Zoijar schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:35:
Wat ik me al een tijdje afrvraag is hoe sensor resolutie en focal length zich nou precies verhouden. Wat is het verschil tussen bv een foto met een 100mm lens en een 3Mp sensor, en een 50mm lens met een (even grote) 12Mp sensor, center-cropped tot 3Mp? Je beeld, in pixels, is dan in principe hetzelfde, maar ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van wellicht anders is omdat je toch op een andere manier 'licht vangt'.
Zoek eens op 'circle of confusion', dan wordt je wat wijzer. Het heeft ermee te maken hoe klein het kleinste beeldpunt is dat een lens kan afbeelden. Beeldkwaliteit hangt sterk samen met de verhouding tussen de CoC en de pixelgrootte van de sensor.
De pixelgrootte en de afbeeldingsgrootte op de sensor blijven gelijk bij je voorbeeld, dus mits de 50mm en 100mm precies dezelfde MTF hebben, zal er geen verschil in beeldkwaliteit zijn.
Met die 50mm/12Mp vang je ook minder licht toch als beide lenzen dezelfde F-waarde zouden hebben? De diameter van die 100mm is in principe 2x zo groot. Dus de 50mm moet in dit geval niet alleen 4x de resolutie hebben, maar ook 2x zo lange sluitertijd gebruiken? Of is dat niet zo?
Dat is niet zo. De beeldhoek van de 50mm is immers twee keer zo wijd en daardoor kun je (potentieel) twee keer zoveel licht vangen.
Maar zou je op die manier in de toekomst niet een soort equivalent kunnen maken aan de denkbeeldige 500mm F/1.4 lens; door middel van een erg gevoelige sensor (ook met heel weinig ruis...), en extreem hoge resolutie?
Een equivalente vergrotingsfactor kan natuurlijk makkelijk: gewoon een 50mm f/1.4 nemen en een sensor met cropfactor 10.

Maar de lens is nooit scherp genoeg om op zo'n kleine sensor nog detail op te kunnen nemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 31-01-2008 21:51
]