ernst schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:13:
Ik denk er over om ook een buizenversterker te kopen, alleen twijfel ik nog wat.
Omdat het spul uit china moet komen tegen hoge verzendkosten, koop ik liever in een keer iets goeds. Bij mijn weten is de 300b een beetje
de buis. Daarom dacht ik aan de Yaqin 300b.
Alleen, daar zijn nog wat onduidelijkheden:
- ik heb geen hele uitgebreide en overtuigende reviews gevonden.
De 845 heeft een wat ander karakter dan een 300B. De 300B is onovertroffen in de midrange, de 845 heeft wat meer dynamiek en bas. De 300B is jazz, de 845 is meer rock 'n roll.
We (bronco.b, Hemaworst en ik zei de gek) hebben hem zelf gehoord en hij klinkt zeker wel goed.
Zie ook
hier voor metingen.
- Over de Audioromy icm 845
wordt gezegd dat ie vergelijkbaar klinkt met een versterker van $40.000. Dat klint verleidelijk en ik kan me niet voorstellen dat de Yaqin 300b dat ook vergelijkbaar is met een zo dure versterker. Toch heeft ie beter papieren met zn 300b buizen. Moet ik dan toch proberen zo'n 845 setje te bemachtigen?
Nee,... hij wordt vergeleken met de Audio Note Ongaku omdat er dezelfde buizen inzitten. Niet omdat hij even goed klinkt.
The ONGAKU is the most famous and
best-reviewed amplifier in history and
has been declared the best amplifier in
the world in England, the USA, France and
Italy. This is the amplifier that inspired the
worldwide single-ended movement. The ONGAKU
was introduced in 1988 and from that day onward the
world of audio changed forever.
Ik vind het nogal gewaagd (om niet te zeggen manisch

) om die vergelijking te trekken. Een versterker die hij, jij en ik nooit gehoord hebben. Het enige is dat er ook 845 buizen inzitten (soms). Maar ik weet wel zeker dat de kwaliteit van de onderdelen en de opbouw van Audioromy mijlenver verschillen. Laat je niet gekmaken: Audioromy is geen A-merk, eerder een C-merk.
Ga eerst eens na hoeveel vermogen je nodig hebt. Of vertel wat voor speakers je hebt (met rendement en impedantie) en wat voor kamer je speelt (opp. en aan/bekleding). Heb je een stel Apogee ribbonspeakers, een megawoonkamer met wandtapijten, verlaagd plafond en kniedikke karpetten dan zul je aan 8W denk ik niet genoeg hebben (aan geen enkele SET trouwens). Heb je een normale kamer met speakers van => 89dB@2,83V dan lukt het wel.
Als je denkt perse een 845 of 211 te willen of vanwege het vermogen nodig te hebben kun je beter kijken naar een Yarland FV66 of een
Red Dragon. Desnoods een Ming-da. Maar iig geen Mr Lieung 845. Normaal gesproken kun je ook met een 300B toe zoals de Yarland Pro200SE, de Yaqin (dat is wel een goede basis) of andere.
- De variabele kosten. Ik vind het prima om eenmalig e300 neer te tellen, maar als ik jaarlijks alle buizen moet vervangen, kan ik beter een simpel buizen ampje nemen met buisjes van een paar euro, want de 300b's zijn volgens mij vrij duur.
300B gaan echt heel lang mee. Bij regelmatig normaal gebruik zeker een jaar of 3, waarschijnlijk meer dan 5. En als je de buizen vervangt klinkt hij weer als nieuw. Of beter (als je betere buizen neemt).
Lifetime of cathodes: The lifetime of a tube is determined by the lifetime of its cathode emission. And the life of the of a cathode is dependent on the cathode temperature, the degree of vacuum in the tube, and purity of the materials in the cathode.
The world record for lifetime of a power tube is held by a large transmitting tetrode with a thoriated filament. It was in service in a Los Angeles radio station's transmitter for 10 years, for a total of more than 80,000 hours. When finally taken out of service, it was still functioning adequately. (The station saved it as a spare.) By comparison, a typical oxide-cathode glass power tube, such as an EL34, will last about 1500-2000 hours; and a tube with an oxide-coated filament, such as an SV300B, will last about 4000-10,000 hours. This is dependent on all the factors listed above, so different customers will observe different lifetimes.
(vetgedrukt van mij)
De hele pdf met achtergrondinfo vind je
hier. Ik heb deze ook bij de startpost geplaatst.
Ik was wat lang bezig met dit te schrijven. Bovenstaande advies van Tomatenmod sta ik helemaal achter. Je kunt het in een goede audiozaak eens proberen maar je kunt natuurlijk ook iemand hier die een beetje in de buurt woont vragen. Bij mij ben je welkom om te komen luisteren.
Dat je in Malawi woont is een grap neem ik aan? (met Ockhams razor in het achterhoofd).
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 13443 op 11-12-2007 16:17
]