mij op dat de SC versie veel onzuiverder klinkt. Alsof er een te zware compressie was uitgevoerd. Misschien is de encoding schuld hieraan.

De o.fm versie vind ik qua mix trouwens wel redelijk clinisch klinken en de SC vervorming heft dat weer een beetje op. De baslijn resoneert ook redelijk veel en dat kan onhandig zijn want het kan voor problemen zorgen bij mindere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Z3ta is een synth, geen distortion ;)

Hier nog een stem voor Devastor (niet Devastator; alle D16 plugins hebben 8 letters) - en D16 heeft een group buy lopen waarbij je 4 plugs voor de prijs van 1 kan krijgen.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

peerd / yoozer > Oops... ik dacht in een tutorial ooit massive gezien icm met z3ta distortion, maar dat had ik dan fout begrepen :D
Kwam 'm vaak tegen toen ik zocht op tutorials voor D&B en ging er steeds vanuit dat het een dist plug-in was :)
Ik ga denk ik aan de slag met Camelcrusher, gezien die gratis is. En als de 'Overdrive' en 'Saturator' ook goed zijn moet ik daar wat meer mee experimenteren. Ik hou over het algemeen bij m'n dist niet van al te veel instellingen. Dus Camelcrusher lijkt me nice :)

(Goed moment om me eens in te lezen in wat saturation nou precies inhoudt)

edit: hmm na lezen van dat artikel voelt het alsnog als een 'soort distortion' aan :|

[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 08-06-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
niet helemaal, strikt genomen is saturation eigenlijk overdrive.

Vroegah kon je lichtelijk te hard op 8track tapes opnemen en drukte de tape de pieken omlaag, in tegenstelling tot digitaal clippen klinkt dat warm en rond en zet gemiddeld alle levels een beetje omhoog.

Veel masteraars gebruiken nog altijd tape, misschien weet Wouter je dan ook wel meer te vertellen hierover.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:18:
@Zymotic
Heb nu ook geluisterd naar de verschillen en het valt mij op dat de SC versie veel onzuiverder klinkt. Alsof er een te zware compressie was uitgevoerd. Misschien is de encoding schuld hieraan.
Lol, ik heb eerder het idee dat de OFM juist geencode klinkt

Maarre nadat ze op gelijke levels zijn gezet zijn beide tracks dynamisch gezien volledig gelijk zover ik dit correct uitlees (, afgezien de door clipping iets lagere pieken in de OFM versie). En dynamiekverschillen zouden toch direct in de wavevorm te zien moeten zijn.

edit2: Nu ben ik dus de enige die de SC versie beter vind klinken heheheh _/-\o_ ik ga naar de KNO arts ofzo...die laatste mix van mij was ook al niet te pruimen.

[ Voor 53% gewijzigd door vlaaing peerd op 08-06-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik hoorde tbh geen enkel verschil. Ook het effect wat Zymotic hoorde hoor ik compleet niet. In ieder geval niks wat wel in de een zit en niet in de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:02:
Veel masteraars gebruiken nog altijd tape, misschien weet Wouter je dan ook wel meer te vertellen hierover.
Tape is voor ouwe lullen en zware techneuten die teveel tijd hebben om zich druk te maken over niks.
Je hebt diverse alternatieven. Hardware of software die het gedrag van tape emuleren.
Je kan ook gewoon flink wat hoog weghalen met EQ en je krijgt ook een geluid wat wat doffer/zachter klinkt.

De charme van tape zit hem in het feit dat het niet volledig lineair is (Hysterese) en bij oversturen het niet gaat clippen (en dus aggressief gaat klinken). Dat komt omdat je verzadiging van het magnetisch veld krijgt als je hem laat pieken. Dat noemen ze dan saturation.
Lol, ik heb eerder het idee dat de OFM juist geencode klinkt

Maarre nadat ze op gelijke levels zijn gezet zijn beide tracks dynamisch gezien volledig gelijk zover ik dit correct uitlees (, afgezien de door clipping iets lagere pieken in de OFM versie). En dynamiekverschillen zouden toch direct in de wavevorm te zien moeten zijn.

edit2: Nu ben ik dus de enige die de SC versie beter vind klinken heheheh _/-\o_ ik ga naar de KNO arts ofzo...die laatste mix van mij was ook al niet te pruimen.
Je moet ook niet luisteren naar wat je beter vind klinken maar wat je hoort. :P
En toch maar eens wat betere speakers scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik gebruikte in Scream 4 van Reason vaak de Tape distortion, die vond ik het lekkerste. Is dat dan ongeveer hetzelfde als saturation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor distortion kan je ook van die gitaar pedalen gebruiken. Relatief goedkoop.
Die klinken lekker ranzig en veel smeriger dan je ooit in software kan krijgen.
Of je moet van die oude 12-bit effecten bakken hebben. Die zijn ook smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
maar stompboxes ruizen als de pest :9

Nou dat is het 'm juist, we hebben sinds kort de yamaha's de deur uitgedaan en mackies neergezet. Ergens hoor ik daarmee niet duidelijk dat in de laatste track veel minder bas zit als de rest van mijn tracks terwijl meerdere mensen hier dat gelijk opmerkten. Op zich vreemd omdat de Mackie toch gedetailleerder bas weergeeft als de Yamaha's.

Als ik weer thuis achter de Alesis zit, hoor ik het verschil direkt...

@Apnia,
Joa, die is wel hetzelfde principe alleen lang niet zo subtiel als de Vintagewarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
2 dagen geen internet gehad. Dan wordt je opeens productief :P .

Twee tracks zo goed als af. ééntje afgemixt gister, die is klaar voor de mastering. Normaal wordt dat gedaan door een amerikaanse vriend van me, maar die mastered vaak nogal bass-heavy. Enige kans dat een van jullie helden hier er zijn licht eens op kan laten schijnen? Eens kijken wat het verschil is :).

Anyway, heel zacht afgemixt zodat er genoeg headroom is. Ongemasterde versie:
Whyte - Jupiter and Mars (unmastered)
[Soundcloud: http://soundcloud.com/whytewip/whyte-jupiter-and-mars]

En nog wat ander spul, niet afgemixt en niet gemastered :)

Whyte - Eli (unmastered)
[Soundcloud: http://soundcloud.com/whytewip/try44wip4]

En een houseplaatje waarvoor ik nog geen naam heb bedacht, deze is wat ritmischer, meer upbeat dan ik normaal maak :)
[Soundcloud: http://soundcloud.com/whytewip/try46wip]

Zoals altijd benieuwd naar jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whyte ik wil je heus wel helpen maar dan moet je die track(s) ff als download fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 03:00:
Whyte ik wil je heus wel helpen maar dan moet je die track(s) ff als download fixen.
Staat je DM aan? Dan stuur ik je ff een linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan mail sturen naar fuse@dds.nl.
Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.