Interessant topic, ik woon al een tijd in China en heb nu eindelijk een mooi overzicht wat ik wel en wat ik niet kan kopen
Als ik een folder tegenkom van een lokale electronica zaak zal ik die eens online zetten. Waarschijnlijk nog een stuk goedkoper dan ebay
dat lijkt me zeer interressant!!

T.T. schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:32:
Interessant topic, ik woon al een tijd in China en heb nu eindelijk een mooi overzicht wat ik wel en wat ik niet kan kopenAls ik een folder tegenkom van een lokale electronica zaak zal ik die eens online zetten. Waarschijnlijk nog een stuk goedkoper dan ebay
opgelost 
lss
het probleem is natuurlijk dat je het uit China wilt halen. Je moet daar maar net iemand weten. Je kunt natuurlijk wel in Duitsland kijken maar dan betaal je het dubbele.
lss
het probleem is natuurlijk dat je het uit China wilt halen. Je moet daar maar net iemand weten. Je kunt natuurlijk wel in Duitsland kijken maar dan betaal je het dubbele.
[ Voor 182% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 19:59 ]
Verwijderd
Ik heb iemand gevonden (eindelijk) die voor een redelijke prijs mijn Opera Orfeo kan leveren..
"Not on stock but we will do our best" kreeg ik te horen.... verder wachten maar er is hoop !
"Not on stock but we will do our best" kreeg ik te horen.... verder wachten maar er is hoop !
'T is niet dat ze zo'n waanzinnig tekort aan mensen hebben daar in China, tochVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:36:
Je moet daar maar net iemand weten.
Helaas is er naast een taalbariere en de cultuurverschillen ook nog eens een waanzinnige afstand..
[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 13-11-2007 21:04 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Idd Jeep, je kunt terecht in zowel Nederland, Duitsland en Belgie,,,,Als men de dingen redelijk prijste zou ik dat ook doen maar voor 40 pct wacht ik maar ff ...
dat valt misschien wel tegen....T.T. schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:32:
Interessant topic, ik woon al een tijd in China en heb nu eindelijk een mooi overzicht wat ik wel en wat ik niet kan kopenAls ik een folder tegenkom van een lokale electronica zaak zal ik die eens online zetten. Waarschijnlijk nog een stuk goedkoper dan ebay
Net mijn shanling T100se in shanghai gekocht ,hen normale verkoopprijs was 8000 Yuan.
Uiteindelijk (na veel thee drinken) voor 7000 meegekregen , tel hier de transportkosten en invoerrechten bij en je zit al bijna op de prijs van de bekende leveranciers uit Hongkong.
8000 Yuan=690 Euro Transport 150 E invoerrechten over 840=210 E Tot=1050 Euro
Hoe die hongkong mannen hun winst maken?? .....> veel goedkoper inkopen.
taalbarriere= ja, maar met een goede woordenlijst kom je een heel eindvoodooless schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:53:
[...]
'T is niet dat ze zo'n waanzinnig tekort aan mensen hebben daar in China, toch![]()
Helaas is er naast een taalbariere en de cultuurverschillen ook nog eens een waanzinnige afstand..
cultuurverschil=geen probleem
waanzinnige afstand = 450 euro retour shanghai (9 uur vliegen)
Verwijderd
Ik hoor zelf ook niet veel verschil, maar mijn kinderen horen het heel goed, die horen de hogere frequenties beter.
Sinds ik mijn buizenvoorversterker heb ingeruild voor een solid state valt het ook meer op.
Er is inderdaad veel verwarring over de cdt100se.
Volgens mijn leverancier(china-highend) zouden er BB1794 dac chips in zitten, ik heb dit gecontroleerd maar zitten 1792 chips in.
Hij heeft dit later ook toegegeven en aangepast op z'n website.
Sinds ik mijn buizenvoorversterker heb ingeruild voor een solid state valt het ook meer op.
Volgens mijn leverancier(china-highend) zouden er BB1794 dac chips in zitten, ik heb dit gecontroleerd maar zitten 1792 chips in.
moborunner schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:56:
[...]
Vreemd,ik hoor nauwelijks verschil,probeer ook maar eens andere buizen dat geeft wel een hoorbare verbetering (zelf geconstateerd in shanghai met de 5670.
Wat die 2 ledjes betreft, de fotos zijn dan van een T100 ,de sacd uitvoering daar is dat tweede ledje voor, behhorlijk verwarrend want de specs van de export versie zijun ook anders dan de locale versie
De 1794 zit exclusief in de export versie,blijkbaar levert Shanling deze versie niet aan de locale marktVerwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 08:52:
Ik hoor zelf ook niet veel verschil, maar mijn kinderen horen het heel goed, die horen de hogere frequenties beter.
[...]
Alles wat wij geleverd krijgen is de locale versie dus met de 1792.
Of er veel verschil tussen deze twee dac's is weet ik niet.
De rest van de specs schijnt wel te kloppen ,hoewel in mijn manual staat 6-20 Khz terwijl op internet staat 20-20khz , de meeste verwarring ontstaat doordat er geadverteert wordt met de T100 ipv de T100se, de specs en de plaatjes kloppen dan niet meer.
Op mijn doos staat ook dat hij in drie kleuren leverbaar is (zilver,goud en zwart), ik heb de zilver.
Binnenkort zal ik het binnenwerk eens inspecteren.
Verwijderd
Beste mensen,
Ik ben nieuw hier en volg dit topic met belangstelling. Ik zou graag mijn (eerste) buizenversterker willen kopen, de 16.6 van het merk Classic. (16.6) Ik heb een beperkte ruimte om de versterker neer te zetten en dit type voldoet aan alle verwachtingen. (Mooi laag model) Ik heb alleen geen idee of het merk Classic 'OK' is en hoe het zich verhoud tot andere merken zoals bijvoorbeeld Cayin, Yarland of Jungson. Zijn er mensen die een Classic buizenversterker hebben en zo ja wat zijn de ervaringen.
Ik ben nieuw hier en volg dit topic met belangstelling. Ik zou graag mijn (eerste) buizenversterker willen kopen, de 16.6 van het merk Classic. (16.6) Ik heb een beperkte ruimte om de versterker neer te zetten en dit type voldoet aan alle verwachtingen. (Mooi laag model) Ik heb alleen geen idee of het merk Classic 'OK' is en hoe het zich verhoud tot andere merken zoals bijvoorbeeld Cayin, Yarland of Jungson. Zijn er mensen die een Classic buizenversterker hebben en zo ja wat zijn de ervaringen.
Verwijderd
@Pavlof in de openingspost op pagina 1 staat een Classic versterker genoemd. Echter niet de buizenversterker.
Operatingeskimo heeft een 16.6 besteld misschien heeft hij hem al binnen.
Operatingeskimo heeft een 16.6 besteld misschien heeft hij hem al binnen.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 12:01 . Reden: verwisselde type nummers ]
Nee, er zijn geen verschillen tussen de twee DAC's, ten minste niet wat betreft wat eruit komt. De 1792 support DSD en is dus geschikt voor SACD. Dat is eigenlijk het allergrootste verschil.moborunner schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:17:
De 1794 zit exclusief in de export versie,blijkbaar levert Shanling deze versie niet aan de locale markt
Alles wat wij geleverd krijgen is de locale versie dus met de 1792.
Of er veel verschil tussen deze twee dac's is weet ik niet.
Verwijderd
@ beetle. Waarschijnlijk bedoel je de 6.10. De 16.6 is wel degelijk een buizenbak. (o.a. 4xKT88)
Ik heb twee weken geleden de Yaqin Tube buffer binnen gekregen. Na lang inspelen heb ik hem een luistertest gegeven en ben ik redelijk gecharmeerd van het kastje. Na het vervangen van de 1uF condensators door 4,7 uF trad er al een aardige verbetering op: Een mooie, strakke sound, goede plaatsing en prima hoog. Echter het laag is erg ingehouden bij de standaard 6J1 buis.
Vandaag 2 NOS RCA 5654 binnen gekregen en er gelijk ingestopt. Dat is even een wereld van verschil! Ondanks dat de buizen nog ingespeeld moeten worden is de sound nu al geweldig. Laag weer terug en verder het hele spectrum met een heerlijke ronde glans zonder openheid en diepte te verliezen. De projectie is ook stukken beter dan met de 6J1 buizen. Er zijn nu nog 2 Telefunken 5654's onderweg dus ik ben benieuwd hoe die klinken.
Dit setje (voor 1 pond te koop + 40 pond verzendkosten) en een paar extra buisjes à 10 euro voor een setje levert een zeer smakelijk buffertje op!
Wat fotootjes: 1, 2, 3
Ter info: Ik heb de buffer beluisterd op PSI 25M monitoren.
Vandaag 2 NOS RCA 5654 binnen gekregen en er gelijk ingestopt. Dat is even een wereld van verschil! Ondanks dat de buizen nog ingespeeld moeten worden is de sound nu al geweldig. Laag weer terug en verder het hele spectrum met een heerlijke ronde glans zonder openheid en diepte te verliezen. De projectie is ook stukken beter dan met de 6J1 buizen. Er zijn nu nog 2 Telefunken 5654's onderweg dus ik ben benieuwd hoe die klinken.
Dit setje (voor 1 pond te koop + 40 pond verzendkosten) en een paar extra buisjes à 10 euro voor een setje levert een zeer smakelijk buffertje op!
Wat fotootjes: 1, 2, 3
Ter info: Ik heb de buffer beluisterd op PSI 25M monitoren.
[ Voor 9% gewijzigd door rhodes54 op 15-11-2007 14:40 ]
Ik heb eens even gegoogled op dat ding. Klopt het dus dat dit ding eigenlijk niks doet in je audioketen (ik bedoel, het is geen versterker ofzo) maar dat het idee is dat het een "buizen geluid" aan je line signaal geeft? Waarom zou je zoiets kopen? Als je al een buizenversterker hebt, dan krijg je hier denk ik geen "buiziger" geluid door, en met een transistorversterker houd je toch nog de vervorming die een transistorversterker er in brengt.rhodes54 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 13:56:
Ik heb twee weken geleden de Yaqin Tube buffer binnen gekregen. (blablabla)
http://www.klaasje.com
Het klopt dat het bakje niets meer is dan een doorvoer aparaatje. Wanneer je al een hele buizenversterker setup hebt is het zinloos deze buffer er nog tussen te zetten maar wanneer je een transister versterker zeker wel. Hoe gek het misschien ook klinkt, het geluid knapt er absoluut van op. De toegevoegde buizenvervorming resulteert in bovenstaande veranderingen van het geluid, wat voor het menselijk gehoor zeer prettig is om naar te luisteren.
Ik heb jaren lang de Musical Fidelity X10-D met Telefunken ECC85's in mijn setup gehad tussen mijn DAC en Marantz PM 80 versterker en dat klonk erg lekker, het digitale randje was verdwenen.
Feitelijk doet de Yaqin hetzelfde als de tubebuffers die je in cd-spelers vind, zoals de Shangling T100-SE. Dus een goede cd speler + deze buffer zal niet onder doen voor een Shangling.
Deze buffer zal, net als de X10-D naar mijn studio verhuizen waar ik hem zo nu en dan in zal zetten voor masteringdoeleinden.
Ik heb jaren lang de Musical Fidelity X10-D met Telefunken ECC85's in mijn setup gehad tussen mijn DAC en Marantz PM 80 versterker en dat klonk erg lekker, het digitale randje was verdwenen.
Feitelijk doet de Yaqin hetzelfde als de tubebuffers die je in cd-spelers vind, zoals de Shangling T100-SE. Dus een goede cd speler + deze buffer zal niet onder doen voor een Shangling.
Deze buffer zal, net als de X10-D naar mijn studio verhuizen waar ik hem zo nu en dan in zal zetten voor masteringdoeleinden.
Precies mijn gedachte.fotoklaasje schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:12:
Ik heb eens even gegoogled op dat ding. Klopt het dus dat dit ding eigenlijk niks doet in je audioketen (ik bedoel, het is geen versterker ofzo) maar dat het idee is dat het een "buizen geluid" aan je line signaal geeft? Waarom zou je zoiets kopen? Als je al een buizenversterker hebt, dan krijg je hier denk ik geen "buiziger" geluid door, en met een transistorversterker houd je toch nog de vervorming die een transistorversterker er in brengt.
Dat van die buizenvervorming... I don't buy it. Vervorming maakt je signaal alleen maar slechter, dus dat kan het echt niet zijn. Het zal hoogstens hoogfrequentrommel eruit filteren daardat hij een beperkte bandbreedte heeft.rhodes54 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:26:
Hoe gek het misschien ook klinkt, het geluid knapt er absoluut van op. De toegevoegde buizenvervorming resulteert in bovenstaande veranderingen van het geluid, wat voor het menselijk gehoor zeer prettig is om naar te luisteren.
..., het digitale randje was verdwenen.
En, natuurlijk niet te vergeten... hij versterkt het signaal. Buizen zijn ervoor om te versterken. Misschien als hij netto niet versterkt dat het eerst verzwakt wordt en dat de buisjes daarna weer 10dB versterken ofzo.
In een (goede) buizencd-speler is dat dus wel anders. Als je buizen gebruikt ipv opamps zal dat een beter geluid geven dan eerst opamps en daarna een buizensausje eroverheen.
Ik zou zelf nooit zo'n ding kopen. Maargoed, het schijnt dus wel te werken. Dus wie ben ik om daaraan te twijfelen?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 16:29 ]
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in en had ik nog niet bij stil gestaan. Evengoed ben ik overtuigd van wat ik hoor en luister er met veel plezier naar. de RCA buisjes staan nu in te branden en klinken al lekkerder...Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:52:
In een (goede) buizencd-speler is dat dus wel anders. Als je buizen gebruikt ipv opamps zal dat een beter geluid geven dan eerst opamps en daarna een buizensausje eroverheen.
Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 15:23:
[...]
Herman, ook ik heb de versie met zilveren buizen, zelf heb ik geen last van die bewuste klik. Zelfs niet als het volume aanstaat. Vwb chinese/amerikaanse buizen ga ik ervan uit dat het Chinese buizen. Puur omdat dit goedkoper zal zijn voor onze Chinese vrienden. Echter zeker weten doe ik het niet.
mag ik dan vragen wat je er van weerhoud een buizenversterker te kopen? dat lijkt me dan namelijk een veel aantrekkelijkere optie.rhodes54 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 16:56:
[...]
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in en had ik nog niet bij stil gestaan. Evengoed ben ik overtuigd van wat ik hoor en luister er met veel plezier naar. de RCA buisjes staan nu in te branden en klinken al lekkerder...
edit: of een buizen cd speler natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door fotoklaasje op 15-11-2007 20:17 ]
Er is een buizenversterker onderweg, de Ming Da MC2A3 met2 MC3008-A monoblokken, dus die overstap is gemaakt.fotoklaasje schreef op donderdag 15 november 2007 @ 20:17:
mag ik dan vragen wat je er van weerhoud een buizenversterker te kopen? dat lijkt me dan namelijk een veel aantrekkelijkere optie.
edit: of een buizen cd speler natuurlijk
Maar zoals ik boven al vermelde gebruik ik de buffers alleen nog maar in mijn studio tijdens masteringwerk. Klanten willen regelmatig een buizensound toevoegen aan hun opname. De buffertjes kleuren daarbij een beetje en niet overdreven.
Dan mag je mij gaan vertellen welke van al deze hier voor gekomen CD-spelers geen opamps bevat. Ik denk niet dat dat er veel zullen zijn namelijk...Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:52:
Ehm, de MHZS na de modificatie van Koifarm?
Btw: wat heb ik er ook alweer tussen haakjes voorgezet? Doge doet dat d8 ik zo.
offtopic:
die jij met je strenge beleid weggejaagd/gefrustreerd hebt en nu op een Duits forum alles netjes voordoet, waar men hem zeer dankbaar is voor zijn inzet?
die jij met je strenge beleid weggejaagd/gefrustreerd hebt en nu op een Duits forum alles netjes voordoet, waar men hem zeer dankbaar is voor zijn inzet?
Ja, maar ik bedoel gewoon out of the box, vers uit de winkel. Verder ben ik nooit ertegen geweest om een handleiding te laten zien over deze modificaties. 'T ging puur om het feit dat er een handeltje omheen aan de gang was (ook al was dat misschien wel non-profit).Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:56:
offtopic:
En zoals ik al inmiddels meedere malen gezegd hebt: als je het er niet mee eens bent, open een topic in Schop een Modje .
Zelfde de T100 bevat nog gewoon opamps, net als eigenlijk iedere andere CD-speler die ik hier heb zien langs komen. En tell me, als zo'n buis geen vervorming toevoegt, wat voegt ie dan wel toe? Of haalt ie iets weg? of wat?
Verwijderd
Op welk Duits forum kan ik dat vinden?Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:56:
offtopic:
Ik denk dat teacher die link heeft getrashed. De link zelf mag wat mij betreft gewoon geplaatst worden. Niets mis mee.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:30:
Op welk Duits forum kan ik dat vinden?
Verwijderd
De link is: http://www.roehren-und-ho...ewtopic.php?p=75344#75344
Echter je zult je eerst moeten aanmelden voor de site roehren und hoeren om gebruik te kunnen maken van de mods-gedeelte van de site. Daarnaast is alles uiteraard in het Duits.
Ik ga begin volgend jaar een afspraak met Koifarm maken voor de mod. Ik ga namelijk binnenkort op vakantie voor een dik maand, anders hadden we op 24-11 al afgesproken. Via de Duitse site kun je het vrijuit met Koifarm hebben over de mod en eventuele hulp e.d.
Om het hier gezellig te houden lijkt me het verstandig het dan ook allemaal te regelen op roehren en hoeren i.p.v. hier.
Echter je zult je eerst moeten aanmelden voor de site roehren und hoeren om gebruik te kunnen maken van de mods-gedeelte van de site. Daarnaast is alles uiteraard in het Duits.
Ik ga begin volgend jaar een afspraak met Koifarm maken voor de mod. Ik ga namelijk binnenkort op vakantie voor een dik maand, anders hadden we op 24-11 al afgesproken. Via de Duitse site kun je het vrijuit met Koifarm hebben over de mod en eventuele hulp e.d.
Om het hier gezellig te houden lijkt me het verstandig het dan ook allemaal te regelen op roehren en hoeren i.p.v. hier.
Verwijderd
E.Sound E5voodooless schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:39:
[...]
Dan mag je mij gaan vertellen welke van al deze hier voor gekomen CD-spelers geen opamps bevat. Ik denk niet dat dat er veel zullen zijn namelijk...
Toch wel hoor.
Bij de mediamarkt in Deventer verkopen ze ook al buizenamps, het moet niet gekker worden.
*zucht*voodooless schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:17:
En tell me, als zo'n buis geen vervorming toevoegt, wat voegt ie dan wel toe? Of haalt ie iets weg? of wat?
Als je toch al besloten hebt het niet te snappen, waarom vraag je er dan naar? Jij als moderator zou toch beter moeten weten. Ik heb het al tig keer uitgelegd. Ik ga het jou echt niet nog een keer uitleggen. Ga eens leren lezen joh!

offtopic:
Wat jij schrijft is puur een flamebait, dus neem me niet kwalijk als ik hap.
Ik geloof dat ik eens een onderwerp gelezen heb over iemand die een stel fantastische speakers wilde gaan bouwen, er zat geloof ik een Behringer aktief filter tussen ofzo... Diezelfde persoon moet ik zeker gaan uitleggen dat 'less is more'
Wat jij schrijft is puur een flamebait, dus neem me niet kwalijk als ik hap.
Ik geloof dat ik eens een onderwerp gelezen heb over iemand die een stel fantastische speakers wilde gaan bouwen, er zat geloof ik een Behringer aktief filter tussen ofzo... Diezelfde persoon moet ik zeker gaan uitleggen dat 'less is more'
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 00:09 ]
Verwijderd
Ja, ik heb dat ook al eens gehoord..een vriend van me had in utrecht in de mediamarkt een hybride buizenamp gezien van, dacht ik, Philips. Dus een buizen v.v. en transistoreindtrap. Kan nooit veel waard zijn (maar ja, dat zeggen ze over al dat chinees spul!).Bierkameel schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 23:51:
Bij de mediamarkt in Deventer verkopen ze ook al buizenamps, het moet niet gekker worden.
Als ik het snapte zou ik het niet vragen...Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 00:08:
*zucht*
Als je toch al besloten hebt het niet te snappen, waarom vraag je er dan naar?
Vind ik nu eenmaal geen acceptabel antwoord. Waar is de onderbouwing (van beid delen)? HF rommel wordt al voor de uitgangstrap weggefilterd. Zeker zal misschien deels wel de response een beetje aangepast worden, maar dat maakt het geluid nog niet opeens warm. Zelfde resultaat zou je dan ook simpel kunnen krijgen met een passief filtertje, is veel goedkoper, maar natuurlijk minder romantisch. Dus die buizen moeten nog iets anders doen om hun warme geluid te produceren. Als het volgens niet vervorming is, wat dan wel? Het spijt me, maat tot nu toe heb ik in alle 5 delen nog steeds geen acceptabele uitleg gehoord.Vervorming maakt je signaal alleen maar slechter, dus dat kan het echt niet zijn. Het zal hoogstens hoogfrequentrommel eruit filteren daardat hij een beperkte bandbreedte heeft.
Waarom denk je dat de buizen output van de T100 vrijwel gelijk klinkt met de transistoroutput? Het antwoord is hel simpel: die output trap is gewoon zeer goed ontworpen precies aangepast op de gebruikte buizen. Ga je die vervangen, dan breng je het geheel uit balans en ga je wel veel meer verschillen horen. Iedere buis heeft gewoon zijn eigen karakteristieken wat dat betreft.
Misschien is dit wel een interessante link: http://en.wikipedia.org/wiki/Tube_sound
Verwijderd
Mijn mening waarom buizen anders klinken is heel simpel.
Looptijd verschillen.
Wat is dat? Dat betekent dat alle tonen niet op het zelfde moment bij het oor komen.
Dit gebeurt bij live muziek. Want de afstand tot elk instrument is nooit gelijk. Verder heb je nog de reflecties van de ruimte. In een studio worden die factoren zo klein mogelijk gehouden. Ga dit signaal in je huis kamer alleen maar versterken. Dan klingt het saai en droog. Een solidstate versterker kan dit ook doen. Buizen zijn anders deze genereren van uit zichzelf looptijdverschillen. Zo heeft phillips het eerste nep ruimtelijke geluid ontdekt.( spatiaal stereo). Door het meten van looptijd verschillen van buizen. En dit nabootsen met transistoren.
Ik zeg dus dat buizen niet beter klinken maar anders. Ons oor vindt daardoor buizen vaak prettige klinken omdat het natuurlijke klink. Ons oor is ingesteld op het detekteren van looptijd verschillen.
Maar dit is mijn mening.
Opamps zitten bijna altijd in het analoge deel van een cd speler. Omdat anders aan de uitgang van alles te meten is waardoor op papier de cd speler er slecht uit ziet. Ons oor neemt heel veel van de rommel die in het analoog signaal van de DAC zit niet waar. Daardoor helpt het de opamps te bypassen zodat je de negatieve in vloed van de opamps omzeild.( ruis,vervorming, verkleuring ).
Vorige week heb ik de opamps van de LITE DAC-AH omzeild en het resultaat aan mijn shanling T100se was verbluffend. De LITE DAC-AH klingt als mijn laatste MHZS player maar dan zonder ruis. Precies het geluid wat ik zocht.

Mijn shanling klingt standaard zeer goed maar klingt niet als een buizenspeler. De LITE DAC-AH past beter bij mijn smaak. Van laag tot hoge tonen goed detail met een lekker klinkend mid/zang gebied. Zowel instrumenten als zang klinken super en ook de plaatsing van instrumenten en zangers is zo als het hoort, beoordeeld met sheffield cd pop experience die voor mij altijd als referentie dient.
Hier nog een foto van de shanling met 12 opamps in het analoge gedeelte. Wat ik goed vind is een DAC voor links en een DAC voor rechts. Ben ook bezig met het bypassen van de opamps in deze speler.
Looptijd verschillen.
Wat is dat? Dat betekent dat alle tonen niet op het zelfde moment bij het oor komen.
Dit gebeurt bij live muziek. Want de afstand tot elk instrument is nooit gelijk. Verder heb je nog de reflecties van de ruimte. In een studio worden die factoren zo klein mogelijk gehouden. Ga dit signaal in je huis kamer alleen maar versterken. Dan klingt het saai en droog. Een solidstate versterker kan dit ook doen. Buizen zijn anders deze genereren van uit zichzelf looptijdverschillen. Zo heeft phillips het eerste nep ruimtelijke geluid ontdekt.( spatiaal stereo). Door het meten van looptijd verschillen van buizen. En dit nabootsen met transistoren.
Ik zeg dus dat buizen niet beter klinken maar anders. Ons oor vindt daardoor buizen vaak prettige klinken omdat het natuurlijke klink. Ons oor is ingesteld op het detekteren van looptijd verschillen.
Maar dit is mijn mening.
Opamps zitten bijna altijd in het analoge deel van een cd speler. Omdat anders aan de uitgang van alles te meten is waardoor op papier de cd speler er slecht uit ziet. Ons oor neemt heel veel van de rommel die in het analoog signaal van de DAC zit niet waar. Daardoor helpt het de opamps te bypassen zodat je de negatieve in vloed van de opamps omzeild.( ruis,vervorming, verkleuring ).
Vorige week heb ik de opamps van de LITE DAC-AH omzeild en het resultaat aan mijn shanling T100se was verbluffend. De LITE DAC-AH klingt als mijn laatste MHZS player maar dan zonder ruis. Precies het geluid wat ik zocht.

Mijn shanling klingt standaard zeer goed maar klingt niet als een buizenspeler. De LITE DAC-AH past beter bij mijn smaak. Van laag tot hoge tonen goed detail met een lekker klinkend mid/zang gebied. Zowel instrumenten als zang klinken super en ook de plaatsing van instrumenten en zangers is zo als het hoort, beoordeeld met sheffield cd pop experience die voor mij altijd als referentie dient.
Hier nog een foto van de shanling met 12 opamps in het analoge gedeelte. Wat ik goed vind is een DAC voor links en een DAC voor rechts. Ben ook bezig met het bypassen van de opamps in deze speler.

Omdat het op wikipedia staat is het waar? Dat fabeltje komt waarschijnlijk door de voorliefde van veel gitaristen om met een buizenversterker te spelen omdat dat zo lekker klinkt die 'natuurlijke' distort. Maar in hifi is dat absoluut niet aan de orde!
Het is ook gewoon niet logisch dat het beter gaat klinken door meer vervorming. En het is ook absoluut niet wat ik waarneem. En dan nog: het valt in het niet bij de vervorming die de meeste speakers produceren.
En waarom die buffer ertussen beter klinkt kan ik alleen naar gissen. De onderbouwing van mijn giswerk is dan dat als de buffer in zijn totaal niet versterkt hij het signaal eerst zal verzwakken (waardoor de zachtste -storende- signalen afvallen) en daarna met de buisjes weer versterken. Anders zouden die buisjes alleen als gelijkrichter werken. Ik weet het ook verder niet, maar als hij zegt dat het geluid beter wordt doet het blijkbaar toch wel "iets".
Ik vind het gebruik van zo'n buffer onzin, of welk onnodig tussenschakelen van elektronica dan ook. Elk elektronisch component (zelfs elke kabel en vooral aansluitingen) heeft tenslotte zijn invloed op het signaal. Hoe minder en hoe beter de componenten hoe meer informatie er overblijft.
Het is net als met koken: goede ingredienten, goed bereid en je hebt iets lekkers. Je kunt ook een stuk vleesbereiding nemen en daar flink mayonaise en ketchup overheen flikkeren en alle kinderen vinden het lekker
.
Het is ook gewoon niet logisch dat het beter gaat klinken door meer vervorming. En het is ook absoluut niet wat ik waarneem. En dan nog: het valt in het niet bij de vervorming die de meeste speakers produceren.
En waarom die buffer ertussen beter klinkt kan ik alleen naar gissen. De onderbouwing van mijn giswerk is dan dat als de buffer in zijn totaal niet versterkt hij het signaal eerst zal verzwakken (waardoor de zachtste -storende- signalen afvallen) en daarna met de buisjes weer versterken. Anders zouden die buisjes alleen als gelijkrichter werken. Ik weet het ook verder niet, maar als hij zegt dat het geluid beter wordt doet het blijkbaar toch wel "iets".
Ik vind het gebruik van zo'n buffer onzin, of welk onnodig tussenschakelen van elektronica dan ook. Elk elektronisch component (zelfs elke kabel en vooral aansluitingen) heeft tenslotte zijn invloed op het signaal. Hoe minder en hoe beter de componenten hoe meer informatie er overblijft.
Het is net als met koken: goede ingredienten, goed bereid en je hebt iets lekkers. Je kunt ook een stuk vleesbereiding nemen en daar flink mayonaise en ketchup overheen flikkeren en alle kinderen vinden het lekker

Verwijderd
Paniek slaat toe wanneer het anders smaakt dan bij "McDonalds".Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:32:
Omdat het op wikipedia staat is het waar? Dat fabeltje komt waarschijnlijk door de voorliefde van veel gitaristen om met een buizenversterker te spelen omdat dat zo lekker klinkt die 'natuurlijke' distort. Maar in hifi is dat absoluut niet aan de orde!
Het is net als met koken: goede ingredienten, goed bereid en je hebt iets lekkers. Je kunt ook een stuk vleesbereiding nemen en daar flink mayonaise en ketchup overheen flikkeren en alle kinderen vinden het lekker.
Geen idee waar je dit verhaal vandaan hebt, maar zonder bron zal ik dit toch echt naar de prullenmand moeten verwijzen als een fabeltje. Voor zover ik weet zijn looptijdverschillen in buizenamps niet wezenlijk anders van een dergelijk zelfde ontwerp met een transistor. En al was het zo, mensen zijn relatief ongevoelig voor fase. Ik kan in ieder geval niets vinden wat dit verhaal zou moeten backen...Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:30:
Looptijd verschillen.
Dan nu het verhaal van ]eep:
Ik zeg niet dat alles op de wikipedia waar is. Dat argument kan ik bij iedere willekeurige website aanhalen. Ik zeg alleen dat je het eens moet lezen. Er wordt ook verwezen naar andere onderzoeken. Wat is dan wel waar? Wat ]eep zegt misschienVerwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:32:
Waarom zou het niet logisch zijn? Het is al meerdere malen aangetoond dat bepaalde vervormingsspectra een lekkerder klinkend geluid produceren. Dat het veel minder is dat hetgeen speakers produceren is inderdaad waar. Daarom klinken speakers ook zo waanzinnig anders, naast de response, afstraalgedrag, en nog vele andere dingen. Vervorming is hier slecht een van de vele dingen. Dat wil echter niet zeggen dat eerdere vervormingsproducten niet waar te nemen zijn.Het is ook gewoon niet logisch dat het beter gaat klinken door meer vervorming. En het is ook absoluut niet wat ik waarneem. En dan nog: het valt in het niet bij de vervorming die de meeste speakers produceren.
En dan nog, als het niet vervorming is, wat is dan het geheim van de tube sound
En hoe weet je dat je dat niet waarneemt?
Nee hoor, je kunt gewoon een buis maken met een versterking van 1 (of eigenlijk de schakeling om de buis heen) . Met gelijkrichten heeft dat helemaal niet te maken.De onderbouwing van mijn giswerk is dan dat als de buffer in zijn totaal niet versterkt hij het signaal eerst zal verzwakken (waardoor de zachtste -storende- signalen afvallen) en daarna met de buisjes weer versterken. Anders zouden die buisjes alleen als gelijkrichter werken.
Daar kan ik me voor de verandering volledig bij aansluitenIk vind het gebruik van zo'n buffer onzin, of welk onnodig tussenschakelen van elektronica dan ook. Elk elektronisch component (zelfs elke kabel en vooral aansluitingen) heeft tenslotte zijn invloed op het signaal. Hoe minder en hoe beter de componenten hoe meer informatie er overblijft.
Het is net als met koken: goede ingredienten, goed bereid en je hebt iets lekkers. Je kunt ook een stuk vleesbereiding nemen en daar flink mayonaise en ketchup overheen flikkeren en alle kinderen vinden het lekker.
ik denk dat we allebei ook wel met elkaar eens zijn, we hebben alleen allebei een hele andere aanloop.
Buizen klinken zo goed omdat het een super simpele schakeling is. Analoog, ongeveer op dezelfde manier werkt als ons eigen binnenoor. Behalve wat HD verder geen onnatuurlijke vervelende vervorming (zoals TIM). Verder ook geen looptijdverschillen.
Ik kan me in dat stukje van Koifarm ook totaal niet vinden. Spatial stereo is gewoon het verschil van mono van het ene kanaal negatief toevoegen aan het andere. Dat heeft totaal juist helemaal niks met faseverschillen te maken.
Livemuziek heeft ook geen faseverschillen. Juist niet. Per definitie niet. Als je een ram op een drum geeft verlaten alle grond en boventonen op hetzelfde moment het instrument, en aangezien de geluidssnelheid voor alle frequenties gelijk is bereiken deze dus allemaal tegelijk onze oorschelp. Het verschil tussen links en rechts (+ wat frequentiesterkte verschillen doordat bv mijn neus voor het directe geluid zit) zorgt voor de richtinginformatie. Gereflekteerd geluid wat onze hersenen verwerken als ruimtelijke informatie dus niet. Diepte horen we alleen door reflecties (en luidheid in combinatie met onze ervaring hoe luid iets moet klinken).
Ik ben het nu - speciaal om Deepspace een plezier te doen- even wat verder aan het lezen, maar het hele toontje is al zo van "ik weet dat ik gelijk heb maar moet toch respect tonen voor mensen die er anders over denken". En na deze zin ben ik al opgehouden te lezen:
Buizen klinken zo goed omdat het een super simpele schakeling is. Analoog, ongeveer op dezelfde manier werkt als ons eigen binnenoor. Behalve wat HD verder geen onnatuurlijke vervelende vervorming (zoals TIM). Verder ook geen looptijdverschillen.
Ik kan me in dat stukje van Koifarm ook totaal niet vinden. Spatial stereo is gewoon het verschil van mono van het ene kanaal negatief toevoegen aan het andere. Dat heeft totaal juist helemaal niks met faseverschillen te maken.
Livemuziek heeft ook geen faseverschillen. Juist niet. Per definitie niet. Als je een ram op een drum geeft verlaten alle grond en boventonen op hetzelfde moment het instrument, en aangezien de geluidssnelheid voor alle frequenties gelijk is bereiken deze dus allemaal tegelijk onze oorschelp. Het verschil tussen links en rechts (+ wat frequentiesterkte verschillen doordat bv mijn neus voor het directe geluid zit) zorgt voor de richtinginformatie. Gereflekteerd geluid wat onze hersenen verwerken als ruimtelijke informatie dus niet. Diepte horen we alleen door reflecties (en luidheid in combinatie met onze ervaring hoe luid iets moet klinken).
Ik had na de eerste alinea al genoeg gelezen. Het klopt gewoon niet. Ik, voor mij, vind mijn uitleg veel plausibeler. Of dat dan de waarheid is? Dat weet ik niet, maar ik weet wel door deductie zin van onzin te scheiden.Ik zeg alleen dat je het eens moet lezen. Er wordt ook verwezen naar andere onderzoeken. Wat is dan wel waar? Wat ]eep zegt misschien
Ik ben het nu - speciaal om Deepspace een plezier te doen- even wat verder aan het lezen, maar het hele toontje is al zo van "ik weet dat ik gelijk heb maar moet toch respect tonen voor mensen die er anders over denken". En na deze zin ben ik al opgehouden te lezen:
LOL, ik heb wel verder gelezen, maar niet getypt. Ik kreeg bezoek.The audible significance of measurable effects on signals is a continuing debate among audiophiles.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2007 00:36 ]
Dat is precies wat ik zoekVerwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:46:
ik denk dat we allebei ook wel met elkaar eens zijn, we hebben alleen allebei een hele andere aanloop.
Misschien moet je toch even verder lezen, want het wordt later toch nog wel wat genuanceerderIk had na de eerste alinea al genoeg gelezen. Het klopt gewoon niet. Ik, voor mij, vind mijn uitleg veel plausibeler. Of dat dan de waarheid is? Dat weet ik niet, maar ik weet wel door deductie zin van onzin te scheiden.
En natuurlijk is vervorming ook niet alles. Bij versterkers heb je natuurlijk nog de impedantieafhankelijkheid van de response, en de slappe controle van het laag (ook al klinkt dat misschien juist tegenovergesteld).
En als je na "The audible significance of measurable effects on signals is a continuing debate among audiophiles" gestopt bent, ben je niet erg ver gekomen, want dat is nog steeds de 1e alinea
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 17-11-2007 19:06 ]
doe ik niet. Alleen HD is minder onnatuurlijk dan andere soorten en onze tolerantie is hoger (oftewel het duurt langer voor onze hersenen het door hebben).Ik vraag me ook nog steeds af hoe je kunt betwijfelen dat buizen minder zouden vervormen (even los van hoe ze vervormen), als dat gewoon zwart op wit in de spec sheets staat van al die amps. 1% typical is hier heel normaal.
Over de zgn "slappe bas"; de controle is mss wel minder, maar het wordt er niet slechter van. Alleen het effect van elektronische bassen zal wat minder vet zijn, voor de rest vind ik het veel natuurlijker klinken. Zie het verslag van de eerste luistersessie bij Franck. De buizenversterkers gaven flink bas, de transistorversterkers klonken veel strakker. Knalhard en onnatuurlijk, net als een PA die te hard staat. Daar heb ik echt een schurfthekel aan (ik heb trws 10 jaar PA gedaan). Soms is het ff lekker knallen, maar zeer vermoeiend. Slappe bas is ook vermoeiend, maar dat hoor ik eerder met mijn Logitech Z560 (veel en veel slapper!) dan met mijn buizenversterker op mijn speakers.
Ik heb ook een interressant stukje metingen gevonden: een vergelijking tussen een SET en een transistor (NAD, maar de specs zijn toch vele vele malen beter. Nietwaar? Maargoed lees de opstelling maar). Het blijkt dat de vervorming van een SET versterker gemeten aan een ohmse weerstand (normale meetopstelling) veel hoger is dan gemeten aan de impedantie van een luispreker als last. De meting wordt dus gedaan aan de versterker met een bepaalde luidsterkte in de ruimte; beide versterkers moeten dus even hard werken..
http://gboers.xs4all.nl/d...ers/systemdistortion.html
Bij 105dB sinus gemeten in de ruimte met speakers eraan (dus niet alleen een 8Ohm weerstand) is er nagenoeg geen verschil tussen de SET en de transistor. De transistor verliest het zelfs vaker op THD ondanks dat hij volgens de specs 100x beter is. Bij 105 dB is de THD trws 1% en bij 85dB zelfs maar 0.1-0.05%.
Als een buizenversterker zacht staat, klinkt het ook al zeer natuurlijk en compleet (itt een transistorversterker die dan "loudness nodig heeft"), de harmonische vervorming is dan zelfs nog minder. Dus hoe verklaar je dan dat een buizenversterker beter klinkt door de "prettige vervorming"? Ik vind het gewoon een bullshit argument. Daarom word ik er ook steeds zo moe van om dit te horen (nogmaals een reden dat ik luistermoe wordt van transistorversterkers
Ik vond nog een verwant artikel met dezelfde versterkers met een step response (impulsweergave)

Kijk; minder versmering over tijd. Dat klopt aardig met wat ik hoor. De NAD is transistor, de Fisher een PP EL84 en de SET
Wikipedia begint al een stuk objectiever te klinken op dit artikelWat is dan wel waar? Wat ]eep zegt misschien?
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2007 04:29 ]
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:46:
... Livemuziek heeft ook geen faseverschillen. Juist niet. Per definitie niet. Als je een ram op een drum geeft verlaten alle grond en boventonen op hetzelfde moment het instrument, en aangezien de geluidssnelheid voor alle frequenties gelijk is bereiken deze dus allemaal tegelijk onze oorschelp.
Dit is niet volledig correct. Live muziek wordt bijna altijd versterkt, hierdoor zal er vaak zo'n 6 tot 12 microfoons rond een drumstel staan. Als je een klap geeft op een snare drum zal dit worden opgepikt door alle microfoons, helaas staan de microfoons op verschillende afstanden tot de snare waardoor je juist fase verschillen introduceert. Het menselijke oor is weldegelijk gevoelig voor fase (looptijd) verschillen, een verschil van 10 cm zal een persoon als duidelijk klankverschil waarnemen.
... Livemuziek heeft ook geen faseverschillen. Juist niet. Per definitie niet. Als je een ram op een drum geeft verlaten alle grond en boventonen op hetzelfde moment het instrument, en aangezien de geluidssnelheid voor alle frequenties gelijk is bereiken deze dus allemaal tegelijk onze oorschelp.
Dit is niet volledig correct. Live muziek wordt bijna altijd versterkt, hierdoor zal er vaak zo'n 6 tot 12 microfoons rond een drumstel staan. Als je een klap geeft op een snare drum zal dit worden opgepikt door alle microfoons, helaas staan de microfoons op verschillende afstanden tot de snare waardoor je juist fase verschillen introduceert. Het menselijke oor is weldegelijk gevoelig voor fase (looptijd) verschillen, een verschil van 10 cm zal een persoon als duidelijk klankverschil waarnemen.
Afgelopen week werd m'n Yarland FV-34AIII, die ik bij TimAudio had besteld,door TNT afgeleverd.
De zending was dubbel verpakt en was niet opengemaakt.
De lovende woorden over deze SE versterker kan ik alleen maar onderschrijven.
Klein, maar Fijn!!
Bij BTB Elektronik Vertrieb bestelde ik een setje KT 77 JJ lampen en Jeep zal me een paar NOS 5670 RCA's opsturen.
De zending was dubbel verpakt en was niet opengemaakt.
De lovende woorden over deze SE versterker kan ik alleen maar onderschrijven.
Klein, maar Fijn!!
Bij BTB Elektronik Vertrieb bestelde ik een setje KT 77 JJ lampen en Jeep zal me een paar NOS 5670 RCA's opsturen.
Ik ben net even bij Hemaworst geweest om andere buisjes te proberen in de MHZS CD33. Eerst ingespeelde RCA, en daarna GE. Het was in elk geval een stuk beter. RCA: meer en betere bas, mooi neutraal geluid maar wel een tikje rauw, grungy en veel betere ruimtelijkheid.
De GE deed er nog een schep bovenop met ruimtelijkheid maar hij heeft een wat feller karakter. Dit werd toch echt wel een beetje teveel icm. de ribbons van de Dali's; super analytisch en wat vermoeiend. Met de RCA's klonk de ruimte net wat smaller, maar toonbalans precies goed.
Het is toch wel een erg mooie set geworden zo met de Yaqin 300B, MHZS cd33 en Dali speakers. Echt heel mooi. Lekkere bas, mooi midden en sprankelend hoog met een hele mooie diepte en ruimte.
De GE deed er nog een schep bovenop met ruimtelijkheid maar hij heeft een wat feller karakter. Dit werd toch echt wel een beetje teveel icm. de ribbons van de Dali's; super analytisch en wat vermoeiend. Met de RCA's klonk de ruimte net wat smaller, maar toonbalans precies goed.
Het is toch wel een erg mooie set geworden zo met de Yaqin 300B, MHZS cd33 en Dali speakers. Echt heel mooi. Lekkere bas, mooi midden en sprankelend hoog met een hele mooie diepte en ruimte.
Correct, verschillende soorten vervorming zijn verschillend goed of minder goed hoorbaar. Daarom is juist de verhouding heel erg belangrijk, en veel minder het getal op zichzelf.Verwijderd schreef op zondag 18 november 2007 @ 00:56:
doe ik niet. Alleen HD is minder onnatuurlijk dan andere soorten en onze tolerantie is hoger (oftewel het duurt langer voor onze hersenen het door hebben).
Tja, dit is natuurlijk een kwestie van smaak. En ik denk niet dat we de Z560 moeten zien als een referentie transistoramp, laat staan dat die bass doos een referentie subwoofer zou zijnOver de zgn "slappe bas"; de controle is mss wel minder, maar het wordt er niet slechter van. Alleen het effect van elektronische bassen zal wat minder vet zijn, voor de rest vind ik het veel natuurlijker klinken. Zie het verslag van de eerste luistersessie bij Franck. De buizenversterkers gaven flink bas, de transistorversterkers klonken veel strakker. Knalhard en onnatuurlijk, net als een PA die te hard staat. Daar heb ik echt een schurfthekel aan (ik heb trws 10 jaar PA gedaan). Soms is het ff lekker knallen, maar zeer vermoeiend. Slappe bas is ook vermoeiend, maar dat hoor ik eerder met mijn Logitech Z560 (veel en veel slapper!) dan met mijn buizenversterker op mijn speakers.
'T gaat ook niet zozeer om meer of minder, maar om het spectrum. En dat een buizenamp minder vervormd als ie zacht staat, ligt eraan dat ie in klasse A staat. Dat kun je ook met een transistor doen. Helaas laten ze geen geen spectra zien van een single tone. Wel in een weerstand als load, en daar is duidelijk te zien dat het THD spectrum van de buis overwegend 2e orde bevat, en dat is ook goed zo.Als een buizenversterker zacht staat, klinkt het ook al zeer natuurlijk en compleet (itt een transistorversterker die dan "loudness nodig heeft"), de harmonische vervorming is dan zelfs nog minder. Dus hoe verklaar je dan dat een buizenversterker beter klinkt door de "prettige vervorming"? Ik vind het gewoon een bullshit argument. Daarom word ik er ook steeds zo moe van om dit te horen (nogmaals een reden dat ik luistermoe wordt van transistorversterkers)
Is dat wel echt zo? Kijk maar eens goed. De impulse van de NAD is namelijk veel groter dan de andere twee, en dus kun je helemaal niet goed vergelijken.Ik vond nog een verwant artikel met dezelfde versterkers met een step response (impulsweergave)
[afbeelding]
Kijk; minder versmering over tijd. Dat klopt aardig met wat ik hoor. De NAD is transistor, de Fisher een PP EL84 en de SET
Verder is de vergelijking tussen de SET en de NAD is leuk om te zien
Verder vind ik het ook heel vreemd dat vervorming aan luidspreker lager zou zijn dan direct op de klemmen. Daar ga ik even in duiken. Bedankt voor de interessante link
Om nog even in te haken op de discussie:
Ik heb inmiddels de tube buffer op mijn eigen hifi set beluisterd die ik goed ken en kan daarom nu beter aangeven wat er anders is aan het geluidsbeeld ten opzichte van de directe uitgang van mijn DAC.
De RCA 5654 buisjes geven een mooi bultje in het laag en midlaag, een gedetailleerd en iets geprojecteerd midden en mooi afgerond hoog. Door de projectie lijkt het stereobeeld en diepte wat beter tot zijn recht te komen, echter de ECC85 buisjes in de Musical Fidelity XD-10 tube buffer geven een veel betere diepte, wat denk ik ook te maken heeft met het feit dat de ECC85 het hoog veel meer in tact houdt.
Het viel me op dat vooral moderne, electronische muziek een stuk aangenamer klonk, mede omdat deze cd’s vaak erg hard en met veel hoog worden gemasterd. Toen we terugschakelden naar de directe output van de Benchmark DAC1 was het alsof de openhaard niet meer brandde: De warmte in het laag was verdwenen en het hoog was erg aanwezig en klonk heel ‘harsch’. Snel de buffer er maar weer tussen.
Met een moderne opname waarvan het hoog meer in balans is met de rest had de buffer de neiging het hoog iets teveel de kop in te drukken. Maar je kreeg er wel een heerlijke opgewarmde sound voor terug.
Ik moet er wel bijzeggen dat de buizen nog worden ingespeeld en het lijkt erop dat het hoog langzaam wat bijtrekt.
Als laatste heb ik de buffer nog even in de studio geprobeerd en met name drumritmes en basgitaar kregen een heerlijke jaren ’70 vibe door het bultje in het laag/midlaag. Ik heb het bultje nog geprobeerd na te bootsen met een aantal EQ’s maar je krijgt het gewoon niet voor elkaar. Meer laag krijg je er wel in, maar die warme, ronde sound blijft achterwege.
Dit is dus in mijn oren zo’n buffert doet met het geluid. Het mag dan wel een extra schakeling zijn in je systeem maar de harmonischen die de 5654 laat horen zijn niet te versmaden!
Ik heb inmiddels de tube buffer op mijn eigen hifi set beluisterd die ik goed ken en kan daarom nu beter aangeven wat er anders is aan het geluidsbeeld ten opzichte van de directe uitgang van mijn DAC.
De RCA 5654 buisjes geven een mooi bultje in het laag en midlaag, een gedetailleerd en iets geprojecteerd midden en mooi afgerond hoog. Door de projectie lijkt het stereobeeld en diepte wat beter tot zijn recht te komen, echter de ECC85 buisjes in de Musical Fidelity XD-10 tube buffer geven een veel betere diepte, wat denk ik ook te maken heeft met het feit dat de ECC85 het hoog veel meer in tact houdt.
Het viel me op dat vooral moderne, electronische muziek een stuk aangenamer klonk, mede omdat deze cd’s vaak erg hard en met veel hoog worden gemasterd. Toen we terugschakelden naar de directe output van de Benchmark DAC1 was het alsof de openhaard niet meer brandde: De warmte in het laag was verdwenen en het hoog was erg aanwezig en klonk heel ‘harsch’. Snel de buffer er maar weer tussen.
Met een moderne opname waarvan het hoog meer in balans is met de rest had de buffer de neiging het hoog iets teveel de kop in te drukken. Maar je kreeg er wel een heerlijke opgewarmde sound voor terug.
Ik moet er wel bijzeggen dat de buizen nog worden ingespeeld en het lijkt erop dat het hoog langzaam wat bijtrekt.
Als laatste heb ik de buffer nog even in de studio geprobeerd en met name drumritmes en basgitaar kregen een heerlijke jaren ’70 vibe door het bultje in het laag/midlaag. Ik heb het bultje nog geprobeerd na te bootsen met een aantal EQ’s maar je krijgt het gewoon niet voor elkaar. Meer laag krijg je er wel in, maar die warme, ronde sound blijft achterwege.
Dit is dus in mijn oren zo’n buffert doet met het geluid. Het mag dan wel een extra schakeling zijn in je systeem maar de harmonischen die de 5654 laat horen zijn niet te versmaden!
Het word steeds verwarrender ,mijn speler is in tegenstelling tot wat ik verwachte(4 stuks OPA 2604)Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:30:
Mijn mening waarom buizen anders klinken is heel simpel.
Looptijd verschillen.
Maar dit is mijn mening.
[afbeelding]
[afbeelding]
het zelfde als die van jou en surprise nr 2 en 4 zijn OPA627AP.
Had ik bijna voor nop 4 converter setjes besteld, maar moet je nu die 1 en 3 nog vervangen voor 627?
Sorry, maar na weken board layouts bestuderen ben ik nu even de weg kwijt.
Het gaat helemaal niet om het spectrum of klasse A. Ik snap ook wel dat onze oren minder gevoelig zijn voor hoge en lage tonen op lagere volumes (vandaar de A weging in dB(A)) en dat klasse A geen overgangsvervorming heeft. Maar weet jij ook dat ik het weet? Als je weet dat ik het weet dan weet je ook dat ik het niet zò bedoel. Kun je eigenlijk wel voorbij je eigen belevingswereld kijken?voodooless schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:00:
'T gaat ook niet zozeer om meer of minder, maar om het spectrum. En dat een buizenamp minder vervormd als ie zacht staat, ligt eraan dat ie in klasse A staat. Dat kun je ook met een transistor doen.
Een goede transistorversterker heeft ook een hogere ruststroom zodat hij een gedeelte klasse A speelt. En ik bedoel niet dat je muziek speelt op 40dB zodat je geen bas en hoog meer hoort en dus een "loudness"-compensatie nodig hebt. Ik heb het over rustig luisterniveau zonder de buren lastig te vallen.
Ik ben echt wel goede apparatuur gewend, en bij transistors heb ik nog altijd de neiging om het harder te willen zetten en is er maar een zeer beperkt bereik van de volumeknop waarbij het 'lekker' klinkt. Daarom heb je een AB met volume ook nodig bij een transistorversterker. Een buizenversterker zet je aan en het klinkt 'lekker' hoe je de volumeknop ook hebt staan (als het maar niet zo hard staat dat je vervorming gaat horen). Dat is wel degelijk een argument dat het hele verhaal van die "fijne buizenvervorming" niet opgaat.
Ja, dat is echt zo. Kijk maar eens beter. Naar de getalletjes die eronder staan. Dat het grafiekje niet genoeg oplossend vermogen heeft is wat anders. Je ziet het ook direct aan de golflengte.Is dat wel echt zo? Kijk maar eens goed. De impulse van de NAD is namelijk veel groter dan de andere twee, en dus kun je helemaal niet goed vergelijken.
Het is ook niet gauw goed he? Ja 1 meting is te weinig. Maar het is wel een voorbeeld.In ieder geval vind ik een enkele meting een beetje erg weinig om echt conclusies te trekken. Het door jou gelinkte artikel weet helaas ook niet waar dan die tube sound vandaan komt.
Ik doe speciaal moeite voor jou om er artikeltjes bij te zoeken van dingen die ik uit ervaring eigenlijk allang weet. Als je het zo goed weet ga dan zelf eens op zoek en ga hier niet de stroeve betweter uit lopen hangen.
Ik ben nou al de hele tijd bezig om uit te leggen dat dat verhaal over "tube sound" gewoon een bullshit verhaal is. Alsof transistoren de referentie zijn en mensen die buizen prefereren iets aan hun hoofd mankeren en daarom maar met respect maar wel politiek correct hun plaats gewezen moet worden in de nis met relikwieen...
"Buizengeluid" is niet het aanwezig zijn van stoorcomponenten die bij de muzikale informatie wordt gevoegd zoals steeds wordt gesuggereerd, maar met buizenversterking gereproduceerde muziek is juist het achterwege blijven van storende rommel zodat er meer relevante informatie overblijft.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 16:28 ]
Ik zie het al, de NAD staat in tegenfase. Maar dan nog. Zet er nog 100 amps naast, en je hebt 100 andere getalletjes. Ik vind het allemaal niet erg interessant. Wat we hier zien is dat de SET gewoon wat breedbandiger is.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:19:
Ja, dat is echt zo. Kijk maar eens beter. Naar de getalletjes die eronder staan. Dat het grafiekje niet genoeg oplossend vermogen heeft is wat anders. Je ziet het ook direct aan de golflengte.
'T probleem van juist dit artiekel is dat er een aantal dingen heel vreemd zijn, met name de conclusie. Dat maakt het nogal "verdacht", maar daarom niet minder interessant. 't is niet voor niets dat ik er nog op terug ga komen.Het is ook niet gauw goed he? Ja 1 meting is te weinig. Maar het is wel een voorbeeld.
Ik doe speciaal moeite voor jou om er artikeltjes bij te zoeken van dingen die ik uit ervaring eigenlijk allang weet. Als je het zo goed weet ga dan zelf eens op zoek en ga hier niet de stroeve betweter uit lopen hangen.
Dat maak jij ervan... Ik wil gewoon het geheim weten. Lijk me niet meer dan een rechtvaardige vraag, die een sluitend antwoord mag verwachten. En sluitend is dat mooie verhaal nog lang niet.Ik ben nou al de hele tijd bezig om uit te leggen dat dat verhaal over "tube sound" gewoon een bullshit verhaal is. Alsof transistoren de referentie zijn en mensen die buizen prefereren iets aan hun hoofd mankeren en daarom maar met respect maar wel politiek correct hun plaats gewezen moet worden in de nis met relikwieen...
'T zou een mooi idee zijn als het waar was, maar zelf die mooie link van jou kan dat niet onderschrijven. Maar goed, wacht even rustig af, want ik ga er nog op terug komen"Buizengeluid" is niet het aanwezig zijn van stoorcomponenten die bij de muzikale informatie wordt gevoegd zoals steeds wordt gesuggereerd, maar met buizenversterking gereproduceerde muziek is juist het achterwege blijven van storende rommel zodat er meer relevante informatie overblijft.
En wat je volumverhaal betreft, ik denk dat je hier wel een deel van je antwoord gaat vinden: http://www.stereophile.com/features/357/index.html
[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 19-11-2007 17:09 ]
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een MHZS 33 cd speler en een Yaqin MC10-L amp.
Tot zaterdagavond was ik erg blij met de versterker, totdat deze zondag niet meer aanging.
Als ik de versterker aanzet gebeurt er helemaal niets. Ik heb niets gehoord, gezien of geroken en kan geen aanleiding voor het defect bedenken.
Zijn er zaken waar ik op kan letten bij het opsporen van het defect? Kan ik behuizing van de versterker uit elkaar halen zonder verdere risico's? Uiteraard met de stekker uit het stopcontact.
Of kan ik de versterker na slechts een week al weggooien?
Tot zaterdagavond was ik erg blij met de versterker, totdat deze zondag niet meer aanging.
Als ik de versterker aanzet gebeurt er helemaal niets. Ik heb niets gehoord, gezien of geroken en kan geen aanleiding voor het defect bedenken.
Zijn er zaken waar ik op kan letten bij het opsporen van het defect? Kan ik behuizing van de versterker uit elkaar halen zonder verdere risico's? Uiteraard met de stekker uit het stopcontact.
Verwijderd
Heb je de zekering al gecheckt. Deze wil bij buizenapparatuur het nog wel eens begeven. Je kunt hem normaal vinden in het chassisdeel van de eurostekker. Zoek naar een afbeelding van een zekering en/of een sleufje om de houder te openen.Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een MHZS 33 cd speler en een Yaqin MC10-L amp.
Nee, je ziet het nog steeds niet. De SET is niet breedbandiger. Wat je hier ziet is hoe snel een versterker na een flinke puls weer op 0 staat. Dat heeft met naijlen te maken. Dat is dus precies de fasereinheid van het signaal. Hoe beter dit is hoe beter de ruimtelijke weergave van muziek en hoe dichter het bij realiteitsweergave komt.voodooless schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:53:
Ik zie het al, de NAD staat in tegenfase. Maar dan nog. Zet er nog 100 amps naast, en je hebt 100 andere getalletjes. Ik vind het allemaal niet erg interessant. Wat we hier zien is dat de SET gewoon wat breedbandiger is.
Als het waar was??? Schei toch uit man! En hou ajb eens op met dat denigrerende toontje. Ik heb al >20 jaar ervaring met geluidsversterking.'T zou een mooi idee zijn als het waar was, maar zelf die mooie link van jou kan dat niet onderschrijven. Maar goed, wacht even rustig af, want ik ga er nog op terug komen
Ik hou ermee op. Je hoeft er wat mij betreft niet op terug te komen. Ik vind het zinloos discussieren met jou.
Dat zeg ik. Gamma!
En dan durf je met "Stereophile" aan te komen? Het meest onbetrouwbare door de industrie gesponsorde blad dat er bestaat??? Bovendien gaat dat verhaal compleet ergens anders over. 1 Watt is 1 Watt. Jij snapt gewoon echt niet wat ik bedoel he? Het gaat totaal buiten je belevingswereld om. Alsof ik aan een zeekomkommer uit aan het leggen ben wat rubber laarzen zijn.En wat je volumverhaal betreft, ik denk dat je hier wel een deel van je antwoord gaat vinden: http://www.stereophile.com/features/357/index.html
En wie zegt dat ik een antwoord zoek? Ik ga echt geen probleem zoeken bij iets waar ik al 15 jaar vanaf ben hoor. Ga jij maar lekker eigenwijs dat probleem in stand houden. Ik heb er geen last meer van. Net als een aantal mensen op hun eigen oordeel/oren durven af te gaan.
Techniek (en het praten erover) is het middel tot een doel. Niet iets om oeverloos over door te filosoferen.
Als het niet jouw smaak is, ok. Maar hou het daar dan bij. Zonder continue van anderen te impliceren dat ze eigenlijk hun verstand niet goed gebruiken.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 18:31 ]
Direct de verkoper benaderen. Evt je geld terug eisen in het ergste geval.viajero83 schreef op maandag 19 november 2007 @ 17:29:
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een MHZS 33 cd speler en een Yaqin MC10-L amp.
Tot zaterdagavond was ik erg blij met de versterker, totdat deze zondag niet meer aanging.![]()
Denk erom dat een buizenversterker gevaarlijk hoge spanningen gebruikt en die ook vast blijft houden als je de stekker eruit trekt! Je kunt er wel in kijken, maar ga niet met een ongeisoleerde schroevendraaier lopen porren. Zelfs na een week van de stroom kan er nog spanning op staan.
om maar even de wat verhitte discussie een vrolijker tintje te geven even een opmerking van min kant 
ik heb hem besteld! de G&W TW2006x eindelijk
ja een transistorversterker ja, omdat ik gewoon geen zin heb om te gaan experimenteren met buizen, en omdat ik al genoeg lampen in mijn kamer heb 
nu hopen dat ie voor nieuwjaar hier een keertje hier is. De mensen van pacific audio reageren iig wel uitgebreid en snel op mails. ik heb er wel vertrouwen in
ik heb hem besteld! de G&W TW2006x eindelijk
nu hopen dat ie voor nieuwjaar hier een keertje hier is. De mensen van pacific audio reageren iig wel uitgebreid en snel op mails. ik heb er wel vertrouwen in
Wat denk je waar snelheid en tijd van belang zijn? Juist: bandbreedte. Als de SET eerder bij 0 is kan ie dus ook hogere frequenties beter weergeven. Je kunt met behulp van die response zelfs de hele frequency response afleiden en ook de fase response. Je kunt fasereinheid echter niet zomaar dat dat paatje aflezen. Misschien weer wat leesvoer, dit keer zelfs niet van de wikipedia: http://www.dspguide.com/ch9/2.htm.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 18:00:
Nee, je ziet het nog steeds niet. De SET is niet breedbandiger. Wat je hier ziet is hoe snel een versterker na een flinke puls weer op 0 staat. Dat heeft met naijlen te maken. Dat is dus precies de fasereinheid van het signaal. Hoe beter dit is hoe beter de ruimtelijke weergave van muziek en hoe dichter het bij realiteitsweergave komt.
Verwijderd
Onze oosterburen hebben te veel van onze hash gerookt.
Zie hier een MHZS 88 speler voor maar € 3250,- ja je ziet het goed geen nul te veel.
http://cgi.ebay.de/MHZS-C...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Lees maar de geweldige mods die er aan zijn uitgevoerd. Op het forum roehren und hoehren plassen ze zich al in de broek, van het lachen natuurlijk.
Zie hier een MHZS 88 speler voor maar € 3250,- ja je ziet het goed geen nul te veel.
http://cgi.ebay.de/MHZS-C...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Lees maar de geweldige mods die er aan zijn uitgevoerd. Op het forum roehren und hoehren plassen ze zich al in de broek, van het lachen natuurlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 19:18 ]
Zo, mijn RCA buisjes zijn fijn aan het inspelen in de MHZS cd33. Merk nu al dat het een stuk mooier (vooral een stuk ruimtelijker) klinkt dan de standaard chinese buisjes.
@Bronco.B en KoiFarm
Wat ik nou wel interessant vind is de tweaks die jullie op de CD speler hebben gedaan. Geeft dat nou een enorme verbetering? Wellicht kunnen we eens een "vergelijk" meeting houden? Standaard MHZS CDs vs getweaked MHZS. @Bronco.B :Wellicht kan je na 6 oktober eens richting Ede rijden, haha
@Bronco.B en KoiFarm
Wat ik nou wel interessant vind is de tweaks die jullie op de CD speler hebben gedaan. Geeft dat nou een enorme verbetering? Wellicht kunnen we eens een "vergelijk" meeting houden? Standaard MHZS CDs vs getweaked MHZS. @Bronco.B :Wellicht kan je na 6 oktober eens richting Ede rijden, haha
Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"
Verwijderd
Ik vind de volgende mods de moeite waard:@Bronco.B en KoiFarm
Wat ik nou wel interessant vind is de tweaks die jullie op de CD speler hebben gedaan. Geeft dat nou een enorme verbetering? Wellicht kunnen we eens een "vergelijk" meeting houden? Standaard MHZS CDs vs getweaked MHZS. Wellicht kan je na 6 oktober eens richting Ede rijden, haha
1- Wisselen condensatoren in de analoge audio weg. In mijn geval minstens 1 olie condensator per kanaal gebruikt. Rest clarity caps van crafty. Strakker laag en minder scherp hoog.
2- Passief filter geeft meer detail en betere plaatsing van instrumenten en zang.
KOIFARM
Kun jij op je board van je shanling eens kijken wat er op plaats 1,2,3 en 4 voor Opamps zitten?
Bij mij zitten er 627AP op plaats 2 en 4.
Volgens mij maakt shanling er een zootje van ,mijn board is van 2007 rev.1.1
Kun jij op je board van je shanling eens kijken wat er op plaats 1,2,3 en 4 voor Opamps zitten?
Verwijderd
Bij mij is dat ook zo,maar waarom is het dan een zootje. Ze hebben de OPA 627 op de meest kritische plaats ingezet. Overal OPA 627 inzetten kost veel meer en levert geen beter geluid of specs. Deze wijsheid heb ik van andere forums waarmen van alles heeft gewisseld voorwat betreft opamps.KOIFARM
Wil je het geluidskarakter van de shanling veranderen dan moet je de buizenbuffer veranderen in een versterker/buffer zoals in de MHZS spelers. Dan heeft het wisselen van de buizen ook meer invloed op de klankkleur. Je kan dan ook een paar opamps bypassen met een passieffilter.
Deze ombouw ga ik nog uitproberen, heb er direkt nog geen tijd voor.
@ KOIFARM OK , ik had al mijn upgrade plannen gebaseerd op info en afbeeldingen van boards met een heel andere layout,(allemaal z.g T100se) zodat het voor mij nu moeilijker word om de juiste componenten terug te vinden.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe boards is wel groot.
Heb nog geluk dat ik het ding even open heb gemaakt want had bijna 4 setjes 627 besteld met converter, nou ja scheelt toch weer 160 E. en onverwacht een upgrade.
Wacht wel op jouw ervaringen.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe boards is wel groot.
Heb nog geluk dat ik het ding even open heb gemaakt want had bijna 4 setjes 627 besteld met converter, nou ja scheelt toch weer 160 E. en onverwacht een upgrade.
Wacht wel op jouw ervaringen.
Verwijderd
Viajero83 hoe gaat het met de versterker? Ik heb wel een schema voor de yaqin MC 10 L.Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een MHZS 33 cd speler en een Yaqin MC10-L amp.
De meeste mods op het net zijn allemaal voor de T100 zonder de "se" , de "se' heeft al enkele verbeteringen t.o.v. de T100.@ KOIFARM OK , ik had al mijn upgrade plannen gebaseerd op info en afbeeldingen van boards met een heel andere layout,(allemaal z.g T100se) zodat het voor mij nu moeilijker word om de juiste componenten terug te vinden.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 17:22 ]
Verwijderd
Jolida JD 100 !voodooless schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:39:
[...]
Dan mag je mij gaan vertellen welke van al deze hier voor gekomen CD-spelers geen opamps bevat. Ik denk niet dat dat er veel zullen zijn namelijk...
Ik ben even aan het zoeken naar een schema van Yarland... kom ik een Italiaanse site tegen die ook Yarlands en Yaqins verkoopt onder eigen naam.
34A: €699
MC10L: €948
MC100B: € 1584
Pro200B en 88SE: €1974
34A: €699
Pro200B en 88SE: €1974

Jeep, als je een schema van de Pro 200SE wilt hebben, die heb ik hier nog wel. Je kunt ook gewoon de jongens van Yarland emailen en er om vragen. Heb ik ook gedaan toen die van mij stuk was. Ze stuurde hem netjes per email op.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:48:
Ik ben even aan het zoeken naar een schema van Yarland... kom ik een Italiaanse site tegen die ook Yarlands en Yaqins verkoopt onder eigen naam.
34A: €6990
Pro200B en 88SE: €1974![]()
Maar man, wat een prijzen. Het is een markt van vraag en aanbod, maar ongemodificeerd deze prijzen vragen is bijna diefstal/oplichting!
Handtekening
Tnx maar ik moet natuurlijk die van de 34A hebben. Ik heb net Yarland een mailtje gestuurd.
Ik heb alleen een typfoutje gemaakt zie ik. de FV34A kost "maar" €699 natuurlijk
Ik heb alleen een typfoutje gemaakt zie ik. de FV34A kost "maar" €699 natuurlijk
Te gekVerwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:41:
Jolida JD 100 !
Vanavond naar de jongens van PA om de lang verwachte Bada op te halen. Ze wilde hem ook langbrengen aanstaand weekend, maar ja.....kan niet meer wachten:)
Handtekening
Verwijderd
@Balboa, jeep en Koifarm: Niet alleen de Duitsers hebben teveel wiet gerookt, De Italianen kennelijk ook! Maar het is geen oplichting. Maar gewoon business!! Echter het zal niet lang meer duren eer de chinezen dat zelf door hebben en voor dezelfde prijzen gaan.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:28:
[...]
Ik vind de volgende mods de moeite waard:
1- Wisselen condensatoren in de analoge audio weg. In mijn geval minstens 1 olie condensator per kanaal gebruikt. Rest clarity caps van crafty. Strakker laag en minder scherp hoog.
2- Passief filter geeft meer detail en betere plaatsing van instrumenten en zang.
@Hemaworst en Koifarm:
De enige mod die ik heb uitgevoerd is dus het wisselen van de opamp voor een betere. Dat gaf i.c.m. de Jan 5670 buizen een detailrijk en liniair geluidsbeeld op. Echter volgens een vriend van me zal een passief filter een meer liniair beeld moeten geven. Vandaar dat koifarm een betere plaatsing en zang hoort. Ik denk dat bijv. het vervangen van een dac en klok niet opweegt tegen de kosten en tijd.
Wel het aanpassen van het analoog gedeelte zal allerwaarschijnlijkst een snelle en mooie stap voorwaarts zijn. Gezien de vele reacties van gebruikers e.d.
En uhhh...ik ben voor de tweede keer gezakt voor het examen en mijn theorie is nu ook nog's verlopen. Ik kan helemaal weer opnieuw beginnen!! En nee da's niet leuk.
Anyway ik ben nog tot de 22ste in NL en daarna voor een maand weg.Mogelijk dat we in januari wat af kunnen spreken met koifarm. Samen met hem wil ik namelijk graag mijn cd33 onder handen nemen. We zouden dan de spelers naast elkaar kunnen zetten!!!
Trouwens hemaknakker..waar blijft de manual van de cd33?? Die zou je toch mailen??
Zo net terug van PA. Wist dat de Bada groot was, maar dit slaat werkelijjk alles! Wat een tank!!!!!!!! NIet normaal! Als oud-medewerker van een aluminiumrecyclingsbedrijf ben ik bang dat m'n baas jaloers zou zijn geweest op het enorme gewicht van de alu kast en de koper inhoud:)
Zo koud uit de doos zet hij al een heel goed plaatje neer....en dat gaat alleen maar beter worden! Zit genoeg potentie in zo te horen.
Heb er lang op moeten wachten, maar hij staat er nu wel. Ze hadden van PA zelfs nog een klein goedmakertje. Netjes toch.
Zal binnenkort ff foto's schieten.
Zo koud uit de doos zet hij al een heel goed plaatje neer....en dat gaat alleen maar beter worden! Zit genoeg potentie in zo te horen.
Heb er lang op moeten wachten, maar hij staat er nu wel. Ze hadden van PA zelfs nog een klein goedmakertje. Netjes toch.
Zal binnenkort ff foto's schieten.
Handtekening
Gouden tip Koifarm!Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:18:
[...]
Viajero83 hoe gaat het met de versterker? Ik heb wel een schema voor de yaqin MC 10 L.
Verwijderd
Bij mijn zijn ze ook aan de deur geweest!! Hebben die gekken het zomaar bij de buren af gegeven
Misschien vertrouw ik die mensen helemaal niet eens hehehehe
Vanavond dus spelen met de Music Angel!!
Verwijderd
Check : http://app1.hongkongpost.com/CGI/mt/enquiry.JSPVerwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:56:
is in het land
en hij heeft zwarte Piet meegenomen. En die heb ik nu
Verwijderd
Dat is dan een Piet geweest zonder veren op zijn muts.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:56:
is in het land
en hij heeft zwarte Piet meegenomen. En die heb ik nu
Verwijderd
Als je de klank wilt veranderen/verbeteren van je versterker. Kan ik je nog wel enkele tips geven. Ik heb meerdere typen buizen op deze versterker geprobeerd. Als je zo ver bent zeg het maar.Gouden tip Koifarm! Ik wist niet eens dat je zo eenvoudig onder de euro aansluiting een zekering kan wisselen. Hij doet het weer
Is jouw Yaqin mc 10 L wel bromvrij?. Veel MC 10 L brommen uit de doos. Is goed te verbeteren als dit nodig is.
Verwijderd
Welk type Music Angel als ik het vragen mag ??Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:07:
Bij mijn zijn ze ook aan de deur geweest!! Hebben die gekken het zomaar bij de buren af gegevenMisschien vertrouw ik die mensen helemaal niet eens hehehehe
Maar hij had wel noten op zijn zangVerwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:00:
Dat is dan een Piet geweest zonder veren op zijn muts.
Met de zwarte piet bedoelde ik: de versterker is zwart. Ik had een blank Alu besteld.
Het doosje was ook erg licht. Maar de inhoud was zwaar genoeg.
Hij doet het wel prima. Hij wordt wel warm, maar niet abnormaal voor een buizenversterker. Ik schat zo'n 45 graden aan de buitenkant. En spelen doet ie ook prima. Hij heeft echt flink power.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 18:01 ]
Verwijderd
Join the Club!! Ik heb een MHZS 33 Black besteld en.............. krijg een Alu.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:48:
[...]
Maar hij had wel noten op zijn zang![]()
Met de zwarte piet bedoelde ik: de versterker is zwart.
Ik had een blank Alu besteld.
Alles doet `t dus...............ga ik het niet terug sturen.
p.s. netjes door de douane afgestempeld zonder bijkomende kosten!
Verwijderd
45 graden ? dan heb jij de CV voorlopig niet meer nodig lijkt mij , trouwens over welke versterker heb jij het hier Jeep ?Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:48:
[...]
Maar hij had wel noten op zijn zang![]()
Met de zwarte piet bedoelde ik: de versterker is zwart. Ik had een blank Alu besteld.
Het doosje was ook erg licht. Maar de inhoud was zwaar genoeg.
Hij doet het wel prima. Hij wordt wel warm, maar niet abnormaal voor een buizenversterker. Ik schat zo'n 45 graden aan de buitenkant. En spelen doet ie ook prima. Hij heeft echt flink power.
Verwijderd
De Mengui Mini een EL 34 PP met nu blijkt irri blauwe lampjes in de voorbuisjes, grrrVerwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:29:
[...]
Welk type Music Angel als ik het vragen mag ??
Verwijderd
blauwe lampjes in de voorbuizen ? je bedoelt onderin de buizenvoetjes soms ? trouwens heb jij geen last van een schakelklik als je de versterker uitzet ?Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:36:
[...]
De Mengui Mini een EL 34 PP met nu blijkt irri blauwe lampjes in de voorbuisjes, grrr
Bij mij ook geen delay gehad. Is ook niet open gemaakt.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 18:31:
Join the Club!! Ik heb een MHZS 33 Black besteld en.............. krijg een Alu.![]()
Alles doet `t dus...............ga ik het niet terug sturen.![]()
p.s. netjes door de douane afgestempeld zonder bijkomende kosten!
Ik wil wel ruilen hoor. Mijn zwarte voor jouw alu.
Ik heb een Relyon (ja, blijkt nu) HiFi Xiauhengxing KT88. Ik post zo wel ff plaatjes.
Vreemd detail: er zit een 3 ingang schakelaar op het front, alleen maar 1 ingangen aan de achterkant. Tja...
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2007 01:47 ]
Verwijderd
Namens mij wil ik jullie allen van harte geluk wensen met de ontvangen kado's en ga niet liggen zeiken over kleur of blauwe ledjes
. Er zijn nog zo'n 15 miljoen inwoners die nog een kado motte hebben. Ga daar maar's tegen aan staan
.
Echt weer die hollanders hoor. Altijd zeuren. Ik ben blij dat ik minder dan een maand in dit land ben. Kan niet wachten om weer naar spanje te gaan en met lekkere wijven op het strand te liggen
vriendelijke groet Sint Nicolaas 
Ik ben dom, lomp en famous...
ps.voor wie het niet snapt! Dit is een grap!
Echt weer die hollanders hoor. Altijd zeuren. Ik ben blij dat ik minder dan een maand in dit land ben. Kan niet wachten om weer naar spanje te gaan en met lekkere wijven op het strand te liggen

Ik ben dom, lomp en famous...
ps.voor wie het niet snapt! Dit is een grap!
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 23:10 ]
Verwijderd
Hier wat foto's van mijn nieuwe buizenversterker welke ook dus gisteren geleverd is:

De Mengyue (Music Angels) is al lekker aan het inspelen en de verbazig was al snel op mijn gezicht te lezen. Het geluid is een openbaring kwa ruimtelijkheid en diepte. Terwijl mijn huidige versterker, NAD320BEE daar ook niet slecht in is. Je mag dan veel negatief over die NAD horen maar bij mij heeft ie met veel liefde gespeeld.
Je hoort nog wel aan bepaalde klanken dat hij verder in moet spelen. Mis nog wat midbas en klein beetje middentonen. De S-klanken zijn nog teveel en te hard aanwezig maar dat zal wel wat zakken.
Maar de verbetering is wel al duidelijk te horen op mijn geliefde Klipschen. Live muziek wordt nu echt nogmeer live.
Het meeste wat opvalt is de rust in het geluid. Alles heeft zijn plek en bemoeid zich niet met het andere. De plaatsing van instrumenten is een flinke verbetering. Ik had nog wel eens wat problemen met vioolmuziek of een losse gitaar. Bepaalde klanken bleven gewoon aan een kanaal plakken. Speelde het instrument mooi in het midden en dan voelde je bij bepaalde klanken het beeld naar links of rechts zakken en dan weer terug......heel vervelend en kan je je flink aan gaan ergeren.
Bij deze versterker (want dat zijn uiteraard dingen die je gelijk wil testen) heb ik het dus niet.
CD's van artiesten als: Patricia Barber, Flairck, Anouk en De unplugged versie van Bon Jovi zijn gosteravond al flink uit gepluisd. Nu de rest her beleven.
Ik hou jullie op de hoogte.......
Trouwens, nee ik had geen last van een schakelklink. Hij ging mooi zachtjes aan en laadde netjes op. Leuk heel licht gekraak en getik in de buisjes bij de eerste keer dat je hem aanzet.
Die blauwe lampjes zijn te zien in de foto maar zitten idd in de voet van het buisje zelf. Daar moet ik maar eens gaan zoeken (ook ergens in dit forum al voorbij zien komen) welke goed zijn ter vervanging want ik vind dit toch wel erug goedkoop staan.
Ik wil jullie nog bedanken voor de goede info hier. Heb meer gelezen dan wat geroepen misschien maar door dat lezen wel veel geleerd.

De Mengyue (Music Angels) is al lekker aan het inspelen en de verbazig was al snel op mijn gezicht te lezen. Het geluid is een openbaring kwa ruimtelijkheid en diepte. Terwijl mijn huidige versterker, NAD320BEE daar ook niet slecht in is. Je mag dan veel negatief over die NAD horen maar bij mij heeft ie met veel liefde gespeeld.
Je hoort nog wel aan bepaalde klanken dat hij verder in moet spelen. Mis nog wat midbas en klein beetje middentonen. De S-klanken zijn nog teveel en te hard aanwezig maar dat zal wel wat zakken.
Maar de verbetering is wel al duidelijk te horen op mijn geliefde Klipschen. Live muziek wordt nu echt nogmeer live.
Het meeste wat opvalt is de rust in het geluid. Alles heeft zijn plek en bemoeid zich niet met het andere. De plaatsing van instrumenten is een flinke verbetering. Ik had nog wel eens wat problemen met vioolmuziek of een losse gitaar. Bepaalde klanken bleven gewoon aan een kanaal plakken. Speelde het instrument mooi in het midden en dan voelde je bij bepaalde klanken het beeld naar links of rechts zakken en dan weer terug......heel vervelend en kan je je flink aan gaan ergeren.
Bij deze versterker (want dat zijn uiteraard dingen die je gelijk wil testen) heb ik het dus niet.
CD's van artiesten als: Patricia Barber, Flairck, Anouk en De unplugged versie van Bon Jovi zijn gosteravond al flink uit gepluisd. Nu de rest her beleven.
Ik hou jullie op de hoogte.......
Trouwens, nee ik had geen last van een schakelklink. Hij ging mooi zachtjes aan en laadde netjes op. Leuk heel licht gekraak en getik in de buisjes bij de eerste keer dat je hem aanzet.
Die blauwe lampjes zijn te zien in de foto maar zitten idd in de voet van het buisje zelf. Daar moet ik maar eens gaan zoeken (ook ergens in dit forum al voorbij zien komen) welke goed zijn ter vervanging want ik vind dit toch wel erug goedkoop staan.
Ik wil jullie nog bedanken voor de goede info hier. Heb meer gelezen dan wat geroepen misschien maar door dat lezen wel veel geleerd.
Verwijderd
Nee dat valt dus nog reuze mee. Die NAD was ook al best duidelijk in het hoog enzo. Deze luidsprekers zijn ook alweer 4 jaar ingespeeld dus misschien dat het ook mee helpt.
Klipschen hebben gewoon minimaal een half jaar normaal gebruik nodig om los te komen en bepaalde tonen in te dammen.
In het begin klonken ze bij mij ook iets schel maar dar veranderde en nu heb ik echt zo iets van nooit meer een ander merk (ok, zeg nooit nooit)
Klipsch blijft voor mij het beste live gevoel geven van alle speakers in dezelfde prijsklasse.
Das dan wel weer jammer dat die lichtjes een eigen leven gaan leiden hehehehe
Klipschen hebben gewoon minimaal een half jaar normaal gebruik nodig om los te komen en bepaalde tonen in te dammen.
In het begin klonken ze bij mij ook iets schel maar dar veranderde en nu heb ik echt zo iets van nooit meer een ander merk (ok, zeg nooit nooit)
Klipsch blijft voor mij het beste live gevoel geven van alle speakers in dezelfde prijsklasse.
Das dan wel weer jammer dat die lichtjes een eigen leven gaan leiden hehehehe
Verwijderd
Een 1/2 jaar inspelen klinkt nogal onzinnig maar goed. Ik zou je aanraden de klipschen mee te nemen naar een audiozaak alsook je nieuwe versterker e.d. en de Epos M16 of M22 te gaan beluisteren.Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:26:
.Klipschen hebben gewoon minimaal een half jaar normaal gebruik nodig om los te komen en bepaalde tonen in te dammen.
Ik ben er eerlijk gezegd voor 99% van overtuigd dat de Epos met glans wint van Klipsch. De Epos draait zelfs met gemak grotendeels het segment van dali's, B&W's en het lagere segment van dynaudio weg.
Heb de eerste paar dagen wel last gehad van een krakerig geluid over de rechter speaker. Dat is nu overigens verdwenen. Als ik ruis hoor lijkt dat te komen door de kwaliteit van de cd. Meestal gaat het dan om zelf gebrande cd's.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:44:
[...]
Als je de klank wilt veranderen/verbeteren van je versterker. Kan ik je nog wel enkele tips geven. Ik heb meerdere typen buizen op deze versterker geprobeerd. Als je zo ver bent zeg het maar.
Is jouw Yaqin mc 10 L wel bromvrij?. Veel MC 10 L brommen uit de doos. Is goed te verbeteren als dit nodig is.
Ik heb al wel gekeken naar buizen. Ik zou nu in eerste instantie kiezen voor de Svetlana 6n1p en de JJ KT77. Misschien heb jij betere suggesties?
De KT77 zou ik dan quad matched kopen. De huidige buizen zijn ook quad matched.
Ik ben alleen een beetje huiverig voor het instellen van de bias. Ik heb er al enkele forums op doorzocht en weet wel een beetje hoe je de spanning kunt meten, maar ik weet dus niet hoe je de bias instelt. Hoeft dit overigens alleen maar voor de eindbuizen of geldt dit ook voor de 6n1 buisjes?
Verwijderd
Over wel of niet inspelen gaan we geen discussie houden toch? Net zoals smaak, klank en ervaringen? Bij mij is me bij gebleven dat het na een half jaar beter begon te klinken dus vandaar dat ik het noemde....
Ow het kan best hoor dat die luidsprekers in de breedte beter zijn dan mijn Klipschen hoor. De live ervaring kan dan misschien super zijn op de Klipschen, maar probeer je een groot klasiek orkeststuk te draaien, dan loop je snel weg. Daar zijn ze duidelijk niet voor gemaakt en zijn er zeker wel betere luidsprekers te vinden, mogelijk die Epos idd (ken het merk niet).
B&W zie ik niet echt als concurent, ik weet niet, maar het geluid is me nooit positief opgevallen. In dezelfde prijsklasse uiteraard gekeken. Hoger, ja dan wordt het leuk.
Ow het kan best hoor dat die luidsprekers in de breedte beter zijn dan mijn Klipschen hoor. De live ervaring kan dan misschien super zijn op de Klipschen, maar probeer je een groot klasiek orkeststuk te draaien, dan loop je snel weg. Daar zijn ze duidelijk niet voor gemaakt en zijn er zeker wel betere luidsprekers te vinden, mogelijk die Epos idd (ken het merk niet).
B&W zie ik niet echt als concurent, ik weet niet, maar het geluid is me nooit positief opgevallen. In dezelfde prijsklasse uiteraard gekeken. Hoger, ja dan wordt het leuk.
Verwijderd
Beste viajero83 het instellen van de bias na het wisselen van de EL34 buizen is vrij simpel. De bovenplaat inclusief de travo covers kun je in 1 keer verwijderen. Hiervoor moet je de zijkanten( aluminium strips) los schroeven en de inbusboutjes op de bovenplaat aan de voorkant en achterkant verwijderen.
Als de buizen eraf zijn kun je nu de bovenplaat eraf halen. Bij elke buisvoet zit een meetpunt voor de biasspanning( biasstroom x weerstand 10 Ohm) en een instelpotmeter. In stelde de biasstroom altijd af op 33 mA dit is dus 330 mV gemeten op het meetpunt. Sluit je luidsprekers aan en stel eerst de twee buizen van het ene kanaal in en daarna het andere kanaal. Enkele malen herhalen. Laat de versterker een uur spelen en controleer/ herhaal de instellingen. Plaats na het monteren van de bovenplaat wel weer de buizen terug in de voet waar je ze in hebt afgesteld. De voorversterker buizen hoef je niet af te stellen.
Het wisselen van buizen heeft alleen zin als je weet wat je wilt veranderen aan de klank eigenschappen. KT77 kan nog wel eens scherp/slissig in het hoog zijn en verder heel erg als een normale versterker klinken. De EH 6CA7 heeft een vol laag/mid gebeid maar blijft lekker ruimtelijk. Dit zijn dus twee totaal verschillend klinkende buizen. Voor de voorversterkerbuizen geld het zelfde verhaal. Kijk maar eens op het roehren en hoeren forum hier staat veel beschreven over ervaringen met de Yaqin MC10L. Natuurlijk staat op dit forum ook al het nodige over de verschillende typen buizen.
Als je niet de buizen wilt veranderen dan kun je ook enkele condensatoren wisselen. Als je belangstelling heb zal ik het schema posten met daarop aangegeven welke je moet wisselen, alleen ik kan niet zeggen welk type condensator je moet nemen . Omdat ik dan eerst moet weten wat je wilt bereiken met de wisselling.
Als de buizen eraf zijn kun je nu de bovenplaat eraf halen. Bij elke buisvoet zit een meetpunt voor de biasspanning( biasstroom x weerstand 10 Ohm) en een instelpotmeter. In stelde de biasstroom altijd af op 33 mA dit is dus 330 mV gemeten op het meetpunt. Sluit je luidsprekers aan en stel eerst de twee buizen van het ene kanaal in en daarna het andere kanaal. Enkele malen herhalen. Laat de versterker een uur spelen en controleer/ herhaal de instellingen. Plaats na het monteren van de bovenplaat wel weer de buizen terug in de voet waar je ze in hebt afgesteld. De voorversterker buizen hoef je niet af te stellen.
Het wisselen van buizen heeft alleen zin als je weet wat je wilt veranderen aan de klank eigenschappen. KT77 kan nog wel eens scherp/slissig in het hoog zijn en verder heel erg als een normale versterker klinken. De EH 6CA7 heeft een vol laag/mid gebeid maar blijft lekker ruimtelijk. Dit zijn dus twee totaal verschillend klinkende buizen. Voor de voorversterkerbuizen geld het zelfde verhaal. Kijk maar eens op het roehren en hoeren forum hier staat veel beschreven over ervaringen met de Yaqin MC10L. Natuurlijk staat op dit forum ook al het nodige over de verschillende typen buizen.
Als je niet de buizen wilt veranderen dan kun je ook enkele condensatoren wisselen. Als je belangstelling heb zal ik het schema posten met daarop aangegeven welke je moet wisselen, alleen ik kan niet zeggen welk type condensator je moet nemen . Omdat ik dan eerst moet weten wat je wilt bereiken met de wisselling.
Je kunt het ook anders verwoorden: de KT77 heeft een neutrale dynamische klank met veel ruimtelijkheid. De EH 6CA7 heeft een gekleurd geluid met een bult in het middenlaag en klinkt voor de rest vrij vlak net als alle echte EL34.KT77 kan nog wel eens scherp/slissig in het hoog zijn en verder heel erg als een normale versterker klinken. De EH 6CA7 heeft een vol laag/mid gebeid maar blijft lekker ruimtelijk.
Ik heb ze allebei en hoopte met de 6CA7 de bas wat op te peppen (volgens advies BTB). Maar dat was nogal een misrekening. De Svetlana =C= klinkt beter IMO. De KT77 is echt een klasse apart.
Verwijderd
Jeep, bij mijn MA zit op het front een 4 ingang switch , echter op de achterkant slechts 3 ingangen dus ......... het blijven rare Chinezen volgens mijVerwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:11:
[...]
[/url]Vreemd detail: er zit een 3 ingang schakelaar op het front, alleen maar 1 ingangen aan de achterkant. Tja...
Verwijderd
Jeep ik weet niet meer zeker welke versterker je hebt. Maar heb je een MC10L dan kun je de koppelcondensatoren tussen voor en eind buizen vervangen voor een hogere waarde. Is nu 100nf( 0,1 uF) vervangen voor 0,33uF(330nf) van b.v. Clarity SA type of spraque vitamine als je zijden hoge tonen erbij wild.
Nee het is een Yarland FV34A, single ended EL34. De Claritycaps wou ik idd al doen. Er zitten nu Solen 0.47uF in. Maar wat is de consequentie als ik de waarde iets verhoog?
Ik heb net de Relyon KT88 opengeschroefd. Op het eerste gezicht wordt je er blij van, maar als je wat beter gaat kijken verdwijnt dat wel weer. Hij is bijna helemaal hardwired. Behalve de netstekker, daar mist een wire; de aarde! Levensgevaarlijk. Nu snap ik die lichte brom ook. Het knopje linksachter is gewoon een leeg schakelaartje! Er zit niks op aangesloten.
De koptelefoonaansluiting is ook leuk, alleen de manier waarop ben ik minder blij over. Die zit op een printplaatje het uitgangssignaal te onderbreken met wat weerstandjes en met stekkertjes. Dan ga je hardwiren en dan doodleuk het signaal onderbreken met die goedkope rommel. Dan soldeer je toch de draden? De koptelefoonaanluiting klinkt niet eens echt goed.
Ik heb ook nog geen kortsluitweerstandje over het uitgangssignaal gezien (voor als je de amp perongeluk zonder aangesloten speakers aanzet).
Misschien had ik helemaal niet moeten gaan kijken, want nu ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeld, maar ik had met luisteren een beetje raar vermoeden. Alles klopt wel aan dat ding maar het klinkt een beetje rauw, en slordig afgewerkt.
Ik snap het niet goed met dat kleine versterkertje: alles is zoals het hoort: goede frequentiebalans en detail, dynamisch en ruimtelijk, maar toch klinkt het alsof hij indruk wil maken en niet naar lekker relaxt luisteren. Daar gaat aan gesleuteld worden (hi, ha, ho. 2x
)
@Herman
Nog even een linkje: deze KT88 bedoelde ik. (klik het linkje).
Ik heb net de Relyon KT88 opengeschroefd. Op het eerste gezicht wordt je er blij van, maar als je wat beter gaat kijken verdwijnt dat wel weer. Hij is bijna helemaal hardwired. Behalve de netstekker, daar mist een wire; de aarde! Levensgevaarlijk. Nu snap ik die lichte brom ook. Het knopje linksachter is gewoon een leeg schakelaartje! Er zit niks op aangesloten.
De koptelefoonaansluiting is ook leuk, alleen de manier waarop ben ik minder blij over. Die zit op een printplaatje het uitgangssignaal te onderbreken met wat weerstandjes en met stekkertjes. Dan ga je hardwiren en dan doodleuk het signaal onderbreken met die goedkope rommel. Dan soldeer je toch de draden? De koptelefoonaanluiting klinkt niet eens echt goed.
Ik heb ook nog geen kortsluitweerstandje over het uitgangssignaal gezien (voor als je de amp perongeluk zonder aangesloten speakers aanzet).
Misschien had ik helemaal niet moeten gaan kijken, want nu ben ik natuurlijk een beetje bevooroordeeld, maar ik had met luisteren een beetje raar vermoeden. Alles klopt wel aan dat ding maar het klinkt een beetje rauw, en slordig afgewerkt.
Ik snap het niet goed met dat kleine versterkertje: alles is zoals het hoort: goede frequentiebalans en detail, dynamisch en ruimtelijk, maar toch klinkt het alsof hij indruk wil maken en niet naar lekker relaxt luisteren. Daar gaat aan gesleuteld worden (hi, ha, ho. 2x
@Herman
Nog even een linkje: deze KT88 bedoelde ik. (klik het linkje).
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2007 02:20 ]
Directe consequentie is dat het laag wat verder doorloopt, of je dat echt gaat horen is afwachten. 't voordeel van een goede cap zul je beter horen dan het verhogen van de capaciteit (al kun je er prima 10uF ofzo in doen).Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 01:42:
Maar wat is de consequentie als ik de waarde iets verhoog?
Dat de hoofdtelefoonoutput gemaakt wordt met een paar simpele weerstandjes is overigens heel normaal, en biedt vermoedelijk tevens de door jou gemiste kortsluitweerstanden. Echter kan ik dat zonder plaatje of schema niet met zekerheid zeggen natuurlijk.
[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 23-11-2007 10:55 ]
Als je ziet wat in die kleine KT88 zit voor trafo's en wat een bassslam er inzit, dan zou de Yarland het ook moeten kunnen. Ik kan natuurlijk ook met een 0.47 uF claritycap vervangen en met een kleinere cap overbruggen. Dat telt gewoon capaciteit op en kan ik simpel ondedaan maken.voodooless schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:47:
Directe consequentie is dat het laag wat verder doorloopt, of je dat echt gaat horen is afwachten. 't voordeel van een goede cap zul je beter horen dan het verhogen van de capaciteit (al kun je er prima 10uF ofzo in doen).
Dat idee had ik ook al. Maar dat blijkt niet het geval. Vreemd genoeg is de weerstand daarvoor al 20 Ohm. Dan moet er toch wat tussen zitten lijkt me. Wel een beetje weinig trouwens. Is 30 Ohm niet wat je er normaal voor neemt?Dat de hoofdtelefoonoutput gemaakt wordt met een paar simpele weerstandjes is overigens heel normaal, en biedt vermoedelijk tevens de door jou gemiste kortsluitweerstanden. Echter kan ik dat zonder plaatje of schema niet met zekerheid zeggen natuurlijk.
Edit:
Zo, ik ben voor het eerst sinds tijden maar weer eens aan het solderen gegaan met een echt high-end soldeerapparaat, ook uit China ws. (€4 bij de Lidl)
Ik heb de aarde van de socket verbonden met de aarde van de rest (de minnen zitten aan de achterkant allemaal netjes op een lijntje vast aan de kast). Ik heb het maar via de toch ongebruikte schakelaar gedaan zodat ik direct kan horen of het nog verschil maakt. Nee dus. Hij is heel mooi stil.
Ik heb de koptelefoon afgekoppeld en de draad direct aan de speakersocket+ gesoldeerd. Ook het draadje van de inputselector naar de volumepot heb ik even een wat dikkere gedaan en gesoldeerd ( daar zat precies zo'n draadje met stekkertje aan als het audiokabeltje van een cd-romspeler, niet echt high end

Hij doet het nu weer prima, alleen heb ik de inputselector niet helemaal goed gedaan

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2007 03:24 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de mensen met commerciële ambities, lees aub http://gathering.tweakers.net/forum/faq/beleid#spam nog eens goed door en let erop.
Voor de mensen met commerciële ambities, lees aub http://gathering.tweakers.net/forum/faq/beleid#spam nog eens goed door en let erop.