Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste
Acties:
  • 99.709 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 00:25
Waarom heet deze topicreeks eigenlijk vX.0? Beetje overbodig, die .0 lijkt me?

Viel me gewoon op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Noem het nerdhumor ;) Verder niet zo boeiend enzo :)

Anyway, ik blijf niet kapot van die 70-200/4L. De exemplaren die ik tot nu toe heb gezien presteerden strakker dan deze, hoewel het altijd moeilijk te zeggen blijft met dit weer en deze omstandigheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kijk nou eens naar deze foto: klik
Dan zie je toch gewoon dat hij links back-focus heeft en rechts niet?
Dit heb ik vaker gezien en toen overlegd met konijnenberg. Die gaven aan dat een element scheef kan zitten en dit kan veroorzaken wanneer de sensor van de body wel goed zit.
Volgens mij is dat hier ook gewoon aan de hand. Dan kan het best zijn dat hij in het midden goed focust, maar duidelijk links dus niet

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff men kennis weer eens wat bijschaven enz dus paar vraagjes stellen ;)

wat is backfocus nu juist? snel ff op wiki gezocht maar niet echt iets treffends gevonden
is het normaal dat die 50 1.8 zo soft is wide open?
komt het door die backfocus dat de 70-200 wat softer is op 200mm? 70mm lijkt ie echt zeer scherp maar 200mm wel een pak minder precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Backfocus is dat je lens (of body) te ver scherpstelt en dus het focusvlak achter je onderwerp ligt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oxi op 03-12-2007 00:03 . Reden: Klopt Fairy, ik zat er even naast. :) ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oxi schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:35:
Backfocus is dat je lens (of body) te kort scherpstelt en dus het focusvlak voor je onderwerp ligt. :)
Ehh net andersom toch, wat je nu noemt is toch frontfocus?
Nomad schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:21:
Kijk nou eens naar deze foto: klik
Dan zie je toch gewoon dat hij links back-focus heeft en rechts niet?
Dit heb ik vaker gezien en toen overlegd met konijnenberg. Die gaven aan dat een element scheef kan zitten en dit kan veroorzaken wanneer de sensor van de body wel goed zit.
Volgens mij is dat hier ook gewoon aan de hand. Dan kan het best zijn dat hij in het midden goed focust, maar duidelijk links dus niet
Ongeacht of het zo is, het is duidelijk te zien dat er een bolling in het papier zit en daarom klopt de test gewoon niet, want ook aan de rechterkant zie je hetzelfde en is toch het midden in focus.

[ Voor 59% gewijzigd door Fairy op 02-12-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:23
[...]Dan zie je toch gewoon dat hij links back-focus heeft en rechts niet?[...]
Ah, dat zou maar zo eens kunnen. Dank voor de tip.
Hierbij nog maar 'ns een op F8 met 70mm; focus op het snijpunt in het hek; en toeval dat ie op 1/20 gelukt is. Wederom vind ik de linkerkant minder.
Afbeeldingslocatie: http://www.upload-your-life.com/files/e6q0z3n4jaeklkvq1tjv_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:35:
Backfocus is dat je lens (of body) te kort scherpstelt en dus het focusvlak voor achter je onderwerp ligt. :)
@Zjerre:

Dat is als je dit wilt zien...
Afbeeldingslocatie: http://www.focustestchart.com/images/chart/image032.jpg
...dus scherp wilt stellen op de batterij

Maar dit krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.focustestchart.com/images/chart/image030.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha dat fenomeen... ok tnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:18:
Ik zit alleen behoorlijk te twijfelen tussen de Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro en de Canon EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM.
Ik heb (nog) geen ervaring met de Canon maar het kleine prijsverschil van 190 euro (na cashback) lijkt me toch heel goed besteed.
Ik gebruik al 10 maanden de Sigma 70-300 maar dat is toch een typische mooi-weer lens. Zeker de helft van de foto's die ik met deze lens heb genomen zijn wazig door bewegingsonscherpte.
Zelfs de hoogste ISO stand (1600) volstaat vaak niet om voldoende lage sluitertijden te bekomen.
Ik ben dan ook van plan om deze te vervangen door een Canon 70-200/F4 IS of Canon 70-300/F4-5.6 IS.

Ik kan de vergelijking maken mijn superzoom compact (FZ7) die ongeveer hetzelfde telebereik heeft (432 vs. 480mm) maar wel IS heeft. En dat is een wereld van verschil. Zelfs op 1/40s zijn de meeste telefoto's nog scherp. Met de Sigma moet ik minstens 1/400s gebruiken om scherpe foto's te krijgen.

Maar in ideale omstandigheden (veel licht dus) kun je wel heel mooie foto's maken met deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmJeej
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05-2023

EmJeej

Woei!

EmJeej schreef op donderdag 29 november 2007 @ 10:27:
Ik ben vanplan om de 400D te kopen van Canon en ben lekker aan het lezen in de topics hierover.
Dit wordt mijn eerste spiegelreflex camera en zit te kijken naar de bundels en welke lens.

