Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 29 Laatste
Acties:
  • 99.705 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
martijn_tje schreef op maandag 12 november 2007 @ 12:44:
[...]

Er gaan we meer verhalen dat de 350D niet echt het meest geniale AF systeem heeft. Volgens mij hebben geen van de instappers dat
Ik ben van een 350D naar een 40D gegaan. De AF van de 40D, die weer een fractie beter zou zijn dan die van de 20/30D, vooral vanwege het extra gevoelige cross centrale punt, is zeker merkbaar, maar dat maakt de 350D niet tot een slechte body! Ook een 350D focust in minstens 95% van de gevallen sneller en accurater dan dat ik zelf zou kunnen en ruim voldoende voor normale fotografie. Voor een "instapper" goed genoeg imo. Als de 400D beter is, des te beter. Het nieuwprijsverschil is minimaal, dus ik zou zeker voor een (nieuwe) 400D gaan nu. De AF is meer dan bruikbaar iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2007 @ 12:49:
[...]

Tamron 17-50 f/2.8
Canon 70-300 f/4-5.6 IS

Maakt samen zo'n €800. Echt groothoek heb je dan niet, maar dat ga je gewoon niet redden met dit budget. (De Sigma 10-20 zou nog een optie kunnen zijn (€490) maar dan heb je een gat tussen 20mm en 70mm, een gebied dat doorgaans als prettig ervaren wordt.) Het gat tussen 50mm en 70mm is met een paar stappen te overbruggen.
Ik sta nu op het punt bovengenoemde objectieven te bestellen. Echter, ik bedacht me dat er eigenlijk ook nog een UV-filter (als bescherming) bij 'moet'. Ik heb al wat rondgekeken hier en blijkbaar is de B+W UV SlimLine MRC een van de betere keuzes. Voor bovengenoemde objectieven zou ik een 55mm en een 67mm nodig hebben, waarvan de 67mm-variant (bij Kamera Express) al € 90,- kost.
Kortom: prijzig geintje, maar toch 'nodig'.

Nu vraag ik me nog wel af: is het niet mogelijk om alleen de 67mm aan te schaffen met daarbij een verloopring voor de 55mm-lens? Op die manier hoef ik maar 1 filter aan te schaffen.
En, als het mogelijk is, is het ook verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

maikel schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:16:
[...]
Ik sta nu op het punt bovengenoemde objectieven te bestellen. Echter, ik bedacht me dat er eigenlijk ook nog een UV-filter (als bescherming) bij 'moet'. Ik heb al wat rondgekeken hier en blijkbaar is de B+W UV SlimLine MRC een van de betere keuzes. Voor bovengenoemde objectieven zou ik een 55mm en een 67mm nodig hebben, waarvan de 67mm-variant (bij Kamera Express) al € 90,- kost.

Nu vraag ik me nog wel af: is het niet mogelijk om alleen de 67mm aan te schaffen met daarbij een verloopring voor de 55mm-lens? Op die manier hoef ik maar 1 filter aan te schaffen.
Niet verstandig want je gaat dan niet iedere keer je filter overzetten naar de andere lens omdat het teveel werk is.
Filters hoeven niet duur te zijn, kijk voor Hoya Pro1 Digital bij hvstar.net in Hong-Kong.

Edit:
67 mm en 55 mm

[ Voor 7% gewijzigd door ajhaverkamp op 13-11-2007 10:24 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Is zeker mogelijk, hoewel de 70-300 IS een 58mm filter maat heeft ;) Als je daar een verloop naar 67mm op zet (de maat van de tamron) kan je prima daar het filter op schroeven. Als het andersom zou zijn (de tamron de kleinere filter maat) dan zou je mogelijk last kunnen krijgen van vignetting (verloopring + filter is relatief dik en komt dan in beeld op 17mm).

Of je het wilt is nog maar de vraag, steeds filters los schroeven en overzetten gaat heel snel vervelen. Zeker omdat je dan alsnog de frontelementen van beide lenzen steeds bloot hebt liggen met kans op schade tijdens het wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maikel schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:16:
[...]

Beter nog even een keer kijken voor je die filters bestelt. De 70-30 IS USM heeft een 58mm filter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Sick Nick schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:24:
Is zeker mogelijk, hoewel de 70-300 IS een 58mm filter maat heeft ;) Als je daar een verloop naar 67mm op zet (de maat van de tamron) kan je prima daar het filter op schroeven. Als het andersom zou zijn (de tamron de kleinere filter maat) dan zou je mogelijk last kunnen krijgen van vignetting (verloopring + filter is relatief dik en komt dan in beeld op 17mm).

Of je het wilt is nog maar de vraag, steeds filters los schroeven en overzetten gaat heel snel vervelen. Zeker omdat je dan alsnog de frontelementen van beide lenzen steeds bloot hebt liggen met kans op schade tijdens het wisselen.
Hmm, 58mm inderdaad. Ik had de juiste maat al wel in m'n winkelmandje liggen, maar had niet meer gecheckt toen ik hier postte. :)
Het verwisselen is inderdaad erg vervelend.

Die HvStar is inderdaad erg goedkoop, of zit ik nu toch verkeerd te kijken?
De "B+W 67mm UV 010 Haze Filter Coated NEW F-PRO" kost daar $16,70. Als dat dezelfde is als ik genoemd had... Scheelt toch € 78,64. Iets zegt me dat ik verkeerd aan het kijken ben...
Er staat op de site wel 'Coated' en 'F-PRO' bij, maar bedoelen ze daar wel hetzelfde mee als 'MRC'?

Nee dus, ze hebben ook de 'B+W 67mm MRC UV 010 Filter NEW F-PRO Multi-Coated Alloy', dat komt meer overeen met MRC. Maar ook dan scheelt het nog zo'n € 70,--.
In totaal komt dat neer op € 46,81 voor beide filters inclusief verzending! Dat is de helft van wat hier 1 filter kost.
Al ben ik er nog niet helemaal uit of het ook de SlimLine-variant is.

Ik zie op die site nu ook dat dezelfde filter als 'brass' beschikbaar is. Maakt dat nog veel uit?

Ik neem aan dat de service/verzending van HvStar ook gewoon goed is?

[ Voor 21% gewijzigd door maikel op 13-11-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Een UV filter heb je puur ter bescherming van je frontelement (en op sommige objectieven voor weathersealing). Als je die er telkens op en af haalt, dan loop je meer kans op beschadiging door het wisselen (beschadigen frontelement of valschade) dan zonder UV filter.

Ik heb voor al mijn objectieven (behalve de 50/1.8 en de 18-55 kitlens) een goed UV filter. Koop een goed UV filter of gebruik geen filter. Bij mij gaan de filters er alleen af als het polafilter wil gebruiken. Dan vind ik het te lastig om steeds het UV-filter terug te schroeven en blijft het een tijdje in de tas. Wel gebruik ik altijd de lensdop en tijdens gebruik de zonnekap.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
maikel schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:34:
[...]
Nee dus, ze hebben ook de 'B+W 67mm MRC UV 010 Filter NEW F-PRO Multi-Coated Alloy', dat komt meer overeen met MRC. Maar ook dan scheelt het nog zo'n € 70,--.
In totaal komt dat neer op € 46,81 voor beide filters inclusief verzending! Dat is de helft van wat hier 1 filter kost.
Al ben ik er nog niet helemaal uit of het ook de SlimLine-variant is.
Die jij noemt is *niet* slim. Ik geloof dat ze die 67mm ook niet als slim hebben. (de 77mm wel). Maar voor een 17-xx (op een cropfactor camera zoals 350D/30D etc) heb je ook helemaal geen slim filter nodig.
Ik zie op die site nu ook dat dezelfde filter als 'brass' beschikbaar is. Maakt dat nog veel uit?
AFAIK alleen andere kleur.
Ik neem aan dat de service/verzending van HvStar ook gewoon goed is?
Goede ervaringen bij mij, alleen (ik geloof?) ajhaverkamp had een poosje geleden een erg lange levertijd... Maar hij beveelt het nu aan, dus zal wel goed zitten ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Dannr op 13-11-2007 11:19 . Reden: 17mm op crop, dan wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dannr schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:18:
[...]
Goede ervaringen bij mij, alleen (ik geloof?) ajhaverkamp had een poosje geleden een erg lange levertijd... Maar hij beveelt het nu aan, dus zal wel goed zitten ;)
D'r is 1 bestelling nooit gearriveerd. De 4 daarvoor wel, de latere bestelling ook. Jammer van die paar euro, in totaal heb ik al zoveel bespaard dat het nog steeds makkelijk uit kan.
De Hoya Pro1 Digital is standaard al aardig slim/dun. Ik gebruik ze op al mijn lenzen, ook op de 10-22 past de Pro1 van 77 mm gewoon zonder dat je hem ziet op 10 mm.

Misschien is het nog een tip om meteen een polarisatie filter te bestellen. Alle filters zijn een stuk goedkoper bij hvstar.net. Ze bieden ook setjes aan, UV+Pola.

De verzendkosten zijn soms hoger dan de bestelde artikelen (mijn laatste 2 rubber zonnekappen waren 2x$3,90, verzendkosten iets van $ 10) echter daalt de dollarkoers nog steeds dus blijft het een koopje.

@neographikal: ik heb ze na 4 weken gemaild dat er nog steeds niks gearriveerd was, op die mail kwam geen antwoord. Terwijl ze in het verleden heel vlot op vragen reageerden. Daarom heb ik toen hier in het forum gevraagd of andere mensen bestellingen hadden gedaan die wel aankwamen. De artikelen die ik toen besteld had, waren inmiddels ook niet meer leverbaar. Het is ook een website die je in de gaten moet houden of ze nog leuke dingen hebben. Ik heb er ook ooit 1 GB SD kaartjes gekocht voor $2,84 per stuk, traag, maar handig voor de IXUS etc.
Overal impressie van hvstar.net is goed, keurig verpakt, lage waarde op de enveloppe + tekst "gift", dus nog nooit problemen met de douane gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door ajhaverkamp op 13-11-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ze zijn niet moeilijk op zich als je ze mailt dat iets niet goed is. Bij mij wilden ze zelfs de retourkosten vergoeden, erg netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
ajhaverkamp schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:33:
[...]

D'r is 1 bestelling nooit gearriveerd. De 4 daarvoor wel, de latere bestelling ook. Jammer van die paar euro, in totaal heb ik al zoveel bespaard dat het nog steeds makkelijk uit kan.
De Hoya Pro1 Digital is standaard al aardig slim/dun. Ik gebruik ze op al mijn lenzen, ook op de 10-22 past de Pro1 van 77 mm gewoon zonder dat je hem ziet op 10 mm.

Misschien is het nog een tip om meteen een polarisatie filter te bestellen. Alle filters zijn een stuk goedkoper bij hvstar.net. Ze bieden ook setjes aan, UV+Pola.

De verzendkosten zijn soms hoger dan de bestelde artikelen (mijn laatste 2 rubber zonnekappen waren 2x$3,90, verzendkosten iets van $ 10) echter daalt de dollarkoers nog steeds dus blijft het een koopje.

@neographikal: ik heb ze na 4 weken gemaild dat er nog steeds niks gearriveerd was, op die mail kwam geen antwoord. Terwijl ze in het verleden heel vlot op vragen reageerden. Daarom heb ik toen hier in het forum gevraagd of andere mensen bestellingen hadden gedaan die wel aankwamen. De artikelen die ik toen besteld had, waren inmiddels ook niet meer leverbaar. Het is ook een website die je in de gaten moet houden of ze nog leuke dingen hebben. Ik heb er ook ooit 1 GB SD kaartjes gekocht voor $2,84 per stuk, traag, maar handig voor de IXUS etc.
Overal impressie van hvstar.net is goed, keurig verpakt, lage waarde op de enveloppe + tekst "gift", dus nog nooit problemen met de douane gehad.
Bedankt voor de tip!
Zijn die Hoya Pro1 Digital-filters nu beter of minder dan de Super HMC-varianten? De genoemde kit is namelijk even duur als de SHMC-variant van de polarisatie-filter alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

maikel schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 14:41:
[...]
Bedankt voor de tip!
Zijn die Hoya Pro1 Digital-filters nu beter of minder dan de Super HMC-varianten? De genoemde kit is namelijk even duur als de SHMC-variant van de polarisatie-filter alleen.
De Pro1 is ook Multi Coated. Enkel op de 10-22 zie ik heel soms een flare, maar dan is het een kwestie van je hand op de juiste afstand voor de lens houden en even de zon daar afdekken. Ik schiet 100% van de tijd met de filters op de lenzen en merk er verder geen enkel negatief gevolg van.
Mijn 67 mm pola is van Canon (toen kende ik de hvstar site nog niet, die heeft Neo me ooit verteld), mijn 77 mm is een Pro1 Digital Pola.

Misschien dat onze partyfotografen zoals Neo hun mening kunnen geven over het gebruik van de filters icm lampen in een kroeg/disco. Volgens mij gaat dat met de Pro1 ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De Pro1 UV's werken prima, blijf alleen weg van die Clear filters. Daarvan merk ik inderdaad in clubs met lasers e.d. dat ik last heb van flare. De UV's hebben geen schijntje pijn though...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
En waar je dan weer geen filters op kan draaien, nieuwe Sigma's! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sigma weet toch altijd wel op een verrassende manier de line-up nog breder te maken. Niet zoveel partijen hebben een 4.5mm fish. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

<7mm omgerekend voor FF, volgens mij is dit het wijdste dat ik ken qua optiek voor kleinformaat.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
\o/ een 10mm fish voor Canon... jeuj :P

Die 4.5 klinkt idd ook wel errrrug wijd :X te wijd :+

Ow enne...
The minimum focusing distance of 13.5cm/5.3inch and maximum magnification of 1:6 make it particularly
useful for close-up photography.
Dat zinnetje komt me aardig de keel uit :+

[ Voor 52% gewijzigd door Henk op 14-11-2007 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ja, Sigma vind echt álles een macro lens. :P

Overigens doet die 10mm het beter op dat punt. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Voutloos schreef op woensdag 14 november 2007 @ 08:26:
Ja, Sigma vind echt álles een macro lens. :P

Overigens doet die 10mm het beter op dat punt. ;)
Ik ben benieuwd hoe het ding presteert tbh, het zal niet de eerste keer zijn dat een fish van Sigma beter presteert dan een merk-eigen fish. De 15mm is daar een prachtig voorbeeld van, en de 10mm is eigenlijk niet meer dan een digitale vertaling - in theorie :P

Wel leuk, ik weet iig wel dat ik nog even wacht met het aanschaffen van een fish tot er meer bekend is over deze beestjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

ThunderNet

Flits!

Die 4.5 is leuk denk ik :D
f4.5mm f/2.8. Komt aardig in de buurt van de totaal niet betaalbare 6mm f/2.8 nikon fish. (Doet 2e hands zo'n 12.000 dollar)
Intressant dus! :) Maar eens goed in de gaten houden :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThunderNet op 14-11-2007 09:19 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmz, die 10mm is best leuk, F/2.8 ook. Ben benieuwd wat 'ie optisch en qua prijs doet... Ik zal ze eens mailen dat ze als een dolle een 24/1.4 EX DC uit moeten brengen :P

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 14-11-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Vet hoor, leuk om te zien dat sigma de gaten in de lineup van de merk-eigen-lenzen opvult.
zou deze 4,5mm wel beeldvullend zijn op crop? want de 8mm geeft geloof ik donkere hoekjes.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
de 4.5 zal waarschijnlijk een circulair fisheye op een cropfactor camera worden; een mooi rondje dus in je frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

abrakadaver schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:17:
Vet hoor, leuk om te zien dat sigma de gaten in de lineup van de merk-eigen-lenzen opvult.
zou deze 4,5mm wel beeldvullend zijn op crop? want de 8mm geeft geloof ik donkere hoekjes.
4.5 is een circ. pola... je dus hele zwarte hoeken. Maar de volledige beeldcircel wordt binnen een 1,5crop sensor weergegeven :)
Afbeeldingslocatie: http://wiki.panotools.org/wiki/images/5/5b/Big_ben_circ_fisheye.jpg
Zo dus :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:15

qless

...vraag maar...

Wow heftig...vond mijn 8mm Peleng al heftig ;)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij maakt sigma tegenwoordig alles met hsm. Op een 4.5mm heb je toch geen hsm nodig? Wel weer heerlijk extreem trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
qless schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:26:
Wow heftig...vond mijn 8mm Peleng al heftig ;)
en dit is op APS-C dus hetzelfde als je Peleng op een fullframe camera. ;)
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:36:
Volgens mij maakt sigma tegenwoordig alles met hsm. Op een 4.5mm heb je toch geen hsm nodig? Wel weer heerlijk extreem trouwens.
HSM heeft wel degelijk nut op die afstand. is naast sneller, ook stiller, en (hoewel ik dat niet 100% zeker weet.. geen ervaring met Sigma HSM persoonlijk) full-time manual override.

verder scheelt het weer extra ontwerpen om 'm gelijk op de D40(x) werkend te krijgen. anders zit je met een non-HSM voor Canon, en een HSM voor Nikon, als je de D40 ook wilt voorzien. is toch een stukje extra markt wat zo aangeboord wordt. ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Korras op 14-11-2007 16:50 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ja, het is ook stiller. En FTM is gewoon erg fijn om te hebben.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Korras schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:47:
verder scheelt het weer extra ontwerpen om 'm gelijk op de D40(x) werkend te krijgen. anders zit je met een non-HSM voor Canon, en een HSM voor Nikon, als je de D40 ook wilt voorzien. is toch een stukje extra markt wat zo aangeboord wordt. ;)
Is die D40 toch nog ergens goed voor ;) standaard elke sigma lens met hsm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar wat ik bedoelde: het is ook een duurdere techniek, toch? misschien hebben ze er wel voor gekozen om deze techniek standaard toe te passen, zodat kosten gedrukt kunnen worden? Stiller en FTM is hardstikke leuk, maar hij heeft zo'n extreme DOF dat focussen niet bijzonder lastig is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Als je kijkt naar de foto van die lens knal je hem met 1 tikje van 20 cm naar oneindig :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:19:
Die 4.5 is leuk denk ik :D
f4.5mm f/2.8. Komt aardig in de buurt van de totaal niet betaalbare 6mm f/2.8 nikon fish. (Doet 2e hands zo'n 12.000 dollar)
Intressant dus! :) Maar eens goed in de gaten houden :)
Die 6mm heeft een beeldcirkel van 220 graden, ding is dus nog veel extremer dan deze Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:34:
Ja maar wat ik bedoelde: het is ook een duurdere techniek, toch? misschien hebben ze er wel voor gekozen om deze techniek standaard toe te passen, zodat kosten gedrukt kunnen worden? Stiller en FTM is hardstikke leuk, maar hij heeft zo'n extreme DOF dat focussen niet bijzonder lastig is toch?
Ja, maar daar gaat het allemaal niet om. Als ze het niet toepassen (omdat het een duurdere techniek is :z ) dan snijden ze zich zelf in de vingers, omdat er dan een hele meute potentiele gebruikers afvalt (D40 en D40X gebruikers). En twee ontwerpen (een met HSM voor Nikon) en een zonder voor Canon zal wel teveel werk zijn. En idd toepassen om de kosten over de hele linie te drukken is ook niet zo'n slecht idee, ze moeten het immers steeds vaker toepassen nu (vanwege de Nikon D40(X)en :) ) Daarom zijn er ook 18-50 en 55-200 HSM's gekomen :)
Kortom, focussen zal dan wel niet bijzonder lastig zijn, meeste gebruikers willen wel AF en zonder HSM krijgen D40 en D40X gebruikers dus geen AF op hun body met deze lens :)
quote:

Die 6mm heeft een beeldcirkel van 220 graden, ding is dus nog veel extremer dan deze Sigma.
Wil wel is plaatjes zien van die 6mm Nikon!

Edit, aha dit is em dus :
Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/fisheyes/6mmview.jpg5200 gram, holy cow! }:O

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wtf :D zo'n lens heb ik nog nooit gezien :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:34:
wtf :D zo'n lens heb ik nog nooit gezien :|
;) Is ook niet zo gek.. Zijn 3 versies van non-AI, AI en AI-s. Schijnen er zo'n 450 van gemaakt te zijn (in totaal). Gedurende 20+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gaaf speelgoed :9 Maar dan waarschijnlijk wel weer met een niet-speelgoed-prijsje :/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

_ferry_ schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:50:
Gaaf speelgoed :9 Maar dan waarschijnlijk wel weer met een niet-speelgoed-prijsje :/ :P
Wat ik al zei :P als je er een voor 12k dollars kunt ophalen... Direct doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:50:
Idd gaaf, zeker als je bedenkt dat die lens door z'n angle of view van >180 graden letterlijk achteruit kan kijken. :P We zullen hopelijk binnenkort zien of de door sigma gepresenteerde lenzen in de buurt komen van de Nikon 10.5. Ik ben benieuwd iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:33:
We zullen hopelijk binnenkort zien of de door sigma gepresenteerde lenzen in de buurt komen van de Nikon 10.5. Ik ben benieuwd iig. :)
Idem² Toch twijfel ik of ik hem zou halen gezien m'n huidige werkzaamheden, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't Zal wel flare gevoelig zijn en het gebruik van een zonnekap zit er ook niet in. Maar als de juiste situatie zich voordoet... :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ThunderNet schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:53:
[...]

Wat ik al zei :P als je er een voor 12k dollars kunt ophalen... Direct doen ;)
Krijg ik er dan wel een nikon bij? :+ Maar ik doelde eigenlijk op de sigma B) Ben bang dat ie als speelgoed zijnde ook wel duur zal uitvallen, 600 euro ofzo? Is immers weinig alternatief en qua specs ook goed. Alleen dat uitstekende glas ziet er zo fragiel uit bij die fisheyes.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 14-11-2007 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 14 november 2007 @ 20:58:
[...]
Idem² Toch twijfel ik of ik hem zou halen gezien m'n huidige werkzaamheden, maar wie weet.
Ik maak tegenwoordig ook maar weinig situaties mee waarbij ik een fish nuttig (omdat de opdrachtgever dat wil) zou kunnen gebruiken. Een circular fish als de 4.5mm is al helemaal iets exotisch waar maar weinig mensen professioneel gebruik van zullen maken imho. Ik bedoel, zo'n ronde foto kan heel creatief en grappig zijn, maar hoe vaak gebruik je zoiets? :?

Maar goed, het is wel aardig om te zien dat ze hun arsortiment weer aardig uitbreiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 21:31:
[...]

Ik maak tegenwoordig ook maar weinig situaties mee waarbij ik een fish nuttig (omdat de opdrachtgever dat wil) zou kunnen gebruiken. Een circular fish als de 4.5mm is al helemaal iets exotisch waar maar weinig mensen professioneel gebruik van zullen maken imho. Ik bedoel, zo'n ronde foto kan heel creatief en grappig zijn, maar hoe vaak gebruik je zoiets? :?

Maar goed, het is wel aardig om te zien dat ze hun arsortiment weer aardig uitbreiden. :)
tis vooral intressant voor landschappen e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:18:
[...]
Ja, maar daar gaat het allemaal niet om. Als ze het niet toepassen (omdat het een duurdere techniek is :z ) dan snijden ze zich zelf in de vingers, omdat er dan een hele meute potentiele gebruikers afvalt (D40 en D40X gebruikers). En twee ontwerpen (een met HSM voor Nikon) en een zonder voor Canon zal wel teveel werk zijn. En idd toepassen om de kosten over de hele linie te drukken is ook niet zo'n slecht idee, ze moeten het immers steeds vaker toepassen nu (vanwege de Nikon D40(X)en :) ) Daarom zijn er ook 18-50 en 55-200 HSM's gekomen :)
Kortom, focussen zal dan wel niet bijzonder lastig zijn, meeste gebruikers willen wel AF en zonder HSM krijgen D40 en D40X gebruikers dus geen AF op hun body met deze lens :)

[...]
Wil wel is plaatjes zien van die 6mm Nikon!

Edit, aha dit is em dus :
[afbeelding]5200 gram, holy cow! }:O
en dan daar eens een UV filter voor zient e vinden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
[...]

Foto's van zo'n ding zal je met Photoshop of zo toch wel redelijk makkelijk kunnen rechttrekken naar een gewone vierkante foto?

[edit]
Trouwens, die 220° van de Nikon is niks vergeleken bij de 360° van de One-Shot 0-360 Panoramic Optic™!
Afbeeldingslocatie: http://www.0-360.com/gallery/10D_F32_capitol.jpg

Geinig ding. 595$. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 14-11-2007 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 11-09 22:14
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:18:
[...]
Waarom moet het eigenlijk persé hsm zijn voor de d40, en kunnen de focusmotoren die ze voor de canon lenzen gebruiken niet gebruiken ?
Of is het gewoon dat het echt een meerwaarde moet hebben boven de interne focus van de andere types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:21:
[...]
Waarom moet het eigenlijk persé hsm zijn voor de d40, en kunnen de focusmotoren die ze voor de canon lenzen gebruiken niet gebruiken ?
Of is het gewoon dat het echt een meerwaarde moet hebben boven de interne focus van de andere types?
er zal ook vast een stukje marketing aan vast zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Spotter

Lichtnicht

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:21:
[...]
de Nikon D40 heeft geen interne focusmotor, en zonder HSM op de nikon mount dus geen AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 21:33
Fire69 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 22:17:
[...]

Foto's van zo'n ding zal je met Photoshop of zo toch wel redelijk makkelijk kunnen rechttrekken naar een gewone vierkante foto?

[edit]
Trouwens, die 220° van de Nikon is niks vergeleken bij de 360° van de One-Shot 0-360 Panoramic Optic™!
[afbeelding]

Geinig ding. 595$. :)
Ziet er wel héél erg soft uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Arrigi schreef op woensdag 14 november 2007 @ 23:16:
[...]

Ziet er wel héél erg soft uit..
Niet zo heel gek ook. Dat ding is niet meer dan een soort halve 'knikker' op een stokje. Dat stokje zit precies in het midden van (laten we even zeggen) een UV-filter, wat je op je lens schroeft. Je maakt een foto, en vervolgens haal je deze door een programma die van het knikker-shot een pano maakt.

Niet alleen zal die knikker als een idioot moeten spiegelen om het hele verhaal netjes je lens in te reflecteren, maar ook het interpoleren en extrapoleren van het knikkershot naar een 360° pano kost je nogal wat kwaliteit, zie het als het defishen van een fish-eye shot (verlies van detail/resolutie in de randen), of erger, het fishen van een UWA-shot (verlies van detail/resolutie in het centrum).

Leuk voor 50 euro, maar zeker niet voor 500 :P

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 14-11-2007 23:28 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...] Een circular fish als de 4.5mm is al helemaal iets exotisch waar maar weinig mensen professioneel gebruik van zullen maken imho. Ik bedoel, zo'n ronde foto kan heel creatief en grappig zijn, maar hoe vaak gebruik je zoiets? :?
Even niet vergeten (danwel beter lezen ;) )
Aside from the 'edgy' skateboarding shots and frankly unflattering portraits often seen, circular fisheyes are actually quite useful for astrophotography and scientific applications.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
Henk schreef op woensdag 14 november 2007 @ 23:26:
[...]

Niet zo heel gek ook. Dat ding is niet meer dan een soort halve 'knikker' op een stokje. Dat stokje zit precies in het midden van (laten we even zeggen) een UV-filter, wat je op je lens schroeft. Je maakt een foto, en vervolgens haal je deze door een programma die van het knikker-shot een pano maakt.

Niet alleen zal die knikker als een idioot moeten spiegelen om het hele verhaal netjes je lens in te reflecteren, maar ook het interpoleren en extrapoleren van het knikkershot naar een 360° pano kost je nogal wat kwaliteit, zie het als het defishen van een fish-eye shot (verlies van detail/resolutie in de randen), of erger, het fishen van een UWA-shot (verlies van detail/resolutie in het centrum).

Leuk voor 50 euro, maar zeker niet voor 500 :P
Daarom naam ik het ook een 'geinig ding'. Voor 50€ ging ik het direct halen. :)
't is wel interessant denk ik als je (zoals in het voorbeeld) in de immobiliën zit. Binnenshots van een woonkamer en zo zijn wel leuk om op je site te hebben. :)

Verwijderd

Lichtelijk offtopic maar heeft iemand ervaring met Heliopan filters?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:39:
Hmz, die 10mm is best leuk, F/2.8 ook. Ben benieuwd wat 'ie optisch en qua prijs doet... Ik zal ze eens mailen dat ze als een dolle een 24/1.4 EX DC uit moeten brengen :P
Liever een DG anders heb ik er niks aan :P

• neographikal
  • Niet online
Doe maar niet, het leuke van die 30mm is dat 'ie nog geen 400 kost en optisch gewoon stervensgoed is. Een fullframe lens wordt weer aanzienlijk duurder :) Jij moet niet zeuren en gewoon een 24/1.4L halen :P

• abrakadaver
sigma heeft best een goeie 24mm 1.8 voor FF. is wel behoorlijk groot en zwaar.
edit: helaas wel zonder hsm motor en je moet net als bij de 30mm een beetje geluk hebben met het vinden van een goeie.

[ Voor 43% gewijzigd door abrakadaver op 15-11-2007 11:11 ]

• neographikal
  • Niet online
Mja, maar optisch komt dat ding echt niet in de buurt van de 30mm. Zowel op de voorbeeldshots die ik heb bekeken als de MTF-grafieken blijven contrast/scherpte echt een eind achter :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:49:
Doe maar niet, het leuke van die 30mm is dat 'ie nog geen 400 kost en optisch gewoon stervensgoed is. Een fullframe lens wordt weer aanzienlijk duurder :) Jij moet niet zeuren en gewoon een 24/1.4L halen :P
Ja dikke neus :P De enige betaling die meer dan 200 euro kost die ik voorlopig ga uitgeven is voor een woning, en nergens anders voor (of mijn auto moet het begeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimatia
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 22:00
Voor mijn canon 400D zoek ik een nieuwe macrolens.

Nu kwam ik de volgende twee lensen tegen.

Tamron AF 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro Lens,
Sigma AF 105mm f/2,8 EX DG Macrolens,

Is er een lens die julie mij duidelijk aanraden, of zijn er bijvoorbeeld nog andere lensen die in dit rijtje thuis horen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
ultimatia schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:33:

Is er een lens die julie mij duidelijk aanraden, of zijn er bijvoorbeeld nog andere lensen die in dit rijtje thuis horen?

Alvast bedankt!
ja.. de EF-S 60mm.. is niet extreem duur, en loeischerp. qua scherpte beter dan de meeste andere Canon's, qua contrast erg goed. plus: USM, dus full-time manual override. hoef je dus niet steeds over te schakelen naar MF voor finetuning.

[ Voor 8% gewijzigd door Korras op 16-11-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ultimatia schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 15:33:

De Canon EF 100 mm f/2.8 Macro. Past ook beter in het rijtje dan de EF-S 60 mm. Zoals ongeveer elke macrolens loeischerp. Ik koop liever merkeigen, dus tegenwoordig 100% Canon in de tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nou dan gooi ik ook mijn mening erbij. Macro freak. Had een 60mm ef-s canon gekocht bij mijn switch van Nikon naar Canon, maar dat ding meteen terug gebracht. Door zijn lagere brandpuntsafstand van 60mm is je achtergrond veel minder mooi dan bij 100mm. Dat verschil is enorm. Nu is de bokeh van die lens erg lekker, maar in soortgelijke situaties heb je met 100mm de achtergrond zoveel meer uit focus dat die lekkere bokeh van de 60mm het niet compenseert. Dit is uiteraard slechts mijn mening, maar ik heb toch wel wat macro ervaring en die 60mm klinkt leuker dan hij in werkelijkheid is als je het mij vraagt. USM, IF en merk eigen samen met een goedkope prijs klinkt erg fijn, dat deed het voor mij ook. Heb nu een sigma 105mm, die ik ook op Nikon had. Bevalt echt beter. Iemand die beweert dat je de 60mm moet kopen omdat hij zo lekker scherp is is echt niet slim bezig. Elke dedicated macro lens of het nou tamron, tokina, sigma, nikon of canon is, zijn gewoon loeischerp, daar zijn het macro lenzen voor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Doch, tegenover de Canon 100 macro zou ik nooit de Sig105 halen tenzij het budget ernstig meeweegt (euro of 100 verschil). Als je dan een langere macro wilt, dan heeft deze wel alle voordelen van de 60, maar het langere van de Sigma. Optisch is 'ie ook nét een stuk beter en de autofocus van het ding is tenminste goed bruikbaar. De Tamron 90 heeft imo op Canon geen bestaansrecht, prutAF, prutbouw en duurder dan de 60 terwijl 'ie amper meer werkafstand biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

neographikal schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 08:35:
Doch, tegenover de Canon 100 macro zou ik nooit de Sig105 halen tenzij het budget ernstig meeweegt (euro of 100 verschil). Als je dan een langere macro wilt, dan heeft deze wel alle voordelen van de 60, maar het langere van de Sigma. Optisch is 'ie ook nét een stuk beter en de autofocus van het ding is tenminste goed bruikbaar. De Tamron 90 heeft imo op Canon geen bestaansrecht, prutAF, prutbouw en duurder dan de 60 terwijl 'ie amper meer werkafstand biedt.
Photozone is er anders erg lyrisch over
The Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP is a superb lens without any significant flaw. In fact optically it is every bit as good, maybe even slightly better than the Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. The lens has a very good build quality. Nonetheless it's not quite as impressive as the Canon in this respect because it extends during focusing and regarding AF noise. That said the price tag is also somewhat lower so the verdict can only be - HIGHLY recommended!

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ga hem maar eens vasthouden, pak daarna de EF-S 60 of de EF100 en je weet binnen 2 seconden wat ik bedoel :) Zeker gezien de prijsstelling vind ik het ding niet interessant.

[ Voor 23% gewijzigd door neographikal op 17-11-2007 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik echt niet begrijp (of eigenlijk toch wel, maar echt extreem vervelend vind) is dat die canon's vervolgens zonder zonnekappen verkocht worden... Als je deze vervolgens aanschaft moet dat weer 40 euro kosten. Niet de hoofdprijs, maar ik val daar toch wel over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Ik vind 40 euro best wel de hoofdprijs voor zo'n plastic ding, dat kost ze qua productie nog geen 50 cent waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Tamron 180 mm macro is recentelijk naar beneden gegaan in prijs. Lijkt mij een zeer aantrekkelijk alternatief. Hij kost nu nog maar 549 bij KE. Heel erg weinig geld voor een dergelijke lange macrolens die wordt geleverd met statiefgondel en zonnekap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 17:44:
De Tamron 180 mm macro is recentelijk naar beneden gegaan in prijs. Lijkt mij een zeer aantrekkelijk alternatief. Hij kost nu nog maar 549 bij KE. Heel erg weinig geld voor een dergelijke lange macrolens die wordt geleverd met statiefgondel en zonnekap!
Heb je absoluut gelijk in. Eigenlijk lokt hij mij ook wel, Heb gezien hoe lekker het werkt met een 150mm sigma macro lens, zo'n 180mm doet daar alleen nog maar een schep bovenop. Naast mijn 105mm best nog nuttig, want een heel ander bereik. Deze lens zou ik dan wel veel meer met statief gebruiken.

Wat photozone.de erover zegt:
The Tamron AF 180mm f/3.5 SP Di LD [IF] macro offers a near-flawless performance. Optically it doesn't leave anything to be desired - the resolution is very good to excellent from f/3.5 all the way down to f/16 and vignetting, CAs and distortions are non-issues in field conditions. The bokeh (out-of-focus blur), a primary aspect in macro photography, is very smooth and buttery.
The build quality of the Tamron is very good but there is one bug - the lens has no focus limiter and the rather slow AF combined with AF hunting can be a frequent and rather tiresome experience. Thanks to a focus clutch mechanism you can switch between AF and MF as easy as pushing/pulling the focus ring so if necessary you should give the AF a better hint by manual pre-focusing. Other than that it is a really impressive lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 17:19:
Wat ik echt niet begrijp (of eigenlijk toch wel, maar echt extreem vervelend vind) is dat die canon's vervolgens zonder zonnekappen verkocht worden... Als je deze vervolgens aanschaft moet dat weer 40 euro kosten. Niet de hoofdprijs, maar ik val daar toch wel over
Dat is btw alleen bij de niet-L lenzen. En aan de andere kant, als je een Canon 17-55/2.8IS naast een Nikkor 17-55/2.8 legt, is die zonnekap ineens niet zo erg meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neeuh, maar het gaat mbt de zonnekap natuurlijk met name om de consumentenlenzen. Een zonnekap van 30 euro bij een lens van 230 euro is natuurlijk een beetje kromme verhouding en een verkapte manier van lage verkoopprijzen...

De Tamron 180 is overigens qua kleur minder goed dan de 180 van Canon, maar die is dan ook aanzienlijk duurder. Daarnaast is de AF van de Canon volgens mij nog trager :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Of je koopt een zonnekap aan de andere kant van de wereld (via Internet).
Krijg je hoogstwaarschijnlijk geen Canon, maar een "precision-design".
Maar het scheelt je wel veel € voor een stukje plastic.

Edit: Al mijn zonnekappen zijn van precision-design. Ze passen precies en ze doen het ook heel goed (Duh!, het is maar een stukje plastic.)

[ Voor 26% gewijzigd door GoT op 18-11-2007 10:16 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT schreef op zondag 18 november 2007 @ 09:57:
...
Duh!, het is maar een stukje plastic.
Oké, maar de vorm komt nog wel redelijk nauw denk ik. Niet te groot om het ding niet in beeld te krijgen (vignetting?), niet te klein om de voordelen te benutten (beter contrast, geen schuin invallend zonlicht?). De ene zonnekap is cilindrisch, de ander heeft weer van die inkepingen. Aangenomen dat de fabrikant dit niet voor niets doet, telt de vorm, grootte en plaatsing ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 08:38:
[...]

Oké, maar de vorm komt nog wel redelijk nauw denk ik. Niet te groot om het ding niet in beeld te krijgen (vignetting?), niet te klein om de voordelen te benutten (beter contrast, geen schuin invallend zonlicht?). De ene zonnekap is cilindrisch, de ander heeft weer van die inkepingen. Aangenomen dat de fabrikant dit niet voor niets doet, telt de vorm, grootte en plaatsing ook mee.
Er zit ook wel verschil in, de imitatie-zonnekappen zijn dunner, fragieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

@Henkert: Er zijn verschillende types, voor elk type Canon is een apart type "Precision-Design". Elk type heeft exact dezelde vorm + dikte.

@Henk: Fragieler ??? Ze zijn even dik en het is hard plastic, niet 1 waar nog weekmakers inzittten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tevens hebben de orginele vilt aan de binnenkant om reflecties te beperken. Maar het is en blijft veel te veel geld voor een orginele zonnekap (ik heb voor een € 100 aan zonnekappen, waar hebben we het over 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
GoT schreef op maandag 19 november 2007 @ 09:24:
@Henkert: Er zijn verschillende types, voor elk type Canon is een apart type "Precision-Design". Elk type heeft exact dezelde vorm + dikte.

@Henk: Fragieler ??? Ze zijn even dik en het is hard plastic, niet 1 waar nog weekmakers inzittten.
Ja, fragieler. Knijp in een originele of in een imitatie, en je zal het verschil wel voelen. Ik heb geen idee of we het over hetzelfde merk etc hebben, maar de imitatiekap van Oxi voor de 17-55 voelde beduidend minder dan mijn originele geval.

En ja, het is teveel geld voor een kap. Aan de andere kant, als je het bedrag bij de lens op telt is het vaak nog een goede deal, en zou je, als ze in een doosje met één prijs zouden zitten, níet piepen :P En nu heb je gewoon de keuze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind de zonnekap toch ook een klein puntje om voor een Sigma of Tamron te kiezen in sommige gevallen hoor.
Ik zelf ben niet zo merk eigen als sommige mensen hier (Neo ;) ) en dan is wel of geen zonnekap toch een klein pluspuntje voor de niet canon's :). Niet dat het een zwaar meewegend punt is want overige dingen gaan voor ...maar toch is het voor de mensen met een beperkt budget handig !

bv de no-brainer als de Canon 50 1.8, daarvan is de kap al snel een kwart of derde van de prijs van de lens :+

[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 19-11-2007 10:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:00:
Ik vind de zonnekap toch ook een klein puntje om voor een Sigma of Tamron te kiezen in sommige gevallen hoor.
Ik zelf ben niet zo merk eigen als sommige mensen hier (Neo ;) ) en dan is wel of geen zonnekap toch een klein pluspuntje voor de niet canon's :).
Psst, ik heb twee Sigmalenzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

@ajhaverkamp: mat zwart plastic reflecteert ook geen licht, het is geen spiegel ;)

@Henk: ('Oxi' != 'Precision design') De naam is al anders, wat denk je zelf ? ;)
Ik ga er niet in knijpen, want het is hard plastic. Ze zijn niet buigbaar/flexibel/rekbaar.

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/831/canon20ew83jrz3.jpg
Origineel Canon

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/8803/precision1ar0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/1591/precision2zm6.jpg
Precision design

Zelfde vorm, zelfde dikte, enige verschil is dat aan de onderkant geen Canon staat, maar "Design for Canon EW-83E" of "Design for Canon EW-83J".
Maar dat boeit mij echt totaal niet en is bovendien aan de onderkant.

Je hebt wel gelijk dat men nu de keus heeft of ze een "genuine" Canon of imitatie kopen.
En dus moet je ook niet gaan klagen over een stukje plastic van 30,- je kiest er zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Hij bedoelt dat hij mijn kap heeft geprobeerd. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

hahahaha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Oxi schreef op maandag 19 november 2007 @ 12:09:
Hij bedoelt dat hij mijn kap heeft geprobeerd. ;)
oh.. ik dacht dat hij je hand had gebruikt als zonnekap ofzo.. :P

trouwens, wat ik me afvraag... zit er op die lenskap van precisiondesign ook vilt aan de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 28-08 19:02
Nee, en is wel dunner... Heb er hier ook 1 liggen voor mn 85mm. Voor die paar euro, maakt het me echt geen ruk uit dat het dunner is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als ik zo de foto zie, dan zit er geen vilt aan de binnenkant. Waar kun je die hoods kopen eigenlijk? Een zoektochtje op Google leverde me alleen Amazon op.

Ik zoek nog eentje voor de 24-105 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThomasW schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:01:
Nee, en is wel dunner... Heb er hier ook 1 liggen voor mn 85mm. Voor die paar euro, maakt het me echt geen ruk uit dat het dunner is...
Maar míj wel, en daarom dus die dure kappen. Mijn kappen moeten tegen een zet/stoot kunnen (net zoals de rest van mijn gear) en reflecties verminderen, dan wil ik niet via een niet-vilten binnenkant alsnog een of andere orb in mijn zoeker zien, als er voor 25e meer gewoon een origineel te krijgen is die die klap wel kan hebben en vilt heeft.

Maar, dat is inderdaad voor een ieder verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:04:
Als ik zo de foto zie, dan zit er geen vilt aan de binnenkant. Waar kun je die hoods kopen eigenlijk? Een zoektochtje op Google leverde me alleen Amazon op.

Ik zoek nog eentje voor de 24-105 L
Try Ebay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb er dus een met vilt aan de binnenkant, maar heb toch liever een originele. Misschien toch een keer kopen. :/

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

GoT schreef op maandag 19 november 2007 @ 11:56:
@ajhaverkamp: mat zwart plastic reflecteert ook geen licht, het is geen spiegel ;)
Maak maar eens een foto van de zonnekap met je flits aan, zul je verbaasd zijn van de hoeveelheid reflecterend licht. Canon doet dat niet voor niks. Zonder dat vilt zou de winstmarge 98 % zijn ipv 96% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimatia
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 22:00
neographikal schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 08:35:
Ehm, ietsje meer dan 100 euro verschil neographikal. Ik kan voor €270 aan die Sig105 komen terwijl die Canon 100 toch snel 490 euro kost.

Iedereen ontzettend bedankt, zal nog even goed kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

neographikal schreef op maandag 19 november 2007 @ 10:08:
[...]

Psst, ik heb twee Sigmalenzen ;)
1tje wist ik ;)
maar neemt neit weg dat je erg merk eigen bent, of zo vind ik je iig overkomen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 19 november 2007 @ 18:49:
[...]

1tje wist ik ;)
maar neemt neit weg dat je erg merk eigen bent, of zo vind ik je iig overkomen ;)
Zoals ik al eerder zei: het moet een significant voordeel bieden om het risico op de kwaliteitscontrole en incompatibiliteit te lopen. Dat kan zijn omdat de lens optisch beter is of omdat de prijs ernstig veel scheelt. Anders zie ik niet in waarom je het risico zou lopen. Daarnaast is de afwerking van met name Sigma gewoon domweg minder. Mijn Sig15 was optisch beter en dik 33% goedkoper dan de Canon 15 fish. De Sig30 die ik heb is optisch beter dan de 35L en kost 1/3de van de 35L. Maar als het prijsverschil marginaal is of als het om écht dure aankopen gaat (70-200/2.8 bijvoorbeeld) dan neig ik ernstig naar de Canon's.

Ik heb voor dik 800 euro aan Sigmaglas liggen, ik ben niet anti, maar denk wel na over de aankoop :)

[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 19-11-2007 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een vervanger voor de kitlens. De 17-40L ziet er wel mooi uit en is met de huidige cashback ook nog redelijk betaalbaar. Ik weet dat de lens van goede kwaliteit is, zeker op een cropcamera, maar ik vroeg me af of iemand weet óf, en wanneer Canon met een opvolger komt. Ik heb namelijk best wat meer (niet heel veel meer:P) geld over voor bijvoorbeeld een f2.8 variant of eentje met IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Probably not, ding is redelijk nieuw en optisch prima :) 17-55IS al eens bekeken? Toplens, wat mindere bouw, maar wel IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb de 17-40, heb hem eigenlijk nog niet op m'n cropcamera gebruikt (350D) en alleen maar op m'n fullframe 5D, en ik vind het zelf een heerlijke lens

Heb hem bij foto konijnenberg voor 666,- en daar gaat nog 100 eu cashback vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hmm oke. Die 17-55IS is ook wel mooi, vooral dus het IS en 2.8 maar ik denk dat ik het met f4 wel zal redden. Ik krik de ISO wel wat omhoog. Weatherseal vind ik vrij belangrijk: hoef ik me tenminste geen zorgen meer te maken over waar ik 'm gebruik.

Nu nog even kijken hoe het met de financiën gaat zitten want m'n desktop is dood aan het gaan en m'n monitor ook :X

Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
sOid schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:09:
Hmm oke. Die 17-55IS is ook wel mooi, vooral dus het IS en 2.8 maar ik denk dat ik het met f4 wel zal redden. Ik krik de ISO wel wat omhoog. Weatherseal vind ik vrij belangrijk: hoef ik me tenminste geen zorgen meer te maken over waar ik 'm gebruik.

Nu nog even kijken hoe het met de financiën gaat zitten want m'n desktop is dood aan het gaan en m'n monitor ook :X

Bedankt voor de reacties :)
Je weet dat de 40D wat betreft weathersealing ook niet verder kom dan wat rubber randjes en een weathersealed lens op een canon-cropbody net zoiets is als een dikke spoiler op je alto 1.0? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:35
heeft iemand hier een Sigma 70-300 APO DG of een Sigma 55-200 DC? Ik mis toch afentoe wat zoombereik als ik foto's maak. Ik heb nu allen de kitlens en zou toch eens willen kijken of dat wat is, vandaar deze 2 niet al te dure lenzen. Iemand ervaring mee of waarom ik 1 vd 2 echt niet moet kiezen (of waarom wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
TheRebell schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:16:
heeft iemand hier een Sigma 70-300 APO DG of een Sigma 55-200 DC? Ik mis toch afentoe wat zoombereik als ik foto's maak. Ik heb nu allen de kitlens en zou toch eens willen kijken of dat wat is, vandaar deze 2 niet al te dure lenzen. Iemand ervaring mee of waarom ik 1 vd 2 echt niet moet kiezen (of waarom wel)?
Gast, alsjeblieft, gebruik de search... dan kom je vanzelf uit op www.yourlensreview.net, www.photozone.de en wat de gebruikers hier zelf van het objectief vinden.
Pagina: 1 ... 8 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.