Bij deze een Review van de National Geographic Earth Explorer NG 5162.
Onlangs ben ik naar Madeira op vakantie gegaan en om over de nodige foto apparatuur te kunnen beschikken, had ik een grotere tas nodig om al mijn spullen mee te kunnen nemen. Tot de aanschaf van deze rugzak beschikte ik over de Slingshot AW100. Ik heb de tas gekocht bij een Belgische winkel, Studio 73 (
www.studio74.be) voor een bedrag van 167 euro inclusief verzendkosten. Aangezien de tas niet terug te vinden was in pricewatch en ik hem het goedkoopst tegenkwam voor 176 bij een Nederlandse winkel, heb ik besloten de tas uit België te laten komen.
De eerste indruk die ik van de tas had, toen ik deze binnenkreeg was mooi, stevig en groot. Ik had nog even getwijfeld of ik niet de Large versie had moeten nemen, maar toen ik de Medium zag bleek de rugzak groot genoeg.
De rugzak beschikt over veel verschillende opberg mogelijkheden. Aan beide flanken van de rugzak zijn zakjes terug te vinden. Deze zakjes bieden plaats voor of een flesje drinken of een reisstatief. De zakjes worden doormiddel van een klein koortje met klittenband weer in een ringetje vastgezet, zodat ze niet gaan bungelen onder het wandelen.
Daarnaast bied het rug gedeelte van de rugzak een opbergvak voor een laptop. In de productomschrijving wordt er gerept over een 15” laptop die erin zou moeten passen (17” bij de Large editie van de rugzak). Volgens mij bedoelen ze met die omschrijving de totale maat van de laptop, dus niet de scherm grootte. Mijn Dell D620 kan er maar net in (eigenlijk net niet). Zelf heb ik het compartiment gebruikt om mijn platypus drinkzak in te doen.
Het gedeelte voor de lenzen en de camera body is goed gepad met schuim. Ik heb tijdens mijn reis de rugzak best vaak op de grond gezet ed., maar nooit het idee gehad dat één van de onderdelen in de tas de grond raakte. Zelf vind ik het wel jammer dat het compartiment niet helemaal rondom voorzien is van klittenband. Alleen de boven en onderkant zijn over de hele breedte voorzien van klittenband. De flanken van het camera gedeelte beschikken maar over 1 stukje klittenband. Hierdoor kan misschien niet iedereen het camera compartiment op de gewenste manier indelen.
Naast het camera compartiment beschikt de rugzak, daarboven op ook nog op een vrij te gebruiken gedeelte. Om je een idee te geven van de grootte, hierin passen op elkaar twee redelijke paperbacks (500pg’s) en een pak sultanas. Via dit compartiment kan je eventueel ook bij je camera gedeelte komen. De stevige, maar toch zachte bodem van het bovenste compartiment kan namelijk worden opengeritst.
De flap van de rugzak beschikt ook nog over een vakje met een rits ter grootte van een groot etui. Hierin kan je bijvoorbeeld je paspoort en reispapieren in kwijt. Het ritsvakje wordt nog afgeschermd door een klittenband flap. De flap kan in twee standen worden vastgemaakt door middel van een soort drukkers. Dit zijn wel dermate stevige drukkers, dat wanneer je de volle tas oppakt aan de flap, ze niet losschieten (natuurlijk geen 15kg oid, maar de 7,5 kg die ik bij had ging goed). Als je de til lus bovenop de rugzak gebruik is er helemaal geen probleem.
De opening van het camera compartiment wordt open gemaakt door twee ritsen. De voorkant van de opening, de flap die je als het ware openslaat beschikt ook nog over 4 vakjes om spullen op te slaan. De kleinste vakjes die alleen worden gesloten door stevig klittenband, bieden plaats aan platte objecten zoals geheugenkaartjes of 1 lensfilter in de verpakking. Dit betreft dan wel lensfilters tot de maat van 52mm. 67 of 77 mm zal niet passen. Onder deze twee vakjes die in 1 flap zitten, vind je twee ritsvakjes. Deze ritsvakjes zijn geschikt voor pennen, kabels, laders ed..
De rugzak wordt geleverd met een losse regenhoes, die dus niet vast zit aan de rugzak (deze heb ik niet hoeven gebruiken, gelukkig).
Daarnaast zitten er origineel ook twee straps onderaan de rugzak om een slaapzak of matje mee vast te maken. Zelf heb ik de straps boven op de rugzak vastgemaakt om mijn jas vast te zetten. Rondom de rugzak loopt een brede band stof met daarin ruimte om meer straps vast te maken ten behoeve van additioneel materiaal (zoals lens zakken). Straps kan je zelf halen bij de outdoor winkel. Het kan echter wel moeilijk worden om deze van hetzelfde materiaal te krijgen, als waar de rugzak van is gemaakt.
De schouderbanden van de rugzak zitten fijn, ook gedurende wat langere wandelingen (4 tot 5 uur) en beschikken over de mogelijkheid om ze op borsthoogte vast te maken. De mogelijkheid om rond de rugzak rond je middel vast te maken, ontbeert deze rugzak.
Tijdens mijn wandelingen op Madeira heeft de rugzak mijn nooit het idee gegeven dat ik een zware last op mijn rug had ook bungelde rugzak niet, maar zat deze gewoon stevig tegen mijn rug aan. De uitrusting die ik meestal bij me had in de rugzak met camera (K10D) in hand, was het volgende:
-Flitser Pentax AF 360- FGZ (250 gr. incl. 4 AA batterijen)
-Pentax FA 50 mm F1.4 (265 gr.)
-Pentax-M 100mm Macro F4 (275 gr.)
-28-70mm Tokina F2.8 (750 gr.)
-50-200mm DA F4-5.6 (260 gr.)
-HAMA Reisstatief (1,5 Kg.)
Daarnaast had ik in mijn rugzak meestal nog 2,5l. water, wat eten, een reisgids en regenjas. Ondanks dit relatief hoge gewicht was het draagcomfort hoog.
Samenvattend:
Het is een zeer ruime rugzak die zowel geschikt is voor camera spullen als voor andere benodigdheden. Ook biedt de rugzak veel aanvullende bevestigingspunten. Het draagcomfort is hoog en dus ook geschikt voor langere, zelfs meerdaagse wandeltochten (2daags).
Het foto compartiment is helaas maar beperkt in te delen en de maat laptop die erin kan is beperkt tot een laptop met 14”. Nu is mijn Dell D620 wel een relatief brede laptop, de breedte maat van de laptop is 33,8 cm en dat paste echt net met wat gedoe. De laptop gaat erop zijn kant in, dus breedte van de laptop ligt in de hoogte richting van de rugzak, er is dan nog wel ruimte om de laptop diep in het vak te schijven, dus laptops die dieper zijn kunnen ook in de rugzak. De Thinkpad uit [url="(http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2846&laptop=Dell+Latitude+D620+Review)"]deze[/url] review zou dus makkelijk de rugzak moeten passen.
Naast dit Medium model is er ook nog een
grotere en een
kleinere variant. De grotere variant heeft bijna het formaat trek rugzak en een flink foto compartiment. Wat mij betreft is de grote ideaal als je veel fotomateriaal wilt meenemen. De ruimte die dan niet specifiek voor foto materiaal is bedoeld kan je dan gebruiken voor andere spullen(vb. 10 blikken bier zoals hieronder wordt aangegeven

) of nog meer fotomateriaal zoals filters, lenzen, camouflage ed.)
[
Voor 24% gewijzigd door
Gizzy op 31-07-2008 13:16
. Reden: tekstuele verbetering ]