Nu zit er in 1 bundel de volgende lens:
CANON Objectief EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
http://www.pixmania.nl/nl...tief-ef-55-200mm-f-4.html

Echter staat deze niet in dit topic, heeft iemand ervaring met deze lens ?
Nogmaals ik ben een beginner.
Ze blijven nu met aanbiedingen schieten, nu is er een bundel met de volgende lens:

Tamron 70-300 mm

Welke raden jullie aan ?
Tamron 70-300 mm of de CANON Objectief EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM

Jah Man Jah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Optisch kan ik het niet zeggen, maar de 55-200 sluit natuurlijk wel mooi aan op een cropcam qua bereik en het ding is best licht.

Zonder te weten wat voor camera je hebt en welke objectieven je gewend bent kan ik je weinig adviseren.

Iemand die een 350D met kitlens heeft en supertevreden is, kan ik met gerust hart de 55-200 aanraden (mooi setje), maar iemand met een 30D met een 17-55 IS of 5D met een 24-104 kan bijvoorbeeld veel vrolijker worden van een 70-200 F4L of een 70-300 IS (fijn ding!)

Ik weet uit ervaring dat als je 1 objectief in je tas hebt zitten die optisch een stuk minder presteert dan de rest, dat je deze gaat ontwijken.

[ Voor 73% gewijzigd door Fairy op 03-12-2007 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Optisch zou ik zelf voor de 55-200 gaan, ook omdat 'ie minder lawaai produceert bij het focussen. Ik heb de Tamron gehad, leuk ding voor het geld, maar verre van geweldig. De 55-200 verbaasde me echter behoorlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Overigens vind ik die 50mm focustest ook niet zo super, die van mij is net een tikkeltje scherper op 1.8.

Ik ben het trouwens wel met Nomad eens, het ziet er niet helemaal lekker uit @ 200mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

55-200, zonder twijfel. Mijn 70-200/4L kreeg er (in scherpte) kriebels van. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Oxi schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:35:
55-200, zonder twijfel. Mijn 70-200/4L kreeg er (in scherpte) kriebels van. :P
Die zin snap ik niet. Bedoel je dat je 70-200 niet zo denderend is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:37:
[...]

als hij tussen de tamron en de canon moet kiezen neemt ie de 55-200 omdat ie haast zo scherp is? of omdat de tamrom zo belabberd is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2007 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:37:
[...]

Die is juist wel denderend en hij krijgt juist de kriebels van de 55-200 omdat deze in scherpte haast gelijk is aan de 55-200 70-200 die toch echt een ander prijskaartje heeft. Net als dat de 18-55IS erg dicht in de buurt van de 17-55 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 21:54

Tarin

Just plain weird.

neographikal schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:26:
[...] ook omdat 'ie minder lawaai produceert bij het focussen. Ik heb de Tamron gehad, leuk ding voor het geld, maar verre van geweldig.[...]
Is dat lawaai bij focussen een algemene feature van Tamron? Mijn 17-50/2.8 is een leuk ding, maar hij maakt flink wat geluid (zo'n vervelende hoge jank). Dat viel me toch tegen aan het ding..
Niet dat de sluiter van m'n 350D geen pokkeherrie maakt.. dus zo vreselijk is het niet, maar toch.

[ Voor 13% gewijzigd door Tarin op 03-12-2007 15:18 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Canon heeft USM, is sneller en in ieder geval een stuk stiller. Helaas heeft Tamron nog niet zo'n AF systeem, dus kan ik me voorstellen dat ze allemaal een soortgelijk geluid maken. Het focuspad van de 17-50 is vrij kort, dus focust hij vrij snel maar wat lawaaiig issie wel.
De 350D is nog een stuk discreter dan een 20D of 30D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:11:
[...]

Die is juist wel denderend en hij krijgt juist de kriebels van de 55-200 omdat deze in scherpte haast gelijk is aan de 55-200 die toch echt een ander prijskaartje heeft. Net als dat de 18-55IS erg dicht in de buurt van de 17-55 komt.
Om het nog effe makkelijker te maken nog een keer 55-200 tikken ipv 70-200, maar ik snap em ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh shit, ekskusee mwa :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op maandag 03 december 2007 @ 02:46:
[...]

Ik heb (nog) geen ervaring met de Canon maar het kleine prijsverschil van 190 euro (na cashback) lijkt me toch heel goed besteed.
Ik gebruik al 10 maanden de Sigma 70-300 maar dat is toch een typische mooi-weer lens. Zeker de helft van de foto's die ik met deze lens heb genomen zijn wazig door bewegingsonscherpte.
Zelfs de hoogste ISO stand (1600) volstaat vaak niet om voldoende lage sluitertijden te bekomen.
Ik ben dan ook van plan om deze te vervangen door een Canon 70-200/F4 IS of Canon 70-300/F4-5.6 IS.

Ik kan de vergelijking maken mijn superzoom compact (FZ7) die ongeveer hetzelfde telebereik heeft (432 vs. 480mm) maar wel IS heeft. En dat is een wereld van verschil. Zelfs op 1/40s zijn de meeste telefoto's nog scherp. Met de Sigma moet ik minstens 1/400s gebruiken om scherpe foto's te krijgen.

Maar in ideale omstandigheden (veel licht dus) kun je wel heel mooie foto's maken met deze lens.
Bedankt, dit heeft mij het laatste duwtje gegeven. Ik vond bij Photography-on-the.net de foto's ook een stuk scherper en mooier en bij alle review sites komt de Canon als erg goed uit de bus. Heb hem daarom net besteld bij Cameranu.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
http://www.dpreview.com/news/0712/07120301sigmateles.asp

Zo snel een update van beide lenzen, misschien dat er toch structureel wat mis was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

ik ben benieuwd :)

ik heb afgelopen vrijdag avond goed gemerkt dat ik met m'n tammie soms wat lengte tekort kom om beeldvullende headshots te maken dus ik ga nu iets serieuzer kijken naar een snelle lens emt tele bereik dus dan zijn die sigma's misschien interessant en misschien een Canon 70-300IS erbij voor buiten .
Maar ik denk dat ik eerst m'n body vervang.....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
neographikal schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:47:

Zo snel een update van beide lenzen, misschien dat er toch structureel wat mis was?
Hopenlijk komt er niet meteen een prijsverhoging van de lenzen. Vaak is dat wel zo bij sigma na een vaak minimale update.

Bijvoorbeeld van APO naar EX naar EX DG

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
EX bij Sigma is toch zoals de L bij Canon? Logisch dat die duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ze hebben er een handje van om met nietszeggende updates een reden te hebben tot prijsverhogingen. Met name met de DG-coating was dat merkbaar....niemand die ooit het nut heeft kunnen aantonen behalve dat hij minder mee had te sjouwen door de lichtere portemonnaie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mogen ze wel eens de coating van de lens behuizing zelf fixen :+
die is berucht bij de Sigma EX serie......

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Fairy schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:36:
[...]

Ehh net andersom toch, wat je nu noemt is toch frontfocus?
Nee, het geeft het daadwerkelijke focusvlak aan, gezien vanuit het perspectief van de camera/fotograaf, en niet vanuit het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op maandag 03 december 2007 @ 18:47:

Komt die binnenkort, anders ga ik hem misschien wel halen ipv de canon :+
right :P, over een paar weekjes gewoon mooi de canon ophalen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Vraag:

Kan je met een EF 50mm f/1.8 automatisch scherpstellen op een onderwerp?

Ik weet dat dit een lens met een vaste brandpuntafstand is, waarmee ik dus niet kan zoomen, dus ik zal wat heen en weer moeten lopen. Maar moet ik ook heen en weer lopen om iets scherp in beeld te krijgen? Met andere woorden: zit ik gebonden aan een punt of afstand qua scherpstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:11:
Vraag:

Ik weet dat dit een lens met een vaste brandpuntafstand is, waarmee ik dus niet kan zoomen, dus ik zal wat heen en weer moeten lopen. Maar moet ik ook heen en weer lopen om iets scherp in beeld te krijgen? Met andere woorden: zit ik gebonden aan een punt of afstand qua scherpstelling?
Zit een scherpstelmotor in de lens dus je kunt gewoon vanaf overal scherpstellen, anders zou het een saaie aangelegenheid worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag:

Wanneer je de AF (Autofocus) inschakeld, kun je gewoon automatisch scherpstellen. Wanneer je echter eerst scherpstelt en daarna zelf van plaats wisselt (bijvoorbeeld voor of achteruit loopt), dien je natuurlijk opnieuw scherp te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alle EF objectieven hebben AF. B)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het betekende oorspronkelijk Electro Focus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Thanks, ik ben weer helemaal bij en blij. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemvL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 15:46
Oke ik heb een vraag. Ik wil mijn kitlens vervangen (zo zijn er wel meer mensen). Nu zit ik al wat weken rond te kijken en te lezen. Ik kom nu eigenlijk op 2 lensen uit, namelijk canon 17-40L F/4 en de Tamron 17-55 F/2.8. Canon EF-S 18-55 F/2.8 IS valt af vanwege zijn prijs (€300,- meer dan 17-40) of moet ik nog doorsparen?

Ik ga de lens redelijk breed gebruiken, party, maar ook landscape.

Canon pre: L-glas, zoom gaat de goede kant op, snelle AF, kan op FF-cam
Tamron pre: Prijs, F/2.8, 10mm extra, zonnekap

Optisch zijn ze zover ik weet erg aan elkaar gewaagd. Nu is het verschil in prijs (na cashback) nog € 130,- dus niet heel groot. Canon geef ik zelf ook nog een schopje omhoog door het 'Canonzijn' en het L-glas, maar is dit terecht? Wat is jullie advies of mis ik hier nog andere opties?

[ Voor 4% gewijzigd door JochemvL op 06-12-2007 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De Canon geeft een veel solidere feeling: bouw is twintig keer beter, AF is snel en stil, contrast/bokeh zijn mooier (zonnekap wordt meegeleverd). On the down side: korter en geen F/2.8 terwijl 'ie flink duurder is dan de Tamron.

Welke moet je kiezen? Dat hangt er imo sterk vanaf in hoeverre je de F/2.8 nodig hebt. Zo niet, dan zou ik zelf blind voor de 17-40 gaan aangezien je het geld ervoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Twintig keer beter is wel weer wat overdreven. Voor normaal gebruik is er weinig op de bouw van de Tamron aan te merken. Hij voelt juist erg solide aan (voor een lens met veel plastic); de zoomring heeft genoeg weerstand en de scherpstelring is erg soepel, wat het gebrek aan precisie door de korte slag iets compenseert. Als de lens uitgeschoven is, zit er eingelijk geen speling in, maar de tubus buigt wel een klein beetje als je tegen het uiteinde duwt. Geen dik metaal zoals de meeste Canon L lenzen dus, maar dat is geen verassing voor deze prijs.

Nadeel van de Tamron: de zoomring is wat te lang, waardoor je de lens lastig vast kunt pakken om hem van de body te halen (zou een kleiner probleem zijn als hij de goeie kant op draaide). AF/MF knopje zit ook op een nogal onhandige plek.

'L-glas' is verder een nogal nietszeggende term. De Tamron heeft volgens mij meer exotische lenselementen dan de Canon. Niet alle Canon L's hebben speciaal 'glas'; ze zijn gewoon mechanisch en(/of) optisch goed ontworpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 06-12-2007 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

de bouw van de Tamron is gewoon goed te noemen voor redelijk veel gebruik.
Maar de 17-40 staat er voor zover ik dacht bekend om gebouwd te zijn als een tank, alsin 'hij valt op je teen, kijk dan eerst hoe eht met je teen is en daarna de lens' .
En de 17-40 is voor zover ik weet bier proof, je body dan weer niet maargoed, wat handig kan zijn bij feesten (vind dit wel een Neo argument ;) ).

Ik ben voor de Tamron gegaan omdat ik een krap budget had, f/2.8 meer dan welkom is en hem niet super zwaar belast (maar wel zeer regelmatig).

puur een kwestie van wat jij belangrijker vind in een lens.
Net als dat het feit dat de 17-40 op FF werkt totaal niet boeiend is voor mij aangezien ik toch niet overstap, altijd handig om dat in gedachte te houden :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 23:21
Vraag:

Hierop inhakend, ik ben binnenkort de gelukkige bezitter van deze geweldige lens voor mijn eos 400d :) Eergister besteld met daarbij een HOYA filterset 58mm, uv, polarisatie en warmte :) en natuurlijk een verloopring van 52mm --> 58mm (welke natuurlijk niet op voorraad is... wachtende)

De reden voor de verloopring is dat ik de std. kitlens 18-55 en de sigma 70-300, 58 mm is en de filters voor elke lens wil gebruiken.

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op donderdag 06 december 2007 @ 00:54:
Nadeel van de Tamron: de zoomring is wat te lang, waardoor je de lens lastig vast kunt pakken om hem van de body te halen
Dat is juist een voordeel. :Y) Een zoom of focusring die je met een pincet moet vastpakken (Canon 50/1.8) dat is pas naar.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wat hij bedoeld is dat de zoom ring nogal breed is, en ja dat is best fijn metzoomen; maar niet als je de lens van je body wil halen. je pakt de lens dan snel beet op de zoom ring en ipv dat je de lens eraf 'draait' zoom je gewoon :P
Zit weer wel een zoom ring lock knopje op de Tamron om dit te voorkomen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 05-09 12:49
PsychoHellDude schreef op donderdag 06 december 2007 @ 08:09:
Hierop inhakend, ik ben binnenkort de gelukkige bezitter van deze geweldige lens voor mijn eos 400d :) Eergister besteld met daarbij een HOYA filterset 58mm, uv, polarisatie en warmte :) en natuurlijk een verloopring van 52mm --> 58mm (welke natuurlijk niet op voorraad is... wachtende)

De reden voor de verloopring is dat ik de std. kitlens 18-55 en de sigma 70-300, 58 mm is en de filters voor elke lens wil gebruiken.
UV filter voor de EF 50 F/1.8 is volstrekte onzin. UV heeft geen effect op een dSLR en het front element ligt zo ver naar achteren dat je die niet raakt. Ik denk dat de kans groter is dat je de filterdraad kapot draait dan dat je front element beschadigt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
uv filter op een 50mm 1.8 veroorzaakt zelfs flare!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
oei! dat zijn toch wel fijne details om te horen!
wat is jullie mening dan met het polarisatie filter icm 50mm ??

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemvL
Bedankt voor de reactie, natuurlijk weet ik het nu nog niet ;), maar ik denk dat ik maar eens wat winkels af ga. Alleen in Utrecht ben ik al rond geweest en ze hebben nergens de tamron (kunnen ze natuurlijk wel bestellen...). Weet iemand een shop in de buurt van Utrecht waar ze deze lens hebben? Dan kan ik ze ook vergelijken op 'gevoel ' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36

ThunderNet

Flits!

JochemvL schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:52:
Bedankt voor de reactie, natuurlijk weet ik het nu nog niet ;), maar ik denk dat ik maar eens wat winkels af ga. Alleen in Utrecht ben ik al rond geweest en ze hebben nergens de tamron (kunnen ze natuurlijk wel bestellen...). Weet iemand een shop in de buurt van Utrecht waar ze deze lens hebben? Dan kan ik ze ook vergelijken op 'gevoel ' :)
Bij konijn hebben ze hem vast :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemvL
ThunderNet schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:53:
[...]

Bij konijn hebben ze hem vast :)
Ja dat zal vast, maar dat is nou niet echt in de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JochemvL schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:04:
[...]

Ja dat zal vast, maar dat is nou niet echt in de buurt ;)
Valt wel mee toch? 1,5 uur.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wilmocs schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:43:
uv filter op een 50mm 1.8 veroorzaakt zelfs flare!
Ow? niks van gemerkt hoor de afgelopen maanden....ja 1x emt een cheap-ass filter.
Den Haag, Mediamarkt.
iets meer als een uur met het OV vanaf Utrecht CS

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Ga dan naar Kamera-Express (in Capelle a/d IJssel), aanmerkelijk dichterbij Utrecht en niet in een één of andere afgelegen dorp, maar gewoon vlak bij de snelweg en ook fatsoenlijk met OV te bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BugBoy schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:37:
[...]

UV filter voor de EF 50 F/1.8 is volstrekte onzin. UV heeft geen effect op een dSLR en het front element ligt zo ver naar achteren dat je die niet raakt. Ik denk dat de kans groter is dat je de filterdraad kapot draait dan dat je front element beschadigt.
True. maar toch...
Is veel makkelijker schoonhouden. Ik heb mijn primepjes allemaal met filter, zonder dop. Scheelt weer een werkstap met dop erafhalen en ergens kwijt kunnen, terwijl die dop er in de tas op een of andere manier toch afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:58:
[...]

True. maar toch...
Is veel makkelijker schoonhouden. Ik heb mijn primepjes allemaal met filter, zonder dop. Scheelt weer een werkstap met dop erafhalen en ergens kwijt kunnen, terwijl die dop er in de tas op een of andere manier toch afgaat.
Daarom wil ik ook op de 50mm het filter erop laten, werd mij ook bij verschijdene foto zaken aangeraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb op ál m'n lenzen filters behalve op de 50/1.8 toen ik die had. Dat ding heeft bijna geen risico op beschadiging (frontelement wat diep wegligt) en een fatsoenlijk filter kost een kwart van de lens op zijn minst.

Kapot == vervangen, 't ding is imo een filter niet waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
PsychoHellDude schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:04:
werd mij ook bij verschijdene foto zaken aangeraden...
:D
ja, dat snap ik, dat ze je dat bij verscheidene fotozaken aanraden, wat was nog meer essentieel dat ze je konden verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, niet over objectieven, maar wel over Canon, even een tipje.

Mijn accu's voor de 20D en 5D wilden in 1 van de 2 laders ineens niet meer opladen. De camera zei dat ze leeg was en de lader was in 5 seconden klaar met opladen.

Ik dacht dat het nooit de contacten konden zijn omdat ze over het metaal heen schoven (dus als een glijbeweging maken.

Nu was ik al aan het overwegen om een nieuwe dubbellader (CAPS400) te kopen, maar die kost ook dik 120 euro, dus toch maar eens de contactspray gepakt en de lader (en accucontacten) eens flink in de 'was' gezet.

Warempel de lader is nu bezig en knippert nog steeds maar 1 keer (accu leeg, druk met opladen).

* Fairy is weer heel blij en heeft weer wat centjes uitgespaard :)

We handig dus als je in de ziektewet loopt en te ziek bent om wat te doen maar wel gaat nadenken over die kleine dingetjes waar je anders geen tijd voor hebt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 06-12-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
PsychoHellDude schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:48:
oei! dat zijn toch wel fijne details om te horen!
wat is jullie mening dan met het polarisatie filter icm 50mm ??
Een polafilter op 50mm (crop) gaat wel redelijk werken, maar is nog wat effectiever op groothoek. Maar waarom een "warm" filter? Dit kun je toch gewoon in de nabewerking (digitaal) doen? En het is sowieso een rotwerk om het UV-filter eraf te moeten schroeven en te verwisselen met een warm (haze?) filter.

[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 06-12-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fairy schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:53:
Tja, niet over objectieven, maar wel over Canon, even een tipje.

Mijn accu's voor de 20D en 5D wilden in 1 van de 2 laders ineens niet meer opladen. De camera zei dat ze leeg was en de lader was in 5 seconden klaar met opladen.

Ik dacht dat het nooit de contacten konden zijn omdat ze over het metaal heen schoven (dus als een glijbeweging maken.

Nu was ik al aan het overwegen om een nieuwe dubbellader (CAPS400) te kopen, maar die kost ook dik 120 euro, dus toch maar eens de contactspray gepakt en de lader (en accucontacten) eens flink in de 'was' gezet.

Warempel de lader is nu bezig en knippert nog steeds maar 1 keer (accu leeg, druk met opladen).

* Fairy is weer heel blij en heeft weer wat centjes uitgespaard :)

We handig dus als je in de ziektewet loopt en te ziek bent om wat te doen maar wel gaat nadenken over die kleine dingetjes waar je anders geen tijd voor hebt :)
Ik heb al jaren de CG-570 duo lader en de laatste tijd heb ik hetzelfde fenomeen. Accu in lader en no-time is de accu vol (je ziet de knipper frequentie heel snel door de verschillende mogelijkheden gaan). Dan is het een kwestie van accu's er weer afhalen, nogmaals plaatsen en dan laden ze wel "langzaam" op. Blijkbaar schuur ik de contacten dan schoon? In de camera heb ik nooit contact problemen, zal dus wel aan de lader liggen. Die ligt ook altijd maar stof te happen op de kamervloer. Bij gebrek aan contactspray zal ik de gum maar eens hanteren. :) Ik zal het ook maar eens nakijken.

