Aangezien ik toch wel enige haast had, gisteren een LowePro Classified 200 AW gehaald bij Kamera-Expres. Het was een aankoop met hindernissen. Tas gehaald, thuis gekomen alles gecontroleerd en wat blijkt, dit is dus de eerste schoudertas zonder schouderriem. Dus ik op de website van Kamera-Express kijken. Nee, ik zie toch echt een schouderband, dus kon ik weer terug. (Ben ik blij dat ik niet naar CameraNu ben gegaan, want dan had ik dus weer twee uur in de auto kunnen gaan zitten... Nee, dan had ik ze wel even gebeld, die hadden ze op mogen sturen.) Maar goed, ik dus terug naar cappelle aan de ijsel en na een half uur stond ik opnieuw buiten, maar nu met een complete tas.
Thuis begonnen aan het passen en meten en alles wat er in moest, gaat er ook goed in. Wel heb ik dus echt alle dividers uit de tas gehad, want ik vond dat ze verkeerd om zaten (i.e. de voorkant zat achter of de buitenkant zat aan de binnenkant, net hoe je er tegen aan kijkt.)
Tijd voor foto's dan maar:

Wordt je daar wijzer van? Niet echt he, maar daarom hebben we meer foto's, zoals deze:

Dit zit er nu dus in:
Links flitser met extra batterijen en voetje en zo.... (die zit tegen het lichaam aan, dus aan de binnenkant.
Aan de buitenkant zit daar de TC met daarbovenop een Tokina 12-24 f4.0. Die kan overigens ook tot aan de bodem doorzakken.
Midden voor zit de 24-70 f2.8 mounted op de camera (D300) Aan de buitenkant kunnen nog wat extra zaken, zoals een extra lensdop/bodydop en bijvoorbeeld een Cokin houder.
Rechts zit de 70-200VR met aan de buitenkant de omnibounce van de flitser.
Al dat spul zit er dus in op de eerste foto en daar ben je dus bijna alles kwijt. Goed kijken, dan zie je nog wel het grijs van de tripodmount van de 70-200.
Ik heb geprobeerd om de 70-200 te mounten, maar dat past net niet. Als ik het filter er af haal en ipv een D300, een D50 body pak, dan past het overigens net wel. Het is dan best een tight-fit, maar het kan. Ik kan me voorstellen dat een 80-200 (zoals LowePro meld op de website) beter past.
De tas zelf is van de typische kwaliteit die ik van LowePro verwacht. Degelijk en met allerlei slimme details.
Voorin hebben we nog wat extra vakken voor diverse zaken, zoals voor een noteblokje (A5 ongeveer) met ingenaaide pennenhouders. Groot vak met twee sleutelkoorden.

Standaard zit er aan een van de sleutelkoorden een mapje waarin je zes geheugenkaarten (ja, CF past) kwijt kan.
Tevens zit er op de shouderpadding van de schouderband een lipje, waarachter je de nekband van je camera kan hangen, zodat die niet snel van je schouder glijd. Ook zit er nog een geval bij dat je kan gebruiken voor een tripoint-stabilization van je tas. Hoe dat werkt.... geen idee, dat moet ik nog een keer uitzoeken.
Maar goed, belangrijkste punt wellicht: Draagcomfort... Daar ben ik snel klaar mee, nadat ik de tas volledig verbouwd heb, hangt het gewicht van de lenzen en camera dicht tegen mijn lichaam aan. De schouderband is ruim te verstellen, zodat het draagcomfort heel erg goed is. Op een meet, zoals die in de waterleidingduinen, waar we toch een flink eind gelopen hebben, zou ik deze tas gerust meenemen.
Iemand die perse wil, zou er wellicht nog wel wat meer lenzen in kunnen proppen. Dat ben ik zeker niet van plan. Deze tas is voor mij echt bedoeld om deze set lenzen mee te kunnen nemen (waarbij de 12-24 wellicht op termijn vervangen wordt door een 14-24 f2.8) Dat gaat dan nog passen. Wel zal ik dan even moeten klungelen om de flitst nog kwijt te kunnen. Extra lenzen gaan bij mij in een extra tas. Waarschijnlijk blijft daarvoor de Naneupro C200 reporter in gebruik. Daar kan ik met gemak alle prime's in kwijt.
Wat mij betreft dus voor iemand die dit soort groot spul mee wil slepen een absoluut ideale tas. Voldoende ruimte om alles snel te kunnen pakken en weg te kunnen steken. Hangt ook zonder de driepuntsbevestingingdingesgeval stabiel aan je schouder, zodat je ook gerust een lens kunt wisselen zonder de tas neer te zetten. Duidelijk een robuust geval, met degelijke ritsen en een goede, handige sluitingen voor de voorflap. (Een stuk prettiger dan de sluiters op de meeste Tamrac tassen.)
Oh, ja en heel handig voor als je weer een keer op stap gaat met het vliegtuig: De tas is ook voorzien van een "vak zonder bodem" op de "rug" van de tas. Amerikanen noemen dat een piggybackstrap, maar ik heb geen idee wat een goede nederlandse benaming daarvoor is.