[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.215 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

SpoekGTi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:22:
De Mini is imo nog steeds neergezet voor mensen die Mac OS X willen proberen en niet voor mensen die er meteen keihard op gaan zitten gamen of hem neerzetten als HTPC.
Inderdaad ja, mensen snappen gewoon het concept niet. Net als mensen die een Asus EEE wel leuk vinden maar er toch liever een full size keyboard, een hardisk, een snellere CPU en een groter scherm in zouden willen hebben 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
SpoekGTi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:22:
[...]

De Mini is imo nog steeds neergezet voor mensen die Mac OS X willen proberen en niet voor mensen die er meteen keihard op gaan zitten gamen of hem neerzetten als HTPC.
Behalve de videokaart is een mini toch zo ongeveer een volwaardige pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interesting mod....

http://translate.google.c...ari%26rls%3Den%26pwst%3D1

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Onvoorstelbaar wat zonde. :)

Wel de snelste "emac" die ik ooit gezien heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

best zonde van zo een mooie mac eigenlijk, had dan een nieuwe(re) eMac gepakt, dat heeft nog een potentie (15 of 17")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvmnd ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Iemand al iets gevonden over de opvolger/vernieuwde Mini? Hij begint nu wel 'oud' te worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daar gaan we weer... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

MaDLiVe

.-Observer-.

Dan maar weer even wat inhoudelijker. Ik ga eens een overstap wagen naar een mac. Maar omdat ik straks weg ga naar het buitenland en niet gelijk het diepe in wil springen (en een goeie monitor heb) kies ik dus voor een 2nd hand mac mini. Om precies te zijn de vorige generatie core duo 1.66ghz versie (dvdrw, 120gb,1gb). Nou wil ik wel wat hoursepowers op mijn bureau hebben staan. Ik wil dus gelijk de hdd upgraden naar een 7200RPM model. De harddisk moet een 2,5 inch sata model zijn dus dat is het probleem niet.

Echter de cpu upgrade en in mindere mate ook de RAM upgrade leveren wat vraagtekens op. Ook na uitgebreid zoeken kan ik niet echt consistente antwoorden vinden.

De CPU wil ik naar een T7xxx (core 2 duo) upgraden. Echter kan ik niet precies vinden of de cpu nou pinnen heeft of dat de socket binnen moet hebben. Foto's die ik op internet vind van de socket zijn helaas niet scherp genoeg. Ik dacht dus dat de socket pinnen moest hebben.

De RAM upgrade. Gezien de chipset (945) verwacht ik dat de max RAM upgrade 2GB is. Echter lees ik ook verhalen in dit topic over 4GB of 3GB. Iemand die daarover uitsluitsel wilt en kan geven?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
Over de CPU kan ik je ook niet echt helpen zo uit mijn hoofd, maar het memory zou tot aan 3GB mogelijk moeten zijn. Helaas stel je dan wel je dual channel buiten werking. Je zou dan eerder nog voor 2x 1GB kunnen gaan. Gezien je ook Tiger waarschijnlijk draait en die aan 2 GB meer dan zat heeft.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
De Mini 1,66Ghz kan maar 2GB (2x 1GB) aan Ram aan, de 1,83Ghz en 2Ghz modellen kunnen so-dimms van 2GB aan maar geven maar 3GB vrij voor gebruik (vanwege een chipset-beperking).

Het upgraden van de processor is over het algemeen naar verhouding veel te duur (rond de € 250 voor een 2Ghz proc), dus dat zou ik je willen afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
MaDLiVe schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 17:00:
Dan maar weer even wat inhoudelijker. Ik ga eens een overstap wagen naar een mac. Maar omdat ik straks weg ga naar het buitenland en niet gelijk het diepe in wil springen (en een goeie monitor heb) kies ik dus voor een 2nd hand mac mini. Om precies te zijn de vorige generatie core duo 1.66ghz versie (dvdrw, 120gb,1gb). Nou wil ik wel wat hoursepowers op mijn bureau hebben staan. Ik wil dus gelijk de hdd upgraden naar een 7200RPM model. De harddisk moet een 2,5 inch sata model zijn dus dat is het probleem niet.

Echter de cpu upgrade en in mindere mate ook de RAM upgrade leveren wat vraagtekens op. Ook na uitgebreid zoeken kan ik niet echt consistente antwoorden vinden.

De CPU wil ik naar een T7xxx (core 2 duo) upgraden. Echter kan ik niet precies vinden of de cpu nou pinnen heeft of dat de socket binnen moet hebben. Foto's die ik op internet vind van de socket zijn helaas niet scherp genoeg. Ik dacht dus dat de socket pinnen moest hebben.
Kijk eens naar het artikel op Hardmac.com.
De RAM upgrade. Gezien de chipset (945) verwacht ik dat de max RAM upgrade 2GB is. Echter lees ik ook verhalen in dit topic over 4GB of 3GB. Iemand die daarover uitsluitsel wilt en kan geven?
Als je in de "nieuwe" Mini's 4 GB RAM stopt wordt er 3 GB herkent. In het model wat jij op oog hebt zal je het moeten stellen met een maximum van 2 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Stop je in de tweedehands Core Duo 1.66 Ghz een Core 2 Duo cpu, dan kan je wel 4 GB ram plaatsen (waarvan er 3 GB herkend wordt). De hoeveelheid is volgens mij gekoppeld aan de cpu en zeker aan de chipset en de chipset is in de laatste Mini's niet veranderd. Ik kan het natuurlijk mis hebben; ik ga af op de onveranderde ingebakken GMA 950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Kapitein Prozac schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:00:
Stop je in de tweedehands Core Duo 1.66 Ghz een Core 2 Duo cpu, dan kan je wel 4 GB ram plaatsen (waarvan er 3 GB herkend wordt). De hoeveelheid is volgens mij gekoppeld aan de cpu en zeker aan de chipset en de chipset is in de laatste Mini's niet veranderd. Ik kan het natuurlijk mis hebben; ik ga af op de onveranderde ingebakken GMA 950.
DAT is wel de reinste kolder die ik heb gehoord. Als je verhaal van de chipset klopt dan zou het kunnen, maar max memory is nog nooit gekoppeld geweest aan een CPU anders zou het direct met de CPU babbelen en de chipset overslaan.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Bedankt voor jullie antwoorden. Het RAM kan ik makkelijk uitproberen, heb hier nog een aantal 2gb en 1gb modules liggen. Echter kan ik nog niet precies uit de hier gegeven info opmaken wat voor cpu er nou op moet (met of zonder pinnen, socket M of P). Misschien moet ik de mini toch maar gewoon openschroeven voordat ik een cpu bestel :)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
zAo schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:18:
Iemand al iets gevonden over de opvolger/vernieuwde Mini? Hij begint nu wel 'oud' te worden :(
Ik zou graag zien dat ze de mini in dezelfde stijl maken als de iMac, met donkere bovenkant (net zoals de rand van iMac display) en dan iets kleiner ofzo :9~

[ Voor 5% gewijzigd door NickvdB op 03-07-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

MaDLiVe schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:31:
Bedankt voor jullie antwoorden. Het RAM kan ik makkelijk uitproberen, heb hier nog een aantal 2gb en 1gb modules liggen. Echter kan ik nog niet precies uit de hier gegeven info opmaken wat voor cpu er nou op moet (met of zonder pinnen, socket M of P). Misschien moet ik de mini toch maar gewoon openschroeven voordat ik een cpu bestel :)
Goed gisteravond gelijk de mini maar opengeschroeft. De RAM hoeveelheden heb ik nog niet uitgeprobeerd. D.w.z. ik heb nog niet meer dan 2GB uitgeprobeerd. Aangezien de chipset een 945GMS verwacht ik niet dat je er meer dan 2GB in kunt proppen (ik heb dit zelfde euvel bij mijn notebook gezien, dit is een limitatie van de chipset).

De CPU heb ik inmiddels iets meer duidelijkheid over. We praten hier over een socket479 cpu met pinnen. Enige probleem is nog dat ik niet precies weet of ik nou een socketM of socket P moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rensz schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:11:
Als je in de "nieuwe" Mini's 4 GB RAM stopt wordt er 3 GB herkent. In het model wat jij op oog hebt zal je het moeten stellen met een maximum van 2 GB.
PhysMem: 383M wired, 1619M active, 962M inactive, 3995M used, 101M free.
(2GHz Core 2 Duo macmini)

maar ook:

Hardware:

Hardware Overview:

Model Name: Mac mini
Model Identifier: Macmini2,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 667 MHz
Boot ROM Version: MM21.009A.B00
SMC Version: 1.19f0
Serial Number: YMXXXXXYL2

Hij _herkent_ dus gewoon 4GB, maar gebruikt er 3.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Zit er dan dus toch verschil in chipsets? Lees wel her en der dat de oude core duo machines een 915 chipset hebben waar de nieuwe core 2 duo machines een 945 chipset hebben hetgeen dus ook de verschillen in het maximale geheugen (RAM) zou verklaren. De Mac mini slikt dus socketM (met pinnen) cpu's. Het snelste wat je kunt krijgen is een t7600 @ 2.33Ghz. Let daarop bij aanschaf want veel mensen gaan daarmee de fout in.

Hitte vormt bij de cpu niet zoveel problemen de TDP is vrijwel hetzelfde. Het zal wel iets warmer worden maar zal tegelijkertijd redelijk binnen de perken blijven. Voeg hier een 7200rpm schijfje aantoe en de mac mini is een snel compact desktop systeem.

[ Voor 51% gewijzigd door MaDLiVe op 05-07-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 19:27

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

De mogelijkheid om er 2*2G geheugen in te zetten en hiervan 3G te gebruiken, is dat alleen voor de laatste Core 2 Duo of kan dat ook met de vorige Core Duo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Dat kan alleen met de laatste generatie Mini's (C2D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

martinweb.nl schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:40:
De mogelijkheid om er 2*2G geheugen in te zetten en hiervan 3G te gebruiken, is dat alleen voor de laatste Core 2 Duo of kan dat ook met de vorige Core Duo?
Je kunt er best 2x2 insteken, maar omdat je niet meer dan 2Gbyte kunt gebruiken is dat nogal verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
De Core Duo Mac's herkennen geheugenmodules groter dan 1 GB niet. Met 2 GB geheugenmodule start de computer niet meer op. Het maximale geheugen in deze computers is daarom ook 2x1GB = 2 GB.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat betreft een update van MacMini gok ik op 5 augustus. Huidige model is dan een jaar oud. Deze maand zeker niet meer want alles bij Apple draait nu om de nieuwe iPhone. Later dan begin september is ook niet waarschijnlijk omdat in september/oktober de Macbooks vermoedelijk een update krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Mijn mini upgrade is klaar!

Voor de duidelijkheid. Het gaat om een mini van de generatie 2006.
Originele specs:
Core duo T2300 1,66ghz
120GB 4200RPM schijfje
2x512MB RAM

Upgrade:
Core 2 duo T7600 2,33Ghz
320GB WD Scorpio black edition (7200RPM 16MB)
2x1GB geheugen

Omdat het niet overal duidelijk is wat je nou precies wel of niet in deze mini kan stoppen deel ik even mijn ervaringen.

2GB modules werken. 1x2GB en 1x1/512GB werkt niet. De chipset die op deze mini zit is een 915 chipset (heb het gechecked) en deze ondersteunt volgens mij max 2GB werkgeheugen. Ongeacht of dat single of dual slot is. Ik heb nog niet getest met 2x2GB modules maar aangezien 1x2GB + 1x1Gb ook niet wil werken lijkt het me stug dat 2x2 wel gaat werken.

De mini's van 2007 hebben volgens mij een 945GMS chipset welke wel tot 3GB wil ondersteunen. Dit zijn de mini's die standaard met een C2D cpu werden geleverd.

Betreffende de cpu's. Het snelste wat je momenteel kan krijgen (en wat er ooit op de markt zal komen in dit format) is een T7600 @2,33ghz. CPU's zijn normaal redelijk prijzig maar zijn op ebay tegen mooie prijzen te krijgen (de mijne was incl. verzenden 130 euro). Het gaat om een SocketM cpu Een Cpu met pinnen dus! Vergis je er niet in want er zijn verschillende varianten.

Het installeren is erg simpel als je zelf ooit een pc in elkaar hebt gezet. Het moeilijkste is de behuizing loshalen. Dit levert bijna altijd littekens op, maar deze blijven uit het zicht (de onderkant) Op youtube zijn zat instructie filmpjes te vinden over het hoe en wat aangaande het upgraden van mini's

Nou natuurlijk de cruciale vraag: Is het het waard?

Ja!, voor mij wel ;) For starters kan ik nu full HD materiaal kijken zonder problemen. Is de Mac gevoelsmatig supersnel en tover ik alles ook redelijk instant op mijn scherm. Het blijft natuurlijk een kostelijke investering (120 voor de hdd, en 130 voor de cpu) maar omdat ik zelf mijn normale desktop ga verkopen en alleen op mac wou overstappen indien het systeem gevoelsmatig de snelheid van mijn oude systeem benaderde vond ik het het zeker waard. Dit blijft natuurlijk een individuale afweging maar de mogelijkheid bestaat dus.

Hitte issues: De TDP van de niet T7600 CPU ligt 2 Watt boven de originele T2300. Ik heb bij het installeren van de cpu het koelelement schoongemaakt en Artic Silver gebruikt als geleidingsmateriaal. De fan van de mini is volgens mij niet significant sneller gaan loeien alhoewel dit onder constante belasting wellicht wel zou kunnen gebeuren. Het aanbrengen van AS5 zal volgens mij ook de nodige graadjes schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie upgrade/post @MaDiLiVe, wat zijn je bevindingen over het geluidsniveau ten opzichte van vóór de mod? Heb je meer last van de ventilator/harde schijf door de waarschijnlijk hogere warmte productie? Ben benieuwd wat de temp's van de T7600 ongeveer zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Het enige wat ik nog op de mini heb gedaan is een 1080P filmpje gekeken, dit ging voor de upgrade niet. Maar de fan begint dan niet significant meer lawaai te maken, dit is volgens mij ook te wijten aan enerzijds het gebruik van AS5 en de TDP van de T7600 die maar 2 watt hoger ligt.

