offtopic:
Ik heb 3 mailadressen zelfs: 1 om te registreren op tweakers, 1 voor msn, en 1 voor mail. Die laatste gebruik ik het meest, en daar mogen TSmailtjes dus heen:
robnas |at| gmail.com
ontopic:
Ik mag voor de studievereniging 2 pc's kopen (hoop ik), en ik wil natuurlijk dat deze lekker stil zijn, zonder dat mijn medeleden hier teveel van weten.
Specs (alleen CPU, HDD, Casefan en PSU vanwege geluidsproduceerders):
De NSK4480B uit de Tweakers bestbuy, deze is zwart, strak/simpel de voeding van het kleinere broertje is stil volgens
SPCR en er is ruimte voor een 120mm fan (welke er ook in zit, maar ik utieraard vervang.
PS let op het stukje onder de tabel: meeste geluid komt door de tricool-fan, als deze werd uitgeschakeld, daalde de geluidsproductie tot 22dB.
CPU: Een C2D E6550 met de standaard koeler
2 keer Samsung HD200LJ (raid 0), deze ga ik bewerken met AAM.
een Nexus 120mm fan.
Ik verwacht dat de standaard cpu-koeler het meeste geluid zal produceren, daarna de hdd's, daarna de Nexus of voeding. Ik gebruik een Foxconn moederbord met onboard grafische kaart, het zwaarste wat er gedraaid zal worden zal inventor zijn. Het betreft de G33 chipset, ik weet niet of ie dat trekt, dus we zullen zien. Ik hoop dat de configuratie niet zal wijzigen.
Ik zal later posten wat de geluidsproductie hiervan zal zijn.
Een tijdje terug had ik een mini-pc gekocht welke ik als NAS gebruik en om op te surfen (want deze trekt ongeveer 30~40 watt ipv 150watt), en ik had een WD 7500AACS als harde schijf gekocht (welke als superstil werd bestempeld door
SPCR. Deze vond ik out-of-the-box echt niet stil genoeg, vrij veel geratel, dus ik heb AAM overwogen, en het scheelt een flink stuk. De voeding die ik voor dit systeem gebruik is ongeveer 150 watt(geen passieve pico-psu omdat ik nu voor dezelfde prijs een hele behuizing erbij heb), ik heb de fan vervangen door een Zalman ZM OP1, een 80mm fan van 15mm dik. Deze icm met 2x 56ohm weerstanden, maakt hem erg stil. Ik ga deze nog vervangen door een weerstand van 120~130 ohm. Achterop heb ik een 40mm ventilator gebruikt welke in de case zat, en deze op 5 volt gezet. Het geheel hoor ik, zoek/schrijf acties hoor ik ook, en de voeding continu. Ik zal nog kijken wat de weerstand gaat doen die er tussen komt. Ik zou eventueel nog kunnen kijken voor stoffilters (welke ook geluid dempen), en evt de hele behuizing van binnen met dempingsmatten bekleden. Het geheel is aardig snel, surfen gaat op zich prima, al is het al iets trager als in het begin, maar ik denk op de 70% tegenover Vista met een C2D 2,66GHz en raid 0. De mini-pc gebruikt een 1,2GHz Celeron, het mobo is de Intel D201GLY2 (héél erg prijsinteressant).