Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09-2011
Hack2Ban en TCP Wrapper
Als ik mijn vsftpd logfile bekijk zie ik dat ik continu wordt bestookt door hackers die proberen in te loggen middels Brute-Force scripts oid.
Dit veroorzaakt onnodige systemload (die wel voor betere dingen besteed kunnen worden),
dus wat aktie's om de vsFTPd-server op de MyBook dicht te timmeren >:)

HACK2BAN
Door het ontbreken van een simpel tooltje heb ik er zelf één gemaakt.
De op python gebaseerde fail2ban; denyhosts en blockhosts zijn erg belastend voor de MyBook :(
de hack2ban tool bekijkt de /var/log/vsftpd.log en scanned deze op failed login's
Nadat 5 mislukte login's worden gevonden wordt het IP adres toegevoegd aan /etc/hosts.deny
De TCP wrapper blockt dit IP-adres vervolgens. (onder staat de HOWTO voor de tcp wrapper)

Installeer middels:
download hack2ban.v03.tar.gz bestand van:
http://www.mediafire.com/?zolnjrnmm45
en kopiëer naar /tmp/myfiles
# cd /tmp/myfiles
# tar xvfz hack2ban.v03.tar.gz
# cd hack2ban.v03
# ./install.sh

Volgende bestanden worden geïnstalleerd:
/usr/bin/hack2ban ==> de binary
/etc/patterns.conf ==> File met search strings

Whitelist (ip's die niet geblokkeerd worden)
/etc/hosts.allow ==> whitelist (wordt ook door tcp wrapper gebruikt)
ALL : <ip-adress1>
ALL : <ip-adress2>
..
handmatig starten door "hack2ban"

hack2ban automatisch door cron deamon:
# nano /etc/crontabs/root ==> onderstaande regel toevoegen,
zodat elke 20min over het uur hack2ban wordt uitgevoerd
20 * * * * /usr/bin/hack2ban

VSFTP CHROOT
Alle gebruikers krijgen chroot "jail" naar hun homedirectory in /etc/passwd
chroot_local_user=YES

wijzig de homedirectory achter je gebruikersnaam in /etc/passwd
<ftpuser>:x:<uid>:<gid>:Linux User,,,:/home/<ftpuser>:/bin/sh
naar:
<ftpuser>:x:1004:1004:Linux User,,,:/shares/internal/PUBLIC/./:/bin/sh
!let op dat er /./ achter staat anders werkt chroot niet

VSFTPD Alternatief voor CHROOT
# nano /etc/vsftpd.conf
Voeg deze regel toe "chroot_list_enable=YES”

# nano /etc/vsftpd.chroot_list
voeg <ftpuser> toe aan het bestand (nieuw bestand)

VSFTPD Block Users
userlist_enable=YES
# nano /etc/vsftpd.user_list (nieuw bestand)
Voeg onderstaande users toe die niet mogen inloggen (voorbeeld !!)
root
administrator
admin

TCP Wrapper
De versie in OPTWARE vindt ik niet prettig aangezien niet de gewone /etc maar /opt/etc wordt gebruikt
hierdoor moeten de config bestanden op twee plaatsen staan.
Ik heb zelf v7.6-4 gecompileerd en dat werkt prima :)

Installatie
Download tcp_wrappers_7.6-ipv6.4_MyBook.tar.gz van
http://www.mediafire.com/?tbrxznjjyz2
en kopiëer naar /tmp/myfiles
# cd /tmp/myfiles
# tar xfz tcp_wrappers_7.6-ipv6.4_MyBook.tar.gz -C /
# nano /etc/inetd.conf
Voeg regel toe:
ftp stream tcp nowait root /usr/sbin/tcpd /usr/bin/vsftpd /etc/vsftpd.conf

Als je de vsftpd "chayden" versie hebt verplaats dan S31vsftpd.sh uit /etc/init.d naar Homedir (/root)
# mv /etc/init.d/S31vsftpd.sh ~

Let Op: zet listen=NO in /etc/vsftpd.conf anders werkt het niet via de inetd.conf !!

configureren met /etc/hosts.allow en /etc/hosts.deny
config controleren met "tcpdchk"

[ Voor 72% gewijzigd door ReMiA op 02-12-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik loop nu even tegen een heel ander probleem aan:

Ik heb mijn 2e externe HDD aan de mybook gehangen, via de usb poort. Share voor aangemaakt via de webadmin, maar als ik die share dan map in windows (bijvoorbeeld op x:\media) dan wordt mijn explorer.exe zo traag als dikke poep (werkelijk niet meer mee te werken) Het lijkt wel alsof windows continu die schijf aan het accessen is o.i.d.
[edit]
Het lijkt te liggen aan het aantal shares. Ik had er 4 aangemaakt (public, backup, download en /external/media). Misschien is dat wat teveel van het goede??

aantal shares weggehaald, maar public en media laten staan. Media is de 2e externe hardeschijf welke ik in windows verkenner heb gemapped.

Het lijkt er nu op dat iedere keer als ik windows verkenner open, windows ook gelijk even een kijkje neemt in al mn netwerkmappen. Dat is leuk en aardig als dr een retesnelle fileserver staat, maar omdat ik 200GB aan muziek op die 2e externe schijf heb staan, duurt dat iedere keer dik 30 seconden, en dat is echt gruwelijk irritant.

Iemand van jullie hier ervaring mee?

Ook gewoon het accessen van die 2e externe schijf gaat gewoon irritant langzaam...

[ Voor 47% gewijzigd door Spacecowboy op 06-04-2008 18:29 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spacecowboy schreef op zondag 06 april 2008 @ 18:11:
Ik loop nu even tegen een heel ander probleem aan:

Ik heb mijn 2e externe HDD aan de mybook gehangen, via de usb poort. Share voor aangemaakt via de webadmin, maar als ik die share dan map in windows (bijvoorbeeld op x:\media) dan wordt mijn explorer.exe zo traag als dikke poep (werkelijk niet meer mee te werken) Het lijkt wel alsof windows continu die schijf aan het accessen is o.i.d.
[edit]
Het lijkt te liggen aan het aantal shares. Ik had er 4 aangemaakt (public, backup, download en /external/media). Misschien is dat wat teveel van het goede??

aantal shares weggehaald, maar public en media laten staan. Media is de 2e externe hardeschijf welke ik in windows verkenner heb gemapped.

Het lijkt er nu op dat iedere keer als ik windows verkenner open, windows ook gelijk even een kijkje neemt in al mn netwerkmappen. Dat is leuk en aardig als dr een retesnelle fileserver staat, maar omdat ik 200GB aan muziek op die 2e externe schijf heb staan, duurt dat iedere keer dik 30 seconden, en dat is echt gruwelijk irritant.

Iemand van jullie hier ervaring mee?

Ook gewoon het accessen van die 2e externe schijf gaat gewoon irritant langzaam...
Heb hezelfde gehad een paar weken geleden. Ik hang nu niks aan die usb poort en wil mijn printer er op aansluiten (printserver). Ik had vroeger nog een HDD van 160Gb erop aangesloten en het duurde uren voor ik een film kon afspelen. Ik heb die HDD maar gewoon op mijn pc aangesloten. Ik gebruik die Western Digital Mybook World Edition voor mijn films, muziek en software. Bij overpompen werkt het nog alleen traag, voor de rest zoals films en muziek streamen lukt perfect. Ook ISO van software kan ik vrij snel installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:14:
[...]

