Schijt de paus in het bos?
SPCR vindt van niet.
Gisteren ook al gepost...
Fans-kwestie:
Ik gebruik zelf 1 outtake fan, en 1 fan op de videokaart(beiden (uiteraard) 120mm).
Dit is geen enkel probleem, ik haal prima temperaturen met prima hardware (middenmoot qua prijs en prestaties).
Ik weet 100% zeker dat je beter kunt kijken naar hoe je lucht de kast uitkrijgt in plaats van hoeveel.
Er zijn grofweg 4 warme onderdelen in een pc:
CPU, GPU, PSU en HDD.
Nu "valt" PSU weg, deze koelt zichzelf. Neem een effectief koelblok voor je CPU, welke geschikt is voor passieve koeling (lees passief als airflow aanwezig in de kast), en ook zo een voor je GPU.
HDD's hebben standaard geen actieve koeling nodig, zolang je ze maar niet de mogelijkheid geeft om op te warmen. Hou het in je achterhoofd, ga er niet teveel actief mee aan de slag.
Je kunt met je GPU 2 mogelijkheden hebben (grofweg):
koeler onder de kaart, of koeler boven. Boven is ideaal: warmte stijgt, dit kun je versterken door een extra ventilator. Deze blaast tegen de koeler van de CPU, dus word toch actief gekoeld. Een PSU erboven zorgt voor de afzuiging. In deze situatie zou 1 fan al voldoende zijn.
Mijn situatie is soortgelijk, met als verschil dat mijn psu onderin zit, zodat hij lucht van onder de kaart (geheugen) wegzuigt, en een casefan de psu bovenin vervangt.
Bij de koeler onder de kaart zou je onderin ergens afzuiging moeten hebben, om een dood punt te voorkomen: lucht zou daar anders gaan circuleren. Afzuiging zou door middel van een fan (evt in de deur) kunnen, of je voeding onderin. Bovenin je PSU of casefan om daar de warme lucht weg te krijgen. Je creëert zo eigenlijk 2 flows (onderin bij de GPU, en bovenin bij de CPU). Dit is minder effectief, maar zal ook werken.
Ik zou geen intakefans nemen, behalve om een luchtstroom te richten(denk aan koele lucht direct bij de videokaart of lucht langs de HDD). Zolang er (genoeg) openingen zijn in de kast, zal de outtakefan daar lucht naar binnen toe trekken.