Ik gebruik de mini op dit moment nog niet fulltime omdat ik migrerende ben van een vista desktop naar de mini maar momenteel nog moet wachten op wat externe opslag voordat ik fulltime op de mini kan werken en mijn windows desktop de deur uitkan.

Zodra ik full time achter de mini werk kan ik ook de temps monitoren.

[ Voor 6% gewijzigd door MaDLiVe op 14-07-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:36:
[...]

PhysMem: 383M wired, 1619M active, 962M inactive, 3995M used, 101M free.
(2GHz Core 2 Duo macmini)

maar ook:

Hardware:

Hardware Overview:

Model Name: Mac mini
Model Identifier: Macmini2,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 667 MHz
Boot ROM Version: MM21.009A.B00
SMC Version: 1.19f0
Serial Number: YMXXXXXYL2

Hij _herkent_ dus gewoon 4GB, maar gebruikt er 3.
Maar verlies je nu ook het voordeel van dual channel? Anders kan je beter voor 2x 1gb gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

J-Media schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:19:
Maar verlies je nu ook het voordeel van dual channel? Anders kan je beter voor 2x 1gb gaan lijkt mij.
Waarom zou ik dat verliezen? Ik heb twee exact identieke SIMM's, dus dual-channel, dus de hele 3% winst die dat oplevert. :>

3Gbyte geheugen is een veel betere performance-verbeteraar dan de minieme winst van dual channel, dus unmatched maar meer RAM is altijd te verkiezen boven matched met minder RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MaDLiVe schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:43:
Zodra ik full time achter de mini werk kan ik ook de temps monitoren.
Ja, ik zou dat in het begin goed in de gaten houden. De mini is erg voorzichtig met zijn fan. Te voorzichtig zelfs, naar mijn mening. Bij mij loopt bij CPU-intensieve zaken (films recoden van DVD naar iPhone) de cpu temperatuur vaak op tot flink boven de 70 graden. De fan draait dan op een schamele 2500 toeren. Hoger lijkt hij standaard niet te gaan.

Ik gebruik dan smcFanControl om de snelheid van de fan op te schroeven. Dan weet je gelijk ook waarom Apple er zo zuinig met die fan snelheid is, want boven de 3000 toeren wordt het echt een herriebak. Op de maximale 5500 toeren is het net een stofzuiger, dus daar zet ik hem nooit op, ik denk dat dat de levensduur van de fan niet ten goede komt. En bij 3500 toeren komt hij zelfs bij hele zware belasting niet boven de 35 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
burne schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:00:
[...]

Waarom zou ik dat verliezen? Ik heb twee exact identieke SIMM's, dus dual-channel, dus de hele 3% winst die dat oplevert. :>

3Gbyte geheugen is een veel betere performance-verbeteraar dan de minieme winst van dual channel, dus unmatched maar meer RAM is altijd te verkiezen boven matched met minder RAM.
Ok, thx! Dan ga ik een 4GB setje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

burne schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:00:
[...]

Voor grafische performance maakt het dual channel gebeuren dus wel iets meer uit dan die 3% ;)
Check de benchmarks er maar op na. Als je, dat niet boeit dan ben ik het helemaal met je eens.
GekkePrutser schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:48:
[...]

Ja, ik zou dat in het begin goed in de gaten houden. De mini is erg voorzichtig met zijn fan. Te voorzichtig zelfs, naar mijn mening. Bij mij loopt bij CPU-intensieve zaken (films recoden van DVD naar iPhone) de cpu temperatuur vaak op tot flink boven de 70 graden. De fan draait dan op een schamele 2500 toeren. Hoger lijkt hij standaard niet te gaan.

Ik gebruik dan smcFanControl om de snelheid van de fan op te schroeven. Dan weet je gelijk ook waarom Apple er zo zuinig met die fan snelheid is, want boven de 3000 toeren wordt het echt een herriebak. Op de maximale 5500 toeren is het net een stofzuiger, dus daar zet ik hem nooit op, ik denk dat dat de levensduur van de fan niet ten goede komt. En bij 3500 toeren komt hij zelfs bij hele zware belasting niet boven de 35 graden uit.
Goeie tip! De upgrade is overigens niet helemaal vlekkeloos gegaan. Ik kan schijnbaar niet meer 2 dimm slots tegelijk gebruiken. Hij detecteert helaas niet meer dan 1 module at the same time, deed hij eerst wel maar nu niet meer. Erg vreemd. Dacht eerst dat het geheugen niet goed geseat was maar dat is dus niet het geval. Ik las dat je de mini's soms even moest resetten na een hardware upgrade (zoals bij een pc de cmos resetten). Ik heb helaas geen apple tobo dus heb ook geen flauw idee hoe ik dat zou moeten doen. Iemand een tip?

[edit]
Ah het heet dus PRAM en ik kan niet vinden hoe je dit kan resetten zonder apple tobo :P

[edit2]
Deze kun je dus ook resetten met een knopje dat op het logicboard zit verstopt. En heeft dus niets uitgehaald voor het ramprobleem. Als ik 2 modules gebruik wil mijn mac er maar 1 detecteren. Ik ben nu dus redelijk geforceerd om een 1x2gb module te gebruiken. Dus dual channel gaat niet lukken. Jammer want ik wou eigelijk net weer warcraft 3 gaan spelen (maar voor het grafische gedeelte namelijk wel wat uit). Mocht iemand dit probleem bekend in de oren klinken dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

[ Voor 12% gewijzigd door MaDLiVe op 15-07-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaDLiVe schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 18:21:
Mijn mini upgrade is klaar!

Voor de duidelijkheid. Het gaat om een mini van de generatie 2006.
Originele specs:
Core duo T2300 1,66ghz
120GB 4200RPM schijfje
2x512MB RAM

Upgrade:
Core 2 duo T7600 2,33Ghz
320GB WD Scorpio black edition (7200RPM 16MB)
2x1GB geheugen
Weet nog uit de "good old" pc tijd dat je bij een proc upgrade jumper settings (heel oud) of BIOS settings (niet zo oud) moest wijzigen. Hoe gaat dat bij de mini, automatisch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:02:
[...]

Weet nog uit de "good old" pc tijd dat je bij een proc upgrade jumper settings (heel oud) of BIOS settings (niet zo oud) moest wijzigen. Hoe gaat dat bij de mini, automatisch? :P
Zoals tegenwoordig bij elke PC gewoon automatischm of anders via een BIOS upgrade, maar dat wordt bij een Mac wat lastig :)

Ik heb overigens na mijn upgrade even de temperatuur bekeken en die schommelt tussen de 60 en 61 graden met een load van 35% fanspeed is dan 2000 RPM. Ik vind dit wel acceptabel, gezien de Mini meestal alleen maar audio staat te streamen of torrents te downen. HD content wordt er niet op gekeken.

