![]() | ||||||||||||||||||||
Intro | ||||||||||||||||||||
De Western Digital Mybook World Edition is een hele simpele netwerkschijf. De schijf valt, out-of-the-box, te benaderen via het netwerk of wereldwijd via de door WD meegeleverde Mionet software (iets wat makkelijk te verwijderen is). De Mybook draait op een 200Mhz ARM processor en heeft 32Mb geheugen aan boord. Het mooie van de Mybook is dat er Linux op draait. Met wat trucjes kan je bij het Operating System komen en zodoende kan je features toevoegen of verwijderen en de Mybook precies customizen zoals je zelf wilt. Zo kan je er een zelfstandige webserver van maken, of een zelfstandige downloadmachine. | ||||||||||||||||||||
De eerste stapjes | ||||||||||||||||||||
Om ssh-access te krijgen moet je een nep-firmwaretje downloaden (eigenlijk zijn het wat ssh-keys, als ik het goed begrijp). Ik zal de uitleg gewoon even copy-pasten van deze site. Als je Windows hebt, dan heb je een programma zoals Putty nodig om ssh te kunnen gebruiken
| ||||||||||||||||||||
Okee, het is gelukt, wat kan ik er nu opzetten? | ||||||||||||||||||||
Je kan er opzetten wat je wil. Het hangt een beetje van je doel af. Wil je er een download-machine van maken, of moet het een webserver worden? Je kan ermee doen wat je wilt! Dingen die ik overigens aan kan raden is ten eerste Mionet verwijderen als je dat niet gebruikt, het installeren van een text-editor, zoals nano, en het installeren van busybox. Verder kan je rtorrent installeren voor torrents, of lighttpd gebruiken voor de webserver | ||||||||||||||||||||
Euhm.. ja, kan je dat iets specifieker uitleggen? | ||||||||||||||||||||
Okee. Laten we beginnen met een texteditor. Ik heb nano gekozen. Ik parafraseer deze pagina. Eerst loggen we in als root en maken we een tijdelijke map aan. code:
Hierna moeten we ncurses installeren om nano straks goed te kunnen compileren. Eerst downloaden we de broncode: code:
Hierna pakken we het uit: code:
En daarna compileren we ncurses: code:
Dan downloaden we de broncode van nano en pakken dat uit: code:
dan gaan we naar de map waar het is uitgepakt en installeren het programma: code:
En voilá, nano is geïnstalleerd. Het installeren van rtorrent staat hier beschreven. Waarschuwing! Het duurt een aantal uur tot je daarmee klaar bent! Gelukkig zijn er ook een aantal pre-compiled pakketjes gemaakt (Hier vandaan). Om busybox te installeren moet je dit doen: code:
Voor de haserl CGI interpreter deze: code:
Voor boa webserver (als lighttpd niet bevalt): code:
En als je vsftpd ftp server wil moet je dit doen: code:
| ||||||||||||||||||||
Kan je nog iets meer uitleggen over de interne filestructuur? | ||||||||||||||||||||
De Mybook heeft verschillende partities: code:
Die laatste is de netwerkshare, deze is dus te vinden in /shares/internal/. Als er een externe schijf ingeplugd wordt, dan wordt deze hier gemount: /shares/external Op papier support de Mybook overigens 2 SATA-kanalen en 3 USB-ports. Tevens schijnt er een PCI-interface aanwezig te zijn voor bijv WLAN. Ikzelf ben niet zo'n held met solderen en naar PCB's staren, dus ik kan jullie daarover helaas weinig vertellen. | ||||||||||||||||||||
Heb je nog handige linkjes voor ons? | ||||||||||||||||||||
Uiteraard. Kijk hier eens: • Martin Hinner's Mybook pagina, hier begon het een beetje mee. • Hacking WD MyBook World Ed, een groeiende wiki en forum over dit onderwerp (aanrader). • De huidige Pricewatch, hier op Tweakers. • De officiële pagina van Western digital | ||||||||||||||||||||
Laatste woordjes | ||||||||||||||||||||
Als je niet oppast dan kan je je Mybook bricken! M.a.w. dat hij waardeloos wordt. Er is hier wel omheen te komen met eventuele demontage of andere trucjes, maar vanzelfsprekend is alles op eigen risico! Ik weet niet of je je garantie verliest door bovenstaande trucjes, maar hou maar een slag om de arm. Eventuele foutjes, toevoegingen, tips of dergelijke kan je mij een DM sturen. |
[ Voor 2% gewijzigd door D-Three op 18-02-2011 19:43 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu