Goed dan, ik ben uiteindelijk gezwicht voor de
LowePro Primus Minimus. Na wikken, wegen en heel moeilijk doen over welke tas te halen (en daarna welke kleur: keuze uit blauw en zwart, keuzes keuzes!) is hij woensdagmorgen vroeg bij mij bezorgd na hem maandagavond besteld te hebben. Alvast kudos voor de snelle bezorging van
Topfoto / Geheugenkaart.be, dus.
Aanleiding voor aanschaf van deze tas
Ik heb onlangs een Canon 450D aanschaft om een nieuwe hobby te starten, samen met m'n vriendin. Ik had reeds sinds het begin de EH-19L, maar niet alleen beperkt de opbergruimte hierbij zich tot de natuurlijk camera en één lens; mijn Canon 55-250 pastte hier niet in. Tijd voor een travel bag waar alle zooi wel in past.
Mijn huidige collectie spullen bestaat gelukkig nog uit niet zoveel spullen:
[list]• Canon 450D body
• Canon 18-55 f3.5-5.6 IS-objectief
• Canon 55-250 f4-5.6 IS-objectief
• Canon Speedlite 530EX-flitser
• Hama Polarisatie-lens
• GP Powerbank H500, plus viermaal een GP AA-batterij natuurlijk
• Extra LP-E5-accu voor de camera
• Lader voor de camera-accu's
• Canon bijgeleverde handleidingen camera en flitser
Er waren een aantal punten waar mijn fototas-to-be zich aan moest houden:
[list=1]• Het ding mag er niet uit zien als een fototas, dus geen hardgevormde buitenranden. Low-profile blijven met zo'n waardevolle lading vind ik een belangrijk.
• De tas mag daarom ook niet te groot zijn.
• En toch moet de tas moet mijn huidige collectie spullen kunnen herbergen zodat ik indien nodig mijn hele verzameling mee kan nemen naar locatie.
• Het ding moet makkelijk mee te nemen zijn, en voor mij betekent dat een schoudertas of een rugzak.
• Ik moet hem mooi vinden

• Diefstalproof: geen grote, makkelijk belangrijke vakken te openen zonder dat ik dat doorheb.
• Schappelijk geprijst natuurlijk

Wat was het doel van mij tas: wilde ik een dedicated fotozooitas of moest hij nog op tripjes bruikbaar zijn voor opbergruimte van overige spullen. Een lastige vraag voor mezelf omdat ze uitkomst hiervan behoorlijk van invloed zou zijn op het formaat. Uiteindelijk heb ik besloten:
[list=1]• De tas moet extra bergruimte hebben om bijvoorbeeld tijdens stedentrips een kleine lunch, een boekje en wellicht wat andere dingen kunnen herbergen. Een vak voor A4 zou helemaal tof zijn in verband met studie. Laptopvak is niet nodig.
Kandidaten
Een hoop tegenstrijdige eisen in m'n lijstje. Belangrijke bron tijdens het zoeken was:
http://www.cambags.com. Drie kandidaten kwamen uiteindelijk naar voren:
[list=1]• Crumpler Keystone
• LowePro Primus
• LowePro Primus Minimus
Geen van allen te vinden in Utrecht

Handig, usability testen ging dus niet door. Van de Keystone was slechts één exemplaar op eBay te vinden voor 200 dollar, dus die schreef ik toch maar af. De Primus werd in dit draadje positief getest, maar de gevonden foto's (
zie eerdere post) schrokken mij toch teveel af qua formaat tas. Dan bleef er nog een over, en dat was de Minimus. Overigens had een officiële LowePro-importeur hier in Utrecht-stad nimmer van dat ding gehoord en ging met telefoon en rekenmachine in de weer om mij een prijs te presenteren. Uiteindelijk was de zwarte versie importeren uit België toch twintig Euro goedkoper inclusief verzending: 116 Euro.
Hoe is de tas
Eindelijk waar het om gaat. Het is toch stiekem een flink ding, zo blijkt. Solidsnake380, je kan zeggen wat je wilt, maar ik kan me niet voorstellen dat die Primus van jou te bestempelen is als "niet zo heel groot"

