vrede in rust
En een 3e bewijs dat het dus allemaal wel heel erg meevalt. Het blijft vreemd van Anandtech.The Legend schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:45:
Ik heb dezelfde kaart en de eerste paar dagen wel ge-OC't. Ook dan blijven de temps prima acceptabel. Ik ben nooit over de 100 graden gekomen en de kaarten moeten tot max 125 kunnen hebben geloof ik.
Pakketje is overigens al verstuurd, dus morgen (als mijn gf thuis is) kan ik al beginnen met tweaken!
Dan lijkt het me dat hij speciaal bedoeld is voor de 8800 Ultra, want volgens mij presteerde de Accelero S1 al extreem goed! Zeker op de GT's. Stress temps van nog geen 60 graden!Nas T schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:03:
Vette shizzle.
Nu wachten op reviews, met name vergelijkreviews...
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Heel mijn Antec P150 uitgemest en overal nieuwe koelpasta op gedaan.
Ik ben echt zeer tevreden over de Nexus 120MM en 92MM fans.
Op 5V zijn de 92mm totaal onhoorbaar (ja serieus want ik ben best kritisch als het om geluid gaat. ik moet niets meer horen)
De 120mm fans van nexus starten niet op vanaf 5V
De nexus 120mm op men Scythe Mugen doet het zeer nice tot mijn verbazing. 28/30 Graden Idle (Athlon 64 3500+) Stressed moet ik nog testen.
De Arctic Accelero S2 koelt ook als een trein en draait passief op mijn 7600GT.
Ik heb 3 harde schijven in elastieken hangen maar toen ik 5 uur verder was en alle kabels mooi had weggewerkt hoorde ik nog één irritant geluidje. Mijn Maxtor HDD was aant knorren dus die heb ik er snel uitgeknalt. Mijn Samsungs T166 zijn een heel stuk stiller maar dit zijn de enige die nog een heel klein beetje geluid maken.
Ik moet nu echt kijken naar het aan/uit ledje anders weet ik niet of hij aanstaat.
Voor het klein beetje geluid ga ik de binnenkant nog extra bekleden met dempingsmatten.
Als intake heb ik 2 x 92mm op 5V en koelen mijn HDD's tot 24'c
Als outtake heb ik 1 x 120mm nexus
Op de Scythe Mugen zit een 120MM nexus die ik dwars gemonteerd heb zodat hij ook direct de NB en de passieve VGA koeler mee koelt.
Als iemand interesse in foto's heeft hoor ik het wel.
Over mijn nieuwe onderdelen ga ik nog een review schrijven.
Heb je een voor en na foto? altijd leuk. (temps voor en nu ook handig als je verbeterde airflow en stillere pc hebt)timskiej schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 22:43:
Ik heb vandaag mijn spullen binnen gekregen![]()
Heel mijn Antec P150 uitgemest en overal nieuwe koelpasta op gedaan.
Als iemand interesse in foto's heeft hoor ik het wel.
Over mijn nieuwe onderdelen ga ik nog een review schrijven.
Misschien ook een foto als je de dempingsmatten er in hebt/gaat zetten
Ik wacht in spanning af op je reviews of je gebruikte onderdelen.
Ik heb nog wel ergens een foto liggen van hoe hij eerst was.
Heb de pc vanacht aan laten staan en tot mijn verbazig zijn de twee HDD's 21 graden

CPU was gedaalt tot 28'c en de passieve 7600gt was 37'c.
Accelero S2 op mijn 7600GT koelt hetzelfde als mijn VF-700CU maar dan zonder geluid.
Helaas heb ik alles al ingebouwd en vergeten fotos te maken hoe alles nog in de verpakking zat voor de review.
Ik zou eigenlijk het geluid van men pc moeten opnemen maar ik denk dat mijn microfoon niet zo weinig geluid kan opnemen.
Maar uitkijken met de HD ophangbanden van Antec dus. Vooral goed een paar keer twisten als je ze gebruikt zodat ze echt heel strak zitten. Dat had het bij mij misschien kunnen voorkomen.
1e test:
Idle: 53 graden
Na 3DMark2006: 74 graden
10 minuten na 3DMark2006: 55 graden
Ik laat hem zo nog even wat langer stressen, maar deze temps zijn echt acceptabel voor een passief gekoelde kaart!
Als ik de 120mm fan echt aan de kaart bevestig zullen de temps nog lager zijn. Ik snap werkelijk niet hoe Anandtech deze kaart boven de 100 graden heeft kunnen krijgen!
Edit:
Zojuist 3 kwartier rFactor gespeeld en de max. temp was 84 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door Smarron op 20-02-2008 16:22 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Zoals Nas T zei koelt een Ninja goed en is erg stil (20.94 dBa) en koelt een 120-Extreme beter maar maar iets meer lawaai. Maar het lijkt me dat dit aan de fan ligt. Een Noctua of een Nexus is best stil, zo lees ik hier. Hij moet wel op de moederbord cpu fan controller worden aangesloten (4 pin).
Heeft iemand hier enig (ervarings)advies in?
Verwijderd
Zelf heb ik er een S-flex fan van scythe op zitten, deze zijn stil en verplaatsen prima hoeveelheid lucht!
Het is nu idd prima. PC staat de hele avond nu aan (alleen internet) en de temp staat op 53 graden. Dus hij warmt verder ook eigenlijk niet echt op. Mijn cpu is na een hele dag aanstaan totaal 2 tot 3 graden gestegen na gamen etc.Wiethoofd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:02:
nice temps en stil lijkt me, win-win situatie!!
je had al gezegd dat je een (redelijk) goede airflow had, dus dan haal je nooit die 100 graden
84 is nog veel, maar zeker acceptabel!!
Ik denk dat ik dit weekend de 120mm fan er echt aan vast ga maken. Ben benieuwd hoeveel graden dat gaat schelen. En het leukste is nog dat ik eindelijk weer lekker kan gamen @ 1680x1050. Echt alles op max in rFactor en CoD4. UT2007 nog en dan ben ik blij (Ik speel geen Crysis, dus dat scheelt.
Dat kan idd wel een hoop verklaren, maar dan vind ik de vergelijking wel krom.The Legend schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:52:
Anandtech heeft gemeten direct op de core, de sensors waarmee wij meten zitten wat verder van de core vandaar de lagere temps dacht ik.
Ik was het eerder eigenlijk niet helemaal met Nas T eens, maar had er nog niet op gereageerd. Bij deze dan nog:jeehaa schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:30:
gezien mijn eerdere problemen met het lawaai van de boxed amd cooler ben ik gaan kijken naar genoemde vervangers. op het moment kijk ik naar een Scythe Ninja Plus (revof naar de Thermalright 120 extreme. Wat ik begrijp is dat er bij de thermalright geen fan is meegeleverd.
Zoals Nas T zei koelt een Ninja goed en is erg stil (20.94 dBa) en koelt een 120-Extreme beter maar maar iets meer lawaai. Maar het lijkt me dat dit aan de fan ligt. Een Noctua of een Nexus is best stil, zo lees ik hier. Hij moet wel op de moederbord cpu fan controller worden aangesloten (4 pin).
Heeft iemand hier enig (ervarings)advies in?
SPCR zegt 2 verschillende dingen. In de ene test is de Ultra 120 Extreme beter, in de ander is de Ninja beter.
Ninja scoort maginaal beter.
Ultra 120 Extreme scoort marginaal beter.
De verschillen zitten hem in hoeveel volt je de fan wilt laten draaien. Beide koelers koelen echt extreem goed. Ik heb voor de ThermalRight gekozen. Voordeel/nadeel is dat deze idd zonder fan geleverd wordt. Je bent dus vrij om een stille fan te kiezen.
Dan kom ik dus direct op geluidsniveau aan. De TR maakt echt niet meer geluid dan de Ninja. Er zit immers geen fan bij. En een koelblok maakt sowieso geen geluid, het is de fan die dat doet. Zet je dezelfde fan als de Ninja op de TR, maken ze nagenoeg evenveel of even weinig geluid.
Beide koelers zijn dus echt het beste wat je op dit moment voor luchtkoeling kunt verwachten, de fan die je erop zet zal de boosdoener zijn. Maar daarin is je keuze vrij. Misschien kan een prijsverschil je juist richting de Ninja overhalen. Maar mijn Nexus is op 5v onhoorbaar.
1,15 kg koelgeweld, is dat wel goed voor je moederbord?