BTW Beterschap!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

neographikal schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:06:
Ik heb op ál m'n lenzen filters behalve op de 50/1.8 toen ik die had. Dat ding heeft bijna geen risico op beschadiging (frontelement wat diep wegligt) en een fatsoenlijk filter kost een kwart van de lens op zijn minst.

Kapot == vervangen, 't ding is imo een filter niet waard :)
true, ding kost geen hol.....
maja de lens heeft voor mij sentimenteele waarde :+ nouja was een kadootje van m'n ouders.....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
hey, hij ziet er ook een stuk cooler uit met een filter erop... lijkt 't frontelement een stuk groter!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

abrakadaver schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:10:
hey, hij ziet er ook een stuk cooler uit met een filter erop... lijkt 't frontelement een stuk groter!
Ehhm, het frontelement lijkt een stuk groter, ik wist niet dat je foto's daar beter van werden ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Laatst online: 03-01 19:40
Fairy schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:17:
[...]

Ehhm, het frontelement lijkt een stuk groter, ik wist niet dat je foto's daar beter van werden ;) 8)7
Ja cool, van 52 naar 77 stepupringen gebruiken en daar een filter op... wat een leuk zicht ;)

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Ze hadden hem iig bij die winkel op het rijtje bij de witte ballon. De lijnmarkt is dat geloof ik, weet alleen niet meer hoe die winkel heet. Ik heb er mijn 18-50 2.8 Sigma gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jivecar schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:33:
[...]

Ja cool, van 52 naar 77 stepupringen gebruiken en daar een filter op... wat een leuk zicht ;)
En dan raar opkijken dat je last krijgt van vignettering en rare flares buiten :P

Wel ooit een keer voor de grap een set tussenringen (3 stuks) met daarachter een 1.4 TCII en daarachter een 2.0 TCII en dan een 70-200 2.8 L IS, en dan het hele spul ophijsen, ziet er wel heel imposant uit maar echt nuttig is het niet echt ;) -O-

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 06-12-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:05
Dit idee dus ;) Nuttig niet, grappig (voor een keer) wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=57605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

En dan klagen dat het donker is in de zoeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Herrick schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:59:

[afbeelding]
Precies zo ja, staat heel leuk als verlengstuk van de penis maar meer ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Fairy schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:17:
[...]

Sinds wanneer hebben wij zo'n dure camera's omdat de foto's er beter van worden?
't gaat er gewoon om wie de langste/dikste heeft hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Herrick schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:59:

[afbeelding]
Krijg je daar nu ook nog een foto uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemvL
Nou vandaag even opstap geweest in Utrecht en ja hoor, bij de mediamarkt hadden ze de Tamron liggen. Voelde opzich niet slecht aan, jammer genoeg niet op mijn cam gehad... Maar toch even gevoeld :) Daarna naar een 17-40 gezocht en die uiteindelijk ook gevonden. Op de lijnmarkt zitten 2 zaakjes de gene het dichtst bij de Tivoli heeft ook wat duurder glas liggen dus daar hadden ze em. Ik heb de lens daar vergeleken met de EF-S 18-55 F/2.8 IS, de kitlens en sigma 17-50 F/2.8. Ik vond de 18-55 F/2.8 redelijk zwaar, kitlens was natuurlijk al geen optie, maar om te vergelijken was het leuk en de Sigma is ook een leuke lens maar komt uit reviews toch wat minder goed dan de Tamron en de Canon.

De man daar raden mij de Canon aan vanwege de bouw, AF, Contrast, FF mogelijkheden. Natuurlijk met hetzelfde verhaal, zolang ik de 2.8, extra 10mm van de Tamron niet hard nodig zou hebben en het budget heb. Ook wel niet heel veel verder gekomen behalve dat de 17-40 mij een beter gevoel gaf dan de Tamron (ook dan de 18-55 btw ;)).

Neo hoe bevalt de lens bij partypics, mis je de stop en de mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JochemvL schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:24:
Nou vandaag even opstap geweest in Utrecht en ja hoor, bij de mediamarkt hadden ze de Tamron liggen. Voelde opzich niet slecht aan, jammer genoeg niet op mijn cam gehad... Maar toch even gevoeld :) Daarna naar een 17-40 gezocht en die uiteindelijk ook gevonden. Op de lijnmarkt zitten 2 zaakjes de gene het dichtst bij de Tivoli heeft ook wat duurder glas liggen dus daar hadden ze em. Ik heb de lens daar vergeleken met de EF-S 18-55 F/2.8 IS, de kitlens en sigma 17-50 F/2.8. Ik vond de 18-55 F/2.8 redelijk zwaar, kitlens was natuurlijk al geen optie, maar om te vergelijken was het leuk en de Sigma is ook een leuke lens maar komt uit reviews toch wat minder goed dan de Tamron en de Canon.

De man daar raden mij de Canon aan vanwege de bouw, AF, Contrast, FF mogelijkheden. Natuurlijk met hetzelfde verhaal, zolang ik de 2.8, extra 10mm van de Tamron niet hard nodig zou hebben en het budget heb. Ook wel niet heel veel verder gekomen behalve dat de 17-40 mij een beter gevoel gaf dan de Tamron (ook dan de 18-55 btw ;)).

Neo hoe bevalt de lens bij partypics, mis je de stop en de mm?
Neo geeft z'n glas altijd bier te drinken en daar kan een 17-50 of Canon 17-55 iets minder tegen dan een 17-40 :)

Je moet jezelf afvragen of jij die stop en dat beetje extra bereik niet gaat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 18:23
Ter info over de onscherpte van mijn nieuwe 70-200/F4 non-IS op m'n 400D:
Vanavond heb ik even wat vergelijkingsfoto's gemaakt met de 350D van een buurman. (met flits op 1/200 bij F4) Die waren vrijwel allemaal wel scherp en die van mij allemaal nèt niet.
Met m'n 50/1.8 prime idem.
Ik vrees dat de body voor garantie retour moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

abrakadaver schreef op donderdag 06 december 2007 @ 19:28:
[...]

Sinds wanneer hebben wij zo'n dure camera's omdat de foto's er beter van worden?
't gaat er gewoon om wie de langste/dikste heeft hoor 8)
Shit, heb ik een 5D en een berg dikke L lenzen voor de katse kut gekocht omdat jij zei dat mijn foto's er beter van zouden worden :(

Had nog wel een 300-800 van Sigma willen kopen omdat die langer is dan een halve meter :o

;) :D 8)7 *O* _O-

(voor de minder intelligente mensen onder ons, deze post is berust op droogheid en meligheid ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 06-12-2007 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
Aham brahmasmi schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:41:
[...]
Een polafilter op 50mm (crop) gaat wel redelijk werken, maar is nog wat effectiever op groothoek. Maar waarom een "warm" filter? Dit kun je toch gewoon in de nabewerking (digitaal) doen? En het is sowieso een rotwerk om het UV-filter eraf te moeten schroeven en te verwisselen met een warm (haze?) filter.
Ok, fijn:)
ja, dat zit bij het setje filters in, kon 3 hoya filters kopen voor 60 euro met een filter tasje.
ja, dat snap ik, dat ze je dat bij verscheidene fotozaken aanraden, wat was nog meer essentieel dat ze je konden verkopen?
lol, ja ze waren meteen into de canon 70-200 is enz. het punt wat ze maakten (omdat ik de lensdop ook kwijt ben.... }:O) en ik een polarisatie filter wou raden ze me die filter set van hoya aan. een lensdop kost ook al 10 euries..... in verhouding kon je dan beter een uv filter er std. op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

PsychoHellDude schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 07:23:
[...]
lol, ja ze waren meteen into de canon 70-200 is enz. het punt wat ze maakten (omdat ik de lensdop ook kwijt ben.... }:O) en ik een polarisatie filter wou raden ze me die filter set van hoya aan. een lensdop kost ook al 10 euries..... in verhouding kon je dan beter een uv filter er std. op hebben.
Dus jij gebruikt het filter nu ipv een lensdop? Succes met de krassen op je filter die ontstaan in je tas, zal lekker wat flares geven. Lensdoppen zitten bij mij op de filters als de lenzen in de tas zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
Lensdoppen zijn er ook bij besteld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:09:
[...]

Dus jij gebruikt het filter nu ipv een lensdop? Succes met de krassen op je filter die ontstaan in je tas, zal lekker wat flares geven. Lensdoppen zitten bij mij op de filters als de lenzen in de tas zitten.
Ik heb daar werkelijk geen schijntje last van, terwijl ik dit nu al 5 jaar zo gebruik. Doppen raak je om de haverklap kwijt en met een beetje uv filter krijg je niet dusdanige krassen dat je deze moet vernieuwen. Een filter op een 50mm1.8 is een groot deel van de prijs, maar die reken ik in het gebruiksgemak waarmee ik die lens zo kan schoonmaken en beschermen tegen ongewenste vloeistoffen (bier). (hoewel ik die 1.8 eigenlijk nooit meer gebruik nu met mijn takumars 1.4 en 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Tijdens vervoer doe ik meestal wel effe de lensdoppen erop, maar als ik aan 't werk ben laat ik de zonnekappen op de lens zitten en doe ik alleen de achterdop erop. Gaan zo de tas in en 't frontelement lijdt er niks mee (zonder filters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
dat lijkt mij ook ideaal, over de lensdoppen is gewoon waar.. maar om de haverklap nieuwe lensdoppen kopen ben je ook een fortuin kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja filters, ik heb ze liggen, 77mm MRC en ook voor de 50mm 1.4 maar heb ze er allemaal afgehaald. Ik blijf op een of andere manier het gevoel hebben dat het invloed heeft op de kwaliteit van de foto's, en zolang de kwaliteit van de fotograaf niet 100% geweldig is moet je maar zorgen dat de apparatuur 200% goed presteert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:17:
[...]

IEen filter op een 50mm1.8 is een groot deel van de prijs, maar die reken ik in het gebruiksgemak waarmee ik die lens zo kan schoonmaken en beschermen tegen ongewenste vloeistoffen (bier).
Wens ik je veel succes als je bier over de 50mm giet....kan dr nog zo'n goede filter opzitten, dat ding blijft alles behalve 'water' dicht.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
abrakadaver schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:24:
Tijdens vervoer doe ik meestal wel effe de lensdoppen erop, maar als ik aan 't werk ben laat ik de zonnekappen op de lens zitten en doe ik alleen de achterdop erop. Gaan zo de tas in en 't frontelement lijdt er niks mee (zonder filters).
Gebruiken jullie die zonnekappen altijd en overal? Of enkel voor buiten als het zonnig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Laatst online: 27-06-2022
Fire69 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 10:36:
[...]

Gebruiken jullie die zonnekappen altijd en overal? Of enkel voor buiten als het zonnig is?
Ik gebruik m'n zonnekappen eigenlijk altijd en overal, binnen en buiten, rain or shine, en op m'n walkaround (17-85 IS USM) zit ie er ook gewoon standaard op. Hij past inclusief de kap ook nog gewoon in de fototas, dus hoef ik er niet over na te denken. Op m'n tele (70-300 IS USM) heb ik de kap achterstevoren zitten zodat hij makkelijker in de tas past, maar zodra ik 'm gebruik gaat de kap er op. Alleen voor m'n 50mm gebruik ik nooit een kap, weet eigenlijk niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
De mijne zit ook steeds achterstevoren erop in de tas, maar gebruik hem zelden, zeker met dit zielige weer.
Binnen en met dit weer maakt het geen verschil veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Met flitsen ben ik er neit zo weg van, en ik scheit regelmatig op erg donkere plekken en dan wil ik echt ieder beetje licht wat er is kunnen pakken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
altijd, handig bij tegenlicht en geeft 'n beetje bescherming bij stoten en neerleggen enz.
ohja, en het ziet er natuurlijk stoer uit! zonder hoor je er niet bijijijij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik gebruik mijn zonnekappen altijd, als was het maar omdat ik 75% van de tijd met dat ding tegen het glas/gaas sta te leunen. Op de macro gebruik ik hem niet als ik dichterbij wil komen, dan duw ik gewoon het filter tegen het glas. Op die manier creeer ik een soort van zoom :) Het valt anders niet mee om sluitertijden te hebben van bv 1/40 op 100 mm. Met of zonder zonnekap, keihard op de camera drukken zodat hij stil tegen het glas bijft hangen. Daarom heb ik ook een hekel aan uitschuiflenzen.
Enkel mijn 10-22 heeft geen zonnekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ligt er ook een beetje aan of je crop of FF schiet volgens mij, mijn 17-40 geeft op crop totaal geen flare, en op FF wel, ook is het contrast verschil duidelijk merkbaar wanneer je zonder zonnekap schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik gebruik de zonnefilters puur ter bescherming (partyfotografie). Scheelt een hoop vette vingers van grapjassen die je lens beetpakken zodat je een foto van ze gaat maken. Puur bescherming dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
ik ook altijd. moving heads kunnen soms hele lelijke flares veroorzaken als ik er geen zonnekap op heb zitten. zelfs met kap krijgen ze het soms nog voor elkaar.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:28
Ik heb sinds gisteren de 50mm 1.8. Heerlijk lensje, en scherp!
Ik heb alleen twee dingetjes waar ik een beetje van baal, terwijl het geen resultaat geeft op de foto's.
1: Er zit een haartje in de lens, deze is duidelijk zichtbaar als je zonder body door de lens heen kijkt.
2: Op het achterglas zit een miniscuul soort van beschadigingetje. Het is er iig niet af te halen met een zachte doek, en je voelt ook dat de doek even blijft haken als je erover heen gaat.

Is dit een geval van "die-lens-is-maar-80-euro-dus-zeik-niet" of van "je-hebt-er-voor-betaald-dus-je-hebt-gewoon-recht-op-een-goeie-lens"?
Ik neig zelf naar die laatste, maar ik dacht ik peil het hier even ;)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
mja, dat soort dingetjes zie je op normale foto's misschien niet... maar 't kan zijn dat 't met tegenlicht een afname in contrast veroorzaakt. Dus als 't niet te veel moeite is gewoon ff trug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
-> "je-hebt-er-voor-betaald-dus-je-hebt-gewoon-recht-op-een-goeie-lens"?

Terug met dat ding, ze hebben maar fatsoenlijk spul te leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je de lens nieuw hebt gekocht, meteen terug gaan.

Als je de lens 2e hands hebt gekocht de verkoper een schop geven en ook proberen terug te draaien.

Ondanks dat het maar een lens je is van 80 euri hoort er niks in te zitten en eht glas gaaf te zijn :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:28
Thx, hij was nieuw, morgen maar even terug dus :)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Ik heb een vraagje. Mijn vader heeft een Canon AE-1 met een mooie lens als in: FD 50mm f/1.4. Nou wil ik die lens gaan gebruiken op mijn 350D, maar daar heb ik een adapter voor nodig. Weet iemand toevallig waar ik dat kan kopen? Ik heb via google gezocht maar daar werd ik niet echt veel wijzer uit...

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Niet echt de moeite waard, ze staan op Ebay, maar het zijn coverters met glas erin: optiek lijdt eronder. Gewoon een nieuwe halen is meer de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Hmm, had wel een shop gevonden waar ze zo'n adapter verkochten.. Voor 50 dollar. Kwam alleen nog 40 dollar verzendkosten bij. Niet echt moeite waard dus.

Ik zat namelijk te twijfelen; of een EF 50mm f/1.8 of zo'n adapter, ga denk ik voor de EF en dan die FD voor de oude body gebruiken en daar ook wat foto's mee schieten. ;)
Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.