Kan iemand mij even de waarden geven van een 'standaard mini' 1,83Ghz met 1Gb en 80Gb om te kijken wat nu echt het verschil is.

[ Voor 33% gewijzigd door SpoekGTi op 15-07-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Laatst online: 10-09 19:28
Tot vandaag had ik mijn Mini core solo aan een CRT televisie hangen. Ik ga morgen een LCD TV kopen (Philips 32PFL9603) en wil dan de Mini aansluiten met een DVI-HDMI kabel. Deze heb ik reeds gekocht en nu ook alvast aangesloten. Zover ik had begrepen kan een Mini een resolutie aan van 1920x1200. Nu log ik echter even in op de computer via schermdelen en zie als max resolutie 1680x1050 staan. Hoe kan dit? Is dit omdat er nog geen monitor/TV aanhangt? Is het überhaupt mogelijk om de Mac Mini op een resolutie van 1920x1080 te zetten? Het zou wel erg jammer zijn als ik dadelijk een mooi full HD scherm heb, maar nog steeds met zwarte balken of geen volledige resolutie kan werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Erwinh schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:50:
Tot vandaag had ik mijn Mini core solo aan een CRT televisie hangen. Ik ga morgen een LCD TV kopen (Philips 32PFL9603) en wil dan de Mini aansluiten met een DVI-HDMI kabel. Deze heb ik reeds gekocht en nu ook alvast aangesloten. Zover ik had begrepen kan een Mini een resolutie aan van 1920x1200. Nu log ik echter even in op de computer via schermdelen en zie als max resolutie 1680x1050 staan. Hoe kan dit? Is dit omdat er nog geen monitor/TV aanhangt? Is het überhaupt mogelijk om de Mac Mini op een resolutie van 1920x1080 te zetten? Het zou wel erg jammer zijn als ik dadelijk een mooi full HD scherm heb, maar nog steeds met zwarte balken of geen volledige resolutie kan werken :(
Reden waarom hij nu 1680x1050 aangeeft heb ik niet, maar ik kan je wel verzekeren dat als je een FullHD panel koopt dat hij 1920x1080 doet, je moet alleen overscan even aan of uitzetten anders vallen er net wat randjes buiten je scherm. Kortom je krijgt wel rondom je beeld een klein zwart balkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben van plan om mijn G4 Desktop :'( in te ruilen voor een instap Mac Mini :9~ . Ik wil er voornamelijk
mee photoshoppen, sites bouwen en lichte video bewerking mee uitvoeren.
Vraag aan jullie heb ik dan genoeg aan de 1gb aan memory? Anders bestel ik er eentje met 2gb en ik wil er gelijk twee externe HD's aankoppelen van elke 500gb. Heeft er iemand ervaring met het swappen van Photoshop naar externe Hd's, ik denk namelijk dat de interne harddisk er niet snel genoeg voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 10:15:
Hallo,

Ik ben van plan om mijn G4 Desktop :'( in te ruilen voor een instap Mac Mini :9~ . Ik wil er voornamelijk
mee photoshoppen, sites bouwen en lichte video bewerking mee uitvoeren.
Vraag aan jullie heb ik dan genoeg aan de 1gb aan memory? Anders bestel ik er eentje met 2gb en ik wil er gelijk twee externe HD's aankoppelen van elke 500gb. Heeft er iemand ervaring met het swappen van Photoshop naar externe Hd's, ik denk namelijk dat de interne harddisk er niet snel genoeg voor is.
1GB kan opzich wel, maar ik denk dat je toch beter 2GB kan nemen. (Doe 't anders zelf inbouwen, scheelt je 'n hele hoop geld. Heb het zelf ook gedaan en is een koud kunstje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:35:
[...]

1GB kan opzich wel, maar ik denk dat je toch beter 2GB kan nemen. (Doe 't anders zelf inbouwen, scheelt je 'n hele hoop geld. Heb het zelf ook gedaan en is een koud kunstje.)
Hoe zit het met het mogelijk beschadigen van de behuizing? Heb er namelijk weinig zin in om binnen twee uur naar de garantie te kunnen fluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Met het open maken van de behuizing kan weinig misgaan. Heb het zelf meerdere keren gedaan en als je de behuzing al wilt beschadigen moet je er er wel erg lomp mee omgaan. Uit het raam smijten ofzo.
Verder wil het wel goed. Je moet alleen goed opletten met de schroefjes. Je hebt overal verschillende en je moet er voor zorgen dat je goed onthoudt waar welke vandaan kwam.
Geheugen is niet zo moeilijk. Harde schijf ook niet echt. Proc. dan is dan weer wat moeilijker. Maar geheugen stelt weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Inderdaad, er zijn Apple Service Manuals en uitvoerige handleidingen te vinden die het hele proces beschrijven/laten zien. google maar eens op "intel mac mini RAM upgrade". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:41:
Inderdaad, er zijn Apple Service Manuals en uitvoerige handleidingen te vinden die het hele proces beschrijven/laten zien. google maar eens op "intel mac mini RAM upgrade". ;)
Bedankt! Ga er dit weekend toch maar een bestellen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:40:
[...]

Hoe zit het met het mogelijk beschadigen van de behuizing? Heb er namelijk weinig zin in om binnen twee uur naar de garantie te kunnen fluiten?
ik heb de behuizing opengemaakt met een zakmes en een koffielepeltje :P Enige plaats waar je wat beschadigingen krijgt (of kunt krijgen) als je het met wat verstand doet is aan de binnenkant van de behuizing, kleine krasjes. Een kneus die daarover valt, ziet ze nog eens niet.

Garantie vervalt niet (afaik. mogen ze dat nog eens niet, het is gemaakt om te worden geupgrade, no matter what de macwinkel beweert), apple heeft officieel statement gemaakt dat je garantie niet vervalt als je zelf het geheugen gaat upgraden, zolang je maar niets sloopt tijdens het upgraden :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
[b]

Garantie vervalt niet (afaik. mogen ze dat nog eens niet, het is gemaakt om te worden geupgrade, no matter what de macwinkel beweert), apple heeft officieel statement gemaakt dat je garantie niet vervalt als je zelf het geheugen gaat upgraden, zolang je maar niets sloopt tijdens het upgraden :)
Dat houdt dus in dat zolang je niks beschadigd je garantie nog gewoon blijft. Alleen ze kunnen soms wel moeiljk doen als je iets onder garantie wil terug brengen en je zelf iets geupgrade hebt. Dus ik zou het originele geheugen nog wel bewaren tot de grantie vervalt, voor het geval er dus iets gebeurt, dan zou ik dat er weer in zetten en er dan mee terug gaan. Dan weet je zeker dat je nog garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Mmm, stond schijnbaar nog een verkeerde pagina gecached, deze post sloeg dus nergens op :P

[ Voor 85% gewijzigd door MaDLiVe op 17-07-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Jammer, ik wilde dit weekend ook een mac mini halen om aan te sluiten op mijn TV, maar het basismodel is bijna overal out of stock. De 2ghz versie dan weer niet, maar ik ga geen 200 euro meer betalen voor zo'n marginale upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
kellhus schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:25:
Jammer, ik wilde dit weekend ook een mac mini halen om aan te sluiten op mijn TV, maar het basismodel is bijna overal out of stock. De 2ghz versie dan weer niet, maar ik ga geen 200 euro meer betalen voor zo'n marginale upgrade.
Hmm, heb je toevallig ook gevraagd wanneer ze weer binnen kwamen, anders betekent het misschien wel dat de mini daadwerkelijk in augustus wordt geupdatet. al lijkt me niet dat ze de winkel 1 maand zonder voorraad laten zitten.
polthemol schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:01:
[...]
edited
Bron? Dan print ik dat vast uit. :D voor het geval dat.