Hier is hij alleen nog niet verkrijgbaar, maar in Amerika kost hij $65.
Maar als je dus absolute stilte wil en je vindt het niet erg om je koeler eraf te moeten halen als je geheugen wil bijprikken ofzo kan je deze overwegen. Zo verschrikkelijk duur is hij niet...
Check out my photography on Instagram
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mijn moederbord: Asus M3A (Socket AM2+)

zo zou ik het graag willen hebben. De socket in mijn kast zit van boven naar beneden (clipjes voor koeler dus boven en onder vast maken).
Nu had ik de bevestigingsclipjes gezien op de Thermalright site en de installatiehandleiding.
Het bevestigingsclipje gaat door de onderkant heen tussen de heatpipes en wordt vervolgens vast geschroefd op de plek waar eerst de plastic AM2 clipbevestiging zat. Hoe komt hij er dan op?
Misschien een foto van iemand die een AM2 mobo heeft met een TRUE zou ik zeer dankbaar zijn.
Of gewoon een bevestiging dat hoe ik het getekend heb het ongeveer klopt (let niet op de maten ed, die zijn ruim geschat)
of je haalt me daar niet mee overSmarron schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:03:
Ik was het eerder eigenlijk niet helemaal met Nas T eens, maar had er nog niet op gereageerd. Bij deze dan nog:
SPCR zegt 2 verschillende dingen. In de ene test is de Ultra 120 Extreme beter, in de ander is de Ninja beter.
Ninja scoort maginaal beter.
Ultra 120 Extreme scoort marginaal beter.
De verschillen zitten hem in hoeveel volt je de fan wilt laten draaien. Beide koelers koelen echt extreem goed. Ik heb voor de ThermalRight gekozen. Voordeel/nadeel is dat deze idd zonder fan geleverd wordt. Je bent dus vrij om een stille fan te kiezen.
Dan kom ik dus direct op geluidsniveau aan. De TR maakt echt niet meer geluid dan de Ninja. Er zit immers geen fan bij. En een koelblok maakt sowieso geen geluid, het is de fan die dat doet. Zet je dezelfde fan als de Ninja op de TR, maken ze nagenoeg evenveel of even weinig geluid.
Beide koelers zijn dus echt het beste wat je op dit moment voor luchtkoeling kunt verwachten, de fan die je erop zet zal de boosdoener zijn. Maar daarin is je keuze vrij. Misschien kan een prijsverschil je juist richting de Ninja overhalen. Maar mijn Nexus is op 5v onhoorbaar.
Raad je aan de fan op standaard snelheid te laten draaien, denkende aan 5v, of via het mobo (cpu-aansl) variabel maken
@ bovenstaande:

edit: oeps die had je al gezien
[ Voor 3% gewijzigd door jeehaa op 20-02-2008 22:30 ]
Ze kunnen volgens mij ook best warm worden. Mijn 7950GT passief (fabrieks af) heb ik ook een keer boven de 100 graden gehad, er was niks aan het handje, geen artifacts niks. Dit was wel met een open kast. De kaart wordt nu maximaal zo'n 78 graden, bij het spelen van Medieval 2.Wiethoofd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:02:
nice temps en stil lijkt me, win-win situatie!!
je had al gezegd dat je een (redelijk) goede airflow had, dus dan haal je nooit die 100 graden
84 is nog veel, maar zeker acceptabel!!
Ik vind de temps van de 8800GT ook zeer goed eruit zien, die komt zeker op het verlanglijstje.
Spielerei...
Ik heb hier een 7950GT, passief gekoeld maar weliswaar met accelero S1 en die komt niet boven de 40° uit, heb er wel een 120mm fan direct opstaan maar zelfs als die uitstaat zal het krap 40° zijn..el-jorge schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 08:35:
[...]
Ze kunnen volgens mij ook best warm worden. Mijn 7950GT passief (fabrieks af) heb ik ook een keer boven de 100 graden gehad, er was niks aan het handje, geen artifacts niks. Dit was wel met een open kast. De kaart wordt nu maximaal zo'n 78 graden, bij het spelen van Medieval 2.
Ik vind de temps van de 8800GT ook zeer goed eruit zien, die komt zeker op het verlanglijstje.
Overigens gister een zalman cpu fan (9700NT) geinstalleerd en die blijkt toch niet zo stil te zijn als hij werkelijk zou moeten zijn, de fan op zich maakt best veel lawaai voor een zalman
Get Airflow, save the world.
Had ik inderdaad al gezien, maar volgens het linksbovenste plaatje gaat de bracket door de onderkant heen en wordt de bracket van boven naar beneden (net als m'n socket) vastgeschroefd en zit dus de TRUE een kwartslag gedraaid t.o.v. de mountingbracket. en zou hij dus zoals ik al getekend had goed moeten passen in mijn kast (ik wacht nog op een bevestiging van mijn gedachte en evt een foto)jeehaa schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:27:
[...]
@ bovenstaande:
[afbeelding]
edit: oeps die had je al gezien
Zeer nette temps, en stil voor een 7950.diedazz schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 08:41:
[...]
Ik heb hier een 7950GT, passief gekoeld maar weliswaar met accelero S1 en die komt niet boven de 40° uit, heb er wel een 120mm fan direct opstaan maar zelfs als die uitstaat zal het krap 40° zijn..
Overigens gister een zalman cpu fan (9700NT) geinstalleerd en die blijkt toch niet zo stil te zijn als hij werkelijk zou moeten zijn, de fan op zich maakt best veel lawaai voor een zalman
Zalman is stil op lage fansnelheden, ik heb een 9500AM2 en die maakt een **** herrie op vol vermogen, vandaar dat ik een TRUE wil.
De temps van m'n 7600GS passief gekoeld met 54%!! OC en een 92mm fan op z'n laagst haalden de 55 net niet onder full load. mijn 8800GT die ik nu heb met een TR HR-03 GT komt niet boven de 51 onder full load met een slechte airflow en dezelfde 92mm fan op z'n laagst.
[ Voor 43% gewijzigd door Wiethoofd op 21-02-2008 10:02 . Reden: even 2e quote reactie ]
Ik kon de koeler overigens ook horizontaal bevestigen. Het mechanisme met 4 schroeven zit bovenop de socket kruislings ( X ), daar tussendoor zit eigenlijk het koelblok (welke direct op de cpu zit). Deze kan dus gewoon een kwartslag worden gedraaid, waardoor de koeler niet verticaal, maar horizontaal kan worden geplaatst. In mijn geval was dat geen probleem om te doen. Gewoon draaien.
Helaas weet ik niet of het ook zo simpel gaat met een AM2 socket, maar ik kan me niet voorstellen dat dat opeens niet zou kunnen.
Moet ik anders nog even een duidelijkere foto maken ?
Het probleem met de AM2 socket is, is dat deze asymetrisch is.

