[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.879 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:03
PatrickvL schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:58:
Ik heb een oud systeem met een Athlon XP 2200+ processor. Hierop zit een spire whisperrock IV koeler waarvan de fan wat veel lawaai begint te maken. Ik wil deze vervangen door een andere 80mm fan. Nu is het probleem dat het in een desktop kast zit en deze fan dus horizontaal 'ligt'. Ik heb gelezen dat fans met een zogenaamde 'sleeve bearing' beter niet horizontaal gebruikt kunnen worden. Klopt dat? En zo ja welke fan zou ik dan wel moeten hebben. Gewenste luchtverplaatsing is minimaal 20 CFM bij uiteraard een zo laag mogelijk geluidsniveau.
Na veel lezen op SPCR inderdaad tot de conclusie gekomen dat fans met een sleeve bearings beter niet horizontaal gebruikt kunnen worden. Met ball bearings en Fluid Dynamic Bearings zou het geen probleem zijn.

Iemand een goede tip welke fan ik dan zou kunnen nemen. Een website met een overzicht van (veel) beschikbare fans zou helemaal fijn zijn dan kan ik zelf wat verder zoeken.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

PatrickvL schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:02:
[...]

Na veel lezen op SPCR inderdaad tot de conclusie gekomen dat fans met een sleeve bearings beter niet horizontaal gebruikt kunnen worden. Met ball bearings en Fluid Dynamic Bearings zou het geen probleem zijn.

Iemand een goede tip welke fan ik dan zou kunnen nemen. Een website met een overzicht van (veel) beschikbare fans zou helemaal fijn zijn dan kan ik zelf wat verder zoeken.
Met SPCR open en in de pricewatch bij ventilatoren zoeken kom je een heel eind, succes

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06
Interessante review van SPCR over de Ninja Copper.

http://www.silentpcreview.com/article805-page1.html

Bizar dat hij het eerst zelfs aflegt tegen zijn voorganger, de normale Ninja :9

[ Voor 29% gewijzigd door BasNation op 28-02-2008 21:52 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ahh...
Het was een moeilijke beslissing.
Mijn pc's zijn jaren lang voorzien van kickass watercooling en het is echt super vet om te doen, koelt lekker, stil en het ziet er ook nog eens mooi uit.
Toch ga ik over op lucht :'(
Waarom;
In de long-run is het veel makkelijker met upgraden, schoonmaken, onderhoud, lekker knutselen.
Het punt met mn wc-setup is altijd dit punt geweest: Als hij goed draait, 100% ontlucht laat ik hem staan. Ga je hem neer leggen zit er weer lucht in je setup. Met een volle stacker, strakke slangen en aardig wat flow word je daar niet zo vrolijk van.
Ik ga nu ook mn nieuwe setup in delen aanschaffen dus om halverwegen dit jaar mn computer weer leeg te halen (drainen, koelblok+gpu vervangen a 80 euro voor een goed fullcoverblok) te vullen en te ontluchten heb ik geen tijd voor aangezien mn computer het druk gaat hebben.

Vroeger ook altijd lucht gedraait, passief en/of onder de 800rpm grens, zelfs de dreaded XP2000+ palomino (volgens mij de heetste core). Dus we gaan kijken wat we nu kunnen fixen aangezien de airblokken behoorlijk goed zijn geworden!
Heb er weer zin in!

/edit
Check it:
WC-rad minimaal 240 liever 360.
Luchtkoeling: 120@ cpu, gpu passief of een 120.
Zonder casefan(s) kom ik dan op 1 fan minder uit als je voor de goede shit gaat, anders is het gelijk.
En je hebt geen geluid van je pomp....

/edit2
ixl85 in "[Ervaringen] Deel 2 - Waterkoeling en on..."

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 28-02-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
BasNation schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:51:
Interessante review van SPCR over de Ninja Copper.

http://www.silentpcreview.com/article805-page1.html

Bizar dat hij het eerst zelfs aflegt tegen zijn voorganger, de normale Ninja :9
Had zojuist bij nieuwe pc de Ninja Rev B gekocht. Maar daar moet ik blijkbaar nog een betere ophanging bijkopen als ik dat artikel zo lees.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YPSUN

Wat je Raptors betreft. Ik heb ze zelf nooit van dichtbij gehoord, dus ik weet niet hoeveel herrie ze precies maken. Maar Je best wat doen aan het geluid door met een Silentmaxx of andere HD-silencer in de weer te gaan. Daar zitten meteen rubberen montagepunten op zodat je kast niet gaat resoneren.
Sowieso is resonantie vaak de grootste herrie, dus met een paar van die stand-offs om je schijf met de kast te verbinden ben je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

Nas T schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:38:
@Smarron:
stille muis
(is eerder gepost)

@Smarron:
muisklik horen is extreem, maar uitgezonderd van of we het wel of niet stom vinden, misschien is er wel een oplossing voor en kunnen we je blij maken.

Zou ik niet 1, 2, 3 van uitgaan. Enige echte houvast die je hebt is SPCR. En die heeft maar 1 muis in het programma. Je zou anders eens moeten kijken naar een gamersmuis die ontworpen is om stil te zijn, dan zal de kans wel erg klein zijn dat er een harde klik vanaf komt.
Het is maar net wat je wilt, en wat je gewend bent. Wat is voor jou een echte gamersmuis? Maakt je huidige muis veel klikgeluid en ben je met minder tevreden, of moet het onhoorbaar zijn? Dat valt (voor mij) heel moeilijk te zeggen.
Ik had de review van SPCR idd gelezen. Toch ben ik er niet zo gecharmeerd van. Mijn huidige muis maakt gewoon teveel geluid. Elke muis die minder "klikt" dan de MX510 is opzich een kandidaat. Ik ga vanavond maar even langs de MM om te voelen wat de nieuwe generatie Logitechs doen. Ik weet niet wie er ervaring heeft met een MX510, maar dat is echt zo'n holle hoge klik. Er zijn ook muizen die een wat doffere lage klik hebben. Dat is al veel minder irritant om aan te moeten horen.
Ik moet er wel fanatiek mee kunnen gamen (liefst meer dan 2 knoppen), dus het zal waarschijnlijk ook een wat lastige opgave worden, maar ik ben hoopvol.

Gisteren ontvangen: Razer Lycosa

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/Razer_Lycosa01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/Razer_Lycosa02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/Razer_Lycosa03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/Razer_Lycosa04.jpg

Typt echt heerlijk, net een echt laptopje en de knoppen maken veel minder geluid dan mijn Saitek Eclipse en menig andere toetsenbordjes. Het indrukken gaat veel soepeler, vanwege de korte toetsen. Het is echt aangenaam nu. Ik zal nog een productreview gaan schrijven.

Tevens een Samsung F1 750GB aangeschaft. Ik heb de T166 500GB er ook nog inzitten en had ze om en om even aangezet en met mijn oor bij de HD's gaan luisteren. 2 dingen vallen me op:

T166: stil vanaf het opstarten, maakt wel geluid bij het schrijven. Maar de schijf is sowieso niet te horen als je op je stoel zit.
F1: opspinnend hoog geluid bij het aanzetten. Dit herken ik nog wel van oudere schijven. Daarna vrijwel compleet stil. Verder is hij extreem snel, echt een aanrader!

Vanavond of morgen ga ik de Accelero op de videokaart zetten.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 08:04:
@YPSUN

Wat je Raptors betreft. Ik heb ze zelf nooit van dichtbij gehoord, dus ik weet niet hoeveel herrie ze precies maken. Maar Je best wat doen aan het geluid door met een Silentmaxx of andere HD-silencer in de weer te gaan. Daar zitten meteen rubberen montagepunten op zodat je kast niet gaat resoneren.
Sowieso is resonantie vaak de grootste herrie, dus met een paar van die stand-offs om je schijf met de kast te verbinden ben je al een heel eind.
Had ik die optie maar :(

De 6x 5.25 bays die ik heb, zitten al vol.
De harde schijven hangen middels zo'n bracket systeem vast aan mijn radiator.
Kan niks bedenken om het op een andere manier stiller te maken, zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.ypsun.nl/images/ultimatepc/case.jpg

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend mn artic koeler voor mn 8800 installeren :)
Ben benieuwd of ie echt stil is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 13:48:
Dit weekend mn artic koeler voor mn 8800 installeren :)
Ben benieuwd of ie echt stil is!
Ik ook! Ben heel benieuwd naar je resultaten (zowel geluid als temps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Ik vond de review over de Scythe CU verassend. Ik had niet verwacht dat deze het zou afleggen tegen de standaard Scythe. De Scythe Samurai is ook genoemd, met de vraag naar waarom deze niet in het topic genoemd werd. Lees reviews, bijvoorbeeld cpu cooler roundup samurai, of samurai review, of samurai vs ninja.
`roundup` is een test met meerdere producten, vs 2 tegen elkaar (uiteraard).
Ik zou misschien, heel misschien kunnen verklaren waarom de Scythe CU het aflegt tegen de Ninja, mits deze 2 qua vorm zo goed als exact hetzelfde zijn. In het artikel wordt immers vermeld dat koper de hoogste mat van warmtegeleiding heeft (tussen koper en aluminium). Het kan misschien zo zijn dat het spiegelende koper de warmtestraling juist beter weerkaatst, maar dat kan ik beter andersom uitleggen.
Mijn idee is dat doordat de straling zoveel `weerstand` ondervindt, er meer energie nodig is om nog meer stralingsenergie uit te stralen. Dus de processor geeft meer energie af, wat zich vertaald in een hogere temperatuur.
Andersom kun je het ook uitleggen: Dof aluminium neemt beter stralingsenergie op, waardoor deze straling zich omzet in een verhoging van temperatuur (van massa). Aangezien de plaats waar dit gebeurd op het oppervlak is, zou deze vorm van warmte eenvoudig weggeblazen kunnen worden.

Dit zijn misschien vreemde stellingen, maar zeer goed mogelijk, want zo ken ik vanuit de waterkoeling nog een vreemd principe: Hoe meer weerstand het water ondervindt in een koelblok, hoe meer warmte het water kan opnemen. Waterkoelblokjes met dit principe worden jetstream blokjes genoemd. Uitleg: Zie water als miniscule bolletjes(dat zijn het ook). Als die bolletjes rechtlijnig en snel (in de hydrodynamica laminair genoemd) lang een vlak beweegt, krijgen alle bolletjes weinig kans warmte mee te nemen, behalve degenen die dicht langs het buitenvlak bewegen. Bij veel weerstand creeer je een turbulente stroming, waardoor de bolletjes tegen de buitenvlakken aangedrukt worden. Er is veel contact met AL het water met het buitenvlak, daardoor kan er veel warmte worden opgenomen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Het is inderdaad een vreemd verhaal dat van die Ninja CU. Het is en blijft natuurlijk nog steeds één van de beste koelers ter wereld dus het zal geen miskoop zijn ;). Maar de prijs en het gewicht maken het natuurlijk niet echt meer een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zo, de Accelero is ingebouwd. Was wel even een klusje, maar met de handleiding was het prima te doen. Ik heb er nog een 120mm SilenX fan aan gehangen welke op 5 volt draait. Deze had ik al verticaal bevestigd aan het oude koelblok (Sparkle Heatpipe). Dus er is geen toename in geluid!

Eerste resultaten stressed (30 minuten ATiTool):

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/ATiTool_stressed.PNG
Temp schommelt rond de 52-53 graden, warmer wordt de kaart niet!

En in idle toestand, ongeveer een minuutje nadat ik de 3Dview had gesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.smarron.tweakdsl.nl/PC/Images/ATiTool_stressed-idle.PNG
Temp daalt vrij snel naar 41 graden. Een aantal minuten later daalt hij tot 39 graden en dat is de idle temperatuur als ik alleen internet. Ben er echt zeer tevreden over!

Pics komen later vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nas T schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 22:27:

Dit zijn misschien vreemde stellingen, maar zeer goed mogelijk, want zo ken ik vanuit de waterkoeling nog een vreemd principe: Hoe meer weerstand het water ondervindt in een koelblok, hoe meer warmte het water kan opnemen.
Dat is niet zo gek hoor.
Bij flow blokken gaat het water er super snel door heen.
Stel je een cirkel voor. Het buitenste gedeelte van de cirkel word geraakt door het blok en word dus warmer. De kern van de cirkel krijgt geen contact en is niet lang genoeg in het blok om op te waren.

Bij turbulentieblokken gebeurt het tegenovergestelde. Vandaar de naam. Het water word over hoop gegooit door een vreemd gangen/pilarenstelsel waardoor het beter opgewarmd word. (vaak ook nog onder hogere druk door nozzles enz)

Maar ik dacht dat de mugen beter was dan de Ninja... maar die ene review verteld anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Even een vraag tussendoor: hoe goed is watercooling nou vs. aircooling als je richt op een zo stil mogelijke pc? Zijn er echt extreem stille pompen te krijgen of zit je bij watercooling echt vast aan een brommend pompje?

Het liefst wil ik mijn nieuwe pc zo stil mogelijk, en als er dan met een watercooling ook nog lagere temps kunnen worden gehaald EN het nog stiller is dan air, zou dat heel mooi zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Xeanor op 01-03-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinDoornbos
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-08 00:27
Ook nog even een vraagje van mij. Ik heb een Antec Sonata Lifestyle 2 kast met daarin een Samsung T166 320GB schijf. De kast heeft een leuk inschuifsysteem voor de schijven waardoor de hardeschijf stil zou moeten liggen...

Dat ligt ie echter niet. De schijf zelf hoor ik niet of nauwelijks. Maar ik heb wel vaak last van resonantie. Ook als ik de pc niet heel intensief gebruik hoor ik soms de hele kast ritmisch meetrillen met de harde schijf... erg irritant dus. Hebben anderen hier ook ervaring mee, is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb mijn HD's ook opgehangen/vastgeklemd/-schroeft in HDD silencers, maar in mijn geval is het volgens mij de voeding die resoneert, ik heb een Zalman ZM500-HP die af en toe aanslaat en met een laag toerental volgens mij resoneert (ik heb al voedingophang rubber besteld dus daar moet ik binnenkort ook van af zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 20:27:
ik heb mijn HD's ook opgehangen/vastgeklemd/-schroeft in HDD silencers, maar in mijn geval is het volgens mij de voeding die resoneert, ik heb een Zalman ZM500-HP die af en toe aanslaat en met een laag toerental volgens mij resoneert (ik heb al voedingophang rubber besteld dus daar moet ik binnenkort ook van af zijn)
Hier ook, fan sloeg na een tijdje zelfs niet meer aan dus heb de hele fan maar vervangen. (bleek dat er een kabeltje niet meer werkte naar de printplaat van de voeding zelf) 'T ding zelf was best lawaaierig moet ik zeggen. Nu zo'n nexus 120mm derop gehangen en works like a charm op 5v.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

bij mij hoort de fan af en toe aan te slaan, het is nl een silent zalman koeling,
af en toe onder full load gaat de fan iets sneller draaien

maar binnenkort nieuwe kast (eind maart) dus dan kan ik grotere fans (120mm) met evengrote/grotere luchtverplaatsing op een lager toerental dan m'n 92mm fans nu en ik heb dan m'n TRUE ook die moet sowieso stiller zijn dan mijn 9500AM2, van zalman, nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Xeanor schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:46:
Even een vraag tussendoor: hoe goed is watercooling nou vs. aircooling als je richt op een zo stil mogelijke pc? Zijn er echt extreem stille pompen te krijgen of zit je bij watercooling echt vast aan een brommend pompje?

Het liefst wil ik mijn nieuwe pc zo stil mogelijk, en als er dan met een watercooling ook nog lagere temps kunnen worden gehaald EN het nog stiller is dan air, zou dat heel mooi zijn.
Nou, wcpompen zijn, mits goed ontlucht wel redelijk stil. Maar ze maken natuurlijk altijd wel geluid.
Nu kan je daar allerlei dingen voor kopen om ze te silencen.
Mijn 1048 staat op rubbere dingen waardoor de trilling word opgevangen. Ik hoor hem bijna niet maar tohc nog wel een beetje.
Mn fans draaien op 600rpm, dat zijn 2 120's die blazen op een rad.
Ik zou in principe passief kunnen draaien, maar 600rpm hoor je toch niet.
Sowieso heb je een casefan nodig

Luchtkoeling:
Je hebt maar 1 fan nodig voor je cpu, deze zou je met wat modden ook kunnen vervangen door je casefan als je een Mugen hebt ofzo.
Er van uit gaan dat je een leuke GPU passief kan koelen (de 8600GTS is een goedvoorbeeld met nog best aardige temps. De 9600GT zal ook wel passief kunnen).

Ga je voor stil dan zal het elkaar niet veel ontlopen.
Ga je voor koel en stil moet je bij WC zijn.
Ga je voor redelijk koel en stil kan je bij lucht terecht.
Een goede heatpipe koeler doet zn werk bijzonder goed, ook op 800rpm.
WC is ook een deel hobby, air ook wel maar WC is net dat beetje verder.
Je hebt meer onderhoud, het is meer gedoe en het is duurder als je de beste dingen wilt hebben.

