ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
Ik heb vandaag m'n nieuwe Philips 26PFL5322 opgehaald en ik zat met precies dezelfde afweging (tegen de Samsung LE26R8x). Ik ben bij de plaatselijke BCC langsgegaan waar ze allebei stonden en het beeld was wat mij betreft vrijwel identiek. Maar het geluid van de Samsung is zo brak en blikkerig, dat die direct afviel.Anoniem: 26457 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:57:
Een wat vlotte quote van mijzelf, maar gezien de aanbieding bij de MM en mogelijke aanschaf op korte termijn hier nogmaals mijn wat twijfel over de zwartweergave bij de 26PFL5322....
[...]
Herkent iemand deze mindere zwartweergave bij de Philips 26PFL5322 ? Of een oplossing wellicht ?
De zwartweergave ligt echt aan de instellingen (bij MM in Utrecht viel de Philips ook tegen daarin), ik heb 'm nu direct uit de doos meteen goede zwartweergave.
Hoe dan ook, ik zou echt serieus de Philips aanraden boven de Samsung. Enige nadeel wat mij betreft is dat ik de Samsung een mooier design vond hebben, maarja da's ook persoonlijk.
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
Wo.. Mijn excuses.. Ik ben 3 fora door elkaar aan het lezen en heb me blijkbaar vergist in welk forum het nu wel of niet besproken was..UltraSub schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:24:
[...]
Sjeez, of je leest ff een paar pagina's terug
Had trouwens ergens gelezen dat 32 en 37 inch schermen van een ander assembly/ production punt en land komen dan de grotere schermen 40 > schermen. Kan dit een reden zijn dat die brom/ piep geluiden meer voorkomen bij de kleindere schermen?
If I tell you I will have to kill you ;-)Anoniem: 224568 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 08:08:
[...]
Waar heb je dat changelog vandaan?
Op de site www.p4c.philips.com/files/4 zat ik te bladeren tussen sommige modellen en toen zag ik dat er een pdf met nieuwere datum was; Daar stond het in.
Staat inmiddels ook bij de 9900D.
Zou je mij hier wat meer info over willen sturen. Ik vermoed dat het wellicht te maken heeft met het probleem met wat ik heb als ik een kabel- en satelliettuner als RGB op de tv wil aansluiten.Anoniem: 224568 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 08:31:
[...]
Je kunt zien aan het serienummer of er een nieuw of oud board (met spdif in) in zit.
Een A in serienummer=oud een E=nieuw.
The Eco-SSB lacks two “not commercial exploited” functions,
being the YC-input on the SCART connector and the SPDIFinput
connector. They are further fully compatible with the
actual used ones.
Some delta’s with respect to the “Eco” SSB compared with the
“normal” SSB are:
• No LED’s for “board is started” and “image on LVDS
output”.
• Changeover from PNX8537 to PNX8541 for better picture
quality.
En nog wat dingetjes
Krijg dan een minder contrast vol beeld, licht groene waas en groene randjes bij de contrasten...
Alleen op s-video krijg ik een normaal en helder beeld.
Heb beide apparaten op RGB gezet en ze doen allebij hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door bulsing op 21-11-2007 19:02 ]
en zie hier:

Ik dacht dat de nieuwe serie een 14-bits verwerking had. Zie toch duidelijk in het diagram dat er een 10-bits verwerking is...
Worden we een beetje in het o-tje genomen ? Of is alles 14-bits maar in dit stukje alleen 10 bits ?
Hier de hele pagina:
http://www.nxp.com/#/aip/aip=[aip=200435]|pp=[v=d,t=aip,i=200435,fi=,ps=0]|[0][0]
(kopieer heel deze zin)
[ Voor 11% gewijzigd door bulsing op 21-11-2007 15:29 ]
Da's wel heel frustrerend.

Ik twijfelde nog om deze aan te schaffen om het DD -> PCM probleem te omzeilen:

Maar das dus ook geen optie voor de ps3

Edit: Het lijkt er dus op dat er echt een probleem met de digital-out is, en dus niet persé een hdcp oorzaak?
[ Voor 14% gewijzigd door bureno op 21-11-2007 20:11 ]
Ik snap verder van ons probleem geen hol: ik heb de digi-in om te testen eens gekoppeld aan ext-1 (waar ik alleen beeld naartoe stuur) en als je dan naar ext-1 schakelt hoor je keurig het geluid, maar dan in stereo.
Wanneer ik de digi-in aan een HDMI aansluiting koppel, wordt dat volgens mij volslagen genegeerd: Terwijl ik naar een hdmi input zit te kijken, kan ik rustig de digi-in eruit halen en dan hoor ik nog steeds geluid (de tv gebruikt dan blijkbaar het signaal dat bij de hdmi zit). Dat heb ik ook op een andere manier getest: Ik heb de satontvanger op HDMI 1 aangesloten. Ik koppel in het menu de digi-in aan HDMI en speel een DVD'tje (de digi-in is aangesloten op een DVD speler). Ik hoor dan nog steeds het geluid van de satonvanger en niet het geluid van de DVD (wat eigenlijk zou moeten).
Dus die digi-in zit er in ons geval mooi voor de sier op, wij hebben er niks aan. Stereo geluid hebben we al via de HDMI kabel, daar hoeven we geen aparte kabel voor te laten lopen.
Als de tv 'ziet' dat er ook audio over de HDMI meekomt, ook als dat een laag of 0 volume is dan kan je de DIG. IN niet koppelen aan de HDMI.Raymond schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:26:
Zo'n kastje werkt prima (wij hebben de versie die andersom werkt). Ik heb daar een dvd op laten spelen en de versterker ziet prima dolby digital (in ons geval dus via optical)
Ik snap verder van ons probleem geen hol: ik heb de digi-in om te testen eens gekoppeld aan ext-1 (waar ik alleen beeld naartoe stuur) en als je dan naar ext-1 schakelt hoor je keurig het geluid, maar dan in stereo.
Wanneer ik de digi-in aan een HDMI aansluiting koppel, wordt dat volgens mij volslagen genegeerd: Terwijl ik naar een hdmi input zit te kijken, kan ik rustig de digi-in eruit halen en dan hoor ik nog steeds geluid (de tv gebruikt dan blijkbaar het signaal dat bij de hdmi zit). Dat heb ik ook op een andere manier getest: Ik heb de satontvanger op HDMI 1 aangesloten. Ik koppel in het menu de digi-in aan HDMI en speel een DVD'tje (de digi-in is aangesloten op een DVD speler). Ik hoor dan nog steeds het geluid van de satonvanger en niet het geluid van de DVD (wat eigenlijk zou moeten).
Dus die digi-in zit er in ons geval mooi voor de sier op, wij hebben er niks aan. Stereo geluid hebben we al via de HDMI kabel, daar hoeven we geen aparte kabel voor te laten lopen.
Heb zelf gehad met mijn pc. De ATI HD 2600 kan over de DVI aansluiting met de bijgeleverde verloopplug ook audio zenden.
Omdat ik hier weer tegen de bekende no-dd of dts shit aanliep dacht ik ook om de SPDIF op moederbord voor de audio te gaan gebruiken. Alleen bleef er, ondank alle audio op de HDMI te hebben uitgeschakeld in Windows Vista toch een soort van signaal te staan. Dus geen DIG. IN.
Hierna een ander verloopje van DVI naar HDMI gehaald, die NIET de mogelijkheid bood om audio te versturen. En wat blijkt: Nu wel audio over de DIG. IN.
Komt er dus op neer dat de tv geen audio-signaal wil zien op HDMI om via de DIG. IN gebruik te kunnen maken.
Stel, ik gebruik een PS3 als Blu-ray speler, aangesloten op een Denon AVR-3808 receiver via HDMI. Aan de receiver zit een 5.1 set. Verbinding tussen receiver en Philips 42PFL9732 is ook via HDMI. Dan wordt er toch alleen beeld naar de TV verzonden, en heb ik toch helemaal niets te maken met het PCM probleem, of zie ik iets over het hoofd?
Hebben jullie dan je speakers direct op de TV aangesloten?! Help mij van m'n verwarring af!
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
zo'n opt->coax kastje heb ik hier ook, en dat werkt inderdaad prima. Maar voordat ik er nog zo een aanschaf zou ik toch willen weten of er dan wel DD/DTS geluid uit de optical-uit van de philips komt... Beetje omslachtig worddt het dan wel op zich... (PS3 opt --> convertor --> coax-in 37PFL9732 --> coax-out --> convertor --> receiver opt). En dat allemaal om meerkanaals lipsynced geluid te krijgen bij het kijken van een dvdtje op de PS3Raymond schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:26:
Zo'n kastje werkt prima (wij hebben de versie die andersom werkt). Ik heb daar een dvd op laten spelen en de versterker ziet prima dolby digital (in ons geval dus via optical)

Geen speakers op de TV. Deze omweg wordt genomen omdat het beeld vertraagd op het scherm verschijnt (dat hebben alle LCD schermen). Door het geluid via de tv te laten lopen, wordt het geluid ook vertraagd en omzeil je het beruchte lipsync probleem (in dit geval dat je het geluid eerder hoort dan dat je het beeld ziet). Nu blijkt dus dat bij deze philips tv's het geluid uit de uitgang in veel (mischien wel alle) gevallen terug is gezet van meerkanaals naar stereo. Dat zuigt natuurlijk kameleballen. Voor TV geluid ed. is dat niet zo'n probleem, maar als je een filmpje wilt kijken is het wel een probleem.KhaZ schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:48:
Ik ben redelijk nieuw in de HT/Hifi scene, daarom een kleine vraag/opmerking over het meerkanaals audio probleem:
Stel, ik gebruik een PS3 als Blu-ray speler, aangesloten op een Denon AVR-3808 receiver via HDMI. Aan de receiver zit een 5.1 set. Verbinding tussen receiver en Philips 42PFL9732 is ook via HDMI. Dan wordt er toch alleen beeld naar de TV verzonden, en heb ik toch helemaal niets te maken met het PCM probleem, of zie ik iets over het hoofd?
Hebben jullie dan je speakers direct op de TV aangesloten?! Help mij van m'n verwarring af!
Op de TV zit geen optical out.bureno schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:56:
[...]
zo'n opt->coax kastje heb ik hier ook, en dat werkt inderdaad prima. Maar voordat ik er nog zo een aanschaf zou ik toch willen weten of er dan wel DD/DTS geluid uit de optical-uit van de philips komt... Beetje omslachtig worddt het dan wel op zich... (PS3 opt --> convertor --> coax-in 37PFL9732 --> coax-out --> convertor --> receiver opt). En dat allemaal om meerkanaals lipsynced geluid te krijgen bij het kijken van een dvdtje op de PS3
Bij onze 37PFL9732 is het mij niet gelukt om meerkanaals geluid uit de uitgang te krijgen.
Volgens mij staat in de specs dat het wel zou moeten kunnen, maar de praktijk blijkt wat weerbarstiger.
Anoniem: 100320
Inderdaad vandaag dom mailtje hieromtrent gehad van Philips.Anoniem: 224568 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 08:35:
[...]
Er is shit met HDMI op bepaalde modellen (HW fout), zou het aan kunnen liggen. Meld gewoon je probleem bij PHilips en vraag voor een servicemonteur.
Ik kan een thuis service krijgen als het niet helpt om alles via scart aan te sluiten...
Daar heb ik toch geen 3HDMI ingangen voor om mijn ps3 via scart aan te sluiten...
Valt dit te repareren aan huis of moeten ze dan mijn scherm meenemen.
Daar heb ik eigenlijk weinig zin in....voor de rest werkt ie prima (op het piepje na, maar dat hoor ik verder toch niet). Je moet maar weer afwachten of er niks anders kapot gaat bij transport, reparatie et.c en ik ben hem dan een tijd kwijt.
Anoniem: 183835
Afgelopen zaterdag bij Media Markt in Ede een 37PFL9732D/10 gekocht (met digital audio in
Ik krijg echter geen beeld op de TV. Er gebeurt wel iets want mijn videokaart herkend de TV als Philips FTV en op de TV verschijn de melding "niet ondersteund video signaal" en als ik switch tussen MCE en het buroblad geeft ie aan "geen video signaal". Ik heb allerlei resoluties geprobeert 1080P, 1080i, 720p, 1280 * 768 etc. Steeds hetzelfde euvel
Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Met een andere videokaart (7600GS) in dezelfde PC lukt het wel. Hier loop ik echter tegen het probleem aan dat mensen bewegen als incecten, het beeld hapert. Is dit wat met lost frames wordt bedoeld? Dit probleem doet zich vooral voor bij het afspelen van recorded TV en wordt erger als ik de zoom functie in MCE gebruik.
Hoe kan ik dit verhelpen? Is de 7600GS niet zwaar genoeg?
Wel de HDMI ingang op PC gezet???Anoniem: 183835 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:33:
Hi,
Afgelopen zaterdag bij Media Markt in Ede een 37PFL9732D/10 gekocht (met digital audio inen de inmiddels bekende piep
) Deze wilde ik via een MSI NX8600GT (laatste driver 163.69) aansluiten op mijn Vista MCE (P5K E, E6750). Ik sluit aan via HDMI 3 met de instelling "niet op schaal".
Ik krijg echter geen beeld op de TV. Er gebeurt wel iets want mijn videokaart herkend de TV als Philips FTV en op de TV verschijn de melding "niet ondersteund video signaal" en als ik switch tussen MCE en het buroblad geeft ie aan "geen video signaal". Ik heb allerlei resoluties geprobeert 1080P, 1080i, 720p, 1280 * 768 etc. Steeds hetzelfde euvel.
Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Met een andere videokaart (7600GS) in dezelfde PC lukt het wel. Hier loop ik echter tegen het probleem aan dat mensen bewegen als incecten, het beeld hapert. Is dit wat met lost frames wordt bedoeld? Dit probleem doet zich vooral voor bij het afspelen van recorded TV en wordt erger als ik de zoom functie in MCE gebruik.
Hoe kan ik dit verhelpen? Is de 7600GS niet zwaar genoeg?
Ik had hem altijd op SPEL staan...geeft veel scherper, kleurrijker beeld..Heeft wel als nadeel dat je bij stilstaand beeld b.v. ps3 flikkeringen in beel ziet...bij spelen spel c.q. kijken film geen last van.
Heb ook gelezen dat in stand PC HD natural motion niet werkt ook al staat die aan.
Dus als ik het geluid gewoon direct naar de Denon AVR-3808 stuur (dus niet via de TV) en de auto-lipsync functie aanzet, of lipsync handmatig corrigeer, is alles in orde?Raymond schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:06:Geen speakers op de TV. Deze omweg wordt genomen omdat het beeld vertraagd op het scherm verschijnt (dat hebben alle LCD schermen). Door het geluid via de tv te laten lopen, wordt het geluid ook vertraagd en omzeil je het beruchte lipsync probleem (in dit geval dat je het geluid eerder hoort dan dat je het beeld ziet). Nu blijkt dus dat bij deze philips tv's het geluid uit de uitgang in veel (mischien wel alle) gevallen terug is gezet van meerkanaals naar stereo. Dat zuigt natuurlijk kameleballen. Voor TV geluid ed. is dat niet zo'n probleem, maar als je een filmpje wilt kijken is het wel een probleem.
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Yep, zit momenteel de Blu-ray van Harry Potter (laatste, weet ff niet hoe die heet) te kijken met DD 5.1Raymond schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:42:
owkee, dat valt dus wel met 2 verloopjes (hdmi>dvi dvi>hdmi) op te lossen. Maar kan jij wel meerkanaals geluid uit de tv krijgen?
Eigenlijk komt het er op neer dat je wel HDMI kan gebruiken icm DIG. IN als je maar geen audio aanbied aan de tv via de HDMI. Dat je dat met verloopplugjes kan versieren lijkt mij geen gek idee om zo de audio eruit te filteren.
Mijn PC is simpel gezegd door de 'onjuiste' verloopplug nu niet meer voorzien van HDMI. Maar eigenlijk dus gewoon DVI. Werkt goed hoor.
Uiteindelijk blijft het van den zotten dat je je orgineel gekochte DVD's (ja die heb ik ook ;-) via de HMDI alleen met PCM kan kijken zonder last te krijgen van lipsync. Maargoed daar hebben we nu al genoeg over gebabbeld.
Wordt tijd dat Philips een mogelijk maakt dat je gewoon via HDMI kan kijken en dan gebruikmakend van de DIG. OUT voor DD of DTS.
Tezamen met alle andere teleurstellingen van mijn AUREA ga ik steeds meer richting inruilen voor iets anders. De 'magic' is er af door de manier waarop ik steeds weer tegen kleine beperkingen aanloop . Jammer van dat ambilight dan, maar als ik door allerlei onjuistheden bijv. 10 bit ipv 14 bits, geen individuele aansturings van de LED maar boven en onder verdeeld over 3 segmenten. En niet te vergeten dat fijne HDCP (of hoe je het wil noemen). Het is de 4000 niet meer waard.
Volgende week komt er weer een monteur om mijn probleem met de RGB problematiek te beoordelen. Mocht het niet opgelost (kunnen) worden dat heb ik het voornemen om het toestel terug te sturen naar de MM.
Niet helemaal: de vertraging is niet constant. Dus wanneer je het afregelt op het ene moment, is het op een ander moment weer out of sync.KhaZ schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:17:
[...]
Dus als ik het geluid gewoon direct naar de Denon AVR-3808 stuur (dus niet via de TV) en de auto-lipsync functie aanzet, of lipsync handmatig corrigeer, is alles in orde?
Anoniem: 26457
....geluid is van de Philips zonder meer prima te noemen. Hoewel beeld zo goed als indentiek te krijgen is met de genoemde Samsung, merk ik wel dat de Philips een wat kleinere kijkhoek heeft, maar in de slaapkamer lig je toch in 1 lijn naar de tv te loeren, dus uiteindelijk levert dat geen problemen op. Ben dan ook erg blij met dit toestel voor 499.- .Tees schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:06:
[...]Ik heb vandaag m'n nieuwe Philips 26PFL5322 opgehaald en ik zat met precies dezelfde afweging (tegen de Samsung LE26R8x). Ik ben bij de plaatselijke BCC langsgegaan waar ze allebei stonden en het beeld was wat mij betreft vrijwel identiek. Maar het geluid van de Samsung is zo brak en blikkerig, dat die direct afviel.
De dode pixel lijkt inmiddels weer tot leven gekomen te zijn en is niet meer zichtbaar
Wat voor instellingen heb jij dan gedaan voor de ingangen? Mij lukt het namelijk niet om er 5.1 door te krijgen.pascalbulsing schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:21:
[...]
Yep, zit momenteel de Blu-ray van Harry Potter (laatste, weet ff niet hoe die heet) te kijken met DD 5.1
En het ligt echt aan de TV: Als ik de stekkers eruit trek en tegen elkaar aan houd (male tulp tegen male tulp, het vereist wat vingervlugheid
Ik heb het totnutoe maar met 1 DVD geprobeerd, ik zal het eens proberen met een andere. Maar dat zou niks uit mogen maken, vind ik.
DIG. IN ingesteld op HDMI 1 en de 'aansluiting' in het menu op 'Blu-ray'Raymond schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:26:
[...]
Wat voor instellingen heb jij dan gedaan voor de ingangen? Mij lukt het namelijk niet om er 5.1 door te krijgen.
En het ligt echt aan de TV: Als ik de stekkers eruit trek en tegen elkaar aan houd (male tulp tegen male tulp, het vereist wat vingervlugheid) dan geeft de versterker keurig dolby digital aan.
Ik heb het totnutoe maar met 1 DVD geprobeerd, ik zal het eens proberen met een andere. Maar dat zou niks uit mogen maken, vind ik.
BEELD: ATI 2600 HD ---> DVI out ---> verloopje DVI/HDMI ---> 5m HDMI kabel ---> TV (hdmi 1)
SOUND: SPDIF (soundmax onboard Asus P5B Vista Edition) out ---> DIGITAL in op TV ---> DIGITAL OUT ---> COAX1 op radio (Philips FR976 dacht ik)
Gebruik PowerDVD Ultra 7.3 met geluid ingesteld op 'SPDIF'
Anoniem: 183835
Heb 'm op PC staan, en de firmware geupdate (weet zo niet welke versie, maar neem aan de laatste want hij kwam rechtstreeks van de Philips site).Anoniem: 100320 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:13:
[...]
Wel de HDMI ingang op PC gezet???
Ik had hem altijd op SPEL staan...geeft veel scherper, kleurrijker beeld..Heeft wel als nadeel dat je bij stilstaand beeld b.v. ps3 flikkeringen in beel ziet...bij spelen spel c.q. kijken film geen last van.
Heb ook gelezen dat in stand PC HD natural motion niet werkt ook al staat die aan.
Weet iemand of er toevallig dit jaar nog zoiets zit aan te komen? En zo ja.. ook wanneer?
Ik heb geen idee waarom HDCP bij mij niet in werking treed. Ik heb het nieuwe pcb zonder digi in. Laatste firmware in de TV en in de DVD speler (Philips DVP5980). De HDMI kabel is wel van het el-cheapo type.
Ik hoop nog stiekum op een oplossing via firmware, al is die kans niet erg groot vrees ik...
Anoniem: 230910
Ik krijg over een paar weken ook de Philips DVP5980 DVD speler voor op mijn 37PFL9732.. heb er ook een dure philips HDMI kabel bijbesteld.. ik hoop, door alles van het merk philips te kopen.. ik wel gewoon 5.1 geluid krijgKirpeknots schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:54:
Wat ik zo raar vind is dat ik wel multikanaals geluid over de digi uit van mij Philips krijg. En mijn (Philips) DVD speler zit gewoon via de HDMI uitgang op de TV aangesloten.
Ik heb geen idee waarom HDCP bij mij niet in werking treed. Ik heb het nieuwe pcb zonder digi in. Laatste firmware in de TV en in de DVD speler (Philips DVP5980). De HDMI kabel is wel van het el-cheapo type.
Volgens mij heb ik van andere mensen ook gelezen dat meerkanaals met die DVD speler wel werktKirpeknots schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:54:
Ik heb een 37PFL9732 met een Xbox 360 aangesloten via component.. en optisch direct naar receiver! Heb nu aantal spellen gespeeld, Gears of War / Forza 2 / Ghost Recon: Advanced Warfighter II en het ziet er allemaal zeer gelikt uit.. geen last van het lipsync probleem geen controller delay o.i.d. echt een aanrader! Vooral het ambilight is fantastische combinatie met een (xbox 360) spelcomputer!KhaZ schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:50:
Ervaren jullie (eigenaars van 37-52" 9632-9732) bij alle games (wii, xbox360, ps3) lag, of alleen bij bijvoorbeeld racegames? Ik krijg mijn 42" 9732 over een paar weken
Anoniem: 224568
Eenvoudige reparaties willen ze nog wel eens thuis doen. Is ff de vraag wie reparatie doet in jullie regio. Het is een kwestie van een ICtje vervangen, ligt aan de skills van de service monteurAnoniem: 100320 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:25:
[...]
Inderdaad vandaag dom mailtje hieromtrent gehad van Philips.
Ik kan een thuis service krijgen als het niet helpt om alles via scart aan te sluiten....
![]()
Daar heb ik toch geen 3HDMI ingangen voor om mijn ps3 via scart aan te sluiten...
Valt dit te repareren aan huis of moeten ze dan mijn scherm meenemen.
Daar heb ik eigenlijk weinig zin in....voor de rest werkt ie prima (op het piepje na, maar dat hoor ik verder toch niet). Je moet maar weer afwachten of er niks anders kapot gaat bij transport, reparatie et.c en ik ben hem dan een tijd kwijt.
HDMI kabel=HDMI kabel. Laat je niks wijsmaken! Het is hooguit als je langere afstanden (>5m) op 1080P wilt doorgeven dat een ultra low budget kabel problemen geeft. Ikzelf heb 10m HDMI liggen vanuit HTPC naar TV en 1080P is geen enkel probleem, en dit is gewoon een kabeltje van e15 (inkoopsprijs). HDMI maakt tegenwoordig gebruik van goede kabel equalisers die een hoop ge-emmer uit handen nemen.Anoniem: 230910 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:28:
[...]
Ik krijg over een paar weken ook de Philips DVP5980 DVD speler voor op mijn 37PFL9732.. heb er ook een dure philips HDMI kabel bijbesteld.. ik hoop, door alles van het merk philips te kopen.. ik wel gewoon 5.1 geluid krijg![]()
Ik heb namelijk een Philips 37pf5321, maar bij deze lukt dat niet. Zelfs met allerlei geklooi met powerstrip kan ik mijn PC en LCD TV niet zo instellen dat de native resolutie wordt getoond. Alleen lagere resoluties werken, waardoor het beeld sterk qua scherpte achteruit gaat en allerlei neveneffecten vertoond worden (kleuren, paars/blauwe/rode letterranden).
Klinkt alsof die kaart het idd niet trekt. Kan je de 2400/2600 serie van ATI aanbevelen.Anoniem: 100320 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:13:
[...]
Wel de HDMI ingang op PC gezet???
Ik heb overigens ook iets soortgelijks gehad, onboard video (xpress1200) om de haverklap bij het opstarten "onbekend formaat" t/m het login scherm. Met mijn 2600xt zie ik het volledige booten (dus bios, windows wordt gestrat etc). Geen idee waar dat vandaan komt, zou allebei 640x480 moeten zijn?
Staat er echt dat er 10-bits verwerking is? Of dat er 14bits data op HDMI ondersteund wordt (HDMI 1.3)? Panel is zowiezo 10bit voor zover ik weet, dus het nut van 14bits processing is zowiezo beperkt. Daarbij is het de vraag wat je er nu aan hebt, welke bron ondersteund dit behalve PC?pascalbulsing schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:54:
Heb zitten zoeken naar info over dit nieuwe board
en zie hier:
[afbeelding]
Ik dacht dat de nieuwe serie een 14-bits verwerking had. Zie toch duidelijk in het diagram dat er een 10-bits verwerking is...
Worden we een beetje in het o-tje genomen ? Of is alles 14-bits maar in dit stukje alleen 10 bits ?
Hier de hele pagina:
http://www.nxp.com/#/aip/aip=[aip=200435]|pp=[v=d,t=aip,i=200435,fi=,ps=0]|[0][0]
(kopieer heel deze zin)
Ligt eraan wat je met de native resolutie bedoeld. Vorige modellen ondersteunde geen 1080P op de ingang, huidige modellen bijna/allemaal wel. Dus ja met PC heb je 1920x1080 weergave, bij de topmodellen zeker met 1:1 pixel mapping.JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 12:18:
Zijn de recente Philips LCD TV's wel in staat om een PC via hdmi op de native resolutie weer te geven?
Ik heb namelijk een Philips 37pf5321, maar bij deze lukt dat niet. Zelfs met allerlei geklooi met powerstrip kan ik mijn PC en LCD TV niet zo instellen dat de native resolutie wordt getoond. Alleen lagere resoluties werken, waardoor het beeld sterk qua scherpte achteruit gaat en allerlei neveneffecten vertoond worden (kleuren, paars/blauwe/rode letterranden).
Kan ik wel alles kopieren naar de harde schijf van mijn PC en dan de PC aansluiten op de LCD (37pfl9632) en zodoende mijn opnamen in HD bekijken op de PC??
Heb ik daar nog een speciale kabel voor nodig?
Ik bedoelde natuurlijk de filmpjes bekijken vanuit de PC op de LCD !friander schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:50:
Stel dat ik een high definition camcorder koop met harde schijf. Als de harde schijf vol is kan ik het gefilmde niet in HD branden op een DVD want dat speelt mijn DVD speler niet af.
Kan ik wel alles kopieren naar de harde schijf van mijn PC en dan de PC aansluiten op de LCD (37pfl9632) en zodoende mijn opnamen in HD bekijken op de PC??
DVI->hdmi en een kabeltje voor het geluid (jack>tulp if digitaal coax).friander schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:52:
[...]
Heb ik daar nog een speciale kabel voor nodig?
Zie verder de handleiding, met name het hoofdstuk met alle aansluitschema's (te downloaden bij philips)
Mijn 37pfl9632D heeft pixelmapping. Verder zijn er volgens mij maar weinig modellen van Philips die dit hebben. Ik kan probleemloos 1920x1080 op mijn scherm toveren vanaf mijn PC.JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 12:18:
Zijn de recente Philips LCD TV's wel in staat om een PC via hdmi op de native resolutie weer te geven?
Mitracom Odysseus MM57UP - 1680x1050 - T7200 - 80GB@5400 rpm - GeForce Go 7950GTX 512 VRam (based on Clevo M570U)
- PC (MediaCenter) aangesloten via DVI -> HDMI (perfect beeld)
- Op de LCD zap ik vervolgens naar analoog kanaal 1.
- Dan weer terug naar HDMI 1
- Geen beeld!!!! (Geen signaal)
Als ik hetzelfde doe met de DVI uitgang van mijn laptop werkt het wel... rara hoe kan dat.
Nu kijk ik via s-video en dat is natuurlijk een beetje zonde.
Mitracom Odysseus MM57UP - 1680x1050 - T7200 - 80GB@5400 rpm - GeForce Go 7950GTX 512 VRam (based on Clevo M570U)
Dit is een redelijk bekende bug volgens mij.peterh schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:42:
Ik heb het volgende probleem:
Als ik hetzelfde doe met de DVI uitgang van mijn laptop werkt het wel... rara hoe kan dat.
peterh schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:42:
Ik heb het volgende probleem:
Maar waar zit dat probleem... in mijn TV of in mijn MediaCenter?
En belangrijker nog... heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen is?
[ Voor 43% gewijzigd door peterh op 23-11-2007 16:39 ]
Ja, televisie heb ik afgelopen dinsdag woensdag opgehaald bij It's... De laatste firmware zit er op, dat heb ik meteen gecontroleerd.Raymond schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:51:
Nieuwste firmware er al opgezet?
Ik heb dit ook gehad. Ik het mijn pc met ATI 2600 HD kaart aangelosten op de tv met een dvi kabel.peterh schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:37:
[...]
[...]
Maar waar zit dat probleem... in mijn TV of in mijn MediaCenter?
En belangrijker nog... heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen is?
De bij de ati geleverde verloopplug van DVI naar HDMI geeft ALTIJD beeld. Ook tijdens het opstarten van de pc. Ook bios kan ik zien.
Doe ik er nou een andere verloopplug op (die o.a. de audio niet doorstuurt) die minder pinnetjes heeft dan krijg ik pas beeld als Windows Vista volledig opgestart is.
Heb het ook vele malen gehad dat ik als wegzapte van de hdmi en dan weer terug naar de hdmi ook geen beeld meer had.
Met de orginele verlopp heb ik nu altijd beeld, maar weer geen DD of DTS. Maaaaar das weer een ander verhaal

Nu heb ik mijn Xbox via de standaard component kabel van MS aangesloten. Beeld is super alleen geen geluid
De 2 hiervoor beschikbare kabels aan de component bos (rood en wit) kunnen nergens in. Er zit wel een witte en rode aansluiting achter op het toestel maar dat is voor audio out en niet voor in. Onder de component aansluitingen zit wel een(1) kleine ingang (met audio l/r) maar die zit weer niet aan de component bos.
Kan iemand mij svp uit de brand helpen..
Dank!
K8N Neo2-54G, 2 x CMX512 3200XL, XFX 6800GT, Antec Sonata met 380 True Power Voeding
http://www.p4c.philips.co...42pfl9900d_10_dfu_nld.pdf
De aansluiting onder de componentaansluiting is simpelweg een 3,5mm jack aansluiting ("koptelefoonplug"). Bij de eerste de beste electronicaboer haal je een verloop van female tulp naar jack voor €1 tot €5.
Of nog simpeler: je sluit de rood-witte kabel aan op de aansluiting op de zijkant en wijst die aansluiting toe aan de ext-3 input in het menu.
Ik heb het geluid rechtstreeks naar de receiver lopen met een optische kabeltje.. op de xbox 360 zit deze aan de bovenkant van de kabelboom waar die de console ingaat!Mad-X schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 01:05:
Heb vandaag mijn Aurea gekregen en ben de hele dag bezig geweest mijn nieuwe liefde aan de muur te hangen..
Nu heb ik mijn Xbox via de standaard component kabel van MS aangesloten. Beeld is super alleen geen geluid.
De 2 hiervoor beschikbare kabels aan de component bos (rood en wit) kunnen nergens in. Er zit wel een witte en rode aansluiting achter op het toestel maar dat is voor audio out en niet voor in. Onder de component aansluitingen zit wel een(1) kleine ingang (met audio l/r) maar die zit weer niet aan de component bos.
Kan iemand mij svp uit de brand helpen..
Dank!
Of nog simpeler: je sluit de rood-witte kabel aan op de aansluiting op de zijkant en wijst die aansluiting toe aan de ext-3 input in het menu.
Dit heb ik ook geprobeerd, maar kreeg het op één of andere manier niet voor elkaar
Raymond bedankt.Raymond schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 01:18:
handleiding, zie pagina 38:
http://www.p4c.philips.co...42pfl9900d_10_dfu_nld.pdf
De aansluiting onder de componentaansluiting is simpelweg een 3,5mm jack aansluiting ("koptelefoonplug"). Bij de eerste de beste electronicaboer haal je een verloop van female tulp naar jack voor €1 tot €5.
2 "Expert" winkels verder eindelijk een verloopplug gevonden en het werk!
Ik vind trouwens dat het beeld best nog iets schokt bij een snelle camera move bij bijv. Bioshock etc.
Iemand een idee/sugesstie hoe dit soepeler te laten verlopen? Heb perfect pixel aan en ook 100htz.
De Ext. 3 staat op Spel..
K8N Neo2-54G, 2 x CMX512 3200XL, XFX 6800GT, Antec Sonata met 380 True Power Voeding
Anoniem: 234095
de beeldinstellingen hier is kunnen plaatsen om te kijken wat nou de ideale instellingen zijn, vooral bij voetbal.
Ik heb een samsung HDTV decoder.
Alvast bedankt
Anoniem: 78656
Sorry,Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 12:59:
[modbreak]Goed mensen, we zijn over de 1000 posts heen. Als iemand een nieuw topic wil openen: be my guest. De orignele TS is al een maand niet op GoT geweest, dus ik zoek iemand die wat vaker langskomt.[/modbreak]
Ooit in een grijs verleden heb ik met aangemeld met Calvin_Hobbis en ook een keer met Calvin_Hobbes. Dit zorgt nu dus voor wat misverstanden.
Daar komt bij dat ik de laatste tijd regelmatig voor mijn werk in het buitenland zit en daardoor niet altijd even goed vaak op internet kom.
Uiteraard staat het een ieder vrij om een nieuw topic te openen als vervolg. Een deel van de door mij genoemde type nummers zijn overigens nog iets gewijzigd tov zoals ze in de openings post zijn genoemd. Niet te snel kopieren / plakken is dus het advies.
Anoniem: 228345
USB wordt wel herkend, maar geeft bij het "loading" op het laatst de melding "Cannot Read File"
Software is vanuit het zip bestand uitgepakt en het bestand "autorun.upg op" de USB-stick gezet. USB connectie wordt wel door de LCD herkend, maar hij doet hem dus niet volledig laden.
Wie kan mij helpen?
Wel de file in de root van de USB gezet???Anoniem: 228345 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:04:
Het updaten op mijn 37pfl9732 lukt niet!
USB wordt wel herkend, maar geeft bij het "loading" op het laatst de melding "Cannot Read File"
Software is vanuit het zip bestand uitgepakt en het bestand "autorun.upg op" de USB-stick gezet. USB connectie wordt wel door de LCD herkend, maar hij doet hem dus niet volledig laden.
Wie kan mij helpen?
Zo ja, opnieuw downloaden ...wellicht een fout in de file.
Anoniem: 172688
Dubbel post

[ Voor 155% gewijzigd door Anoniem: 172688 op 26-11-2007 20:52 ]
Open gerust een nieuw topic (en vraag even aan de modjes of ze je kloon kunnen blokkeren/mergen met dit accountAnoniem: 78656 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 20:29:
[...]
Sorry,
Ooit in een grijs verleden heb ik met aangemeld met Calvin_Hobbis en ook een keer met Calvin_Hobbes. Dit zorgt nu dus voor wat misverstanden.
Daar komt bij dat ik de laatste tijd regelmatig voor mijn werk in het buitenland zit en daardoor niet altijd even goed vaak op internet kom.
Uiteraard staat het een ieder vrij om een nieuw topic te openen als vervolg. Een deel van de door mij genoemde type nummers zijn overigens nog iets gewijzigd tov zoals ze in de openings post zijn genoemd. Niet te snel kopieren / plakken is dus het advies.
Anders copy-paste ik vanmiddag de startpost wel ff en open ik het topic
Dan laat ik de eer aan jouw voor het nieuwe draadje.Raymond schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:29:
[...]
Open gerust een nieuw topic (en vraag even aan de modjes of ze je kloon kunnen blokkeren/mergen met dit account)
Anders copy-paste ik vanmiddag de startpost wel ff en open ik het topic
Ik heb nl. het probleem dat ik op mijn werk niet kan posten / reageren en dat ik binnen kort waarschijnlijk weer voor langere tijd op reis moet, en dan ook 's avonds niet altijd even goed in staat ben om op internet te komen. Hierdoor is het risico wat groot dat ik te lang inactief ben zeg maar.
Let bij copy-paste er wel op dat de info niet meer geheel correct is, met name de info over de versies zonder ambilight klopt geloof ik niet. Philips heeft vlak voor het daadwerkelijk beschikbaar zijn van de modellen nog behoorlijk wat veranderd.
We zijn wederom over de 1000 posts, dit maal in[LCD TV] Philips de recente modellen (deel 2) Daarom kunnen we beter weer een nieuw topic beginnen.
De info komt van de officiele sites van Philips en enkele toevoegingen van diverse forumleden.
Verder probeer ik in deze openings post mijn persoonlijk mening over de modellen achter wegen te laten.
Met de typenummering van Philips is het helaas niet zo 1,2,3 duidelijk welke modellen nu de nieuwste zijn.
De typenummering is alsvolgt opgebouwd:
Eerst het schermformaat (diagonaal) in inches, 32 / 37 / 42 / 47 / 52
Dan de aanduiding om wat voor scherm het gaat: PFL; Philips Flat-Tv LCD (anderen zijn PW; Philips Widescreen en PFP; Philips Flat-Tv Plasma).
Dan het type nummer, op dit moment zijn dat 4 cijfers gevolgt door een D bijv. 9900D
Tot slot komt daar nog een extra code achter van 2 cijfers zoals 05 / 10 / 12 etc Dit geeft normaal aan voor welke regio de tv bedoelt is. Sommige regios overlappen elkaar. Nederland is normaal 10 maar soms ook 12.
Door de jaren heen heeft Philips heel wat schermen op de markt gebracht, hierdoor kan men niet zomaar meer zeggen dat het hoogste nummer het nieuwste model is.
Ook zijn er naast deze "top" lijn ook nieuwe(re) lijnen met deels lagere specs.
Voor de meest recente top moddellen ben ik uitgegaan van alle LCD's die 14-bit kleuren verwerking hebben en HDMI v1.3 aansluitingen, aldus het spec blad.
Op basis hiervan is meest recente top modellen van Philips op het gebied van LCD als volgt:
(Modelnummers zijn klikbaar om bij het datablad van het betreffende model uit te komen.)
32": 32PFL7862D, 32PFL9632D
37": 37PFL9632D, 37PFL9732D
42": 42PFL7862D, 42PFL9632D, 42PFL9732D, 42PFL9900D / Aurea
47": 47PFL9632D, 47PFL9732D
52": 52PFL9632D
Er is een klein verschil tussen op de PFL7862d modellen en de PFL9xxx modellen. De PFL7862d modellen beschikken niet of Perfect Pixel HD maar over Pixel Plus 2HD, de overige zaken lijken allen gelijk.
In tegenstelling tot de 32" en 42" modellen zijn er van 37", 47" en 52" (nog) geen gelijkwaardige modellen zonder Ambilight maar met verder gelijke spec.
Voor een uitgebreid overzichtslijst van de verschillen tussen alle huidige modellen zie deze pagina.
Het uiterlijk van de xxPFL7862D en de xxPFL9632D modellen:

Afbeelding klikbaar voor grotere versie.
De PFL9732D modellen hebben een iets anders uiterlijk, ipv donkergrijs / zwart gaas hebben deze een licht grijs gaas.

Verder beschikken alle 9632D modellen over Ambilight2:

Alle 9732D over Ambilight Surround:

Het uiterlijk van de 42PFL9900D / Aurea:

En met Ambilight Spectra aan:

Ambilight 2, Surround en Spectra mogelijkheden.
Bij deze nieuwe modellen is het Ambilight gemaakt mbv LED's, bij de voorgaande modellen was dit met CCFL's.
Voor alle Ambilight uitvoeringen geldt dat men kan kiezen voor verschillende regelingen.
Zo kan men naast de logische optie uit ook kiezen voor een vaste kleur voor alle zijden. Daarbij kan men zelf de deels de gewenste kleur kiezen.
Ook kan men de tv de kleur laten bepalen op basis van de weergegeven content. Daarbij kan men naar wens de overgang van de ene kleur naar de andere kleur in reactiesnelheid aanpassen.
Voor Ambilight 2 en Surround geldt dan men tevens kan aangeven of er tussen de verschillende zijden, 2: links en rechts, Surround: links, rechts en boven) verschil in kleur mag zijn of niet.
Ook bij Ambilight Spectra kan men bepalen of er verschil mag zijn of niet, maar daarbij geldt dat er bij Ambilight Spectra ook verschil binnen elke zijde is (zoals op de foto hierboven te zien).
Voor alle genoemde modellen geldt dat het Ambilight ook in de standby modus aan kan, in een vaste kleur voor alle zijden gelijk. Min of meer gelijk aan de Living Colors lamp.
Daar het Ambilight uit LED's bestaat is het stroom verbruik van dit onderdeel tegenwoordig laag te noemen.
Hier nog twee linkjes over Ambilight
Demo site van Ambilight 2 / Surround / Spectra.
Demo site van de Aurea / Ambilight Spectra.
De overige specs:
Op de 32" na hebben ze allemaal een resolutie van 1920 x 1080. De 32" modellen hebben een resolutie van 1366 x 768.
Tevens beschikken alle modellen over HDMI v1.3 aansluitingen.
Diverse modellen beschikken over de nieuwste versie van "beeld verbeteraars" zoals Perfect Pixel HD, 110 Hz Crystal Clear en HD Natrual Motion. Al deze functionaliteiten dienen er toe om judder te vermijden.
Voor de 9632D, 9732D en de 9900D geldt verder nog dat de response tijd (BEW-equivalent) 3 ms bedraagt, voor de 7862D is dit 4 ms.
Alle modellen 1080p @ 24 Hz aan.
Hoe, onbewerkt op daadwerkelijk 24 Hz of om gezet naar 50 / 60 Hz is helaas niet 100% te achterhalen uit de beschikbare documentatie, maar het lijkt erop dat het oa. (afhankelijk van de instellingen) dat op daadwerkelijk 24 Hz tot de mogelijkheden behoort.
Meer specs per model zijn te vinden door het modelnummer in de lijst te klikken. Dan krijgt men het officiële datablad van Philips.
Nogmaals: Voor een uitgebreidere overzichtslijst van de verschillende modellen zie deze pagina.
Naast de al genoemde "top lijn" ben ik ook een paar modellen tegen gekomen die iets lagere sepcs hebben maar wel de nieuwigheden als HDMI 1.3 en ondersteuning van 1080p @ 24Hz.
Oa de specs voor response tijd, contrast en aantal kleuren zijn lager.
Met Ambilight 2 betreft het de PFL 7962D serie. Of dit echt een volledig nieuwe serie is is onduidelijk, misschien is het ook de serie die voorheen geen 1080p als input aankon maar nu door een kleine update wel. Dit omdat ook enkele PFL7762 dit uiterlijk hebben.
Het uiterlijk van deze modellen is:

Uitsluitend voor Frankrijk, als ik het goed heb, zijn er ook nog deze modellen.
37PFL9642D (/19) en 42PFL9742D (/19).
Op zich zijnde modellen gelijk aan de 37PFL9632D en 42PFL9732D maar deze modellen kunnen via DVB-T ook MPEG4 aan.
Op dit moment wordt in Nederland nog MPEG2 codering gebruikt voor DVB-T wat het niet mogelijk maakt om HD via DVB-T te laten lopen en heeft het ook een beperking op het gebied van het aantal zenders, en de beeld kwaliteit. Om dit op te vangen wil men in de loop van de tijd over naar MPEG4.
Enige aanvulling mbt de mogelijke beeld opties:
PIXEL PLUS 2 HD
3D-combfilter , Digital Natural Motion , Onderdrukking van gekartelde lijnen , Pixel Plus 2 HD , Progressive Scan , Pulse Killer Chip , Widescreen Plus , Active Control met lichtsensor , 3:2/2:2 motion pull-down
PIXEL PLUS 3 HD
Pixel Plus 3 HD , HD Natural Motion , Dynamisch-contrastverbetering , 1080p 50/60 Hz verwerking , 1080p 24/25/30 Hz verwerking , 3:2/2:2 motion pull-down , 3D-combfilter , Active Control met lichtsensor , Onderdrukking van gekartelde lijnen , Progressive Scan , Pulse Killer Chip , Widescreen Plus
PERFECT PIXEL HD ENGINE Dit is de meest recente en beste versie.
Perfect Pixel HD Engine , HD Natural Motion , Dynamisch-contrastverbetering , 1080p 50/60 Hz verwerking , 1080p 24/25/30 Hz verwerking , 3:2/2:2 motion pull-down , 3D-combfilter , Active Control met lichtsensor , Onderdrukking van gekartelde lijnen , Progressive Scan , Pulse Killer Chip , Widescreen Plus , 100 Hz Clear LCD , Dubbele framesnelheid
Extra info over DVB-T.
Recent is de analoge "free to air" ether doorgifte van de Nederlandse publieke omroepen gestaakt. Als alternatief, daar de mediawet in Nederland voorschrijft dat deze zenders voor iedereen binnen Nederland gratis (op de voor ontvangst nodige apperatuur) te ontvangen horen zijn, heeft de overheid voor DVB-T gekozen.
Digital Video Broadcasting is een protocol type voor digitale doorgifte. Daar zijn een aantal varianten van, oa.
DVB-T(errestrial), DVB-C(able), DVB-S(atellite) en DVB-H(andhelds), en nog diverse anderen.
Hoewel een deel van de techniek gelijk is voor elk type is er toch voor elk type specifieke apperatuur nodig.
(Waarschijnlijk) Omdat Philips de ontvangst van de publieke omroep (niet alleen binnen nederland maar de meeste europese landen) direct mogelijk wil maken met hun tv's hebben ze voor DVB-T de benodigde tuner direct ingebouwd. Deze is dus niet geschikt voor digitale tv via schotel of kabel!
Meer info over DVB-T, zoals verder benodigde onderdelen om bijv. de commerciele zenders te kunnen bekijken, is elders te vinden op het net.
Niet erkende extra mogelijkheid.
Met diverse modellen uit de nieuwe reeks schijnt het mogelijk te zijn om MPEG 1 en 2 filmpjes af te spelen. Dit kan men doen door het filmpje om te noemen naar SuperShopDemo.mpg en in de root directory van een usb stick te plaatsen.
De meeste functies van de afstandbediening werken dan niet meer, volume oa wel nog.
Philips heeft deze functionaliteit, afspelen mpg's, waarschijnlijk niet zonder reden gedisabled dus gebruik op eigen risico.
De berichten tot nog toe tonen aan dat dit overigens alleen werkt voor Mpeg 1 en 2 bestanden in resoluties tot 576i. De pogingen zover bekend met 720p leiden tot wegvallen audio en vast lopen beeld. 1080i en 1080p wordt in het geheel niet verwerkt.
Lip synchronisatie
Alle platte tv's, ongeacht de resolutie van het scherm zelve, dienen het binnenkomende signaal te verwerken voordat het getoond kan worden. Dit verwerken duurt langer dan dat het bij een conventionele crt tv duurt om een pal signaal te tonen. Bij langer moet gedacht worden aan 10 - 100 ms afhankelijk van de binnenkomende resolutie, het schermresolutie, de gewenste extra bewerkingen als hd natrual motion en de rekenkracht van de tv.
Het is bij elk merk lcd / plasma van toepassing,
Op zich is dit niet erg zolang men het beeld en geluid samen houdt. De meeste mensen die echter wat meer begaan zijn met films doen dit niet maar splitsen het beeld en geluid. Het geluid gaat dan vanuit de speler (of tv decoder) naar een losse receiver van een home-cinema set.
Hierdoor ontstaat een probleem, het beeld wordt door de tv bewerkt en komt met vertraging op het scherm, maar de receiver vertraagd het geluid normaal niet waardoor dit voor gaat lopen.
Afhankelijk van de vertraging van het beeld valt dit wel of niet.
Nu zijn er een aantal oplossingen.
Redelijk wat nieuwe duurdere receivers hebben de mogelijkheid om het geluid te vertragen en het zo weer gelijk te trekken met het beeld. Men stelt dan een vertraging in op de receiver voor het bewuste inkomende kanaal. Probleem hierbij is wel dat de ingestelde vertraging zelf (handmatig) afgestemd moet worden met de tv. Verder kan de tv afhankelijk van de gewenste bewerking meer of minder vertraging hebben per weergave bron.
Een andere methode is lip sync via hdmi, zoals bij de recente lijn van philips schermen.
Door de afspeel bron via hdmi te verbinden aan de tv en deze vervolgens via een s/pdif (digi-coax) kabel aan een receiver te koppelen wordt het geluid altijd automatisch juist vertraagd.
Het probleem hierbij is echter HDCP beveiliging. Paranoia filmmaatschappijen willen niet dat digitale content in de hoogste vorm zomaar doorgestuurd wordt. Als gevolg hiervan wordt het 5.1 signaal (zowel DD als DTS) terug geschaald naar PCM 2.0 voordat het naar de s/pdif uitgang gaat.
Dit geldt zowel voor audio van dvd-spelers als de audio van digitv decoders als de Samsung HD r360.
Ook hier zijn oplossingen voor. Diverse toestellen uit deze nieuwe reeks tv's beschikken ook over 1 s/pdif (digi-coax) ingang. De handleidingen en datasheets geven dit helaas niet aan, of als "indien aanwezig" ik kan dus niet hard zeggen welke wel en welke niet. Mijn aurea heeft het in ieder geval.
Men kan dus het gewenste apparaat (dvd-speler of digi decoder) ook via een s/pdif (digi coax) verbinden met de tv en deze dan weer met de receiver. (Bij werkt dit prima).
Omdat de tv, indien aanwezig, maar over een s/pdig ingang beschikt dient men als men meerdere apparaten als bijvoorbeeld een spel computer of zo wil aansluiten gebruik te maken van een switchbox voor s/pdif. Veel apparaten hebben verder geen s/pdif maar een tosslink (optisch) uitgang. Hiervoor zou men dan een converter moeten gebruiken naar s/pdif.
(Er bestaat wat verwarring. s/pdif (= sony / philips digital interconnect format) is een oorspronkelijk een coax (tulp stekker) verbinding. Toshiba gebruikte voor hun apparaten voor audio verbindingen (pcm doorvoor) een optische verbinding, later heeft men deze aangepast zodat ook via deze verbinding het s/pdif signaal doorgevoerd worden. De naam hiervan is eigenlijk Tosslink vaak wordt het tegenwoordig echter optische s/pdif genoemd.)
Ik had je post nog niet gezien, ik zal dat straks in mijn startpost toevoegen/wijzigen
edit: done
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 26-11-2007 20:26 ]
Dit topic is gesloten.