Dit is een foto van de TRUE AM2 mounting bracket, hierop kan je dus zien dat de heatsink maar op 1 manier bevestigd kan worden.
Als ik het goed heb gaat het gedeelte met de heatpipes van boven naar beneden (op de foto ongeveer) en zit deze dus ook zo op je socket.
In mijn geval zit de socket een kwart slag gedraaid en gaan dus de heatpipes van links naar rechts (foto een kwartslag draaien) dan komt de TRUE er dus op zoals ik hier al getekend had.
Dat lijkt mij, miss een foto van iemand met een TRUE en een AM2 socket zou een groot deel helpen.
edit: hier maar even een plaatje ter illustratie

edit2: bij nader inzien lijkt me dit een klare zaak. de heatsink wordt dus horizontaal gemonteerd, met een fan er boven of eronder. In mijn geval zou ik m dan onder doen, omdat er in mijn p182 een outtake boven zit, die dan de warme lucht van de cpu gelijk zou moeten wegvoeren. het enige is dat mijn GPU best veel warmte afgeeft richting de cpu.
[ Voor 86% gewijzigd door jeehaa op 21-02-2008 14:32 ]
en ik denk dat ik er een Scythe S-FLEX™ ventilator (120mm, 1200 rpm) op zet, ipv eerdergenoemde.
[ Voor 21% gewijzigd door jeehaa op 21-02-2008 15:05 ]
Ik zet geen fan op m'n TRUE, van mijn HR-03 GT komen al 2x 92mm fans, dus dan even iets maken dat dat dwars door de TRUE heen gaat en meteen afgezogen wordt door die 2 Scyte boven in m'n kast.
Een 4800+ op 2,875GHz (stock @ 2,5) moet wel koud blijven dan lijkt me. en iig vele malen stiller dan een Zalman 9500AM2 op volle snelheid.
quote van pcsilent.nl:
Als de Thermalright Ultra-120 eXtreme gemonteerd wordt op een socket 775 moederbord kan men de push-pins gebruiken of deze door schroeven vervangen. Als men de koeler op een AM2 moederbord wil plaatsen met een plastic rentention module is het nodig deze eerst door een metalen bracket te vervangen.
Dat zou dan deze worden bij Freezing Hardware, lijkt me, kost dan wel weer € 9,90jeehaa schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:19:
als het plastic is moet je niet vergeten een backplate (metaal) voor AM2 te bestellen.
quote van pcsilent.nl:
[...]

klikken op foto linkt naar productspecs op freezing hardware
[edit]Met behulp van deze bolt-thru kit kunt u de Thermalright HR-01-K8, Ultra-90-K8, Ultra-120 en Ultra-120 Extreme monteren op socket AM2 moederborden d.m.v. schroeven.
Op de Thermalright site staat bij compatible mobo's M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP + M3A32-MVP Deluxe dit zijn luxere versies van de M3A, maar lijken mij compatible met de TRUE
[edit2]
Net een forumpost van iemand gevonden met een Asus M3A die een TRUE er op heeft geschroefd.
Ook zegt hij:
ENUses spring screws to attach to the back plate, had to use considerable downward force to get the screws to engage the threads.
dus ik hoef niets aparts te kopen lijkt me en hij kan er alleen op zoals ik hem er op wil hebbenOn the AMD platform I was surprised to find it will only mount sideways. Meaning it has to face the power supply or video card slot.
[ Voor 39% gewijzigd door Wiethoofd op 21-02-2008 16:44 . Reden: link naar compatible mobo's TRUE + forumpost M3A+TRUE ]
zie mijn vernieuwde post hierboven ^^^^^^^^^^ je was met net voorjeehaa schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:38:
volgens mij heb je aan een backplate genoeg en die is er al voor 3.90
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat zou ik nodig gehad hebben als hij niet zoals ik wou in m'n kast past. Ik wil hem met het brede gedeelte paralel aan de boven en onderkant van de kast en het korte gedeelte van de TRUE paralel met de voor en achterkant van de kast. Zie ook een paar vorige posts van mij waarin ik het keurig getekend heb (iig poging totnero355 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:15:
Ik heb geen idee wat je nou wil, maar dit zou je misschien kunnen helpen : S-Clip voor ThermalRight Ultra 120 / eXtreme / HR-K8-01
Ik ben er nu met Jeehaa uit dat een TRUE past op onze Asus M3A zonder s-clip en we geen backplate extra nodig hebben en hij past in de kast hoe ik het wil. Binnenkort dus even de TRUE bij freezinghardware in bestelling gooien.
wat is wijsheid....
Ik heb een 6-kanaals, als ik ga gamen met m'n headset op gaan de fans iets harder maar niet te hard.
Werk ik op internet of typ ik hier iets dan draai ik alle fans op laag/niet te horen.
Helaas kan ik ze niet uitzetten via m'n fancontroller, dat zou helemaal handig geweest zijn. maar als je goed stille fans aansluit dan vallen die prima te regelen en het geluid binnen de perken.
Cool 'n Quiet werkt naar mijn mening niet.
op een molex aansluiten hoeft niet beslist 12V te zijn. als jij hem niet aan je HD of DVD brander koppelt en gewoon ergens los hebt hangen oid dan kan je er 2 draadjes uit halen zodat hij op 7 of 5 V draait. Even googlen voor welke 2 je moet lostrekken.
En anders koop je een zalman splitter vanaf een molex 4pins, die geeft (hangt af van welke je hebt) 2x 5V en 2x 12V of juist 1 en 1 als je de goedkopere hebt.

Ik gebruik ze ook en het is ideaal. Nadeel is dat ze altijd op 5v zullen draaien, of je nou gamed of niet. Voordeel is dat je geen fancontroller nodig hebt en het is goedkoper. In mijn witte glimmende kast is een fancontroller not-done. Dus heb ik het op deze manier opgelost.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat is inderdaad het grote probleem. Ik heb een Cosmos 1000 en 800rpm fans, dus mijn fancontroller moet (nog steeds) nodig vervangen worden omdat 'ie eigenlijk niet goed past, maar op 5v starten die krengen niet. Sommige fans zijn op 7 net weer te luid voor 24/7, dus dan zou je 6 moeten regelen oid met een weerstandjeGaryu schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:37:
Let er op dat de 800rpm variant mogelijk niet start op 5V. Daarnaast is deze écht fluisterstil en kan ie rustig op 12V draaien. Deze heb ik in mijn systeem ingebouwd en hoor hem absoluut niet.
EDIT: Overigens heb ik een fan controller die van 5v - 11v regelt of de bios die dat werk voor me kan doen (ASUS).
[ Voor 8% gewijzigd door Xirt op 22-02-2008 17:04 ]
Dikke shizzle! Hier draait een C2D met een zalman 9700NT (joekel van een ding, maar ok). Je wil em niet horen op 100% want zoals je zelf al zegt, veel lawaai.ZeroSixZero schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:03:
Zalman heeft mooie coolers met backplate, maar het liefst heb ik een stille pc en de starter van dit topic claimt dat dat met Zalman niet gaat lukken
Momenteel heb ik mijn pc draaien in een kartonnen doos. De cpu fan staat op ongeveer 35% @ +/- 1500rpm en is aangenaam qua geluid, je hoort em wel maar het is niet storend meer. Ook nog 2x 120mm papst die op 700-800rpm draaien. temps @ 28° idle en 37° stressed, dus niet te klagen.
Dus, moest ik deze fan plaatsen in een gewone case, incl geluidsmatten etc (wat er nu vrijwel niet is) dan denk ik dat het vrijwel een stille fan is. Vergeleken met de stock koeler die erop zat heb ik het zelfde lawaai op hetzelfde rpm maar is de cpu gewoon minder warm.
Je moet er natuurlijk ook wel even rekening mee houden dat tussen het begin van de topicstart en nu nog wat nieuwe cpu fans zijn uitgekomen, en die niet vermeld staan..
Dat er nieuwe coolers zijn dacht ik aan de prijzen ook te zien. Zalman staat veel bovenaan in de prijslijst (http://www.perfect-system...rs-cpu/_9/socket-775.html), maar de coolers zijn naar mijn weten van goede kwaliteit erop na dat ze dus nog wat meer geluid maken. Een Scythe Ninja leek me ook interessant, maar de montage van de fan op het blok zag er wat amateuristisch uit en zonder backplate leek het mij dat dat ding bij een minimale beweging van je kast eraf valt. Of zit dat ding wel goed vast
Tenzij je er 3 extra fans aan gaat hangen, dan kan het geheel wel zwaar worden (A)
Oplossing is dan een tyrep aan een van de heatpipes en die ergens verbinden aan de kast boven de koeler.
Wil je toch meer zekerheid en persé een backplate, dan kan je de Scythe Ninja Copper nemen, die hebben wel een backplate.
Of de Thermalright Extreme 120, die heeft ook standaard een backplate.
NIET waar, de thermalright extreme 120 maak je vast aan de backplate van je mobo, als je mobo geen backplate heeft zal die apart bijbesteld moeten worden.YPSUN schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:16:
Wil je toch meer zekerheid en persé een backplate, dan kan je de Scythe Ninja Copper nemen, die hebben wel een backplate.
En waarom beslist met een backplate vastmaken. als je de scyte infinity/mugen hebt die heeft zeer handige clipjes voor een AM2 socket en ook zoiets voor een 775 socket en heb je geen backplate nodig.
De oudere revisie Scythe Ninja's hebben ook een backplate hoor, ik heb zelf een v1 oid, en die heeft gewoon een metalen backplate. Zit inderdaad wel stevig vast, maar met 'n tie wrap moet je wel oppassen dat je de koeler niet te ver omhoog tilt, anders trek je 'em alsnog krom...YPSUN schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:16:
Scythe Ninja's zitten wel goed vast hoor
Tenzij je er 3 extra fans aan gaat hangen, dan kan het geheel wel zwaar worden (A)
Oplossing is dan een tyrep tie wrap aan een van de heatpipes en die ergens verbinden aan de kast boven de koeler.
Ook niet bij de Scythe Infinity.
Je maakt het dan vast met de standaard Intel inklik systeem, wat ook stevig genoeg is.
Inderdaad niet te ver omhoog doen met de tyrep/ty wrap, puur vastmaken ter ondersteuning.
Het loont misschien om een mini waterpas op de koeler te leggen, om er zeker van te zijn dat de cooler loodrecht op het moederbord vast zit
Bij de Thermalright Extreme 120 die ik heb, zitten wel backplates bij (voor S775).Wiethoofd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:19:
[...]
NIET waar, de thermalright extreme 120 maak je vast aan de backplate van je mobo, als je mobo geen backplate heeft zal die apart bijbesteld moeten worden.
maar niet voor de AM2 socket, die moet je op je mobo hebben, of apart bij bestellen!!!YPSUN schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:38:
[...]
Bij de Thermalright Extreme 120 die ik heb, zitten wel backplates bij (voor S775).
gaat nu wel weer erg offtopic
Koelt de de TRUE goed op je mobo? en hoe was de onderkant van de heatsink, moet die nog gelapt/polijst worden? of kan het er mee door?
Persoonlijke correctiediedazz schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 08:41:
werkelijk zou moeten zijn, de fan op zich maakt best veel lawaai voor een zalman
persoonlijke correctie 2Smarron schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:26:
Nadeel voordeel is dat ze altijd op 5v zullen draaien, of je nou gamed of niet. Voordeel is dat je geen fancontroller nodig hebt en het is goedkoper.
Ok, nu serieus:
Lees nu weer dat er aantal mensen graag een backplate willen op hun koeler.
Waarom? Mechanisch gezien wordt je koeler zo goed als niet sterker, laat staan dat je moederbord minder belast wordt.
Uitleg vanuit de mechanica: Die backplate zal alleen krachten(en daarmee vervorming) opvangen parallel aan het moederbord, tussen de schroeven van de backplate. De schroeven zouden dus onderling minder naar elkaar kunnen staan, zodat het bord niet op elkaar gedrukt kan worden.
Zou sowieso geen f**k uitmaken, want je hebt echt HEEL veel kracht nodig wil je het bord op die manier vervormen. Wat het geheel wel steviger zou maken, is iets wat de krachten loodrecht òp het moederbord zou opvangen, want die trekken het iets krom. Dit wordt dus niet opgevangen door een backplate.
Dus koop gewoon elke koeler die je wilt, je moederbord kan echt wel iets hebben. Als je echt bang bent dat er iets stukgaat dan zou ik de koeler iets optillen met visdraad. Effectiever dan een backplate, en visdraad is niet heel zichtbaar.
vrede in rust
Alleen op passen dat die niet tussen de fan komt, ligt alles in de klit, net als je dat af en toe hebt bij vissen
Of je legt je kast op z'n kant! dwz moederbord gewoon vlak op de grond. Ligt er natuurlijk wel aan wat voor een kast je hebt, maar goed.. visdraad is toch wel iets sneller en praktischer..Dus koop gewoon elke koeler die je wilt, je moederbord kan echt wel iets hebben. Als je echt bang bent dat er iets stukgaat dan zou ik de koeler iets optillen met visdraad. Effectiever dan een backplate, en visdraad is niet heel zichtbaar.
