Toch eens reageren in dit mooie topic!
Ik zit met het volgende: ik heb een EOS 40D gekocht samen met de 17-85 IS USM kitlens, ter vervanging van mijn Powershot S3. Ik was die Powershot een beetje ontgroeid na bijna 2 jaar, een medetweaker heeft er nu denk ik veel plezier van..
Ik vind die 17-85 helemaal niets.. De groothoek is scheer onbruikbaar door de gigantische tonvorming (ik heb de 40D gekocht met de gedachte wat meer groothoek te hebben ten opzichte van de 36mm van de S3) en fotografeer nu dus eigenlijk vanaf 24mm (38 mm op 35 mm equivalent) omdat de lens dan niet meer zo vertekend. Ook de vrolijke rode "aura's" in lichtrijke situaties rondom voorwerpen vooral in de hoeken (het fenomeen heet volgens mij afgekort CA) is geen verbetering ten opzichte van de S3. En dat terwijl ik de smak geld heb uitgegeven om er op VOORUIT te gaan qua foto's..
Het telebereik stelt ook geen flikker voor (ik was natuurlijk die fijne 432 mm gewend die ik al eerder in de comments voorbij heb zien komen :-)), met de hockeywedstrijden van het vrouwtje kan ik geen leuke close-upjes meer maken.. Dus gaan er maar weer een paar knaken tegenaan om het zaakje te verbeteren, en gaan we die 17-85 maar verpatsen na een drietal weken (pssssttt iemand leuk lensje kopen? :-))
Mijn probleem is dus tweeledig, ik wil een lensje voor de groothoek wat snel en kwalitatief gewoon zeer goed is EN ik wil een telelensje. Tamron zie ik niet zo zitten, evenals Sigma. Gewoon Canon met IS graag.. Dit zijn de keuzes (en ik heb dit hele topic gelezen maar heb geen afdoende antwoord op mijn vraag gekregen) waartoe ik me beperkt heb (maar voel vrij om me te verbeteren). En 2 lensen zijn voor mij wat dat betreft voorlopig voldoende om mee te zeulen, veel meer hoeft wat mij betreft niet (afgezien van mischien een klein lief 50 mm prime'pje).
-de 17-55 2.8 IS USM = gewoon groothoek op de cropbody, scherp volgens de review, 2.8 over het gehele bereik, vertekend op 17mm veel minder dan de 17-85, minder CA. Nadeel: duur voor een niet-L lens, geen mooie bouwkwaliteit, tele laat wat te wensen over, bij aanschaf fullframe camera kan ie weer weg.
-de 24-105 4L IS USM = flink bereik, L-lens, mooie bouwkwaliteit, niet al te groot, flink scherp, ook voor full-frame geschikt. Nadeel: geen groothoek, vertekend goed op 24mm volgens de reviews, 1/4 niet zo vlot als de 17-55 1/2.8
Met deze keus (dus de groothoek lensjes) zit ik nu het meest. Wat ik fotografeer? Alles! Natuur, binnen, buiten, ouwe auto's en nog wat meer (en het hockey van het vrouwtje uiteraard).
Dan voor tele:
-de 70-200 4L IS USM = L-lens, 4 op het gehele bereik, erg scherp, mooi gebouwd, snelle autofocus, €150 euro cashback voor 31 december en ik heb al een goed UV filter ervoor. Nadeel: 200 tele mischien beetje beperkt, duur in verhouding tot de 70-300, toch wel groot en zwaar, en zo'n wit ding op een zwarte body is niet echt elegant te noemen..
-de 70-300 IS USM = groot bereik, zeer betaalbaar, goed scherp volgens de reviews, licht. Nadeel: geen handmatige focus tijdens automatisch scherpstellen, langzamere focus, geen vast diafragma over het bereik, matige bouwkwaliteit, frontlens draait mee dus kus je polarisatiefilter maar bye bye
Ik zal de tele niet zoveel gebruiken als de groothoek lens. De tele zal er tijdens de hockey uitkomen en mischien tijdens wat beestjes schieten overdag en buiten, maar het zwaartepunt ligt toch wat meer op foto's binnen van auto's en landschappen enzo (ik vind het wel weer mooi om op details in te zoomen dan).
Wat zijn jullie gedachten? Is er met de 70-300 een beetje sport te schieten (en dan graag eigen ervaring)? Is die 24-105 nog een beetje nuttig voor binnenfotografie met die matige groothoek en de wat mindere lichtopbrengst? Die tele van de 24-105 is wel weer fijn uiteraard.. (dit zijn trouwens qua prijs wel een beetje de uitersten, meer moet het echt niet worden, suggesties van €1500 heb ik niets aan). Ik neig zelf naar de 17-55 en de 70-300, maar ik MOET met de laatste sportfoto's kunnen schieten (kan ik mezelf ook weer tegenover mijn geliefde verantwoorden: "kijk eens wat een schitterende foto's ik van je stokkey-wedstrijd heb gemaakt, het is toch maar goed dat ik die zooi allemaal gekocht heb hè" grijns grijns :-D )
Mijn dank is groot
(Edit: is trouwens die Canon Speedlite 420/430 nog wat? Of moet ik maar gewoon meteen voor the top-of-the-line 580EX gaan (met bijbehorend prijskaartje?) Zijn er nog leuke (wat goedkopere) alternatieven van een ander merk die ook lichtmeting door de lens (TTL II) snappen enzo?)
[
Voor 3% gewijzigd door
mennovanw op 08-11-2007 14:16
]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts