micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Wat vinden we trouwens van de user faqs zoals FAQ: MacBook, FAQ: Mac OS X. Wordt er voldoende informatie aan toegevoegd en worden ze goed gebruikt, of moet het toch anders?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
De MacBook FAQ ziet er erg verouderd uit en ik krijg linkonderin (IE) een waarschuwingsvenster (javascript oid?). Dit zal wel te maken hebben met de topicstart, waarbij de index niet wil ladenDaedalus schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:11:
Sowieso moet de algemene FAQ nodig 'ns op de schop
Wat vinden we trouwens van de user faqs zoals FAQ: MacBook, FAQ: Mac OS X. Wordt er voldoende informatie aan toegevoegd en worden ze goed gebruikt, of moet het toch anders?
Dat mensen lui zijn, blijf je jammer genoeg houdenbreinonline schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 06:35:
Goed gebruikt is lastig te beantwoorden. De algemene tendens is helaas vraag-maar-raak in plaats van zoek-maar-opHij kan beter gelezen worden af en toe, maar ik vind het wel werken.
De index wordt inderdaad bijgewerkt met een stukje Javascript. Onder Safari werkt dat prima, maar onder IE dus blijkbaar niet. Ik zal er binnenkort nog 'ns naar kijken.Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 06:56:
[...]
De MacBook FAQ ziet er erg verouderd uit en ik krijg linkonderin (IE) een waarschuwingsvenster (javascript oid?). Dit zal wel te maken hebben met de topicstart, waarbij de index niet wil laden
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik heb er zelfs in dit topic al eens naar gevraagd: Hertog in "Apple Talk Feedback"
Ik heb ze inderdaad ook maar uit gezet, ze zijn een beetje zinloos zo, en als het toch nooit gaat veranderen ken ik die 'grap' inmiddels ook wel.Als je je eraan stoort: je kunt de forumbeschrijvingen in de voorkeuren uitzetten.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik vraag me af of dit wel iets gaat worden. Ik denk dat de enige oplossing een wiki is, maar als dat er ooit zou komen zijn we wel een jaar (+) of wat verder.
Er zal, als de wiki's worden doorgevoerd, toch nog aardig wat tijd overheen gaan voordat deze ook echt in gebruik kunnen worden genomen
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Nee, dat mag niet besproken wordenHaseMike schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:06:
Leuk dat nieuwe beleid, mag er dan ook over hackingtoshes geschreven worden ? Zou vreemd zijn als dat niet mag gezien wat er nu wel mag...
Vragen over "hoe krijg ik OS X op mijn pc" zijn niet toegestaan, dit is namelijk illegaal.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
OS X draaien op een non-Apple computer mag niet volgens de licentie voorwaarden en is eigenlijk alleen van nut voor geldelijk gewin, namelijk dat je geen Apple computer hoeft aan te schaffen.Het uitgangspunt voor aanpassingen aan de software is dat discussies m.b.t. het verbeteren van het gebruik van een product in principe worden toegestaan, maar dat aanpassingen enkel danwel voornamelijk om geldelijk gewin of voordeel (bijv. unlocken, warez, DRM verwijderen, etc.) niet worden toegestaan. Tweaken ja, cracken nee!
Jammer, het draaien van een betaalde leopard licentie op je pc is m.i. vergelijkbaar, je past alleen wat software aan net als nu op de iphone/apple-tv/enz.Hoedje schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:49:Nee, dat mag niet besproken worden. In de Policy Apple Talk staat dit ook letterlijk:[...]
Misschien een punt om in ogenschouw te nemen bij het volgende nieuwe nieuwe beleid
[ Voor 11% gewijzigd door HaseMike op 30-03-2008 15:51 ]
Niet noodzakelijk en een wat simpistische redeneringbreinonline schreef op zondag 30 maart 2008 @ 11:20:
OS X draaien op een non-Apple computer mag niet volgens de licentie voorwaarden en is eigenlijk alleen van nut voor geldelijk gewin, namelijk dat je geen Apple computer hoeft aan te schaffen.
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 30-03-2008 15:58 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Op zich is de redenering dat je iets wil kunnen proberen niet eens zo heel gek, maar in dit geval gaat die vlieger niet op om twee redenen. Ten eerste kun je het al proberen: je kunt een willekeurige Apple store binnenwandelen en daar zo lang spelen als je wil. Ten tweede is het natuurlijk alles behalve representatief om Mac OS X d.m.v. allerhande hacks op een systeem te draaien waar het niet voor gemaakt is. Uiteindelijk gaat het ons daar natuurlijk niet om: het is niet legaal en dus werken we er hier niet aan meegambieter schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:56:
[...]
Niet noodzakelijk en een wat simpistische redenering. Wel eens van uitproberen gehoord? De software kan het aan, er is alleen een beetje tweaken aan nodig. Zo kun je het gebruik van Windows op een Apple ook zien als geldelijk gewin, namelijk het uitsparen van een extra computer. Ik wil Apple OSX best wel eens testen, maar om te verwachten dat iemand daar gelijk een Apple voor gaat kopen is een beetje overdreven.
micheljansen.org
Het is niet vergelijkbaar, je kunt immers geen betaalde licentie kopen voor je PC. Er is namelijk geen licentie beschikbaar voor PC's. Als die er wel was, dan zou het niet illegaal zijn en dan zouden we het ook toestaanHaseMike schreef op zondag 30 maart 2008 @ 15:50:
[...]
Jammer, het draaien van een betaalde leopard licentie op je pc is m.i. vergelijkbaar, je past alleen wat software aan net als nu op de iphone/apple-tv/enz.
Ik kan me het heel goed voorstellen en heb er ook geen probleem mee, maar vond de redenering van breinonline niet correct. Testen in een Applestore is trouwens ook niet echt representatiefdawuss schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:34:
[...]
Op zich is de redenering dat je iets wil kunnen proberen niet eens zo heel gek, maar in dit geval gaat die vlieger niet op om twee redenen.
[...]
Uiteindelijk gaat het ons daar natuurlijk niet om: het is niet legaal en dus werken we er hier niet aan mee
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het enige verschil tussen een apple en een pc is tegenwoordig 1 chipje waar de tpm inzit om leopard het idee te geven dat het een "apple" is. Verdere technische verschillen zijn er niet meer, dus wat is in deze een "apple" of een "pc". Je mag van apple zelfs zijn eigen safari niet op de pc draaien terwijl ze het wel aanbieden, wie is er nu gek nietwaar ?Hoedje schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:24:Het is niet vergelijkbaar, je kunt immers geen betaalde licentie kopen voor je PC. Er is namelijk geen licentie beschikbaar voor PC's. Als die er wel was, dan zou het niet illegaal zijn en dan zouden we het ook toestaan
Er zat alleen een TPM chip in eerste serie Intel Mac's. Deze is echter nooit door Apple gebruikt. Zie ook Trusted Computing for Mac OS X.HaseMike schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:31:
[...]
Het enige verschil tussen een apple en een pc is tegenwoordig 1 chipje waar de tpm inzit om leopard het idee te geven dat het een "apple" is.
Het technische verschil tussen een Mac en een PC is het gebruik van EFI in plaats van een BIOS. Waar heel het hackintosh gebeuren op is gebaseerd, is om het gebruik van EFI en SSE3 te omzeilen of te emuleren.Verdere technische verschillen zijn er niet meer, dus wat is in deze een "apple" of een "pc".
Afgezien van de techinsche verschillen, is uiteindelijk de licentie van Mac OS X de reden waarom we discussie over hackintoshes hier niet toestaan:
Een Apple-labeled computer is dus een computer die gemaakt wordt door Apple Inc.You agree not to install, use or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so.
Dat was een fout in de licentie, een storm in een glas water die binnen 24 uur was opgelost. Zie ook Safari on Windows: decidedly not illegal (plus, font fixes!).Je mag van apple zelfs zijn eigen safari niet op de pc draaien terwijl ze het wel aanbieden, wie is er nu gek nietwaar ?
Dit is het feedback topic, je hebt te horen gekregen dat geblaat over H4ck1nt0shes niet mag, klaar.HaseMike schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:31:
... verhaal
Mac OS mag volgens de licentie niet op een PC. Het kan wel, gaan we dus niet over praten.
Iedereen weer blij.
[ Voor 84% gewijzigd door dawuss op 01-04-2008 16:49 ]
micheljansen.org
Hoezo is het vragen om wat vriendelijkheid tegenwoordig een "persoonlijke aanval" ??HaseMike schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:46:
[mbr]Persoonlijke aanvallen worden niet gewaardeerd.[/]
Vreemd dat Kaspers reactie niet als een "persoonlijke aanval" wordt gezien, en mijn vraag om wat manieren wel.
Bijzonder forum.
[ Voor 19% gewijzigd door HaseMike op 01-04-2008 17:21 ]
Eh, niet om het even, maar sinds wanneer zijn belachelijke voorwaarden in een AV zaligmakend? Zou je ook geeist hebben dat mensen op hun hoofd zouden staan terwijl ze met MacOS werken als dat in de AV zou hebben gestaan? De AV van Apple is een self-fulfilling prophecy en monopolie-activiteit.Daedalus schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:00:
Afgezien van de techinsche verschillen, is uiteindelijk de licentie van Mac OS X de reden waarom we discussie over hackintoshes hier niet toestaan:
Dat betekent opnieuw niet dat ik me niet kan vinden in de beperkingen in dit forum (al vind ik het persoonlijk erg tweaker-onwaardig om allerlei beperkingen van een fabrikant zomaar te accepteren), maar iets kritischer mag wel
Dat is jouw mening. Daarbij vind ik je voorbeeld wat far-fetched. Het is absoluut niet verboden om hard- en software met elkaar te verbinden en daarbij is er van een monopoliepositie natuurlijk al helemaal geen sprake. Het is gewoon een andere strategie dan Microsoft. Maar goed, nu kunnen we hier een hele discussie over gaan houden, maar daar is dit topic niet voor bedoeldgambieter schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 22:15:
[...]
Eh, niet om het even, maar sinds wanneer zijn belachelijke voorwaarden in een AV zaligmakend? Zou je ook geeist hebben dat mensen op hun hoofd zouden staan terwijl ze met MacOS werken als dat in de AV zou hebben gestaan? De AV van Apple is een self-fulfilling prophecy en monopolie-activiteit.
Ik vind dit eerlijk gezegd een steek onder water. We zijn kritisch genoeg, maar we moeten ons ook houden aan de wet. Zeker bij een groot forum als GoT moet je daar gewoon mee oppassen. Het punt is dat we in Apple Talk juist al een vrij 'tweakerwaardig' beleid hebben: De software van de Apple TV, iPhone en iPod touch aanpassen, waar we ook gewoon nee hadden kunnen zeggen.Dat betekent opnieuw niet dat ik me niet kan vinden in de beperkingen in dit forum (al vind ik het persoonlijk erg tweaker-onwaardig om allerlei beperkingen van een fabrikant zomaar te accepteren), maar iets kritischer mag wel.
Dat is jammer, want dat is niet zo bedoeld, in ieder geval niet richting dit forumdeel of de crew ervan. Ik bedoelde het meer algemeen, het valt me namelijk op dat Apple-gebruikers toch vaak weinig kritisch zijn richting de praktijken van het bedrijf Apple, die zeker niet altijd heilig of schoon zijn. Echter, dat is neem ik aan off-topic hierHoedje schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:10:
[...]
Ik vind dit eerlijk gezegd een steek onder water.
Ik ben het volmondig met je eens dat Apple misschien nog wel erger is dan Microsoft wat dat betreft. Maar Apple is niet zo groot, dus het blijft een "wat als..." verhaal. Aan de andere kant maakt Apple fantastische producten en zijn de gebruikers daar over het algemeen bovengemiddeld tevreden over. Ik denk toch dat je Apple gebruiker moet zijn het te "snappen"gambieter schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:09:
[...]
Dat is jammer, want dat is niet zo bedoeld, in ieder geval niet richting dit forumdeel of de crew ervan. Ik bedoelde het meer algemeen, het valt me namelijk op dat Apple-gebruikers toch vaak weinig kritisch zijn richting de praktijken van het bedrijf Apple, die zeker niet zo heilig en schoon zijn. Echter, dat is neem ik aan off-topic hier
Het wordt bijna religieus, ik snap allerlei levensbeschouwingen ook niet helemaalHoedje schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:23:
Ik ben het volmondig met je eens dat Apple misschien nog wel erger is dan Microsoft wat dat betreft. Maar Apple is niet zo groot, dus het blijft een "wat als..." verhaal. Aan de andere kant maakt Apple fantastische producten en zijn de gebruikers daar over het algemeen bovengemiddeld tevreden over. Ik denk toch dat je Apple gebruiker moet zijn het te "snappen".
Slightly offtopic, one of the further reasons I both hate and love the Apple is the community. Between all the helpful, genuine, real people who make up the community, there are the sandwhich of fanboys and critics who assert that Apple can do no wrong, or can do no right, depending on the phase of the moon.
I guess with any minority, among them, a smaller, more vocal, less intelligent minority must exist-- but while most PC users are your average Joe's, here we have average Joe's who now believe they are the enlightened children of some long lost deity because they have chosen this OS or platform.
Verwijderd
Ik heb zo juist deze thread bestudeerd en wat mij opviel is dat er vooral de symptomen ter discussie worden gesteld. Er worden details besproken zoals het wel of niet toestaan van topics als sim unlocken van iPhones. Eigenlijk is het helemaal niet interessant om op dit niveau in te steken, want dit leidt vaak tot een ‘welles-nietes’ kettingreactie in de thread.
Hoewel ik zelden berichten plaats in APL, volg ik het al sinds 2005. In mijn observatie zijn de topics achteruitgegaan in kwaliteit en het lijkt alsof APL is verwaterd in een paar jaar tijd. Wanneer men deze ‘verwatering’ afzet tegen de Apple productontwikkelingen (lees: productintroducties en mainstream populariteit), dan zijn er interessante verbanden te ontdekken.
Naar aanleiding van deze observaties kwamen o.a. de volgende vragen in mij op. Hoeveel procent van de mensen, die berichten plaatsen in de iPod en iPhone gerelateerde threads, zijn Mac-gebruiker? Hoeveel procent van deze groep Mac-gebruikers zijn van origine pre-IntelMac gebruiker? Wat is het verband tussen de verandering van de samenstelling van APL-deelnemers en de Apple-ontwikkelingen afgezet in de tijd?
Hoewel ik geen kwantitatieve onderzoeksgegevens heb, valt het op dat de huidige APL inhoud meer blasé is dan tevoren. Op Mac topics zie ik de groep ‘jump-on-the-bandwagon IntelMac’-gebruikers steeds meer de overtoon voeren in APL. Bij de iPod/iPhone topics krijg ik de indruk dat de gemiddelde berichtplaatser: de iPhone/iPod enkel als een statusverhogend object ziet; graag afgeeft op het iTunes(library)concept; computerproducten enkel beoordeelt op de rauwe hardware specs; en hoogstwaarschijnlijk geen Mac-gebruiker is.
Al met al denk ik dat de oorzaak (van deze symptomen) van sociologische aard is. Door de komst van het IntelMac-tijdperk startte de influx van de “average Joe’s” (zoals eerder genoemd door Hoedje/Moderator APL). Parallel hieraan veroorzaakte de mainstream populariteit van de iPod, maar vooral de iPhone, een grotere influx.
In het echte leven zie ik ook parallellen met de ontwikkelingen op APL. Zo kom je wel eens mensen tegen die graag te koop lopen met hun nieuwe iPhone, iPod of IntelMac. Wanneer je met ze in gesprek raakt, dan is het altijd vermakelijk om je van de domme te houden. Dan hoor je ze de meest hilarische dingen zeggen over hun nieuwe aanwinst. ”Yeah right…” En wat mij vooral verbaast: geen van deze mensen behoren tot de pre-IntelMac-gebruikersgroep. (Althans ik ben ze nog niet tegengekomen. ) Vreemd genoeg is die laatste groep niet zo patserig.
Wellicht zou het opsplitsen van APL een middel zijn om terug tot de substantie komen. Dus een APL “old-skool” voor de gebruikers met een pre-IntelMac origine. En een APL “bling bling stylee” voor de gebruikers met een post-G3/4/5 origine. Ik begrijp dat deze oplossing controversieel is, maar in theorie klopt het wel.
Waarschijnlijk zullen sommigen zich hierdoor aangesproken voelen. Ik zou zeggen: wie de schoen past, trek hem lekker aan.
Op zich een interessante discussie hoor (doch niet één die in dit topic thuis hoort), maar ik denk niet dat Mac gebruikers pas sinds het Intel tijdperk als "patserig" worden ervaren, getuige dit topic uit 2005. Wel is het natuurlijk zo dat de grotere influx van gebruikers waar je over spreekt, uiteraard leidt tot een groter aandeel in van mensen die geen idee hebben waar ze over praten (die had je voorheen ook, maar dan hoorde je ze niet).Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:44:
Symptoom versus oorzaak
En wat mij vooral verbaast: geen van deze mensen behoren tot de pre-IntelMac-gebruikersgroep. (Althans ik ben ze nog niet tegengekomen. ) Vreemd genoeg is die laatste groep niet zo patserig.
Tsja, ik vraag me af wat je daar mee bereikt. Wat je eigenlijk voorstelt is het lostrekken van de "oude garde" aan Apple Talk bezoekers van de verse instroom, maar waarvoor? Om een soort nostalgische rookkamer te creeëren waar we met een selekt gezelschap elitair kunnen gaan zitten doen en onder het genot van een cognacje kunnen klagen over "de jeugd van tegenwoordig'? Dat lijkt me weinig bevorderlijk voor de sfeer.Wellicht zou het opsplitsen van APL een middel zijn om terug tot de substantie komen. Dus een APL “old-skool” voor de gebruikers met een pre-IntelMac origine. En een APL “bling bling stylee” voor de gebruikers met een post-G3/4/5 origine. Ik begrijp dat deze oplossing controversieel is, maar in theorie klopt het wel.
Ik ben zelfs van mening dat het gezond is om de dynamiek die de bonte mix aan APL-bezoekers met zich meebrengt zo veel mogelijk te bewaren. Natuurlijk levert het soms vermoeiende discussies op tegen mensen die er heilig van overtuigd zijn dat specs boven alles gaan en mensen die bijna even religieus hun affiniteit met hun Macje verdedigen, maar dat lijkt me altijd nog interessanter dan een subforum waarvan alle leden permanent synchroon in één richting knikken.
Disclaimer: ik typ dit op mijn PowerBook G4. No animals were hurt in the creation of this post.
micheljansen.org
Verwijderd
sorry hoor, no offense, maar ik ben het met bovenstaande post eens. Ik ben zelf een 'nieuwe' gebruiker en het interessert me niet hoe goed of slecht Apple 5 of 8 jaar geleden was. Ik snapte geen bal van OS8 (of was het 9?) en kon de moeite niet opbrengen destijds om over te stappen. Ik vond het persoonlijk, dus voor mijn specifieke situatie, nu wel de geschikte tijd om de overstap te hebben gedaan, en ben erg blij met het noob gehalte in de APL (dat bedoel je toch met die influx?), dan hoef ik me ook niet bezwaard te voelen om een noob vraag te stellen. Ik vind het ook niet erg om mensen te helpen met problemen waarvan de oplossing 'obvious' is.
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2008 13:13 ]
Als mensen vragen over Leopard hebben of een probleem met Leopard, hoort dat in principe in een apart topic.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
De WWDC is inderdaad nog niet voorbij, maar ik denk dat je het met me eens bent als ik zeg dat de reacties in het topic eigenlijk uitsluitend over de keynote gingen. Op zich is er geen enkele reden waarom er niet een "algemeen" WWDC 2008 topic zou mogen bestaan, waarin de rest van de conferentie besproken kan worden (al betwijfel ik hoeveel animo daar voor is). Het huidige topic is in ieder geval vanwege het hoge slowchatgehalte gesloten en gaat om die reden ook niet meer open.Johnny schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:48:
Waarom is het topic [WWDC] 9-13 juni 2008 nu al gesloten? De Keynote is voorbij, maar de WWDC zelf duurt t/m 13 juni.
Voor al het overige nieuws dat uit de keynote voortvloeit (iPhone SDK, iPhone 3G, Mobile Me) zien we trouwens liever gewoon losse (nieuwe?) topics.
micheljansen.org
Ik vind het totaal niet handig dat er geen Mac OS X topic is voor die kleine vraagjes. In elk topic over een bepaald stuk hardware van Apple (of dat nou de MacBook, Mac Mini, Mac Pro, weet ik veel is) wordt gesproken over Mac OS X. Terwijl het in zo'n topic eigenlijk alleen over de hardware moet gaan, en al die vragen hebben dus in principe niks met het topic te maken. Ze mogen echter vaak blijven staan, omdat het meestal om een kleine korte vraag gaat die al beantwoord is voor een modje langs komt. Als het een groot probleem is dringen de mods aan op een eigen topic.
Daarom denk ik dat het Leopard topic gewoon weer moet worden geopend. Ja, het lijdt tot een vraagbak, maar nu 'camoufleer' je al die vraagjes alleen maar doordat ze in 10 topics verspreid zijn. Dat komt ook de search niet ten goede.
Ik ben het met je eens dat die vragen niet thuishoren in de topics over de hardware. Maar een centraal Leopard topic openen, waarin alle vraagjes gedumpt kunnen worden is gewoon niet de oplossing. Immers, daarin is ook niets terug te vinden en je verlaagt het basisniveau enorm (wat er voor zorgt dat mensen na enige tijd gewoon niet meer weer helpen). GoT is geen helpdesk en het is ook geen beginnersweb.
Een andere reden waarom zo'n dumpplek niet zo werken, is dat je vrijwel geen grens meer kan trekken tussen vragen voor dat topic en vragen die in een eigen topic moeten. Mensen zullen eerder hun vraag in dat topic stellen dan een nieuw eigen topic openen. Dat is juist wat we niet willen. Dat zorgt ervoor dat je meerdere discussies door elkaar krijgt en dat informatie helemaal niet meer terugvonden kan worden.
Ik zie het probleem wat je aankaart (alleen niet zo sterk), maar een centraal topic voor korte simpele vragen is gewoon niet de oplossing. Er worden sinds de nieuwe sticky (Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast) echt veel meer losse topics aangemaakt. Daar zijn we al tevreden over. Daarom kan ik alleen maar iedereen aanraden, om vooral een topic report te maken als je bijv. zo'n simpele vraag in een hardware topic ziet.
Tot slot, we staan altijd open voor iemand die een goed idee heeft om hier wat aan te doen
Zal ik het eens anders stellen? Ik vind dat er uberhaupt geen "groot" topic dient te zijn, maar dat problemen gewoon in losse topics dienen te staan. "Grote" topics zijn voor de mods enorm lastig te modden en voor de lezer die eens iets wil weten over een probleem een hel, omdat je dus eerst moet zoeken via de search en vervolgens weer in het topic moet gaan zoeken.Muthas schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:47:
Ik weet dat ik dit hierboven ook al gepost heb, maar aangezien ik nu iets meer geïnteresseerd ben in het Apple gebeuren (omdat ik het nu zelf gebruik dus) begin ik er nog maar is over.
Ik vind het totaal niet handig dat er geen Mac OS X topic is voor die kleine vraagjes. In elk topic over een bepaald stuk hardware van Apple (of dat nou de MacBook, Mac Mini, Mac Pro, weet ik veel is) wordt gesproken over Mac OS X. Terwijl het in zo'n topic eigenlijk alleen over de hardware moet gaan, en al die vragen hebben dus in principe niks met het topic te maken. Ze mogen echter vaak blijven staan, omdat het meestal om een kleine korte vraag gaat die al beantwoord is voor een modje langs komt. Als het een groot probleem is dringen de mods aan op een eigen topic.
Daarom denk ik dat het Leopard topic gewoon weer moet worden geopend. Ja, het lijdt tot een vraagbak, maar nu 'camoufleer' je al die vraagjes alleen maar doordat ze in 10 topics verspreid zijn. Dat komt ook de search niet ten goede.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Ik heb je een DM daarover gestuurdMuthas schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:27:
Oke, iets anders. Is het goed als ik begin met een App Store topic te maken (zonder het risico dat iemand anders er een opent)? Ik denk dat er genoeg te bespreken valt, zeker vanaf 11 juli.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Of vind je dat we met de huidige aanpak (ervaringentopic, met problemen in aparte topics) niet ver genoeg gaan?
Naar aanleiding van deze beslissing wil ik de discussie over het screenshot draadje best beginnen.Hoedje schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:02:
[mbr]Een aantal posts zijn getrashed. Nu is het leuk geweest. Dit topic is bedoeld om je achtergrond te posten. Als je het niet eens bent met de regels, dan kun je dat aangeven in Apple Talk Feedback.[/]
Dat het alleen om wallpapers gaat lijkt mij toch niet helemaal correct, dan zou dit topic in ieder willekeurig ander forum passen, of naar mijn idee zelfs helemaal de prullenbak in mogen. De voornaamste reden om dit topic te volgen is volgens mij voor velen om ideeën op te doen over hoe een desktop er op z'n mooist uit zou kunnen zien.
Als iemand verzuimd de wallpaper te posten wil nog niet zeggen dat er geen meerwaarde aan een post zou kunnen zitten. Soms gaat het niet om de wall maar juist om de rest.
Dat het fijner is als mensen wel een link bijvoegen is duidelijk, maar om dit als eis te stellen voor een post vind ik te ver gaan.
Mjah, punt is dat "ervaringen" vaak tot vragen stellen leidt....Daedalus schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:51:
Het maken van 'grote topics' is nog steeds niet de bedoeling isIn het geval van OSx86 hebben we als voorwaarde gesteld dat er een ervaringentopic wordt gemaakt, met daarin een installatiehandleiding, om zo basic vraagjes te voorkomen. Het is daarbij nadrukkelijk niet de bedoeling om er een 'groot OSx86-topic' van te maken. Problemen horen nog steeds in aparte topics. OSx86 wordt dus niet anders behandeld dan zoals dat nu met bijvoorbeeld MacBook, iPod of iMac topics gebeurd.
Of vind je dat we met de huidige aanpak (ervaringentopic, met problemen in aparte topics) niet ver genoeg gaan?
De eis is gesteld, omdat er toch altijd iemand wel naar vraagt. Dan wordt daarna alsnog altijd het linkje gegeven. Het is dan een kleine moeite om meteen een linkje bij te voegen. Dat maakt ook het draadje een stuk fijner om te volgen. Ik heb dan ook hier (Hoedje in "Het Apple Screenshot Topic - Deel 5") verder weinig aan toe te voegenJns1986 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 01:48:
[...]
Naar aanleiding van deze beslissing wil ik de discussie over het screenshot draadje best beginnen.
Dat het alleen om wallpapers gaat lijkt mij toch niet helemaal correct, dan zou dit topic in ieder willekeurig ander forum passen, of naar mijn idee zelfs helemaal de prullenbak in mogen. De voornaamste reden om dit topic te volgen is volgens mij voor velen om ideeën op te doen over hoe een desktop er op z'n mooist uit zou kunnen zien.
Als iemand verzuimd de wallpaper te posten wil nog niet zeggen dat er geen meerwaarde aan een post zou kunnen zitten. Soms gaat het niet om de wall maar juist om de rest.
Dat het fijner is als mensen wel een link bijvoegen is duidelijk, maar om dit als eis te stellen voor een post vind ik te ver gaan.
Overigens wil ik er nog wel iets over zeggen. Posts trashen is niemands favoriete hobby, maar op een gegeven moment is er geen andere optie meer. Er zijn meerdere waarschuwingen geweest, het staat overal duidelijk aangegeven en dan houdt het op.
Dit is wel een heel summier antwoord. Je kunt natuurlijk nooit vermijden dat er vragen in een ervaringen topic gesteld worden. Als er vragen of andere dingen zijn die niet in het topic thuishoren, dan verwachten we dat de gebruikers daar een topicreport voor aanmaken, zodat wij daar (gepast) op kunnen reageren.Zwerver schreef op maandag 07 juli 2008 @ 07:09:
[...]