Heb hezelfde gehad een paar weken geleden. Ik hang nu niks aan die usb poort en wil mijn printer er op aansluiten (printserver). Ik had vroeger nog een HDD van 160Gb erop aangesloten en het duurde uren voor ik een film kon afspelen. Ik heb die HDD maar gewoon op mijn pc aangesloten. Ik gebruik die Western Digital Mybook World Edition voor mijn films, muziek en software. Bij overpompen werkt het nog alleen traag, voor de rest zoals films en muziek streamen lukt perfect. Ook ISO van software kan ik vrij snel installeren ;)
Hhhmk. Ligt dus gewoon aan die mybook. Thx, weet ik dat.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 21:04
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:56:
[...]

Ik heb al ssh-access maar snap er niet veel van. Hoelang duurt het ongeveer om een printserver te bouwen?
Hang een beetje van je linux en cups kennis af denk ik, ik zou zeggen download cups en hpijs of hplip en volg de bijgeleverde README/INSTALL ;) en kijk of je misschien een aardige howto kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bushwankaz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-08 18:24
ReMiA schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:21:
Als ik mijn vsftpd logfile bekijk zie ik dat ik continu wordt bestookt door hackers die proberen in te loggen middels Brute-Force scripts oid.
Dit veroorzaakt onnodige systemload (die wel voor betere dingen besteed kunnen worden),
dus wat aktie's om de vsFTPd-server op de MyBook dicht te timmeren >:)
Lijkt me interessant, ik ga het vanavond meteen even proberen, ik had de ftp-forwarding al weer uitgezet op de router vanwege de vele pogingen. Wel is de ssh server nog van buitenaf benaderbaar, en zie ik in de logs dat er aardig wat pogingen ondernomen worden om in te loggen. Is zoiets ook te maken voor de ssh server? En ook als linux-noob?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
bushwankaz schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:16:
Is zoiets ook te maken voor de ssh server?
Beter is natuurlijk om ssh port 22 te blocken in de router.
Maar het is wel te doen denk ik, ook ssh kan eerst door een tcp wrapper.
heb je een log file voor mij ?
Ik heb ssh niet open staan (zet hem maar op www.sendspace.com oid)

[ Voor 5% gewijzigd door ReMiA op 06-04-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Voor SSH is er ook gewoon software beschikbaar: fail2ban en denyhosts bijvoorbeeld (maken idd gebuik van tcp wrappers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Lex_brugman schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:02:
Voor SSH is er ook gewoon software beschikbaar: fail2ban en denyhosts bijvoorbeeld (maken idd gebuik van tcp wrappers)
fail2ban geprobeert, maar dat is een enorme belasting voor het systeem (het systeem "bevroor" een uur ) Mijn tooltje is niet zo uitgebreid maar als hij ieder uur loopt is het met 1-2 sec al weer klaar.

denyhosts ken ik niet, maar als ik op http://denyhosts.sourceforge.net/ kijk is het met name geschikt voor SSH en lijkt het niet al te "heavy" dus een goede oplossing voor bushwankaz :)

[ Voor 25% gewijzigd door ReMiA op 07-04-2008 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Is het niet een optie om een andere ftpserver te installen? beetje vreemd dat er niet gebruik gemaakt kan worden van ip-tables in deze server terwijl ze pronken met security op de website.

De paranoia gehacked te worden is bij mij vrij groot. ik had laatst een server nog geen 3 uur in de lucht en er was al een chinees aan het aanbellen in de firewall. Ik snap niet hoe zo een gast er zo snel achter komt dat ik in de lucht ben, was voor het eerst in een jaar dat ik weer eens poort 21 unstealthed had op de pc.

Het zou mooi zijn een ftp continue te kunnen draaien, met daarbij ook opties als scheduling ('s nachts volle snelheid, overdag beperkt etc) en perm bans after 5 trys of unsuccesfull logins enzo, users of groups binden aan ipadres etc. Ik ben linuxnoob, dus typ alles over van bv Remia, dus iemand anders zal met een oplossing moeten komen voordat ik op de mybook ga ftp'en.

[ Voor 65% gewijzigd door Mar2zz op 07-04-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 08:50
via western digital website laten ze zien hoe je een hard reset kan doen. Ze hebben het over een reset button, echter op mijn versie is maar 1 knop aan de voorkant :(

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Hij zit aan de achterkant (klein gaatje), maar is niet voor een hard-reset maar een reboot en een reset van het password. Hard-resetten kan niet, je moet een recovery procedure uitvoeren, dat is al eerder in dit topic besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pistole schreef op woensdag 02 april 2008 @ 17:23:
[...]

bedenk je ook dat als je de ftpd start via inetd dat je dan geen ftpd proces ziet (tenzij er iemand connected is); inetd zal dan naar poort 21 luisten (netstat -nap | grep 21)
Klopt dit dan?
[root@LS1960 PUBLIC]# netstat -na | grep 21
tcp 0 0 0.0.0.0:21 0.0.0.0:* LISTEN
tcp 0 52 192.168.1.22:22 217.76.19.31:53120 ESTABLISHED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 08:50
Lex_brugman schreef op maandag 07 april 2008 @ 14:47:
Hij zit aan de achterkant (klein gaatje), maar is niet voor een hard-reset maar een reboot en een reset van het password. Hard-resetten kan niet, je moet een recovery procedure uitvoeren, dat is al eerder in dit topic besproken.
het gaatje zit er niet, heb de behuizing ervan afgesloopt en ik zie nu achter de behuizing een klein zwart knopje zitten. Vaag hoor dat iedereen gewoon een gaatje heeft:)

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:33:
[...]

Klopt dit dan?
[root@LS1960 PUBLIC]# netstat -na | grep 21
tcp 0 0 0.0.0.0:21 0.0.0.0:* LISTEN
tcp 0 52 192.168.1.22:22 217.76.19.31:53120 ESTABLISHED
Als je inetd gebruikt luistert deze op poort 21 en spawned als er een verbinding gemaakt wordt een ftpd proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Mar2zz schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:56:
Is het niet een optie om een andere ftpserver te installen? beetje vreemd dat er niet gebruik gemaakt kan worden van ip-tables in deze server terwijl ze pronken met security op de website.
Voordat je een andere FTP-server installeerd kun je ook eens met SSL connectie maken
Ik heb dat nog niet geprobeert, maar VSFTPD kan het wel.

VSFTPD.CONF
ssl_enable=YES
allow_anon_ssl=NO
force_local_data_ssl=NO
force_local_logins_ssl=YES

ssl_tlsv1=YES
ssl_sslv2=NO
ssl_sslv3=NO

rsa_cert_file=/etc/pki/tls/certs/vsftpd.pem

Vervolgens openssl installeren en een certificaat aanmaken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Is ssl niet een te grote load voor de mybook? die encryptie zal toch wat kosten qua rekenkracht lijkt me. je bent onnavolgbaar remia, ik wou dat ik je kennis had, dan had ik 10 mybooks gekocht, omgebouwd tot alleskunnertje en voor 25 euro extra verkocht... of 10 euro voor elke extra geinstalleerde service... Grijp je kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Mar2zz schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:32:
Is ssl niet een te grote load voor de mybook? die encryptie zal toch wat kosten qua rekenkracht lijkt me. je bent onnavolgbaar remia, ik wou dat ik je kennis had, dan had ik 10 mybooks gekocht, omgebouwd tot alleskunnertje en voor 25 euro extra verkocht... of 10 euro voor elke extra geinstalleerde service... Grijp je kans!
Thanks Mar2zz :)
PayPal nummer volgt, donaties zijn welkom ;)

qua load is openssl niet de beste keus, wel veiliger ....

P.S. mijn vsftpd.log blijft leeg, ik heb geen login attempts meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand hoe ik het weer mogelijk maak de standaard beheer website van WD in te schakelen. Deze (na het installeren van alle programma's voor en hellaNZB) is niet meer toegankelijk.

Verder kan ik nog wel gewoon bij de gedeelde mappen, maar ik vind het wel prettig om nog toegang te hebben tot de beheer site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lex_brugman schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:39:
[...]

Hang een beetje van je linux en cups kennis af denk ik, ik zou zeggen download cups en hpijs of hplip en volg de bijgeleverde README/INSTALL ;) en kijk of je misschien een aardige howto kan vinden.
Ik heb NOG niet zoveel kennis over linux en cups maar ik leer snel bij in deze dingen. Zijn er geen tutorials om een printserver of iets anders te maken. Ik zag hoe je een torrentdownloader moet maar snap er niet veel van. Weet iemand een site waar je tutorials kunt vinden. Liefst in het nederlands maar in het engels is ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:36:
Weet er iemand hoe ik het weer mogelijk maak de standaard beheer website van WD in te schakelen. Deze (na het installeren van alle programma's voor en hellaNZB) is niet meer toegankelijk.

Verder kan ik nog wel gewoon bij de gedeelde mappen, maar ik vind het wel prettig om nog toegang te hebben tot de beheer site.
De beheersite is te bereiken op http://mybookworld:82 als alles goed is gegaan
Zo niet gewoon de aanpassingen in /etc/lighttpd/lighttpd.conf ongedaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:16:
[...]

Ik heb NOG niet zoveel kennis over linux en cups maar ik leer snel bij in deze dingen. Zijn er geen tutorials om een printserver of iets anders te maken. Ik zag hoe je een torrentdownloader moet maar snap er niet veel van. Weet iemand een site waar je tutorials kunt vinden. Liefst in het nederlands maar in het engels is ook goed :)
Heb even zitten zoeken maar kan niet zo snel een howto vinden om cups+hplip van source te installeren/compilen.
Wat je wel kan doen is de source downloaden van cups en hplip en vervolgens de bijgeleverde INSTALL volgen (let wel dat je hplip met usb ondersteuning compiled en cups met ppd (als ik het goed heb) ondersteuning compiled, dit kan je doen bij het draaien van ./configure), hierna kan je bijvoorbeeld deze howto volgen om de boel in te stellen met je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:16:
[...]

Hier nog éentje
http://mybookworld.wikidot.com/print-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Op welke poort luistert een printserver? dan stuur ik hl2600 een welkomsprintje als hij klaar is hehehe... Remia, kan je ook aangeven hoe het gaat met sabnzbd? ik ga ervan uit dat je dat ook wel eens gebruikt, is de mybook nog responsive als sabnzbd bezig is met downloaden/yencen/unrarren/parren? en wat voor tijden hebben we het over, bv een 100mb file ofzo te unrarren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Softy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10-2021
Even vraagje, kun je het ip aanpassen en zo ja, hoe doe je dat?

Alvast bedankt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ja, pas in je router aan welke hij de mybook moet geven and so be it. Je router is je netwerkgod. En je router zag dat het goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Let wel op dat je naast deze nog hplip nodig hebt of de juiste ppd om je HP printer aan te sturen.
Als je cups draaiend en je printer werkend hebt kan je in windows door IPP ondersteuning aan te zetten (Software->Windows onderdelen) en gewoon de normale driver te gebruiken direct printen via cups.

En cups luistert op poort 631 ;) maar die moet dan natuurlijk wel in je router geforward zijn (wat dus niet nodig is tenzij je van buitenaf ook wil printen, maar dan kan je natuurlijk authenticatie gebruiken)

[ Voor 18% gewijzigd door Lex_brugman op 07-04-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Mar2zz schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:44:... Remia, kan je ook aangeven hoe het gaat met sabnzbd? is de mybook nog responsive als sabnzbd bezig is met downloaden/yencen/unrarren/parren? en wat voor tijden hebben we het over, bv een 100mb file ofzo te unrarren?
even het topic lezen Mar2zz

[ Voor 20% gewijzigd door ReMiA op 07-04-2008 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Heb ik gedaan remia, ik neem aan dat je dit bedoelt: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29835730. ik weet dat het te compilen valt en dat de load op vergelijkbaar is met hellanzb, dus is sabnzb wat mij betreft de newsreader2be with zeg maar. maar er wordt niets gezegd over prestaties/duur mbt uitpakken enzo. en dat is het meest interessant. sabnzbd is te schedulen, dus allen snachts aan het werk, maar als het spul eenmaal binnen is en het uitpakken duurt 6 uur, dan is het niet meer precies datgene wat ik voor ogen heb, namelijk voor etenstijd uitzoeken wat ik wil zien, dat downen en om half negen dezelfde avond kijken... Als dat niet kan doordat de mybook te lang yenc'd, parred of rarred, dan hou ik dat downloadgedeelte wel op de pc. Een 1cd avi is in 25 minuten gedowned bij mij...

[ Voor 3% gewijzigd door Mar2zz op 07-04-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Mar2zz schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:17:
Heb ik gedaan remia, ik neem aan dat je dit bedoelt: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29835730. ik weet dat het te compilen valt en dat de load op vergelijkbaar is met hellanzb, dus is sabnzb wat mij betreft de newsreader2be with zeg maar. maar er wordt niets gezegd over prestaties/duur mbt uitpakken enzo. en dat is het meest interessant. sabnzbd is te schedulen, dus allen snachts aan het werk, maar als het spul eenmaal binnen is en het uitpakken duurt 6 uur, dan is het niet meer precies datgene wat ik voor ogen heb, namelijk voor etenstijd uitzoeken wat ik wil zien, dat downen en om half negen dezelfde avond kijken... Als dat niet kan doordat de mybook te lang yenc'd, parred of rarred, dan hou ik dat downloadgedeelte wel op de pc. Een 1cd avi is in 25 minuten gedowned bij mij...
volgens mij duurt par2 ca 20/30min en rar 45min op een 4.5Gb (mits alle bestanden 100% zijn)
zal eens voor je kijken :) (heb logging uitgezet wordt lastig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De synology NAS systemen hebben blijkbaar al veel van deze functies out of the box: http://www.pixmania.be/be...disk-station-ds-108j.html

(is wel iets duurder en heeft dus nog geen opslag, ook 200Mhz, ben benieuwd naar snelheid daarvan!?)

Hier kun je trouwens NAS servers vergelijken: http://www.hardware.info/...kZ5iWmJnK,bGRkZpiVmJHK,!/ die synology doet het lang niet slecht.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:01:
De synology NAS systemen hebben blijkbaar al veel van deze functies out of the box: http://www.pixmania.be/be...disk-station-ds-108j.html

(is wel iets duurder en heeft dus nog geen opslag, ook 200Mhz, ben benieuwd naar snelheid daarvan!?)
De synology is idd erg compleet en de +plus versie heeft volgens mij zelfs 500Mhz en 128Mb
Maar het is een beetje appels en peren vergelijken
Bij de MyBook krijg je de NAS bijna kado, hij is bijna net zo duur als een losse disk.
De Synology kost tussen de 175 en 250 euro zonder disk !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Heb gezocht in dit topic en de wiki, maar krijg het niet gevonden;

Zit er wezelijk verschil tussen de my book world I en de my book world II editie? Of is deze gelijk qua hardware en 'hack' mogelijkheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
De II editie heeft 2 hardeschijven erin die in een raid opstelling staan (behuizing is dan ook iets groter en is actief gekoeld), dit is het enige verschil tussen de I en II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Lex_brugman schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 13:53:
De II editie heeft 2 hardeschijven erin die in een raid opstelling staan (behuizing is dan ook iets groter en is actief gekoeld), dit is het enige verschil tussen de I en II.
harstikke mooi, tnx. Zat me suf te zoeken op de WD site, maar daar zeggen ze toch niks over de ARM processor etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
ReMiA schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:27:
[...]
PayPal nummer volgt, donaties zijn welkom ;)
Als je mij persoonlijk wil assisteren heb ik geen problemen met een donatie jou kant op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReMiA schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:43:
[...]

De beheersite is te bereiken op http://mybookworld:82 als alles goed is gegaan
Zo niet gewoon de aanpassingen in /etc/lighttpd/lighttpd.conf ongedaan maken
Zou je mij kunnen laten zien hoe de lighttpd.conf er standaard uit moet zien?

Het is me al gelukt! Maar ik heb zoals andere het probleem als ik mijn pagina in firefox open de pagina wit blijft. Ik heb het mimetype ".htm" => "text/html", al toegevoegd.
Weet iemand waardoor dit nog meer kan komen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReMiA schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:28:
[...]

volgens mij duurt par2 ca 20/30min en rar 45min op een 4.5Gb (mits alle bestanden 100% zijn)
zal eens voor je kijken :) (heb logging uitgezet wordt lastig)
Edit: er moest staan : :P Mijn dvd's (4,5gb) duren ongeveer 20 uur dat is dan parren en rarren door MyBook. Ook gebruik ik hellanzb. Aan mijn downloadsnelheid ligt het zeker niet. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:54:
[...]

Edit: er moest staan : :P Mijn dvd's (4,5gb) duren ongeveer 20 uur dat is dan parren en rarren door MyBook. Ook gebruik ik hellanzb. Aan mijn downloadsnelheid ligt het zeker niet. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Net een unrar gedaan van een dvd 4,5gb en hij deed er 1:15uur over
(de andere bleek 3,5Gb te zijn)
Dat komt dus neer op 1Gb/15min

gewoon:
# unrar x "dvdfilename.rar" bestemmingdir

[ Voor 8% gewijzigd door ReMiA op 10-04-2008 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe ik vsftpd kan confriguren.
wat moet er allemaal verandert worden in vsftpd.conf en/of andere bestanden
Ik heb de hele topic doorgelopen, maar kan er niet uitkomen
want overal zie ik weer wat anders staan.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik ben zojuist helemaal vanaf nul begonnen met de herinstallatie van mijn WB Mybook WE2.
Ik heb eerst de stappen doorlopen die benodigd zijn voor de installatie van ncurses en nana, zoals beschreven in de startpost, zover ik dat kan zien gaat dit allemaal zonder problemen.
Om alles even te dubbelchecken heb ik [url=deze]http://mybookworld.wikidot.com/first-steps-with-mbwe[/url] erbij gepakt en alles nagelopen, het lijkt erop dat ik alle stappen heb gevolgd. Als ik vervolgens de toegang wil wijzigen tot de map PUBLIC gaat het verkeerd...
code:
1
2
3
[root@Backup nano-2.0.6]# cd /shares/internal/PUBLIC/
[root@Backup PUBLIC]# chmod 755 PUBLIC
cannot access `PUBLIC': No such file or directory

Iemand enige suggestie wat ik verkeerd doe? Hij kan eerst de map wel openen, dus hij moet er zijn. Vervolgens claimt ie dat hij er niet bij kan, dat terwijl ik als root ben ingelogd, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
ipv van de chmod die jij geeft:
code:
1
chmod 755 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
code:
1
2
3
[administrator@Backup PUBLIC]$ chmod 755 .
changing permissions of `.': Operation not permitted
[administrator@Backup PUBLIC]$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In je eerste post ben je root (zie #) en in de tweede administrator (zie $). Waarschijnlijk kan alleen root je map veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
code:
1
2
3
4
5
login as: administrator
administrator@10.1.152.115's password:
[administrator@Backup /]$ su -
[root@Backup ~]# cd /shares/internal/PUBLIC/
[root@Backup PUBLIC]# chmod 755 .

Mithras, dank voor de tip! Ik krijg nu geen foutmeldingen meer wanneer ik de commando's invoer.
Echter loop ik bij het creeren, danwel uploaden naar de /PUBLIC/ -map toch tegen problemen aan, waardoor ik denk dat de chmod toch niet gelukt is

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[R] STOR w00t-serverroom-panorama.jpg
[R] 553 Could not create file.
[R] Transfer Failed!
[R] TYPE A
[R] 200 Switching to ASCII mode.
[R] PASV
[R] 227 Entering Passive Mode (10,1,152,115,205,39)
[R] Opening data connection IP: 10.1.152.115 PORT: 52519
[R] LIST -al
[R] 150 Here comes the directory listing.
[R] 226 Directory send OK.
[R] List Complete: 1 KB in 0.17 seconds (8.2 KB/s)
Transfer queue completed
1 File failed to transfer

[ Voor 42% gewijzigd door arnoman op 10-04-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
Als welke gebruiker draait de ftp server en is deze ook wel de eigenaar van de PUBLIC map? (dat is de enige die schrijfrechten heeft met 755)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Ik heb het even quick and dirty gedaan en gewoon chmod 777 gedaan. Veilig is anders, maar voor de time being werkt het. Wanneer ik meer tijd heb ga ik alles volgens het boekje proberen ;-)
Allen dank voor de ondersteuning. ReMIA, top al die howto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 23:09
Ik heb van iemand een MyBook World gekocht en wil deze graag inrichten als mediaserver met Twonky of Ushare of zo. Helaas ben ik niet zo thuis in Linux, begrijp door mijn "DOS-verleden" denk ik wel wat meer dan de echte leek, maar voor ik het avontuur aanga wil ik me toch wat meer inlezen. Heeft iemand een tip voor een goede bron/manual over o.a. SSH?

THNX.
Martin

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:19

404error

Page Not Found

MartyF schreef op donderdag 10 april 2008 @ 22:08:
Ik heb van iemand een MyBook World gekocht en wil deze graag inrichten als mediaserver met Twonky of Ushare of zo. Helaas ben ik niet zo thuis in Linux, begrijp door mijn "DOS-verleden" denk ik wel wat meer dan de echte leek, maar voor ik het avontuur aanga wil ik me toch wat meer inlezen. Heeft iemand een tip voor een goede bron/manual over o.a. SSH?

THNX.
Martin
Lees de startpost en de links die daar in staan, dan kom je een heel eind....

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Lex_brugman schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:55:
Als welke gebruiker draait de ftp server
ps -eF | grep $daemon-naam
en is deze ook wel de eigenaar van de PUBLIC map? (dat is de enige die schrijfrechten heeft met 755)
kijk in de config, of ls -l

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

404error schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 02:56:
[...]

Lees de startpost en de links die daar in staan, dan kom je een heel eind....
SSH opzetten is niet zo moeilijk, dat begrijpt een linux-leek als ik zelfs. Als je gewoon de stappen uit de startpost volgt, komt het prima in orde.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
SSH opzetten is niet zo moeilijk, dat begrijpt een linux-leek als ik zelfs. Als je gewoon de stappen uit de startpost volgt, komt het prima in orde.
Wanneer ik het forum een beetje doorlees vliegt het jargon en allerhande onbekende termen me om de oren. Dus ik weet nog niet of ik het avontuur aan ga.

Misschien een wat domme vraag, maar wanneer ik er een mediaserver op heb draaien kan ik neem ik aan toch nog steeds met mijn windows machine via de verkenner (netwerkshare) bestanden op de schijf zetten?

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error

404error

Page Not Found

MartyF schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:54:
[...]

Wanneer ik het forum een beetje doorlees vliegt het jargon en allerhande onbekende termen me om de oren. Dus ik weet nog niet of ik het avontuur aan ga.

Misschien een wat domme vraag, maar wanneer ik er een mediaserver op heb draaien kan ik neem ik aan toch nog steeds met mijn windows machine via de verkenner (netwerkshare) bestanden op de schijf zetten?
Uiteraard, gewoon aan beginnen, het valt best mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom een vraag.

Ik heb nu VSFTPD draaien. Ik heb achter een user de volgende regel toegevoegd USERXXX:x:1002:1002:Linux User,,,:/shares/internal/PUBLIC/ftp:/bin/sh

Wanneer ik in bv. Firefox ftp://mybookworld benader en inlog met de desbetreffende gebruiker (USERXXX), dan kun je ook naar een map op een niveau hoger gaan. Dit is uiteraard iets wat ik niet wil.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit kan afschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 12:11:
Wederom een vraag.

Ik heb nu VSFTPD draaien. Ik heb achter een user de volgende regel toegevoegd USERXXX:x:1002:1002:Linux User,,,:/shares/internal/PUBLIC/ftp:/bin/sh

Wanneer ik in bv. Firefox ftp://mybookworld benader en inlog met de desbetreffende gebruiker (USERXXX), dan kun je ook naar een map op een niveau hoger gaan. Dit is uiteraard iets wat ik niet wil.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit kan afschermen.
zet onderstaande regel in /etc/vsftpd.conf
chroot_local_user=YES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Speciaal voor de MyBook gebruikers heb ik een nieuwe versie van Hack2ban gereleased !
v0.2
- multiconfig optie toegevoegd (ssh / proftpd ....)
- bantime optie om automatisch op te schonen
- maandelijkse old logfiles (ipv elke run)
- sendEmail support toegevoegd

Download link: http://www.sendspace.com/file/7e6dsr

Zie ook: ReMiA in "Hacken van de Western Digital Mybook Wor..."

[ Voor 26% gewijzigd door ReMiA op 14-04-2008 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
NZBGET en NZBGETWEB
HOWTO NZBGET
NZBget is een alternatief voor HellaNZB en SABNZB
NZBget is in C++ geschreven, hierdoor kost het minder resources en worden hogere downloadsnelheden behaald (ik haal gemiddeld 1100KB/s en heb maximaal 1800KB/s gezien)
Met de NZBgetWeb interface (van de makers van zussaweb) ziet het er gelikt uit
nzbget en nzbgetweb heeft de volgende afhankelijkheden:
libsigc++
libpar2 (en hierdoor pkg-config) nodig.
ncurses (optioneel)**
libxml**
PHP**

**Zie hiervoor: ReMiA in "Hacken van de Western Digital Mybook Wor..."

Libsigc++
# cd /tmp/myfiles
# wget http://ftp.gnome.org/pub/...0/libsigc++-2.0.18.tar.gz
# tar xvzf libsigc++-2.0.18.tar.gz
# cd libsigc++-2.0.18
# ./configure
# make
# make install

Pkg-config
# cd /tmp/myfiles
# wget http://pkgconfig.freedesk...es/pkg-config-0.23.tar.gz
# tar xvzf pkg-config-0.23.tar.gz
# cd pkg-config-0.23
# ./configure
# make
# make install

Libpar2
# cd /tmp/myfiles
# wget http://surfnet.dl.sourcef...rchive/libpar2-0.2.tar.gz
# tar xvzf libpar2-0.2.tar.gz
# cd libpar2-0.2
# ./configure
# make
# make install

NZBGET 6.0
De optie “–with-xxx-libraries” lijkt niet te werken, hierdoor moeten er symbolic links worden aangemaakt in /lib voor libpar en libsigc om nzbget te laten werken.
# cd /tmp/myfiles
# wget http://surfnet.dl.sourcef...zbget/nzbget-0.6.0.tar.gz
# tar xvzf nzbget-0.6.0.tar.gz
# cd nzbget-0.6.0
# ./configure --enable-parcheck \
--with-libxml2-includes=/usr/local/include/libxml2 --with-libxml2-libraries=/usr/local/lib \
--with-libsigc-includes=/usr/local/include/sigc++-2.0 --with-libsigc-libraries=/usr/local/lib \
--with-libpar2-includes=/usr/local/include/libpar2 --with-libpar2-libraries=/usr/local/lib \
--with-libcurses-includes=/usr/include --with-libcurses-libraries=/usr/lib
# make
# make install
# ln -s /usr/local/lib/libpar2.so.0 /lib/libpar2.so.0
# ln -s /usr/local/lib/libsigc-2.0.so.0 /lib/libsigc-2.0.so.0
# ln -s /usr/local/lib/libxml2.so.2 /lib/libxml2.so.2
# cp /tmp/myfiles/nzbget-0.6.0/nzbget.conf.example /etc/nzbget.conf
# nano /etc/nzbget.conf
Wijzig de newsserver settings en de directories voor de downloads (b.v. $MAINDIR=/shares/internal/PUBLIC)

Automatisch opstarten NZBGET
Maak het volgende script:
# nano /etc/init.d/S99nzbget.sh
#!/bin/sh
# Copyright (c) 2008 ReMi All rights reserved.

DEAMON=/usr/local/bin/nzbget
set -e

if [ "start" = "$1" ]; then
$DEAMON -D
elif [ "stop" = "$1" ]; then
$DEAMON -Q
elif [ "restart" = "$1" ]; then
$DEAMON -Q
sleep 5
$DEAMON -D
fi

Maak script executable
# chmod 755 nano /etc/init.d/S99nzbget.sh

NZBGETWEB (optioneel)
# cd /tmp/myfiles
# wget http://surfnet.dl.sourcef.../nzbget/nzbgetweb-1.3.zip
unzip nzbgetweb-1.3.zip in de lighttpd root dir (in mijn geval /shares/internal/WWW)
# cp ./nzbgetweb/settings-template.php ./nzbgetweb/settings.php
# nano ./nzbgetweb/settings.php (wijzig de directory's overeenkomstig de instellingen in nzbget.conf)
# cp /tmp/myfiles/nzbget-0.6.0/nzbget.conf.example /etc/
Als je de start optie wilt gebruiken, zorg er dan voor dat de gebruiker waaronder nzbget draait voldoende rechten heeft in:
# chmod 755 /usr/local/bin/nzbget
# chmod 755 <dir> (kijk naar de instellingen in nzbget.conf)
$MAINDIR
DestDir
NzbDir
QueueDir
TempDir
LogFile (rechten op directory)
/tmp (voor /tmp/nzbget.lock file)

Postscript (optioneel)
Voert na download script uit met optie voor sendEmail en UNRAR (met download Pause)
Activeren middels onderstaande optie in /etc/nzbget.conf
PostProcess=~/postnzbget.sh

Maak een scriptje aan (of downloaden van http://www.mediafire.com/?yaljnc3dzvv )
#nano ~/postnzbget.sh
#!/bin/sh

#  1 - path to destination dir, where downloaded files are located;
#  2 - name of nzb-file processed;
#  3 - name of par-file processed (if par-checked) or empty string (if not);
#  4 - result of par-check:
#      0 - not checked: par-check disabled or nzb-file does not contain any
#          par-files;
#      1 - checked and failed to repair;
#      2 - checked and sucessfully repaired;
#      3 - checked and can be repaired but repair is disabled;
#  5 - state of nzb-job:
#      0 - there are more collections in this nzb-file queued;
#      1 - this was the last collection in nzb-file;
#  6 - indication of failed par-jobs for current nzb-file:
#      0 - no failed par-jobs;
#      1 - current par-job or any of the previous par-jobs for the
#          same nzb-files failed;

Sendmail=True
from=MyBook@isp.com
sendto=ReMiA@isp.com
server=mail.isp.com
nzbdir=/shares/internal/USENET/nzbget

