Dan heb je óf een ragscherpe kitlens, of een belachelijke 17-40 gehad. Verder is de stap van 40 naar 55mm nou niet echt gigantisch ofzo. True, ik ben ook voor de 17-55 gegaan, maar als de 17-55 een /4 was geweest, was het gewoon de 17-40 gewordenVerwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:05:
[...]
Persoonlijk vind ik de 17-40 totaal geen lens voor een cropcam (Ik heb 'm gehad en weer terug gestuurd, omdat hij optisch niet veel beter was dan de kitlens. Ik ben daarna voor een 10-22 gegaan). Hij is net niet wijd genoeg en 40mm op het einde is ook weer net te weinig. Voor de doeleinden waar jij 'm voor wilt gebruiken is een 10-22 weer te wijd. Ik zou echter alleen nog even doorsparen en voor een 17-55 IS gaan (tenzij je natuurlijk binnen afzienbare tijd op FF over wilt gaan). Deze is optisch beter dan de 17-40, heeft net dat beetje meer zoom wat je dus mist op die 17-40 en heeft IS aan boord.
Verwijderd
Nog een voordeel die ik was vergeten... de 2.8 ten opzichte van de 4.0Henk schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:09:
[...]
Dan heb je óf een ragscherpe kitlens, of een belachelijke 17-40 gehad. Verder is de stap van 40 naar 55mm nou niet echt gigantisch ofzo. True, ik ben ook voor de 17-55 gegaan, maar als de 17-55 een /4 was geweest, was het gewoon de 17-40 geworden
Ik heb toen een test uitgevoerd op een muur en mijn 18-55 en 17-40 lagen zo dicht tegen elkaar aan, dat ik gek zou zijn om die 17-40 te houden. Toen ben ik voor de 10-22 gegaan en dat is echt een wereldlens!
Grappig, aangezien de 10-22 optisch ook veel op de 17-40 lijkt
[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 27-11-2007 10:04 ]
Verwijderd
Ik weet dat jij de 17-40 tot in den einde blijft verdedigenneographikal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:54:
Grappig, aangezien de 10-22 optisch ook veel op de 17-40 lijkt
Ik heb de knoop doorgehakt en de Tamron 17-50/2.8 besteld. Het is voor mijn gebruik (hobby, en eigenlijk heb/maak ik bijna alleen maar in vakanties tijd) niet te verantwoorden veel meer uit te geven. Deze is voor mijn gebruik de beste. Helaas geen IS, maar voor mij (vooral op de korte brandpuntsafstand) weegt de lichtsterkte (toch 1-2 stops) flink zwaarder.
Tel daarbij op dat hij optisch beter is dan m'n huidige kitlens, beter gebouwd is, en een zonnekap meegeleverd heeft (en beter & goedkoper is dan de Sigma 18-50/2.8), en het is voor mij de winnaar.
Denk dat ik er blij mee ga zijn, van de 17-85 IS weet ik tegen welke irritaties ik aan ga lopen (en die leen ik anders nog wel een paar keer van m'n pa).
Met dank aan Henkert
.
Tel daarbij op dat hij optisch beter is dan m'n huidige kitlens, beter gebouwd is, en een zonnekap meegeleverd heeft (en beter & goedkoper is dan de Sigma 18-50/2.8), en het is voor mij de winnaar.
Denk dat ik er blij mee ga zijn, van de 17-85 IS weet ik tegen welke irritaties ik aan ga lopen (en die leen ik anders nog wel een paar keer van m'n pa).
Met dank aan Henkert
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Nee, het ding heeft nadelen, waaronder de prijs, het beperkte bereik en de F/4. Maar over scherpte en contrast valt er weinig te klagen. Optisch liggen de 10-22 en de 17-40 niet zover uit elkaar, op de heftigere kleuren op de 10-22 na. Zie ook Photozone voor een vergelijkingVerwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:32:
[...]
Ik weet dat jij de 17-40 tot in den einde blijft verdedigen
Ik vermoed dat je gewoon een behoorlijk brak exemplaar te pakken hebt gehad. Je bent niet de enige die dat is gebeurd, de tester bij 16-9.net had hetzelfde en schreef hem daarom af. Des te vreemder keek hij op toen een ander exemplaar een Nikkor 17-35 zeer behoorlijk bij hield (you win some you lose some).
Ik heb ze trouwens beiden
Goede lens, al helemaal voor het geld. Ik vind het echt een van de interessantere lenzen van Tamron op het momentTarin schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:32:
Ik heb de knoop doorgehakt en de Tamron 17-50/2.8 besteld. Het is voor mijn gebruik (hobby, en eigenlijk heb/maak ik bijna alleen maar in vakanties tijd) niet te verantwoorden veel meer uit te geven. Deze is voor mijn gebruik de beste. Helaas geen IS, maar voor mij (vooral op de korte brandpuntsafstand) weegt de lichtsterkte (toch 1-2 stops) flink zwaarder.
[ Voor 48% gewijzigd door neographikal op 27-11-2007 10:37 ]
De 17-40 is een UWA op FF met bijbehorend techniek in die lens. De 10-22 is een UWA voor een cropsensor, die niet erg afwijkt qua design van de17-40 voor FF.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:32:
[...]
Ik weet dat jij de 17-40 tot in den einde blijft verdedigen, maar dit waren mijn persoonlijke ervaringen. Daarnaast is het vergelijken van de 17-40 met de 10-22 hetzelfde als appels met peren vergelijken. Een 10-22 koop je met andere doeleinden dan een 17-40, tenzij je een FF cam hebt.
Appels en peren?, eerder appels en kleine appels
Verwijderd
Ik doelde een 17-40 op een cropcam met de 10-22 op een cropcam. Niet een 10-22 op een crop en een 17-40 op FF. Dan zijn het bijna identieke lenzen op 1mm na in het begin.Nomad schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:35:
[...]
De 17-40 is een UWA op FF met bijbehorend techniek in die lens. De 10-22 is een UWA voor een cropsensor, die niet erg afwijkt qua design van de17-40 voor FF.
Appels en peren?, eerder appels en kleine appels
2e hands 70-200 2.8 (sigma voor canon mount), man woont in zeeland, ik in groningen. Heb hem gevraagd de focus test te doen. Kreeg net een mailtje met dit als resultaat: link
Hoe kan het toch dat dit echt elke keer weer het geval is, zo soft als een softijsje, lens van 900 euro nieuw
.
Hoe kan het toch dat dit echt elke keer weer het geval is, zo soft als een softijsje, lens van 900 euro nieuw
Weet je zeker dat je niet op jampotten aan het bieden bent?
Damn, je treft het wel. Joh, haal gewoon de Canon: 't is een keer slikken, maar het ding is wel steengoed
Ja, ik begin wel depressief te worden. Die man heeft de test prima gedaan namelijk, sluitertijd van 1/1600e
en ontspanvertraging gebruikt op degelijk statief, goede focus gedaan etc....ik raad echt niemand die 70-200 van sigma 2e hands aan. Dit is echt om te huilen.
Nadat jij het halve schap bij Konijn leeg hebt gevist kun je denk ik het ding ook moeilijk nieuw aanraden?
Hoe je het doet weet ik niet, maar je zit aan het randje van statistische onmogelijkheid

[ Voor 30% gewijzigd door neographikal op 27-11-2007 12:06 ]
Bekend zwak punt van de Sigma EX'jes jah, die 15 fish van me heeft het ook al

Ik vind het zelf ook bijna wel grappig aan het worden, zij het dat dit me zoveel tijd kost
.
Anyway, ik ga echt géén 70-200 sigma kopen meer, ben er flauw van, koop wel een verrekijker ofzo.
(trouwens laatste 10 dagen ofzo ben ik actief bezig geweest voor deze lens, en naast deze lens heb ik nog 3 andere 70-200's van sigma afgekeurd. Er staat op marktplaats, fotoapparatuur en birdpix marktplaats geen 70-200 van sigma voor canon die wel goed is. Dat je het even weet
)
(sta nu op 15 geteste exemplaren van de sigma 70-200 (sommige tests heb ik laten doen via mail, hiervan was wel geteld 1 goed. Die heb ik toen ook gekocht, maar nu heb ik geen nikon meer dus ja
.
Je hebt geluk Timon (hij heeft mijn 70-200 sigma die ik toen kocht))
Anyway, ik ga echt géén 70-200 sigma kopen meer, ben er flauw van, koop wel een verrekijker ofzo.
(trouwens laatste 10 dagen ofzo ben ik actief bezig geweest voor deze lens, en naast deze lens heb ik nog 3 andere 70-200's van sigma afgekeurd. Er staat op marktplaats, fotoapparatuur en birdpix marktplaats geen 70-200 van sigma voor canon die wel goed is. Dat je het even weet
(sta nu op 15 geteste exemplaren van de sigma 70-200 (sommige tests heb ik laten doen via mail, hiervan was wel geteld 1 goed. Die heb ik toen ook gekocht, maar nu heb ik geen nikon meer dus ja
[ Voor 63% gewijzigd door Nomad op 27-11-2007 12:13 ]
Bedankt Noman 
Ik vond het een interessant lensje ivm. Canons en de prijs maar als ik de verhalen van jou hoor emt dat ding is het een lens om te huilen....
Ik vond het een interessant lensje ivm. Canons en de prijs maar als ik de verhalen van jou hoor emt dat ding is het een lens om te huilen....
Verwijderd
Zoals Neo al zei: beter voor de 70-200/2.8 van Canon gaan. Op MP staat er 1 van 850,- en een week of 2 terug 1 van 800,- die nog in de garantie zat (woonde in A'dam).Nomad schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:10:
Ik vind het zelf ook bijna wel grappig aan het worden, zij het dat dit me zoveel tijd kost.
(trouwens laatste 10 dagen ofzo ben ik actief bezig geweest voor deze lens, en naast deze lens heb ik nog 3 andere 70-200's van sigma afgekeurd. Er staat op marktplaats, fotoapparatuur en birdpix marktplaats geen 70-200 van sigma voor canon die wel goed is. Dat je het even weet)
(sta nu op 15 geteste exemplaren van de sigma 70-200 (sommige tests heb ik laten doen via mail, hiervan was wel geteld 1 goed. Die heb ik toen ook gekocht, maar nu heb ik geen nikon meer dus ja.
Die 200,- die je misschien op de Sigma bespaart heb je vast al aan al je frustaties opgemaakt.
Anderzijds ook wel weer onbegrijpelijk dat mensen hun Sigma's niet even laten callibreren...
Ik heb, voordat ik mijn tamron 17-50 2.8 kocht, eerst nog een 17-85 geleend van een kennis. Dat ding heeft mijns inziens op de groothoek stand een behoorlijke barrel distortion, voor een lensje van dit bereik. Vandaar dat ik vervolgens de tamron getest en gekocht heb.Tarin schreef op maandag 26 november 2007 @ 21:40:
Ik zit met een vergelijkbare keuze: een standaardlens voor niet al teveel geld, zoals ook al ergens hierboven geroepen. Kandidaten:
Canon 17-85 IS USM, 475 gram. € 349 bij Foka (bulk), dus betaalbaar.
Sigma 18-50/2.8, 450 gram. € 399.
Tamron 17-50/2.8, 430 gram. € 349.
Ik ga 90% zeker voor de Tamron. Optisch beter dan de Sigma, net iets goedkoper, zonnekap meegeleverd (net als de Sigma overigens).
Waarom geen sigma? volgens vele reviews bleek tamron optisch beter te zijn.
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Zijn die focustesten voornamelijk relevant voor die Sigma's, of is het verstandig mijn Canon ook even te testen of ie helemaal in orde is? Zijn er nog meer van die testen? (Dan draai ik die even voordat ik het serienummer uitknip om voor de cash back op te sturen).
@Parle85: ding heeft op groothoek idd forse vervorming. Ik moet op 17mm geen schilderij in rechte lijst gaan fotograferen, dan wordt ie ovaal.
@Parle85: ding heeft op groothoek idd forse vervorming. Ik moet op 17mm geen schilderij in rechte lijst gaan fotograferen, dan wordt ie ovaal.
[ Voor 21% gewijzigd door Brum op 27-11-2007 13:37 ]
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Wordt niet te paranoide. Als een objectief voldoet aan je verwachtingen dan hoef je niet te gaan testen. Op het moment dat je, in vergelijking met shots gemaakt met een ander exemplaar, zou zien dat jou lens achterblijft dan wordt testen (en mogelijk laten calibreren) nuttig.Brum schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:36:
Zijn die focustesten voornamelijk relevant voor die Sigma's, of is het verstandig mijn Canon ook even te testen of ie helemaal in orde is? Zijn er nog meer van die testen? (Dan draai ik die even voordat ik het serienummer uitknip om voor de cash back op te sturen).
Ook Canon laat wel eens steekjes vallen. Tokina en Tamron ook. Geen enkele fabrikant heeft een QC procedure ("quality check" dus) die 100% waterdicht is, want zo'n uitgebreide procedure is gewoonweg te duur.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Inderdaad, ik nog nooit een lens gemeten, ook mijn Sigma 70-200 f/2.8 niet toen ik nog had. Gewoon lekker mee gaan fotograferen, daar is het spul voor.JumpStart schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:06:
[...]
Wordt niet te paranoide. Als een objectief voldoet aan je verwachtingen dan hoef je niet te gaan testen. Op het moment dat je, in vergelijking met shots gemaakt met een ander exemplaar, zou zien dat jou lens achterblijft dan wordt testen (en mogelijk laten calibreren) nuttig.
This footer is intentionally left blank
Absoluut Arjan. De 70-200 lenzen serie is ook de enige serie die ik test, maar ik heb proefondervindelijk gemerkt dat het nodig is bij sigma. Mijn 17-50 van tamron heb ik niet getest, maar ik weet nu uit reallife dat hij gewoon prima is. Evenals mijn sigma 105mm en mijn 50mm op nikon etc ook allemaal niet heb getest.
Het is echt dat ik weet dat deze lens (70-200 sigma) vaak fout is dat ik hem dus test. Zoals hierboven gezegd wordt, niet paranoia gaan worden en alles wat los en vast staat testen.
(ik hou marktplaats zeker in de gaten voor de canon versie, maar zelden zie je hem en nog meer zelden voor een interessante prijs).
Het is echt dat ik weet dat deze lens (70-200 sigma) vaak fout is dat ik hem dus test. Zoals hierboven gezegd wordt, niet paranoia gaan worden en alles wat los en vast staat testen.
(ik hou marktplaats zeker in de gaten voor de canon versie, maar zelden zie je hem en nog meer zelden voor een interessante prijs).
[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 27-11-2007 22:27 ]
Verwijderd
Hoe kom je daar bij? Het zijn juist bepaalde periodes dat er opeens meer opstaan, wat ik al zei, pasgeleden 1 voor 800,- en van de week 1 voor 850,-. Ah en nu overigens ook weer 1 voor 800,-.Nomad schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:27:
.........
Verwacht ze niet lager te kunnen krijgen want ze gaan 9 v/d 10 keer echt niet voor minder dan 900,- weg, nu moet je juist ff profiteren met afdingen vanwege de cashback.
Is de 2.8IS geen optie voor je?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 23:01 ]
Ik ga denk ik voor de 24-70 f2.8 van Sigma, mooie prijs, goeie bouw, mooie resultaten gezien. Hebben jullie ervaringen met deze lens?
Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw
De bouw is wel goed, maar de focus is traag, schakelen tussen AF en MF moet je met 2 schakelaars doen, 1 voor de focus en 1 om de ring vrij te geven.SparkOne schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:13:
Ik ga denk ik voor de 24-70 f2.8 van Sigma, mooie prijs, goeie bouw, mooie resultaten gezien. Hebben jullie ervaringen met deze lens?
Prestaties lopen ook erg uiteen. De mijne was toen wel goed, maar ik heb ook enkele horrorverhalen gelezen.
Verwijderd
Tamron's 28-75 f/2.8 schijnt erg goed te presteren, wel wat lawaaiige AF maar heeft toch een beter imago dan de Sigma.
Trust me, hij schijnt niet goed te presteren, het ding presteert gewoon erg goed. Optisch van gelijke kwaliteit als de Canon 24-70L.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:22:
Tamron's 28-75 f/2.8 schijnt erg goed te presteren, wel wat lawaaiige AF maar heeft toch een beter imago dan de Sigma.
De AF maakt geluid, het is geen USM, maar lawaaiig is al overdreven. Het ding maakt geluid, ok, maar is geen lawaai te noemen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Jups, of check eBay eens. Daar zijn ze nieuw voor minder dan €900 te koopVerwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:56:
[...]
Hoe kom je daar bij? Het zijn juist bepaalde periodes dat er opeens meer opstaan, wat ik al zei, pasgeleden 1 voor 800,- en van de week 1 voor 850,-. Ah en nu overigens ook weer 1 voor 800,-.
Verwacht ze niet lager te kunnen krijgen want ze gaan 9 v/d 10 keer echt niet voor minder dan 900,- weg, nu moet je juist ff profiteren met afdingen vanwege de cashback.
Ja ok, maar de focus snelheid? ikzelf werd redelijk gek van die trage sigma, hoe staat de tamron er tegenover? Hoe is de voortgang bij tamron om eens een hsm/usm variant op de markt te brengen? Krijgen ze er een bult klanten bij!JumpStart schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:02:
[...]
Trust me, hij schijnt niet goed te presteren, het ding presteert gewoon erg goed. Optisch van gelijke kwaliteit als de Canon 24-70L.
De AF maakt geluid, het is geen USM, maar lawaaiig is al overdreven. Het ding maakt geluid, ok, maar is geen lawaai te noemen.
Laat ze een mooie 400 of 500 mm prime van F4 ontwikkelen met een USM like motor en een schappelijke prijs en ze zullen als zoete broodjes over de toonbank gaan bij de vogelaars!
[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 28-11-2007 17:48 ]
Verwijderd
Excuses, mijn verhaaltje was niet negatief bedoeld. Heb zelf de 17-50 van Tamron en die presteer keurig. Dit i.c.m. de verhalen 'op internet' over de 28-75 deden mij een voorzichtige conclusie trekken over de prestaties van die 28-75.JumpStart schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:02:
[...]
Trust me, hij schijnt niet goed te presteren, het ding presteert gewoon erg goed. Optisch van gelijke kwaliteit als de Canon 24-70L.
Naast mijn 17-50 heb ik een 70-200 van Canon met dat USM systeem, en in een directie vergelijking ervaar ik de focus van de Tamron als lawaaiig. Maar oké, tijdens het fotograferen met de lens levert dit geen opgeschrikte mensen op, en ook gehoorbeschermers laat ik achterwege.
Ergo: ook ik ben 'fan' van Tamron's f/2.8 lijn, maar wilde het voorzichtig brengen.
Mijn 17-50 (= min of meer broertje van 28-75) heeft een erg kort focuspad waardoor ik de snelheid niet als langzaam ervaar. Of het echter vergelijkbaar is met (bijvoorbeeld, gelijke range) Canon's 16-35 f/2.8 USM waag ik toch wel te betwijfelen. Enige échte nadeel van Tamron's focussysteem vind ik dat het duidelijk meer 'hunten' oplevert dan bij mijn Canon tele.Fairy schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:47:
[...]
Ja ok, maar de focus snelheid? ikzelf werd redelijk gek van die trage sigma, hoe staat de tamron er tegenover? ...
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 18:07 ]
ivm met m'n Canon 28-105 USM is m'n 17-50 ook een tik trager hoor en veel luidruchtiger. Ik scheit voornamelijk bij veel geluid dus dat is neit zo'n probleem, ook hunt de Tamron ietsjes meer bij low light.
Optisch ben ik er meer tevreden mee aangezien de kleuren naar ijn menning wat verzadigder/voller zijn en daar hou ik wel van.
maar de AF is geen match voor de Canon USM
Optisch ben ik er meer tevreden mee aangezien de kleuren naar ijn menning wat verzadigder/voller zijn en daar hou ik wel van.
maar de AF is geen match voor de Canon USM
Qua scherpte overtreft hij de 24-70 doorgaans zelfs, maar als het op contrast en de bokeh aankomt dan verkies ik zelf de Canon ondanks de significant hogere meerprijs. Het contrast van de Tamron is erg goed, maar wat rauwer op de een of andere manier. Pak de twee lenzen en zet ze na elkaar op de camera. Zelfs op het schermpje van de camera is het verschil zichtbaarJumpStart schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:02:
[...]
Die van 800 euro zie ik niet staan, maar wel 1 van 850 euro. Daar is nog maar 700 euro op geboden, opzich misschien kijken of ik hem voor 800 mee kan nemen. Maar nieuw is 950 euro, wel een hoop verschil natuurlijk, maar relatief weinig.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:56:
[...]
Hoe kom je daar bij? Het zijn juist bepaalde periodes dat er opeens meer opstaan, wat ik al zei, pasgeleden 1 voor 800,- en van de week 1 voor 850,-. Ah en nu overigens ook weer 1 voor 800,-.
Is de 2.8IS geen optie voor je?
Verwijderd
Daarbij is Canon's 70-200 f/2.8 voor ongeveer €1100 te koop. Daar gaat dan nog €150 cashback vanaf wat het resultaat ook op €950 brengt. Wat pleit er dan nog voor de Sigma?
Vóór de sigma pleit de 2e hands prijs van 550 euro over het algemeen.
Maar die zijn allemaal zo brak als wat, ondanks dat ik echt overtuigd ben dat de verkopers dat lang niet altijd zelf door hebben.
Anyway, het wordt een 70-200 van canon, nu even geld vinden en een goede deal.
Maar die zijn allemaal zo brak als wat, ondanks dat ik echt overtuigd ben dat de verkopers dat lang niet altijd zelf door hebben.
Aaarrghhh, moeilijk moeilijk allemaal 
Ik wil gewoon teveel voor het geld wat ik te besteden heb. Het liefst het bereik van 10-300mm F2.8 met allemaal L-glas. Maar denk dat dat nog ff sparen wordt...
Volgende maand zal er iets van een lens bij gaan komen, en dan als vervanger van de kitlens voor de 400d.
Ik ben echter aan het twijfelen tussen de Canon 24-70 F2.8 L USM en de Canon 24-105 F4 L IS USM.
Beide hebben ze goede optische prestaties. Van een andere klasse dan de kitlens...
Maar toch. De 24-105 heeft IS, de 24-70 niet. Maar die is weer F2.8...
En dan zou je zeggen, heb je die F2.8 nodig? Dan zou de keuze snel gemaakt zijn. Maar ik ben iemand die alles met de camera wil. Natuurfotografie, straatfotografie, party-fotografie. En bij dat laatste is 2.8 best handig. Maar IS en een groter bereik ook...
Voor UWA komt er nog wel eens een 10-22 ofzo / 17-40L of beide, maar dat is voor later. Waarom niet gewoon 24-105 F2.8 IS USM.
Ik wil gewoon teveel voor het geld wat ik te besteden heb. Het liefst het bereik van 10-300mm F2.8 met allemaal L-glas. Maar denk dat dat nog ff sparen wordt...
Volgende maand zal er iets van een lens bij gaan komen, en dan als vervanger van de kitlens voor de 400d.
Ik ben echter aan het twijfelen tussen de Canon 24-70 F2.8 L USM en de Canon 24-105 F4 L IS USM.
Beide hebben ze goede optische prestaties. Van een andere klasse dan de kitlens...
En dan zou je zeggen, heb je die F2.8 nodig? Dan zou de keuze snel gemaakt zijn. Maar ik ben iemand die alles met de camera wil. Natuurfotografie, straatfotografie, party-fotografie. En bij dat laatste is 2.8 best handig. Maar IS en een groter bereik ook...
Voor UWA komt er nog wel eens een 10-22 ofzo / 17-40L of beide, maar dat is voor later. Waarom niet gewoon 24-105 F2.8 IS USM.
Verwijderd
Ah, ik realiseer me dat ik iets doms gezegd heb in mijn vorige bericht... ik was van gedachte dat jullie de €800 toeschreven aan een tweedehands SigmaNomad schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:52:
Vóór de sigma pleit de 2e hands prijs van 550 euro over het algemeen.
Skip de 24-105L als je in het donker gaat werken, die IS klinkt leuk, maar betekent niet dat je onderwerp 2-3,5 keer zo lang stil gaat zitten/staan/whatever. f/2.8 is bare necessity, ik baal er meer van dat er niet iets als een 16-35L f/1.8 is ofzoTranceSetter schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:55:
Aaarrghhh, moeilijk moeilijk allemaal
Bericht hierboven
IS is vooral fijn op tele lenzen. Op groothoek kan het ook fijn zijn hoor, maar daar zet ik lichtsterk glas echt boven glas met IS.
Die 24-70 is een fijne lens, zeker qua bouw. Op een 400D vind ik hem wat groot en zwaar, hoewel een grip het al beter maakt.
Die 24-70 is een fijne lens, zeker qua bouw. Op een 400D vind ik hem wat groot en zwaar, hoewel een grip het al beter maakt.
Met Floris, IS is met name leuk op tele's: de 1/30ste die je dan met IS haalt wil je onderwerp nog wel stil staan. Leuk dat je naar 1/3de kan, maar tenzij je gebouwen fotografeert levert je dit alsnog bewegingsonscherpte op. Daarom ga ik ook liever voor een F/2.8 dan een F/4IS als het om groothoek/standaardlenzen gaat
Dat is mooi advies allemaal. Dat is de keus al een stuk makkelijker.
Ik heb gelukkig een grip op mijn 400d, dus dat is mooi meegenomen. Hoop dat ik over een maand niet 1 een keer de neiging heb om voor een 70-200L lens te gaan...
Ik heb gelukkig een grip op mijn 400d, dus dat is mooi meegenomen. Hoop dat ik over een maand niet 1 een keer de neiging heb om voor een 70-200L lens te gaan...
Ik weet niet precies wat je redenen zijn om voor L glas van Canon te gaan, maar er is natuurlijk meer op de markt. De 17-50 tamron scheelt je een hoop geld, een tamron 28-75 ook. Beiden 2.8 over het hele bereik. Minder goed dan de 24-70, absoluut, maar ook goedkoper...tis altijd een afweging.TranceSetter schreef op woensdag 28 november 2007 @ 21:40:
Dat is mooi advies allemaal. Dat is de keus al een stuk makkelijker.
Ik heb zeker serieus gekeken naar andere alternatieven. Echter ben ik toch een echte Canon-man. Niet dat ik dan andere merken niet serieus bekijk, maar ik neig eerder naar Canon. Ook ben ik van mening dat ik uiteindelijk toch bij de L-glas uit wil komen, en dan zit er toch een voordeel in om dit meteen te doen ipv door een tussenstap.Nomad schreef op woensdag 28 november 2007 @ 21:56:
[...]
Ik weet niet precies wat je redenen zijn om voor L glas van Canon te gaan, maar er is natuurlijk meer op de markt. De 17-50 tamron scheelt je een hoop geld, een tamron 28-75 ook. Beiden 2.8 over het hele bereik. Minder goed dan de 24-70, absoluut, maar ook goedkoper...tis altijd een afweging.
Ongeveer een jaar geleden heb ik de 400d aangeschaft, en ben van plan om deze over een jaar te vervangen voor een 5D (of de opvolger daarvan). Dan zie ik het nut niet van een 40d als tussenstap.
Maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Soms toch lastig hoor

Lastig? Neuh...Duur? Ja....;)TranceSetter schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:18:
[...]
...
Maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Soms toch lastig hoor
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ik heb er wel goede ervaringen mee, heb wel een oudere versie (de niet-macro, wel-DG).SparkOne schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:13:
Focust goed en redelijk snel (niet zo snel als USM maar wel sneller dan een tamron 28-75). Je hoort de focusmotor wel lopen. Op f/2.8 goed bruikbaar (vergelijkbaar met de canon qua kleur en scherpte, contrast blijft een beetje achter) en op f/4 is ie gewoon goed scherp en heeft ook goed contrast. Op m'n 1d (1,25x crop) blijft ie ook goed scherp in de hoeken dus ik verwacht dat dat op fullframe ook nog wel stand houdt.
Hij is inderdaad stevig gebouwd maar schuift wel een beetje uit met focussen en een heel stuk met zoomen (netals de 24-70L wordt ie gekgenoeg langer bij groothoek).
Voor mij was de 24mm groothoek en bouw de doorslag, de 24-70L vond ik voor mijn toepassing (deed veel concerten toen ik 'm kocht) de meerprijs (3x zo duur) niet waard.
Als je die 4mm aan de groothoekkant niet nodig hebt dan is de 28-75 van tamron denk ik een betere keuze, daarbij is 't wat makkelijker om een scherpe te vinden en die is nogal wat goedkoper.
[edit]
oh als laatste: bedenk wel goed of een lens in dit bereik op crop geschikt voor je is, de meesten kiezen een 17-50 of zoiets, omdat dat meer aansluit op hun wensen. 24-70 op crop is meer wat voor portretten of kleine concerten... voor de meesten niet als walkaround.
Nog even over die 70-200EX, blijkbaar heb ik dan dat onvindbare exemplaar dat wel naar behoren functioneert
plaatje van afgelopen week, 1d@iso640, f/2.8 1/500s
RAW uit DPP en in photoshop wat curves gedaan, geen sharpening.
Met de huidige cashback op de 70-200 2.8L is de nieuwe 70-200EX denk ik niet meer zo interessant indd.
[ Voor 8% gewijzigd door abrakadaver op 29-11-2007 02:28 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik ben vanplan om de 400D te kopen van Canon en ben lekker aan het lezen in de topics hierover.
Dit wordt mijn eerste spiegelreflex camera en zit te kijken naar de bundels en welke lens.
Nu zit er in 1 bundel de volgende lens:
CANON Objectief EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
http://www.pixmania.nl/nl...tief-ef-55-200mm-f-4.html
Echter staat deze niet in dit topic, heeft iemand ervaring met deze lens ?
Nogmaals ik ben een beginner.
Dit wordt mijn eerste spiegelreflex camera en zit te kijken naar de bundels en welke lens.
Jah Man Jah
pricewatch: Sigma 20mm f/1.8 EX ASP DG DF RF (ø82mm)Floor-is schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:33:
[...] ik baal er meer van dat er niet iets als een 16-35L f/1.8 is ofzo

* JumpStart rent en zoekt dekking
http://www.photozone.de/8...anon_55200_4556/index.htmEmJeej schreef op donderdag 29 november 2007 @ 10:27:
Ik ben vanplan om de 400D te kopen van Canon en ben lekker aan het lezen in de topics hierover.
Ik heb de lens zelf een paar keer gebruikt en het is opzich voor het geld (<200 EUR) een aardige lens. Wat men zegt over de bouwkwaliteit is wel waar: nieuw uit doos kun je het binnenste deel al goed bewegen, dus dat is niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik weet niet hoe de lens zich verhoud t.o.v. alternatieven zoals de Sigma 70-300, aangezien ik die niet ken.
30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP
Dat ding is op F/4 ongeveer bruikbaar zeg maarJumpStart schreef op donderdag 29 november 2007 @ 10:34:
[...]
pricewatch: Sigma 20mm f/1.8 EX ASP DG DF RF (ø82mm)![]()
* JumpStart rent en zoekt dekking
Prijs valt me trouwens wel mee.neographikal schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:18:
[...]
Dat ding is op F/4 ongeveer bruikbaar zeg maarHeb er toen ook naar gekeken, maar hij is echt te godsgruwelijk soft
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Meer dan een tientje is te duur voor dat gebrek aan kwaliteit.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
ik heb er nog een liggen, met Amount... gek he, dat ik die niet verkocht krijg.Oxi schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:30:
Meer dan een tientje is te duur voor dat gebrek aan kwaliteit.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Verwijderd
Toch denk ik dat enige nuance op zijn plaats is hoor. Kijk hier maar eens, en dan de beoordeling van 'twoshadows' met bijbehorende vergelijking.
Ik heb er drie op de camera gehad, veel naar gezocht, veel samples bekeken en uiteindelijk ben ik toch voor de Sigma 15/2.8 fish gegaan. Ik zocht iets wijds en snels.
Het ding was tot F/4 erg soft en contrastloos, daarvoor koop je imo geen prime.
Van de filters wordt je ook al niet vrolijk
[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 29-11-2007 13:25 ]
Verwijderd
Oké. Misschien is het ontwerp erg kritisch (i.c.m. Sigma's beroemde beruchte QC) waardoor er veel net-niet exemplaren zijn. Maar als ik die test bekijk die 'twoshadows' gedaan heeft valt het me alles mee. Dan vind ik uitspraken als 'meer dan een tientje is te duur voor dat gebrek aan kwaliteit' wel erg kort door de bocht.
Even een vraagje..
wat kost een lens calibreren bij rofa eigenlijk ?
Verwijderd
Hier staan wat prijzen genoemd, voor meer kun je ze bellen (onder het kopje 'contact' staan de contactgegevens ja echt waar)
Bij Sirius werd toen een prijs genoemd van €75 voor de 70-200.sapphire schreef op donderdag 29 november 2007 @ 18:44:
Even een vraagje..
@ Henkert, natuurlijk ahd ik daar al gekeken maar toch bedankt 
@ NEo, ik wist wel dat er iemand was hier in eht topic die het eens had laten doen, was dus toch Sirius. bedankt
@ NEo, ik wist wel dat er iemand was hier in eht topic die het eens had laten doen, was dus toch Sirius. bedankt
Verwijderd
Heb ik niet laten doen hoor, had over de mail geïnformeerd, aardige gozer en hij reageerde supersnel.sapphire schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:34:
@ Henkert, natuurlijk ahd ik daar al gekeken maar toch bedankt
Prijs was overigens max. 75,- (incl. BTW) dus wie weet valt het aan het eind van de rit nog iets meer mee. 't Was trouwens een dagje werk.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 19:55 ]
Vorige week me oude digitale camera laten nakijken door Rofa (gaf groen beeld sony 707).
Ben zeer tevreden over Rofa.
En zitten voor mij zeer dichtbij.Even me straat uitlopen en loop zo naar binnen bij ze.
Na 2 werkdagen was de camera al klaar.
Ben zeer tevreden over Rofa.
En zitten voor mij zeer dichtbij.Even me straat uitlopen en loop zo naar binnen bij ze.
Na 2 werkdagen was de camera al klaar.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Uitstekende service van Rob bij ROFA. Hij rekent soms niks / minder als mocht blijken dat er niets/weinig met de lens aan de hand is.
Verwijderd
Ik zit erg te twijfelen, ben nu al een tijdje bezig met foto's maken bij schoolfeesten, open podia, andere evenementen bij ons op school en af en toe een feest van een vriend/vriendin en heb dan ook een ruim maandje geleden de overstap gemaakt naar een dSLR-camera (EOS 350D). Ik heb daarbij een Tamron 28-75mm aangeschaft waar ik erg tevreden ben over te scherpte. Daarnaast beschik ik over een 50mm f/1.8 prime en de Kitlens die bij de 350D zat(18-55mm). Ik merk dat ik af en toe toch wel tekort kom met die 75mm van m'n Tamron lens en wil dan ook graag nog een Telezoom met een wat groter bereik aanschaffen. Ik zit alleen behoorlijk te twijfelen tussen de Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro en de Canon EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM. De Sigma wel een behoorlijk stuk goedkoper maar lees veel (ook in de startpost) dat de beeldkwaliteit snel afneemt na de 200mm. Daarnaast heeft de Canon beeldstabilisatie wat ik toch wel erg prettig vind aangezien ik veel liever uit de hand schiet dan vanaf een statief (vaak loop ik bij feesten en open podia ook vaak rond en is een statief sowieso niet echt een oplossing). Ik heb al de reviews op photozone.de gelezen en de Canon komt daar veel beter uit en die cashback actie is natuurlijk erg fijn. Ik vraag me alleen af of dit het grote prijsverschil waard is, of dat ik toch beter het geld in m'n zak kan houden en een leuke groothoek kan kopen voor het geld... heeft iemand misschien beide lenzen eens kunnen testen en wat vergelijkingsfoto's bij weinig licht? En zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen de twee lenzen die de keuze voor mij mogelijk makkelijker maken?
edit:
Ik was vergeten te vermelden dat ik ook een Canon SpeedLite 430EX heb @ hieronder
edit:
Ik was vergeten te vermelden dat ik ook een Canon SpeedLite 430EX heb @ hieronder
Heb je niet meer aan een flitser? Anders zou je toch naar een lichtsterke telezoom moeten kijken en dat zijn de objectieven die je noemt beiden niet.
[ Voor 63% gewijzigd door breinonline op 01-12-2007 13:22 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Niet lullig bedoeld, maar meestal is 4-5.6 niet voldoende op feesten. Ik zet in grotere zalen soms de 70-200/2.8IS erop en zelfs dat is geregeld krap aan. Ik gebruik de tele dan voornamelijk voor wat krappere overzichten e.d. De budgettele's zijn meer bedoeld voor gebruik overdag.
Voor de rest heb ik qua lengte in den regel genoeg aan de 30mm van de Sig30 of de 40mm van de 17-40
Voor de rest heb ik qua lengte in den regel genoeg aan de 30mm van de Sig30 of de 40mm van de 17-40
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 01-12-2007 13:45 ]
Verwijderd
Bedenk me net dat dat laatste zinnetje in mijn post suggereert dat ik er vooral feesten mee wilde schieten, maar ik wil hem ook inderdaad overdag gebruiken voor o.a. sportevenementen en vakanties. Anders gezegd ben ik een beetje op zoek naar een all-round medium telezoom waarmee ik ook goede plaatjes kan schieten rond de 200mm zonder een statief te hoeven te gebruiken.neographikal schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:45:
Niet lullig bedoeld, maar meestal is 4-5.6 niet voldoende op feesten. Ik zet in grotere zalen soms de 70-200/2.8IS erop en zelfs dat is geregeld krap aan. Ik gebruik de tele dan voornamelijk voor wat krappere overzichten e.d. De budgettele's zijn meer bedoeld voor gebruik overdag.
Daarvoor is het een leuke lens, maar als je hem ook binnen wil gebruiken is iets lichtsterkers toch wel handig.
Verder is een flitser echt aan te raden, ik had niet verwacht dat ik zo blij zou zijn met dat ding toen ik hem kocht.. de popup-flits gebruikte ik nauwelijks, maar zo'n 430EX is totaal wat anders.
Verder is een flitser echt aan te raden, ik had niet verwacht dat ik zo blij zou zijn met dat ding toen ik hem kocht.. de popup-flits gebruikte ik nauwelijks, maar zo'n 430EX is totaal wat anders.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
het gebruik van een flitser heb ik ook flink onderschat, dat pop-up ding is hartstikke zinloos vergeleken met een speedlite.
This too shall pass
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een 70-200/F4
Nu vind ik de linker rand nogal soft.
Wat vinden jullie: moet ik ermee terug of ben ik aan het zeuren?

Deze heb ik getracht loodrecht te schieten:

[ Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 01-12-2007 15:39 ]
Nou, wees wel heel zeker van je dof, want op 200mm en F/4 is die erg klein. Dat het links niet scherp is heeft veel waarschijnlijker te maken met je dof. Daarnaast als ik naar die foto's kijk vind ik dat heeeeel erg meevallen.Rob Z schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:17:
[afbeelding]
[afbeelding]
in je eerste foto is je onderwerp schuin, dus daar speelt je dof zeker weten een rol...die tweede foto is moeilijker in te schatten.
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 01-12-2007 15:34 ]
De afstand tot je onderwerp bij de 1e foto is dermate groot dat de F4 niet uitmaakt. Ikzelf zou hem toch terugsturen.Rob Z schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:17:
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat een armzalige uitkomst, schroef die ISO eens terug naar 200 en schiet opnieuw. Is het dan net zo jammer: terug ermee.Rob Z schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 15:17:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het lijkt nogal op mijn ISO800 en dat zegt wat gezien de camera in kwestie ruim 3 jaar oud is

Bericht hierboven
OK, dank voor jullie meningen alvast!
Ik zal morgen eens een mooie muur opzoeken en wat schieten op ISO 100.
Het vervelende is: je blijft ernaar kijken, ook al is de rest imo gewoon strak.
Ik zal morgen eens een mooie muur opzoeken en wat schieten op ISO 100.
Het vervelende is: je blijft ernaar kijken, ook al is de rest imo gewoon strak.
Zorg ook dat je loodrecht op je onderwerp staat of dat je DOF voldoende groot is. Anders is het heel lastig te zien waar het nou vandaan komt
Ah kijkVerwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:02:
[...]
Bedenk me net dat dat laatste zinnetje in mijn post suggereert dat ik er vooral feesten mee wilde schieten, maar ik wil hem ook inderdaad overdag gebruiken voor o.a. sportevenementen en vakanties. Anders gezegd ben ik een beetje op zoek naar een all-round medium telezoom waarmee ik ook goede plaatjes kan schieten rond de 200mm zonder een statief te hoeven te gebruiken.
Verwijderd
Heb je het nou over de Sigma 70-300 of de Canon 70-300?neographikal schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:37:
[...]
Ah kijkVoor overdag is de 70-300 een prachtlens voor niet al teveel geld
Verwijderd
Voor beide geldt hetzelfde aangezien ze dezelfde diafragmawaarden hebben...maar de Canon heeft nog IS erbij wat uit de hand schieten op langere sluitertijden makkelijker (cq mogelijk) maakt
Ik heb vandaag de 17-40L gekocht. Erg mooi ding, echt een verademing om mee te werken.
Alleen volgensmij heb ik er een probleempje mee... Net wat testshots gemaakt (niks boeiends eigenlijk, front/backfocus test en volgensmij is dat perfect) en op een gegeven moment kon ik m'n diaframa en sluitertijd niet meer instellen! Terwijl hij gewoon op M stond. Accu eruit gehaald en opnieuw in gedaan: niks. Naar boven gelopen en ff m'n 18-55 II erop gezet en voila het werkt weer. Daarna weer de 17-40 en toen werkte het wel weer...
Erg vreemd, weet iemand of dit een typisch probleem is?
Alleen volgensmij heb ik er een probleempje mee... Net wat testshots gemaakt (niks boeiends eigenlijk, front/backfocus test en volgensmij is dat perfect) en op een gegeven moment kon ik m'n diaframa en sluitertijd niet meer instellen! Terwijl hij gewoon op M stond. Accu eruit gehaald en opnieuw in gedaan: niks. Naar boven gelopen en ff m'n 18-55 II erop gezet en voila het werkt weer. Daarna weer de 17-40 en toen werkte het wel weer...
Zal wel een typisch Canon-probleem zijn, ik heb het ook één keer gehad op mijn 24-105, zo'n 5 maand geleden. Daarna nooit meer.sOid schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:24:
Ik heb vandaag de 17-40L gekocht. Erg mooi ding, echt een verademing om mee te werken.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
in 99% van de gevallen zijn de contacten dan gewoon vuil
Verwijderd
Dat betekent niet meteen dat ze even mooie en even scherpe foto's makenVerwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:48:
Voor beide geldt hetzelfde aangezien ze dezelfde diafragmawaarden hebben...maar de Canon heeft nog IS erbij wat uit de hand schieten op langere sluitertijden makkelijker (cq mogelijk) maakt
Als het gaat om gewoon plaatjes schieten met een tele, heb je aan de Sigma een relatief goedkope en hele bruikbare lens. Zoek je ietsje meer kwaliteit en zie je een toepassing voor IS, spaar dan door voor de Canon lens.
Samples kan je zat vinden, bv
Sigma
Canon
Ik heb zelf de Sigma en ben daar tevreden mee. Waarom? Mooi weer lens voor mij, altijd buiten gebruik en niet al te extreme eisen (kiekje hier, kiekje daar, topkwaliteit niet nodig). Dan is de Sigma echt voldoende.
Samples kan je zat vinden, bv
Sigma
Canon
Ik heb zelf de Sigma en ben daar tevreden mee. Waarom? Mooi weer lens voor mij, altijd buiten gebruik en niet al te extreme eisen (kiekje hier, kiekje daar, topkwaliteit niet nodig). Dan is de Sigma echt voldoende.
70-300 IS ken ik niet. Hoor er wel veel verhalen over dat hij goed is. De 70-300 APO heb ik gehad en daarvan is me ook zeker bij gebleven dat hij een fijne rustige bokeh heeft. Voor een budget lens een fijne toevoeging. Hoe de canon dat doet weet ik gewoon niet zo.
neographikal schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:21:
in 99% van de gevallen zijn de contacten dan gewoon vuil
Dank, ik ben weer gerust gesteldArjan A schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:00:
[...]
Zal wel een typisch Canon-probleem zijn, ik heb het ook één keer gehad op mijn 24-105, zo'n 5 maand geleden. Daarna nooit meer.
Morgen ff tijd vrijmaken om hem IRL te proberen
Verwijderd
Dat klopt, dat mijn post kort was betekend niet dat ze even mooie foto's makenVerwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:26:
[...]
Dat betekent niet meteen dat ze even mooie en even scherpe foto's maken
Beide zijn natuurlijk prachtlenzen voor niet teveel geld, met een hoop back for buck, de Canon kost wat meer maar daar krijg je ook meer voor idd
Maar genoeg daarover
Maar algemeen kan ik ze niet ragscherp noemen, waar de 70-200 f/4 wel bekend om staat. Nu werkt het weer ook absoluut niet mee, maar toch.
Lastig beoordelen dit. Misschien voor de zekerheid toch omruilen?
die laatste foto vind ik op F/8 beter kijken dan op F/4...wat ik niet echt kan verklaren, de lens moet op F/4 net zo ragscherp zijn.
Lastig beoordelen dit. Misschien voor de zekerheid toch omruilen?
die laatste foto vind ik op F/8 beter kijken dan op F/4...wat ik niet echt kan verklaren, de lens moet op F/4 net zo ragscherp zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 02-12-2007 13:14 ]
Die rode pic, die onderkant van de pijp daar zit een 'berg' rode en groene CA in, en dat op F8 en redelijk in het midden ook nog op crop, nee die lens is niet OK imo.
Die 3e foto (muur) is gewoon ronduit wazig...
Schiet anders eens een keer schuin over de grond heen, eens kijken of je scherptepunt verkeerd ligt, je hebt geen backfocus, maar frontfocus kan ik nu nog niet uitsluiten.
Of beter, een goede focustestchart test doen... laat maar, pic 4 sluit frontfocus ook uit.
Die 3e foto (muur) is gewoon ronduit wazig...
Schiet anders eens een keer schuin over de grond heen, eens kijken of je scherptepunt verkeerd ligt, je hebt geen backfocus, maar frontfocus kan ik nu nog niet uitsluiten.
Of beter, een goede focustestchart test doen... laat maar, pic 4 sluit frontfocus ook uit.
[ Voor 51% gewijzigd door Fairy op 02-12-2007 13:28 ]
Verwijderd
ik zou eerder naar backfocus neigen omdat het linkse muurtje op foto 3, achter de grote muur, scherper is dan de grote muur
Beter gezegd, kijk eens op die foto helemaal rechts, dan zie je op de stoep dat ie achter het muurtje nog scherper toeloopt over de stenen, backfocus idd...Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 13:49:
ik zou eerder naar backfocus neigen omdat het linkse muurtje op foto 3, achter de grote muur, scherper is dan de grote muur
HMM, of de cam heeft backfocus, of de lens is niet OK.
Test even al je lenzen met een testchart (op statief!)
Waarom doe je niet even een focus test met een chart?
Ik heb heel stiekem ook het gevoel dat de sensor vettig is, ik mis echt definitie, contrast; het ragscherpe. Zelfs waar de lens wel scherp zou moeten zijn...
Mis overigens telkens meer definitie in mijn eigen foto's, wat overduidelijk aan de sensor ligt, hoe oud is je camera?
Mis overigens telkens meer definitie in mijn eigen foto's, wat overduidelijk aan de sensor ligt, hoe oud is je camera?
Bericht hierboven
Bedoel je dat jouw sensor steeds minder word?Floor-is schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:27:
Ik heb heel stiekem ook het gevoel dat de sensor vettig is, ik mis echt definitie, contrast; het ragscherpe. Zelfs waar de lens wel scherp zou moeten zijn...
Vettigheid ga je toch als vlekken zien? Zo nee, dampt het erop en zwab je niet af en toe??
Verwijderd
Je foto's zijn echt tesoft, heb je toevallig een filter op je lens? Zo ja haal er is vanaf en probeer nog eens wat testen.Rob Z schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:39:
Hierbij een nieuw setje pics van m'n 70-200/4. Alles op 70mm en ISO 200.
l]
Verwijderd
Schiet eens wat andere onderwerpen, wat portretten of zo, dit soort shots doen mij niet zoveel voor wat betreft scherpte. Zoals ook al gezegd speelt het weer ook niet mee waardoor het allemaal wat vaal overkomt.
Ik 'zeurde' teveel over de 24-70 die m.i. wide open wat soft is maar als je jouw shots wat verkleind dan is er ook weinig meer te klagen. Front/backfocus zou natuurlijk wel weer vervelend zijn
Ik 'zeurde' teveel over de 24-70 die m.i. wide open wat soft is maar als je jouw shots wat verkleind dan is er ook weinig meer te klagen. Front/backfocus zou natuurlijk wel weer vervelend zijn
Wederom dank voor jullie (vriendelijke) meningen en raad!
De camera (400D) is van ca. mei 2007 en heeft niet veel te lijden gehad (sluiter 8k). De sensor is op het oog schoon.
Er zit inderdaad een filter op de lens; Hoya Pro1 Digital.
Focustesten laten m.i. niks raars zien.
Hieronder staan ze ter info. (ik heb jullie al genoeg lastig gevallen)
(let niet op de witbalans)
Kitlens op 18mm

Kitlens op 55mm

50/1.8-II prime

70-200/4 70mm

70-200/4 200mm

En ja, op zich doet ie het wel:

Bij betere omstandigheden dan vandaag zal ik 'ns opnieuw proberen een simpele muur te fotograferen..
De camera (400D) is van ca. mei 2007 en heeft niet veel te lijden gehad (sluiter 8k). De sensor is op het oog schoon.
Er zit inderdaad een filter op de lens; Hoya Pro1 Digital.
Focustesten laten m.i. niks raars zien.
Hieronder staan ze ter info. (ik heb jullie al genoeg lastig gevallen)
(let niet op de witbalans)
Kitlens op 18mm

Kitlens op 55mm

50/1.8-II prime

70-200/4 70mm

70-200/4 200mm

En ja, op zich doet ie het wel:

Bij betere omstandigheden dan vandaag zal ik 'ns opnieuw proberen een simpele muur te fotograferen..
Test chart van de 70-200 is interessant. Omdat op 70mm hij het prima lijkt te doen en op 200mm duidelijk backfocus laat zien.
Kortom, gewoon terugbrengen en je krijgt heel waarschijnlijk een beter exemplaar
(edit extra uitleg)
Mooi dat je 3 lenzen getest hebt. Hieruit zie je dat je 70-200 elementen heeft die niet recht zitten, waardoor je links backfocus hebt en rechts het wel goed lijkt. Normaal gesproken kan dit ook een scheve sensor zijn, maar doordat je andere lenzen het wel goed doen, is het dus duidelijk dat je 70-200 niet goed is.
Kortom, gewoon terugbrengen en je krijgt heel waarschijnlijk een beter exemplaar
(edit extra uitleg)
Mooi dat je 3 lenzen getest hebt. Hieruit zie je dat je 70-200 elementen heeft die niet recht zitten, waardoor je links backfocus hebt en rechts het wel goed lijkt. Normaal gesproken kan dit ook een scheve sensor zijn, maar doordat je andere lenzen het wel goed doen, is het dus duidelijk dat je 70-200 niet goed is.
[ Voor 44% gewijzigd door Nomad op 02-12-2007 22:00 ]
Sorry maar ik zie geen backfocus op die chart 
Die test ligt niet helemaal recht en is een beetje vervormd, daarom zij de millimeter indicaties niet 100% goed, maar de tekst van focus here is prima scherp, naja scherp, op het scherpste punt zullen we maar zeggen.
Die test ligt niet helemaal recht en is een beetje vervormd, daarom zij de millimeter indicaties niet 100% goed, maar de tekst van focus here is prima scherp, naja scherp, op het scherpste punt zullen we maar zeggen.
[ Voor 74% gewijzigd door Fairy op 02-12-2007 22:02 ]
Dit topic is gesloten.