[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:26:
[...]

Vervang je ACryan fans door fatsoenlijke... Deze staan namelijk niet bekend om hun stilte...
dan liegen de specs erom, deze zou veel stiller moeten zijn dan een zalman van 120 mm :'(

zelfs op 5 volt maken ze echt teveel kabaal.., softwarematig aansturen word niets aangezien het om een noual oud moederbord gaat :) de p4v88 http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=p4v88

een pwm-module kost al snel 18 euro en hiervan zou ik er dan ook nog 2 nodig hebben.. Ik kan natuurlijk ook gewoon andere fans kopen, wel jammer van die 22 euro :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 09:04

Woembah

YNWA

jens17 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:49:
[...]

dan liegen de specs erom, deze zou veel stiller moeten zijn dan een zalman van 120 mm :'(
Een zalman van 120mm is op 12v anders ook niet echt stil.

Bovendien wordt er vaak gespeeld met de specs van fans (20db bij de ene fan is bijvoorbeeld gemeten vanaf 1m terwijl 20db bij de andere fan gemeten is vanaf 30 cm)

Helemaal op specs moet je dus niet afgaan. Lees reviews

Check out my photography on Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Nas T schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:08:
[...]

[...]

De techniek die de fancontroller gebruikt heet PWM. Je kunt fans vaak niet op lager dan 5 volt laten draaien, op dit voltage zullen ze niet opstarten (hier komt PWM dus om de hoek) .
mCubed controllers bij ikbenstil.nl.
Deze zijn prijzig, dus ik zou zeggen: of speedfan gebruiken (deze stuurt softwarematig de fans aan met PWM door de contactje van het moederbord), of koop nieuwe fans.
De Rheobus kan van 0 tot 12 volt.
4 Kanalen met de hoogste ampere als ik me niet vergis.
Sommige fans doen het bij mij btw wel onder de 5 volt als je ze van een hoger voltage laat aflopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:23
0 volt is wel prima, ik kan de fans ook wel per direct achter 3,3 volt doen, het probleem is dat ze dan niet meer starten/draaien :'(

ik zal dus echt iets moeten zoeken met een pwm-signaal, danwel met 1 kanaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
jens17 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:49:
[...]

zelfs op 5 volt maken ze echt teveel kabaal.., softwarematig aansturen word niets aangezien het om een noual oud moederbord gaat :) de p4v88 http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=p4v88

een pwm-module kost al snel 18 euro en hiervan zou ik er dan ook nog 2 nodig hebben.. Ik kan natuurlijk ook gewoon andere fans kopen, wel jammer van die 22 euro :'(
heb jij dan 4 120mm fans in je kast zitten :o Want die fan controller waar ik het over had heeft zelf al 2 afzonderlijke kanalen. En dmv mee geleverde temp sensoren kan hij ook nog een lineair het voltage of pwm gedoe ;) laten oplopen. En dat voor 18 euro vind ik persoonlijk niet veel.

Nu ff iets voor mezelf wat ik ook al in een ander topic heb gevraagd maar ik krijg er daar geen reactie op.
--------
Na wat google werk ben ik tot de volgende conclusie gekomen maar ik wil even checken of ik er nergens een foutje maak ;)
Ik heb nu een E6300 en deze zou als het goed is een TDP van 65watt hebben.
Als het goed is heeft de Wolfdale serie ook een TDP van 65watt.
Nou heb ik een E8200 op het oog en ik zou deze in een Asus P5B-e willen stoppen met DDR2-667 (dat zou ook nog goed moeten gaan volgens mij ;) ) Maar wat ik dus niet kan vinden is een test met die 2 cpu's tegen over elkaar :( Ik kom wel een test tegen dat hij tegenover een E6550 staat (alles in het voordeel van de Wolfdale)

Nou heb ik de extra snelheid niet (echt) nodig en ik zou de cpu vooral voor zijn lagere idle temp nemen. Dit ook omdat de multiplier van me E6300 niet lager kan dan zijn standaard multiplier en de E8200 wel van 8x naar 6.5 kan zakken. Aangezien ik een systeem heb zonder ventilators, maar dan ook echt helemaal geen 1(en ook geen waterkoeling) is elk beetje minder warmte altijd mee genomen en dat er dan bij cpu intensieve taken ook minder warmte komt is ook wel fijn.

Nu de korte vraag: klopt het dat een E8200 goed werkt op een P5B-e met DDR2-667 en dan in vergelijking met een E6300 minder warmte produceert.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

klaasbram schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:57:
[...]
Ik heb nu een E6300 en deze zou als het goed is een TDP van 65watt hebben.
Als het goed is heeft de Wolfdale serie ook een TDP van 65watt.
Nou heb ik een E8200 op het oog en ik zou deze in een Asus P5B-e willen stoppen met DDR2-667 (dat zou ook nog goed moeten gaan volgens mij ;) )
Dat gaat wel goed ja, miss even je BIOS flashen met je oude proc,maar mag geen probleem vormen
Nou heb ik de extra snelheid niet (echt) nodig en ik zou de cpu vooral voor zijn lagere idle temp nemen. Dit ook omdat de multiplier van me E6300 niet lager kan dan zijn standaard multiplier en de E8200 wel van 8x naar 6.5 kan zakken. Aangezien ik een systeem heb zonder ventilators, maar dan ook echt helemaal geen 1(en ook geen waterkoeling) is elk beetje minder warmte altijd mee genomen en dat er dan bij cpu intensieve taken ook minder warmte komt is ook wel fijn.
Hoe doe jij dat zonder fans? (is iig wel lekker stil :))
Nu de korte vraag: klopt het dat een E8200 goed werkt op een P5B-e met DDR2-667 en dan in vergelijking met een E6300 minder warmte produceert.
De Wolfdale zal altijd op dezelfde snelheid minder warmte produceren! De wolfdale is op 45nm en je E6300 op 65nm (meende ik te weten).
Ook dat de multiplier kan zakken scheelt weer in de temperatuur (als deze laag is iig)
En hij past wel op dat moederbord, google ook even op P5B-e en E8300 of E8400 (veel gebruikte nieuwe dualcore) (zolang de sockets overeenkomen en je een bios kan upgraden zal je geen problemen hebben)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wiethoofd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:09:

[...]

Hoe doe jij dat zonder fans? (is iig wel lekker stil :))
Als je de link volgt dan zie je hoe ik dat heb gedaan. En ook gelijk het kosten plaatje :/

Maar het is wel heerlijk stil 8) met een mooi design :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb afgelopen week ook wat aan mn geluid en temps gedaan.
Eerst de stockkoeler van mn 8800 ultra vervangen voor een Thermalright HR-03 Plus, met stille arctic cooling fan. Daarna mijn Tuniq Tower met lawaaifan de deur uit gedaan en vervangen voor een TRUE 120 met 2 x Scythe S-Flex @ 1600rpm. Vanmorgen heb ik hierop nog die washer mod uitgevoerd, zodat de koeler er vaster op zit.
Ook meteen maar wat thermalright op mn geheugen gezet, en de antec spotcoolfan kon hierdoor weer een standje terug.
Ben best tevreden met het resultaat. Het zou natuurlijk nog stiller kunnen maar ik wil niet achteruitgaan met de temps, en ik heb altijd nog een fancontroller waarmee ik de boel terug kan draaien.

Pic: Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/5bz29w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/14ict9g.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Nou uiteindelijk toch weer voor een barebone gekozen, als je eenmaal zo'n kleine sexy minicomputer in je kamer hebt gehad die toch alles bv Crysis aankan. Wil je niet meer terug naar zo'n lelijke grote miditower. Ik probeerde het echt maar koos uiteindelijk toch een Shuttle (SP35P2).

Helaas schijnt die relatief lawaaiig te zijn . Op zich nog te overzien. Maar er zitten meerdere fans in daarmee dus een dure grap, aangezien mijn winkel even Papst aanraadde voor 20 a 30 euro per fan !!!!

De Shuttle heeft 92mm fan, een 70mm maar er past een 80mm op, 2x een 60mm fan en een 80mmx15mm fan in de psu, de laatste zou het lawaaigst zijn.

Nexus is nog het betaalbaarst (alhhoewel de verzendkosten je nekken, dat spul is amper te krijgen) dus dan blijven over een 80x15mm, en 2 x 60mm fans die stil moeten zijn.

Dit zal dus een feest worden en ik moet nog uitzoeken welke fans software matig aan te sturen zijn en welke altijd full speed draaien.

Ik sta overigens open voor tips bv stil en toch goedkoop :)

Ben er nog niet uit om een geluidskaart + 9600GT/8800GT in de 2 pci slotenh te steken of 1 dualslots 8800GTS te kopen die blaast hitte naar buiten dus minder hitte in kast dus stiller.
Keuze hangt mede af van de kwaliteit van het on board geluid in films en muziek luisteren cq opnemen

Btw mijn handelaar zei dat Scythe fans hun tegenvielen qua geluid productie en dat ze Sharkoon verkochten waar ze erg tevreden over waren maar die ken ik weer niet, is dit wat?

[ Voor 10% gewijzigd door ErikRo op 16-03-2008 00:08 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
ErikRo schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:58:
[knip]
De Shuttle heeft 92mm fan, een 70mm maar er past een 80mm op, 2x een 60mm fan en een 80mmx15mm fan in de psu, de laatste zou het lawaaigst zijn.

Nexus is nog het betaalbaarst (alhhoewel de verzendkosten je nekken, dat spul is amper te krijgen) dus dan blijven over een 80x15mm, en 2 x 60mm fans die stil moeten zijn.

Dit zal dus een feest worden en ik moet nog uitzoeken welke fans software matig aan te sturen zijn en welke altijd full speed draaien.
Dat ligt eerder aan hoe je ze aansluit dan aan de fans. Overigens kun je ook gewoon kijken welke fans echt lawaai maken en welke minder, en evt een aantal weglaten.
Ben er nog niet uit om een geluidskaart + 9600GT/8800GT in de 2 pci slotenh te steken of 1 dualslots 8800GTS te kopen die blaast hitte naar buiten dus minder hitte in kast dus stiller.
Keuze hangt mede af van de kwaliteit van het on board geluid in films en muziek luisteren cq opnemen
De stock koelers zijn nooit (op één of twee na) stil, dus dat is niet echt een argument; de hitte is dan wel je kast uit maar geluid scheelt 't echt niet.
Btw mijn handelaar zei dat Scythe fans hun tegenvielen qua geluid productie en dat ze Sharkoon verkochten waar ze erg tevreden over waren maar die ken ik weer niet, is dit wat?
Betwijfel ik, een aantal Scythe fans komen prima uit de test bij SilentPCReview, terwijl Sharkoons niet echt opmerkelijk goed gevonden worden; maar kies je voor een stock videokaart koeler, dan kun je je sowieso dat overslaan, die koeler zal 't geluid overheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ErikRo schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:58:
Nou uiteindelijk toch weer voor een barebone gekozen, als je eenmaal zo'n kleine sexy minicomputer in je kamer hebt gehad die toch alles bv Crysis aankan. Wil je niet meer terug naar zo'n lelijke grote miditower. Ik probeerde het echt maar koos uiteindelijk toch een Shuttle (SP35P2).
Ik heb liever een miditower, hier kan je iig grote fans in plaatsen en heb je genoeg ruimte voor uitbreiding en airflow
Helaas schijnt die relatief lawaaiig te zijn . Op zich nog te overzien. Maar er zitten meerdere fans in daarmee dus een dure grap, aangezien mijn winkel even Papst aanraadde voor 20 a 30 euro per fan !!!!
http://www.silentpcreview.com/section12.html voor de stilste fans (ik ga voor nexus, noctua's zijn beter, maar veel duurder)
die in je voeding zal lastig te vervangen zijn (ivm dikte)
voor stille fans, nogmaals: www.silentpcreview.com
en hoe zit het met je CPUkoeling
www.silentpcreview.com voor welke je wilt en www.bg-computers.nl heeft veel fans voor niet belachelijk hoge prijzen. (pagina aanbevolen te openen in IE ipv Firefox)
is een fancontroller in een 3,5" of een 5,25" bay een optie?
die in je voeding zal lastig te vervangen zijn en ook moeilijk te regelen omdat de standaard door de voeding zelf wordt aangestuurd
Ik sta overigens open voor tips bv stil en toch goedkoop :)
Nexus fans, en anders revoltec, die hebben ook nog leds er in en zijn zeer stil maar hebben weer een mindere airflow dan nexus en/of noctua
9600GT, produceert minder warmte dan 8800GT maar als je echt gamed: 8800GT (is ook singleslots en maakt herrie)
Een geluidskaart, de Creative X-Fi Extreme Gamer kan ik je aanraden, gebruik ik zelf ook, SUPER geluid (geluidskwaliteit hangt ook af van je boxenset of headset)
Scythe S-flex zijn zeer stil, ik heb nu 2x een Scythe Ultra Kaze-1000 (120 x 120 x 38) op m'n Thermalright Ultra-120 eXtreme zitten waar ik zeer over te spreken ben. sharkoon is budgetfans (volgens mij) ik gebruik van hun wel de fan accessoires (y-splitter om 2x een 3pins fan op 1 3pins-aansluiting te krijgen, en hun rubber fan montage 'schroeven')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Leftblank schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:21:
De stock koelers zijn nooit (op één of twee na) stil, dus dat is niet echt een argument; de hitte is dan wel je kast uit maar geluid scheelt 't echt niet.

Betwijfel ik, een aantal Scythe fans komen prima uit de test bij SilentPCReview, terwijl Sharkoons niet echt opmerkelijk goed gevonden worden; maar kies je voor een stock videokaart koeler, dan kun je je sowieso dat overslaan, die koeler zal 't geluid overheersen.
Hm dat is een goeie.
Ik vind het op zich niet zo erg als de vdkaart fan veel geluid maakt onder bv een game want dan staat het geluid toch aan. Alleen met andere taken die geen cpu kracht kosten bv surfen en andere 2D taken wil ik hem wel zo stil mogelijk hebben.

Als het goed is gaan die stock koelers dan op een lage stand (50%) draaien waardoor ze toch best stil zijn, wel hoorbaar natuurlijk. Maar toch redelijk stil. Dat heb ik tenminste nu ook in mijn huidige barebone waar een 6600GT wordt afgeremd tot 60% door een software tool. Dat is echt een verschil tussen dag en nacht.

Het schijnt ook echt heel stil te kunnen btw, ik heb al een topic gezien van iemand iemand die zijn shuttle met waterkoeling had uitgerust en daarmee onhoorbaar was. Alleen gaat dat me net even te ver :)
Dat kan altijd nog als het tegenvalt. :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Wiethoofd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:34:
die in je voeding zal lastig te vervangen zijn (ivm dikte)
voor stille fans, nogmaals: www.silentpcreview.com
en hoe zit het met je CPUkoeling

www.silentpcreview.com voor welke je wilt en www.bg-computers.nl heeft veel fans voor niet belachelijk hoge prijzen. (pagina aanbevolen te openen in IE ipv Firefox)

is een fancontroller in een 3,5" of een 5,25" bay een optie?
die in je voeding zal lastig te vervangen zijn en ook moeilijk te regelen omdat de standaard door de voeding zelf wordt aangestuurd
9600GT, produceert minder warmte dan 8800GT maar als je echt gamed: 8800GT (is ook singleslots en maakt herrie)

Scythe S-flex zijn zeer stil, ik heb nu 2x een Scythe Ultra Kaze-1000 (120 x 120 x 38) op m'n Thermalright Ultra-120 eXtreme zitten waar ik zeer over te spreken ben. sharkoon is budgetfans (volgens mij) ik gebruik van hun wel de fan accessoires (y-splitter om 2x een 3pins fan op 1 3pins-aansluiting te krijgen, en hun rubber fan montage 'schroeven')
De voeding is idd een lastige maar ik heb al topic gezien met howto, hij moet dan echt opengemaakt worden en er moet een 80x15mm fan in. Ik geloof dat ze er een van silentx gebruikten.
Wel jammer van de garantie :(

De fancontroller is ook een optie, ben ik nu aan het uitzoeken. Ik wil het eerst met speedfan proberen en stille fans.

Als vidkaart denk ik toch aan de 9600GT omdat die veel minder verbruikt en dus minder hitte in de kast oplevert. Men zegt wel dat een 8800GHT beter is op mijn scherm van 1920x1200. Maar ik vind ik vind het in de benchmarks nooit terug. Voor 10% verschil geloof ik dat wel.

Belangrijkste zal zijn dat hij in 2d mode de fan op 50% of minder zet, zodat hij redelijk stil wordt.

De cpu wordt gekoeld met een soort heatpipe constructie en een fan die de lucht naar buiten blaast aan de zijkant. Die fans worden ook vervangen door een nexus real silent. Andere koelblokken zullen niet passen.
Thanks voor die zaak zal er eens een blik op werpen met IE.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 16-03-2008 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
Ik ga in de loop van volgende week een nieuw systeem bestellen.
Nu wil ik toch wel een stillere pc want mijn huidige pc is echt een straaljager.
Aangezien ik toch game en niet achteruit wil gaan op prestatiegebied kan ik niet alles passief draaien (voor zover ik weet toch).
Ik kom van:
Case Pro NU-4292 Met geluidsdempingsmatten (scrabbelwoord??? :P)
Fsp Bluestorm 500(460W)
Abit Fatal1ty An8-sli
Amd x2 4400+ met asus silentknight2
4 320gb 16mb seagate 7200.10
Calibre 8800gts 640mb oc met megaluidkoelprutding.

Nu heb ik al wat rongekeken en ik zou dit kopen:
De case blijft hetzelfde (budget)
Be Quiet Straight Power, 650 Watt, Retail of Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail
Abit ix-38 Quad GT
intel C2D E-6750 (of lager ik ben van plan up te graden naar een q-9450)
Seagate 7200.10 500gb (heb ik al)
sparkle 8800gt 1024mb cp3
Waneer ik dan een mijn nieuwe cpu heb koop ik een scyte ninja cu

Graag tips hoe het beter/stiller kan.
Dit is zowat al mijn maximum budget ik ben ook maar een arm studentj :'(

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:01:
Ik ga in de loop van volgende week een nieuw systeem bestellen.
Nu wil ik toch wel een stillere pc want mijn huidige pc is echt een straaljager.
Aangezien ik toch game en niet achteruit wil gaan op prestatiegebied kan ik niet alles passief draaien (voor zover ik weet toch).
Stille fans helpen een heel groot deel
Nu heb ik al wat rongekeken en ik zou dit kopen:
De case blijft hetzelfde (budget)
Be Quiet Straight Power, 650 Watt, Retail of Zalman ZM600-HP, 600 Watt, Retail
Zalman ZM500-HP, goedkoper en hij trekt je 8800GT makkelijk (met een Q9450 weet ik niet zeker of de 600W een betere optie is)
Abit ix-38 Quad GT
intel C2D E-6750 (of lager ik ben van plan up te graden naar een q-9450)
Seagate 7200.10 500gb (heb ik al)
sparkle 8800gt 1024mb cp3
Waarom de 1024mb? de 512 variant is goedkoper, en als je een goede zoekt, ga voor de passieve sparkle of een met een glaciator of niet-singleslotskoeling (ook scrabblewoord)
Waneer ik dan een mijn nieuwe cpu heb koop ik een scyte ninja cu
Waarom niet de Mugen/Infinity, is goedkoper, en koelt iets beter dan de koperen
Graag tips hoe het beter/stiller kan.
Goede en stille fans
Dit is zowat al mijn maximum budget ik ben ook maar een arm studentj :'(
Minder zuipen brengt ook weer geld in het laatje ;)

En een vraag over die geluidsisolatiematten, waar heb je die gekocht, welke dikte en hoe duur? ik wil nl. ook geluidsdempingsmatten en ben van plan even naar een bouwmarkt te fietsen en daar 1cm dikke matten te halen, dit is dan weer goedkoper dan zo'n set kopen bij freezing hardware oid van 35-45 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

Ik ben van mening dat de basis voor een stille PC gewoon begint bij een goede behuizing. Airflow moet goed zijn, resonantie minimaliseren, eventueel een goede geluidsisolatie door matten. Daarna komen de stille case/gpu/cpu-fans. Als dat in orde is, kun je er al vanuit gaan dat elk project zal slagen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ik zou de 600W Variant nemen omdat ik graag upgrade en er later nog 4 750gb schijven bijkomen.

Ik kan enkel de 1024mb pasief of de 512 actief (singleslot) krijgen.

Glaciator????

Ik dacht dat die ninja CU de beste was (voor een cpu koeler wil ik best wel wat geld geven, Deze gaat toch lang mee.)

Ik zal nog een Noctua 800 kopen ter vervanging van een standaard 12cm fan
En een 8cm Noctua voor op de passieve 8800gt

Ik ben gewoon langs de locale Brico geweest en heb daar 1 mat van 1m op 0.5m gekocht voor 16euro of 4 euro, ik weet het niet meer Dit is 1.5cm Dik.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Smarron schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:57:
Ik ben van mening dat de basis voor een stille PC gewoon begint bij een goede behuizing. Airflow moet goed zijn, resonantie minimaliseren, eventueel een goede geluidsisolatie door matten. Daarna komen de stille case/gpu/cpu-fans. Als dat in orde is, kun je er al vanuit gaan dat elk project zal slagen.
De behuising is redelijk stil je hoort niets resoneren en de hdd's zitten standaard in rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:59:
[...]

Ik zou de 600W Variant nemen omdat ik graag upgrade en er later nog 4 750gb schijven bijkomen.
dan idd de 600W
Ik kan enkel de 1024mb pasief of de 512 actief (singleslot) krijgen.
De sparkle 512 is ook passief te krijgen (pricewatch link) en wil je een passief gekoelde 8800GT, ook pricewatch
Glaciator????
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2222/2056505191_a99703d7bd.jpg
Dat is de glaciator 2slots koeling
Ik dacht dat die ninja CU de beste was (voor een cpu koeler wil ik best wel wat geld geven, Deze gaat toch lang mee.)
Thermalright Ultra-120 eXtreme lappen met je eigen stille fans :D
Ik zal nog een Noctua 800 kopen ter vervanging van een standaard 12cm fan
En een 8cm Noctua voor op de passieve 8800gt
probeer een 92mm die zijn weer stiller dan de 80mm
Ik ben gewoon langs de locale Brico geweest en heb daar 1 mat van 1m op 0.5m gekocht voor 16euro of 4 euro, ik weet het niet meer Dit is 1.5cm Dik.
Brico? ik ga even langs een hubo/gamma/karwei/praxis of wat er nog meer voor bouwwinkels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ik heb wat reviews opgezocht van de pasieve 8800gt van sparkle maar die temperaturen schrikken mij echt af. In mijn kamer kan het in de zomer wel 30°C worden. Ik zou wel een 120mm fan op de passive heatsink kunnen plaatsen maar dan nog? Zou ik toch niet beter de gewoone kopen???
Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:43:
Ik heb wat reviews opgezocht van de pasieve 8800gt van sparkle maar die temperaturen schrikken mij echt af. In mijn kamer kan het in de zomer wel 30°C worden. Ik zou wel een 120mm fan op de passive heatsink kunnen plaatsen maar dan nog? Zou ik toch niet beter de gewoone kopen???
Graag advies.
Ik heb een Asus 8800GT met een Thermalright HR-03 GT deze combinatie bevalt zeer goed met de push-pull config die ik nu op m'n CPU koeling (TRUE) heb zitten. Ik maak dit weekend even m'n review over m'n nieuwe kast af en dan komt hier ook even een foto hoe de boel nu geïnstalleerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Wiethoofd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:50:
[...]

Ik heb een Asus 8800GT met een Thermalright HR-03 GT deze combinatie bevalt zeer goed met de push-pull config die ik nu op m'n CPU koeling (TRUE) heb zitten. Ik maak dit weekend even m'n review over m'n nieuwe kast af en dan komt hier ook even een foto hoe de boel nu geïnstalleerd zit.
Ik mag van mijn oh zo lieve vader de stockcooling niet veranderen i.v.m. garantie enzo.
Dus ik praat wel over die standaard passieve cooling van sparkle (met heatpipes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Normaal gesproken ga ik vanavond Mijn nieuwe pc bestellen tenzei jullie nog iets anders aanraden
Zalman ZM600-HP (600 Watt)
Thermalright Ultra-120 eXtreme
Scyte S-Flex 1200 voor op de thermalright
Sparkle PCIE/SLI GF8800GT 1024Mb HDTV/DVI Coolpipe
Patriot DC DDR2 2x2Gb PC2-6400 800Mh LowL 4-4-4-12
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4G 8Mb S775 FSB1066

Is dit goed/stil of zou ik nog een cooler moeten bijnemen ik heb nu al 1x 120mm hangen in mijn kast naast de cpu, in de kast zelf kan ik geen meer bijhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah

Woembah

YNWA

Een langzaam draaiende fan monteren op het koelblok van je passieve 8800GT kan enorm in temps schelen. Ik had laatst ook een op 600rpm draaiende Cooler Master 12cm fan gemonteerd op de Accelero S1 van mijn HD3870, en het scheelde Idle al bijna 10 graden! En ik kon het verschil tussen passief en met 600rpm fan qua geluid totaal niet merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nock372 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:25:
Normaal gesproken ga ik vanavond Mijn nieuwe pc bestellen tenzei jullie nog iets anders aanraden
Zalman ZM600-HP (600 Watt)
Thermalright Ultra-120 eXtreme
Scyte S-Flex 1200 voor op de thermalright
Sparkle PCIE/SLI GF8800GT 1024Mb HDTV/DVI Coolpipe
Patriot DC DDR2 2x2Gb PC2-6400 800Mh LowL 4-4-4-12
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4G 8Mb S775 FSB1066

Is dit goed/stil of zou ik nog een cooler moeten bijnemen ik heb nu al 1x 120mm hangen in mijn kast naast de cpu, in de kast zelf kan ik geen meer bijhangen.
alvast.sorry.voor.dit.bericht.maar.mn.keyboard.is.naar.de.klote.
geen.hoofdletters.en.spaties.

na.veel.reviews.en.tips.van.hier.ben.ik.er.ook.achter.dat.de.corsair620.voeding.beter.en.stiller.is.
zal.niets.meer.typen.nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Die Sparkle schijnt anders leuk te fluiten, dus misshcien ene kleine fan om die fluit te overstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Woembah schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:04:
Een langzaam draaiende fan monteren op het koelblok van je passieve 8800GT kan enorm in temps schelen. Ik had laatst ook een op 600rpm draaiende Cooler Master 12cm fan gemonteerd op de Accelero S1 van mijn HD3870, en het scheelde Idle al bijna 10 graden! En ik kon het verschil tussen passief en met 600rpm fan qua geluid totaal niet merken!
Ik zal dan 2 Scythe S-Flex 1200 bestellen (is dit type fan een goede keuze, of raden jullie een andere aan? en is de snelheid regelbaar via het moederbord??)

ps: ik bestel de coolers en de voeding bij alternate :>

[ Voor 7% gewijzigd door Nock372 op 16-03-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ErikRo schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:17:
Die Sparkle schijnt anders leuk te fluiten, dus misshcien ene kleine fan om die fluit te overstemmen.
Merk je niets van, totdat je gaat gamen en zo'n 60fps+ haalt (vooral shooters dus). Overigens doen de 8800GT's en HD3870's ook.

Erg jammer dat veel mensen het niet zo goed opvatten. Waarom zou je trouwens een fan willen hebben die het overstemt? Dan wordt je PC alleen maar luider :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

TheZeroorez schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:39:
[...]

Merk je niets van, totdat je gaat gamen en zo'n 60fps+ haalt (vooral shooters dus). Overigens doen de 8800GT's en HD3870's ook.

Erg jammer dat veel mensen het niet zo goed opvatten. Waarom zou je trouwens een fan willen hebben die het overstemt? Dan wordt je PC alleen maar luider :P
mijn 8800GT heeft helemaal nergens last van en is lekker stil.

PS. weet iemand waar ik hier een extra setje fan clips kan halen/bestellen voor m'n TRUE?

http://www.thermalright.c...ries.html#ultra120extreme <= die dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:47:
[...]

mijn 8800GT heeft helemaal nergens last van en is lekker stil.

PS. weet iemand waar ik hier een extra setje fan clips kan halen/bestellen voor m'n TRUE?

http://www.thermalright.c...ries.html#ultra120extreme <= die dus
Tigh Rips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

werkt ook maar niet zo goed als de standaard :P

btw, ook net de goede gevonden
http://www.highflow.nl/in...392797ce6&sl=NL&currency= altijd handig google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
[...]

Bedankt, Daar moet ik me dus geen zorgen over maken. Weet u soms of die scythe fan's redelijk stil zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:58:
[...]

Bedankt, Daar moet ik me dus geen zorgen over maken. Weet u soms of die scythe fan's redelijk stil zijn??
Scyte S-flex zijn wel stille fans en hebben een goede airflow, kijk ook in het gedeelte fans ed op www.siltenpcreview.com de aller beste (en tevens duurste) zijn de noctua's, net iets goedkoper en bijna net zo goed, nexus fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Laatst online: 14-09 10:04
Wiethoofd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:00:
[...]

Scyte S-flex zijn wel stille fans en hebben een goede airflow, kijk ook in het gedeelte fans ed op www.siltenpcreview.com de aller beste (en tevens duurste) zijn de noctua's, net iets goedkoper en bijna net zo goed, nexus fans
Noctua's zijn dan wel stil en hebben een vrij hoge CFM, maar volgens mij een lage druk. Bij fans is het altijd zo: elk voordeel heeft zijn nadeel.

Natuurlijk is er wel verschil in de verschillende bearings maar dat maakt niet heel veel uit: luchtverplaatsing maakt nou eenmaal geluid, motorgeluid is daar een klein deel van. Maar als het motorgeluid meer is dan zal hij ook evt meer druk leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
[...]

Dat komt omdat ik altijd met geluid van mijn lcd vergelijk, die moet ik altijd op 70% helderheid zetten om hem niet te horen, ga ik lager dan begint hij te piepen en bij 30% moet ik m'n vingers in m'n oren stoppen. Alleen dat gamed weer heel lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ErikRo schreef op zondag 16 maart 2008 @ 19:01:
[...]

Dat komt omdat ik altijd met geluid van mijn lcd vergelijk, die moet ik altijd op 70% helderheid zetten om hem niet te horen, ga ik lager dan begint hij te piepen en bij 30% moet ik m'n vingers in m'n oren stoppen. Alleen dat gamed weer heel lastig ;)
Ja, heb ik ook. Gewoon helderheid 80% pakken en in je drivers met de helderheid klooien tot het goed staat :P

Als je daar last van hebt hoor je overigens officiëel bij de 'sekte' :P

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 16-03-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:25
TheZeroorez schreef op zondag 16 maart 2008 @ 19:18:
[...]

Ja, heb ik ook. Gewoon helderheid 80% pakken en in je drivers met de helderheid klooien tot het goed staat :P

gaat natuurlijk wel flink ten koste van je black levels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

TheZeroorez schreef op zondag 16 maart 2008 @ 19:18:
[...]

Ik heb een Samsung 226BW op 50% brightness staan en ik heb nog nooit de LCD horen zoemen of piepen. lager hoeft niet omdat dat vervelend kijkt en hoger heb ik een zonnebril nodig.

Nog even een foto van hoe ik op dit moment mijn GPU en CPU gekoeld heb (zie mouse-over):
TRUE HR-03 GT en 2x Scythe Ultra Kaze 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ixl85 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:15:
[...]

alvast.sorry.voor.dit.bericht.maar.mn.keyboard.is.naar.de.klote.
geen.hoofdletters.en.spaties.

na.veel.reviews.en.tips.van.hier.ben.ik.er.ook.achter.dat.de.corsair620.voeding.beter.en.stiller.is.
zal.niets.meer.typen.nu :)
Schermtoetsenbord gebruiken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Heeft er nog iemand tips voor een 60mm fan, die zijn amper te krijgen. Laat staan dat je er reviews over vind. Ik heb er 2 nodig en zo te zien worden ze gebruikt om een luchtstroom langs de harddisks te creeeren.

De enige die ik nog een beetje blind vertrouw cq wil aanschaffen is een silenx http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-34-16 á 13euro het stuk voor iets waarvan ik niet eens weet of het goed is. :(

De PSU fan zal vervangen worden door een exemplaar van dezelfde makelij 80x15mm, geen 25mm dus.
http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-52-14

Ik hoop dat de volts een beetje kloppen anders krijg ik straks een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik heb van het weekend mijn Nexus fans binnen gekregen, dus ik kan weer wat verder met het bouwen van mijn nieuwe PC (ik wacht nog op cpu en videokaart). Ik heb als kast een Antec Solo die meerdere hier hebben (al dan niet vermomd als P150, Sonata Designer of Sonata Plus 550). De 12cm fan daarvan wil ik vervangen door de Nexus en ik wil er minimaal 1 92mm fan in zetten bij mijn harde schijf, maar ik zat me eigenlijk af te vragen; ik zie dat mensen hier met die fans vast op 7V ofzo laten draaien, maar op die dingen zitten gewoon stekkers die je op je moederbord kunt doen en elk moederbord heeft tegenwoordig plaats voor minimaal 2 case fans. Waarom zou je die eigenlijk niet gebruiken en je moederbord laten bepalen wanneer het tijd is om ze iets harder te laten werken. Iemand daar een idee over?

[ Voor 4% gewijzigd door martdj op 16-03-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

martdj schreef op zondag 16 maart 2008 @ 22:56:
maar ik zat me eigenlijk af te vragen; ik zie dat mensen hier met die fans vast op 7V ofzo laten draaien, maar op die dingen zitten gewoon stekkers die je op je moederbord kunt doen en elk moederbord heeft tegenwoordig plaats voor minimaal 2 case fans. Waarom zou je die eigenlijk niet gebruiken en je moederbord laten bepalen wanneer het tijd is om ze iets harder te laten werken. Iemand daar een idee over?
Je kan ze op je mobo aansluiten en regelen met speedfan
of als je een amdbord hebt is het q-fan in je bios die dan staat op performance of silent (of uit) en dan dus zelf de fanspeed regelt en als jij geen PWM fan op je cpu hebt zitten draait deze meestal niet op de goede snelheid om de boel stil en toch koel te houden (of andersom ;))

Ik heb gewoon een fancontroller en daarmee regel ik de boel, ga ik gamen, gaat de boel iets harder (dat maakt dan niet uit omdat ik dan toch een headset op heb) en als ik op internet zit gaat alles op langzaam op een paar cruciale fans na (de push in m'n push-pull op m'n CPU omdat die meer weerstand heeft en iets harder moet blazen) maar ik heb max 1200rpm fans en de ultra kaze's gaan van 430 naar 1003 rpm en zijn op elke stand niet/nauwelijks te horen.

Het hangt van iedereen zelf af of hij/zij de boel automatisch wil laten regelen door het moederbord of dit handmatig wil doen.

En @ ErikRo,
Kan je foto's maken van je 15mm dikke fan en hoe je hem in je voeding schroeft ed (btw, hoe laat je hem regelen? handmatig of door je voeding zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Wiethoofd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 23:10:
[...]

Je kan ze op je mobo aansluiten en regelen met speedfan
of als je een amdbord hebt is het q-fan in je bios die dan staat op performance of silent (of uit) en dan dus zelf de fanspeed regelt en als jij geen PWM fan op je cpu hebt zitten draait deze meestal niet op de goede snelheid om de boel stil en toch koel te houden (of andersom ;))

Ik heb gewoon een fancontroller en daarmee regel ik de boel, ga ik gamen, gaat de boel iets harder (dat maakt dan niet uit omdat ik dan toch een headset op heb) en als ik op internet zit gaat alles op langzaam op een paar cruciale fans na (de push in m'n push-pull op m'n CPU omdat die meer weerstand heeft en iets harder moet blazen) maar ik heb max 1200rpm fans en de ultra kaze's gaan van 430 naar 1003 rpm en zijn op elke stand niet/nauwelijks te horen.

Het hangt van iedereen zelf af of hij/zij de boel automatisch wil laten regelen door het moederbord of dit handmatig wil doen.

En @ ErikRo,
Kan je foto's maken van je 15mm dikke fan en hoe je hem in je voeding schroeft ed (btw, hoe laat je hem regelen? handmatig of door je voeding zelf)
Welke fancontroller heb je? Kan je er meerdere fan's tegelijk mee aansturen (bijv. een stuk of 4)

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

el-jorge schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:08:
[...]
Welke fancontroller heb je? Kan je er meerdere fan's tegelijk mee aansturen (bijv. een stuk of 4)
Even een tip: niet mijn hele tekst quoten, maar alleen het relevante deel, scheelt weer pagina/scroll/lees lengte.

En ik heb een Zalman ZM-MFC1 Plus.

De fancontroller

Hiermee kan ik 6 ventilatoren regelen (of als je met splitters werkt of de boel gesoleerd hebt, meer dan 6) Je kan helaas de fans niet uitzetten, maar een fan op z'n allerlaagst (max 1200rpm fan) geeft 400-600rpm, wat gewoon niet te horen is.

Mocht je een kast hebben met click 'n slide (dat je sliders aan een 5,25" device klikt en de boel in je kast schuift) dan heb je een probleem, deze is het best vast te schroeven omdat hij maar 5-7cm diep is en alleen het voorste gedeelte van je bay bezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
@Wiethoofd: Ik heb ook interesse in die fancontroller. Ik zou alleen graag willen weten of het deurtje van mijn kast nog wel dicht kan daar er niet heel veel ruimte over is. Zou je wellicht een keer kunnen meten hoe ver die knoppen uitsteken (het liefst tot op de milimeter nauwkeurig. ;)

Ik heb dat zo nergens kunnen vinden, de totale afmetingen zeggen zo weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=46535 topic of de MFC1 Plus past in een Antec P180

verder heb ik nog een hele tijd gegoogled, maar niet precies de maten kunnen vinden.
Ik ben om twee uur weer thuis en zal de boel even voor je opmeten op de millimeter nauwkeurig (alleen knoplengte ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wiethoofd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:41:
[...]

Even een tip: niet mijn hele tekst quoten, maar alleen het relevante deel, scheelt weer pagina/scroll/lees lengte.

En ik heb een Zalman ZM-MFC1 Plus.

[afbeelding]

Hiermee kan ik 6 ventilatoren regelen (of als je met splitters werkt of de boel gesoleerd hebt, meer dan 6) Je kan helaas de fans niet uitzetten, maar een fan op z'n allerlaagst (max 1200rpm fan) geeft 400-600rpm, wat gewoon niet te horen is.

Mocht je een kast hebben met click 'n slide (dat je sliders aan een 5,25" device klikt en de boel in je kast schuift) dan heb je een probleem, deze is het best vast te schroeven omdat hij maar 5-7cm diep is en alleen het voorste gedeelte van je bay bezet
Ik heb de opvolger van die (mfc2) en ik heb hem ook in het click en slide systeem zitten.. Probleem is echter dat hij net (1/2mm) breeder is dan een normale 5 1/4" bay.. dus nu zit hij ook echt vast. heb jij dat ook?

Zijn er nog dingen om je hdd's in 3,5" bay stiller te maken.. dat is op het moment het enige wat ik in mijn pc hoor. en ze hangen al in het rubber systeem van antec zelf..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
M3rcury schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 23:57:
Ik erger mij nu aan mijn samsung spinpoints t166.. iedereen zei dat ze echt stil zijn.. maar het is voglens mij het enige wat ik nu hoor...

Dus! opzoek naar een oplossing om ze stil te krijgen
Heb je AAM al geprobeerd? (branden op cd/dvd, pc ermee opstarten, en even zoeken waar de juiste optie zit en de balk zo laag mogelijk zetten)
Helaas schijnt die relatief lawaaiig te zijn . Op zich nog te overzien.
???? Lawaai te overzien????
totdat je raptors gebruikt....oei, toch iets over het hoofd gezien....en de voeding? ook al...
Als het echt zo simpel was, was dit topic er ook niet. Maar je hebt zeker gelijk dat de kast de basis vormt. Met een goede kast kun je gewoon veel en veel meer.
Ik dacht dat die ninja CU de beste was
Volgens SPCR is deze warmer, duurder en zwaarder dan de "gewone" Ninja.
Zou ik toch niet beter de gewoone kopen???
Doen. Koop de goedkopere gewone en zet er een Accelero S1 op met 120mm fan. Je bent dan goedkoper of even duur, maar wel koeler.
Ik mag van mijn oh zo lieve vader de stockcooling niet veranderen i.v.m. garantie enzo.
Dan wordt het een passieve met 120mm fan.[small](nog beter: koop je eigen pc)
lk moederbord heeft tegenwoordig plaats voor minimaal 2 case fans. Waarom zou je die eigenlijk niet gebruiken en je moederbord laten bepalen wanneer het tijd is om ze iets harder te laten werken. Iemand daar een idee over?
Omdat je moederbord hem dan weer hoorbaar snel laat draaien. Je moet een situatie creeëren zodat je koelcapaciteit en airflow het toelaten om altijd onhoorbaar de fans hun werk te laten doen. En ja, dat kan, daarom ben ik ook dit topic gestart. Ik gebruik een C2D E6750 en een GF8800GTS 320MB (respect 20% en 30%OC). Ik gebruik 1 outtake fan, de voeding, en 1 fan tussen GPU en CPU. Geen probleem.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nas T schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:31:
[...]

Heb je AAM al geprobeerd? (branden op cd/dvd, pc ermee opstarten, en even zoeken waar de juiste optie zit en de balk zo laag mogelijk zetten)
Wat is dat voor progje dan?? en ik verlies er toch geen performance mee??

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Net even gemeten en de knoppen van de MFC1 plus steken 1,25cm (12,5mm voor de liefhebber) uit.
M3rcury schreef op maandag 17 maart 2008 @ 12:11:
[...]
Ik heb de opvolger van die (mfc2) en ik heb hem ook in het click en slide systeem zitten.. Probleem is echter dat hij net (1/2mm) breeder is dan een normale 5 1/4" bay.. dus nu zit hij ook echt vast. heb jij dat ook?
hij is bij mij net 1-2mm smaller dan m'n dvd-drive.
Ik had een click en slide systeem voor de bovenste 2 bays en de 3e 5,25" bay moest geschroefd worden, hier had ik dus m'n fancontroller in. Nu heb ik een Cooler Master Centurion 590 (review komt morgen online op de frontpage (of vanavond al)) en hierin heb je het 'tool-free design' een
Zijn er nog dingen om je hdd's in 3,5" bay stiller te maken.. dat is op het moment het enige wat ik in mijn pc hoor. en ze hangen al in het rubber systeem van antec zelf..
Je HDD's in een 5,25" bay schroeven/hangen mbv rubbers werkt het beste
[...]
M3rcury schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:44:
[...]
Dit stelt je hardeschijf zo in dat je harde schijf langzamer gaat werken (scheelt ietsjes in performance). Het zoeken gaat iets langzamer en je harde schijf gaat minder ratelen en is dus stiller.
Dit kan je ook doen met HD Tune als je HDD het ondersteund

{edit}
Net er achter gekomen waardoor mijn kast resoneert:
De Samsung SpinPoints (de F1 (750GB) en de S166 (160GB))
Deze zitten atm in de HD-Bracket geleverd bij mijn coolermaster met een nexus 120mm fan er voor
De HD-bracket
Hier kunnen 4 HDD's in (ik heb er 3 in op plek 1, 3 en 4)

De hdd's schroef je vast en klem je tegen de blauwe rubber(tje)s die je kunt zien aan de binnenkant van de bracket op het plaatje. toch geeft de bracket trillingen door aan de kast.
Wat is de 'ultieme' manier om de HDD's nog stiller te krijgen (zonder AAM) maar niet de fan er voor te verliezen (deze is de enige intake fan en zorgt deels voor de koeling van de voltage regulators op m'n 8800GT)

[ Voor 17% gewijzigd door Wiethoofd op 17-03-2008 15:21 . Reden: geluidsprob ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372

[...]

Dan wordt het een passieve met 120mm fan.[small](nog beter: koop je eigen pc)
Dit is mijn eigen pc maar ik moet nog altijd luistere.
Ik heb de passieve besteld en 3 artic 120mm fans met pwm, deze zijn toch iets goedkoper dan die scytes.

ik heb ook de ULTRA 120 deze zal voorlopig op een E2200 gezet worden tot de Q9450 goed leverbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:41:
[...]

Dit is mijn eigen pc maar ik moet nog altijd luistere.
Ik heb de passieve besteld en 3 artic 120mm fans met pwm, deze zijn toch iets goedkoper dan die scytes.

ik heb ook de ULTRA 120 deze zal voorlopig op een E2200 gezet worden tot de Q9450 goed leverbaar is
Als het jou PC is snap ik niet dat je vader zich daar druk over maakt.
Ik heb ook mijn eigen PC betaald en geef er tweemaandelijks bijna 50-120 euro aan uit en mijn moeder zegt wel dat het zonde is, maar als ik de koeling ga vervangen maakt het haar niet uit of de garantie verloopt (je kan ook de stockkoeler houden en die terugschroeven bij een mogelijke RMA en hopen dat ze het niet zien).

Zolang je overal de bonnen van hebt mag garantie geen probleem zijn.

Ook die Ultra-120 is een goede keuze, ik gebruik hem ook en de temps zijn bijna 5 graden lager dan met de Zalman 9500 AM2 (deze week komt m'n backplate binnen (een metalen) en kan ik de koeler veiliger iets strakker aandraaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
De TS is aangepast/beter.
M3rcury schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:44:
[...]

Je verliest er een klein beetje performance mee, maar het kan erg veel schelen in geluiden bij zoekacties (het kraken van de harde schijf).
Wat is de 'ultieme' manier om de HDD's nog stiller te krijgen (zonder AAM) maar niet de fan er voor te verliezen
Ik denk een hdd-box/silencer. Ik weet niet 100% zeker of je je fans verliest ervoor, je zou je hdd ook wat verder naar achter kunnen hangen, niet? Zijn wel duur, Scythe heeft een goede voor €30, maar ook zeer effectief....
Dit is jouw mening, hoop ik dat je bedoelt. Bij het vervangen van de koeler kan de fabrikant geen garantie geven of deze wel goed gemonteerd is door jou. Autofabrikanten geven ook geen garantie als je je auto tuned. Het is niet voor niks zo bedacht...

[ Voor 48% gewijzigd door Nas T op 17-03-2008 17:03 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Wiethoofd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 23:10:
[...]
En @ ErikRo,
Helaas ik heb geen foto toestel en bovendien is de kast er nog niet.
Ik moet nog uitzoeken hoe hij aangestuiurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 21:49
ik heb zitten denken aan waterkoeling, aangezien het meeste lawaai in mijn pc komt van de gpu en cpu. Als ik in mijn CMstacker (STC-T01) mijn twee 120mm fans van vooronder naar achterboven laat blazen, wordt mijn mobo dan genoeg gekoeld? of zou ik bijvoorbeeld de cross-flow fan nemen om mobo te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Wiethoofd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:47:
[...]

Als het jou PC is snap ik niet dat je vader zich daar druk over maakt.
Ik heb ook mijn eigen PC betaald en geef er tweemaandelijks bijna 50-120 euro aan uit en mijn moeder zegt wel dat het zonde is, maar als ik de koeling ga vervangen maakt het haar niet uit of de garantie verloopt (je kan ook de stockkoeler houden en die terugschroeven bij een mogelijke RMA en hopen dat ze het niet zien).

Ook die Ultra-120 is een goede keuze, ik gebruik hem ook en de temps zijn bijna 5 graden lager dan met de Zalman 9500 AM2 (deze week komt m'n backplate binnen (een metalen) en kan ik de koeler veiliger iets strakker aandraaien)
Ik geef maandelijks zoon 100 euro uit aan mijn computer / opkopen van oude pc's.
Ik mag al blij zijn dat ik met mijn eigen geld een pc mag kopen.
Net mijn cpu(e2200), graka(8800GT 1GB Passief) en het moederbord (ix-38 Quad GT) zijn binnen

Nu zit er bij die cpu een hele kleine cpu koeler dus ik dacht dat ik op die Ultra 120 extreme geen 12cm fan meer moest zetten, en dus met een 120mm fan naast de cpu en voeding genoeg heb (en moet deze een outtake zijn of intake???)
Wie kan bevestigen of dit gaat lukken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:39:
[...]
Nu zit er bij die cpu een hele kleine cpu koeler dus ik dacht dat ik op die Ultra 120 extreme geen 12cm fan meer moest zetten, en dus met een 120mm fan naast de cpu en voeding genoeg heb (en moet deze een outtake zijn of intake???)
ik zou iig een outtake fan plaatsen en een fan door je TRUE heen,
als je hem richting je voeding monteert kan je de fan op je TRUE door/naar je voeding laten blazen en die gebruiken als 'outtake'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Wiethoofd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:52:
[...]

ik zou iig een outtake fan plaatsen en een fan door je TRUE heen,
als je hem richting je voeding monteert kan je de fan op je TRUE door/naar je voeding laten blazen en die gebruiken als 'outtake'.
Zo iets dus ??

Afbeeldingslocatie: http://manisoft.org/nick/images/Private/airflow.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nock372 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:39:
[...]

Ik geef maandelijks zoon 100 euro uit aan mijn computer / opkopen van oude pc's.
Ik mag al blij zijn dat ik met mijn eigen geld een pc mag kopen.
Net mijn cpu(e2200), graka(8800GT 1GB Passief) en het moederbord (ix-38 Quad GT) zijn binnen

Je wilt passief gaan? Dan zou ik niet de TRUE nemen, maar de Ninja, deze is beter geschikt voor passieve koeling. Maar ik zou sowieso een outtake casefan, of de voeding erboven nemen als semi-actieve koeling. 100% passief zou hoogstwaarschijnlijk niet lukken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Nas T schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:34:
[...]

Je wilt passief gaan? Dan zou ik niet de TRUE nemen, maar de Ninja, deze is beter geschikt voor passieve koeling. Maar ik zou sowieso een outtake casefan, of de voeding erboven nemen als semi-actieve koeling. 100% passief zou hoogstwaarschijnlijk niet lukken.
Donderdag komt de zalman 600W passief en de TRUE binnen samen met 3 12cm artic fans met pwm. Hiervan zal ik 1 als outtake plaatsen en 1 op de passieve 8800gt als deze te heet word (blazend op heatsink of zuigend?). en 1 op de TRUE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nock372 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:52:
[...]
... en 1 op de passieve 8800gt als deze te heet word (blazend op heatsink of zuigend?)...
hangt af van je airflow, als je een naar boven gerichte airflow wilt hebben, dan zuigend van de kaart af naar je true toe en anders alsnog richting TRUE zodat de hete lucht naar boven gaat en naar buiten geblazen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zonet heb ik even met een elastiek met nylon coatingachtigiets een geïmproviseerde harde schijf ophanging gemaakt, hier ben ik ZEER over te spreken (alleen even voor C: en dan booten)

Ik ga dit denk ik ook doen voor mijn andere 2 schijven, nu zit ik alleen met de montage van de fan er voor (deze is intake en koeling v/d HDD's). HOE ga/kan/moet ik dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:28:
nu zit ik alleen met de montage van de fan er voor (deze is intake en koeling v/d HDD's). HOE ga/kan/moet ik dit doen.
Er voor neerzetten op de grond? Je hebt weinig keus als je geen mogelijkheid tot bevestiging hebt. Ik dacht ook aan ook ophangen met elastieken, maar dit gaat niet werken, aangezien je dan dezelfde gleuven zult moeten gebruiken voor je elastieken van je harde schijf, zodat beide elkaar zullen raken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 10:12:
[...]