De keuze voor extra bergruimte heeft zeker een indruk achtergelaten, maar misschien was ik te romantiseert door het idee van een ultra-slim bag, of iets dergelijks: uiteindelijk moet wel alles erin natuurlijk. Het gevoel zal na een paar dagen wel zakken.
Het eerste waar ik aan moest denken was: "een kleine wandelrugzak". Er zitten, zoals ik al wist, heupbanden onderin en veel spanbanden en klikhaken om alles mee te verstellen om het dragen zo comfortabel mogelijk te maken. Eigenlijk vind ik die dingen altijd in de weg zitten en als het eenmaal lekker ingesteld hoeft het behalve bij extra zware belading niet meer aangepast te worden. Ik probeer ze dan ook uit het zicht te werken wat op de foto's ook te zien is.
Met pas één dag draagervaring kan ik er nog niet veel zinnigs over zeggen, maar tot nu toe bevalt dit zeer. Alles is padded en dat voelt prima. De schouderbanden zijn wat breed op het eerste gevoel maar dat zal het comfort bij zwaardere belading alleen maar ten goede komen. Na het wegwerken van de meeste spanbanden kan ik ook zeggen dat ik me nog natuurlijk kan bewegen en er niks in de weg zit. Qua gevoel is hij niet te warm (de mesh op de rug werkt blijkbaar), hoewel ik het al snel warm krijg en het weer vandaag voorbode was van een mooie zomer.
Er zit onderin de rugzak een All-Weather Cover die je in een seconde of wat uit de tas tover en om dat ding heen trekt. Dit zou tegen sneeuw, regen en stof moeten werken.
Kan ik hem aanraden? Tja, na één dag valt dat nog niet te zeggen maar mijn ervaringen tot nu toe zijn zeer positief. Het is een stevige, zeer comfortabele tas die voldoet aan mijn eisen en genoeg ruimte herbergt. Ik durf mijn fotospullen hier zonder twijfel in te vervoeren en ben dan ook niet bang voor een stootje of twee. Een zekere internetervaring vermeldt dat na enige tijd het lange hengsel van de zijkantingang afbrak. Ik snap dat er door de onnatuurlijke houding tijdens het gebruik van dat zijvak terwijl de tas op je rug zit zoiets na verloop van tijd kan gebeuren, maar dat moet op te lossen zijn met een grote paperclip of creatief gebruik van een touwtje of iets dergelijks. Voor stedentrips kan ik waarschijnlijk deze tas wel aanraden (in juni ga ik naar het buitenland dus vraag het me dan nog maar een keer). Internetrecensies spreken zelfs positief over het gebruik tijdens langere tochten in de jungle en op grotere hoogtes.
Foto's
1. De voorkant is voorzien van een in hoogte verstelbare GlideLock statiefhouder en heeft verder geen vakken. Voor het statief is ook nog een klein spanbandje meegeleverd, maar bij gebrek aan statief heb ik die eraf gehaald, wat bij dit bandje met klikhaak toevallig kon.
2. De achterkant met nog meer spanbanden. Om de schouders te ontlasten van het gewicht van de tas zijn er dus naast de schouderbanden dus ook een heupband, een borstvakspanband (wiens delen nu op de schouderbanden opgerold en in de SlipLocks geschoven zijn), én nog een buikband (die je in hoogte kunt verstellen). Ik vraag me af of je er ooit zoveel gewicht in kunt proppen dat je gaat denken alle banden nodig te hebben. Aan de bovenkant een grote lus waar je de tas aan kan optillen (lijkt stevig) en een minilusje voor eigen invulling. Twee voornoemde SlipLocks voor accessoires en tweemaal een ringetje aan de schouderbanden. Ook zijn de tweede grote rugpads te zien welke de twee vakken herbergen.