http://www.azerty.nl/prod...&GROEP_ID=81&TAB=ervaring
Nou, na een paar uur CoD4 te hebben gespeeld, is de temp toch gestegen tot exact 100 graden. Warmer wordt hij ook echt niet, maar dit vind ik voor mezelf te hoog. Na het spelen duurt het ongeveer 10 minuten voordat hij weer op 53 graden staat. Dat is dan wel goed.Smarron schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:35:
Zo, de passieve 8800GT van Sparkle zit in de kast en ik heb voorlopig op de grond in de behuizing een 120mm draaien. Deze lag er al in, dus er is 0,0 geluidstoename.
1e test:
Na 3DMark2006: 74 graden
10 minuten na 3DMark2006: 55 graden
Ik laat hem zo nog even wat langer stressen, maar deze temps zijn echt acceptabel voor een passief gekoelde kaart!
Als ik de 120mm fan echt aan de kaart bevestig zullen de temps nog lager zijn. Ik snap werkelijk niet hoe Anandtech deze kaart boven de 100 graden heeft kunnen krijgen!
Edit:
Zojuist 3 kwartier rFactor gespeeld en de max. temp was 84 graden.
De 120mm die ik op de grond van de behuizing heb gelegd, heb ik nu via wat boterhamzakjes-sluitingen (tja, hoe noem je dat eigenlijk) verticaal vastgezet, zodat lucht tegen de videokaart (zowel eronder als erboven) wordt geblazen. Pics komen later.
De idle temp is nu exact 10 graden lager, 44 graden! En dat alleen door de fan op een andere plaats te bevestigen, uiteraard dus geen toename in geluid. Nu even stresstesten en als de kaart max. rond de 90 graden blijft, ben ik een tevreden man. Ik was namelijk aan het twijfelen om toch een Accelero te halen, maar ik denk dat dat niet nodig is.
70-71 graden na 13 minuten ATiTool artifacts test. Lijkt me een prima resultaat!
Ja, maar die staat nog wel op de lange termijnplanning helaas. Ik scoor nu 11500 punten in 3DMark2006 en dat is redelijk acceptabel.The Legend schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:15:
Ben je nog van plan een E8400 te halen voor een nieuw OC projectje Smarron? Ik ben wel benieuwd of dat veel prestatiewinst zou opleveren (komende vanaf een E2140 @ 3.2Ghz of een 2160 zoals jij hebt).
vanmiddag kreeg ik mijn gisteren bestelde TRUE + fan binnen. Moederbord losgehaald, koeler eraf, cpu schoongemaakt, plastic socket verwijderd, cpu ingesmeerd met zalman pasta (ZSTG) en de onderplaat van de socket gefixeerd.
Ik heb geheel op wat tijdschiften neer gelegd en geprobeerd de met veren uitgeruste schroeven in het moederbord te draaien. Dit was feitelijk onmogelijk, de veren staan zo strak dat als je ze erin schroeft het moederbord buigt!!!. Ik heb alle 4 de veren van de schroeven gehaald en ingedrukt met een tang, zodat de spanning niet te groot is. Hierna kon ik met moeite(!!) de schroeven in de backplate krijgen, ik heb er nog zere vingers van... Maar zelfs met de ingedrukte veren staat het moederbord lichtelijk hol. Ik heb geprobeerd een foto te maken maar mijn beide camera's waren leeg. Enfin, alles gemonteerd en aangezet.
Idle temp lag tussen 45 - 52 graden C en de piek temp heb ik niet kunnen testen. Wat opviel in speedfan was dat de temperatuur discrepanties per seconde 6-7 graden kunnen verschillen (in idle!!!) dit lijkt me niet te kloppen. De heatsink voelt ook niet als dusdanig warm aan. Vanavond gaat alles er weer af en ga ik het nog eens proberen. Maar het feit dat mijn moederbord buigt lijkt me ook niet echt de bedoeling...
Is eigenlijk voor HTPC kasten, maar in een normale setup zou die ook goed moeten presteren denk ik !!
Welke CPU en mobo heb je?
Ik heb gisteren nog een TRUE geinstalleerd voor een klant. Q6600 + P5K
Dat ging bij mij (ondertussen al 4/5e keer) weer erg gemakkelijk.
Moet wel enig kracht zetten voor die veren, maar had er verder geen moeite mee.
Zat ook lekker goed vast.
De Q6600 had ik gelapped en de TRUE heb ik ook een beetje gelapped (stond een klein beetje bol).
Een yate loon ds12sl fan er tegen aan.
En de Q6600 B3 heeft nu een (constante) idle temp van 30-35 graden
Misschien heb jij die beugeltjes verkeerd ofzo. Dat de middenstuk van de beugels niet in het midden van de TRUE ligt.
En is de backplate wel helemaal tegen het moederbord aan?
En in welke volgorde schroef jij de beugels dicht?
Ik doe altijd eerst rechtsboven, dan linksbeneden. Linksboven en rechtsbeneden is dan een eitje.
Als jij eerst rechtsboven en dan linksboven doet, dan is het wél vrij moeilijk om rechtsbeneden en linksbeneden goed vast te draaien
hehe ben niet helemaal debielYPSUN schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:07:
@ jeehaa
Welke CPU en mobo heb je?
Ik heb gisteren nog een TRUE geinstalleerd voor een klant. Q6600 + P5K
Dat ging bij mij (ondertussen al 4/5e keer) weer erg gemakkelijk.
Moet wel enig kracht zetten voor die veren, maar had er verder geen moeite mee.
Zat ook lekker goed vast.
De Q6600 had ik gelapped en de TRUE heb ik ook een beetje gelapped (stond een klein beetje bol).
Een yate loon ds12sl fan er tegen aan.
En de Q6600 B3 heeft nu een (constante) idle temp van 30-35 graden
Misschien heb jij die beugeltjes verkeerd ofzo. Dat de middenstuk van de beugels niet in het midden van de TRUE ligt.
En is de backplate wel helemaal tegen het moederbord aan?
En in welke volgorde schroef jij de beugels dicht?
Ik doe altijd eerst rechtsboven, dan linksbeneden. Linksboven en rechtsbeneden is dan een eitje.
Als jij eerst rechtsboven en dan linksboven doet, dan is het wél vrij moeilijk om rechtsbeneden en linksbeneden goed vast te draaien
nee ik heb een M3A van Asus, met een verharde plastic backplate met 4 metalen ingeslagen moertjes.Deze steken door de socket gaten waardoor het geheel wordt gefixeerd. Toen kruislings de schoeven vastgezet. Toen ik dit gisteravond voor de tweede maal deed, zat het mobo nog in de pc, daar de backplate toch vast zat en deze voldoende steun geeft bij het aanduwen van de boutjes. Ik heb nogmaals de veren maximaal ingedrukt alvorens de boutjes vast te zetten. Het ging nu makkelijker dan gistermiddag en ze zitten naar mijn idee een stuk vaster. Hoe mijn mobo daar op reageert is niet zichtbaar. Ik had nu een kruisschroevendraaier met een betere greep waardoor ik meer kracht kon zetten dan eerst.
Met ZSTG ertussen is hij nu Idle tussen de 45 -50 gr en stressed tussen de 50 - 60 graden celcius. Ik heb voor mijn AMD 6400 inmiddels begrepen dat dit volstrekt normale temperaturen zijn, maar ik blijf het geheel natuurlijk wel monitoren.
Daarnaast kwam ik via google een stel reacties tegen van mensen die ook moeite hadden met het vastzetten van de TRUE op AM2 planken, mensen die hem voor S775 gebruikten hadden veel minder moeite.
edit: vergeet te zeggen dat het geheel wel stil is
[ Voor 3% gewijzigd door jeehaa op 24-02-2008 11:38 ]
Wij (jeehaa en ik) zitten met het 'probleem' dat we een AMD moederbord hebben (Asus M3A).
Deze heeft niet 2 beugels die je vast moet schroeven maar 1 bracket die je over het middengedeelte van de TRUE heen legt en vastschroeft. (zie ook mijn vorige post hier
Miss dat idd het koelblok en de proc iets lappen de oplossing is voor een iets minder moeilijke bevestiging.
Lappen zal dan waarschijnlijk ook niet veel helpen.
Of je moet echt een millimeter van de CPU/TRUE afschuren, dat lijkt mij niet goed hehe.
Door de moeilijke bevestiging weet je in ieder geval wel zeker dat die goed vast zit
Oude situatie:

120mm ventilator van SilenX (had ik nog liggen) hangt net iets boven de grond en blaast lucht naar boven. Draait op 5v, want op 12v hoor je hem echt goed.
Stressed: 100 graden (na 3 uur CoD4)
Nieuwe situatie:

Dezelfde fan nu opgehangen en hangt vrijwel tegen de heatpipes aan van de videokaart. Blaast lucht tegen de GPU aan, als tegen het koelblok.
Idle: 44 graden
Stressed: 71 graden (na 30 minuten ATiTool artifacts test)
Met 3DMark2006 wordt de kaart in beide setups niet zo warm, dus dat vind ik geen goede test voor de temperatuur. De artifacts test laat je videokaart echt stressen, ik denk dat dat wel redelijk klopt. CoD4 ga ik nog even testen vanmiddag.
Met de nieuwe setup ben ik direct maar gaan overclocken en ben nu op een veilige hoogte van 700/975 aanbeland. Draait 100% stabiel en geen artifact te ontdekken. De temperatuur is stressed gestegen naar 75 graden, wat zeer acceptabel is.
Mijn score nog even:
Misschien dat ik nog een Zalman koeler op het koelblok leg. Dat is zo'n smalle fan welke bij zo'n ZM-80 HP zat. Die heb ik nog wel ergens liggen. Die fan is slechts een halve cm dik en kan er mooi op 'liggen' aangezien de ruimte tussen de koelblokken van de processor als videokaart vrij klein is.
[EDIT]
Na een uurtje gamen in CoD4 blijft de temp op 72 graden steken (niet overgeclocked). ATiTool is dus een goed testprogramma.
[ Voor 3% gewijzigd door Smarron op 24-02-2008 14:06 ]
Maar het is theoretisch juist te bewijzen en in de praktijk ook dat een moederbord stevig zat is. Als het echt zo brak was, hoe kan het dan dat die koelers zoveel worden verkocht? Ik heb nog niet gehoord dat iemands moederbord hierdoor stuk ging.ZeroSixZero schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:22:
Theoretisch lijkt het mij dat zo'n gewicht aan een hefboom (de lengte van het blok) toch flink wat meer trekt aan je MoBo dan de oude 7700 die ik hier heb. Ook de reacties bij de producten zijn niet echt positief (brakke / goedkope bevestiging, zie link below). Maar die angst moet ik er vast voorover hebben voor een stille pc?
Je bedoelt de Zalman ZM OP1, welke één anderhalf cm dik is? Heb deze ook als vervangende fan voor een voeding.Dat is zo'n smalle fan welke bij zo'n ZM-80 HP zat. Die heb ik nog wel ergens liggen. Die fan is slechts een halve cm dik
@Smarron:
Je hebt wel een moeilijke opstelling qua airflow. Ik neem aan dat je de CPU-koeler (TRUE?) niet horizontaal kan plaatsen. Het zou misschien een idee zijn om een fanduct te maken die lucht van je videokaart wegzuigt door je CPU heen. Dat zou heel veel schelen denk ik.
vrede in rust
Eerst is ie 0,5cm dik (halve) daarna een (1) cm maar de specs liegen niet en zeggen gewoon 1,5 cm (15mm) hoor (is ook mijn eigen meting btw)............Nas T schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:57:
[...]
................
[...]
Je bedoelt de Zalman ZM OP1, welke een cm dik is? Heb deze ook als vervangende fan voor een voeding.
........
en daarmee je CPU gaat lopen koelen met enorm warme lucht? Lijkt me ook niet echt de meeste ideale situatie... Deze temperaturen zijn toch al heel prima, zie niet in wat daar nog veranderd zou moeten worden?Nas T schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:57:
@Smarron:
Je hebt wel een moeilijke opstelling qua airflow. Ik neem aan dat je de CPU-koeler (TRUE?) niet horizontaal kan plaatsen. Het zou misschien een idee zijn om een fanduct te maken die lucht van je videokaart wegzuigt door je CPU heen. Dat zou heel veel schelen denk ik.
Ik had die koeler niet bij de hand, maar die ZM OP1 was het ja. Overigens kon ik het toch niet laten en heb ik zojuist een Accelero S1 rev.2 gekocht. Die haal ik zo op! Die krijgt hulp door 1 of 2 120mm fans op 5v. (Maar volgens velen is 1 fan al voldoende).
Ik kan de TRUE idd ook horizontaal bevestigen (had ook bijna gemoeten aangezien het maar amper pastte in de behuizing). Maar met een verticale setup wordt de lucht sneller afgevoerd naar buiten toe, dus dat heeft mijn voorkeur.
[ Voor 9% gewijzigd door Smarron op 25-02-2008 15:30 ]
Beter koelen met warme lucht dan 2 verschillende luchstromingen creëren, lijkt me. 1 logische doorstroom voorkomt dead spots waar warme lucht blijft hangen, en waar de ventilator dus tegendruk krijgt en een verlies in airflow. Maar volgens mij kan er wel van de onderkant lucht door je TRUE, niet?Garyu schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:21:
[...]
en daarmee je CPU gaat lopen koelen met enorm warme lucht? Lijkt me ook niet echt de meeste ideale situatie... Deze temperaturen zijn toch al heel prima, zie niet in wat daar nog veranderd zou moeten worden?
In dat geval maakt het niet zo heel veel uit...
vrede in rust
2x een accelero s1, een een ninja full copper, beide zonder fans, en beide een verbetering van de orginele koelers.

Nu ben ik even aan het uitzoeken waar de rest van de tering herry vandaan komt, maa rkan eingelijk niet veel meer verzinnen, aangezien alles in rubber hangt

[ Voor 9% gewijzigd door M3rcury op 26-02-2008 00:41 ]
No signature required.
De voeding?M3rcury schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:40:
Nu ben ik even aan het uitzoeken waar de rest van de tering herry vandaan komt, maa rkan eingelijk niet veel meer verzinnen, aangezien alles in rubber hangt
Jullie kijken naar mijn oude pcSmarron schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 07:36:
Voeding inderdaad, 5 casefans! (Ik heb er ook 5, maar wel op 5v draaien, ook al zijn die papst fans die je hebt redelijk stil), je HD's! 2 Raptors! en een oude Maxtor 80GB. Die maken volgens mij ook echt veel geluid!
Hdd's zijn 2x samsung spinpoint 500gb, en ik heb 3 casefans van nexus op 6 volt.
Voeding zou idd kunnen, maar heb het gevoel dat die spinpoints meer geluid maken, dus dat moet ik van de week ff uitzoeken.
Voeding is trouwens dat 500W ding van zalman. en ook die hangt in rubber.
No signature required.
Oooowwh, updaten die hap!M3rcury schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:07:
[...]
Jullie kijken naar mijn oude pc
Hdd's zijn 2x samsung spinpoint 500gb, en ik heb 3 casefans van nexus op 6 volt.
Voeding zou idd kunnen, maar heb het gevoel dat die spinpoints meer geluid maken, dus dat moet ik van de week ff uitzoeken.
Voeding is trouwens dat 500W ding van zalman. en ook die hangt in rubber.
Ik heb die Nexusjes (120mm en 92mm) ook. Die vind ik echt stil. Ik heb ook een T166 500GB en die vind ik ook stil. Dan zou het haast niks anders kunnen zijn dan de fan van je voeding.
Ga ik na mijn wintersport ff uitzoeken, anders ram ik daar ook wel een nexus 120mm fan in. Maar ik heb echt het gevoel dat het van die T166jes afkomt, of ben ik gewoon een zeikerd?Smarron schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:47:
[...]
Oooowwh, updaten die hap!
Ik heb die Nexusjes (120mm en 92mm) ook. Die vind ik echt stil. Ik heb ook een T166 500GB en die vind ik ook stil. Dan zou het haast niks anders kunnen zijn dan de fan van je voeding.
No signature required.
Ik heb sinds gisteren er ook een F1 750GB bijgekocht en die ga ik denk ik vanavond of morgen installeren. Dan kan ik goed vergelijken of de F1 nog veel stiller is dan de T166.
De Nexusjes vind ik overigens alleen stil op 5v. op 12v zijn ze nog goed te horen. Maar op 6v moeten ze ook vrij onhoorbaar zijn.
ja, vol aan hoor ik ze ook (voor gamen dus) maar op 6 volt of lager hoor je ze niet, ik zie trouwens nie top hoeveel volt ze draaien, want ik stel ze in op rpm, maar zet ze dus op 600 ipv 1200.Smarron schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:11:
De een vind de T166 stil, de ander niet. Ik kom van WD af (die oude 80GB schijven) en die maakten echt veel geluid. Wat dat betreft is het een verademing voor mij met die Samsung. Als ik met mijn oor naast de kast hang, hoor ik de Samsung wel degelijk 'schrijven', maar meer ook niet. Geen fluitend toontje ofzo. Ik heb de schijf ook in een elastiek hangen, dus ook geen extra resonantie.
Ik heb sinds gisteren er ook een F1 750GB bijgekocht en die ga ik denk ik vanavond of morgen installeren. Dan kan ik goed vergelijken of de F1 nog veel stiller is dan de T166.
De Nexusjes vind ik overigens alleen stil op 5v. op 12v zijn ze nog goed te horen. Maar op 6v moeten ze ook vrij onhoorbaar zijn.
No signature required.
Je wilt niet weten wat voor lawaai daar vandaan komt
Het geluid van de ratelende schijven overheerst alle andere geluid.
Verwijderd
Ter vervanging van mn stock koeler, vond de thermalright oplossing ietwat te duur...
Ben benieuwd, iemand hier al ervaringen ermee?!?
Als je de search had gebruikt had je dit niet hoeven vragen. Ben benieuwd naar je ervaringen...Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:26:
Ik heb een Accelero Xtreme 8800 besteld
Ter vervanging van mn stock koeler, vond de thermalright oplossing ietwat te duur...
Ben benieuwd, iemand hier al ervaringen ermee?!?
Waarom HEB je die dan ook, als je stilte wilt?Ik heb 2 raptors in raid0
Je wilt niet weten wat voor lawaai daar vandaan komt
vrede in rust
Verwijderd
Niet gedaan deze keer...Nas T schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:50:
Als je de search had gebruikt had je dit niet hoeven vragen. Ben benieuwd naar je ervaringen...

Meestal ben ik degene die mensen op dat soort dingen wijst
Donderdag is ie in huis als het goed is!
Maar ik wist niet dat ze zoveel kabaal maakte.
En ik heb ook nog eens een holle kast, waardoor die een beetje "galmt".
Binnenkort ga ik de kast bekleden met magic fleece, dan zal ook wel weer wat schelen
Ik heb reeds een Razer Lycosa besteld, dit vanwege de platte laptoptoetsen, goeie reviews omtrend geluid en het design spreekt me onwijs aan. Ik heb nu een Saitek Eclipse, dus het blauw verlichte wilde ik het liefste terugzien. De G15 van Logitech maakt helaas nog wel veel geluid.
Nu wil ik alleen nog een "stille" muis hebben. Deze moet sowieso een draad hebben, maar met name moeten de klikjes stil zijn! Mijn MX510 maakt echt een herrie als ik mijn wijsvinger gebruik!
Met Logitech ben ik met gebruiksgemak altijd zeer tevreden geweest en daarvoor zou ik ook het liefst weer bij Logitech blijven. Reviews over de nieuwe laser-muizen zeggen helaas maar weinig over geluidsproductie van het klikken. Wie heeft er goede ervaringen over de geluidsproductie van deze laser-serie? De muis zelf hoeft niet echt geavanceerd te zijn (veel knoppen). Ik heb gemerkt dat ik met gamen die extra knoppen eigenlijk toch niet gebruik en ook niet met browsen.
Ik lees net dat de G5 wel weinig geluid schijnt te maken tijdens het klikken.
[ Voor 3% gewijzigd door Smarron op 26-02-2008 23:05 ]
Niet echt een muis, en de reden van aanschaf zal niet snel zijn omdat ie stil is, maar ik hoor niets van mijn wacom intuos tablet. Enkel als ik mijn pen laat vallen. Maar ik neem aan dat er wel goedkopere geluidsarme muizen zijn.Smarron schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 23:01:
Nu wil ik alleen nog een "stille" muis hebben.
Een stil toetsenbord snap ik nog, maar een muis kan in het begin stil zijn, maar zal altijd na een tijd te horen zijn.
Wat ook werkt is gewoon een headset opzetten met muziek en met je fans op laag hoor ik niets meer.
Als ik ga gamen let ik puur alleen op het ingame geluid en niet of m'n muis herrie maakt of niet.
Is idd stil, maar niks voor mij. Mijn broer gebruikt het ook, maar daar kan ik niet aan wennen helaas.disheaver schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 23:26:
[...]
Niet echt een muis, en de reden van aanschaf zal niet snel zijn omdat ie stil is, maar ik hoor niets van mijn wacom intuos tablet. Enkel als ik mijn pen laat vallen. Maar ik neem aan dat er wel goedkopere geluidsarme muizen zijn.
Daarvoor zitten we toch in het goede subforum?Wiethoofd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 23:31:
Je kan ook het uiterste willen....
Een stil toetsenbord snap ik nog, maar een muis kan in het begin stil zijn, maar zal altijd na een tijd te horen zijn.
Wat ook werkt is gewoon een headset opzetten met muziek en met je fans op laag hoor ik niets meer.
Als ik ga gamen let ik puur alleen op het ingame geluid en niet of m'n muis herrie maakt of niet.
Maar ik geloof ook wel dat alles op z'n tijd meer geluid gaat maken. Dat is geen reden om het niet te kopen, want dan koop ik dan wel weer iets anders.
Ik weet wel dat er verschil is in techniek. Ik ken echt wel muizen die stil zijn als je hem indrukt (helaas geen fijne gamersmuizen), ook muizen waar je echt die harde KLIK hoort (heel veel dus). Als je veel klikt, kan dit behoorlijk irritant zijn (voor met name mijn vriendin, ja, het is maar waar je je aan ergert, maar goed). Nu de PC zelf vrijwel geen geluid meer maakt, is het voor mij toch wel irritant om 500 keer klik te moeten horen. Laat staan voor iemand anders. Dus het is niet alleen voor mij, maar ook voor de omgeving.
M'n toetsenbord maakt een beetje herrie bij het typen, dat komt omdat ik de toetsen redelijk diep indruk en m'n vingers er (bijna) weer helemaal van op til (niet het stilst, maar wel snel en effectief).
het hangt er ook van af waar je je PC hebt staan en hoe mensen zich ergeren aan omgevingsgeluiden (ik zou het liefst m'n broertje willen isoleren, omdat hij altijd met z'n vingers knakt
gisteren zat ik te kloten met m'n windows installatie en deed m'n geluidskaart raar en gaan alle 'geluiden' via de kastspeaker, en die is irritant, altijd op momenten dat je hem niet nodig hebt en niet verwacht.
Ik wacht in spanning af tot maart (nieuwe kast en de Roccat Kone muis)
Zoals je die tegenwoordig hebt op mobiele telefoons.
(LG Chocolate bijvoorbeeld)
Of wat ook een oplossing kan zijn, is een touchpad van een oude laptop eruit slopen en die op een of andere manier aansluiten op jouw PC
Ik zou er eerder gewoon een kopen, maar ik heb al een hekel aan een touchpad op een laptop, laat staan om er ook een op mn pc te hebben (die ik stiekem al heb op mijn intuos...)YPSUN schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 00:58:
Ze zouden een muis moeten uitvinden, die ipv klik-knoppen --> touch knoppen heeft.
Of wat ook een oplossing kan zijn, is een touchpad van een oude laptop eruit slopen en die op een of andere manier aansluiten op jouw PC
Maar de vraag was dus gewoon een stille muis.
Dus een beetje terug ontopic: en website die maar liefst 2 muizen verkoopt. En SPCR heeft er een artikel over gemaakt, helaas zonder mp3
Je hebt een fancontroller?M3rcury schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:23:
[...]
ja, vol aan hoor ik ze ook (voor gamen dus) maar op 6 volt of lager hoor je ze niet, ik zie trouwens nie top hoeveel volt ze draaien, want ik stel ze in op rpm, maar zet ze dus op 600 ipv 1200.
Spielerei...
Voor mij persoonlijk geen optie. Ik wil wel iets fysiek indrukken. Ik ben ook een gamer, dus de eisen worden nog zwaarder.YPSUN schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 00:58:
Ze zouden een muis moeten uitvinden, die ipv klik-knoppen --> touch knoppen heeft.
Ik zit ook met interesse naar een Razer Copperhead te kijken. De vorm vind ik ideaal, het design ook. Echter kom ik er maar lastig achter wat voor geluid hij produceert bij het klikken. Bij filmpjes op youtube lijkt het mee te vallen. Sowieso stiller dan mijn MX510!
stille muis
(is eerder gepost)
De hitachi 7k1000 is ook snel, maar toch aardig stil.Bij mij stond snelheid bovenaan en daarna stilte, daarom heb ik die raptors.
Ik zou best begrijpen dat iemand ook film wilt kijken met anderen, en dat hij/zij de telefoon wilt kunnen horen overgaan. Is hetzelfde idee als je pc in een andere kamer: lost geen probleem op, verlegt het alleen waardoor nieuwe problmen ontstaan.Wat ook werkt is gewoon een headset opzetten
@Smarron:
muisklik horen is extreem, maar uitgezonderd van of we het wel of niet stom vinden, misschien is er wel een oplossing voor en kunnen we je blij maken.
Hier heb je ook speciaal isolatiemateriaal voor: gips. Breek zijn vingers en hij laat ze vrijwillig in het gips zetten. Dit is geen tijdelijke oplossing, want daarna is je broertje bang dat je het weer doet.(ik zou het liefst m'n broertje willen isoleren, omdat hij altijd met z'n vingers knakt)
(creativiteit ten top
Zou ik niet 1, 2, 3 van uitgaan. Enige echte houvast die je hebt is SPCR. En die heeft maar 1 muis in het programma. Je zou anders eens moeten kijken naar een gamersmuis die ontworpen is om stil te zijn, dan zal de kans wel erg klein zijn dat er een harde klik vanaf komt.Bij filmpjes op youtube lijkt het mee te vallen.
Het is maar net wat je wilt, en wat je gewend bent. Wat is voor jou een echte gamersmuis? Maakt je huidige muis veel klikgeluid en ben je met minder tevreden, of moet het onhoorbaar zijn? Dat valt (voor mij) heel moeilijk te zeggen.
Dan heb jij die telefoons niet, ik ken 2 mensen met zo'n type telefoon en die zijn er niet echt over te spreken...Zoals je die tegenwoordig hebt op mobiele telefoons.
vrede in rust

Heeft hier iemand daar een leuke oplossing voor?
Mijn stille opstelling betreft:
Cosmos 1000 (4x120mm @ low rpm) met zalman fanmate fancontroller
OCed E6600 met Arctic freezer pro.
OCed 8800GT met Thermalright HR-03 GT + 92mm Arctic Fan aangesloten op de fanmate
Tagan TG500-U35
Hier 2 fototjes:

Het geluid is ieder geval weer wat minder, ik merk echter toch nog een zoemend geluid van m'n Nexus fans. De kast staat op de grond naast m'n bureau, gehoor afstand is zeker 50cm en de fans draaien niet eens op 12 volt. Toch nog even naar kijken..
Tuurlijk! lekker makkelijk, deurtje open, toerental instellen, en deurtje dicht
No signature required.
Er bleken er alleen iets meer te zijn dan ik dacht
Afijn in de c't van deze maand staat net een mooie test hierover en men is erg te spreken over de Scythe Andy Samurai Master CPU Cooler, 120mm Fan helemaal omdat hij als een van de weinige ook de hete componenten op het mobo koelt doordat de fan richting mobo blaast en hij zou stil zijn.
Dus ik hier kijken helemaal niets te vinden
Ik vroeg me namelijk af of deze constructie niet te hoog zou kunnen zijn voor bepaalde kasten
[ Voor 7% gewijzigd door ErikRo op 27-02-2008 23:34 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!