Owja, het ligt er ook een beetje aan wat je WC gaat koelen.
Zet je een dikke pomp neer, een 360 rad en koel je alleen je cpu dan is dat wel gek.
Heb je een 8800ultra-leet er in zitten kan je die actieve koeling vervangen door WC. Dan zal het wel stiller worden aangezien de 8800-ultra-leet niet passief te koelen is (Weet ik veel welke kaarten dat zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Ik heb dus 2x 8800Ultra's en wat ben ik blij dat ik die water gekoeld heb :)
Die stock coolers maken echt een kabaal als je 10 minuten aan het gamen bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 17:33
Ik heb vanwege de geluidsproductie toch maar besloten van de Raptors af te zien. De prijs telde ook wel mee, de Raptors an sich zijn al erg duur en dan moeten er ook nog 2 HD-Silencers bij.

Uit het topic [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! heb ik vernomen dat Samsung met 320GB platter F1's gaat komen die naar verwachting zeer goed presteren. Er zou ook een halve platter variant uit komen (160GB). Die laatste zouden perfect zijn voor mij. Twee van die dingen in RAID0 en blazen maar. Of er dan nog een silencer omheen moet zie ik tegen die tijd wel, maar de F1's staan niet bepaald bekend om hun herrie.

Helaas zijn er ook geruchting dat deze pas in Q2 op de merkt gezet worden. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Als je hier kijkt, zie je dat er meerdere moderne schijven zijn die die Raptors er gewoon uitblazen. De Raptors waren retesnel voor hun tijd, maar door de hogere datadichtheden van moderne schijven zijn ze gewoon overbodig geworden. Duur, lawaaierig en minder snel dan 7200RPM alternatieven.
(en ja, I know. Als heel veel kleine schrijfacties zoals bij Webservers de enige vereiste zijn, hebben die Raptors nog steeds hun nut, maar niemand bouwt hier volgens mij een stille PC om 'm alleen als webserver dienst te laten doen)

[ Voor 25% gewijzigd door martdj op 03-03-2008 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik heb een Samsung Spinpoint F1 750GB, en deze bevalt zeer.
Stil, snel en groot voor net 130 euro is een prima prijs/prestatie verhouding.

Hij is stiller dan de Maxtor diamondmax 250GB die ik ook in m'n comp heb zitten en bijna net zo stil als de S166 160GB en veel sneller dan beide. (als er een HDTune printscreen nodig is, kan ik die wel even posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Laatst online: 12:34
ixl85 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:55:
[...]

Ga je voor stil dan zal het elkaar niet veel ontlopen.
Ga je voor koel en stil moet je bij WC zijn.
Ga je voor redelijk koel en stil kan je bij lucht terecht.
Een goede heatpipe koeler doet zn werk bijzonder goed, ook op 800rpm.
WC is ook een deel hobby, air ook wel maar WC is net dat beetje verder.
Je hebt meer onderhoud, het is meer gedoe en het is duurder als je de beste dingen wilt hebben.
Bedankt voor de reactie, ik had er ook ongeveer zo'n gedachten bij als: een normale mid-budget pc met niet al te zwaar spul is waarschijnlijk zéér stil te krijgen op luchtkoeling, maar zodra je dus naar een high-performance pc gaat met extreem zware videokaart(en) zit je gewoon vast aan die actieve koeling ervoor die het dan nog steeds op hoge temperaturen houdt.... waarbij je dan dus die lawaaiierige kleine koelertjes kan vervangen door een rad+pomp, wat veel stiller is denk ik. Kost dan echter wel meteen weer 200 euro extra...

Het enige wat ik niet weet is hoeveel geluid zo'n fatsoenlijk wcpompje produceert.

[ Voor 36% gewijzigd door Xeanor op 03-03-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Xeanor schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:06:
[...]
Het enige wat ik niet weet is hoeveel geluid zo'n fatsoenlijk wcpompje produceert.
Voordeel van waterkoeling is (zonder ervaring ermee te hebben) is niet zo zeer dat het stiller is dan een fan (lijkt me eerlijkgezegd onwaarschijnlijk), maar vooral dat de geluidsmaker niet op dezelfde plaats als de warmteafgever hoeft te zijn.
Ofwel: geluidsisolatie is bij een pomp goed mogelijk, in tegenstelling tot een fan die juist open moet zijn om warme lucht af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Ik heb 2 Laing pompen in mijn systeem.
(ddc-plus)

En die heb ik geplaatst op van die rubbertjes.

Ik kan je garanderen dat die zo goed als geen geluid produceert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kun je ook ergens losse (koperen) heatpipes met koelblokjes kopen?
Ik zou die graag aan het koelblok van m'n Northbridge willen solderen.

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 03-03-2008 14:19 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
disheaver schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:28:
[...]

Voordeel van waterkoeling is (zonder ervaring ermee te hebben) is niet zo zeer dat het stiller is dan een fan (lijkt me eerlijkgezegd onwaarschijnlijk), maar vooral dat de geluidsmaker niet op dezelfde plaats als de warmteafgever hoeft te zijn.
Ofwel: geluidsisolatie is bij een pomp goed mogelijk, in tegenstelling tot een fan die juist open moet zijn om warme lucht af te geven.
Je kan het idd isoleren, maar het blijft altijd wel een extra factor.
Liangpomp ~60 euro, isolatiekistje (kant en klaar) 25a30 euro. Is toch 90 euro en dan heb je niet eens een Liang met een top en ook niet eens de krachtigste (wat dan ook weer, vaak, niet nodig is).
Mijn Eheim hoor je als je er langs zit, dus niet als ik gewoon achter mn computer zit. Maar dan nog, het zal altijd wel invloed blijven hebben.
Het nadeel dat je met wc weer hebt is dat je de fans op de rad moet zetten waardoor ze veel harder moeten werken omdat en rad een hele fijne lamellen structuur heeft.

Maargoed, wat ik straks al zei: WC kan heel stil zijn, zeker bij high end. Maar voor normale tot mediumhigh kan air zeker zo stil zijn, misschien wel stiller (2 a 3 fans voor je WC, 1 voor air als we van een passieve gpu uit gaan zonder de casefan mee te rekenen).
Wil je niet extreem clocken kan je tegenwoordig imo beter voor air gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
De vraag is ook, hoe ver wil je gaan. Je PC zal altijd wel wat geluid blijven maken. Behalve als je alles passief koelt en over SSD's beschikt. Maar dan moet je ook weer geen CD/DVD in je drive stoppen.

Ik hou niet eens van totale stilte, krijg ik de kriebels van. Radio/mp3 aan is eigenlijk een must bij mij. Het is natuurlijk leuk en een uitdaging je PC zo stil mogelijk te krijgen, maar voor mij is dat alleen als dat met een relatief klein budget kan. Als je onderhand €200,- extra moet betalen om die hele zachte zoem eruit te halen ben je niet goed bezig, of heb je geld teveel. IMO! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een stille pc als mediacenter is chill en heb je geen blaasbak in de kamer. (Xbox 360 maakt ook veel herrie)
als je vlak naast een blazende computer probeert te gamen wordt je de hele tijd afgeleid!

vergeleken bij oude computers zijn moderne computers sowieso stiller, minder ratelende HD's, stillere voedingen, stillere CPUfans, grotere kastfans, handiger ingedeelde kasten met betere airflow, enz enz.

Als je helemaal stil wilt zal je met LN2 of droogijs aan de gang moeten, dan kan je ook zeer ver overklokken en is je PC helemaal stil. Wat je dan wel steeds in de gaten moet houden, zijn je temperatuur en de hoeveelheid LN2/droogijs die er nog over is om de boel te koelen.

en als jij (the realone) niet bereid bent 200 euro aan een stillere computer uit te geven, dan kan je dat weer aan high-performance componenten uitgeven en is iedereen weer blij, de een wil dit, de ander dat en iemand anders daar weer een combinatie van.

ik heb inmiddels in 6 maanden tijd bijna 1400 euro aan mijn computer uitgegeven als het al niet meer is, maar ik heb het er wel voor over. Dan is dat weer nieuw, dan moet dat geüpgrade worden anders werkt dat weer niet, of die moet anders anders maakt het te veel herrie, dan weer een stillere/betere fan en zo blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Wiethoofd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:45:en als jij (the realone) niet bereid bent 200 euro aan een stillere computer uit te geven, dan kan je dat weer aan high-performance componenten uitgeven en is iedereen weer blij, de een wil dit, de ander dat en iemand anders daar weer een combinatie van.
Ik ben best bereid 200 euro uit te geven aan stilte, sterker nog ik heb dat bedrag al meer dan ruim besteed aan onder andere stilte. Maar ik heb het over een extra 200 euro bovenop het huidige spul wat je hebt om net dat kleine beetje te verbeteren. Je kunt het altijd overdrijven bedoel ik daar mee.

Je kunt met een relatief klein budget je PC zeer stil krijgen, en toch goed koelen en eventueel goede OC resultaten krijgen. Met luchtkoeling. Ook een mediacenter PC hoeft niet 100% stil te zijn. Ten eerste zit je er nooit met je oor tegenaan en ten 2e gebruik je em voor media op af te spelen. Als we er even vanuit gaan dat je er geen urenlang afbeeldingen op gaat bekijken heb je daar geluid bij. Met wat kwaliteitsspul kun je em al dusdanig koelen dat je hem niet meer zult horen.

Maarja, ieder z'n ding natuurlijk. Je hebt stil en je hebt stil. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Xeanor schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 18:46:

Om heel simpel te zijn:
Kijkend naar prestaties en stilte, is waterkoeling beter dan luchtkoeling.
Je kunt grote koeloppervlakken realiseren en deze zelfs passief koelen. Of je radiator zo verwerken met een ventilator zodat er altijd nog wat airflow is.
Maar: Daar betaal je voor, een fatsoenlijke waterkoelset kost je al snel rond de €200.
En dat, terwijl je voor €125 met luchtkoeling klaar bent:
Koop een kast zonder voeding, stop er een corsair HX520 in (€20 verschil?)
Koop een Nexus 120mm fan voor in de kast, bij de CPU of voorin de kast. €10
Neem een Scythe Ninja, koel deze passief. €35
Neem een Accelero S1. €20
Kies voor een Samsung HDD, in een HDD-box. €30
Je zou evt een fan op de Accelero kunnen monteren. €10

En voila, stil, voor €125.

Ik mag voor mijn studievereniging nu 2 pc's aanschaffen.
De specs: Corsair 450VX, 2x Samsung 161HJ (raid 0), GPU onboard, CPU standaard-koeler.
Ik zal nog laten weten wat het geluidsniveau hiervan is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
als je stockkoeling op je CPU doet dan is dat effect van de Corsairs natuurlijk te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BasNation schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:21:
als je stockkoeling op je CPU doet dan is dat effect van de Corsairs natuurlijk te verwaarlozen.
Maar neem ik een kast met ingebouwde voeding, zit ik weer met nog meer herrie. Misschien kan ik wel wat bijstellen via het mobo.

Interessant: voedingen

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Nas T schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:14:
[...]
Om heel simpel te zijn:
Kijkend naar prestaties en stilte, is waterkoeling beter dan luchtkoeling.
Je kunt grote koeloppervlakken realiseren en deze zelfs passief koelen. Of je radiator zo verwerken met een ventilator zodat er altijd nog wat airflow is.
Maar: Daar betaal je voor, een fatsoenlijke waterkoelset kost je al snel rond de €200.
En dat, terwijl je voor €125 met luchtkoeling klaar bent:
Koop een kast zonder voeding, stop er een corsair HX520 in (€20 verschil?)
Koop een Nexus 120mm fan voor in de kast, bij de CPU of voorin de kast. €10
Neem een Scythe Ninja, koel deze passief. €35
Neem een Accelero S1. €20
Kies voor een Samsung HDD, in een HDD-box. €30
Je zou evt een fan op de Accelero kunnen monteren. €10
Twee keer bedankt namens mij,

Ten eerste voor dit handige rijtje. Ik zocht al een handvat voor naast mijn eigen toekomstige set.
De HX520 is ook mijn keus, de Papst koste 30 euro voor 12cm dat ging me te ver, jij zegt ene nexus voor 10 euro is ook goed, dat klinkt al beter. Dus dan neem ik die.
Harde schijven zullen 2 x 500gb WD (€89) worden, alhoewel ik gisteren net de F1 zag van 750Gb (€114) en begin te twijfelen. Ik heb overigens altijd WD prettiger vidne klinken voor het oor. Als ik ze al hoorde.

Ten tweede de koelblok tip, ik dat eerst aan een samourai maar neem nu toch de Ninja.

Overigens hoe reeel is passief koelen van je CPU met die Ninja, wordt dat niet te heet als je bv 3 uur games of andere zware cpu apps draait? Ik ging ervan uit dat een fan verplicht was in een miditower wel te verstaan met een Intel E8400.

Wow ik kijk net even naar de Accelero S1 die kende ik niet die is ook al fanloos :9~ Kan me gewoon niet voorstellen dat dat gaat werken, klinkt gewoon te mooi om waar te zijn.
Het geheel zal trouwens in een kwaliteitskast komen van Lian Li zal ook wel iest schelen.

[ Voor 21% gewijzigd door ErikRo op 03-03-2008 23:19 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 18-08 23:53
Wat is trouwens wijsheid. Zo weinig mogelijk fans bv 1x 12cm intake en 1x 12cm outtake en alles fanless (cpu/gpu laten koelen door deze flow en minder geluid.

Of 2 fans extra op de gpu en cpu dus totaal 4 fans, zelf s stil zou je zeggend at het teveel kabaal gaat opleveren.

Andere optie geen intake en outtake alleen cp en gpu fan en de natuur zijn werk laten doen. Warmte stijgt en verdwijnt uit de kast daarmee nieuwe koude lucht aanzuigend.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Is de Zalman 600watt niet stiller dan de Corsair 520??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

ErikRo schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:22:
Wat is trouwens wijsheid. Zo weinig mogelijk fans bv 1x 12cm intake en 1x 12cm outtake en alles fanless (cpu/gpu laten koelen door deze flow en minder geluid.

Of 2 fans extra op de gpu en cpu dus totaal 4 fans, zelf s stil zou je zeggend at het teveel kabaal gaat opleveren.

Andere optie geen intake en outtake alleen cp en gpu fan en de natuur zijn werk laten doen. Warmte stijgt en verdwijnt uit de kast daarmee nieuwe koude lucht aanzuigend.
Ik zou altijd een intake en outtake gebruiken. 120mm hoeft in de basis minder hard te draaien t.o.v. een 80mm om dezelfde lucht te verplaatsen. Dit zou dan stiller kunnen betekenen. Ik zou echter zelf ook een fan op de CPU zetten. GPU hoeft niet altijd. Ik heb op dit moment buiten de voeding om 5 fans in mijn kast, maar allemaal op 5 volt draaien. De PC is echt vrijwel onhoorbaar! Veel fans hoeven dus niet per se te betekenen dat het veel geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Het beste is om minimaal 1 outtake meer te hebben dan intake. Warmte afvoeren is namelijk belangrijker. Ik heb zelf 3x120mm outtake en 1x120mm intake

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

ixl85 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:44:
Het ligt een beetje aan het vermogen dat je nodig hebt voor met name de videokaart. Heb je een niet al te zware GPU, dan kan je makkelijk met een 400W voeding toe die efficienter is, dus minder warmte produceert, dus minder gekoeld moet worden. Ik heb zelf een BeQuiet 450W voeding gekocht met 120mm fan, en die hoor je dus absoluut niet. Maar echt meehelpen bij airflow doet ie dan ook niet.
KappeNou schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:03:
Het beste is om minimaal 1 outtake meer te hebben dan intake. Warmte afvoeren is namelijk belangrijker. Ik heb zelf 3x120mm outtake en 1x120mm intake
3x120mm outtake? In wat voor een kast is dat? Ik draai hier 1x120mm casefan outtake + 1x 120mm voedingsfan 'outtake', en geen intake. Aangezien de kast redelijk dicht is moet de lucht wel van voren komen, wat ik ook zie aan de temperaturen van de HDD. Intake fans zijn vaak zwaar onnodig. Als je er lucht uitblaast komt er echt wel vanzelf nieuwe lucht de kast binnen. Kwestie van de gaten op de goede plek maken en je hebt geen intake fans nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Garyu op 04-03-2008 09:14 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mn Accelero Xtreme geinstalleerd op mn 8800GTS 320MB
Wat een top ding! Denk in 10min geinstalleerd, het schoonmaken van de kaart koste nog meer tijd dan het installeren :P

Maar wat een prestaties!!!
Stock koeling (fan 100%):
Idle: 53graden
Full load: 64graden

Accelero Xtreme (fan 60%)
Idle: 38graden
Full load: 47graden

Dus dikke prestaties en op 60% hoor ik de fans totaal niet!
Super ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Garyu schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:13:
3x120mm outtake? In wat voor een kast is dat? Ik draai hier 1x120mm casefan outtake + 1x 120mm voedingsfan 'outtake', en geen intake.
Coolermaster Cosmos 1000. Die heeft 4x 120mm standaard erin zitten :P 1 van ondere die schuin naar achter boven blaast doormiddel van een rooster met schuine lamelle, 1 van achter die de direct achter de CPU koeler zit en 2x bovenin de kast. Ik heb ze dan nog aangesloten op een zalman fan controller waardoor ze denk ik op +- 400rpm draaien. Mijn Tagan voeding haalt de lucht direct vanuit onder de kast en blaast het meteen naar achteren uit.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/cosmos1.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door KappeNou op 04-03-2008 09:45 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Schijt de paus in het bos? 8)
SPCR vindt van niet.
Gisteren ook al gepost...

Fans-kwestie:
Ik gebruik zelf 1 outtake fan, en 1 fan op de videokaart(beiden (uiteraard) 120mm).
Dit is geen enkel probleem, ik haal prima temperaturen met prima hardware (middenmoot qua prijs en prestaties).
Ik weet 100% zeker dat je beter kunt kijken naar hoe je lucht de kast uitkrijgt in plaats van hoeveel.
Er zijn grofweg 4 warme onderdelen in een pc:
CPU, GPU, PSU en HDD.
Nu "valt" PSU weg, deze koelt zichzelf. Neem een effectief koelblok voor je CPU, welke geschikt is voor passieve koeling (lees passief als airflow aanwezig in de kast), en ook zo een voor je GPU.
HDD's hebben standaard geen actieve koeling nodig, zolang je ze maar niet de mogelijkheid geeft om op te warmen. Hou het in je achterhoofd, ga er niet teveel actief mee aan de slag.

Je kunt met je GPU 2 mogelijkheden hebben (grofweg):
koeler onder de kaart, of koeler boven. Boven is ideaal: warmte stijgt, dit kun je versterken door een extra ventilator. Deze blaast tegen de koeler van de CPU, dus word toch actief gekoeld. Een PSU erboven zorgt voor de afzuiging. In deze situatie zou 1 fan al voldoende zijn.
Mijn situatie is soortgelijk, met als verschil dat mijn psu onderin zit, zodat hij lucht van onder de kaart (geheugen) wegzuigt, en een casefan de psu bovenin vervangt.
Bij de koeler onder de kaart zou je onderin ergens afzuiging moeten hebben, om een dood punt te voorkomen: lucht zou daar anders gaan circuleren. Afzuiging zou door middel van een fan (evt in de deur) kunnen, of je voeding onderin. Bovenin je PSU of casefan om daar de warme lucht weg te krijgen. Je creëert zo eigenlijk 2 flows (onderin bij de GPU, en bovenin bij de CPU). Dit is minder effectief, maar zal ook werken.

Ik zou geen intakefans nemen, behalve om een luchtstroom te richten(denk aan koele lucht direct bij de videokaart of lucht langs de HDD). Zolang er (genoeg) openingen zijn in de kast, zal de outtakefan daar lucht naar binnen toe trekken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Vandaag mijn Coolermaster Centurion 590 binnen gekregen.
Wat een kast, standaard ruimte voor 6 120mm fans en evt uitbreidbaar naar 8 als je geen optische drives neemt en extra HDracks koopt.
Ik heb nu 1 voor m'n HD op low, 2 bovenin op low (waar evt 2x 140mm kan!) en 1 op m'n HR-03 GT op low met die direct gericht op m'n Zalman 9500AM2 die naar boven blaast.

Ik moet zeer snel even m'n order bij Freezing Hardware betalen zodat m'n TRUE opgestuurd wordt, want met alle fans op volle snelheid is eigenlijk de enige die ik hoor mijn Zalman 9500 :(

De airflow is perfect, onderin veel kabels, maar genoeg ruimte voor airflow en temperaturen die iig 5 graden lager liggen dan in m'n vorige kast, puur door de verbeterde airflow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
120mm op een HR-03?

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Zopas de Bigboy van Antec binnen. en niet overdreven, hij is groot :P
200mm, molexje eraan en controller voor hard, heel hard en nog harder (en hiermee bedoel ik cfm).
Ding is best wel stil (niet harder dan een 120mm fan op normale toeren). Nog niet ingebouwd maar dat komt wel.. later

Afbeeldingslocatie: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/2522.jpg

volgens mij wordt dat een custom fan gril ja 8)

[ Voor 7% gewijzigd door diedazz op 05-03-2008 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ja, hij ligt er gewoon los op, (koelblok naar boven gemonteerd).
Maar met fanclips kan er evt ook een 12cm op (linkje naar FAQ Thermalright)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
aha op die manier. Ik had er idd wel van gehoord. De 92mm oplossing die ik heb werkt gelukkig ook perfect. Totaal niet te horen en super temps

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

klopt helemaal, idle niet boven de 43 met alle fans op low
en full load niet boven de 51, dus netjes

ik wacht nu op m'n order van freezing hardware, dan heb ik voedingrubber, rubber'schroefjes' voor m'n fans en ik heb dan 2x een Scyte Ultra Kaze 1000 (een 38mm dikke fan)

dan is de bedoeling dat er 1 op m'n HR-03GT komt te liggen waar nu de 25mm 1000rpm van coolermaster ligt vervangen wordt door een ultra kaze, en er 1 boven op m'n TRUE (er onder ligt die anderen dan ;)) en dan bovenin nog even zoeken naar stille fans (nexus lijkt me dan, of volledig zwarte die stil zijn en goede airflow hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Zijn er hier mensen met een Samsung F1 Spinpoint 750 GB op een moederbord met single chip nvidia 6100 north/southbridge? Ik heb voor mijn server met Gigabyte moederbord (GA-M61PM-S2) een nieuwe harde schijf besteld. Vanwege de redelijk goede prestaties, maar vooral de stilte en zuinigheid ben ik voor een Western Digital GP 750GB gegaan die destijds 147 euro kostte. Inmiddels is die schijf nog steeds niet geleverd en kun je de Samsung Spinpoint 750 GB al voor 105 euro krijgen, wat een wel erg groot verschil begint te worden voor een schijf die ook nog sneller is. Nu lees ik alleen op sommige plekken (SilentPCReview met name) verhalen van mensen die aangeven dat deze schijf veel last heeft van trillingen, waardoor ie niet zo stil is en daarnaast dat er problemen zijn tussen deze schijf en moederborden met nVidia chipset (met name de 570 SLI chipset). Ik zou dus graag weten hoe jullie dit ervaren. Is deze schijf luider dan bijvoorbeeld de WD SE 320GBs (die ik nu in mijn server heb zitten) en vooral, werkt deze schijf met een nVidia 6100 chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb een F1 750GB, en daarvoor een WD 160GB, de spinpoint is vele malen stiller!
Of het werkt met jou chipset zou ik niet weten, ik heb een AMD 770 chipset.

google is je grootste vriend als je wilt weten of iets botst of niet.
Ik heb net even gegoogled, maar volgens mij kan de Samsung F1 750gb wel op je mobo!! (zo niet, bios update proberen, nog niet, terugbrengen)

en over de 'herrie' van de F1, het is maar net hoe je hem bevestigd: in een HD silencer, leg je hem op tafel, in rubbers, speciale mounting, dempingsmatten ed ed ed.
Bij mij zit hij in een HDbracket van coolermastermet rubberen dingen aan de zijkant om trillingen te voorkomen, en het enige wat ik nu nog hoor is m'n CPUkoeler die komende week vervangen gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb de schijf in elastieken hangen, schijfje is totaal onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Smarron schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:52:
Ik heb de schijf in elastieken hangen, schijfje is totaal onhoorbaar.
Oppassen dat jouw elastieken niet knapt :o Die verslijten na een tijdje.
Of heb je een "beveiligingssysteem"? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

YPSUN schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 15:50:
[...]

Oppassen dat jouw elastieken niet knapt :o Die verslijten na een tijdje.
Of heb je een "beveiligingssysteem"? :D
Het zijn denk ik een ander soort elastieken dan jij denkt. Het is van stof gemaakt en wel iets rekbaar. Ik draai de elastieken een aantal keer rond, waardoor de opening kleiner wordt. Dan schuif ik de HD erin, 2 elastieken per HD. Het is behoorlijk stevig en gaat echt niet kapot. Is gewoon onderdeel van mijn behuizing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Aahh ok :)

Ik schrok al dat je van die normale elastieken gebruikte voor de post/kranten en etc.
Die knappen wel na tijdje hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 12:56
Nope.
Ik heb zelf de Zalman met die heatpipe gehad en daarna de Corsair 620 die ik nu in mijn systeem heb, en die is een pak stiller, zeg maar onhoorbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
maar onhoorbaar...

Op de HR03 plus past ook een 120mm fan met clips. Er zitten een flink aantal stukjes metaal die 2 smalle gleuven op de heatsink blokkeert. Lang leve het stanleymes, en geduld.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
JazzySOB schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 22:51:
[...]
Nope.
Ik heb zelf de Zalman met die heatpipe gehad en daarna de Corsair 620 die ik nu in mijn systeem heb, en die is een pak stiller, zeg maar onhoorbaar...
mhh thnx. Het scheelt niks in prijs dus zeer aantrekkelijk.

pricewatch: Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)
of
pricewatch: Corsair CMPSU-650TXEU

Ik kan geen vinden die ze tegenover elkaar zet.
Volgens de site van corsair is de 650 uiteindelijk stiller. iemand ervaring met die andere serie?
/edit
1 is modular (620), andere niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik zou voor de modulaire gaan, dat scheelt weer kabelzooi in je kast, en dus betere airflow, en minder 'herrie' van lucht die om kabels heen 'giert'. Ik heb de zalman 500W en volgens mij is die de boosdoener van het resoneren van m'n kast. Alle fans op laag of hoog, de kast blijft resoneren, harde schijven zijn het niet die heb ik er al een keer uit gehad (nu een een voedingsrubber bij Freezinghardware besteld, kijken of die helpt)

en waar zou je die 650W voor nodig hebben. als je 2x een GTX of ultra wilt gebruiken, oké maar mijn AMD procje op 2,8GHz en een 8800GT en 3 HD's en 5 fans kan makkelijk met een 500W!

ik zou voor de 620 gaan!

EN
Nas T schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:11:
[...]
Op de HR03 plus past ook een 120mm fan met clips. Er zitten een flink aantal stukjes metaal die 2 smalle gleuven op de heatsink blokkeert. Lang leve het stanleymes, en geduld.
Ik heb mijn fan er gewoon op liggen (naar boven gemonteerd) en werkt perfect. De 12cm fanclipjes worden niet standaard meegeleverd en inderdaad die gleufjes waar die fanclips in moeten zijn onmogelijk gevormd, tieripje doet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59
Ik zou zelf ook 'n lager model pakken, 500W is zelfs nog meer dan voldoende voor een midhighrange pc, bovendien zijn die vaak 'n stuk efficienter op wattages die je ook écht gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Leftblank schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:36:
Ik zou zelf ook 'n lager model pakken, 500W is zelfs nog meer dan voldoende voor een midhighrange pc, bovendien zijn die vaak 'n stuk efficienter op wattages die je ook écht gebruikt.
volgens de specs en de reviews is de 620 efficienter, niet dat het echt uitmaakt.. slechts een paar procent, maar 1x een 620 en meteen veilig voor wat er ooit nog komen gaat lijkt me fijner dan over 2 jaar weer upgraden :z.
zit nu met een antec neopower 480 en ben blij als die weg gaat... :/

srry dat er geen hoofdletters in zitten. keyboard kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 12:56
ixl85 schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 12:58:
[...]

volgens de specs en de reviews is de 620 efficienter, niet dat het echt uitmaakt.. slechts een paar procent, maar 1x een 620 en meteen veilig voor wat er ooit nog komen gaat lijkt me fijner dan over 2 jaar weer upgraden :z.
zit nu met een antec neopower 480 en ben blij als die weg gaat... :/

srry dat er geen hoofdletters in zitten. keyboard kapot.
Ik heb de HX620 genomen vanwege de goede reviews en het gebruik van goede componenten waaronder A-klasse condensators. Ook heb je met 620 watt een ruime overreserve en hoeft de PSU niet hard te werken en blijft daardoor koeler wat dus meehelpt aan een stiller systeem. Maar als je "on a budget" bent is een HX520 (eveneens modulair) ook een hele goede keuze. Maar ga altijd voor modulair omdat dat gewoon netter is en je overbodige kabelrommel kan weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 16:41
Hallo

Dankzij dit topic heb ik mijn pc super stil gekregen.

Ik heb mijn kast (Chieftec LCX) helemaal geïsoleerd met dit:
Be Quiet! Geluidsdempingsset voor Chieftec LCX-behuizingen- zwart
Met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y110/crazy2cv/moederbord.jpg

Voor de harde schijven heb ik dit gehaald: Scythe Quiet Drive SQD-1000
Toen ik het gemonteerd had, resoneerde de ene HD nog steeds, dus maar het volgende gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y110/crazy2cv/HD.jpg

Voor de rest al mijn venilatoren op 5 volt en met rubbertjes gemonteerd., onhoorbaar dus.
Verder een stille en goede voeding gekocht. deze: Cooler Master Real PowerPro Modular,520Watt.
De voeding heb ik ook in rubber gemonteerd, geen resonaties

En tot slot de hele kast, wel loeizwaar geworden met die isolatie plaaten, op speciale dempende voetjes gezet.

Heerlijke rust op deze manier.

En de temps zijn nog ok ook in idle:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y110/crazy2cv/data.jpg

totaal plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y110/crazy2cv/geheel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y110/crazy2cv/geheel3.jpg

Oja, ook nog een stille zalman koeler op mijn videokaart gezet.
Met controller op minimum en hij is onhoorbaar.

Ik blijf het met intresse verder volgen!!

[ Voor 8% gewijzigd door 2cvman op 08-03-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Leftblank schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:36:
Voedingen zijn in de regel op ong. 50-60% van hun maximale/totale vermogen het meest efficient.......
(dus heb je 250Watt nodig, neem dan een voeding van 450-500watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59
kaajee schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:17:
[...]

Voedingen zijn in de regel op ong. 50-60% van hun maximale/totale vermogen het meest efficient.......
(dus heb je 250Watt nodig, neem dan een voeding van 450-500watt)
Klopt, en als je dus een voeding van 620W pakt zul je rond de 310W moeten zitten; zelfs SLI setups trekken dat idle niet, en over 't algemeen stressed ook bij lange na niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:10
Die corsair voeding is een hele goede en stille voeding, kan hem iedereen aanraden. Hij komt ook telkens als beste uit de test van de acief gekoelde voedingen (passief vind je niet met zoveel watt). Eigenlijk is het een seasonic(erg goed merk) voeding met ander merkje erop. Tevens zit er 5 jaar garantie op en dat is veel meer dan de meeste andere merken bieden !

Ik heb er een jaar geleden nog ~130 euro voor betaald maar ik zie dat hij de afgelopen tijd behoorlijk in prijs is gedaald, een echt koopje nu. Nu ik deze prijzen zie snap ik niet dat ze niet de corsair maar de zalman in de bestbuy hebben gebruikt 8)7.

[ Voor 9% gewijzigd door Rutger Mulder op 09-03-2008 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Deel 1:
Ik heb nu volgens mij een probleempje met m'n Zalman voeding (Zalman ZM 500-HP)
Sinds afgelopen woensdag heb ik een nieuwe kast (Coolermaster Centurion 590), hierin wordt de voeding onderin gemonteerd met de fan naar de onderkant van de kast.

Hiervoor zat de voeding bovenin gemonteerd en blies de CPU fan icm de fan op m'n grafische kaart (andere koeling) in de voeding en hoefde deze bijna niet aan te slaan.

Nu zit dus de voeding onderin en staat deze bijna constant aan. Moet ik de fan vervangen, andere voeding kopen of de voeding omdraaien?

Deel 2:
Afgelopen week heb ik eindelijk de Thermalright Ultra-120 eXtreme besteld. Deze komt morgen tot woensdag binnen. Nu heb ik op internet veel gelezen dat de onderkant niet spiegelglad is (mirror finish) en dit toch handiger is als je optimale koelprestaties wilt met een fan op z'n laagst. Zal ik de koeling lappen zodat de koelprestaties verbeteren of is dit flauwekul. (ik heb zelf de TR HR-03 GT op m'n grafische kaart zitten en die is net zo 'spiegelglad' als de TRUE op de foto's die ik op internet heb kunnen vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:23:
Hiervoor zat de voeding bovenin gemonteerd en blies de CPU fan icm de fan op m'n grafische kaart (andere koeling) in de voeding en hoefde deze bijna niet aan te slaan.
Nu zit dus de voeding onderin en staat deze bijna constant aan. Moet ik de fan vervangen, andere voeding kopen of de voeding omdraaien?
voeding omdraaien en zien dat je genoeg airflow krijgt van voorkant naar de vga kaart.. zodat de voeding het "warme" kan wegzuigen. Ook al stijgt warme lucht, je vidkaart zal er zowiezo een hoop van tegenhouden.
deel 2:
probeer het eerst eens zonder te lappen, lijkt mij. Kun je altijd nog doen

[ Voor 7% gewijzigd door diedazz op 09-03-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Lappen werkt altijd beter, of het nodig is moet je zelf bepalen. Ik heb het niet gedaan en ik ben nu al uitermate tevreden met mijn resultaten. Ik ga het zelf dus ook niet meer doen. Je hebt al vrijwel het beste koelblok in handen. Prestaties zijn al enorm goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:50
Net een accelero op mijn Peak 3870 geplakt en ik moet zeggen, wat een verschil :) van herrie naar geluidsloos. Echt waar, wat een verbetering.
Het enige wat nu licht geluid maakt is mijn ac freezer 7. Het lukt me maar niet om hem onder de 900 toeren te laten draaien terwijl ik lees dat sommige dat wel lukt met alleen PWM (q-fan), weet iemand hoe dat moet zonder fan controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
met elke temps draaid hij op die snelheid?

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
cpu is 32 graden (e8400 @3600 ghz) en het moederbord 36 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
michielhuisman schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:54:
cpu is 32 graden (e8400 @3600 ghz) en het moederbord 36 graden
Ook arctic freezer 5 koelpasta gebruikt? Misschien moet je CPU net wat koeler zijn..

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
michielhuisman schreef op maandag 10 maart 2008 @ 15:50:
Het enige wat nu licht geluid maakt is mijn ac freezer 7. Het lukt me maar niet om hem onder de 900 toeren te laten draaien terwijl ik lees dat sommige dat wel lukt met alleen PWM (q-fan), weet iemand hoe dat moet zonder fan controller?
Ja.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Speedfan is een goeie tip, maar werkt zeker niet met álle moederborden (even feilloos) dus even proberen maar is geen 'zekerheid'............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
speedfan heb ik ook al geprobeerd en wil niet onder de 900, beide gaan ze naar ong. 950. De pasta die erop zit is gewoon die op de artic zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Arctic freezer 5 is al een stuk beter. Kan wel een graad of 2 schelen. Dat kan je dus ook nog proberen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:04

spaceboy

Op grote hoogte

Het is wat lastig zoeken in 4 volle topics over dit onderwerp, en ik weet ook niet 100% of hij hier hoort, maar is ergens informatie te vinden over hetvolgende:

Ik wil een zo stil mogelijk (het LIEFST compleet passief gekoeld, maar dat zal wel niet kunnen) barebone-systeempje voor onder m'n tv hebben. Hoef niet te kunnen gamen, maar wel probleemloos divx/dvd. Zelfs .mkv is niet nodig.

Waar kan ik zoiets vinden? Zelfbouw is geen probleem, leuk zelfs. :-) Maar liefst geen waterkoeling (ik blijf bang voor water)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

zorgen dat je een passief gekoelde ati vind voor de video
een proc met een lage TDP en dus een lage hitteproductie (hierop zet je dan een bigass koeling zoals een scyte mugen of Thermalright Ultra-120 eXtreme met een langzaam draaiende fan (nexus/noctua zijn stil met hoge luchtverplaatsing op lage snelheid))
en zorgen dat je een redelijk goede airflow hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zorg ook meteen voor een nette HDD-cage en een leuke, stille harde schijf. Het zal je anders ineens opvallen in een stil systeem hoeveel herrie die krengen toch maken :P

Die airflow hoeft trouwens niet enorm sterk te zijn, zorg voor een nette flow met Nexus/Noctua op 5 volt en het is goed genoeg. Zolang de airflow maar logisch is, het gaat niet om het keiharde blazen.

Voor de rest zul je toch zelf een systeem samen moeten stellen, zie de topicwarning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
spaceboy schreef op maandag 10 maart 2008 @ 20:51:
Het is wat lastig zoeken in 4 volle topics over dit onderwerp, en ik weet ook niet 100% of hij hier hoort, maar is ergens informatie te vinden over hetvolgende:

Ik wil een zo stil mogelijk (het LIEFST compleet passief gekoeld, maar dat zal wel niet kunnen) barebone-systeempje voor onder m'n tv hebben. Hoef niet te kunnen gamen, maar wel probleemloos divx/dvd. Zelfs .mkv is niet nodig.

Waar kan ik zoiets vinden? Zelfbouw is geen probleem, leuk zelfs. :-) Maar liefst geen waterkoeling (ik blijf bang voor water)
Mits prijs geen probleem is(ik raad van niet, want je lijkt het heel graag te willen), zou je de HFX-lijn kunnen bekijken op ikbenstil. Met de juiste toebehoren kom je een heel eind. Kies een Samsung HDD met weinig platters(weinig GB), en stop die in een stille behuizing. Een Nexus casefan en je bent een heel eind op weg.
Je zou ook wat anders kunnen doen:
Koop een HTPC kast naar eigen smaak. Neem een moederbord met onboard fatsoenlijk geluid en een videokaart, liefst met tv-out, maar ik neem aan dat je een lcd-tv (met vga/dvi) hebt.
Neem een tv-kaart (om programma's op te nemen). Kies een lichte processor, en koel deze met een Scythe Ninja [edit] mini [/edit]. Nexus casefan achterin en een passieve voeding zal moeten lukken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 09:04

Woembah

YNWA

Gaan zulke grote koelblokken als een scythe Ninja wel passen in een barebone?

Check out my photography on Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Woembah schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:08:
Gaan zulke grote koelblokken als een scythe Ninja wel passen in een barebone?
waarschijnlijk niet, maar misschien een scyte mini
het ging bij mij even om het idee om een mid-end 'trage' cpu passief te koelen met een groot koelblok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Wiethoofd schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:20:
[...]

waarschijnlijk niet, maar misschien een scyte mini
het ging bij mij even om het idee om een mid-end 'trage' cpu passief te koelen met een groot koelblok
Aparte term "mid-end", normaal heeft het midden van iets geen einde :*).

Ik weet, ik ben flauw, maar vond het gewoon leuk.

on-topic:

Ninja mini is een goede keuze voor je barebone, volledig passief koelen is echter misschien wat teveel gevraagd als je intensief 1080p beeldjes gaat zitten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
BasNation schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:22:
[...]

Aparte term "mid-end", normaal heeft het midden van iets geen einde :*).

Ik weet, ik ben flauw, maar vond het gewoon leuk.

on-topic:

Ninja mini is een goede keuze voor je barebone, volledig passief koelen is echter misschien wat teveel gevraagd als je intensief 1080p beeldjes gaat zitten kijken.
Waar eindigt het midden dan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Waar eindigt het midden dan :9
voor het einde...
ontopic:
Het zal je prima lukken met een Scythe mini. Let er wel op dat wat Scythe ziet als passief je op moet vatten als: gekoeld door de airflow in je kast. Dus een casefan die lucht ervan wegzuigt naar buiten toe, of een voeding direct boven de heatsink is best wenselijk.

Had een NAS systeem, wat vervangen is door een microclient, welke vervangen is door een zelfgebouwd systeempje. Een Intel D201GLY2 icm een Benpo ITX kastje. Daarvan heb ik de voeding wat bewerkt: De fan vervangen door een Zalman OP1, met 2x een 56ohm weerstand (van Zalman), en de casefan op de achterkant nog op 5 volt en een Zalman weerstand.
Een WD 7500AACS erin, en het geheel is goed stil. De schijf kraakt echt te hard, ik zal eens kijken wat ik met AAM kan bereiken.
Dit systeem verbruikt max 40 watt(uit stopcontact), en 30 watt idle. Kosten:
€80 mobo, €15 DDR2, €130 HDD, €10 fan, €40 kast. voor €275 dus een NAS, een webserver, een zuinig werk-pctje (want snel genoeg).
Zoiets zou je ook in een andere kamer kunnen plaatsen, als opslag/server. Zo kun je megaveel opslag creëren zonder het geluid van de hdd's.

[ Voor 54% gewijzigd door Nas T op 11-03-2008 11:18 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
offtopic:
'midrange' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:41

Flo

[ik hoop dat dit bericht hier goed is geplaatst, het gaat immers niet over kant en klare stilte producten]

Ik ben bezig met het maken van een opzet voor een nieuwe kast voor mijn server.
Hierbij is het belangrijk dat de server onhoorbaar wordt maar toch nog goed wordt gekoeld, zie daar het bekende probleem. Nu heb ik al Nexus case fans in gebruik, wordt de cpu gekoelt met een arctic freezer en is de gpu passief gekoeld. De overblijvende lawaaimakers blijven dus de HDD's. Als we er voor het gemak even vanuit gaan dat de fans stil genoeg zijn.

Hieronder heb ik een simpele opzet gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/6iql49.jpg
De kast zal waarschijnlijk vanuit MDF worden opgetrokken en geisoleerd met 35mm geluidsisolatie.
Vooraan worden de HDD's gekoeld met 2x 120mm fans (3 HDD's per fan). Nu heb ik het idee dat het geluid van de HDD's gemakkelijk via de fans naar buiten kan treden, al is dit misschien ook onzin omdat de geluidsgolven als het ware worden tegengewerkt. Zoals bij meer standaard kasten is het front geheel dicht en kan er lucht worden aangezogen via een open strip rondom de kast, hier wordt wel een filter op gepast. De voorkant wordt natuurlijk ook voorzien van het isolatiemateriaal, net als het kleine stukje zijkant dat nog voor de fans zit. Hierdoor zouden eventuele geluidsgolven naar mijn mening enkel naar buiten kunnen treden door eerst via de geisoleerde wanden te kaatsen, en dus in sterkte afnemen.

Aan de achterkant had ik het idee om ook een soort extra kast erachter te plakken, hier komen de fans in de zijwand. Geluid vanuit de PC zal dan ook enkel door eerst te kaatsen via een geisoleerde wand naar buiten kunnen treden. Omdat de gehele kast dich is zal de indirecte plaatsing van de fans weinig invloed hebben op de luchtstroming in de kast, de fans kunnen immers alleen aanzuigen in de opening naast de connectors (CPU afzuigen) en naast de PCI sloten.

Onderin deze "geluidsdempende kast" komt de voeding, deze zuigt direct aan uit het PC gedeelte en blaast ook direct naar buiten. Dit omdat de voeding al onhoorbaar is.
De kabels kunnen naar mijn mening de kast verlaten via een sleuf die afgedekt zal worden met borsteltjes of rubber om zo enige luchtdichtheid te kunnen garanderen.

Mijn vraag is eigenlijk of dit concept daadwerkelijk geluidsvoordeel zal opleveren en daarbij geen (of verwaarloosbaar weinig) invoed zal hebben op de airflow zoals deze is te bereiken door de fans zoals gewoonlijk naast de aansluitingen te plaatsen.
Ik ben vooral benieuwd naar de meningen over het afvoeren van de lucht aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hmm, ik weet niet waar je server uit bestaat, dus kan niet direct zeggen of de airflow voldoende is, maar ik ben bijna zeker van wel.
Ik zie nu eigenlijk maar 1 risico: je hdd's. Deze worden, naar ik begreep, achter de voorste 2 fans geplaatst. Ik verwacht dat dit geen problemen op zal leveren, dus je design is vrij geslaagd. Ik zou misschien de achterste 2 casefans direct naar achter laten blazen, zodat het geluid daarvan meer naar achter komt. Om het geluid van de voorste fans helemaal indirect te maken, zou ik een plaat horizontaal boven de fans maken, en een gat helemaal voorin vrij houden.
De gaten in de kast aan de voorkant waardoor lucht als eerste de kast in komt, bovenin plaatsen, en meer naar de achterkant. De lucht moet zich dan eerst naar voren toe, over de horizontale plaat weer naar achter toe bewegen. Dat geeft veel demping. Alleen zou je misschien wel de voorkant zo knijpen.
De fans achterin zou je ook in de plaat kunnen bevestigen die naar de laatste kamer leiden. Zo staan ze verder van buiten af, en de druk in die kamer leid de lucht naar buiten toe.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:41

Flo

De achterste casefans direct naar achter laten blazen in plaats van onder een hoek zodat het geluid naar achter komt zie ik niet direct als een voordeel, er ontstaat zo immers nog wel een rechte verbinding met de rest van de kast.
Het maken van een heel circuit waardoor de lucht moet worden geleid zal idd het geluid zeker dempen maar aangezien de axiale casefans vrijwel geen onderdruk kunnen creëren denk ik dat de flow drastisch afneemt.
Om die reden ben ik ook angstig voor het idee om de lucht direct in de achterste kast te blazen, zonder overdruk zal de lucht daar immers maar moeizaam wegstromen. Denk dat er dan meer lucht wordt verplaatst door natuurlijke convectie met een gat in het dak dan door een drukverschil. Zeker ook omdat de isolatie veel warmte vasthoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Flo schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:52:

Het maken van een heel circuit waardoor de lucht moet worden geleid zal idd het geluid zeker dempen maar aangezien de axiale casefans vrijwel geen onderdruk kunnen creëren denk ik dat de flow drastisch afneemt.
Volgens mij kun je dan het beste veel afrondingen maken zodat de lucht niet in de warme hoeken blijft hangen... dus in de hoeken van 90° een kwartpijp steken oid, dat je airflow die je al hebt optimaal geleid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Als je een geluidsdichte kast wilt maken, zijn er 2 dingen waar je op moet letten: Zorg ervoor dat je fans indirect aanzuigen/wegblazen ten opzichte van buiten, zodat het dempingsmateriaal ook dempt, en gebruikt zo min mogelijk hoeken/kleine opening voor de flow.

zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/1zz2q8o.jpg

De ronde gaten door plaatwerk zijn fans, de rechthoekige gaten door plaatwerk echte openingen.
vergeet ook niet dat je voeding ook een fan heeft ;)

Ik zou dan wel nog stoffilters gebruiken. Hoe groter het oppervlak is waardoor aangezogen wordt, hoe minder flowverlies er optreedt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Laatst online: 10:11
Is er hier ook iemand met een fanbus in z'n pc? Ik heb onlangs een nieuwe kast gebouwd met hierin een 2-tal ACryan fans (120mm).

12 volt = straaljager
7 volt = herrie
5 volt = nog steeds teveel herrie

ik was nog wel zo blij met mijn fans :'(

de zalman fanmate gaat maar tot minimaal 5 volt, dus ik moet iets van een potmeter installeren, wat de spanning tot 0volt omlaag kan brengen.

In totaal verstoken alle fans samen 12,2 watt + nog de zalman v700 AlCu, die schat ik op 1,8 watt

Totaal dus 14 watt, verspreid over 4 verschillende soorten fans, dus liever 4 kanalen.. maarja alle standaard modellen zijn zo duur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 05:02
jens17 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:53:
Is er hier ook iemand met een fanbus in z'n pc? Ik heb onlangs een nieuwe kast gebouwd met hierin een 2-tal ACryan fans (120mm).

12 volt = straaljager
7 volt = herrie

de zalman fanmate gaat maar tot minimaal 5 volt, dus ik moet iets van een potmeter installeren, wat de spanning tot 0volt omlaag kan brengen.

In totaal verstoken alle fans samen 12,2 watt + nog de zalman v700 AlCu, die schat ik op 1,8 watt

Totaal dus 14 watt, verspreid over 4 verschillende soorten fans, dus liever 4 kanalen.. maarja alle standaard modellen zijn zo duur :X
Mcubed heeft een 2kanaals fan controller(miniNG) welke op voltage kan instellen maar ook op pulsen (minder pulsen is een fan welke minder snel draait) Het voordeel van de laatste is dat hij werkelijk tot nul rpm kan schalen. Dit alles is dmv 2 temp sensoren aan te laten sturen (hardware matig)
Bij de grote broer (T-balancer) ervan kun je dmv software ook hele profielen instellen voordat een fan gaat draaien.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
klaasbram schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:25:
[...]

Mcubed heeft een 2kanaals fan controller(miniNG) welke op voltage kan instellen maar ook op pulsen (minder pulsen is een fan welke minder snel draait) Het voordeel van de laatste is dat hij werkelijk tot nul rpm kan schalen. Dit alles is dmv 2 temp sensoren aan te laten sturen (hardware matig)
Bij de grote broer (T-balancer) ervan kun je dmv software ook hele profielen instellen voordat een fan gaat draaien.
De techniek die de fancontroller gebruikt heet PWM. Je kunt fans vaak niet op lager dan 5 volt laten draaien, op dit voltage zullen ze niet opstarten (hier komt PWM dus om de hoek) .
mCubed controllers bij ikbenstil.nl.
Deze zijn prijzig, dus ik zou zeggen: of speedfan gebruiken (deze stuurt softwarematig de fans aan met PWM door de contactje van het moederbord), of koop nieuwe fans.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jens17 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:53:

12 volt = straaljager
7 volt = herrie

Vervang je ACryan fans door fatsoenlijke... Deze staan namelijk niet bekend om hun stilte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Zo, ik zou nog steeds een paar foto's maken. Tijdje geleden al gedaan, nu maar eens posten

Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/4176/image071sy9.jpg

Ik erger mij nu aan mijn samsung spinpoints t166.. iedereen zei dat ze echt stil zijn.. maar het is voglens mij het enige wat ik nu hoor...

Dus! opzoek naar een oplossing om ze stil te krijgen

Ik heb dus nu mijn hd3870's gekoelt met accelere s1 en de cpu met een scyte ninja copper + 3 caserfans (nexus 1100rpm fans)

Voeding is een zalman hp-500 (die dus niet boven de hdd's uitkomt.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb ook de Zalman ZM500-HP en een S166, er resoneert iets in mijn kast wat heel irritant is

ik heb al anti-trillings voeten onder m'n kast geplaatst en een voedingsrubber om die trillingen tegen te gaan, maar er blijft iets resoneren

(morgen haal ik de HD-bracket even uit de kast en kijk ik of daar de resonatie weg komt) of kan het iets anders zijn? (specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wiethoofd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 00:18:
ik heb ook de Zalman ZM500-HP en een S166, er resoneert iets in mijn kast wat heel irritant is

ik heb al anti-trillings voeten onder m'n kast geplaatst en een voedingsrubber om die trillingen tegen te gaan, maar er blijft iets resoneren

(morgen haal ik de HD-bracket even uit de kast en kijk ik of daar de resonatie weg komt) of kan het iets anders zijn? (specs)
Ik heb mijn zalman ook in rubberopgehangen.. en de hdd's ook.. het enige wat ik voglens mij kan horen zijn de hdd's (zitten in een apart compartiment, waar geen fans zitten behalve de voedig) Ga van de week eens uitsluiten of het de voeding is of niet.

No signature required.

Pagina: 1 ... 9 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!