3. De rechterkant van de rugzak. En nog meer spandbanden. Hier is goed te zien dat de voorkant van de rugzak eigenlijk gewoon een flap is die over de twee compartimenten gebogen wordt, en daarmee effectief een extra openluchtvak maakt. Er lijkt een behoordelijke ruimte te zitten tussen de voorkant en het bovenste vak, maar dat verdwijnt op het moment dat je het bovenste vak lekker vult. Hoe ver de flap openkant kunt je instellen met spanbanden en klikhaken. Het zijvak heeft een extra lang handvat voor de rite, maar training is nodig om deze te gebruiken terwijl je de rugzak draagt! Openmaken is geen probleem, maar dichtdoen? Mijn rechterarm komt in een bijzonder moeilijke houding, maar mettertijd zal ik het kunnen.
4. Het openluchtvak is een beetje raar: hoe verder je naar beneden gaat hoe minder ruimte er is want het onderste compartiment voor de camera is dik gepadded, en dat merk je. Dus hoewel je in het openluchtvak helemaal naar beneden kunt, krijg je daar eigenlijk niet zoveel gestouwd. Denk meer aan een plek voor een opgerold jas die aan weerszijden uitsteekt. A4-spullen passen hier eigenlijk niet jammergenoeg. Er zit wel nog een extra vak in de flap zelf voor platte spullen.
5. Hier even een kleine vergelijking hoe groot de zij-ingang is. Mijn 450D komt hier makkelijk door. Volgens reviews kun je het vergeten om een xxD met grip hier doorheen te krijgen zonder zelf te gaan knippen in de tas.
6. De weinig-spannende linkerkant van de tas. Een fijnmazig netje voor een 0,5l waterfles, maar groter past misschien ook wel.
7. Een geopend cameracompartiment. Je krijgt één lange divider en twee korte die zelf naar wens in te delen zijn. Klitteband zit aan de binnenkant van de tas tot een paar cm van de rand (zelfde op de grote divider) dus je kunt er best gek mee doen, echter door de toevoeging van de zij-ingang zullen ongeveer alle indelingen op hetzelfde uitkomen. De lange divider maakt nu een L-bocht, maar dat hoeft niet: het deurtje is ook voorzien van padding waardoor je hem ook recht zou kunnen buigen en daarmee twee vakken maakt die je vanaf de zijkant zou kunnen bereiken. Zelfs dan past de 450D. Links in de hoek staat mijn 55-250 rechtop en heeft daar ruimte genoeg voor.
8. Een TyTN2-telefoonpic toont hoe mijn gehele cameraverzameling erin zit (alles uit de lijst past in het cameravak

). "Snug", zouden de Engelstaligen zeggen. Hier zit de 55-250 lens op de body, en heb ik rechts de 18-55. Alle dividers zijn voorzien van een sterkwerkende klitteband. Door het rechtbuigen van de lange divider zou ik linksonderin nog een vakje vrij kunnen maken waar m'n schouderband zit, maar dan heb ik een extra vak waar mogelijk zooi uitkukelt als ik de zijkant opendoe. Extra divider halen als je dit wil doen!
9. Zijdeurtje open. Zelfs als ik de 450D een kwartslag draai kan ik hem er nog uitkrijgen. De deur gaat niet superver open door de stuggere padding, zodat de kans klein is dat er 1) iets uitvalt, en 2) er ongemerkt iemand in je tas zit.
10. Het bovenste compartiment is ongeveer even groot als de onderste, maar heeft geen padding. Er zitten enkele vakje in de klep, maar daar kun je niet zo heel veel kwijt: wat pennen zo te zien en ander plat spul. Volgens mij is het zo dat je ook alle dividers/padding kunt weghalen in de tas waardoor je één enkel groot vak creëert, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.