'llo tweakers,
Ehm.... er staat een waarschuwing als ik een reply doe:
"Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!"
Ik heb geen idee wat een
CSL is of een
OW! Ik denk met vragen over of een systeem goed is of niet gedoeld wordt op vragen over kant en klare systemen. Nou daar gaat het niet over. Wel heb ik vragen over bijna elk onderdeel. Als het goed is krijg ik dus geen
OW!
Wat een enorme hoeveelheid aan informatie in dit en de vorige topics zeg.... ik heb van alles gelezen hier en elders. Het is zo'n grote hoeveelheid dat ik wel iets over het hoofd gezien kan hebben. Als dat het geval is: excuses.
Mijn pc begint kuren te vertonen en is aan een facelift toe. Mijn huidige pc klinkt als een windturbine, vooral dankzij de voeding, dus die moet in ieder geval worden Ik wil nu een nieuwe pc in elkaar zetten voor zo min mogelijk geld die voldoet aan mijn eisen. Vanaf de grond af aan getweakt dus.
Ik ben verhalenverteller en maak geluidsopnamen. Daarvoor heb ik MXL990 microfoons en een Focusrite Saffire Pro 10 I/O firewire geluidskaart. Hiermee maak ik fantastisch heldere opnames. Zo goed dat alles te horen is, dus ook mijn computer. Aaargh.
Daarom moet tijdens een opname mijn computer echt stil zijn. Geen gesuis, gezoem of getik dus.
Lijkt me de juiste plek om mijn vraag te stellen.
Een nieuw moederbord betekent wel een nieuw de processor, maar de eisen zijn niet zo hoog. Iedere verkrijgbare processor voldoet om geluidsopnamen te maken, te mailen, documenten te maken, filmpje kijken, muziek luisteren.
Ik speel geen 3D spellen, dus grafisch hoeft niet echt het nieuwste van het nieuwste te zijn, mijn huidige kaart is prima.
Het is geen probleem om mijn cddrive of DVD speler te horen draaien. Als ik me daaraan ga irriteren dan is het tijd voor vervanging.
Hieronder heb ik een lijst van onderdelen om een systeem te bouwen, gebaseerd op een artikel van Computer Totaal, maar wel hier en daar aangepast/aangevuld. Voor het gemak maar even genummerd.
1. Behuizing:
Momenteel heb ik een bigtower, ooit gekocht met het oog op uitbreiding, maar tegenwoordig breid ik toch liever extern uit. Dus die ruimte is niet noodzakelijk. Overigens heb ik ook nog wel een miditower staan.
Wat is makkelijk stiller te krijgen.. een bigtower of een miditower? In een grote kast raken componenten makkelijker hun warmte kwijt lijkt me, maar in een kleine kast is de luchtstroom beter te sturen en voer je dus warmte makkelijker uit de kast. Of niet?
En .... wat is beter? Een kant en klaar geisoleerde kast of een goedkope kast zelf geisoleerd met dempmatten? De uiteindelijke prijs is vergelijkbaar. De Silentmaxx ST-11 Pro schijnt erg goed te zijn, maar heeft een iets te gammel deurtje. Dat is zo kapot bij mij. Ik ken mezelf. Deurtje staat open, ik loop er langs: krak. En dat is zonde natuurlijk.
2. Netvoeding:
Be Quiet Straight Power 450 Watt, 65 euro
Nu heb ik een 280 watt Enermax voeding. Nooit problemen mee gehad, maar als je een zwaardere voeding neemt die op halve kracht draait issie een stuk stiller. Nu ik een nieuw moederbord neemt en zwaardere processor moet ik misschien een nog zwaardere voeding nemen?
3. Moederbord:
Asus M2A-VM, 55 euro
of
Asus M2N-E, ventilatorloos en geheugen uitbreidbaar tot 16 GB (handig voor toekomstig videobewerken), zit wel een 8 kanaals audiokaart onboard, die is overbodig voor mij, je betaalt er wel voor, misschien is er dus een goedkopere oplossing zonder 8 kanaals geluidskaart Ook handig is dat er nog IDE op het moederbord zit. Dan kan ik mijn cd speler en DVD brander overnemen. Bovendien is dit ATX ipv mATX, dus een andere kast is nodig. Is dit het waard? Maakt de fan van een moederbord zoveel geluid?
89 euro bij Informatique.
4. Processor:
AMD Athlon 64 X2 4400+, 2.3GHz, 1MB, AM2, 65W, Box: 57 euro (Informatique)
5. Geheugen:
Corsair ValueSelect, 2x1GB Kit DDR2 PC2-5300, 39 euro (Informatique)
Whatever... geheugen maakt geen geluid. Kan de warmteproduktie nog een punt van aandacht zijn? Meer warmte zorgt ervoor dat de fans harder moeten draaien. Ik kan me voorstellen dat dit voor geheugen te verwaarlozen is.
6. Processorkoeler:
Zalman CNPS9700-NT, 57 euro
Duur ding, maar is de beste. Of voldoet een goedkopere ook voor deze processor?
7. Grafische kaart:
Niet nodig, ik heb een ATI Radeon 9200. Een oud beestje, maar goed genoeg en deze kaart is passief gekoeld. De kaart hangt natuurlijk ondersteboven in de kast en de passieve koeling zit dus onder de kaart. Lijkt me niet zo'n goed plan, maar goed, het werkt al jaren en dat zonder extra fans in de kast. Kan je nagaan als ik er fans bij zet. Ha!
8. DVD-brander:
Niet nodig. Asus CD speler en Sony DVD brander neem ik over uit de oude pc. Deze zijn niet in gebruik als ik opnames maak en hoeven dus niet absoluut stil te zijn. Mijn cdspeler is uitermate geschikt op te cd's te rippen met Exact Audio Copy dus die blijft. Indien geen IDE op het moederbord moet ik een kaartje daarvoor kopen. Maar ja, dan kan ik waarschijnlijk net zo goed gelijk een nieuwe stille, goede cd rippende SATA speler kopen.
9. Harde schijf:
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500GB, ongeveer 104 euro
Of Seagate Barracuda? Samsung schijnt nog wat compabiliteitsproblemen te hebben en uitval. Gisteren heb ik een Seagate Baracuda gekocht. Mijn systeem kon gelijk niet meer opstarten. Vandaar dat ik hem weer heb geretourneerd. De schijf bleek in orde. Het ligt dus aan mijn systeem.
En wat is stiller? Een stille harde schijf of een gewone goedkope harde schijf in een SilentMaxx HD Silencer rev 2? Als het prijsverschil tussen de schijven rond de 40 euro is dan zijn beide opties even duur. Oudere modellen van een harde schijf zijn vaak vele veel goedkoper.
Ik heb gelezen dat je ook met fietsbanden de resonatie kan verminderen, maar is dat genoeg om de schijf buiten de kast niet meer te horen? Het getik blijft natuurlijk gewoon hoorbaar.
10. Dempmateriaal:
Dempmatten: Ikbenstil.nl MR Midiset IBL, ongeveer 36 euro
Rubber voetjes: Ikbenstil.nl Behuizing ontkoppeling, ongeveer 6 euro
Dempingsmateriaal voor de voeding: Anti-Vibe voor voeding, 4 euro
Tja. alles dempen natuurlijk. Dit kan natuurlijk als laatste gebeuren. Eerst eens luisteren hoe stil het systeem zelf is. En heeft het zin om als je de binnenkant van de kast hebt beplakt ook de buitenkant te beplakken? Heeft iemand dat geprobeerd? Het interesseert me niet hoe he eruit ziet, als het maar stil is.
11. Behuizingskoeler:
Sharkoon Silent Eagle 1000 (80mm en 120mm), ongeveer 8 en 13 euro per stuk
Dat komt op een totaal van 446 euro, exclusief nieuwe behuizing en eventueel IDE kaartje. Dat is eigenlijk teveel, maar er kan denk ik niet op afgedongen worden zonder af te dingen op kwaliteit. Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag.

Ik wil ieder euro optimaal besteden.
Maar als ik veel betere resultaten voor iets meer geld dan is dat toch wel het overwegen waard. Zoals bijvoorbeeld dat iets duurdere maar fanless moederbord of een stillere voeding.
Groet,
Marcel