UNRAR=True
declare -a RARFILES
dir=$1
dest=/shares/internal/PUBLIC/
PauseServer=True

if [ "$5" = "1" ]
then
      chmod -R 766 "$1"
      subject="Download of $1 completed"
      if [ "$4" = "0" ] ; then
            echo "PAR2 not checked: par-check disabled or nzb-file does not contain any par-files" > "$nzbdir/message.txt"
      elif [ "$4" = "1" ] ; then
            echo "PAR2 checked and failed to repair" > "$nzbdir/message.txt"
      elif [ "$4" = "2" ] ; then
            echo "PAR2 checked and sucessfully repaired" > "$nzbdir/message.txt"
      elif [ "$4" = "3" ] ; then
            echo "PAR2 checked and can be repaired but repair is disabled" > "$nzbdir/message.txt"
      elif [ "$4" = "" ] ; then
            echo "No PAR2 returncode" > "$nzbdir/message.txt"
      fi
      if [ -f "$1/_brokenlog.txt" ] ; then
                echo  >> "$nzbdir/message.txt"
                echo "Broken Files:" >> "$nzbdir/message.txt"
            cat "$1/_brokenlog.txt" >> "$nzbdir/message.txt"
      fi
fi

if [ $UNRAR = "True" ] ; then
# PAUSE Server
        if [ $PauseServer = "True" ] ; then
                /usr/local/bin/nzbget -P
        fi
        cd "$dir"
        RARFILES=(`ls | grep -E [.][pP][Aa][Rr][Tt][0]*[1][.][Rr][Aa][Rr] | tr ' ' '§'`)
        number_rar=${#RARFILES[*]}
        if [ $number_rar -ge 1 ] ; then
                for b in "${RARFILES[@]}"
                do
                        rar=${b//§/ }
                        f=${rar/[.][pP][Aa][Rr][Tt][01]*[.][Rr][Aa][Rr]/}
                        destdir=$dest$f
                        mkdir "$destdir"
                        unrar x -y -o- -p- "$rar" "$destdir"
                        echo "UNRARRED $rar to $destdir" >> "$nzbdir/message.txt"
                done
        else
                RARFILES=(`ls | grep -E [.][Rr][Aa][Rr] | tr ' ' '§'`)
                number_rar=${#RARFILES[*]}
                if [ $number_rar -ge 1 ] ; then
                for b in "${RARFILES[@]}"
                do
                        rar=${b//§/ }
                        f=${rar/[.][Rr][Aa][Rr]/}
                        destdir=$dest$f
                        mkdir "$destdir"
                        unrar x -y -o- -p- "$rar" "$destdir"
                        echo "UNRARRED $rar to $destdir" >> "$nzbdir/message.txt"
                done
                fi
        chmod -R 766 "$destdir"
        fi

# UN-Pause server
        if [ $PauseServer = "True" ] ; then
        /usr/local/bin/nzbget -U
        fi
fi

if [ $Sendmail = "True" ] ; then
      sendEmail -t $sendto -f $from -u $subject -s $server -o message-file="$nzbdir/message.txt" -q
fi
exit 0

SENDEMAIL
# cd /tmp/myfiles
# wget http://caspian.dotconf.ne...il/sendEmail-v1.55.tar.gz
# tar xvzf sendEmail-v1.55.tar.gz
# cd sendEmail-v1.55
# cp sendEmail /usr/local/bin

sendEmail is een Perl script je kunt het configureren door het script te wijzigen:
# nano /usr/local/bin/sendEmail
Verander de eerste regel in:
#!/usr/local/bin/perl -w

In het script kun je verder nog instellingen voor je provider wijzigen.

[ Voor 101% gewijzigd door ReMiA op 28-04-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Wie kan een newbee even op weg helpen?
Hoe zet ik ipkg op de mybook?

THNX.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

ok, rare vraag misschien: Hoe kill je VSFTPD en sloop je 'm compleet van je mybook af? Evenals de dependancies voor hellaNZB etc?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Ik zie hier niet eenduidige antwoorden op de vraag:

Kan deze WDMBWE II ook zonder RAID gebruikt worden? vind het niet zo'n fijn idee om bij 1 disk faillure alles kwijt te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Spacecowboy schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 07:05:
ok, rare vraag misschien: Hoe kill je VSFTPD en sloop je 'm compleet van je mybook af? Evenals de dependancies voor hellaNZB etc?
Verwijder vsftpd door deze bestanden er af te gooien
# rm /usr/bin/vsftpd
# rm /etc/init.d/S31vsftpd.sh
# rm /etc/vsftpd.conf

Geen idee hoe hella eraf gehaald kan worden, gewoon niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

als je de directories met de makefiles nog hebt (dus waar je ./configure --$config options; make && make install hebt gedaan), kan je daar make uninstall doen. Het is als het ware het 'achteruit uitvoreren' van make install, alle files worden weer verwijderd. Een andere mogelijkheid is de makefile van de programma's/dependencies doorlopen om de files te zoeken die verwijderd moeten worden. Hier heb je gelijk het nadeel van de WD Mybook, er zit geen software management op. Moderne linux distributies hebben dingen als pacman, apt, portage en dergelijke. De mybook mist dit. Wil je toch soortgelijke functionaliteit, dan moet je kijken naar oplossingen als portage installeren op de mybook. Dit is echter wat lastiger dan gewoon software downloaden en make install doen, maar dan moet je maar even zoeken. Het is in iedergeval _erg veel_ werk om zelf op te zetten.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Waarom wil je dit verwijderen? negatieve ervaringen? share ze zou ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Mooi topic, ik heb er ook 1 gekocht omdat ik dacht hem een beetje te kunnen aanpassen. Maar zo ver lijkt het al niet eens te komen.

Als ik hem via UTP kabel aansluit op mijn router (Dlink DIR-655) doet ie helemaal niks.Het lampje op mijn router van de betrefende poort gaat niet branden. Geen connectie dus.

Als ik de my book world op een losse switch aansluit werkt het wel, iemand een idee wat dat kan zijn?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Zie je hem ook niet in het managementscherm van je router? Deelt je router wel een ipadres uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ja hij deelt wel ip's uit, elke ander device / computer krijgt wel een IP van mijn router. Ik heb al andere kabel geprobeerd en andere poorten, maakt niks uit. Hij doet helemaal niks.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
vreemd. heb je al een reset geprobeerd van de mybook? (ik ben ook maar een noob wat dat betreft, let maar op mijn volgende vraag)

Heb vandaag accidentally een dvd van 6,8GB gedelete via windows op de mybook. Waar blijft dat? hoe kan ik het recoveren? (ik kan 'm wel opnieuw downloaden, maar het is niet de eerste keer dat ik iets perongluk verwijder...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Mar2zz schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 18:36:
Heb vandaag accidentally een dvd van 6,8GB gedelete via windows op de mybook. Waar blijft dat? hoe kan ik het recoveren? (ik kan 'm wel opnieuw downloaden, maar het is niet de eerste keer dat ik iets perongluk verwijder...)
Weg is pech !

Q: How can I recover (undelete) deleted files from my ext3 partition?
Actually, you can't! This is what one of the developers, Andreas Dilger, said about it:

In order to ensure that ext3 can safely resume an unlink after a crash, it actually zeros out the block pointers in the inode, whereas
ext2 just marks these blocks as unused in the block bitmaps and marks the inode as "deleted" and leaves the block pointers alone.

Your only hope is to "grep" for parts of your files that have been deleted and hope for the best.

