ben ook wel tevreden, alhoewel ik door een aankomende camerawissel waarschijnlijk wel wat zal gaan switchen binnenkort.
'k heb een 1,25x (eos 1d) camera en een 1,6x (eos 20d) camera... en sta een beetje tegen de stap aan te hikken om een van die 2 te vervangen voor een fullframe camera (1ds of 5d) of nog een 1,25x (1d2). Als 't maar een grote zoeker heeft
* m'n 8mm f/3.5 (peleng) bevalt me nu goed op 1,6x maar die gaat er straks uit. Ding heeft zichzelf al zo vaak terugverdient + dat het ook echt een koopje was destijds. Misschien dat er nog wel een keer een sigma 15/16mm fish voor trugkomt tzt.
* 12-24 f/4 (tokina) bevalt me heel goed, ik gebruik 'm niet zo heel veel maar voor een groothoek is ie erg goed en ongelofelijk goed gebouwd. Ook deze zal straks met de 1,6x camera verkocht worden.
* 24-70 f/2.8 (sigma) is een beetje m'n standaard lens op de 1,25x camera. Gewoon een erg prettig bereik en goede kwaliteit (scherp, contrastrijk en precieze focus). Ik denk dat deze ook wel blijft op fullframe, ik heb er weinig over te klagen.
* 35mm f/2.0 (canon) is de eerste helft van m'n werkpaard voor de portret-achtige foto's. scherp, prettige foto's, fijne beeldhoek/perspectief en goedkoop. (misschien als ik bij 1,25x camera's blijf hangen ipv fullframe dat deze nog een keer wordt vervangen door de 28mm f/1.8)
* 50mm f/1.8 (canon), deze gebruik ik niet zo veel... maar voor een lichtgewicht primelensje is ie wel fijn, en 't beeld is gewoon goed. mocht 't een fullframe camera worden dan zal deze wel wat meer op de camera zitten.
* 85mm f/1.8 (canon) is de andere helft van 't werk. ook scherp en een goede beeldhoek. (als ik naar fullframe ga wordt dit waarschijnlijk wel een 100 f/2.0)
* 70-200 f/2.8 macro van sigma is gewoon een goede allround telelens. Ik gebruik m'n telezoom niet zo heel veel, maar als ik 'm nodig hebt doet deze precies wat ik er van verwacht. Lichtsterk, scherp en snelle focus. Samen met een 1,4x convertertje (ook van sigma) heb je nog een redelijk lichtsterke 280mm f/4
* Een setje tussenringen voor de close-ups en macro's (die 85 heeft best een lange minimale focusafstand)
Best wel wat lenzen, maar ik gebruik denk ik voor 75% de 35mm en 85mm