Er voor neerzetten op de grond? Je hebt weinig keus als je geen mogelijkheid tot bevestiging hebt. Ik dacht ook aan ook ophangen met elastieken, maar dit gaat niet werken, aangezien je dan dezelfde gleuven zult moeten gebruiken voor je elastieken van je harde schijf, zodat beide elkaar zullen raken.
Ik had gisteren de geniale oplossing :P
Ik heb m'n harde schijf opgehangen in een elastiek (rond nylon koord) van 4mm in dikte. Dit past (met enige moeite) precies door de schroefgaten voor de 5,25" bays.
Hier had ik alleen C: in opgehangen om te testen voor de herrie en hoe stevig dit hing na 3x indraaien.
Hier was ik zeer tevreden over, alleen liep de temperauur van de schijf op naar 36°C.

Toen zag ik nog een stuk elastiek (wederom rond nylon koord) liggen, deze maal van 3mm dikte.
Ik heb voor in mijn kast de gaten voor mijn kastvoorkant zitten. Hier kan ik dus de elastieken niet doorheen doen. Wel zitten er ter hoogte van elke 5,25" bay een schroefgat aan de linker en rechterkant. Hier paste precies de 3mm elastiek doorheen. En omdat ik 6 bays onder elkaar leeg heb en maar 3 harde schijven heb en een 120mm fan maar 3 bays inneemt kan dit mooi.

Ik heb nu tijdelijk (morgen of vandaag komt m'n nexus 120 binnen, of ik doe een 140 yate loon) een chieftek 120mm in die elastieken hangen. Ik moet dit nog even proberen met 3 HDD's, maar nieuw elastiek heb ik pas over 4 uur. De fan blaast naar binnen dus heeft die 'dwarsbalkjes' tegen de harde schijven aan en wordt nog iets geklemd door de elastieken en beweegt niet. De HDD temperatuur daalde van 36 naar 24 met een half uur een fan er op. De elastieken moeten nu voor de schoonheid niet over de fan lopen maar even een elastiek voor links en rechts zodat hij ook beter in het midden te plaatsen valt. De kast kan gewoon dicht dus dat is het probleem niet.

Foto's komen vanmiddag met nieuw elastiek en nieuwe fan, en anders morgen als ik dan de fan pas krijg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:19:
[...]
alleen liep de temperatuur van de schijf op naar 36°C.
Dat is helemaal niet erg volgens google.
Ik denk dat je er iets aan zou moeten gaan doen als je schijven 60 graden worden. Het lijkt mij het niet waard om een extra fan te kopen/gebruiken om iets te koelen wat niet gekoeld hoeft te worden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat je er iets aan zou moeten gaan doen als je schijven 60 graden worden. Het lijkt mij het niet waard om een extra fan te kopen/gebruiken om iets te koelen wat niet gekoeld hoeft te worden.
Ik weet dat het niet erg is, maar ik heb liever dat de harde schijven kouder zijn, zodat er minder hitte in de kast is en de fans minder hard hoeven draaien om die warmte weg te pompen, wat weer scheelt in de geluidsproductie, meteen een win-win :)

Net even de fans in elastiek opgehangen en de fan met een elastiek er voor en heerlijk stil.
Ik moet de Samsung F1 nog wel even iets naar achteren schuiven, want dat is de HDD die resoneert en zo komt hij dus niet tegen de ventilator aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:27:
[...]
zodat er minder hitte in de kast is en de fans minder hard hoeven draaien om die warmte weg te pompen, wat weer scheelt in de geluidsproductie, meteen een win-win :)
?? Je moet het zien als een vat water:
De werking van de harde schijf laat het vat vollopen, en de airflow laat het vat leeglopen.
Op een bepaald punt is de hoeveelheid warmte die er in gaat hetzelfde als degene die eruitgaat. Dus je zal altijd een situatie tegenkomen waarin de hoeveelheid warmte die er van afkomt (actief gekoeld of niet) gelijk is aan de warmte die het produceert. Als dat niet het geval zou zijn, zal je schijf blijven opwarmen en na verloop van tijd gaan smelten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T, ik snap je vergelijking niet helemaal, maar in mijn kamer is het redelijk koel:

Ik heb redelijk snelle hardware in m'n computer zitten die veel hitte produceert/kan produceren.
Als ik de harde schijven koel met koude lucht uit mijn kamer zijn de harde schijven koud, en heb ik koude lucht (iets opgewarmd door de hdd's) in m'n kast die de rest van de onderdelen gebruikt om de warmte af te voeren.
Als de lucht die de computer ingeblazen wordt er niet zou zijn zou de temperatuur in de kast iets stijgen door de hitte (10 graden hoger dan zonder fan) van de harde schijven. Dit is niet oneindig (het door jou genoemde smelten van) waardoor er op een gegeven moment een minimum temperatuur in de kast heerst die hoger is zonder intake fan dan met intake fan omdat de hdd's gekoeld worden en er koude lucht ingeblazen wordt.

Hoe kouder/lager de temperatuur in de kast, hoe langzamer de fans om lucht uit de kast te halen en in de kast te blazen kunnen draaien om toch een lage temperatuur te behouden dan zonder de intake fan. Hoe langzamer de fans (ook al is het er 1 meer met die intake fan) hoe kouder de temperatuur wordt/blijft (wat ook niet oneindig is omdat de omgevingstemperatuur ook een rol speelt).

Vandaar dat ik de intake fan voor m'n harde schijven wou voor de extra koeling van de interne componenten en de megenomen koeling voor de harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'llo tweakers,

Ehm.... er staat een waarschuwing als ik een reply doe: "Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!"
Ik heb geen idee wat een CSL is of een OW! Ik denk met vragen over of een systeem goed is of niet gedoeld wordt op vragen over kant en klare systemen. Nou daar gaat het niet over. Wel heb ik vragen over bijna elk onderdeel. Als het goed is krijg ik dus geen OW! :)

Wat een enorme hoeveelheid aan informatie in dit en de vorige topics zeg.... ik heb van alles gelezen hier en elders. Het is zo'n grote hoeveelheid dat ik wel iets over het hoofd gezien kan hebben. Als dat het geval is: excuses.

Mijn pc begint kuren te vertonen en is aan een facelift toe. Mijn huidige pc klinkt als een windturbine, vooral dankzij de voeding, dus die moet in ieder geval worden Ik wil nu een nieuwe pc in elkaar zetten voor zo min mogelijk geld die voldoet aan mijn eisen. Vanaf de grond af aan getweakt dus.

Ik ben verhalenverteller en maak geluidsopnamen. Daarvoor heb ik MXL990 microfoons en een Focusrite Saffire Pro 10 I/O firewire geluidskaart. Hiermee maak ik fantastisch heldere opnames. Zo goed dat alles te horen is, dus ook mijn computer. Aaargh.
Daarom moet tijdens een opname mijn computer echt stil zijn. Geen gesuis, gezoem of getik dus.
Lijkt me de juiste plek om mijn vraag te stellen.

Een nieuw moederbord betekent wel een nieuw de processor, maar de eisen zijn niet zo hoog. Iedere verkrijgbare processor voldoet om geluidsopnamen te maken, te mailen, documenten te maken, filmpje kijken, muziek luisteren.
Ik speel geen 3D spellen, dus grafisch hoeft niet echt het nieuwste van het nieuwste te zijn, mijn huidige kaart is prima.
Het is geen probleem om mijn cddrive of DVD speler te horen draaien. Als ik me daaraan ga irriteren dan is het tijd voor vervanging.

Hieronder heb ik een lijst van onderdelen om een systeem te bouwen, gebaseerd op een artikel van Computer Totaal, maar wel hier en daar aangepast/aangevuld. Voor het gemak maar even genummerd.

1. Behuizing:
Momenteel heb ik een bigtower, ooit gekocht met het oog op uitbreiding, maar tegenwoordig breid ik toch liever extern uit. Dus die ruimte is niet noodzakelijk. Overigens heb ik ook nog wel een miditower staan.
Wat is makkelijk stiller te krijgen.. een bigtower of een miditower? In een grote kast raken componenten makkelijker hun warmte kwijt lijkt me, maar in een kleine kast is de luchtstroom beter te sturen en voer je dus warmte makkelijker uit de kast. Of niet?
En .... wat is beter? Een kant en klaar geisoleerde kast of een goedkope kast zelf geisoleerd met dempmatten? De uiteindelijke prijs is vergelijkbaar. De Silentmaxx ST-11 Pro schijnt erg goed te zijn, maar heeft een iets te gammel deurtje. Dat is zo kapot bij mij. Ik ken mezelf. Deurtje staat open, ik loop er langs: krak. En dat is zonde natuurlijk.

2. Netvoeding:

Be Quiet Straight Power 450 Watt, 65 euro
Nu heb ik een 280 watt Enermax voeding. Nooit problemen mee gehad, maar als je een zwaardere voeding neemt die op halve kracht draait issie een stuk stiller. Nu ik een nieuw moederbord neemt en zwaardere processor moet ik misschien een nog zwaardere voeding nemen?

3. Moederbord:
Asus M2A-VM, 55 euro
of
Asus M2N-E, ventilatorloos en geheugen uitbreidbaar tot 16 GB (handig voor toekomstig videobewerken), zit wel een 8 kanaals audiokaart onboard, die is overbodig voor mij, je betaalt er wel voor, misschien is er dus een goedkopere oplossing zonder 8 kanaals geluidskaart Ook handig is dat er nog IDE op het moederbord zit. Dan kan ik mijn cd speler en DVD brander overnemen. Bovendien is dit ATX ipv mATX, dus een andere kast is nodig. Is dit het waard? Maakt de fan van een moederbord zoveel geluid?
89 euro bij Informatique.

4. Processor:
AMD Athlon 64 X2 4400+, 2.3GHz, 1MB, AM2, 65W, Box: 57 euro (Informatique)

5. Geheugen:

Corsair ValueSelect, 2x1GB Kit DDR2 PC2-5300, 39 euro (Informatique)
Whatever... geheugen maakt geen geluid. Kan de warmteproduktie nog een punt van aandacht zijn? Meer warmte zorgt ervoor dat de fans harder moeten draaien. Ik kan me voorstellen dat dit voor geheugen te verwaarlozen is.

6. Processorkoeler:
Zalman CNPS9700-NT, 57 euro
Duur ding, maar is de beste. Of voldoet een goedkopere ook voor deze processor?

7. Grafische kaart:

Niet nodig, ik heb een ATI Radeon 9200. Een oud beestje, maar goed genoeg en deze kaart is passief gekoeld. De kaart hangt natuurlijk ondersteboven in de kast en de passieve koeling zit dus onder de kaart. Lijkt me niet zo'n goed plan, maar goed, het werkt al jaren en dat zonder extra fans in de kast. Kan je nagaan als ik er fans bij zet. Ha!

8. DVD-brander
:
Niet nodig. Asus CD speler en Sony DVD brander neem ik over uit de oude pc. Deze zijn niet in gebruik als ik opnames maak en hoeven dus niet absoluut stil te zijn. Mijn cdspeler is uitermate geschikt op te cd's te rippen met Exact Audio Copy dus die blijft. Indien geen IDE op het moederbord moet ik een kaartje daarvoor kopen. Maar ja, dan kan ik waarschijnlijk net zo goed gelijk een nieuwe stille, goede cd rippende SATA speler kopen.

9. Harde schijf:
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500GB, ongeveer 104 euro
Of Seagate Barracuda? Samsung schijnt nog wat compabiliteitsproblemen te hebben en uitval. Gisteren heb ik een Seagate Baracuda gekocht. Mijn systeem kon gelijk niet meer opstarten. Vandaar dat ik hem weer heb geretourneerd. De schijf bleek in orde. Het ligt dus aan mijn systeem.
En wat is stiller? Een stille harde schijf of een gewone goedkope harde schijf in een SilentMaxx HD Silencer rev 2? Als het prijsverschil tussen de schijven rond de 40 euro is dan zijn beide opties even duur. Oudere modellen van een harde schijf zijn vaak vele veel goedkoper.
Ik heb gelezen dat je ook met fietsbanden de resonatie kan verminderen, maar is dat genoeg om de schijf buiten de kast niet meer te horen? Het getik blijft natuurlijk gewoon hoorbaar.

10. Dempmateriaal:
Dempmatten: Ikbenstil.nl MR Midiset IBL, ongeveer 36 euro
Rubber voetjes: Ikbenstil.nl Behuizing ontkoppeling, ongeveer 6 euro
Dempingsmateriaal voor de voeding: Anti-Vibe voor voeding, 4 euro
Tja. alles dempen natuurlijk. Dit kan natuurlijk als laatste gebeuren. Eerst eens luisteren hoe stil het systeem zelf is. En heeft het zin om als je de binnenkant van de kast hebt beplakt ook de buitenkant te beplakken? Heeft iemand dat geprobeerd? Het interesseert me niet hoe he eruit ziet, als het maar stil is.

11. Behuizingskoeler
:
Sharkoon Silent Eagle 1000 (80mm en 120mm), ongeveer 8 en 13 euro per stuk

Dat komt op een totaal van 446 euro, exclusief nieuwe behuizing en eventueel IDE kaartje. Dat is eigenlijk teveel, maar er kan denk ik niet op afgedongen worden zonder af te dingen op kwaliteit. Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag. :)
Ik wil ieder euro optimaal besteden.

Maar als ik veel betere resultaten voor iets meer geld dan is dat toch wel het overwegen waard. Zoals bijvoorbeeld dat iets duurdere maar fanless moederbord of een stillere voeding.

Groet,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Mijn nieuwe pc is echt fluisterstil. Behalve waneer ik abit oc Guru in turbo zet hoor ik iets fluiten.. Grafische kaart??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:03:
1. Behuizing:
Wat is makkelijk stiller te krijgen.. een bigtower of een miditower? In een grote kast raken componenten makkelijker hun warmte kwijt lijkt me, maar in een kleine kast is de luchtstroom beter te sturen en voer je dus warmte makkelijker uit de kast. Of niet?
En .... wat is beter? Een kant en klaar geisoleerde kast of een goedkope kast zelf geisoleerd met dempmatten? De uiteindelijke prijs is vergelijkbaar. De Silentmaxx ST-11 Pro schijnt erg goed te zijn, maar heeft een iets te gammel deurtje. Dat is zo kapot bij mij. Ik ken mezelf. Deurtje staat open, ik loop er langs: krak. En dat is zonde natuurlijk.
Ik zou een miditower nemen als je niet megaveel spul intern nodig hebt.
moederbord, 1 a 2 hdd's, dvd-brander, bigtowers zijn voor meerdere hdd's en meerdere branders/lezers.
2. Netvoeding:
Be Quiet Straight Power 450 Watt, 65 euro
Nu heb ik een 280 watt Enermax voeding. Nooit problemen mee gehad, maar als je een zwaardere voeding neemt die op halve kracht draait issie een stuk stiller. Nu ik een nieuw moederbord neemt en zwaardere processor moet ik misschien een nog zwaardere voeding nemen?
Als je alleen een mobo hebt met een onboard video chip (je gamed niet zeg je) en een 4400+ en 4 a 5 hdd's en/of branders dan red je het met een 350W voeding ook wel, kijk op SPCR voor een goede en stille voeding.
3. Moederbord:
Asus M2A-VM, 55 euro
of
Asus M2N-E, ventilatorloos en geheugen uitbreidbaar tot 16 GB (handig voor toekomstig videobewerken), zit wel een 8 kanaals audiokaart onboard, die is overbodig voor mij, je betaalt er wel voor, misschien is er dus een goedkopere oplossing zonder 8-kanaals geluidskaart Ook handig is dat er nog IDE op het moederbord zit. Dan kan ik mijn cd speler en DVD brander overnemen. Bovendien is dit ATX ipv mATX, dus een andere kast is nodig. Is dit het waard? Maakt de fan van een moederbord zoveel geluid?
in de computer van m'n broertje en zusje zit een Asus M2N-VM, onboard video, 1x IDE aansluiting voor 2 devices, SATA, 2 - 5.1 geluid (als je 5.1 geluid hebt kan je geen microfoon aansluiten omdat je maar 3 jacks hebt) het is een mATX en past dus in een midi tower (scheelt weer een nieuwe kast)
een fan op het moederbord maar zeker geluid, helemaal kleine fans op volle snelheid zijn een pijn in het oor ;) ga voor een redelijk nieuw moederbord waar de NB en SB op een klein procede gebakken zijn en minder hitte produceren.
4. Processor:
AMD Athlon 64 X2 4400+, 2.3GHz, 1MB, AM2, 65W, Box: 57 euro (Informatique)
goede processor, snel en niet te veel warmte productie
5. Geheugen:
Corsair ValueSelect, 2x1GB Kit DDR2 PC2-5300, 39 euro (Informatique)
Whatever... geheugen maakt geen geluid.
Geheugen maakt idd geen geluid en dit setje is een zeer goede keuze (tenzij je wilt gaan overklokken, dan wat sneller geheugen)
6. Processorkoeler:
Zalman CNPS9700-NT, 57 euro
Duur ding, maar is de beste. Of voldoet een goedkopere ook voor deze processor?
past deze op een AM2 socket?
zalman is niet de beste qua stilte al claimen ze dat wel. Je kan beter gaan voor een Scyte Mugen of Thermalright Ultra-120 eXtreme als je het echt stil wilt hebben (TRUE vereist aanschaf van een stille ventilator (nexus/noctua))
7. Grafische kaart:
Niet nodig, ik heb een ATI Radeon 9200. Een oud beestje, maar goed genoeg en deze kaart is passief gekoeld. De kaart hangt natuurlijk ondersteboven in de kast en de passieve koeling zit dus onder de kaart. Lijkt me niet zo'n goed plan, maar goed, het werkt al jaren en dat zonder extra fans in de kast. Kan je nagaan als ik er fans bij zet. Ha!
Een AGP-kaart in een nieuw systeem gaat niet werken. Als je geen spellen speelt maar af en toe een video kijkt (geen full HD of blueray) dan voldoet een onboard videochip voldoende (een extra grafische kaart produceert weer hitte waar weer een fan voor nodig is, mocht dit buitensporig zijn
8. DVD-brander:
Niet nodig. Asus CD speler en Sony DVD brander neem ik over uit de oude pc. Deze zijn niet in gebruik als ik opnames maak en hoeven dus niet absoluut stil te zijn. Mijn cdspeler is uitermate geschikt op te cd's te rippen met Exact Audio Copy dus die blijft. Indien geen IDE op het moederbord moet ik een kaartje daarvoor kopen. Maar ja, dan kan ik waarschijnlijk net zo goed gelijk een nieuwe stille, goede cd rippende SATA speler kopen.
Alle nieuwe moederborden hebben op z'n minst één IDE aansluiting (tenzij je speciaal 1 koopt om mee te gamen of puur over te klokken die kunnen deze nog wel eens missen)
9. Harde schijf:
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500GB, ongeveer 104 euro
Of Seagate Barracuda? Samsung schijnt nog wat compatibiliteitsproblemen te hebben en uitval. Gisteren heb ik een Seagate Baracuda gekocht. Mijn systeem kon gelijk niet meer opstarten. Vandaar dat ik hem weer heb geretourneerd. De schijf bleek in orde. Het ligt dus aan mijn systeem.
En wat is stiller? Een stille harde schijf of een gewone goedkope harde schijf in een SilentMaxx HD Silencer rev 2? Als het prijsverschil tussen de schijven rond de 40 euro is dan zijn beide opties even duur. Oudere modellen van een harde schijf zijn vaak vele veel goedkoper.
Ik heb gelezen dat je ook met fietsbanden de resonatie kan verminderen, maar is dat genoeg om de schijf buiten de kast niet meer te horen? Het getik blijft natuurlijk gewoon hoorbaar.
Waarom een T166 500GB voor 104 euro als je een F1 750GB voor 109 kan kopen?
nieuwe hd's kunnen idd kuren vertonen met je oude systeem, een nieuw systeem zal een sataschijf vrijwel meteen oppikken. voor ultieme stilte van je HDD natuurlijk een stille hdd in een scythe hdd silencer
wil je resonatie voorkomen, hang je je harde schijven in rubbers, heb ik gedaan met de F1 750GB en heerlijk stil is het nu
10. Dempmateriaal:
Dempmatten: Ikbenstil.nl MR Midiset IBL, ongeveer 36 euro
Rubber voetjes: Ikbenstil.nl Behuizing ontkoppeling, ongeveer 6 euro
Dempingsmateriaal voor de voeding: Anti-Vibe voor voeding, 4 euro
Tja. alles dempen natuurlijk. Dit kan natuurlijk als laatste gebeuren. Eerst eens luisteren hoe stil het systeem zelf is. En heeft het zin om als je de binnenkant van de kast hebt beplakt ook de buitenkant te beplakken? Heeft iemand dat geprobeerd? Het interesseert me niet hoe he eruit ziet, als het maar stil is.
de meeste geluidsproductie komt van goedkope ventilatoren en voedingen. Je kan ook naar een bouwmarkt gaan en daar voor 10 euro 1m² geluidsisolatie halen (noppenspul) wat net zo effectief is en vele malen goedkoper. rubber voeten zijn ook aan te raden, tenzij je je kast op tapijt hebt staan wat ook werkt. voedingophanging heeft niet überveel nut, het kan handig zijn, mocht je voeding resoneren of echt trillen (schroeven aandraaien kunnen dan meestal ook helpen ;))
11. Behuizingskoeler:
Sharkoon Silent Eagle 1000 (80mm en 120mm), ongeveer 8 en 13 euro per stuk
Dat komt op een totaal van 446 euro, exclusief nieuwe behuizing en eventueel IDE kaartje. Dat is eigenlijk teveel, maar er kan denk ik niet op afgedongen worden zonder af te dingen op kwaliteit. Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag. :)
Ik wil ieder euro optimaal besteden.
Nexus bij bg-computers, de 120mm voor 6,50. goed en stil
euro's optimaal benutten, alternatieven zoeken (geluidsisolatie bij de bouwmarkt halen) en gebruik maken van geïntergreerd spul zoals onboard video. Als je de M2N-VM neemt heb je geen nieuwe behuizing nodig en geen IDE PCI kaart
Maar als ik veel betere resultaten voor iets meer geld dan is dat toch wel het overwegen waard. Zoals bijvoorbeeld dat iets duurdere maar fanless moederbord of een stillere voeding.
je oude behuizing kan je houden en ga op zoek naar een goede en stille voeding. Als je een vindt die ook nog effectief z'n stroom omzet scheelt dat weer in het stroomverbruik en zie je dat weer terug in je portemonee ;)

Hopelijk heb ik je goeg genoeg geholpen, anders probeer ik zo snel mogelijk en zo goed mogelijk te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Zo, mijn nieuwe hardwareupgrade is een feit.
Zonet de eerste dingen besteld.
Mijn Stacker 01 gaat de deur uit en er komt een 832 voor in de plaats!
Verder net bij de Highflow shop dingen besteld.. en echt, wat zijn die gasten snel! Ik bestelde het om half 6 met een opmerking dat ze 2 dingen niet in het assortiment haddne die ik er graag bij had gezien.
En heb nu al een mailtje terug dat het donderdag bij me op de mat ligt en dat de producten toegevoegd worden aan hun assortiment! Dat vind ik nou nog eens service!

Anyway: een stacker 832 met:
Scythe Ninja Plus Rev.B
Scythe Universal Retention Kit (blijft de ninja strakker op je core zitten)
Scythe Kama Wing Memory Heatspreader (zien er vet uit, je kan 4 sloten bezetten en ze werken zeer goed. Ook krijg je er 2 per set)
Nexus 120MM Real Silent 1000RPM x3 (zwart wit versie)
Nexus Silicon 120MM Fan Absorbers x2
Arctic Cooling MX-2 (pasta)

De hardware word:
Stacker832
Corsair 620Watt psu
Asus P5K-E/Wifi
Intel 8400
Mn oude 6800GT tot Guildwars2 en Starcraft 2 er zijn :D
Kingston 4GB (die van de BBG)
5 hd's waarvan 3 seagates en 2 samsungs (allemaal in de rubbers in mn stacker, 1 in een zalman heatpipe HDcooler)

Scythe Ram coolers:
Kunnen mooi op de value-reepjes
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/ram/Kama-Wing/Kama-Wing-example-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareoc.at/kuehler/Scythe-Kama-Wing-Temperaturen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ixl85 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:05:
Verder net bij de Highflow shop dingen besteld.. en echt, wat zijn die gasten snel! Ik bestelde het om half 6 met een opmerking dat ze 2 dingen niet in het assortiment haddne die ik er graag bij had gezien.
En heb nu al een mailtje terug dat het donderdag bij me op de mat ligt en dat de producten toegevoegd worden aan hun assortiment! Dat vind ik nou nog eens service!
ik had bij hun de extra fan wire clips gevonden, maar om 9,95 verzendkosten te betalen...
mailtje gestuurd met de vraag of dit ook in een bubbelenvelop kon.
2 uur later op een zondag een mail terug dat dat gedaan kon worden en dat het meteen verzonden zou kunnen worden (vandaag binnen ivm betalingsverwerking)
Scythe Ram coolers:
Kunnen mooi op de value-reepjes
[afbeelding]
is dit jou foto, ik hoop dat hij van de scythe-site komt zoals de url aangeeft?
of heb je ze in dualchannel geplaatst, dat zou ik iig doen (mijn corsairs hebben al goede koeling, dus geen aftermarket meer nodig :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:19:
[...]

is dit jou foto, ik hoop dat hij van de scythe-site komt zoals de url aangeeft?
of heb je ze in dualchannel geplaatst, dat zou ik iig doen (mijn corsairs hebben al goede koeling, dus geen aftermarket meer nodig :D)
Niet mijn foto, maar ik heb andere reviews en fotos gezien waar 4 sloten vol zitten.
Geen probleem dus. (Ik ga zelf 4 reepjes van 1gb bestellen. Mijn redenatie: Later je ram verdubbelen heeft geen zin, de rest van je systeem loopt dan toch achter.. :) om de 2 a 2.5 jaar doe ik een hardware upgrade, alle sloten vol dus :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ixl85 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:27:
[...]

Niet mijn foto, maar ik heb andere reviews en fotos gezien waar 4 sloten vol zitten.
Geen probleem dus. (Ik ga zelf 4 reepjes van 1gb bestellen. Mijn redenatie: Later je ram verdubbelen heeft geen zin, de rest van je systeem loopt dan toch achter.. :) om de 2 a 2.5 jaar doe ik een hardware upgrade, alle sloten vol dus :))
offtopic:
4gb, heb je dan 64-bits windows? de 32-bits kan niet meer dan 3,5gb mappen/routen en dan kan je beter 2x 1GB en 2x 512MB doen lijkt me, tenzij je natuurlijk over 2 jaar een 64-bits windows koopt en die 4gb hard nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:55:
[...]

offtopic:
4gb, heb je dan 64-bits windows? de 32-bits kan niet meer dan 3,5gb mappen/routen en dan kan je beter 2x 1GB en 2x 512MB doen lijkt me, tenzij je natuurlijk over 2 jaar een 64-bits windows koopt en die 4gb hard nodig hebt ;)
offtopic:
Don't underestimate me :P
Wel goed dat je het vraagt hoor, maar ja, ik ga Vista64 er op planten. Verder heb ik de 4GB wel nodig. Veel gerender in Aftereffects ed, en dan nog... 60 euro voor 4GB ram is het zelfde als dat je vroeger met een gulden de snoepjeswinkel in mocht!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Wiethoofd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:59:
Net even gemeten en de knoppen van de MFC1 plus steken 1,25cm (12,5mm voor de liefhebber) uit.
Dank! _/-\o_ Ik ga vanavond even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:23:
Nas T, ik snap je vergelijking niet helemaal, maar in mijn kamer is het redelijk koel:

Ik heb redelijk snelle hardware in m'n computer zitten die veel hitte produceert/kan produceren.
Als ik de harde schijven koel met koude lucht uit mijn kamer zijn de harde schijven koud, en heb ik koude lucht (iets opgewarmd door de hdd's) in m'n kast die de rest van de onderdelen gebruikt om de warmte af te voeren.
Moeilijk verhaal kan dit worden, maar ik probeer het simpel te houden:
Je bent bang dat bij passief gekoelde hdd's de warme lucht langs andere componenten stroomt en die dus meer zal opwarmen(want die lucht is warmer). Dat klopt, ware het niet dat dat een heel klein luchtstroompje is(anders zou die lucht ook niet zoveel opgewarmd worden). Mocht dat hele kleine luchtstroompje als enige luchtstroom langs de rest van je koelers gaan, dan gaat je verhaal op. Maar de lucht van de passief gekoelde schijven zou vermengd worden met koelere lucht.

Mijn idee is dat er bij een evenwichtssituatie(hdd constante temperatuur) altijd evenveel warmte wordt afgegeven in joules. dat aantal joules vermengt zich met een hoeveelheid lucht(hoe meer lucht, hoe lager de temperatuur ervan). Langs andere koelers stroomt een hoeveelheid per seconde. In deze hoeveelheid zit de lucht van de hdd's, vermengd met andere lucht. Gaat er veel lucht langs je hdd's, dan komt er relatief veel lucht van de hdd's langs de koeler. Deze lucht is niet warm, dus warmt de luchtstroom langs de koeler niet op.
Als je hdd's passief gekoeld zijn, komt er weinig lucht van de hdd's in de luchtstroom langs de koelers. Deze lucht is warm, maar neemt een klein deel van de airflow in.

(aero/hydrodynamica is lastig te begrijpen, denk in termen van stromen ipv hoeveelheden, anders vergeet je de term tijd mee te nemen).
Ik heb geen idee wat een CSL is of een OW!
Ik ook niet, maar ik ken Google:
CSL: topic op GoT: Complete systemen en laptops
OW: Beetje nadenken.... officiële waarschuwing
Je zou in jouw geval een OW kunnen krijgen, want je vraagt of je onderdelen goed zijn. En dan kom je aan met een...compleet systeem...

ontopic:
Grote kast is beter, of beter gezegd: veel openingen. Daar kan veel lucht door, zodat je fan niet hard de lucht door gaten hoef te trekken. Je kunt in een grote kast JUIST beter de flow regelen: minder kans dat er iets in de weg hangt.
voeding: Corsair VX450Watt, de Be Quiet ken ik niet vis SPCR.
CPU-koeler: Scythe Ninja, Zalman is simpelweg niet onhoorbaar, zelfs niet op 5 volt.
Hdd: wel stil, maar niet onhoorbaar. Zou evt een silencer nemen(wel Scythe die is goedkoper en beter). Voordeel van een prefab gedempte kast is dat je niet de lastige plekjes hoeft te bereiken, en dat er reviews over te vinden zijn. Als je bang bent dat je je deur eraftrapt, dan lijkt me dat dat je eens goed moet nadenken of je überhaupt een pc neemt. Je deurtje moet dicht zijn(wat doen die matten daar dan?), als je erin wilt kijken, kun je beter een raam nemen. Maar dan heb je ook weinig aan demping.
Geheugen is goedkoper te krijgen, en de Scythe Ninja is zo'n €25 goedkoper. Je hdd kan goedkoper, prijsverschil levert een Scythe hdd-demper op.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah

Woembah

YNWA

Nas T schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:12:
Als je bang bent dat je je deur eraftrapt, dan lijkt me dat dat je eens goed moet nadenken of je überhaupt een pc neemt. Je deurtje moet dicht zijn(wat doen die matten daar dan?), als je erin wilt kijken, kun je beter een raam nemen. Maar dan heb je ook weinig aan demping.
Ik geloof dat hij het over het deurtje dat voor de drivebays zit heeft. Ik zie het mezelf ook wel doen als ik mijn kast op de grond heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

'llo tweakers,

Ehm.... er staat een waarschuwing als ik een reply doe: "Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!"
Ik heb geen idee wat een CSL is of een OW! Ik denk met vragen over of een systeem goed is of niet gedoeld wordt op vragen over kant en klare systemen. Nou daar gaat het niet over. Wel heb ik vragen over bijna elk onderdeel. Als het goed is krijg ik dus geen OW! :)

...

Groet,
Marcel
Wat je nu dus geplaatst hebt was een Compleet systeem en mag hier dus niet... Levert je dus een OW op als je het nogmaals doet....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
'llo tweakers,

BlaBla stil systeem BlaBla
Koop gewoon een goede kast. Dan hoef je niet met allerlei custom materialen te gaan proberen om je kast stiller te maken. Neem een Antec Designer ofzo (115 euro). Daar kun je je HD in ophangen in rubberen elastieken. Veel stiller kun je het niet krijgen. De voeding van die kast is ook stil.
Als je zulke lage eisen aan het grafisch geweld hebt, kun je gewoon voor integrated graphics gaan. Neem bijvoorbeeld dit moederbord Gigabyte GA-MA74GM-S2H voor net iets meer dan 55 euro. Bij die cpu heb je ook geen zware koeler nodig. Een Scythe Ninja Mini (35 euro) is bijvoorbeeld ruim voldoende. Als schijf zou ik ook voor een 750GB Samsung F1 gaan of voor een WD 500GB GP drive als je het stilste van het stilste wilt. Qua prijs kom je dan lager uit dan wat jij had en volgens mij ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrZehl, het is vloeken in de kerk, maar misschien is het verstandig om iets als een Mac Mini voor erbij te nemen? Doodstil, FireWire en is prima voor geluidsopnamen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Owww ik ben zooo blij.. vandaag zijn er 2 Stacker 832's binnen gekomen!
(een voor mij, een voor huisgenoot, die koopt exact de zelfde onderdelen als ik... wonder why ;)
Ziet er echt niet normaal vet uit, 2 van die units hier!
Heb bij die van mij al geluiddempend foam aan de bovenkant gedaan..
(verder zijn er ook 2 Ninja's binnen, 6 nexus silentfans, 4 120mm fanophanging, 2 scythe mountingkits, 2 pakken ramcoolers, een spuit Arctic MX2 en een snikker :?, die kreeg ik van de High Flow shop er bij :+. Ga daar nu even een review over schrijven, het is echt een geweldige shop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

martdj schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 13:26:
[...]
Als schijf zou ik ook voor een 750GB Samsung F1 gaan of voor een WD 500GB GP drive als je het stilste van het stilste wilt.
Die Samsung F1 is wel heel snel, en stil, maar hij resoneert als de ziekte. als je deze dus niet in rubbers op kan hangen gaat deze ontzettend irriteren omdat je hele kast meetrilt!!

Nu heb ik alleen nog een probleem met de 'herrie' die m'n voeding maakt.
Het is een Zalman ZM500-HP, maar ik hoor constant de fan.
Kan ik zonder problemen de voeding in geluidsisolatiemateriaal 'wikkelen' of iig isoleren maar toch de ventilatiegaten ed vrijhouden zonder dat de voeding oververhit en dus de fan de hele tijd aanstaat?
(ik zal zo ook eens proberen of ik hem om kan draaien zodat de lucht om te koelen niet onder de kast weggezogen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:23:
[...]
Kan ik zonder problemen de voeding in geluidsisolatiemateriaal 'wikkelen' of iig isoleren maar toch de ventilatiegaten ed vrijhouden zonder dat de voeding oververhit en dus de fan de hele tijd aanstaat?
Waarom zou je een zonnebril achterstevoren opzetten?
Ik weet het, flauw, maar het geeft wel een idee wat je van plan bent.
Als je wilt isoleren (tegen geluid), moet je alles isoleren, zodat er geen kleine opening is waardoor geluid door kan. Je zou misschien kunnen proberen om je fan in je voeding te vervangen of er evt een weerstand in de draad te solderen. Maar ja, of het dan genoeg koelt is de vraag.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Wiethoofd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:23:
[...]

Die Samsung F1 is wel heel snel, en stil, maar hij resoneert als de ziekte. als je deze dus niet in rubbers op kan hangen gaat deze ontzettend irriteren omdat je hele kast meetrilt!!
Komt die nou mee :( ;)

Ik heb er net 2 voor mijn shuttle besteld. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:38:
[...]
Als je wilt isoleren (tegen geluid), moet je alles isoleren, zodat er geen kleine opening is waardoor geluid door kan. Je zou misschien kunnen proberen om je fan in je voeding te vervangen of er evt een weerstand in de draad te solderen. Maar ja, of het dan genoeg koelt is de vraag.
de fan die er nu in zit slaat af en toe aan, en als hij aanslaat is dat op zo'n snelheid dat het gaat irriteren, of dat hij constant aanstaat. Ik zou hem kunnen vervangen en eventueel de fan aansluiten op m'n fancontroller, dan kan ik de snelheid en dus de geluidsproductie zelf regelen

Zelf had ik al even een geluidsisolatiemat in de rechterzijkant geplaatst, maar toen steeg m'n mobo temp van 33 naar 40 graden en de CPUtemp steeg ook met 3 graden idle, onder full load 4 graden hoger dan zonder. Zou het daar dan een idee zijn om toch een 80x80x15mm fan te installeren op de achterkant van die mobo tray (er is een mogelijkheid voor) en dan toch het geluidsisolatiemateriaal te behouden.

[edit]
en @ ErikRo je kan met AAM (even hier kijken) je hdd iets 'langzamer' laten werken en toch stilte behouden)

[ Voor 8% gewijzigd door Wiethoofd op 20-03-2008 19:46 . Reden: tsja... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
ErikRo schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:42:
[...]

Komt die nou mee :( ;)

Ik heb er net 2 voor mijn shuttle besteld. :/
Stond op SPCR opzich best duidelijk. Qua stilte maakt de Samsung en de WD Green niet zo heel veel uit, maar qua resonatie best wel (wel wat langzamer)

Nog weinig kunnen testen, maar mijn WD bevalt goed. Enige wat ik echt hoor is de dvd-drive. Eens kijken of ik wat met rubbers kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:42:
[...]

de fan die er nu in zit slaat af en toe aan, en als hij aanslaat is dat op zo'n snelheid dat het gaat irriteren, of dat hij constant aanstaat. Ik zou hem kunnen vervangen en eventueel de fan aansluiten op m'n fancontroller, dan kan ik de snelheid en dus de geluidsproductie zelf regelen

Zelf had ik al even een geluidsisolatiemat in de rechterzijkant geplaatst, maar toen steeg m'n mobo temp van 33 naar 40 graden en de CPUtemp steeg ook met 3 graden idle, onder full load 4 graden hoger dan zonder. Zou het daar dan een idee zijn om toch een 80x80x15mm fan te installeren op de achterkant van die mobo tray (er is een mogelijkheid voor) en dan toch het geluidsisolatiemateriaal te behouden.
Als je de fan in je voeding toch per sé gaat vervangen, dan raad ik je aan dit te doen:
Verwijder de fan uit de voeding, en zorg ervoor dat je de voltage kan meten van de fan in je voeding.
Nou een tijdrovende klus: Zet een nieuwe fan erin, en zorg dat die altijd draait, naar jouw wens qua stilte, vergeet niet dat als je erlangs zit een ander geluidsniveau ervaart dan zittend achter je monitor.
Blijf continu in de gaten houden of er een voltage wordt gegeven op de fanaansluiting in de voeding, en of deze stijgt. Je voeding meet het voltage en past daarop de snelheid aan. Een oplopend voltage betekent dat je temperatuur in je voeding zal stijgen. Foute boel dus. Een gelijkblijvend voltage of geen voltage is ok. Let er wel op je voeding flink te stressen, zodat je zeker weet dat ie het trekt. Een falende voeding kan in het ergste geval teveel stroom/voltage geven in je systeem, wat dus hardware vernield.
Wat ik je persoonlijk aanraad(aangezien het veel tijd en risico kost), is dit: Verkoop je voeding, en koop een Corsair VX450. Ik ben 95% zeker dat dit je pc zal trekken, en dit lijkt mij de veiligste oplossing.

Wat betreft de geluidsdemping: In jouw geval is geluidsdemping kiezen voor stilte of temperatuur. Zolang je temperatuur binnen de perken(en 40 graden mobo en 3 graden stijging CPU is dat), is het wel te doen, maar let op dat je bij stressen niet alsnog in de problemen komt, en dat die geluidsdemping echt waarde toevoegt qua stilte. Ik zou persoonlijk ervoor zorgen dat er geen geluid is dat gedempt hoeft te worden, dus alles stil krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nas T op 20-03-2008 20:59 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nas T schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:56:
[...]
Wat ik je persoonlijk aanraad(aangezien het veel tijd en risico kost), is dit: Verkoop je voeding, en koop een Corsair VX450. Ik ben 95% zeker dat dit je pc zal trekken, en dit lijkt mij de veiligste oplossing.
Even zien hoe duur die is, als deze stil is zal ik deze in overweging nemen (budgetsgewijs gezien)

Net hier in de pricewatch gekeken.
De pricewatch: Corsair CMPSU-520HXEU bevalt mij zeer aan deze review te lezen. Hij is modulair, stil en 520W. Ook scoort hij volgens SPCR iets beter dan de 450VX die jij aanraadde (eigenlijk hetzelfde, maar hij staat hoger)
Wat betreft de geluidsdemping: In jouw geval is geluidsdemping kiezen voor stilte of temperatuur. Zolang je temperatuur binnen de perken(en 40 graden mobo en 3 graden stijging CPU is dat), is het wel te doen, maar let op dat je bij stressen niet alsnog in de problemen komt, en dat die geluidsdemping echt waarde toevoegt qua stilte. Ik zou persoonlijk ervoor zorgen dat er geen geluid is dat gedempt hoeft te worden, dus alles stil krijgen.
Die fan van de voeding is op dit moment het enige storende. Misschien dat ik toch die 80x80x15mm fan haal voor in de rechterkant van de kast en dan die isolatie houdt

[ Voor 21% gewijzigd door Wiethoofd op 20-03-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
disheaver schreef op donderdag 20 mart 2008 @ 20:05:
[...]

Stond op SPCR opzich best duidelijk. Qua stilte maakt de Samsung en de WD Green niet zo heel veel uit, maar qua resonatie best wel (wel wat langzamer)

Nog weinig kunnen testen, maar mijn WD bevalt goed. Enige wat ik echt hoor is de dvd-drive. Eens kijken of ik wat met rubbers kan doen.
ik had ook eerst de WD 500 gb in gedachten, maar toen las ik ineens al die enthousiaste geluiden over hoeveel sneller deze samsung 750gb was en net zo stil als een WD. En dan 250gb extra voor 15 euro extra. Keuze snel omgeschakeld over die irritante resonantie heb ik eerlijk gezegd niets gelezen.

Nou ja pech gehad, ik laat niet die handelaar ervoor opdraaien. Kijk wel hoever ik kom. Hopleijk valt het bij mee mee. Ik heb ooit een seagate stofzuiger gehad, en sindsdien kan ik wel wat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ErikRo schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:28:
[...]

ik had ook eerst de WD 500 gb in gedachten, maar toen las ik ineens al die enthousiaste geluiden over hoeveel sneller deze samsung 750gb was en net zo stil als een WD. En dan 250gb extra voor 15 euro extra. Keuze snel omgeschakeld over die irritante resonantie heb ik eerlijk gezegd niets gelezen.

Nou ja pech gehad, ik laat niet die handelaar ervoor opdraaien. Kijk wel hoever ik kom. Hopleijk valt het bij mee mee. Ik heb ooit een seagate stofzuiger gehad, en sindsdien kan ik wel wat hebben :)
Als je je hem ophangt in rubbers en zorgt dat hij verder nergens tegenaankomt is hij heerlijk stil.
Verder is een goede kast (eventueel geïsoleerd) met rubberen (anti-vibe) poten ook wel handig als je voor stil gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Wiethoofd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:58:
[...]

Als je je hem ophangt in rubbers en zorgt dat hij verder nergens tegenaankomt is hij heerlijk stil.
Verder is een goede kast (eventueel geïsoleerd) met rubberen (anti-vibe) poten ook wel handig als je voor stil gaat.
Dat zou wel eens wat lastig kunnen worden gezien de constructie. Nu kan ik er misschien stukjes fiets binnenband om leggen, maar ik ben bang dat het contact met metaal ook dient om via geleiding warmte af te voeren. Met rubber ertussen wordt dat flink lastig.

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/content_images/2007/12/shuttle_sp35p2_pro_xpc/top1-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ErikRo schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 00:11:
[...]

Dat zou wel eens wat lastig kunnen worden gezien de constructie. Nu kan ik er misschien stukjes fiets binnenband om leggen, maar ik ben bang dat het contact met metaal ook dient om via geleiding warmte af te voeren. Met rubber ertussen wordt dat flink lastig.

[afbeelding]
als het contact met metaal er alleen zou zijn om warmte af te voeren zou je hem dus niet in rubbers mogen hangen.... je kan wel gewoon fietsband er onder leggen/tussen schroeven om de eventuele resonantie te verminderen/voorkomen, zolang er een beetje lucht over je HDD's gaat, kan er weinig mis gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Kan het allicht eens proberen, als het goed is kan ik de temp uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ErikRo schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 00:27:
Kan het allicht eens proberen, als het goed is kan ik de temp uitlezen.
ja dat kan, gewoon HWMonitor gebruiken.

Samsung HD753LJ is de Spinpoint F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wiethoofd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:54:
[...]

Even zien hoe duur die is, als deze stil is zal ik deze in overweging nemen (budgetsgewijs gezien)

Net hier in de pricewatch gekeken.
De pricewatch: Corsair CMPSU-520HXEU bevalt mij zeer aan deze review te lezen. Hij is modulair, stil en 520W. Ook scoort hij volgens SPCR iets beter dan de 450VX die jij aanraadde (eigenlijk hetzelfde, maar hij staat hoger)
Je hebt gelijk. Alleen vermoedde ik dat je het liefst een zo goedkoop mogelijk oplossing wilde, en dat zou meer bij de 450VX passen. Het zou heel goed kunnen dat deze al aan je eisen voldoet namelijk.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor alle reacties. _/-\o_
Met Wiethoofd heb ik een leerzame mailwisseling gehad en hier staan ook flink wat reacties.

Moderator: Sorry dat ik blijkbaar in eerste instantie in het verkeerde forum heb gepost. Ik neem aan dat ik nog wel mag reageren op de reacties. Ik zal me in dit verder beperken tot vragen over de demping van kast en harde schijf.

De genoemde Mac-Min is geen optie, leuk ding, maar voor meer geld heb in mindere specs. Hoewel geluidsopnamen maken essentieel is doe ik er toch meer mee dan dat en daar voldoet de MiniMac niet voor.

Ik bedoelde met het deurtje dat gammel is inderdaad het deurtje voor de drivebays van de SilentMaxx ST-11. De kast ziet er mooi uit, maar als je het deurtje opendoet is het eerste wat bij je opkomt: wanneer breekt dit?
En dat is jammer natuurlijk, zeker omdat deze kast als stilste uit de c't test komt. En de prijs van de kast is nou ook niet zo laag dat je dat kan verwachten.

Als je een opname beluistert hoor je alles veel duidelijker. Normaal gesproken heb je bijvoorbeeld geen idee hoeveel echo een ruimte heeft. Maak een opname met een goede microfoon en je zult verbaasd zijn hoeveel daarop te horen is. Het menselijk brein filtert automatisch alles wat binnenkomt, ook het geluid. Mensen die naast een treinspoor wonen horen zelfs op een gegeven moment de trein niet meer. EEn mens focust op wat hij wil horen. Op een receptie kan je met 1 iemand een gesprek voeren terwijl er wel 100 mensen praten.
Op de een of andere manier werkt het anders als je een opname beluistert. Pas als je de opname beluistert hoor je pas echt goed wat er voor geluid aanwezig was. Elk zuchtje en tikje wordt geregistreerd.
Dus de computer moet dus onhoorbaar zijn op ongeveer 1 meter afstand.

Maar als je zoals hier je computer stil wilt krijgen en de geluidsbronnen uit wilt schakelen, blijkt iedere keer weer dat er een geluid is dat je nog niet eerder had gehoord.
Nu ik een niet meer nader te noemen systeem ga bouwen wil ik natuurlijk dat alles helemaal stil wordt. Ik wil niet achteraf nog kosten moeten maken om het te tweaken.

Dempt een gedempte kast, zoals de genoemde Antec Designer, genoeg om de harde schijf niet meer te horen op 1 meter afstand? Ook als ie in rubbers hangt zal die toch, hoe zacht ook, tikken. Of is dat niet meer het geval met de stille harde schijven van nu, zoals de Samsung F1?
Er zijn nog wel dempers te koop waarin je de hele schijf isoleert, maar dat gaat ten koste van de temperatuur van de schijf en dus waarschijnlijk van de levensduur. Daarmee valt die oplossing volgens mij buiten de doelstelling van het forum, want het gaat hier om stilte zonder consessies. Net zo taboe als underclocken dus. })

Een andere effectieve mogelijkheid is om de hele kast in een geisoleerde flightcase te zetten. Dat wordt echter flink knutselen, maar veel effectiever dan een hd silencer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:20:
maar dat gaat ten koste van de temperatuur van de schijf en dus waarschijnlijk van de levensduur.
Humor is: Jezelf quoten na 3 dagen:
(het ging over temperatuur van harde schijven)
Aangezien je het hebt over isolatiemateriaal, ga ik daarover door(ik zie dit als verplaatsen van probleem, want zo veroorzaak je hogere temperaturen en kun je geen raam hebben, mocht je dat willen).
Ik zou goedkoop en vrij zwaar dempmateriaal nemen (ik geloof in een ver verleden loodbitumen genoemd, ja daar is ie). Dit dempt ook trillingen, redenatie erachter:
F=m x a (kracht is massa maal versnelling)
kracht komt van je trillende schijf, de resonerende kast is de massa, en de versnelling is de amplitude van de trilling. als de massa hoger wordt, moet de versnelling kleiner worden(bij gelijkblijvende kracht).
Resultaat: kleinere amplitude = minder dB.
Zoek (in de search) onder die link ook op loodbitumen, en daar staat ook uit ervaring dat dit echt zwaar is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, een raam hoef ik niet te hebben. Net zo min als neonverlichting, stoere roosters voor de fan en plak plaatjes van The A-team op de kast. :)

Bedankt voor de bitumen tip
Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!