Meer info op: http://www.xs4all.nl/~carlo17/howto/undelete_ext3.html

[ Voor 3% gewijzigd door ReMiA op 19-04-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Zo, die final hope is er voor mij ook niet, dat is te ingewikkeld. Heb de dvd alweer terug, pc heeft m vannacht binnengestampt (3 hoeraatjes voor eweka!). Toch apart dat daar geen tool voor is ofzo, recover of weet ik veel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Is er iemand die ooit het stroomverbruik van dit apparaat heeft gemeten? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Mar2zz schreef op zondag 20 april 2008 @ 09:21:
Zo, die final hope is er voor mij ook niet, dat is te ingewikkeld. Heb de dvd alweer terug, pc heeft m vannacht binnengestampt (3 hoeraatjes voor eweka!). Toch apart dat daar geen tool voor is ofzo, recover of weet ik veel wat.
Lees die link even die hierboven word aangegeven (Deze dus). Hier word precies verteld waarom er geen tool voor is, en wat je 'enige' redding is, waar deze Carlo Wood dus flink wat werk voor verzet heeft. Als je dit gelezen hebt is het dus niet meer apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
icyx schreef op zondag 20 april 2008 @ 13:18:
[...]

Lees die link even die hierboven word aangegeven (Deze dus). Hier word precies verteld waarom er geen tool voor is, en wat je 'enige' redding is, waar deze Carlo Wood dus flink wat werk voor verzet heeft. Als je dit gelezen hebt is het dus niet meer apart.
Ik vind dat een groot nadeel van de Ext3 en daarom apart, aangezien het een veelgebruikt bestandssysteem is, maar gaat dus lopen zero'en op de harddisk na een crash... Non recoverable spul... Na een crash ok, maar na een gewone accidental delete... Groot nadeel van ext3 tov ntfs vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar2zz op 20-04-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Mar2zz schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:07:
[...]

Ik vind dat een groot nadeel van de Ext3 en daarom apart, aangezien het een veelgebruikt bestandssysteem is, maar gaat dus lopen zero'en op de harddisk na een crash... Non recoverable spul... Na een crash ok, maar na een gewone accidental delete... Groot nadeel van ext3 tov ntfs vind ik.
Het is inderdaad een nadeel, dat je niet kan recoveren. Aan de andere kant; je zou het in principe niet nodig moeten hebben, o.a. hierom hebben ze natuurlijk backups uitgevonden. Maargoed, ext3 is natuurlijk niet het enige FS, xfs, jfs, reiser e.d. zijn er ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:54
Daarnaast geef je aan het via Windows verwijderd te hebben -> vfs recycle is your friend :)

Edit: In het vervolg dan :P

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 20-04-2008 17:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
ReMiA schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:23:
NZBGET als alternatief voor HellaNZB en SABNZB
NZBGET is in C++ geschreven, dus hopelijk dat de downloads hierdoor sneller gaan.
Installatie gelukt (zie HOWTO) nu maar testen hoe snel het gaat.
Met de NZBgetWeb interface (van de makers van zussaweb) ziet het er gelikt uit :)
WOW de snelheden liggen rond de 1100Kbps !
CPU usage is 50%, hierdoor blijft het systeem responsive (in tegenstelling tot SABnzbd)

Bye bye Hellanzb en SABnzbd !!
*O* *O* Cheers for NZBGET *O* *O*

P.S. voor wie het ook allemaal wil proberen ;)
SSH, Nano, VSFTPD, HELLANZB, ZUSSAWEB
ReMiA in "Hacken van de Western Digital Mybook Wor..."

HELLANZB FIX

SABNZBD

NZBGET en NZBGETWEB

Beveiliging Hack2ban en TCP Wrapper

Midnight Commander

[ Voor 43% gewijzigd door ReMiA op 01-04-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
icyx schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 13:18:
[...]
als je de directories met de makefiles nog hebt (dus waar je ./configure --$config options; make && make install hebt gedaan), kan je daar make uninstall doen. Het is als het ware het 'achteruit uitvoreren' van make install, alle files worden weer verwijderd.
Just wondering ....
Is er ook zoiets voor python installatie's ?
.... python setup.py uninstall .... of zoiets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mar2zz schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:07:
[...]

Tja, zonder je af te willen zeiken: Voor mensen zoals jij is windows uitgevonden. Bestand deleten -> eerst vragen of je het zeker weet -> vervolgens het nog uit je prullenbak terug kunnen halen. Unix: Bestand deleten -> OK, het bestand is weg.

Unix doet gewoon wat je zegt. Als je geen domme commando's geeft gaat het niet mis.

Dus: Het nadeel van files deleten is dat ze dan echt weg zijn op ext3 ? Ik vind het onzin.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ja je hebt vast gelijk, maar onder windows was ik m ook kwijt geweest, 6,8 past niet in mijn prullebak, maar dan krijg ik een melding inderdaad, en dan denk ik he, nee!. Je bent moe, denkt dat je wat par2-files weggooit en prongluk zit de dvd er ook bij...

een prive-dvd is niet zo een ramp, maar stel dat je een bedrijf hierop laat werken, de systeembeheerders zullen het wel aankunnen, maar mijn god, de eindgebruikers die hun documenten prongluk wissen, die gooien zo een dag werk weg...

Recovery is niet zomaar een dom iets... Het is toch fijn om te weten dat iets te recoveren is. Niet iedereen doet elke dag of elke week een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Mar2zz schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:15:
een prive-dvd is niet zo een ramp, maar stel dat je een bedrijf hierop laat werken, de systeembeheerders zullen het wel aankunnen, maar mijn god, de eindgebruikers die hun documenten prongluk wissen, die gooien zo een dag werk weg...
Als ik als systeembeheerder dingen delete die niet gedeletet mogen worden, dan doe ik mijn werk niet goed. Als eindgebruikers dat doen moeten ze geluk hebben dat het uit de backup te recoveren is, reken maar niet dat het via een soort NTFS undelete teruggehaald wordt.
Recovery is niet zomaar een dom iets... Het is toch fijn om te weten dat iets te recoveren is. Niet iedereen doet elke dag of elke week een backup.
Ik ben niet heilliger dan de paus, maar het gebeurt mij echt nooit dat ik perongeluk iets weggooi wat ik nog nodig heb. Als je zo vaak iets moet recoveren doe je toch echt iets niet goed hoor. En als je op de recovery van je FS moet vertrouwen, ben je niet goed bezig. IMHO dus hé :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
En daarbij zal je als eindgebruiker in een bedrijf waarschijnlijk niet achter een console werken in linux maar met een mooie window manager als kde, gnome of nog een andere waar je wel weer de beschikking hebt over een mooie geile prullenbak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

ReMiA schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:22:
[...]

Just wondering ....
Is er ook zoiets voor python installatie's ?
.... python setup.py uninstall .... of zoiets :?
Als dit in het script is ingebouwd wel, je voert immers gewoon een script uit :p. Je kan in ider geval wel zien wat er allemaal waar geplaatst is, en dit met de hand / adhv een eigen script verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Aangezien het mooie weer voor de deur staat ;)

Met smartctl kan ik de temperatuur van de harddisk uitlezen.

Is het ook mogelijk om de CPU temp van de MyBook op te vragen ?
(zit er überhaupt een sensor op de CPU ?)

[ Voor 12% gewijzigd door ReMiA op 22-04-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF5
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 19:01
Hallo,

Ik loop 2 dagen te googlen\klooien met mijn MyBook

Eerst liep alles goed, SSH werkend, webif installed, toen vond ik een mooie post op internet om Mionet te disablen aangezien java veel resources in beslag neemt, kan ik helemaal inkomen.

Dus ik heb in het network_startup_script.sh (oid) Mionet disabled, deed een reboot, en mijn MyBook ratelt alleen af en toe nog met de harddisk, maar verder niet zichtbaar op mn netwerk, de leds aan de voorkant zijn uit, resetten werkt ook niet,

Mijn laptop is daar bij toeval ook al gesneuveld vandaag, ik kon dat ding weer niet gebruiken voor backup daarvan, gaat weer lekkur! :S :/

Ik ben nu bezig om een linux distributie te downloaden om te kijken of ik die harddisk weer op kom... Heeft iemand heer goede tips voor mij? Of is het mogelijk een kloon van een orginele MyBook harddisk online te zetten? (Dus een lege MyBook, hoeft niet 1tb aan data te zijn ;)

Ik wil eerlijk gezegd niet dat hele patroon aflopen met een seriele kabel en debian installeren, allemaal wel leuk en aardig, maar ik vind hem al mooi genoeg draaien standaard met ssh aan, en eventueel een ftp servertje

Mvg,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
DJF5 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:34:
Dus ik heb in het network_startup_script.sh (oid) Mionet disabled, deed een reboot, en mijn MyBook ratelt alleen af en toe nog met de harddisk, maar verder niet zichtbaar op mn netwerk, de leds aan de voorkant zijn uit, resetten werkt ook niet,
Oorspronkelijke network_startup_script.sh terugzetten en het zal waarschijnlijk weer werken.
Evt mionet uitzetten in /etc/init.d/post_network_start.sh

[ Voor 47% gewijzigd door ReMiA op 22-04-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF5
Dat is nou precies wat ik gedaan heb, maar hij reageert nergens meer op, netwerk kabel eruit\erin, power cable, reset button, button aan voorkant (is volgens mij aan? nooit eerder gebruikt). De LEDs zijn uit.

Is er een orgineel script wat ik kan gebruiken? Ik tast nu in het niets, btw, net knoppix live gebrand (Ubuntu Live wou niet booten in m'n broertjes pc :S en hij heeft de enigste desktop met SATA)

Mocht ik die schijf niet in kunnen komen... wat zijn dan mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
DJF5 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:49:
Is er een orgineel script wat ik kan gebruiken? Ik tast nu in het niets, btw, net knoppix live gebrand (Ubuntu Live wou niet booten in m'n broertjes pc :S en hij heeft de enigste desktop met SATA)
Orgineel script is te vinden in het SDA1FILE.TAR.gz image van http://mybookworld.wikidot.com

met een linux distro kun je de schijf gewoon benaderen en files aanpassen (Knoppix/Ubuntu/Slax)
het is makkelijk om alle andere disken los te trekken, dan is de disk waarschijnlijk /dev/sda
terminal openen en "sudo passwd" en vervolgens "su -" om root te worden
mkdir /media/nas1
mount –t ext3 /dev/sda1 /media/nas1

[ Voor 12% gewijzigd door ReMiA op 22-04-2008 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF5
Hmz, dat dacht ik ook... Maar hij is readonly, ik kan de files wel zien.

Hij mount de drive bij startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReMiA schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:16:
Met smartctl kan ik de temperatuur van de harddisk uitlezen.

Is het ook mogelijk om de CPU temp van de MyBook op te vragen ?
Bij de CH3SNAS gebruik je "temperature g 0", maar of dat ook beschikbaar is op de WD MyBook......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
DJF5 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:23:
Hmz, dat dacht ik ook... Maar hij is readonly, ik kan de files wel zien.
probeer dit eens:
mount -o remount,rw /dev/sda1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF5
hmz, ja... ik ben een flinke stap verder, ik kan nu schrijven naar de disc!

Alleen! Na mn veranderingen weer teruggezet te hebben doet hij het nog steeds niet. Geen reactie van LEDs, Harddisk (ratelt wat af en toe). of Ethernet...

Volgende stap?
http://mybookworld.wikidot.com/rescue-procedure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
DJF5 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:50:
hmz, ja... ik ben een flinke stap verder, ik kan nu schrijven naar de disc!

Alleen! Na mn veranderingen weer teruggezet te hebben doet hij het nog steeds niet. Geen reactie van LEDs, Harddisk (ratelt wat af en toe). of Ethernet...

Volgende stap?
http://mybookworld.wikidot.com/rescue-procedure
Hoe heb jij de file ge-edit ?
kun je het script wel uitvoeren onder Knoppix (afgezien dat hij cron.sh en mionet.sh niet kan vinden)?

Heb je ook de inittab aangepast voor ssh ?
Als dat het geval is, zou ik ook die orgineel maken

[ Voor 13% gewijzigd door ReMiA op 22-04-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF5
Ah!!! :D

Ik heb het!

Ik heb de /etc/inittab ge-edit in de webif
echter slaat hij de file dan op als DOS formaat

met het commando `dos2unix /media/sda1/etc/inittab` heb ik het in knoppix opgelost.

Iets voor in de beginpost? edit je config files niet met de webif! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:36:
[...]

Bij de CH3SNAS gebruik je "temperature g 0", maar of dat ook beschikbaar is op de WD MyBook......
helaas temperature g 0 geeft
-bash: temperature: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
DJF5 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:56:
Ah!!! :D

Ik heb het!

Ik heb de /etc/inittab ge-edit in de webif
echter slaat hij de file dan op als DOS formaat

met het commando `dos2unix /media/sda1/etc/inittab` heb ik het in knoppix opgelost.

Iets voor in de beginpost? edit je config files niet met de webif! :)
Ik heb al wel een keer of 5 geroepen dat het editten van inittab sowieso een slecht idee is, en een betere methode voor het permanent maken van de sshd aangegeven. O-)
Misschien is dat wat voor de startpost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF5
Ja, het is zoiezo handiger om tutorials en alles in de beginpost uit te breiden, ik ga geen 30 pagina's af voordat ik aan die MyBook begin. (Guess i couldn't wait...).

Ik bezocht al eerder de tutorials van wikidot.com en daar staat die webif die je alternatief kan installeren, ik ben nu de webif flink aan het modden (ik doe veel met HTML, PHP, enzovoorts). Ik ben ook aan het kijken hoe hasler werkt. Oftewel, ik ben flink bezig :) enige voortgang komt hier wel op te staan. In iedergeval moet die confedit.sh aangepast word van DOS naar UNIX formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error

404error

Page Not Found

ReMiA schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:23:
HOWTO NZBGET
...
Nu te benaderen op http://mybookworld/nzbgetweb
Hey Remia,
Er zitten wat foutjes in je post. Ik mis de tar commands en bij configure mis ik de /... De links werken ook niet door de puntjes. Hier heb ik me wel doorheen gewerkt...
Ik krijg bij ./configure bij GetNZB een foutmelding. Hier kom ik niet meer verder... Zou je een complete handleiding kunnen posten?

[ Voor 70% gewijzigd door 404error op 24-04-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
De post is aangepast

het blijkt dat de
zwarte cmd UBB-code 
geen hyperlinks weergeeft :(

Welke foutmelding krijg je bij configure ?

Suc6

[ Voor 97% gewijzigd door ReMiA op 24-04-2008 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error

404error

Page Not Found

ReMiA schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:49:
De post is aangepast

het blijkt dat de
 code 
geen hyperlinks weergeeft :(

Welke foutmelding krijg je bij configure ?

Suc6
Bleek een stomme fout van me te zijn, had libxml er nog niet op staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Nzbget aangezet met nzbget -D. Als ik nu op de webpage kijk dan staat er:
Server is sleeping

INFO nzbget daemon-mode

Als ik een nzb bestand in de queue zet gebeurd er niks. Wat ben ik vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMiA
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:22:
Ik heb Nzbget aangezet met nzbget -D. Als ik nu op de webpage kijk dan staat er:
Server is sleeping

INFO nzbget daemon-mode

Als ik een nzb bestand in de queue zet gebeurd er niks. Wat ben ik vergeten?
Edit /etc/nzbget.conf
# Directory to monitor for incoming nzb-jobs
NzbDir=${MAINDIR}/nzb
Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste