Een kleine update:
Helaas moet ik constateren dat ik enkele defecte pixels in mijn aurea heb. Een groene die gedeeltelijk, elke pixel is opgesplits in 2, altijd aan blijft. Daarnaast heb ik een hele rode pixel die juist altijd uit blijft. Dit valt in het geheel in het toegestane spec. hoewel ik daar natuurlijk niet blij van wordt bij een tv van € 4000,- die als top model door moet gaan.
Zie je het op 3 m kijk afstand? Nee, maar als je eenmaal weet dat ze er zijn stoor je je er wel aan.
Daarnaast heb ik ook last van de rode vlekken in ambilight.
Met name in het midden onder en boven is dit het geval. Meest storend is het bij een overwegend wit beeld en bij donkere beelden (of bij 2.35:1 beelden) dan valt de rode gloed het meest op.
Natuurlijk komt dit doordat ledjes nu eenmaal nooit onderling de gelijke kleur hebben. Het probleem is echter dat de kleur duidelijker opvalt dan groen of blauw (het zijn nl. rgb leds). Leds met een teveel aan rood vallen dus sneller op.
De monteur die me het treurige nieuws over de pixels melde heeft de ledjes in het midden boven en onder nog vervangen (hele printje met elke 5 leds). Boven is het nu een fractie minder, zo lijkt het, maar onder is er niks veranderd. Hij gaat dit in ieder geval nog verder aan kaarten bij Philips.
Wel heb ik de wens / het verzoek van de Philips helpdesk medewerker die ik er nog over aan de lijn heb gehad dat zoveel mogelijk mensen hun "klacht" hierover melden.
Dus heb je een rode gloed (of juist een duidelijke andere afwijking) in je ambilight bel Philips.
Tevens als je defecte pixels in je tv hebt, niet perse maar wel liefst Aurea, ook al is het maar 1 of 2 bel ze.
Hoe meer klachten hoe eerder ze iets willen / zullen ondernemen.
Het grappige was wel dat de helpdesk medewerker aan gaf dat de kwaliteit van de aurea hoger geacht mocht worden dan de 96 en 97 modellen, maar er worden wel dezelfde eisen / specs gehanteerd. Dus maakt gebruikt dezelfde onderdelen met de zelfde productie kwaliteit maar de eind kwaliteit is hoger
Ondanks de genoemde "klachten" geniet ik elke dag steeds meer van mijn scherm. En tweakers.net op 42" is toch best leuk.