Mjah, punt is dat "ervaringen" vaak tot vragen stellen leidt....
We willen graag iets van een basis, met een how-to / installatiehandleiding. Daar kunnen dan de ervaringen gedeeld worden met de installatie. Problemen en specifieke vragen moeten dan in losse topics. Dat is dus precies hoe het ook in de rest van Apple Talk werkt
Ik vind het medicijn (posts trashen) eerlijk gezegd erger dan de kwaal.Hoedje schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:23:
[...]
De eis is gesteld, omdat er toch altijd iemand wel naar vraagt. Dan wordt daarna alsnog altijd het linkje gegeven. Het is dan een kleine moeite om meteen een linkje bij te voegen. Dat maakt ook het draadje een stuk fijner om te volgen. Ik heb dan ook hier (Hoedje in "Het Apple Screenshot Topic - Deel 5") verder weinig aan toe te voegen![]()
Overigens wil ik er nog wel iets over zeggen. Posts trashen is niemands favoriete hobby, maar op een gegeven moment is er geen andere optie meer. Er zijn meerdere waarschuwingen geweest, het staat overal duidelijk aangegeven en dan houdt het op.
[...]
Dit is wel een heel summier antwoord. Je kunt natuurlijk nooit vermijden dat er vragen in een ervaringen topic gesteld worden. Als er vragen of andere dingen zijn die niet in het topic thuishoren, dan verwachten we dat de gebruikers daar een topicreport voor aanmaken, zodat wij daar (gepast) op kunnen reageren.
We willen graag iets van een basis, met een how-to / installatiehandleiding. Daar kunnen dan de ervaringen gedeeld worden met de installatie. Problemen en specifieke vragen moeten dan in losse topics. Dat is dus precies hoe het ook in de rest van Apple Talk werkt.
Mooi--Christiaan-- schreef op maandag 14 juli 2008 @ 09:47:
[iPhone 3G] Importeren, wat zijn de mogelijkheden?
Gemaakt nav jullie verzoek tot zo'n topic.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Dit is wat ik bedoel. Het is een beetje een wildgroei aan informatie over het geheugen van de macbook, terwijl het beter iets compacter kan. Zoals hierhet geval is. Ik mocht de topicstart daarvan aanpassen voor het vervolg, en heb toen geprobeerd voor alle modellen zoveel mogelijk informatie te geven, maar ik zag later dat er over de macbook, (en niet voor de andere macs) veel over het geheugen stond vermeld.Als ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?
Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 256 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 1,5 GB hebt.
Hoe bouw ik mijn extra geheugen in?
Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.
Hoe vervang ik mijn harde schijf/(intern geheugen)?
Voor het vervangen van de harde schijf, intern geheugen en andere zaken kun je voor een tutorial terecht bij iFixit.com
http://www.ifixit.com/Guide/images/macbook.gif
Hoeveel geheugen kan er maximaal in mijn MacBook?
Hoeveel geheugen er maximaal in je MacBook gaat, is afhankelijk van welk type MacBook je precies hebt:
* Heeft je MacBook een Core Duo processor, dan wordt er maximaal 2 GB ondersteund.
* Als je een MacBook met een Core 2 Duo en een GMA950 videokaart hebt, dan kan je MacBook volgens Apple maximaal 2 GB geheugen aan, maar officieus werkt 3 GB (1x1GB, 1x2GB) ook. Dit komt omdat Apple er vanuit gaat dat geheugen in paren wordt geïnstalleerd. Aangezien geheugenmodules van 1,5 GB niet bestaan, is het maximum volgens Apple 2 GB. Overigens werkt 2x2GB ook, maar dan is maar 3 GB hiervan bruikbaar, ondanks dat er overal in Mac OS X wordt aangegeven dat er 4 GB in de computer zit.
* Heeft je MacBook een Core 2 Duo processor en een X3100 videokaart, dan wordt er maximaal 4 GB ondersteund.
[ Voor 76% gewijzigd door sergev op 10-08-2008 19:23 ]
Dit topic is gesloten.