[ Voor 80% gewijzigd door NickvdB op 19-07-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Ze gaven aan dat het minimaal een week zou duren voordat nieuwe exemplaren binnen zouden komen. Op mijn vraag of dit kwam doordat er een nieuwe revisie aan zit te komen konden ze (uiteraard) geen antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Laatst online: 10-09 19:28
SpoekGTi schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:49:
[...]

Reden waarom hij nu 1680x1050 aangeeft heb ik niet, maar ik kan je wel verzekeren dat als je een FullHD panel koopt dat hij 1920x1080 doet, je moet alleen overscan even aan of uitzetten anders vallen er net wat randjes buiten je scherm. Kortom je krijgt wel rondom je beeld een klein zwart balkje.
Zodra ik mijn full HD TV aansluit ziet de Mini inderdaad de max res van 1920x1080i. Het knipperde mij net iets te veel dus de resolutie van 1600x900 maar ingesteld. Ook mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kellhus schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:25:
Ik zou sowieso even wachten tot 5 augustus a.s. Dan is het (op 2 dagen na) 1 jaar geleden dat de Mini voor het laatst is geupdate en ligt een update dus voor de hand of misschien zelfs wel een nieuwe look. Prijzen zullen vermoedelijk gelijk blijven zij het dat je voor hetzelfde geld sowieso wel 2 GB intern zult meekrijgen en natuurlijk een snellere processor en vermoedelijk ook een betere videokaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:46:
[...]

Ik zou sowieso even wachten tot 5 augustus a.s. Dan is het (op 2 dagen na) 1 jaar geleden dat de Mini voor het laatst is geupdate en ligt een update dus voor de hand of misschien zelfs wel een nieuwe look. Prijzen zullen vermoedelijk gelijk blijven zij het dat je voor hetzelfde geld sowieso wel 2 GB intern zult meekrijgen en natuurlijk een snellere processor en vermoedelijk ook een betere videokaart.
Denk dat de look een beetje zoals de iMac zal zijn. De videokaart wordt een X3100 denk ik. Het basismodel krijgt denk ik 1GB, en het topmodel 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwinh schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:22:
[...]

Zodra ik mijn full HD TV aansluit ziet de Mini inderdaad de max res van 1920x1080i. Het knipperde mij net iets te veel dus de resolutie van 1600x900 maar ingesteld. Ook mooi...
'knipperde' ? Bedoel je daarmee het flikkeren van het scherm? En had je daar minder last van sinds je de resolutie verlaagd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Ik ben nog niet overtuigt, dus vandaar dat ik in dit topic om ervaringen vraag;

Concreet wil ik; een Apple Mini gaan gebruiken als 'media center' achtig systeem voor in de huiskamer. Hiermee wil ik :
  • Foto's kunnen laten zien
  • Films (van bijv. externe HDD) kijken. O.a. ook FULL HD content
  • Opnemen vanaf TV (zal wel het moeilijkste zijn..)
Is dit alles mogelijk met een Mini, of is het gewoon het beste om een HTPC in elkaar te zetten en daarop Vista of WMC te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar een vriend heeft een 1.83ghz + 2gb mini draaien en hij kan probleemloos 720p content afspelen via VLC of OSXBMC (Plex). 1080p ging echter niet altijd perfect zover ik kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
kellhus schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:30:
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar een vriend heeft een 1.83ghz + 2gb mini draaien en hij kan probleemloos 720p content afspelen via VLC of OSXBMC (Plex). 1080p ging echter niet altijd perfect zover ik kon zien.
Niet echt perfect in de vorm van haperingen? Kan hij dat hardwarematig dan net niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

@ the-edge:

Dit is zeker wel mogelijk. Alleen het FULL HD content verhaal wordt lastiger, maar met OSXBMC kan dit op het moment.
Opnemen vanaf TV is misschien wel het makkelijkste, hiervoor zijn inmiddels genoeg producten beschikbaar welke ook perfect werken onder OSX. Bijvoorbeeld de Hybrid Eye TV van Elgato (haal maar eens door Google heen)

Als jou lijstje opgesteld is in prioriteit dan is een MacMini uitermate geschikt, met uitzondering van het FULL HD verhaal. Hoeveel procent verwacht je dat uit Full HD gaat bestaan?

offtopic:
Hoe gaat het niet roken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Red schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:40:
@ the-edge:

Dit is zeker wel mogelijk. Alleen het FULL HD content verhaal wordt lastiger, maar met OSXBMC kan dit op het moment.
Opnemen vanaf TV is misschien wel het makkelijkste, hiervoor zijn inmiddels genoeg producten beschikbaar welke ook perfect werken onder OSX. Bijvoorbeeld de Hybrid Eye TV van Elgato (haal maar eens door Google heen)

Als jou lijstje opgesteld is in prioriteit dan is een MacMini uitermate geschikt, met uitzondering van het FULL HD verhaal. Hoeveel procent verwacht je dat uit Full HD gaat bestaan?

offtopic:
Hoe gaat het niet roken?
offtopic:
Niet roken gaat redelijk goed.. Behalve dat ik echt mijn eet-/snoep patroon fors moet aanpassen. Niet teveel uitgaan en verstand op nul en niet roken.. :+ :) en bij jou?

