2 tas reviews van mij:
Naneu Pro Alpha
Dit is de enige tas met een fatsoenlijk daypack en cameravak-opening aan de rugzijde.
De tas ziet er uit als een gewone rugzak en als je niet beter weet zou je niet verwachten dat er goed verstopt een behoorlijk vak voor cameraspullen onderin zit. Ook zijn er de nodige vakken voor accessoires zoals geheugenkaarten, filters, afstandbediening, etc. Aan de buikgordel kan een bidonhouder opgehangen worden, maar ook eventueel lenszakjes. Een statiefhouder en regenjas ontbreken uiteraard ook niet. De tas zit erg comfortabel met de nodige softpads op de rug en in je zij.
Het daypack is groot genoeg voor een paar bidons met 6 broodjes muesli repen en een appel, om even een idee te krijgen van de grootte. De foto's (genomen met een simpele compact):
Lowepro Slingshot 200AW
Dit ruimtewondertje is een handige tas als je regelmatig bij je cameraspullen moet zijn, maar toch een soort van rugzak wil hebben. Het draagcomfort is redelijk goed, maar goed gevuld is de tas minder handig voor lange wandelingen. De standaardindeling vind ik niet prettig, dus ik heb alle vakken verticaal geplaatst. De tas bevat nogal wat vakjes en netjes voor kleine spullen en een regenjas is heel goed sluitend om de tas heen te krijgen en dan alsnog makkelijk toegankelijk. Aan de buitenkant zit wat brede elastieken die de illusie wekken dat je er een monopod aan kunt hangen, maar in werkelijkheid zijn deze verre van praktisch.
Om een idee te krijgen hoeveel er in past heb ik zo'n beetje mijn hele lenzencollectie+flitser erin zitten, dus: 5D2+grip+24-70L mounted, 70-200/4L IS, Sigma 20/1.8, Rokkor 45/2, 430EX-II, diffuser, tripod-mount, blaasbalg, afstandbediening en AA-batterijhouder in het hoofdvak. In het daypack kunnen 2 waterflesjes van 300ml, of een Sigma 50/1.4 met Rokkor 58/1.2 (eventueel met een vakindeling-schotje ertussen). Uiteraard passen er ook nog geheugenkaartje, extra setjes batterijen/accu's in het voorvakje. De foto's: