Eerst wel maar na een week niet meer.KhaZ schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 11:23:
Korte vraag tussendoor:
Als je precies 3.5m van de TV afzit, zouden jullie dan de 37" of de 42" nemen? M.a.w.: is de 42" te groot voor die afstand?
Verwijderd
Uit dit draadje kan ik niet goed opmaken welke modelen nu wel een coax spdif in (=digital audio in) hebben en welke niet (belangrijk voor het omzeilen van lip-sync problemen en behoud van DTS/DD kwaliteit).
De aurea heeft er kennelijk wel één en uit een andere post blijkt een 32pfl9632 er ook één te hebben. Omdat ik mijn oog heb laten vallen op een 42 of 37 pfl9732 zou ik graag willen weten op hij wel op dit toestel zit. Kan iemand daar info over geven?
De aurea heeft er kennelijk wel één en uit een andere post blijkt een 32pfl9632 er ook één te hebben. Omdat ik mijn oog heb laten vallen op een 42 of 37 pfl9732 zou ik graag willen weten op hij wel op dit toestel zit. Kan iemand daar info over geven?
Ja, check gewoon in de info in de brochures van philips:
http://www.p4c.philips.com/files/3/
http://www.p4c.philips.com/files/4/
http://www.p4c.philips.com/files/3/
http://www.p4c.philips.com/files/4/
Goede vraag. Ik heb het zelfde vraagje.
Ik heb zojuist de 32PFL9632 besteld. Maar ik zie in de NL handleiding ook staan bij de SPDIF ingang: "indien aanwezig". Het is mij in ieder geval niet duidelijk of deze ingang er nu wel of niet in zit.
Ik heb gekeken op die sites die je geeft hierboven, maar hier zie je gewoon dezelfde NL handleiding > zelfde opmerking.
[edit]
Ik zit de brochures te bekijken, maar hier wordt deze ingang niet genoemd, alleen de uitgang. Is daarom deze ingang niet aanwezig in de NL modellen?
[edit2]
@ Ultrasub. Weet je misschien ook wanneer deze ingang er dan NIET op zit? Er is namelijk iemand hier die hem niet heeft...
Ik heb zojuist de 32PFL9632 besteld. Maar ik zie in de NL handleiding ook staan bij de SPDIF ingang: "indien aanwezig". Het is mij in ieder geval niet duidelijk of deze ingang er nu wel of niet in zit.
Ik heb gekeken op die sites die je geeft hierboven, maar hier zie je gewoon dezelfde NL handleiding > zelfde opmerking.
[edit]
Ik zit de brochures te bekijken, maar hier wordt deze ingang niet genoemd, alleen de uitgang. Is daarom deze ingang niet aanwezig in de NL modellen?
[edit2]
@ Ultrasub. Weet je misschien ook wanneer deze ingang er dan NIET op zit? Er is namelijk iemand hier die hem niet heeft...
[ Voor 32% gewijzigd door edterbak op 28-10-2007 12:50 ]
Ja, zit er op. Zowel op de 9632 als de 9732..
Hoe staat het met de nieuwe modellen van Philips, de PFL9632 modellen zijn er al een tijdje nu, staan er al nieuwe modellen op de planning of zal dit nog wel een half jaar duren?
Even en vraagje, vrijdag een 32PFL9632D gekocht. Tot dusver erg content, maar toch heb ik een vraagje. De bijgeleverde afstandsbediening is moet in staat zijn om behalve de tv ook: DVD, Aux, STB te bedienen. Op zich fijn, aangezien dit een aparte universele afstandsbediening overbodig maakt. Probleem is echter dat ik nergens kan vinden hoe ik dit moet instellen, nergens een lijstje met codes etc. De handleiding werkt ook al niet mee, omdat ik niet de afstandsbediening heb die in de handleiding staat. Ook op de Philips site werd ik weinig wijzer.
De vraag is dus, weet iemand hoe je de afstandsbediening moet instellen en waar ik de codes moet vinden?
De vraag is dus, weet iemand hoe je de afstandsbediening moet instellen en waar ik de codes moet vinden?
Verwijderd
Ik voel me een redelijke noob op het gebied van het lip-synchronsatie probleem en ik heb de posts al meer dan eens doorgelezen maar ik blijf een aantal (domme) vragen hebben.
De oplossing van Calvin (openingspost):
"Men kan dus het gewenste apparaat (dvd-speler of digi decoder) ook via een s/pdif (digi coax) verbinden met de tv en deze dan weer met de receiver"
Waarom heb je hier geen last van het verlies van DTS/DD geluids kwaliteit naar de receiver toe terwijl als je de DVD speler naar de HDMI ingang van de TV aansluit dit wel gebeurt. Komt dat louter door het gebruik van de HDMI connectie en de daaraan verbonden HDCP protection?
Voor de display synchronized output van de TV kun je de "digital audio out" (coax) gebruiken maar ook de "L/R audio" uit (ik denk dat dit tulpstekkers zijn). Is het geluid op de digital audio out DTS/DD met de oplossing van Calvin? Geldt dat ook voor de "L/R audio"?
Ik wil dat laatste weten omdat ik eraan denk een MCD908 midiset van Philips te kopen (goede reviews en goedkoop) en daar zit alleen een AUX R/L in om externe bronnen binnen te halen en geen digi coax.
De oplossing van Calvin (openingspost):
"Men kan dus het gewenste apparaat (dvd-speler of digi decoder) ook via een s/pdif (digi coax) verbinden met de tv en deze dan weer met de receiver"
Waarom heb je hier geen last van het verlies van DTS/DD geluids kwaliteit naar de receiver toe terwijl als je de DVD speler naar de HDMI ingang van de TV aansluit dit wel gebeurt. Komt dat louter door het gebruik van de HDMI connectie en de daaraan verbonden HDCP protection?
Voor de display synchronized output van de TV kun je de "digital audio out" (coax) gebruiken maar ook de "L/R audio" uit (ik denk dat dit tulpstekkers zijn). Is het geluid op de digital audio out DTS/DD met de oplossing van Calvin? Geldt dat ook voor de "L/R audio"?
Ik wil dat laatste weten omdat ik eraan denk een MCD908 midiset van Philips te kopen (goede reviews en goedkoop) en daar zit alleen een AUX R/L in om externe bronnen binnen te halen en geen digi coax.
De huidige serie is in september geïntroduceerd. Dat is wel een erg kort "tijdje" om alweer uit te kijken naar nieuwe modellenFutureCow schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 13:12:
Hoe staat het met de nieuwe modellen van Philips, de PFL9632 modellen zijn er al een tijdje nu, staan er al nieuwe modellen op de planning of zal dit nog wel een half jaar duren?
De afstandbediening bij de 9632 serie kan dit volgens mij niet. De AB die bij de 9732 serie zit kan dat wel (da's één van de verschillen tussen de beide series)Ravnoss schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 13:53:
Even en vraagje, vrijdag een 32PFL9632D gekocht. Tot dusver erg content, maar toch heb ik een vraagje. De bijgeleverde afstandsbediening is moet in staat zijn om behalve de tv ook: DVD, Aux, STB te bedienen.
Er valt verder niks aan in te stellen: Je kan er philips apparatuur mee bedienen. Andere merken lukt normaal gesproken niet.
Zie hier het verschil tussen links de 9632 AB en rechts de 9732 AB:

Bij de 9732 AB zie je onderaan de play/stop/voor/achteruit spoelen knoppen zitten en bovenaan (onder de input knop) zie je de keuzeknoppen voor apparaten zitten. Die knoppen zitten niet op de 9632 AB
Ik heb mijn ouders ook een harmony aangeraden. Ik vind dat ook niet zaligmakend. Zo'n AB weet niet in welke stand de TV staat, dus als er een keertje wat mis gaat, dan loopt meteen alles in de soep. (je zet bijv de TV een keertje uit met de meegeleverde ab, ipv de harmony. Dan schakel je daarna de TV aan, terwijl de AB denkt dat je de TV uitschakelt).
Het werkt wel, maar je moet wel erg goed opletten en weten hoe de AB werkt.
Het werkt wel, maar je moet wel erg goed opletten en weten hoe de AB werkt.
Ben ik absoluut niet met je eens. De fout die je maakt, is dat je niks meer met je originele AB moet doen. Waarom zou je ook. Alles is in de Harmony te programmeren. En je Harmony weet perfect in welke status je apparaten zich bevinden. Check het Harmony topic hier op GoT maar eens...
Maar goed, we raken offtopic
Dan heb je mazzel .... bij mij dus niet en heb absoluut een Nederlands model gekocht (32pfl9632D/10) via webshop lcdhome.info. Ben gisteren ook even bij BCC langsgereden en de demo 32pfl9632D daar had hem (zelf visueel gecheckedUltraSub schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:38:
Ja, zit er op. Zowel op de 9632 als de 9732..
Ook vreemd dat de digital audio in (s/pdif) vermelding ontbreekt op de Philips datasheet. Voor potentiële kopers: ik zou de doos dus maar even in de winkel openmaken en visueel checken dat de aansluiting er werkelijk zit!!!
Vraag: heeft iemand verder nog tips voor mijn onderstaand probleem ??!?!?!?!
Ik probeer namelijk ook om de boel (=DVD's met DTS) dus werkend te krijgen zonder lip-sync problemen ... ik heb namelijk wel lip-sync problemen wanneer ik mijn dvd-speler rechtstreeks op de receiver aansluit. Ik heb dus een Pioneer VSX/1015 receiver (geen HDMI switching), Pioneer DV-696 AV met HDMI uitgang en dus een 32pfl9632D/10. Nu wil ik dus DVD zien met de hoogst mogelijke beeld- en geluidskwaliteit:
1. wat is dan de beste optie voor mij? Chiron / Ultrasub?!?!?
2. en is het mogelijk om HDMI beeld te hebben (DVD hdmi uitgang --> 32pfl9632) en tegelijkertijd de digital out van de DVD door te lussen naar de TV en dan met de digital out naar de receiver?
3. of zou het aanschaffen van een Philips DVD-speler DVP5980/12 met lip-sync (tot 200ms) het beste zijn?
Het moet toch wel mogelijk zijn om HDMI beeld te hebben met gewoon Dolby Digital/DTS geluid!?!??!?!?!??! Het verbaast me dat je hier niet meer over hoort in de media: lijkt alsof de discussie alleen maar over beeld gaat.
Hoop dat iemand wat tips heeft .... moet namelijk de tv anders binnen 5 dagen terug brengen.
Thanks ....
Gisteren de 37PFL9732 gehaald, zo op het eerste gezicht een superbeeld!
Momenteel zowel een samsung digi decoder en dvd speler (home cinema set) via scart aangesloten. Beeld van dvd ziet er al erg goed uit. Helaas doet deze geen upscaling. Misschien binnenkort eens kijken voor een PS3, die dat wel kan :-)
Daarvoor wil ik me wel even verdiepen in lip-sync, aangezien op m'n receiver geen delay kan worden ingesteld... Is er de mogelijkheid dat deze functie nog komt op de PS3 na een firmware update?
De tv staat tegen een vlakke witte muur, ambilight komt erg goed tot z'n recht zo!
Nu weer effe verder spelen met de instellingen
Momenteel zowel een samsung digi decoder en dvd speler (home cinema set) via scart aangesloten. Beeld van dvd ziet er al erg goed uit. Helaas doet deze geen upscaling. Misschien binnenkort eens kijken voor een PS3, die dat wel kan :-)
Daarvoor wil ik me wel even verdiepen in lip-sync, aangezien op m'n receiver geen delay kan worden ingesteld... Is er de mogelijkheid dat deze functie nog komt op de PS3 na een firmware update?
De tv staat tegen een vlakke witte muur, ambilight komt erg goed tot z'n recht zo!
Nu weer effe verder spelen met de instellingen
Zo vandaag mijn Aurea maar eens onderworpen aan wat HD-materiaal.
Heb vandaag Gladiator in 1080i gekeken en ik zal het even samenvatten in paar woorden:
Wow, ongelooflijk mooi!
Het beeld is super scherp (duh, het is 1080i), maar de ambilight maakt de ervaring nog veel intenser. Het lijkt alsof je in de bios zit.. Ik ben dus zeer tevreden over de beeldkwaliteit.
Nog een vraag, hoe kan ik het beste zien of er sprake is van dode (sub)pixels? Gewoon gekleurde achtergrond van bv. rood en dan er op 10? cm. ernaar kijken?
Heb vandaag Gladiator in 1080i gekeken en ik zal het even samenvatten in paar woorden:
Wow, ongelooflijk mooi!
Het beeld is super scherp (duh, het is 1080i), maar de ambilight maakt de ervaring nog veel intenser. Het lijkt alsof je in de bios zit.. Ik ben dus zeer tevreden over de beeldkwaliteit.
Nog een vraag, hoe kan ik het beste zien of er sprake is van dode (sub)pixels? Gewoon gekleurde achtergrond van bv. rood en dan er op 10? cm. ernaar kijken?
Tja de bron was 1080i, ben nog even allemaal aan het uitzoeken hoe het zit met de upscaling van computerbeelden. Dus ik hoop binnenkort alles in 1080p te hebben, de TV gaf iig wel aan dat het 1080p was. Verder was het ook mogelijk om de verversingsgraad in te stellen op 24Hz. Maar ik moet zeggen dat ik weinig verschil zag, maar binnenkort ga ik het allemaal eens goed testen als ik alles heb ingesteld/geplaatst zoals ik het wil.Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:29:
Waarom niet in 1080p?
Verwijderd
Zoals ik al gemeld had, is de 32PFL9632D/10 die wij in eerste instantie hadden omgeruild. De linker afstandsbediening behoorde daarbij en nu hebben wij de rechter
.
Op de TV zit alleen een digitale out aansluiting aan de achterzijde. De tekst digitaal IN is afgeplakt met een kleine zwarte sticker, in het framewerk zit nog wel de contouren van een gat voor een aansluiting. (dicht)
Op de TV zit alleen een digitale out aansluiting aan de achterzijde. De tekst digitaal IN is afgeplakt met een kleine zwarte sticker, in het framewerk zit nog wel de contouren van een gat voor een aansluiting. (dicht)
Raymond schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:42:
[...]
De huidige serie is in september geïntroduceerd. Dat is wel een erg kort "tijdje" om alweer uit te kijken naar nieuwe modellen
[...]
De afstandbediening bij de 9632 serie kan dit volgens mij niet. De AB die bij de 9732 serie zit kan dat wel (da's één van de verschillen tussen de beide series)
Er valt verder niks aan in te stellen: Je kan er philips apparatuur mee bedienen. Andere merken lukt normaal gesproken niet.
[afbeelding] [afbeelding]
Bij de 9732 AB zie je onderaan de play/stop/voor/achteruit spoelen knoppen zitten en bovenaan (onder de input knop) zie je de keuzeknoppen voor apparaten zitten. Die knoppen zitten niet op de 9632 AB
Verwijderd
Indien ik mij niet vergis is de S/PDIF ingang lopende de productie verwijderd. (Bron: Service Manual) Het kan derhalve goed zijn dat mensen die de TV al enige tijd hebben de connector wel op hun TV hebben. Het hierbovenstaande bevestigd dit mijns inziens.Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:37:
Zoals ik al gemeld had, is de 32PFL9632D/10 die wij in eerste instantie hadden omgeruild. De linker afstandsbediening behoorde daarbij en nu hebben wij de rechter.
[...]
Ook als je de originele AB niet meer gebruikt, gaat er nog wel een wat mis (je richt niet goed, of er zit iets tussen AB en TV). En dan is het gelukkig met de nieuwe philips TV's mogelijk om rechtstreeks een input te kiezen, wat al heel wat scheelt. Met onze vorige TV was dat niet mogelijk (daarmee moest je langs alle inputs scrollen). Dan is zo'n harmony volslagen onbruikbaar.UltraSub schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:17:
Ben ik absoluut niet met je eens. De fout die je maakt, is dat je niks meer met je originele AB moet doen. Waarom zou je ook. Alles is in de Harmony te programmeren. En je Harmony weet perfect in welke status je apparaten zich bevinden. Check het Harmony topic hier op GoT maar eens...
Het customizen van zo'n harmony is helemaal een drama (wat een beroerde software heeft logitech daarvoor gemaakt, ongelooflijk).
En dan zit je nog met het feit dat je je als gebruiker heel goed moet beseffen dat je met een universele AB zit te werken.
Voorbeeldje:
Je kijkt tv via een losse ontvanger (satelliet bijvoorbeeld). Je wilt een teletekst pagina bekijken. Simpelweg de teletekst functie inschakelen en een pagina kiezen lukt niet: de cijfertoetsen op de AB bedienen immers de losse ontvanger. Je zal dus een activity "teletekst kijken" moeten maken, om van teletekst op de TV gebruik te kunnen maken. En wanneer je klaar bent met teletekst, zal je teletekst moeten uitschakelen door de activity "TV kijken" te kiezen.
Dat is op zich heel logisch, maar volledig niet-intuïtief. Ik heb dat al vaak moeten uitleggen aan mijn ouders en dat zal nog wel veel vaker moeten gebeuren. Als je er niet dagelijks gebruik van maakt, dan ben je dat zo weer vergeten. Ze maken dus nu ook eigenlijk geen gebruik meer van teletekst, omdat het "zo lastig" werkt. M.a.w: je moet bewust nadenken bij zo'n simpele functie, wat natuurlijk teveel moeite is voor zo iets basics. Daar kan die AB verder niks aan doen, dat is inheren aan een universele AB. En daarom moet je toch wel heel bewust kiezen voor zo'n ding en niet ervan uitgaan dat het per definitie lekkerder werkt dan gewoon een stapeltje losse AB's op de koffietafel.
UltraSub: aangezien jij er al uit bent, heb jij enige suggesties voor mijn probleem?
Erg bedankt
Stéfan
Erg bedankt
Stéfan
Enigmauser schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:21:
[...]
Dan heb je mazzel .... bij mij dus niet en heb absoluut een Nederlands model gekocht (32pfl9632D/10) via webshop lcdhome.info. Ben gisteren ook even bij BCC langsgereden en de demo 32pfl9632D daar had hem (zelf visueel gechecked) Daarna maar eens met Philips gebeld en daar wisten ze me alleen te melden dat er sowieso een digial audio out (s/pdif) op zat. Maar goed .. dat is dus wel duidelijk. Erg vreemd .....
![]()
Ook vreemd dat de digital audio in (s/pdif) vermelding ontbreekt op de Philips datasheet. Voor potentiële kopers: ik zou de doos dus maar even in de winkel openmaken en visueel checken dat de aansluiting er werkelijk zit!!!
Vraag: heeft iemand verder nog tips voor mijn onderstaand probleem ??!?!?!?!
Ik probeer namelijk ook om de boel (=DVD's met DTS) dus werkend te krijgen zonder lip-sync problemen ... ik heb namelijk wel lip-sync problemen wanneer ik mijn dvd-speler rechtstreeks op de receiver aansluit. Ik heb dus een Pioneer VSX/1015 receiver (geen HDMI switching), Pioneer DV-696 AV met HDMI uitgang en dus een 32pfl9632D/10. Nu wil ik dus DVD zien met de hoogst mogelijke beeld- en geluidskwaliteit:
1. wat is dan de beste optie voor mij? Chiron / Ultrasub?!?!?
2. en is het mogelijk om HDMI beeld te hebben (DVD hdmi uitgang --> 32pfl9632) en tegelijkertijd de digital out van de DVD door te lussen naar de TV en dan met de digital out naar de receiver?
3. of zou het aanschaffen van een Philips DVD-speler DVP5980/12 met lip-sync (tot 200ms) het beste zijn?
Het moet toch wel mogelijk zijn om HDMI beeld te hebben met gewoon Dolby Digital/DTS geluid!?!??!?!?!??! Het verbaast me dat je hier niet meer over hoort in de media: lijkt alsof de discussie alleen maar over beeld gaat.
Hoop dat iemand wat tips heeft .... moet namelijk de tv anders binnen 5 dagen terug brengen.
Thanks ....
Verwijderd
Ik heb digital audio in en uit op mijn 42pfl9732 zitten hier. ca. 3 weken terug bij Media Markt gekocht.Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:37:
Zoals ik al gemeld had, is de 32PFL9632D/10 die wij in eerste instantie hadden omgeruild. De linker afstandsbediening behoorde daarbij en nu hebben wij de rechter.
[...]
Heeft iemand al kunnen achtehalen wat de hoeveelheid van vertraging is van het beeld ?
Heb tot op heden DD en DTS formaten nog niet lekker vanuit de tv naar de radio gekregen. Na 3 of 4 seconden springt de radio gezellig weer op PCM.
Begint me aardig te irriteren en hem het voornemen om een HTS te kopen met HDMI in- en uitgang waar ik de delay kan instellen... De radio die ik op het oog heb kan maximaal 100ms vertragen, maar is dat afdoende ?
Heb tot op heden DD en DTS formaten nog niet lekker vanuit de tv naar de radio gekregen. Na 3 of 4 seconden springt de radio gezellig weer op PCM.
Begint me aardig te irriteren en hem het voornemen om een HTS te kopen met HDMI in- en uitgang waar ik de delay kan instellen... De radio die ik op het oog heb kan maximaal 100ms vertragen, maar is dat afdoende ?
Verwijderd
De vertraging hangt af van het beeld dat wordt weergegeven en het geluid dat wordt afgespeeld. Het zal iedere keer anders zijn. Beeld dat binnenkomt via een HDMI zal minder snel verwerkt zijn dat dat wat binnenkomt via Scart. Daarnaast maakt het ook nog uit welke opties zijn ingeschakeld of juist uitgeschakeld.pascalbulsing schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 23:18:
Heeft iemand al kunnen achtehalen wat de hoeveelheid van vertraging is van het beeld ?
De tv kan geen DTS decoderen, ontvangen of verzenden. DD kan wel worden uitgegeven via de S/PDIF uit, maar kan, indien via HDMI binnenkomend naar PCM worden omgezet ivm copyright regelingen, dit hoeft echter niet. Dit aldus de FAQ op de Philips site en meerdere posts in dit topic.
Om het hele HDMI-geen-DTS/Dolby Digital gezeur te omzeilen: lees net dat component feitelijk net zo goed is als HDMI.
Wat als je nu:
1. DVD met component op de 32pfl9632 aansluit
2. voor audio de ´digital audio out´ van de DVD speler naar de 'digital audio in' op de 32pfl9632 aansluit
3. .... en vervolgens de "(with display synchronized) digital audio out" van de 32pfl9632 naar de receiver
Zou je dan niet DTS/Dolby Digital geluid moeten hebben, netjes sync-ed met 32pfl9632 beeld?
Wat denken jullie?
Wat als je nu:
1. DVD met component op de 32pfl9632 aansluit
2. voor audio de ´digital audio out´ van de DVD speler naar de 'digital audio in' op de 32pfl9632 aansluit
3. .... en vervolgens de "(with display synchronized) digital audio out" van de 32pfl9632 naar de receiver
Zou je dan niet DTS/Dolby Digital geluid moeten hebben, netjes sync-ed met 32pfl9632 beeld?
Wat denken jullie?
Het maakt voor jouw verhaal geen reet uit of je het beeld via hdmi, component, of voor mijn part S-video aansluit. Het gaat erom hoe je het geluid aansluit. Hoe je dan het beeld laat lopen is volslagen oninteressant.
Je dvd met component aansluiten is inderdaad een optie, maar dan moet je wel een dvd speler hebben met component out, en de component in op je tv niet al bezet zijn. (hier hangt er bijv. een wii aan).
Als je geen digital audio in op de 32pfl9632 hebt, en geen receiver met lip-sync delay dan kan je gesynchroniseerd digitaal wel vergeten, en kan je beter de Philips dvd speler halen met ingebouwde lip-sync vertraging. (erg fijn spelertje overigens).
De component in heeft dat DRM gedoe niet.
Als je geen digital audio in op de 32pfl9632 hebt, en geen receiver met lip-sync delay dan kan je gesynchroniseerd digitaal wel vergeten, en kan je beter de Philips dvd speler halen met ingebouwde lip-sync vertraging. (erg fijn spelertje overigens).
Even goed lezen voor je blaat. Als je de HDMI aansluiting gebruikt (al is het alleen maar voor het beeld), kan het geluid wat er digitaal de tv binnen komt in de tv 'gecrippled' worden naar PCM door de DRM die via de HDMI gestuurd wordt. Hierdoor zal de tv alleen maar PCM via de digital-out geven, en krijg je dus geen gesynchroniseerd DTS geluid weer uit de tv. (ik heb bijvoorbeeld de dvd speler via scart op de tv voor het beeld, en het geluid via spdif in op de tv, geluid gaat vervolgens gesynchroniseerd via spdif naar de receiver en dingen als gesyncroniseerd DTS werkt perfect).Raymond schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:29:
Het maakt voor jouw verhaal geen reet uit of je het beeld via hdmi, component, of voor mijn part S-video aansluit. Het gaat erom hoe je het geluid aansluit. Hoe je dan het beeld laat lopen is volslagen oninteressant.
[ Voor 53% gewijzigd door Chiron op 29-10-2007 09:35 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het gaat mij alleen om de HDMI ingangen. Ik heb een DVD speler en PC aan de tv gehangen d.m.v. HDMI. Gelukkig heeft de DVD speler een eigen delay functie, maar op de PC heb ik nog geen goede tool gevonden om met Vista x64 de delay in te stellen. Als ik dit vind, dan is mijn probleem min of meer opgelost. Blijkbaar heeft Vista (x64) een nieuwe geluidsopbouw zodat tools als AC3Filter niet (of nog niet) werken. Omdat ik een berg aan HD-DVD en Blu-ray iso's klaar heb staan wil ik dit toch omzeilen.Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 23:35:
[...]
De vertraging hangt af van het beeld dat wordt weergegeven en het geluid dat wordt afgespeeld. Het zal iedere keer anders zijn. Beeld dat binnenkomt via een HDMI zal minder snel verwerkt zijn dat dat wat binnenkomt via Scart. Daarnaast maakt het ook nog uit welke opties zijn ingeschakeld of juist uitgeschakeld.
De tv kan geen DTS decoderen, ontvangen of verzenden. DD kan wel worden uitgegeven via de S/PDIF uit, maar kan, indien via HDMI binnenkomend naar PCM worden omgezet ivm copyright regelingen, dit hoeft echter niet. Dit aldus de FAQ op de Philips site en meerdere posts in dit topic.
Ik heb gisteren een HD-DVD (The Departed) via de pc zitten kijken, maar het blijft een irritatie factor dat lipsync als er veel dialogen in een film zitten.
Kijken via scart doe ik alleen maar via de Dreambox 7000 en een kastje voor digitale televisie op de kabel. Daar vind ik het digitaal aanbieden van geluid van het huidige tv zenders aanbod niet zo belangrijk, het is immers toch maar 2.0 PCM. Uitgezonderd sommige duitse zenders die wel aan 3/2.1 doen maar dan weer in het duits...
Het gekke is dat als ik de PC met ATI HD2600 kaart het beeld en het geluid laat doen tot aan de tv netjes 3/2.1 geluid krijg (als je de info op de tv oproep) maar via de Digital Out heb ik welgeteld 3 seconden gesynced 3/2.1 geluid op de radio, maar daarna schakeld de radio weer terug op PCM.
Het zal dus iets in de TV zijn waardoor hij terug springt.
De andere optie die ik uitgeprobeerd heb is om enkel beeld via de HDMI ingang te gebruiker en het geluid apart via de geluidskaart op het MB en dan via de SPDIF ingang van de te laten lopen door de HDMI 1,2 of 3 te koppelen aan de Digital IN ingang, maar dat werk al helemaal niet...
Zou het allemaal met dat fijne HDCP te maken hebbben. Laten we hopen dat er snel alternative software voor de tv's beschikbaar komt. Er is namelijk een open source beschikbaar zoals voor de dreamboxen ;-)
Ik heb dus een 32pfl9632 met digital in en digital out, en DTS gaat prima (dvd met spdif op de digital in op de tv, digital out op de tv naar receiver).Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 23:35:
Nu heb ik dus wel mn dvd speler video via de scart op de tv aangesloten (component kan in principe ook, maar daar hangt de wii al aan, en ik heb voorlopig even geen zin om extra kabels te kopen zodat de wii + dvd speler aan de receiver hangen, en vervolgens de receiver met component naar de tv).
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ahum ik heb ook de 9632, en heb dus wel blijkbaar de 9732 AB.. zou het dan wel kunnen ? (En zoja hoe?)Raymond schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:42:
[...]
De huidige serie is in september geïntroduceerd. Dat is wel een erg kort "tijdje" om alweer uit te kijken naar nieuwe modellen
[...]
De afstandbediening bij de 9632 serie kan dit volgens mij niet. De AB die bij de 9732 serie zit kan dat wel (da's één van de verschillen tussen de beide series)
[afbeelding] [afbeelding]
Kanonnier zeg maar.
Verwijderd
Verwijderd
Heeft de 7562D ook het 14-bit kleurensysteem en wat zijn de merkbare voordelen tijdens het tv kijken. Hoe verhoudt zich de 7562D verder t.o.v. de 7862D?
Verwijderd
Lijkt er wel op.
http://img529.imageshack.us/img529/788/img01qv8.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/7447/img02nb2.jpg
(+/- 800kb per stuk)
Wij hebben het dus allebei, geen Digitaal IN en een ander model AB
http://img529.imageshack.us/img529/788/img01qv8.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/7447/img02nb2.jpg
(+/- 800kb per stuk)
Wij hebben het dus allebei, geen Digitaal IN en een ander model AB
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 11:42:
Het klinkt weer lekker Philips,de één heeft wel digitaal in de andere niet en sommige hebben weer een afstandbediening van een hoger model.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 14:39 ]
Verwijderd
Misschien is de afstansbediening een compensatie tegenover het gemis van een digitaal inVerwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:32:
Wij hebben het dus allebei, geen Digitaal IN en een ander model AB![]()
[...]
deze is ook weer ietsje anders dan de ab die bij m'n 9732 zit, 2 brede ambilight knoppen ipvm 3.
M'n 9732 heeft ook digital-in btw
Edit: mijn ab is dus een combinatie van de 2 bovenstaande images enkele posts hierboven:

[ Voor 20% gewijzigd door bureno op 29-10-2007 15:27 ]
Verwijderd
De 7562D is een mainstream 2007 model, de techniek is upmarket 2006. De 7862D is een mainstream 2007 model met een upmarket 2007 chassis, zij het dat niet de beste software geinstalleerd is. dit uiteraard om diversiteit in de productlijn te creeren.Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:02:
Heeft de 7562D ook het 14-bit kleurensysteem en wat zijn de merkbare voordelen tijdens het tv kijken. Hoe verhoudt zich de 7562D verder t.o.v. de 7862D?
Typisch, DTS staat niet genoemd in de Service Manual, DD en PCM wel. Speelt de TV het ook af of wordt het alleen doorgelust naar jouw versterker? Ik heb zelf met diverse TV's hiermee experimenten uitgevoerd en DTS heeft nooit gewerkt. (o.a PF9731D en de PFL9732D, zowel bij gebruik van de HDMI en de S/PDIF)Chiron schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:54:
[...]
Ik heb dus een 32pfl9632 met digital in en digital out, en DTS gaat prima (dvd met spdif op de digital in op de tv, digital out op de tv naar receiver).
Nu heb ik dus wel mn dvd speler video via de scart op de tv aangesloten (component kan in principe ook, maar daar hangt de wii al aan, en ik heb voorlopig even geen zin om extra kabels te kopen zodat de wii + dvd speler aan de receiver hangen, en vervolgens de receiver met component naar de tv).
Zou je die Servicemanual ergens online kunnen zetten of mailen ? Ik ben erg geintresseerd in dit soort leesvoer...Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:50:
[...]
De 7562D is een mainstream 2007 model, de techniek is upmarket 2006. De 7862D is een mainstream 2007 model met een upmarket 2007 chassis, zij het dat niet de beste software geinstalleerd is. dit uiteraard om diversiteit in de productlijn te creeren.
[...]
Typisch, DTS staat niet genoemd in de Service Manual, DD en PCM wel. Speelt de TV het ook af of wordt het alleen doorgelust naar jouw versterker? Ik heb zelf met diverse TV's hiermee experimenten uitgevoerd en DTS heeft nooit gewerkt. (o.a PF9731D en de PFL9732D, zowel bij gebruik van de HDMI en de S/PDIF)
Weet niet of er voor de 97, 96 en AUREA serie verschiilende manuals bestaan, maar zou daar graag eens in willen neuzen.
Ik moet bekennen dat ik het geluid van de tv zelf op 'mute' had staan, maar zal eens kijken als ik thuis ben. Het signaal wordt inderdaad 'doorgelust' via de tv, en dat gaat prima.Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:50:
Typisch, DTS staat niet genoemd in de Service Manual, DD en PCM wel. Speelt de TV het ook af of wordt het alleen doorgelust naar jouw versterker? Ik heb zelf met diverse TV's hiermee experimenten uitgevoerd en DTS heeft nooit gewerkt. (o.a PF9731D en de PFL9732D, zowel bij gebruik van de HDMI en de S/PDIF)
Misschien werkt het bij jou niet omdat je voor de video de hdmi kabel gebruikt. Probeer dan eens wat betreft het videosignaal de dvd speler met de component of scart aan te sluiten, misschien dat het dan wel werkt. Dan ligt het voor 100% aan die HDCP drm bullshit die via de hdmi kabel meegestuurd wordt.
@ChironChiron schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:51:
[...]
Ik moet bekennen dat ik het geluid van de tv zelf op 'mute' had staan, maar zal eens kijken als ik thuis ben. Het signaal wordt inderdaad 'doorgelust' via de tv, en dat gaat prima.
Misschien werkt het bij jou niet omdat je voor de video de hdmi kabel gebruikt. Probeer dan eens wat betreft het videosignaal de dvd speler met de component of scart aan te sluiten, misschien dat het dan wel werkt. Dan ligt het voor 100% aan die HDCP drm bullshit die via de hdmi kabel meegestuurd wordt.
Als je checkt, kan je ook laten weten welke ingang je dan hebt toegewezen aan de 'digital audio in' (zoals beschreven in de handleiding)?? Ik vraag me dit namelijk aangezien je de 'digital audio in' niet naar zichzelf kan verwijzen, dwz. hoe geef je aan dat het geluid via de 'digital audio in' binnenkomt in de 'digital audio in' menu-keuze? Of werkt het zo dat als je niks toewijst (bv EXT1, HDMI2 ... etc) de tv het signaal dat binnenkomt op de 'digital audio in' doorlust.
ZUCHT .... Ga morgen maar alvast mijn 32pfl9632 zonder 'digital audio in' retourneren .... heb deze ingang dus sowieso nodig
In de nieuwe online handleiding van de 42pfl9732 (revisie 7.0 van 24-10-07) is de digitale audio in ook niet meer te vinden. Twee weken gelden zou ik gezworen hebben dat hij nog stond ingetekend.
Heb de DVD via de scart aangesloten en de Digital OUT van de DVD aangesloten op de Digital In van de TV. De Digital OUT van de TV weer aangesloten op de Radio en dat werkt dus wel. Netjes Dolby en DTS op de radio. Terug naar HDMI en ik krijg weer PCM...Chiron schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:51:
[...]
Ik moet bekennen dat ik het geluid van de tv zelf op 'mute' had staan, maar zal eens kijken als ik thuis ben. Het signaal wordt inderdaad 'doorgelust' via de tv, en dat gaat prima.
Zal dus wel DRM shit zijn dat als je HDMI gebruik je abslotuut geen DD of DTS varianten kan uitsturen via de TV.
Blijf je, als het aangesloten apparaat geen delay functie heeft, altijd zitten met een lipsync probleem.
Lekker weer hoor dat DRM of hoe dat ook mag heten.
Update:
Heb net op www.p4c.philips.com/files/4 gekeken, en daar zijn heel veel modellen aangepast qua leaflet en handleiding. Blijk dus dat de Digital In op veel modellen is of gaat verdwijnen...
[ Voor 8% gewijzigd door bulsing op 29-10-2007 18:42 ]
Verwijderd
Wat nog veel mooier is, de CEC feature van de HDMI aansluitingen gebruiken. Het zal misschien even duren voordat voldoende apparaten CEC ondersteunen, maar voor mij is dat de ideale manier.Ravnoss schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 13:53:
Even en vraagje, vrijdag een 32PFL9632D gekocht. Tot dusver erg content, maar toch heb ik een vraagje. De bijgeleverde afstandsbediening is moet in staat zijn om behalve de tv ook: DVD, Aux, STB te bedienen. Op zich fijn, aangezien dit een aparte universele afstandsbediening overbodig maakt. Probleem is echter dat ik nergens kan vinden hoe ik dit moet instellen, nergens een lijstje met codes etc. De handleiding werkt ook al niet mee, omdat ik niet de afstandsbediening heb die in de handleiding staat. Ook op de Philips site werd ik weinig wijzer.
Via de televisie alle aangesloten apparatuur bedienen, ook als deze niet optisch zichtbaar zijn!
Geen last van niet goed onthouden apparaat status of dat verschillende apparaten het IR signaal anders ontvangen.
De Aurea zou dit volgens de Aurea Service Line ondersteunen. Ik hoop alle nieuwe Blue Ray en HDDVD spelers ook. Ik vrees alleen dat b.v. een UPC Set Top Box dat voorlopig niet zal doen. Maar misschien komen er speciale tussen-zet apparaatjes met IR blasters, waarmee je bestaande apparatuur dan via CEC kan bedienen.
En dus zal je DVD/bluray speler geen HD uitsturen over component, of alsnog het geluid beperken tot PCM.Chiron schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:30:
Dat is juist het hele idee achter DRM.
Wrong.Raymond schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:19:
[...]
En dus zal je DVD/bluray speler geen HD uitsturen over component, of alsnog het geluid beperken tot PCM.
Dat is juist het hele idee achter DRM.
Je hebt het verhaal _hier_ nog steeds niet begrepen he
Waar de mede-forummers mee zitten is -> dvd speler met video op de hdmi in, audio op de spdif in. De bedoeling is dan dat de tv eventueel DTS/DD signaal met vertraging weer netjes uitvoert op z'n spdif out, zodat dat naar een receiver kan.
Juist omdat de tv denkt 'he, een hdmi aansluiting in gebruik, met hdcp signaal', slikt ie dan wel DTS/DD in, maar gooit alleen maar PCM uit, omdat het niet de bedoeling is dat de audio met volledige kwaliteit ook nog eens via een digitale aansluiting uitgevoerd kan worden. Dat is de grap van die hele DRM beperking.
In het tv installatiemenu de Digital audio in naar EXT2 laten verwijzen (op EXT2 hangt mijn dvd speler).Als je checkt, kan je ook laten weten welke ingang je dan hebt toegewezen aan de 'digital audio in' (zoals beschreven in de handleiding)?? Ik vraag me dit namelijk aangezien je de 'digital audio in' niet naar zichzelf kan verwijzen, dwz. hoe geef je aan dat het geluid via de 'digital audio in' binnenkomt in de 'digital audio in' menu-keuze? Of werkt het zo dat als je niks toewijst (bv EXT1, HDMI2 ... etc) de tv het signaal dat binnenkomt op de 'digital audio in' doorlust.
Als je niks toewijst stuurt hij ook niks uit (Dat komt in mijn situatie op snoeiharde digitale ruis te staan als ik dan mijn receiver aanzet op de aansluiting waar de tv aan hangt).
Heb ff gechecked aangezien ik de hardcopy hier nu nog heb: in de online handleiding (2702.1 nl 18-09-2007 13:01) zijn in de voorbeelden de aansluitschema's aangepast zodat de SPDIF in niet meer gebruikt wordt!!Azqi schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 17:34:
In de nieuwe online handleiding van de 42pfl9732 (revisie 7.0 van 24-10-07) is de digitale audio in ook niet meer te vinden. Twee weken gelden zou ik gezworen hebben dat hij nog stond ingetekend.
Wel staat er nog steeds een beschrijving van de "digital audio in" in (par. 7.4.1).
Lijkt er dus echt op dat deze verbinding langzaam aan verdwijnt .... beginnend fysiek en dan met de handleidingen.
Vreemd Philips ..... heel vreemd
Met dat HDCP kunnen beperkingen aangegeven worden. Daarom juist kan er via de HDMI aansluiting DD uitgestuurd worden. Als je een uitgang pakt die geen HDCP ondersteunt, zal er sowieso geen DD/DTS uitgestuurd worden (wanneer dat zo is aangegeven op de bronschijf).Chiron schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 19:47:
Juist omdat de tv denkt 'he, een hdmi aansluiting in gebruik, met hdcp signaal', slikt ie dan wel DTS/DD in, maar gooit alleen maar PCM uit, omdat het niet de bedoeling is dat de audio met volledige kwaliteit ook nog eens via een digitale aansluiting uitgevoerd kan worden. Dat is de grap van die hele DRM beperking.
Verwijderd
Begrijp ik het nu goed dat jullie het digitale geluidssignaal eerst naar de TV doen, en dan door naar de receiver ? Mijn gevoel zegt dat dat niet de bedoeling is nl.
Want volgens de handleiding van mijn receiver etc. is de gebruikelijke HDMI-kabelroute van speler ---> naar de receiver, die haalt het geluid eraf en ---> stuurt het beeldsignaal (al dan niet bewerkt) door naar de TV. De TV dient dus bij een modernere receiver eigenlijk alleen als monitor. En als je die route volgt zou je geen last moeten hebben van HDCP.
Er is wel een verbinding voor geluid van de TV naar de receiver, maar die dient ervoor om geluid van de TV-uitzendingen die je volgt evt ook via je surround-set te kunnen volgen, die geluidsverbinding zal dan niet over HDMI gaan, maar bv. via spdif.
Want volgens de handleiding van mijn receiver etc. is de gebruikelijke HDMI-kabelroute van speler ---> naar de receiver, die haalt het geluid eraf en ---> stuurt het beeldsignaal (al dan niet bewerkt) door naar de TV. De TV dient dus bij een modernere receiver eigenlijk alleen als monitor. En als je die route volgt zou je geen last moeten hebben van HDCP.
Er is wel een verbinding voor geluid van de TV naar de receiver, maar die dient ervoor om geluid van de TV-uitzendingen die je volgt evt ook via je surround-set te kunnen volgen, die geluidsverbinding zal dan niet over HDMI gaan, maar bv. via spdif.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 20:55 ]
Nu ik me zegje..
Waarom wil ik het geluid vanaf de DVDspeler (films/muziek in DTS/DD) eerst naar de TV voordat het naar de receiver gaat?
Dit is omdat de TV tijd nodig heeft om het beeld te laten zien. Het Lipsinc probleem. Hier de situaties.
Situatie 1:
Als de DVD-speler zijn geluid via SPDIF naar de receiver stuurt, komt dit direct uit de speakers.
Als tegelijk de DVDspeler via scart of HDMI het beeld naar de TV stuurt, komt dit niet direct in beeld. Dit gebeurt veelal zo'n 100-200 ms later dan dat het de DVDspeler uit wordt gestuurd. Hierdoor heb je dus het heel erg storende effect dat je eerst het geluid hoort, voodat je het beeld ziet. Sommige receivers kunnen hier rekening mee houden, door het geluid dus een vertraging mee te geven wat je zelf kunt aangeven. In deze situatie is het dus niet persee nodig om het geluid via de TV te sturen. Oudere modellen hebben deze mogelijkheid echter niet.
Situatie 2: (als je toevallig zo een oudere receiver hebt)
Het geluid van de DVD-speler stuur je eerst naar de TV (via SPDIF/Scart/HDMI of...). Ook gaat het beeld van de DVD-speler naar de TV. Vervolgens gebruik je de SPDIF uitgang op je TV om het geluid weer naar je DVD-speler te sturen. De TV weet precies hoelang hij bezig is met de beeldverwerking, en stuurd evenzoveel later het geluid pas door naar de receiver. Hierdoor heb je het Lip-sync probleem opgelost, zonder dat je daar een nieuwe dure receiver voor gebruikt.
Ook lees ik hier en daar dat sommige mensen problemen hebben met situatie 2, omdat HDMI/DRM hier roet in het eten kan gooien. Erg vervelend.
Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen geven.
Waarom wil ik het geluid vanaf de DVDspeler (films/muziek in DTS/DD) eerst naar de TV voordat het naar de receiver gaat?
Dit is omdat de TV tijd nodig heeft om het beeld te laten zien. Het Lipsinc probleem. Hier de situaties.
Situatie 1:
Als de DVD-speler zijn geluid via SPDIF naar de receiver stuurt, komt dit direct uit de speakers.
Als tegelijk de DVDspeler via scart of HDMI het beeld naar de TV stuurt, komt dit niet direct in beeld. Dit gebeurt veelal zo'n 100-200 ms later dan dat het de DVDspeler uit wordt gestuurd. Hierdoor heb je dus het heel erg storende effect dat je eerst het geluid hoort, voodat je het beeld ziet. Sommige receivers kunnen hier rekening mee houden, door het geluid dus een vertraging mee te geven wat je zelf kunt aangeven. In deze situatie is het dus niet persee nodig om het geluid via de TV te sturen. Oudere modellen hebben deze mogelijkheid echter niet.
Situatie 2: (als je toevallig zo een oudere receiver hebt)
Het geluid van de DVD-speler stuur je eerst naar de TV (via SPDIF/Scart/HDMI of...). Ook gaat het beeld van de DVD-speler naar de TV. Vervolgens gebruik je de SPDIF uitgang op je TV om het geluid weer naar je DVD-speler te sturen. De TV weet precies hoelang hij bezig is met de beeldverwerking, en stuurd evenzoveel later het geluid pas door naar de receiver. Hierdoor heb je het Lip-sync probleem opgelost, zonder dat je daar een nieuwe dure receiver voor gebruikt.
Ook lees ik hier en daar dat sommige mensen problemen hebben met situatie 2, omdat HDMI/DRM hier roet in het eten kan gooien. Erg vervelend.
Ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen geven.
[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 29-10-2007 21:21 ]
Zucht.... Ja dat is wat we doen DVD (of anders app) > TV > RADIOVerwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:54:
Begrijp ik het nu goed dat jullie het digitale geluidssignaal eerst naar de TV doen, en dan door naar de receiver ? Mijn gevoel zegt dat dat niet de bedoeling is nl.
Dit doen we om de tijd die de tv nodig heeft om het beeld te bewerken te synchen. Zou je de audiostream direct naar de radio sturen en niet via de tv laten lopen, komt het geluid eerder aan dan dat de tv het beeld verwerkt heeft. Gevolg lijkt me duidelijk besproken hier.
btw ik heb me laten vertellen dat de nieuwe audioformaten zoals DTS HD of DD HD veel meer bitrate hebben dan dat een SPDIF aansluiting aan kan. HDMI interface (v 1.3 ?) zou hier wel in voorzien en ben je in het geval van een HD-DVD of Blu-ray aangewezen op een andere receiver met HDMI én lipsync mogelijkheid of PCM geluid als je de SPDIF uitgang van de TV gebruik.
Maar als de nieuwe televisies geen Digital In meer hebben is het dan niet dat je het op de volgende manier moet aansluiten:
- DVD via HDMI naar TV
- Digital Out van de TV naar de versterker
Nu wordt de DD of DTS geluidsstroom van de DVD via de HDMI naar de tv gestuurt (ipv de normale Digital In die jullie gebruiken)
En via de Digital Out krijg je de juiste gesync. audio.
De vraag is dus of deze nog wel DD of DTS is, en niet PCM, zou toch belachelijk zijn!
- DVD via HDMI naar TV
Nu wordt de DD of DTS geluidsstroom van de DVD via de HDMI naar de tv gestuurt (ipv de normale Digital In die jullie gebruiken)
De vraag is dus of deze nog wel DD of DTS is, en niet PCM, zou toch belachelijk zijn!
Verwijderd
Daarom is er momenteel HDMI1.3a met lipsync. Daarnaast ondersteunt mijn receiver ook nog een zelf in te stellen delays. En de vele van de nieuwere BR / HD DVD spelers ondersteunen ook los in te stellen delays.edterbak schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:16:
Nu ik me zegje..![]()
Dit is omdat de TV tijd nodig heeft om het beeld te laten zien. Het Lipsync probleem. Hier de situaties.
[...]
Ik weet dat niet iedereen de beschikking over deze snufjes heeft, en ik kan me voorstellen dat je probeert een oplossing daarvoor te vinden; Maar ik denk niet dat je het via deze "omweg" (imho dan) helemaal kunt oplossen.
Want het blijft toch een niet helemaal juiste oplossing, wat wel blijkt uit het feit dat het soms niet werkt of dat schijnbaar de HDCP handshake in sommige gevallen dus niet lukt.
Maar ja, als het werkt dan is het natuurlijk perfect; Maar toch denk ik dat er ergens een verlies optreedt of dat je op die manier niet zal kunnen gaan genieten van Dolby Digital HD / DTS-MA, en dat je dus (totdat je een nieuwe receiver hebt) dus vast blijft zitten aan PCM conversies. En dat zou natuurlijk jammer zijn
Wat dat betreft blijf ik erbij dat mijn manier van aansluiten de aanbeveling verdient, en dat je het (als je daarvoor de mogelijkheden bezit) het ook zo aan moet sluiten voor de beste verbinding.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 21:27 ]
Hier heb je gelijk. HDMI 1.3 heeft voldoende bandbreedte voor dat geluid. HDMI 1.2a heeft dit niet, en zal dus ook niet deze formaten kunnen overbrengen. Of SPDIF dit ook niet heeft weet ik niet.pascalbulsing schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:19:
[...]
btw ik heb me laten vertellen dat de nieuwe audioformaten zoals DTS HD of DD HD veel meer bitrate hebben dan dat een SPDIF aansluiting aan kan. HDMI interface (v 1.3 ?) zou hier wel in voorzien en ben je in het geval van een HD-DVD of Blu-ray aangewezen op een andere receiver met HDMI én lipsync mogelijkheid of PCM geluid als je de SPDIF uitgang van de TV gebruik.
Even mijn persoonlijke mening over dat DTS HD of DD HD. Ik vind geluid erg belangrijk tijdens films. Goed geluid maakt een film. Echter vraag ik me sterk af wat de toegevoegde waarde nu is van deze HD audio.
Op de eerste plaats is normaal DTS of DD nu de standaard. Ik verwacht echt niet dat hier heel snel verandering in zal komen, en dat het jaren kan duren voordat we redelijk wat aanbod zullen krijgen in het HD formaat.
Ten tweede vind ik het geluid nu al prachtig. Ik twijfel of al de toegevoegde informatie (die in die hogere bitstream zit) hoorbaar is. Nu moet ik toegeven dat ik het dus nog nooit gehoord heb.
[edit]
@ GMC hierboven.
Je hebt gelijk over wat je zegt dat het beter anders kan, en ik ben het ook met je eens dat de receiver het 'eigenlijk' beter op kan lossen.
Wel denk ik dat het "handig" is dat de TV de delay voor je uitzoekt. Dan hoef je per bron, DVD/PS3/Wiee/whatever nooit de delays uit te zoeken. Ook niet als je de settings van je TV een keer verandert.
[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 29-10-2007 21:37 ]
Die vraag kan ik beantwoorden. Heb de hele middag op de grond gelegen en denk wel alle combinaties geprobeerd, maar zodra je de een van de HDMI ingangen gebruik komt er uit de Digital OUT van de TV enkel en alleen PCM. Heel even komt er een DD of DTS signaal, maar na ca. 3 seconden schiet de radio bij mij weer terug in PCM.FutureCow schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:22:
Maar als de nieuwe televisies geen Digital In meer hebben is het dan niet dat je het op de volgende manier moet aansluiten:
- DVD via HDMI naar TV
Als je de analoge ingangen gebruik i.c.m. de Digital IN en dan weer doorlust (via de Digital OUT van de TV) krijg je netjes DD of DTS aangeleverd bij de radio.
Conclusie:
HDMI = PCM op Digital OUT
Analoog = DD of DTS
Wil je HD-DVD of Blu-ray kijken dan moet je een receiver hebben met HDMI en deze eerst aansluiten en deze weer koppelen aan je tv.
p.s. DIGTAL IN koppelen aan HDMI 1, 2 of 3 is/was bij mij niet mogelijk misschien dat dat te maken heeft dat de tv 'ziet' dat er een leeg audiosignaal wordt aangeboden. Moet in het DVD menu de HDMI audio optie eens uitzetten en dan de SPDIF gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door bulsing op 29-10-2007 21:41 ]
Ik ben ook met een DD of DTS signaal tevreden maar heel veel HD-DVD en Blu-ray zijn voor zien van de nieuwe DD en DTS formaten. Je wordt dus min of meer die kant op geduwd. Heb er inmiddels nu een stuk of 25 staan en het meerendeel heeft DDtrueHD DTS-HD of Uncompressed 5.1 PCM. Duidelijk is wel dat de compressie die DD en DTS gebruiken worden losgelaten en er een soort van Lossless formaat gebruikt wordt door beide standaarden.edterbak schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:28:
[...]
Even mijn persoonlijke mening over dat DTS HD of DD HD. Ik vind geluid erg belangrijk tijdens films. Goed geluid maakt een film. Echter vraag ik me sterk af wat de toegevoegde waarde nu is van deze HD audio.
Heb afgelopen zondag een HD-DVD gekeken met lipsync probleem en nog in PCM ook, maar je hoeft geen ei te zijn om te horen dat de verschillende kanalen nu min of meer als DD2.0 door de radio weergegeven worden. Hier zit dus mijn probleem. Als het erop zit wil ik het horen en wil ik niet dat een TV (lees HDCP) voor mij bepaald dat ik 'maar' PCM te horen krijg.
Verwijderd
HDMI 1.3 heeft ingebouwd een automatische oplossing voor lipsync problemen. Zie http://hdmi.org/learningcenter/installer_training.aspx# en dan 'introduction to HDMI' onder het hoofdstuk 'HDMI 1.3' even 'lipsync' kiezen.
Naar mijn mening hoort bij een top klasse TV een topklasse receiver en een goede blueray speler, allemaal met HDMI 1.3. Heb je dat (nog) niet, haal je (nog) niet het maximale uit je TV. Ik heb het zelf nog niet maar ben druk aan het uitzoeken. Ik steek er in iedergeval geen moeite in om mijn oude DVD speler op hogere kwaliteit te gaan krijgen want ik ga toch niet in de buurt komen van wat mijn 42pfl9732 kan.
Naar mijn mening hoort bij een top klasse TV een topklasse receiver en een goede blueray speler, allemaal met HDMI 1.3. Heb je dat (nog) niet, haal je (nog) niet het maximale uit je TV. Ik heb het zelf nog niet maar ben druk aan het uitzoeken. Ik steek er in iedergeval geen moeite in om mijn oude DVD speler op hogere kwaliteit te gaan krijgen want ik ga toch niet in de buurt komen van wat mijn 42pfl9732 kan.
Verwijderd
Mn ouders hebben een 32" Philips LCD. Het precieze type weet ik zo niet (en voor hun lastig op te zoeken), het is iig een 7xxx model. Anyway toen ik een tijdje geleden bij hun was hadden we het volgende probleem: Het beeld was ineens helemaal verrot. Het leek wel of hij in een soort van fotonegatief stond, met allemaal vage kleuren. Mn ouders kijken analoge TV. Echter het was niet alleen daarop, ook via SCART 1 (dvd speler) en de menu's van de TV waren hetzelfde. TV aan en uit gezet, ook door stekker uit te trekken, maar dat hielp niks. Later de SCART en antenne kabel los gehaald en er weer in gestoken en toen was het ineens weg. Kan een half brak verbinding makende antenne kabel dit veroorzaken? Of is dit een bekend probleem? Ik dacht oh god daar gaat de TV.... Het is toch ook niet echt normaal dat een los zittende kabel (als het dat was) alle inputs en on screen menu's ook gaat vernaggelen?
Ik snap je betoog Hasse, maar ik vind de gedachte dat mij een dure nieuwe setup wordt opgedrongen i.v.m. kopieerbeveiliging moeilijk te verteren. Als de situatie zo ligt, worden die delay kastjes toch wel erg interessant.
B.v.:
1) Felston DD740 voor 235 euro bij de NL importeur.
http://shop.varitech.nl/p...ers_id=49&products_id=402
2) Felston DD740(4 kanalen) direct bij de Amerikaanse reseller met je creditcard. Tijdelijk in de aanbieding voor $ 199! Komt $27 shipping bij, maakt een totaalbedrag van $226. Met de huidige koers op je Visa card komt dat op een kleine 160 euro en verdien je dus 75 euro als je zelf importeert. (evt invoerrechten buiten beschouwing)
http://www.lipfix.com/orders_outside_north_america.html
3) MD box van Primare systems
Prijs onbekend en ken er ook geen test van.
http://www.moremusic.nl/primareproducten/delaybox.html
B.v.:
1) Felston DD740 voor 235 euro bij de NL importeur.
http://shop.varitech.nl/p...ers_id=49&products_id=402
2) Felston DD740(4 kanalen) direct bij de Amerikaanse reseller met je creditcard. Tijdelijk in de aanbieding voor $ 199! Komt $27 shipping bij, maakt een totaalbedrag van $226. Met de huidige koers op je Visa card komt dat op een kleine 160 euro en verdien je dus 75 euro als je zelf importeert. (evt invoerrechten buiten beschouwing)
http://www.lipfix.com/orders_outside_north_america.html
3) MD box van Primare systems
Prijs onbekend en ken er ook geen test van.
http://www.moremusic.nl/primareproducten/delaybox.html
[ Voor 3% gewijzigd door Azqi op 29-10-2007 22:14 ]
Verwijderd
leuk zo'n kastje, maar 250 oid al bijna de helft of een derde van de prijs van bijvoorbeeld een Onkyo 605 of 705. Dan kan je niet alleen die lipsynch kan regelen, maar ook nog eens alle nieuwe HD audio-formaten decoderen.
Het is maar waar je voor spaart. Je kan bijvoorbeeld voor die tijdelijke oplossing die je hebt gevonden voorlopig blijven gebruiken en daarnaast doorsparen voor die aanvulling/nwe receiver ?
Vanwege deze problemen heb ik een aantl jaren gespaard, zodat ik nu in één keer helemaal over kan gaan naar HD, inclusief receiver als centrale regelunit e.d.
Da's overigens ook de reden waarom ik op dit moment niet meer zal kiezen voor een Philips (ben aanwezig in deze draad wegens het maken van de keuze, waar ik nu al een paar maanden over doe
)
Alles bij elkaar vind ik ze te duur, en die leuke ambilight vindt ik de meerprijs boven een Samsung Fxxx serie niet waard (en de andere snufjes ook niet, aangezien ik een hele goede Reon videoprocessor in mijn receiver heb zitten). Op die manier heb ik straks wel geld voor de BD-P5000 hybryde speler van Samsung.
Het is maar waar je voor spaart. Je kan bijvoorbeeld voor die tijdelijke oplossing die je hebt gevonden voorlopig blijven gebruiken en daarnaast doorsparen voor die aanvulling/nwe receiver ?
Vanwege deze problemen heb ik een aantl jaren gespaard, zodat ik nu in één keer helemaal over kan gaan naar HD, inclusief receiver als centrale regelunit e.d.
Da's overigens ook de reden waarom ik op dit moment niet meer zal kiezen voor een Philips (ben aanwezig in deze draad wegens het maken van de keuze, waar ik nu al een paar maanden over doe
Alles bij elkaar vind ik ze te duur, en die leuke ambilight vindt ik de meerprijs boven een Samsung Fxxx serie niet waard (en de andere snufjes ook niet, aangezien ik een hele goede Reon videoprocessor in mijn receiver heb zitten). Op die manier heb ik straks wel geld voor de BD-P5000 hybryde speler van Samsung.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 22:40 ]
Verwijderd
Kan er nog aan toevoegen dat HDMI 1.2a en eerder maar 8 bits kleur heeft, en 1.3 dus 16 bits. Dus behalve voor de nieuwe audio formaten ook nog voor het beeld. En de CEC voor de bediening.... tja... echt niet alleen voor een maffe kopieer beveiliging. Sterker nog: totaal niet!
Ook al hebben deze Philips tv's HDMI v1.3: Bij de features noemt Philips echter niet de auto-lipsync. Als ik nu een receiver aansluit welke dit wel ondersteund.....gaat dit dan werken?Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:51:
HDMI 1.3 heeft ingebouwd een automatische oplossing voor lipsync problemen. Zie http://hdmi.org/learningcenter/installer_training.aspx# en dan 'introduction to HDMI' onder het hoofdstuk 'HDMI 1.3' even 'lipsync' kiezen.
Wederom een korte vraag tussendoor: heeft de PS3 (voor bluray) ondersteuning voor HDMI versie 1.3a?
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
..SNURK...KhaZ schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:37:
Wederom een korte vraag tussendoor: heeft de PS3 (voor bluray) ondersteuning voor HDMI versie 1.3a?
Q: What products or applications will take advantage of new HDMI 1.3 capabilities?
A: According to announcements by manufacturers, new high-definition DVD formats (HD-DVD and Blu-
Ray) and game machines (including the Sony PLAYSTATION® 3) will make use of capabilities added in
HDMI 1.3.
..misschien even de bijdragen van andere tweakers lezen?
Verwijderd
1. Digital Audio-in is op enkele modellen lopende de productie geschrapt. Dit geld dus o.a. voor de 9732D en de 9632D. Bron: Service manual.
2. HDMI opties. Keer tien dat ik het hier schrijf. De basis van HDMI 1.3 is slechts op detailniveau anders dan HDMI 1.0 of tussenliggende versies. Geen enkel apparaat dat beschikt over HDMI1.3 hoeft te beschikken over zaken als CEC of Audio LypSync. Iedere vraag naar een versie die wordt gebruikt door een apparaat is zinloos, van belang zijn de functies die geimplementeerd zijn.
2. HDMI opties. Keer tien dat ik het hier schrijf. De basis van HDMI 1.3 is slechts op detailniveau anders dan HDMI 1.0 of tussenliggende versies. Geen enkel apparaat dat beschikt over HDMI1.3 hoeft te beschikken over zaken als CEC of Audio LypSync. Iedere vraag naar een versie die wordt gebruikt door een apparaat is zinloos, van belang zijn de functies die geimplementeerd zijn.
wamelr schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:30:
[...]
Ook al hebben deze Philips tv's HDMI v1.3: Bij de features noemt Philips echter niet de auto-lipsync. Als ik nu een receiver aansluit welke dit wel ondersteund.....gaat dit dan werken?
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:04:
[...]
Er zijn twee mogelijkheden om de LipSync problemen tegen te gaan.
1. Je hebt een receiver/ HTS die de mogelijkheid heeft het geluid een x aantal ms te vertragen.
Dit is een optie die veel voorkomt, ook bij goedkopere bron apparatuur. Het nadeel is dat de instellingen eventueel veranderd moeten worden bij vershillende media die je afspeeld. Bijvoorbeeld doordat de compressie van DTS en Dolby5.1 sterk verschilt, waardoor de tijd die nodig is om de audio te decoderen en af te spelen sterk verschilt. Daarnaast is het ook afhankelijk van de methode van aansluiting op de TV. Beelden van de ene methode zullen sneller of langzamer door de TV worden verwerkt dan de andere. Overigens wordt het verschil tussen beeld en geluid door de gemiddelde mens pas opgemerkt/ als vervelend ondervonden als het verschil groter is de 0.5s.
2. De LipSync correctie van HDMI 1.3 is geïmplementeerd.
Het voordeel is dat je niets hoeft in te stellen. Het nadeel is dat alle betrokken apparaten in het HDMI netwerk over deze functie moeten beschikken. Alleen een receiver die dit ondersteunt is niet genoeg. Ook de TV waar het beeld naartoe gaat en de speler die er op is aangesloten moeten die ondersteunen om het te laten werken. Dit wordt een redelijk kostbare ingreep. Daarnaast is het een nieuwe techniek die zich nog moet gaan bewijzen. Het is mi de vraag of alle vanaf het begin af aan soepel zal gaan verlopen.
Tip!
Kijk ook 's hier als je meer wilt weten over HDMI: http://hdmi.org/learningcenter/installer_training.aspx
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 23:05 . Reden: Toevoegen Quote ]
Verwijderd
Exact! Dus HDMI 1.3 betekent niet dat de functies ook geimplementeerd zijn. Zoek naar functies niet naar versies! Zie ook de link die ik eerder al postte met de HDMI training (http://hdmi.org/learningcenter/installer_training.aspx#).Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:57:
[...]
Aangezien Philips een van de founders is, leek het me dat deze alles wel zou ondersteunen. Op dit moment vraag ik me dat af. Weet iemand dit toevallig? CEC? LipSync? DeepColor?
Verder nog even de opmerking dat HDCP alleen voor copyright content is. Dus bij niet copyright content moet je wel DTS en zo via digitral out moeten krijgen lijkt me. Weet ik niet zeker maar lijkt me dat het zo zou moeten werken. getuige ook de uiteenlopende verhalen hier. Misschien kan iemand dit testen voor de mensen die echt de digital audio out willen gebruiken?
Normaals, kunnen wij die ook ergens oppikken...Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:57:
Bron: Service manual.
Wil heel graag dit soort documentatie lezen
Thanks, kon 't niet 123 vindenwamelr schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:42:
[...]
..SNURK...
Q: What products or applications will take advantage of new HDMI 1.3 capabilities?
A: According to announcements by manufacturers, new high-definition DVD formats (HD-DVD and Blu-
Ray) and game machines (including the Sony PLAYSTATION® 3) will make use of capabilities added in
HDMI 1.3.
..misschien even de bijdragen van andere tweakers lezen?
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Verwijderd
Sterker nog HDCP is een op zichzelf staande standaard die wordt toegepast binnen HDMI onder druk van de content providers. (Ergo: zonder HDCP geen HD content via HDMI)Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:10:
[...]
Knip
Aangezien Philips een van de founders is, leek het me dat deze alles wel zou ondersteunen. Op dit moment vraag ik me dat af. Weet iemand dit toevallig? CEC? LipSync? DeepColor?
Verder nog even de opmerking dat HDCP alleen voor copyright content is. Dus bij niet copyright content moet je wel DTS en zo via digitral out moeten krijgen lijkt me. Weet ik niet zeker maar lijkt me dat het zo zou moeten werken. getuige ook de uiteenlopende verhalen hier. Misschien kan iemand dit testen voor de mensen die echt de digital audio out willen gebruiken?
CEC--> volgens mij alleen een basisimplementatie op de 9900D. (2 functies van de tientallen mogelijkheden)
LypSinc --> Nee
deepColour --> Nee.
Toch ff posten, net maar even gekeken, heb dus op mijn 47pfl9732 zowel digital in, als digital out. Zou het niet size gerelateerd zijn? Zoals ik hier lees heeft iedereen met een 9632 of 9732 groter dan 42" ook een digital in. Heb overigens ook deze AB:

Lip sync.
Mijn digitale decoder aangesloten middels scart op tv, geluid luister ik optisch rechtstreeks op mijn receiver. Ja, is out of sync. Meestal bijna niet te zien, maar soms echt belachelijk out of sync. Zelfde geld voor dvd. Mijn dvd is aangesloten via scart, maar geluid gaat via coaxial digitaal naar receiver. Ook regelmatig out of sync, maar tot nu toe nog niet echt storend geweest. Xbox 360 middels component naar tv, geluid optisch naar receiver. Out of sync, ja, (nog) niet storend (geweest).
Ik spaar nog ff om mijn 5 maanden oude AVR130 te vervangen voor iets met minimaal 3 hdmi inputs en delay per input instelbaar tot 200 ms. So far is het goed te doen zonder. Geen idee wat er gebeurd zodra ik mijn eerste hdmi apparaat aansluit

Lip sync.
Mijn digitale decoder aangesloten middels scart op tv, geluid luister ik optisch rechtstreeks op mijn receiver. Ja, is out of sync. Meestal bijna niet te zien, maar soms echt belachelijk out of sync. Zelfde geld voor dvd. Mijn dvd is aangesloten via scart, maar geluid gaat via coaxial digitaal naar receiver. Ook regelmatig out of sync, maar tot nu toe nog niet echt storend geweest. Xbox 360 middels component naar tv, geluid optisch naar receiver. Out of sync, ja, (nog) niet storend (geweest).
Ik spaar nog ff om mijn 5 maanden oude AVR130 te vervangen voor iets met minimaal 3 hdmi inputs en delay per input instelbaar tot 200 ms. So far is het goed te doen zonder. Geen idee wat er gebeurd zodra ik mijn eerste hdmi apparaat aansluit
Verwijderd
De digital out van de tv 9632/9732 heeft toch synchronized audio staat toch ook op het chassis aan de achterkant...is dat geen andere benaming voor lip sync??Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:39:
[...]
Sterker nog HDCP is een op zichzelf staande standaard die wordt toegepast binnen HDMI onder druk van de content providers. (Ergo: zonder HDCP geen HD content via HDMI)
CEC--> volgens mij alleen een basisimplementatie op de 9900D. (2 functies van de tientallen mogelijkheden)
LypSinc --> Nee
deepColour --> Nee.
Heb op mijn 37PFL9632 gemaakt in week 40 ook gewoon een DIGITAL IN,
Hier boven was de klacht dat met HDMI aansluiting er slechts PCM uit de digital out kwam.
Heb daar op mijn 37PFL9632 geen last van.
Als ik via mijn dvd speler aangesloten op HDMI 1 een film afspeel druk ik bij aanvang film op stop en dan weer op start en krijg ik netjes DD 5.1 of DTS en loopt dan ook 100% in sync met beeld.
Heb wel DHCP uitgeschakeld in mijn DVD speler.
Hang er volgende week ook een PS3 aan via HDMI...Ben benieuwd of ik dan ook netjes DD5.1 krijg of heb ik dan wel gedonder met DHCP?... In ieder geval toch niet met games hoop ik..
Neem aan dat je HDCP bedoel ipv DHCP ;-)
Maar welke DVD speler heb je dan. Ik heb de DVP 5980 van Philips en ik kan dat fijne HDCP niet uitzetten. Misschien via een servicemenu oid...
Blijk dus dat je best via een HDMI dvd kan kijken MET DD of DTS. Jammer genoeg is HDCP dus de oorzaak van dit alles.
Maar welke DVD speler heb je dan. Ik heb de DVP 5980 van Philips en ik kan dat fijne HDCP niet uitzetten. Misschien via een servicemenu oid...
Blijk dus dat je best via een HDMI dvd kan kijken MET DD of DTS. Jammer genoeg is HDCP dus de oorzaak van dit alles.
37PFL9732 hier heeft ook digital in + uit...UltraSub schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:47:
Toch ff posten, net maar even gekeken, heb dus op mijn 47pfl9732 zowel digital in, als digital out. Zou het niet size gerelateerd zijn? Zoals ik hier lees heeft iedereen met een 9632 of 9732 groter dan 42" ook een digital in.
Is deze HPCD
beveiliging misschien te verbeteren (lees:omzeilen) middels een nieuwere firmware? Misschien dat in de toekomst mensen (goeroes) hier handig genoeg in zijn en zelf aangepaste firmwares gaan schrijven. Dit zelfde gebeurt al tijden met bijvoorbeeld de regio-codes van dvdspeler van philips sa720. oud beestje, maar veel tweaks/customizations mogelijk.
Is het uberhaupt mogelijk dat dit via de firmware wordt bepaald? (ik ben noob op dit gebied)
Is het uberhaupt mogelijk dat dit via de firmware wordt bepaald? (ik ben noob op dit gebied)
[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 30-10-2007 08:42 ]
Verwijderd
Dit klinkt interessant, welke merk/type dvd speler heb je, ik zelf krijg morgen mijn 37PFL9732 en ben erg benieuwd of ik nu wel of niet een Digtal IN erop heb zitten.. zit eraan te denken om de DVP 5980 van Philips erbij te kopen voor de HDMI & 1080P upscaling.. zou iemand die deze DVD speler in bezit heeft kunnen checken of je het DHCP op één of andere manier uit kunt zetten!!!Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 23:48:
[...]
De digital out van de tv 9632/9732 heeft toch synchronized audio staat toch ook op het chassis aan de achterkant...is dat geen andere benaming voor lip sync??
Heb op mijn 37PFL9632 gemaakt in week 40 ook gewoon een DIGITAL IN,
Hier boven was de klacht dat met HDMI aansluiting er slechts PCM uit de digital out kwam.
Heb daar op mijn 37PFL9632 geen last van.
Als ik via mijn dvd speler aangesloten op HDMI 1 een film afspeel druk ik bij aanvang film op stop en dan weer op start en krijg ik netjes DD 5.1 of DTS en loopt dan ook 100% in sync met beeld.
Heb wel DHCP uitgeschakeld in mijn DVD speler.
Hang er volgende week ook een PS3 aan via HDMI...Ben benieuwd of ik dan ook netjes DD5.1 krijg of heb ik dan wel gedonder met DHCP?... In ieder geval toch niet met games hoop ik..
Verwijderd
En jawel hoor... een bromtoon bij onze 32PFL9632D/10. We merkten het gisterenavond met het volume op 0. Alle aansluitingen los gemaakt,(scart, coax) en dan nog steeds aanwezig en duidelijk hoorbaar. Intensitiet veranderd bij verschillende kanalen, en beelden. Het geluid komt gezien vanaf de achterzijde van de tv, van rechts. De monteur maar besteld
Ik heb net de Philips DVP 5980 gekocht, ga er zo eens wat mee spelen.
Ben benieuwd of lip sync nu niet harden gaat worden via hdmi. Maar goed, er zit een lipsync feature op de speler, dus...
Ben benieuwd of lip sync nu niet harden gaat worden via hdmi. Maar goed, er zit een lipsync feature op de speler, dus...
hier een pieptoon in standby bij de 37pfl9732D/10... Wat ik merkte is als je tijdens standby ambilight aan zet, de pieptoon verdwijnt... Bij het uitzetten van ambilight hoor je en relais klikken, daarna is de pieptoon er weer... toch maar ff in de gaten houden of het irritant is/wordtVerwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:22:
En jawel hoor... een bromtoon bij onze 32PFL9632D/10. We merkten het gisterenavond met het volume op 0. Alle aansluitingen los gemaakt,(scart, coax) en dan nog steeds aanwezig en duidelijk hoorbaar. Intensitiet veranderd bij verschillende kanalen, en beelden. Het geluid komt gezien vanaf de achterzijde van de tv, van rechts. De monteur maar besteld
Hier ook pieptoon in standby met 47pfl9732. Wil best bellen voor een monteur, maar dan moet ik wel weten of ze het ook kunnen oplossen. Geen zin om een dag vrij te pakken, een monteur dat ding open te zien schroeven, om vervolgens toch weer een pieptoon te horen. Aan mensen die al een reparatie voor dit issue hebben gehad, heeft het gewerkt?
Over de DVP5980. Heb het ding aangesloten via HDMI, maar heb de lipsync feature niet nodig gehad! Geluid liep coaxiaal naar de receiver, en beeld dus via HDMI, werkte perfect. Heb Starsky and Hutch gekeken
Zag overigens geen HDCP opties. Maar goed, daar heb je dus geen last van als je geluid via receiver laat lopen, en de speler heeft dus een lipsync feature, mochten er problemen optreden.
Over de DVP5980. Heb het ding aangesloten via HDMI, maar heb de lipsync feature niet nodig gehad! Geluid liep coaxiaal naar de receiver, en beeld dus via HDMI, werkte perfect. Heb Starsky and Hutch gekeken
Zag overigens geen HDCP opties. Maar goed, daar heb je dus geen last van als je geluid via receiver laat lopen, en de speler heeft dus een lipsync feature, mochten er problemen optreden.
Verwijderd
"Over de DVP5980. Heb het ding aangesloten via HDMI, maar heb de lipsync feature niet nodig gehad! Geluid liep coaxiaal naar de receiver, en beeld dus via HDMI, werkte perfect"
Direct van de DVD speler naar de receiver?? Hoe kan dat nou, de DVD speler weet toch niet hoe lang de delay is in de TV, of mis ik iets?
Direct van de DVD speler naar de receiver?? Hoe kan dat nou, de DVD speler weet toch niet hoe lang de delay is in de TV, of mis ik iets?
Verwijderd
Dat is dus een functie van HDMI1.3. Overigens ik twijffel wel over de correctheid van de waarneming totdat meer mensen bevestigen dat het inderdaad werkt.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:07:
"Over de DVP5980. Heb het ding aangesloten via HDMI, maar heb de lipsync feature niet nodig gehad! Geluid liep coaxiaal naar de receiver, en beeld dus via HDMI, werkte perfect"
Direct van de DVD speler naar de receiver?? Hoe kan dat nou, de DVD speler weet toch niet hoe land de delay is in de TV, of mis ik iets?
Verwijderd
UltraSub schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:34:
Hier ook pieptoon in standby met 47pfl9732. Wil best bellen voor een monteur, maar dan moet ik wel weten of ze het ook kunnen oplossen. Geen zin om een dag vrij te pakken, een monteur dat ding open te zien schroeven, om vervolgens toch weer een pieptoon te horen. Aan mensen die al een reparatie voor dit issue hebben gehad, heeft het gewerkt?
Geen verbetering dussVerwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:47:
Zoals ik reeds eerder meldde heb ik een monteur gebeld voor de piep in mijn 37PFL9732.
Al snel zijn ze langsgekomen en heeft de kap er af gehaald en hier een weerstandje opgezet die de frequentie zou moeten verhogen zodat dit voor het menselijk oor niet hoorbaar zou moeten zijn.
Toen de monteur klaar was en de kap terug had geplaatst en de lcd weer aanzette en in stand-by zette gingen we allebei luisteren of er verbetering was. Tot mijn grote verbazing (en ook zijn verbazing) hoorden we totaal niks nakkes nada. De monteur verliet ons huis en ik ging met een goed gevoel televisie kijken.
Een 5 minuten later zette ik de tv uit en weer aan en zette hem hierna weer in stand-by. Tot mijn 2e grote verbazing bleek de piep er nog steeds te zijn! En nu nog meer aanwezig omdat de frequentie soms lager en hoger gaat wat veel sneller hoorbaar is!
Heb gisteren monteur weer gebeld en verteld dat de piep nog steeds aanwezig is en ook het probleem dat er vaak geen geluid of geen signaal is. De tv zit aangesloten via HDMI kabel naar HD decoder van Samsung. Zowel decoder als tv hebben de nieuwste firmware! Ze zouden me hierover terugbellen. Helaas geen telefoon gehad en vandaag even terug gebeld.
Er werd mij verteld dat ze veel van dit soort problemen tegenkwamen bij deze types en dat er contact gelegd is met Philips betreffende de problemen. Ze hopen op een directe oplossing van Philips! Even afwachten dus nog...
Oh er is wel een minieme delay hoor. Maar echt verwaarloosbaar. En geloof me, als er iets is wat me snel opvalt en irriteert, is het out of sync audio. Maar ik was te lui om bij te synchen om het zo te zeggen. Het viel echt zo goed als niet op. Alleen als je heeeeeel goed ging kijken. Zou verder niemand in huis zijn opgevallen. 2 dingen..Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:21:
[...]
Dat is dus een functie van HDMI1.3. Overigens ik twijffel wel over de correctheid van de waarneming totdat meer mensen bevestigen dat het inderdaad werkt.
1. Ik heb pas één film gezien, het kan erger zijn bij andere films. Moet ik dus nog proberen
2. Wellicht toch HDMI 1.3? TV heeft het, maar van de speler weet ik het (nog) niet. Misschien brabbelen ze toch wel tegen elkaar?
Bedankt voor de tip! Ik ga dus niet bellen. Tot mensen bevestigen dat het opgelost kan worden. Heb het overigens ook met een Philips 54 cm 4:3 CRT. En met een Philips 16:9 82 cm. Toch iets van Philips volgens mij
Toevallig, ik had het een jaar of 4 geleden ook met m'n 28pw8506, maar dan als hij aan stond. Werd steeds erger. Er is toen een monteur langs geweest (wat ondanks 5Y garantie toch 30 euro voorrijkosten kostte....) en was binnen een minuutje gefixed. Met een spuitbus met een of andere lijm-spray.UltraSub schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:29:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik ga dus niet bellen. Tot mensen bevestigen dat het opgelost kan worden. Heb het overigens ook met een Philips 54 cm 4:3 CRT. En met een Philips 16:9 82 cm. Toch iets van Philips volgens mij
Maar goed ik wacht het ook eerst nog effe af.
Hi
We hebben een 52PFL7762D aangeschaft
Absurd groot. Ik ben nieuw met HDMI. Ik neem aan dat je een kabel moet aanschaffen dat DVI tulp naar HDMI-tulp overgaat.
Maar mijn vraag is, wat zijn ongeveer de systeemeisen al wil je 1080p afspelen op je pc naar je tv?
We hebben een 52PFL7762D aangeschaft
Absurd groot. Ik ben nieuw met HDMI. Ik neem aan dat je een kabel moet aanschaffen dat DVI tulp naar HDMI-tulp overgaat.
Maar mijn vraag is, wat zijn ongeveer de systeemeisen al wil je 1080p afspelen op je pc naar je tv?
realityalways start as a dream
Verwijderd
Ik heb een samsung HD-850 en daar kun je in ieder geval bij de oudere types HDCP via afstandbediening uitschakelen.Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 09:00:
[...]
Dit klinkt interessant, welke merk/type dvd speler heb je, ik zelf krijg morgen mijn 37PFL9732 en ben erg benieuwd of ik nu wel of niet een Digtal IN erop heb zitten.. zit eraan te denken om de DVP 5980 van Philips erbij te kopen voor de HDMI & 1080P upscaling.. zou iemand die deze DVD speler in bezit heeft kunnen checken of je het DHCP op één of andere manier uit kunt zetten!!!
Zit ook upscaling in, maar ik vind het beeld dan slechter worden dus ik kijk gewoon 480P en dat ziet er prachtig uit.
Ik heb de philips 32pfl7652. Als ik mijn wii aansluit met een component kabel, heb ik geen geluid+soms gekke strepen door het scherm. De kabel is ZEKER goed aangesloten en geluidskabels heb ik ook van plek(rechts/links) gewisseld (moet niet uitmaken volgens mij) maar dan nog steeds niks. Weet iemand waardoor dit komt of een oplossing?
gekke strepen weet ik niet (mischien brakke kabel?)
Geluid moet je instellen in het menu (je moet de geluidsingang toewijzen aan de beeldingang), zie daarvoor pagina 31 va nde handleiding: http://www.p4c.philips.co...32pfl7562d_10_dfu_nld.pdf
Ik ga er ff vanuit dat je de 5 en 6 hebt omgewisseld in het typenummer in je post, maar als dat niet zo is, dan werkt het waarschijnlijk toch hetzelfde: het is namelijk bij onze 37PFL9732 ook zo geregeld.
Geluid moet je instellen in het menu (je moet de geluidsingang toewijzen aan de beeldingang), zie daarvoor pagina 31 va nde handleiding: http://www.p4c.philips.co...32pfl7562d_10_dfu_nld.pdf
Ik ga er ff vanuit dat je de 5 en 6 hebt omgewisseld in het typenummer in je post, maar als dat niet zo is, dan werkt het waarschijnlijk toch hetzelfde: het is namelijk bij onze 37PFL9732 ook zo geregeld.
Ik sluit alleen maar een PC aan de TV, welke resolutie kan ik dan het beste instellen op de PC?
1366 x 768
1360 x 768
1080P
1080I
Het gaat om een 32PFL9632 Tv, ondersteund deze ook 1:1 PixelMaping?
Ik denk dat je met 1:1 Pixelmapping ook geen problemen krijg met lipsync.
1366 x 768
1360 x 768
1080P
1080I
Het gaat om een 32PFL9632 Tv, ondersteund deze ook 1:1 PixelMaping?
Ik denk dat je met 1:1 Pixelmapping ook geen problemen krijg met lipsync.
Het beste kan je de reso instellen die het paneel in de TV daadwerkelijk heeft. Als de TV een optie "niet op schaal" heeft, dan moet je die inschakelen om 1:1 pixelmapping te krijgen.
Ik snap niet wat je bedoelt met die lipsync opmerking.
Verwijderd
Het is dus nog maar de vraag of de TV het heeft! De TV heeft HDMI 1.3 maar dat zegt niets over welke functies van 1.3 geimplementeerd zijn.UltraSub schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:29:
[...]
Oh er is wel een minieme delay hoor. Maar echt verwaarloosbaar. En geloof me, als er iets is wat me snel opvalt en irriteert, is het out of sync audio. Maar ik was te lui om bij te synchen om het zo te zeggen. Het viel echt zo goed als niet op. Alleen als je heeeeeel goed ging kijken. Zou verder niemand in huis zijn opgevallen. 2 dingen..
1. Ik heb pas één film gezien, het kan erger zijn bij andere films. Moet ik dus nog proberen
2. Wellicht toch HDMI 1.3? TV heeft het, maar van de speler weet ik het (nog) niet. Misschien brabbelen ze toch wel tegen elkaar?
Verwijderd
Een tulp stekker is rond met 1 pin in het midden!DFC-Neo schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 22:13:
Hi
We hebben een 52PFL7762D aangeschaft![]()
Verwijderd
LipSync is niets anders dat een moderne TV tijd nodig heeft om alle beelden te verwerken tot iets heel moois. Dat verwerken kost tijd en veroorzaakt een verschil met audio als dat niet uit de TV komt. FutureCow denkt dat als je 1:1 pixelmapping doet je TV geen beeld verwerking meer doet en dat je daardoor geen lipsync probleem hebt.Raymond schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 00:49:
Het beste kan je de reso instellen die het paneel in de TV daadwerkelijk heeft. Als de TV een optie "niet op schaal" heeft, dan moet je die inschakelen om 1:1 pixelmapping te krijgen.
Even voor de duidelijkheid: Lipsync is iets algemeens en heeft niets specifiek met de nieuwe philips modellen te maken.
Het effect van 1:1 pixelmapping op de beeldvertraging is volgens mij maar marginaal, de grootste beeldvertraging komt door zaken als de ambilight, perfect pixel hd, en natural motion.
Zelfs al zet je alles uit dan zit je alsnog met vertraging, simpelweg omdat de tv tijd nodig heeft om de informatie die hij binnenkrijgt op het scherm te zetten.
Zelfs al zet je alles uit dan zit je alsnog met vertraging, simpelweg omdat de tv tijd nodig heeft om de informatie die hij binnenkrijgt op het scherm te zetten.
Verwijderd
FIlms worden opgenomen in 24 hz en nu hebben veel tv van Philips ook de 24 hz filmfeature.
Zo kan je het bioscoopeffect nabootsen.
Wat ik niet begrijp is dat men van 50 naar 100 hz gaat het beeld veel mooier en rustiger wordt. Hoe kan 24 hz dan mooi zijn en wat heb je er in godsnaam aan???
Wat ik niet begrijp is dat men van 50 naar 100 hz gaat het beeld veel mooier en rustiger wordt. Hoe kan 24 hz dan mooi zijn en wat heb je er in godsnaam aan???
1 frame per refresh, zonder dat de tv iets moet veranderen om het in de 100Hz refreshrate te passen. Dus geen tricks meer met pull down enz. Dus puurder. 100/24 is nu eenmaal geen even getal, dus als de tv moet zorgen dat het wel past, worden er foefjes toegepast (lees beelden weglaten of verzinnen/interpoleren). Als je 24 frames per seconde hebt, en je refresh is ook 24x per seconde, is alles dus eerlijk en zoals opgenomen
Ik was vandaag in een winkel, waar de verkoper mij vertelde dat je nl 123 ook zonder digitenne smartcard zou moeten kunnen kijken. Nou heb ik vandaag de TV naar zenders laten zoeken, maar die vond niks.
Om eerlijk te zijn, geloof ik geen zak van wat die verkoper vertelde (ook al was'ie heel erg overtuigf en wilde hij het aan mij laten zien op één van de TV's ). Maar mischien dat iemand van jullie het kan proberen om het te checken? (het schijnt dat de ontvangst in onze regio sowieso erg kut is, zonder raam/buitenantenne schijn je maar zelden digitenne te kunnen ontvangen)
Om eerlijk te zijn, geloof ik geen zak van wat die verkoper vertelde (ook al was'ie heel erg overtuigf en wilde hij het aan mij laten zien op één van de TV's ). Maar mischien dat iemand van jullie het kan proberen om het te checken? (het schijnt dat de ontvangst in onze regio sowieso erg kut is, zonder raam/buitenantenne schijn je maar zelden digitenne te kunnen ontvangen)
Verwijderd
Als het model wat je hebt dat eindigd op een D, dan moet het kunnen. Afhankelijk van de sterkte van het signaal in de buurt moet je idd wel een antenne aansluiten. Let er wel op dat veel antennes 5 volt nodig hebben van de antenne aansluiting van het apparaat waar deze op is aangesloten. Let erop dat dit bij de TV niet het geval is,dit in tegenstelling tot de meeste losse DVB-t receivers. Je kan wel een power inserter (geen antenne versterker) plaatsen die dit probleem oplost.Raymond schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:21:
Ik was vandaag in een winkel, waar de verkoper mij vertelde dat je nl 123 ook zonder digitenne smartcard zou moeten kunnen kijken. Nou heb ik vandaag de TV naar zenders laten zoeken, maar die vond niks.
Owkee, dus zonder een antenne zal het dan hier wel niet gaan lukken.
Moet je een echte DVB-T antenne aansluiten, of zou een stukkie coax ook kunnen werken?
Moet je een echte DVB-T antenne aansluiten, of zou een stukkie coax ook kunnen werken?
Verwijderd
Als je 24 beelden in 50Hz laat zien, loopt de film te snel. Als je hem in 60Hz laat zien moet je het ene beeld 2x laten staan en het volgende 3x. M.a.w. hakkelend tov het origineel. De TV zal 24Hz ook opschalen naar veelvouden daarvan. Dus rustig beeld op originele bioscoop snelheid zonder trucks! Overigens denk ik dat de TV nog wel een tussenliggend beeld zal berekenen. Ik heb hier in het vorige deel wat uitvoeriger over geschreven geloof ik.Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 17:39:
FIlms worden opgenomen in 24 hz en nu hebben veel tv van Philips ook de 24 hz filmfeature.
Verwijderd
Hier idem. Ik denk dat je daarvoor wel een conax module nodig heb die in de CI moet. Smartcard heb je niet nodig want NL123 en een regionale zijn FTA (free to air). Dus dat van die smartcard klopt. Kan iemand hier nog bevestigen dat je een conax moet kopen voordat je FTA kunt kijken?Raymond schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:21:
Op de TV zit in iedergeval geen aansluiting voor een DVB-T antenne, dus waar ga je dat dan op aansluiten?Raymond schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 18:43:
Owkee, dus zonder een antenne zal het dan hier wel niet gaan lukken.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 20:44 ]
Dit topic is gesloten.