Ik verwacht niet boven de 50% aan FULL hd content uit te komen. Echter met het oog op de toekomst wordt het uiteraard meer, en ga ik een full HD tv aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
the-edge schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:22:
Ik ben nog niet overtuigt, dus vandaar dat ik in dit topic om ervaringen vraag;

Concreet wil ik; een Apple Mini gaan gebruiken als 'media center' achtig systeem voor in de huiskamer. Hiermee wil ik :
  • Foto's kunnen laten zien
  • Films (van bijv. externe HDD) kijken. O.a. ook FULL HD content
  • Opnemen vanaf TV (zal wel het moeilijkste zijn..)
Is dit alles mogelijk met een Mini, of is het gewoon het beste om een HTPC in elkaar te zetten en daarop Vista of WMC te installeren?
Het kan allemaal wel, maar het is niet zo simpel als Vista Media Center, wat gewoon 1 applicatie is dat alles out-of-the-box kan (ok, na installatie van ffdshow dan).
- Foto's werkt supergoed, vooral met de combinatie Front Row/iPhoto. Beter dan Vista IMO.
- Films is lastiger. 720p in "Apple-approved" vorm (H.264 in MP4) gaat prima in Front Row, maar 1080p is al snel te zwaar (je zit in FR nou eenmaal met die crappy Quicktime decoder), en andere formaten als VC-1/H.264-in-MKV en subs is een hoop gepruts. Plex/OSXBMC is daar weer beter in, maar schakelen tussen Front Row en Plex is nog niet makkelijk te doen en het navigeren met de Apple Remote is ontzettend onhandig (Plex is duidelijk gemaakt voor ab's met meer knoppen).
- TV afspelen/opnemen moet weer met een andere applicatie, je hebt er een paar maar EyeTV is de beste. Werkt prima, maar integratie met Front Row is slecht en met Plex niet mogelijk, en je moet betalen (tvtv.nl) voor de TV-gids data (bij Microsoft krijg je die gratis).
- Muziek is bij Front Row heel beperkt en het navigeren van albums is bij grotere libraries heel onhandig. Plex is veel beter maar werkt weer k#t met die Apple Remote.

Maar ik zou het gewoon eens proberen met OS X, en als het tegenvalt gewoon Bootcampen met Vista Media Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
ik heb hier eerlijk gezegd geen probs met fullhd ed. Enige wat balen is, is dat sommige .wmv-files zonder geluid afspelen :(

Gebruik wel VLC ipv Quicktime (krijg de kriebels van Quicktime).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Full HD, blijft redelijk dubieus op een mac mini. Ik vraag me af of het komt door codec/media player problemen of door het gebrek aan horsepower, met een windows vista machine en dezelfde specs heb ik namelijk geen problemen. Volgens mij komt het door dus vooral door het gebrek aan goeie codecs. Zelf op mijn mini met een c2d 2.33 ghz werkt het nog niet helemaal soepel.

Andere vraag, ik ben opzoek naar een hdd voor de mac mini, een externe disk wel te verstaan. Iets als de lacie disk die je vroeger voor de mini kon kopen. Ideaal apparaat want je kon hem stacken op de mini en hij werkte als FW/USB hub.

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_medium/hd_minihub.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door MaDLiVe op 21-07-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Volgens mij heeft Belkin nog van die apparaten in het assortiment. Ik heb laatst met veel pijn en moeite nog zo'n nieuwe HDD kunnen vinden. Ideaal apparaat, zou niet meer weten wat ik zonder moet.

http://www.newertech.com/products/ministackv3.php

Newertech heeft ook van die apparaten

Je zou het ook op marktplaats.nl kunnen proberen natuurlijk:

http://link.marktplaats.nl/181440762

[ Voor 34% gewijzigd door Red op 21-07-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Newertech apparaten zien er opzich wel goed uit maar toch weer net niet in de kleur die bij de mac mini past. Eens kijken waar die belkin's verkrijgbaar zijn. Die lacie's kun je nergens meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Die Newertech miniStack v2 was wel in de kleur van de Mac Mini, de v3 kon ik niet heel goed zien op de afbeeldingen, maar volgens mij ziet die er ook uit als een MacMini en zoals de Lacie disken....

http://www.newertech.com/newtech_images.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Volgens míj heeft Iomega ze ook, ga het even nakijken. :)

EDIT:
Iomega heeft ze dus ook, de MiniMax: http://www.iomega-europe....aea9d615:4740&secid=39291

Mijn vader heeft eenzelfde kast gekocht maar dan een zonder harde schijf, bij Gravis in Duitsland.

EDIT: Deze: http://webstore.gravis.de...en_laufwerke%2f&pid=10351
voor €69,99. :)

[ Voor 83% gewijzigd door NickvdB op 21-07-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Bedankt voor de replies. Zo te zien is iomega de enige die op dit moment redelijk leverbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door MaDLiVe op 21-07-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Ik heb de mogelijkheid om mijn Mac mini te verkopen voor 500,- euro, nu zou ik graag willen weten of de kans groot is dat de mini in augustus geupdatet wordt.
Als dit namelijk niet het geval is, hoef ik 'm niet te verkopen en verlies ik mijn tobo en muis ook niet als ik dadelijk een nieuwe moet kopen voor 500E.

Als het wel 't geval is, kan ik m'n mini dus beter nu verkopen, zodat ik dadelijk voor hetzelfde geld een nieuwe mini heb (prijsstijging zit er toch niet in waarschijnlijk.)

Wat denken jullie, gaan ze de mini updaten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
NickvdB schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:57:
Ik heb de mogelijkheid om mijn Mac mini te verkopen voor 500,- euro, nu zou ik graag willen weten of de kans groot is dat de mini in augustus geupdatet wordt.
Als dit namelijk niet het geval is, hoef ik 'm niet te verkopen en verlies ik mijn tobo en muis ook niet als ik dadelijk een nieuwe moet kopen voor 500E.

Als het wel 't geval is, kan ik m'n mini dus beter nu verkopen, zodat ik dadelijk voor hetzelfde geld een nieuwe mini heb (prijsstijging zit er toch niet in waarschijnlijk.)

Ik hoop het wel, het is natuurlijk wel een tijdje geleden dat ze een update hebben gehad. Verwacht zeker gezien de hardware markt van nu, dat de MAC mini's een flinke boost gaan krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaDLiVe schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:00:
...

Andere vraag, ik ben opzoek naar een hdd voor de mac mini, een externe disk wel te verstaan. Iets als de lacie disk die je vroeger voor de mini kon kopen. Ideaal apparaat want je kon hem stacken op de mini en hij werkte als FW/USB hub.

[afbeelding]
tada.. (of wil je per se nieuw) n.b. ik ben niet de advertentie eigenaar.
Update: of een NAS variant
Update2: en nieuwe zijn er zoals het er naar uit ziet ook nog te vinden bij A-Mac.
Edit: mij lijken het herrie bakken (kleine fans en/of 7200rpm) en maken imho de mini ineens weer een stukje minder 'mini'. Ik heb een stuk meer GB's voor minder geld onder mijn bureau hangen (met geluidsisolatie tussen bureaublad en de behuizing) omdat hij niet specifiek bij de mini hoeft te passen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Bedankt voor de tips, wat ik zo mooi aan die mini customized externe hdd's vind (welke overigens niet altijd zoveel lawaai maken) is dat ze meestal ook een ingebouwde usb/fw hub hebben. Helaas zijn ze wel erg overpriced zo nu en dan.

Goed, ik heb mijn geheugen inmiddels weer werkend (echt geen idee hoe, maar reseaten, en 100x in elkaar zetten en uit elkaar halen did the trick) en ben eindelijk begonnen met het testen van de mini. Loop echter tegen het euvel aan dat hij inderdaad te warm kan worden (onder heavy load is 90 graden celsius geen probleem). Voor mijn gevoel komt dat door een aantal zaken.

1. De mini is idd zuinig met zijn fan, en doet erg lang over het goed opspinnen.
2. Het hitte element is alles behalve slim (niet van koper, redelijk klein en weinig oppv.)
3. Het element op de cpu, zit niet erg vast, en de druk is redelijk matig.

Ik ga eens kijken of er mogelijkheden zijn om dit wat aan te passen, Te beginnen met het steviger opspelden van het element, doormiddel van schroeven. Ik denk dat dit erg veel in temp kan schelen. Wellicht ook eens kijken naar koperen alternatieven. Hoop niet dat ik teveel tegen de schenen van apple gebruikers trap aangezien het steeds meer op een mod projectje gaat lijken (no worries draai nog steeds leopard :P)

Aan de andere kant mogen die mobile cpu's ook wel redelijk warm worden. Maar wellicht dat 90 graden wat aan de te warme kant is.

[ Voor 9% gewijzigd door MaDLiVe op 23-07-2008 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the-edge schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:22:
[...]

Ik hoop het wel, het is natuurlijk wel een tijdje geleden dat ze een update hebben gehad. Verwacht zeker gezien de hardware markt van nu, dat de MAC mini's een flinke boost gaan krijgen..
"MacScoop claims that Apple is prepping refreshes to both the iMac and Mac Mini in the coming weeks.
The rumor site expects Apple to start including the 45nm Penryn chip in both the iMac and Mac mini. Meanwhile, they also expect the Mac Mini to upgrade to the GMA3100 graphics chipset used in the most recent MacBooks.
Though we don't have a precise release date, we expect the iMac and the Mac mini refreshes to happen within the next four weeks, inventory clearing being the only constraint.
"

Macrumors schreef dit op 7 maart en toen dachten ze 4 weken |:( ..... Er is echt geen enkel touw aan die voorspellingen/Apple's planning te knopen wat mij betreft :?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 20:09 . Reden: beetje opmaak enzo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Ja idd dat bericht heb ik ook gelezen. Mja, ik hou m'n mini maar denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NickvdB, als je zoveel mogelijk value voor je huidige mini wilt, kun je het natuurlijk wel het beste nu verkopen. Zodra duidelijk wordt dat er een update 'imminent' is, wil iedereen wachten op de nieuwe en verkoopt 'ie denk ik tweedehands al een tikje lastiger. Zodra de update erdoor is, zakt de prijs van je huidige mini in een klap.
zo kon ik zelf vlak vóór de laatste update een tweedehands 1,66CD kopen voor €600,- Dit had ik bijna gedaan - ik had de hoop op een update opgegeven en was bang dat ze eruit zouden gaan - en was aan het sparen (...) 2 maanden later kon ik voor dat geld minder dan dat i.v.m. studentenkorting een splinternieuwe 1,83C2D kopen en waren de prijzen van de tweedehands ineens ingezakt. En weer een paar maanden later verlaagde Apple zelf de mac mini prijzen met €100,-...
...ik wilde per se een 64bit cpu, voor de toekomst weejewel

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:57:

Ik gok nog steeds op een update op dinsdag 5 augustus. Nog later zou betekenen dat er meer dan een jaar geen update is geweest voor de Mini en dat is niet iets wat goed is voor het product. Zeker nu meer fabrikanten met een mini desktop komen (Asus, Dell) ligt het ook niet voor de hand dat de Mini verdwijnt uit het assortiment. In september staan de Macbooks op de planning voor een update zodat augustus ook om die reden een logische maand is.

Conclusie: nu verkopen voor die prijs is geen slechte keus. Ik vraag me af wie er trouwens met een update in het vooruitzicht nog zoveel wil betalen voor een Mini die nieuw 679 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Oke, ik heb 'm net in de verkoop gegooid. Ben benieuwd of er nieuwe komen, zo niet, dan ben ik even mac-loos en koop ik een iMac. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickvdB schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:32:
Oke, ik heb 'm net in de verkoop gegooid. Ben benieuwd of er nieuwe komen, zo niet, dan ben ik even mac-loos en koop ik een iMac. :P
Waar heb je hem te koop gegooid, ben namelijk op zoek.
Ps, wat is de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:09:
[...]

Waar heb je hem te koop gegooid, ben namelijk op zoek.
Ps, wat is de vraagprijs?
http://link.marktplaats.nl/184019944

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Vandaag mijn iomega minimax binnengekregen. Apparaat heeft een leuke power on feature, als je de mini aanzet gaat de externe hdd ook aan. En als je de mini uitzet gaat de externe hdd ook uit. Echter krijg ik deze mooi feature alleen aan de praat via USB. Via firewire blijft de behuizing altijd aanstaan. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er schijnbaar altijd power op de FW poorten staat. Iemand enig idee of je die ook kan uitzetten wanneer de mini uitgaat? Ik gebruik namelijk liever FW dan USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas geen nieuwe MacMini in de Australische Applestore. Het is daar nu namelijk al dinsdag 5 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:31:
Helaas geen nieuwe MacMini in de Australische Applestore. Het is daar nu namelijk al dinsdag 5 augustus.
Ja, het is daar op dit moment half vier in de nacht, dan werkt er volgens mij nog niemand.

;)

In ieder geval hoeft 't niet perse morgen te zijn hoor, kan ook 7 augustus of zelfs in september uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Ik ben misschien ook van plan de overstap naar een mac (mini) te gaan maken maar heb nog wel een paar vragen:

1) zit er op de macmini standaard wireless functionaliteit?
2) welke programma's worden er meegeleverd naast het OS en wat zit er standaard in het OS?
3) zijn de programma's voor macintosh net zo makkelijk te vinden als voor windows (bv proefversies en freeware versies van internet halen ed)
4) zijn er games voor de mac te krijgen (GTA san andreas zou bv wel prettig zijn :9 )
5) kan een mac gewoon netwerken met windows en linux pc's ?

en last but not least: als er bv weinig games voor de mac te krijgen zijn, wat is dan de meerwaarde van een krachtigere videokaart in bv een imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:13:
Ik ben misschien ook van plan de overstap naar een mac (mini) te gaan maken maar heb nog wel een paar vragen:

1) zit er op de macmini standaard wireless functionaliteit?

Yes, Wireless en Bluetooth

2) welke programma's worden er meegeleverd naast het OS en wat zit er standaard in het OS?

Naast OSx heb je in principe de standaard zoals Safari, Mail, Agenda, iCal, iTunes etc. Daarnaast heb je iLife : iPhoto, iMovie, Garageband, iWeb en daarnaast ook weer Timemachine. Vervolgens natuurlijk ook texteditor etc

3) zijn de programma's voor macintosh net zo makkelijk te vinden als voor windows (bv proefversies en freeware versies van internet halen ed)

Absoluut, van de grote programma's zowiezo en verder is er van bijna alles wel een alternatief, veelal gratis maar ook betaald.

4) zijn er games voor de mac te krijgen (GTA san andreas zou bv wel prettig zijn :9 )

Er zijn wel games maar GTA niet, dit soort spellen ga je ook niet lekker draaien op een Mac Mini. Daar is deze simpelweg te low-spec voor.

5) kan een mac gewoon netwerken met windows en linux pc's ?

Absoluut, alles wat je deelt kun je gewoon openen en lezen.

en last but not least: als er bv weinig games voor de mac te krijgen zijn, wat is dan de meerwaarde van een krachtigere videokaart in bv een imac?

Hierin voornamelijk videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:29:

Hierin voornamelijk videobewerking.
High-res Star Craft 2 en Diablo III. :9 Vooruitzien is regeren. :Y

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommeh bedankt voor de antwoorden, ga denk ik toch eens overwegen een macintosh aan te schaffen en dan eigenlijk voornamelijk voor het OS. Alles wat op de pc draait momenteel ben ik niet echt kapot van. WindowsXP gaat nog wel maar vista is prut en ook linux heeft best stevige manco's her en der. Jammer dat GTA niet draait op de mac, nja ik heb altijd nog mijn windows laptoppie ernaast waar ik dat spel op kan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kunt altijd nog Windows op je Mac mini zetten, maar met de Intel 950 on-board videokaart gaat je spelletje niet echt soepeltjes draaien.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

zonoskar schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 08:44:
Je kunt altijd nog Windows op je Mac mini zetten, maar met de Intel 950 on-board videokaart gaat je spelletje niet echt soepeltjes draaien.
Dan is het hele idee van een mac ook weg he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Metro2002 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

Dan is het hele idee van een mac ook weg he ;)
Of je verpatst ook je windows laptop, en koopt een iMac met Windows XP / Mac OSX Dualboot. :> kun je toch GTA spelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wil erg graag een mini en heb er nu de middelen er ook voor..maar wil de updates afwachten.
Met wat geluk een bakje dat gewoon standaard out of the box fullHD zonder morren afspeelt. Verdorie ik haat wachten :/

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
2Dutch schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 13:55:
Wil erg graag een mini en heb er nu de middelen er ook voor..maar wil de updates afwachten.
Met wat geluk een bakje dat gewoon standaard out of the box fullHD zonder morren afspeelt. Verdorie ik haat wachten :/
Anders ik wel :( Ik ben nu macloos. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Zelfde dilemma hier, al zal ik series (wat ik voornamelijk kijk) toch wel in 720p bekijken. Dus de huidige Mini voldoet al aan mijn wensen (met Plex (voorheen OSXBMC) erop en knallen maar).

Toch hoop ik dat deze of volgende maand de Mini geupdate wordt....(liever gisteren dan morgen eerlijk gezegd).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:23
offtopic:
Mocht iemand de 2.0 versie wegdoen houd ik mij aanbevolen :)

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipnorth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 17:24

philipnorth

Zeg maar Danny

Nitai schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:33:
Zelfde dilemma hier, al zal ik series (wat ik voornamelijk kijk) toch wel in 720p bekijken. Dus de huidige Mini voldoet al aan mijn wensen (met Plex (voorheen OSXBMC) erop en knallen maar).

Toch hoop ik dat deze of volgende maand de Mini geupdate wordt....(liever gisteren dan morgen eerlijk gezegd).
Maar wat ik heb begrepen doet 1080p het toch ook goed via Plex?

Zit zelf ook half met een dilemma, het lijkt erop dat mijn Xbox1 dood aan het gaan is, en dan is een mini toch wel een erg leuke vervanger, gaat alleen om series/films kijken e.d.

Aan de andere kant is het ook wel een hoop geld, en zou een AppleTV een ander alternatief zijn, maar voor zover ik kan achterhalen gaat dat niet echt lukken met een ouderwetse CRT...

Maar de mini is zo lief :)
Ik zou een update mooi vinden, maar de prijs mag ook wel omlaag vind ik, kunnen ze ook leuk mee concurreren, alhoewel het sowieso afwachten is of ze de mini nog houden...

-Xbox Gamertag: Dbongers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat er vandaag geen update is gekomen. Het wordt wel erg spannend nu want een update (al dan niet samen met een restyle) kan nu niet ver weg meer zijn. Iedere maandagavond/dinsdagochtend maar even koekeloeren in de Apple Store ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:33:
Jammer dat er vandaag geen update is gekomen. Het wordt wel erg spannend nu want een update (al dan niet samen met een restyle) kan nu niet ver weg meer zijn. Iedere maandagavond/dinsdagochtend maar even koekeloeren in de Apple Store ;)
Ja inderdaad :) Maar hoezo alleen maandag of dinsdag dan? Kan ook best op 'n donderdag toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Toch wordt er al zooooo lang gespeculeerd over een update voor de Mini. In hoeverre zit deze er nou aan te komen? Heeft apple ooit eens iets laten weten dat deze geupdate gaat worden? In een keynote of iets dergelijks?

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop ook dat de mini zich gaat aanpassen met wat meer moder spul, maar ik hoor het nu al zoo lang en ik zie maar niks verschijnen...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
kRiZzZiZ schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 22:33:
Toch wordt er al zooooo lang gespeculeerd over een update voor de Mini. In hoeverre zit deze er nou aan te komen? Heeft apple ooit eens iets laten weten dat deze geupdate gaat worden? In een keynote of iets dergelijks?

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop ook dat de mini zich gaat aanpassen met wat meer moder spul, maar ik hoor het nu al zoo lang en ik zie maar niks verschijnen...
Ergens op Engadget ofzo is al een tijd geleden gepubliceerd dat er in maart een team aan zou werken, dus lijkt me dat nu wel zo'n beetje tijd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

philipnorth schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:15:
[...]
Maar wat ik heb begrepen doet 1080p het toch ook goed via Plex?
Ja volgens mij wel :) Maar heb daar toch niets aan, m'n 42" Plasma is gewoon HD-ready. De meeste series worden ook in 720p gepost, vandaar dat ik zei dat de huidige Mini al aan mijn eisen voldoet. Een update nu is alleen maar een nice-to-have.

Ja m'n Xbox doet het nog wel prima, maar ik ergers me steeds meer aan het feit dat het geen HD materiaal kan afspelen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

philipnorth schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:15:
[...]
...
Maar de mini is zo lief :)
Ik zou een update mooi vinden, maar de prijs mag ook wel omlaag vind ik, kunnen ze ook leuk mee concurreren, alhoewel het sowieso afwachten is of ze de mini nog houden...
kijk eens wat een Dell hybrid kost bijvoorbeeld.... Die concurrende prijs zit wel snor. De prijzen zijn een paar maanden geleden nog verlaagd met €100,- ! En wat de 'overige' concurrentie aspecten betreft: er zijn nog geen of weinig net zo mooie mini-computers opgedoken na de mac mini. De meeste zijn spuug lelijk, mislukte clonen, of net niet zo klein als de mini zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:23
Ik kon mij bijna niet inhouden net. Ik had bijna een Mac Mini gekocht. Toch won mijn verstand het op een gegeven moment en vertelde mij op de upgrade te wachten.

Weet iemand trouwens of je een toslink in de digital out van de mac mini kan doen? De verkoper keek een beetje gek en vertelde dat het een minijack en optical tegelijk is. Klopt dit?

Tierelier

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.